En lang æra snart over

Svar
SmukkeBasse

En lang æra snart over

Legg inn av SmukkeBasse »

Det finnes én klubb som har den laveste gjennomsnittlige plasseringen av alle klubbene som har eksistert kontinuerlig i Football League siden utvidelsen til fire divisjoner i 1921–22, og siden utvidelsen til 92 klubber i 1950–51. I tillegg har klubben utmerkelsen av å ha spilt flest sesonger i den engelske fotballigaen uten verken å nå de to øverste lagene (95 sesonger fra 2022–23) eller å ha rykket ned til National League. Inntil nå, kanskje...?

Klubben er naturligvis Rochdale AFC.

For første gang på 101 år risikerer altså klubben å rykke ned til nivå fem, siden de nå ligger på desidert siste plass i League Two, 12 poeng bak trygg plass med 8 kamper igjen å spille. 27. mars sparket klubben deres manager Jim Bentley, og ansatte Jimmy McNulty i et desperat håp om at han skal frelse klubben, laget og byen.

Men med mindre et mirakel av de helt sjeldne skjer, er vi altså vitne til historie. Vemodig?

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Det ble 1-0 seier borte mot Wimbledon på lørdagen. Finnes det et ørlite håp likevel?

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Siden sist oppdatering har Rochdale på imponerende vis vunnet 4-2 hjemme mot Walsall, og fått med seg et knallsterkt 1-1 resultat borte mot Mansfield.
Kanskje denne tråden ble opprettet akkurat i tide til at de kan redde plassen med et nødskrik? Tydelig at de har fått et boost med ny manager i hvert fall.

Nå har jo Hartlepool på plassen over også hanket inn noen poeng de siste rundene, men avstanden til trygg plass er nå ikke mer enn 6 poeng med 5 kamper igjen å spille. Det kan bli en spennende sesongavslutning.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

7 poeng på de tre siste kampene er imponerende, men det kommer vel for seint.
Manager skiftet skulle ha kommet en måned før slik Hpool gjorde og de har vel ikke tapt siden skiftet.

Crawley og Hpool gjorde gode grep i siste vindu slik at jeg er redd Dale må se på Harrogate 8 poeng foran, og da er det 5 strake som teller.

Dale sitt største problem slik det har utviklet seg denne sesongen er at alle (bunn)oppgjørene mot konkurrentene er tapt. Særlig tapet på boxing day var bittert og skapte en nederlags stemning med påfølgende elendige resultater.

Dale har tidligere tider overlevd nedrykk da det var avstemning blant klubbene om å være ikke være i liga systemet.
Slik er det ikke lenger og det kan bli kostbart.
Gamle tradisjons rike klubber bare detter vekk. Naboen Bury konket seg ut slik både Darlo og Macclesfield tidligere gjorde.
Det vil være trist med Dale ute av ligaen.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Miga skrev: tir apr 11, 2023 7:31 pm Dale har tidligere tider overlevd nedrykk da det var avstemning blant klubbene om å være ikke være i liga systemet.
Slik er det ikke lenger og det kan bli kostbart.
Det visste jeg ikke.
Har du mulighet til å gå litt nærmere inn på dette?

Lezah

Legg inn av Lezah »

SmukkeBasse skrev: tor apr 13, 2023 5:20 pm
Miga skrev: tir apr 11, 2023 7:31 pm Dale har tidligere tider overlevd nedrykk da det var avstemning blant klubbene om å være ikke være i liga systemet.
Slik er det ikke lenger og det kan bli kostbart.
Det visste jeg ikke.
Har du mulighet til å gå litt nærmere inn på dette?
Tror det er noe her: https://en.wikipedia.org/wiki/Re-electi ... ll_League)

Var nytt for meg også, skal lese gjennom en gang jeg ikke er på jobb og later som at jeg fortjener lønna mi.

Everenga

Legg inn av Everenga »

SmukkeBasse skrev: tor apr 13, 2023 5:20 pm
Miga skrev: tir apr 11, 2023 7:31 pm Dale har tidligere tider overlevd nedrykk da det var avstemning blant klubbene om å være ikke være i liga systemet.
Slik er det ikke lenger og det kan bli kostbart.
Det visste jeg ikke.
Har du mulighet til å gå litt nærmere inn på dette?
Som linken til Lezah sier så var ligaen closed shop fram til 1986 og den eneste veien inn var ved å bli stemt inn i en avstemning mot bunn 4 i ligaen. Siden klubber har liten interesse av å ødelegge for seg selv ved å slippe inn ambisiøse rivaler ble de ofte stoppet i denne avstemningen. Jeg husker faktisk at Scarborough ble første klubb som kom opp fra daværende Vauxhall Conference gjennom automatisk opprykk. De fikk faktisk en side i Paninialbumet fra det året som ellers kun befattet seg med de to øverste divisjonene.

