Ser du kurven på jorden?

Svar
Dionysos

Re: Ser du kurven på jorden?

Legg inn av Dionysos »

Hvis jorden er virkelig en kule, hvorfor strømmer ikke vannet fra sidene ut i verdensrommet? Sjakkmatt, sovelam

Realisten

Legg inn av Realisten »

Rainmaker skrev: man apr 24, 2023 10:32 pm Les hele innlegget du...
Rainmaker skrev: man apr 24, 2023 10:32 pm Du vil imidlertid ikke se en avbøyning av horisonten. Du ser et så lite segment av den at den vil se flat ut. Dette forutsetter selvsagt at vi her snakker om et område som i utgangspunktet vil gi en jevn horisont, slik som f.eks stille vann.

Hjelper deg ikke Rainmaker. Du får ikke noen avbøyning av horisonten samme hvor mye du prøver. :lol:

Første frase er riktig. Man ser ikke en avbøyning av horisonten, som er mitt poeng.

Så begynner du å ro og komme med usannheter.

-- Lite segment? Får du stort nok segment om du ser hele horisonten 360 grader rundt? Som f.eks på ett skip på havet?
Du vil fremdeles ikke se noen avbøyning.

-- Område som i utgangspunktet skal gi en jevn horisont? Som stille vann?

Feil Rainmaker!

Samme hvor urolig vannet er så vil du ikke se en avbøyning av horisonten.

Det virker som Rainmaker ikke er enig med Neil DeGrasse Tyson

Stemmer det Rainmaker?

Realisten

Legg inn av Realisten »

Henningsen skrev: man apr 24, 2023 10:45 pm Hvorfor kaller du han en idiot og at han ikke er smart?
Han har jo helt rett i poenget og innlegget sitt..

Nope, det har han ikke.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Realisten skrev: man apr 24, 2023 11:50 pm
Henningsen skrev: man apr 24, 2023 10:45 pm Hvorfor kaller du han en idiot og at han ikke er smart?
Han har jo helt rett i poenget og innlegget sitt..

Nope, det har han ikke.
Hva er feil?

Ljot

Legg inn av Ljot »

Rar tråd og sint trådstarter. Men altså, poenget, neanderthalsk som det er, står jo. Man kan ikke se jordens kurvatur direkte, fra et menneskelig perspektiv, så lenge man har beina på jorda og gluggene et sted mellom to epler og tre vaskemaskiner over beina. Derimot finnes gode indirekte bevis man kan observere selv om man er jordbunden. Dette er vel et av de mest klassiske.
Bilde

Moist

Legg inn av Moist »

Vi blir nok ikke klokere før @Orlar dukker opp med fasit her altså.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Realisten skrev: man apr 24, 2023 11:49 pm
Rainmaker skrev: man apr 24, 2023 10:32 pm Les hele innlegget du...
Rainmaker skrev: man apr 24, 2023 10:32 pm Du vil imidlertid ikke se en avbøyning av horisonten. Du ser et