Linken til Lezah inneholder masse snacks. Bl.a. at 32 klubber måtte i avstemning i de 28 årene fra 4 divisjon ble grunnlagt til automatisk opprykk kom i 1986. Av de 32 ble kun fem stemt ut. Med andre ord fem nye klubber kom inn i ligasystemet på 28 år. Også interessant at i alle de 5 tilfellene det ble gjort et bytte var det et lag nordfra som gikk ut og et sørfra som kom inn. Et annet lag nordfra, Hartlepool overlevde imidlertid 11 avstemninger!!

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Som dere er inne på så var liga systemet noe for seg selv sett med dagens øyne.
Imidlertid så var det en hensikt med det også. Som vi vet så kan klubber være heldige med årganger og få raske opprykk der spillerne straks blir mer ettertraktet og forsvinner rett ned igjen. Den gang var at det ikke var noe overgangsvindu, men kjøp og salg når som helst. Imidlertid så var lojalitet mer utbredt tidligere.
Du skal heller ikke se bort fra at direktører på bortebane så an litt fasilitetene som ventet dem på enkelte stadioner.
Det var ikke bare fans og spillere som møttes etter kamp men også management.
Mange småbyer hadde store stadium mens forstadslag ikke kunne skilte med det samme.
Tabellen med re-elections tyder på det.
Hpool topper der med 11 re-elections. Stadion der ligger ca 12km fra Riverside stadion - Midllesborough, men de har skikkelig stadion, der forøvrig legendariske Brian Clough startet sin karriere. Darlington ikke lang unna heller.
Jeg never disse siden dette er/var noen av Rochdale fans sine mest populære turer. Alle Dale fans vet hvor Corner flag pub er.

Dale sitt lange opphold i laveste divisjon gjorde også at mange spillere og fans begynte å kalle 4. div for Rochdale division.
De gikk verken opp eller ned, som regel i nedre halvdel. Det gjorde/gjør vel også at Dale har den laveste snitt plassering av alle liga lag.
En takk til smukkebasse som bringer dette på banen med den lange, spesielle og ligaoverlevelses instinktet som de har framvist gjennom tidene.
Toppen (så langt) nådde de, som nyopprykket, høsten 2014 da de fikk snuse på ligatoppen i 1. div (tredje nivå).
Bradford på lørdag er et lite jubileum også da lagene møtes for hundrede gang (29-22-48).

Dale sin dårlige liga status gjorde nok også historien til Bill Shankly bedre enn om det var et mer renormert lag.
Det var det ryktet at Shankly tok kona på bryllups reise til Rochdale får å se fotball, hvorpå Shankly repliserte at det var hennes bursdag og dessuten "it was the reserves".

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Tusen takk Everenga, Lezah og spesielt Miga for veldig interessant informasjon! Mye man aldri visste, viser det seg...

I går ble det for øvrig et stygt 0-3 hjemmetap mot Bradford.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Resultatene i noen av de andre kampene gikk vegen for Dale, men de greide ikke jobben selv.
Motgangen fortsetter og det produseres ikke sjanser.
Et stangskudd i slutt minuttene og en runding av keeper med alt for spiss vinkel hoider ikke til å vinne kamper..
Når du kommer under allerede etter 5 min så gjør det noe med motiveringen tydeligvis.
Manager skiftet kom for seint. (eller nye spillere).

Fanzone kjørte utvidet happy hour(s) (£ 2,40)før kampstart som nok holdt noe av humøret oppe hos fansen.
I morgen er det Tranmere og nye håp.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Miga skrev: man apr 17, 2023 8:48 pm I morgen er det Tranmere og nye håp.
Det endte med 2-2, etter en sterk opphenting fra 0-2.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Jeg er redd at dagen i dag blir en merkedag for Dale fans.
8 poeng opp til sikker plass og 9 poeng å spille for. Det sier seg selv at dette blir flaks på lotto nivå skal en overleve.

Har du motgang så har du motgang til gangs (eller over knea), i tirsdagens Tranmere match så scoret vel Dale tidenes selvmål.
Støttepasning/tilbakespill fra ca 25m humpet seg sakte, men dessverre sikkert tilbake mot keeper, og som alle skjønner så "humpet" den også over foten til keeper og i mål. Dette var første målet, senere ble det også et (unødvendig)straffespark.
Etter dette er det vanskelig å vinne kamper og et poeng ble nok for lite til å gi noe håp.

I dag flytter en på andre sida (sør) av Manchester til Stockport - så får en se.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Har egentlig prøvd å fortrenge det, men 22.04.23 ble nok en merkedag for Dale med negativt fortegn.
Som nevnt over så er det over 100 år med liga fotball over etter sesongen. Vi er i godt selskap da Hartlepool nærmest er garantert nedrykk også. To klubber med lange tradisjoner og trofaste supportere.
Begge godt forankret på den gamle re-election lista som vi var så heldige å få fra Lezah.
Et udødelig par der med sine 11 + 6 avstemninger.
Målet er selvsagt rett opp igjen og klubben sier de vil fortsette med akademiet selv etter nedrykk der de allerede i morgen (torsdag) har prøvespilling for nye unge kandidater.

Siste kampen blir mot Harrogate Town, som også lenge lå an til nedrykk, men som Crawley har hatt en imponerende sesong avslutning. Hadde dette vært individuell idrett så hadde dop test vært på sin plass. ; )
Harrogate vet jeg absolutt ingenting om, men jeg ser at Everenga kommenterer de i en annen tråd.

Jeg vet at klubber som rykker ned fra premier league mottar økonomisk kompensasjon noen år etter nedrykket.
Det jeg lurer på er om dette gjelder også for lavere divisjoner og ikke minst i dette tilfelle ut av EFL til NL.
Noen som vet?

Dårlig vær er det også - uff.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Miga skrev: ons apr 26, 2023 2:06 pm Har egentlig prøvd å fortrenge det, men 22.04.23 ble nok en merkedag for Dale med negativt fortegn.
Som nevnt over så er det over 100 år med liga fotball over etter sesongen. Vi er i godt selskap da Hartlepool nærmest er garantert nedrykk også. To klubber med lange tradisjoner og trofaste supportere.
Begge godt forankret på den gamle re-election lista som vi var så heldige å få fra Lezah.
Et udødelig par der med sine 11 + 6 avstemninger.
Målet er selvsagt rett opp igjen og klubben sier de vil fortsette med akademiet selv etter nedrykk der de allerede i morgen (torsdag) har prøvespilling for nye unge kandidater.

Siste kampen blir mot Harrogate Town, som også lenge lå an til nedrykk, men som Crawley har hatt en imponerende sesong avslutning. Hadde dette vært individuell idrett så hadde dop test vært på sin plass. ; )
Harrogate vet jeg absolutt ingenting om, men jeg ser at Everenga kommenterer de i en annen tråd.

Jeg vet at klubber som rykker ned fra premier league mottar økonomisk kompensasjon noen år etter nedrykket.
Det jeg lurer på er om dette gjelder også for lavere divisjoner og ikke minst i dette tilfelle ut av EFL til NL.
Noen som vet?

Dårlig vær er det også - uff.
Takk for svært gode innlegg i denne tråden. Veldig interessant å lese.
Har du noen formening om neste sesong? Har Rochdale (økonomiske) muskler til å være en opprykkskandidat?

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

SmukkeBasse skrev: fre apr 28, 2023 11:04 am
Miga skrev: ons apr 26, 2023 2:06 pm Har egentlig prøvd å fortrenge det, men 22.04.23 ble nok en merkedag for Dale med negativt fortegn.
Som nevnt over så er det over 100 år med liga fotball over etter sesongen. Vi er i godt selskap da Hartlepool nærmest er garantert nedrykk også. To klubber med lange tradisjoner og trofaste supportere.
Begge godt forankret på den gamle re-election lista som vi var så heldige å få fra Lezah.
Et udødelig par der med sine 11 + 6 avstemninger.
Målet er selvsagt rett opp igjen og klubben sier de vil fortsette med akademiet selv etter nedrykk der de allerede i morgen (torsdag) har prøvespilling for nye unge kandidater.

Siste kampen blir mot Harrogate Town, som også lenge lå an til nedrykk, men som Crawley har hatt en imponerende sesong avslutning. Hadde dette vært individuell idrett så hadde dop test vært på sin plass. ; )
Harrogate vet jeg absolutt ingenting om, men jeg ser at Everenga kommenterer de i en annen tråd.

Jeg vet at klubber som rykker ned fra premier league mottar økonomisk kompensasjon noen år etter nedrykket.
Det jeg lurer på er om dette gjelder også for lavere divisjoner og ikke minst i dette tilfelle ut av EFL til NL.
Noen som vet?

Dårlig vær er det også - uff.
Takk for svært gode innlegg i denne tråden. Veldig interessant å lese.
Har du noen formening om neste sesong? Har Rochdale (økonomiske) muskler til å være en opprykkskandidat?
Regner selvsagt med at Dale går rett opp igjen.

Nå er det sånn at NL (national league) også er profesjonell med at kun noen få lag som er er semi-proffe. Har ikke oversikt over disse. I NL så finnes det også mange gamle kjente fra tidligere tider i EFL slik at en skal ikke avskrive nivået.

Imidlertid det viktigste elementet, etter min mening, er det samholdet og den samlingen en har for tiden rundt klubben.
Jeg har nevnt akademiet fortsetter, det satset hardt der på yngre, en tar vare på distriktet med grassroot days der (bredde)lag fra distriktet kommer gratis inn. Det er ikke så lenge siden det var et "fiendtlig" oppkjøps forsøk på klubben som ble avverget og det styrket samholdet.

Klubben er et aksjeselskap med ca 600 eiere og det er nå lagt ut nytegning av aksjer, og styret forhandler med forskjellige interessenter der noen av aksjene blir lagt ut allment, slik jeg har forstått det. Styret og supporterne kontrollerer 64%.
Du og jeg kan kjøpe for 2,35 pr aksje (inntil 10. mai).
Det fine her er at fanklubben - Dale Trust er største eier. Vi ser ofte på TV at når det går dårlig sportslig så kommer det plakater der de "hetser" eieren/ene og krever forandring. Dette er vel, hvis jeg har skjønt det rett, tilfellet nå i Hartlepool som ganske sikkert rykker ned sammen med oss. Når du selv eier klubben, riktignok ikke med majoritet, så har du innflytelse slik at det nå arrangeres 3 møter med supporterne for å få tilbakemeldinger. Første møtet er avholdt og der kommer alt opp (noen er misfornøyd med paien/maten, en mener at manager må på media kurs osv).
Med dette nevnt regner jeg med at klubben både har kontroll med økonomien og sikrer den før neste sesong.

I dag er det Sutton som er siste hjemmekamp for sesongen. Dette er en forholdsvis ny klubb i systemet som vi kun har møtt 3 ganger før. Dette er noe uvanlig da det som regel er et tresifret tidligere møter (som også tidligere nevnt feks med Bradford).
Skal bare si at vi gamle fans liker bedre de "gode gamle" klubbene med lange tradisjoner.
Siste møtet er Harrogate også med lite tradisjoner.

Up the Dale.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Da er en lang æra over - 102 år i liga systemet med 2. verdenskrig i fratrekk.

Etter at nedrykket ble klart for to uker siden så var det som om presset forsvant fra spillerne og de avsluttet med å vinne og spille uavgjort i de to siste kampene.

Årets spiller ble selvfølgelig keeperen da han (ganske sikkert) har vært mest i aksjon i løpet av sesongen. Hadde det vært en angreps spiller så hadde vi vel holdt oss oppe.
Som det er påpekt tidligere så ble uttellingen av poeng minimal fra konkurrende bunnlag noe som forseglet skjebnen da en i siste halvdel aldri greide å løfte seg opp på tabellen. Betegnende nok så ble det også 0 poeng mot vår felles skjebne lag Hartlepool.
Sånt blir det nedrykk av.

Aksjetegningen ble avsluttet i går og forhåpentligvis så kommer det inn noe/en del penger som kan løfte klubben til direkte opprykk. Så får vi se når overgangsvinduet åpner.
Up the Dale.

Sånn ble det
21 Wimbledon 46 -12 48
22 Crawley 46 -23 46
23 Hartlepool 46 -26 43
24 Rochdale 46 -24 38

Lezah

Legg inn av Lezah »

Miga skrev: tor mai 11, 2023 12:33 pm
Etter at nedrykket ble klart for to uker siden så var det som om presset forsvant fra spillerne og de avsluttet med å vinne og spille uavgjort i de to siste kampene.
Lite er mer frustrerende enn når et lag setter inn det nødvendige giret først når toget har gått. Tidløst.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Lezah skrev: tor mai 11, 2023 12:34 pm
Miga skrev: tor mai 11, 2023 12:33 pm
Etter at nedrykket ble klart for to uker siden så var det som om presset forsvant fra spillerne og de avsluttet med å vinne og spille uavgjort i de to siste kampene.
Lite er mer frustrerende enn når et lag setter inn det nødvendige giret først når toget har gått. Tidløst.
Så sant - dette ser en ofte.
Det har vel også med at når det er avgjort så må en se framover.
En trener/manager vil da ofte slippe til ung guttene og mange av dem griper sjangsen når den er der.
De har alt å vinne - de mer rutinerte er trøtte etter sesongen.
Jeg har ikke studert lag oppstillingen til Dale og sett om det var mange utskiftninger/nye på de to siste kampene, men den siste scoringen kom fra veteranen Jimmy Keohane (32 år) så de gamle var eldst der.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Miga skrev: tor mai 11, 2023 6:14 pm
Lezah skrev: tor mai 11, 2023 12:34 pm
Miga skrev: tor mai 11, 2023 12:33 pm
Etter at nedrykket ble klart for to uker siden så var det som om presset forsvant fra spillerne og de avsluttet med å vinne og spille uavgjort i de to siste kampene.
Lite er mer frustrerende enn når et lag setter inn det nødvendige giret først når toget har gått. Tidløst.
Så sant - dette ser en ofte.
Det har vel også med at når det er avgjort så må en se framover.
En trener/manager vil da ofte slippe til ung guttene og mange av dem griper sjangsen når den er der.
De har alt å vinne - de mer rutinerte er trøtte etter sesongen.
Jeg har ikke studert lag oppstillingen til Dale og sett om det var mange utskiftninger/nye på de to siste kampene, men den siste scoringen kom fra veteranen Jimmy Keohane (32 år) så de gamle var eldst der.
Jau, og effekten av senkede skuldre er ganske universal.

En fordel for en del klubber som rykker ned, såfremt det fins et ok grunnlag og nivået under ikke er ekstremt, er at man kan få restarte litt. (Hvem kan vel glemme Odds dukkert på midten av 2000-tallet, etterfulgt av en lang periode med stabilitet hinsides økonomisk kapasitet?) Nå aner jeg ikke noe om ståa i akademiet deres, skal det sies, ei heller hvem som styrer skuta neste sesong.

Jaja, man kan jo kose seg med denne:

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Dersom man har fulgt med i de lavere divisjoner i England i snart fire årtier, så har man helt naturlig et visst forhold til Rochdale. For min del er det kan hende ikke noe altfor personlig, selv om jeg nok flørtet litt med klubben om lag på det tidspunktet hvor jeg avla Spotland mitt eneste besøk (så denne). Dere har tidligere vært innom dette med 're-elections' i den gamle fjerdedivisjon, og selv om Rochdale ikke helt holdt Hartlepool-frekvens i sine bunn 4-plasseringer, så står det for all del respekt av deres seks gjenvalg.

Rochdale og Bury nøt i mange år et heftig rivaleri, og derbyet var alltid viet en god del interesse, da selvsagt først og fremst lokalt i nordvest, men enkelte har også hatt det inne på ei topp 10-liste over nabofeider i engelsk fotball. Nå er altså begge borte fra Football League (Bury gikk jo nedenom og hjem etter 17/18). Bury endte som nummer fire i årets North West Counties League Premier Division (femte nonliganivå), så det vil gå en del år enda før det blir nye ligamøter mellom Dale og Shakers. Det foreløpig siste fant sted mot tampen av 17/18-sesongen, der Rochdale vant 2-0 på Gigg Lane i League One (men de aller fleste av klubbenes 52 ligatrefninger skjedde naturligvis under rammer av fjerde nivå, nivået vi à priori forknipper med begge disse to).

Nå skal ikke jeg påberope meg noen kjennskap til dagssituasjonen i Rochdales styre og stell, men det er vel ikke all verden de siste sesongene som har etterlatt inntrykk av at det sitter en krøsus ved enden av styrebordet og strør om seg med pundsedler. Slik overfladisk sett er man da ikke milevis unna ståa i Hartlepool United, og dermed har jeg vondt for å tro at noen av de to kommer til å være kandidater til noen direkte opprykksplass fra femtenivået i 23/24-sesongen. Pools fikk fire sesonger på nivå 5 sist de var nede, og for deres del vil jeg tippe at det kanskje ikke blir færre denne gang. For dere Dale-entusiaster får jeg håpe at dere når tilbake til Football League raskere enn den gamle fjerdedivisjonsrivalen.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Jau, og effekten av senkede skuldre er ganske universal.

En fordel for en del klubber som rykker ned, såfremt det fins et ok grunnlag og nivået under ikke er ekstremt, er at man kan få restarte litt. (Hvem kan vel glemme Odds dukkert på midten av 2000-tallet, etterfulgt av en lang periode med stabilitet hinsides økonomisk kapasitet?) Nå aner jeg ikke noe om ståa i akademiet deres, skal det sies, ei heller hvem som styrer skuta neste sesong.

I helga ble det utnevnt ny Head Coach - Jimmy McNulty - som da fortsetter der han slapp på slutten av sesongen.
Dale verdsatte 3 seirer og 3 uavgjorte på de 8 siste som gyldig attest.
Han er tidligere spiller (2015) og godt kjernt i klubben.
Akademiet fortsetter som før og klubber betegner akademiet som veldig suksess fult da de har fått fram 5 spillere i A stallen som er 17 år eller yngre (3-2).

Restart med nedrykk de heller ikke ukjente med i Molde der de to ganger har fått sølv etter nedrykk og opprydding i stallen der yngre talenter får sine muligheter. Fortiden er det vel Brann som nyter godt av den samme entusiasmen.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

mikemodano skrev: fre mai 12, 2023 8:52 am Dersom man har fulgt med i de lavere divisjoner i England i snart fire årtier, så har man helt naturlig et visst forhold til Rochdale. For min del er det kan hende ikke noe altfor personlig, selv om jeg nok flørtet litt med klubben om lag på det tidspunktet hvor jeg avla Spotland mitt eneste besøk (så denne). Dere har tidligere vært innom dette med 're-elections' i den gamle fjerdedivisjon, og selv om Rochdale ikke helt holdt Hartlepool-frekvens i sine bunn 4-plasseringer, så står det for all del respekt av deres seks gjenvalg.

Rochdale og Bury nøt i mange år et heftig rivaleri, og derbyet var alltid viet en god del interesse, da selvsagt først og fremst lokalt i nordvest, men enkelte har også hatt det inne på ei topp 10-liste over nabofeider i engelsk fotball. Nå er altså begge borte fra Football League (Bury gikk jo nedenom og hjem etter 17/18). Bury endte som nummer fire i årets North West Counties League Premier Division (femte nonliganivå), så det vil gå en del år enda før det blir nye ligamøter mellom Dale og Shakers. Det foreløpig siste fant sted mot tampen av 17/18-sesongen, der Rochdale vant 2-0 på Gigg Lane i League One (men de aller fleste av klubbenes 52 ligatrefninger skjedde naturligvis under rammer av fjerde nivå, nivået vi à priori forknipper med begge disse to).

Nå skal ikke jeg påberope meg noen kjennskap til dagssituasjonen i Rochdales styre og stell, men det er vel ikke all verden de siste sesongene som har etterlatt inntrykk av at det sitter en krøsus ved enden av styrebordet og strør om seg med pundsedler. Slik overfladisk sett er man da ikke milevis unna ståa i Hartlepool United, og dermed har jeg vondt for å tro at noen av de to kommer til å være kandidater til noen direkte opprykksplass fra femtenivået i 23/24-sesongen. Pools fikk fire sesonger på nivå 5 sist de var nede, og for deres del vil jeg tippe at det kanskje ikke blir færre denne gang. For dere Dale-entusiaster får jeg håpe at dere når tilbake til Football League raskere enn den gamle fjerdedivisjonsrivalen.
Det er vel ingenting som slår kunnskap i spedd lang erfaring noe som utvilsomt Mike M besitter.

Med null conference/NL kjennskap så er vel min optimisme om direkte opprykk noe redusert etter å ha lest vedlagte tekst samt lest meg litt opp om national league.
At en såpass stor klubb som Wrexham brukte 15 år på opprykk er skremmende samtidig så tennes et håp når en ser på trauste Grimsby. At også bare vinneren rykker direkte opp gjør det også vanskelig.
Play-off/finale om opprykk på Wembley er jo stort for "små" klubber. Andre og tredje plass må spille to ekstra kamper, mens lagene 4 -7 har hatt det travelt i det siste.
At Notts County rykker opp gjør også lista over NL lagene overkommerlig (?).
Jeg håper jo de to "gamle kjempene" Hpool og Rochdale kjemper om den første plassen.

Økonomisk så blir det selvsagt mindre penger og en mister Premier league solidarity money, men mottar EFL (central distribution) parachute money. Pengene til akademiet står fast. Aksjetegningen er over (10. mai) så får en se hva som kommer inn der og om det skjer noe med eierskapet - Dale trust er en hovedeier.

Kan også nevne siden Mike drar fram Gigg Lane og rivalen Bury (du er jo et unikum av informasjon) at nyutnevnt Head Coach - Jimmy McNulty har spilt for begge klubber.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Miga skrev: man mai 15, 2023 11:37 am Med null conference/NL kjennskap så er vel min optimisme om direkte opprykk noe redusert etter å ha lest vedlagte tekst samt lest meg litt opp om national league.
Nå ønsker ikke jeg å svartmale situasjonen for noen, men det skal noe litt spesielt til for å greie å rykke opp igjen fra nivå 5 på første forsøk. Lincoln City ble i sin tid det første laget som tok turen ned fra Division Four (dagens League Two) da direkte ned- og opprykk ble innført mellom fjerde og femte nivå før 1986/87-sesongen. Lincoln maktet faktisk å vinne Conference League på første forsøk, slik at de tok seg opp igjen umiddelbart, men situasjonen er langt fra sammenliknbar med styrkeforholdet mellom de to nivåene i dag. Det krever atskillig mer å vinne den nasjonale nonligadivisjonen pr dags dato, der de siste sesongene har vist hvor kraftig enkelte klubber satser. Både Wrexham og Notts County hadde makaløse sesonger nå i 22/23. At noen skal gjenta prestasjonene deres i Conference Premier i 23/24 anser jeg nærmest som utopi, selv om det fort vil kreves 90 poeng pluss også kommende sesong. Solid klubbdrift over tid belønnes, og det er alltid en god hjelper å trekke høye tilskuertall. Ser man utelukkende på faktorer som disse to, vil Chesterfield ligge godt an med tanke på tetplassen for 23/24, spesielt siden de også gjorde en god figur inneværende termin. Det er tidlig å utrope noen favoritt før man har vært igjennom sommerens skalting og valting med spillerstaller, men jeg ville nok tillatt meg å se relativt lyst på framtiden dersom jeg var Spireite. Med infrastruktur av nyere dato (*host, hark* - skaper, tilgi meg!) på plass, virker det meste å ligge til rette for at de skal fortsette oppturen som jo nær ga playoffgevinst allerede i år.

Lista over gjennomsnittlige tilskuertall for nivå 5 er interessant. Dette er ganske unike tall for nivået, og sifferne i teten av tabellen ligger et stykke over hva Rochdale kan forvente seg i 23/24. Såpass realistiske må vi være, Egil. Videre: Å tenke seg en knøttliten klubb som Oxford City i dette selskapet er omtrent absurd. De løftet sine tall solid denne sesongen, men snittet like fullt "kun" om lag 500 pr hjemmekamp. Nå så man at de hadde mer enn 3000 til stede i playoffinalen søndag, men én ting er å trekke fullt hus til en slik forestilling; noe ganske annet er det å gjøre det en tirsdag kveld i desember mot Solihull Moors. Likevel: At nettopp klubber som Oxford City er i stand til å møte Chesterfield, Rochdale, Hartlepool, Oldham med flere, er en solid fjær i hatten for nivå 5.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Miga skrev: man mai 15, 2023 11:37 am
At en såpass stor klubb som Wrexham brukte 15 år på opprykk er skremmende samtidig så tennes et håp når en ser på trauste Grimsby. At også bare vinneren rykker direkte opp gjør det også vanskelig.
Grimsby, som nok ikke er så trauste, rykket ifjor opp på første forsøk og viste at det er mulig selv om lista ligger høyt.
Opprykket var spektakulært da de endte på 6. plass slo så ut Notts County i kvarten deretter Wrexham i semien og spilte finale mot, for meg ukjente, Solihull Moors.
Å være i form på slutten av sesongen er ikke en ulempe.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Britisk Øvrig»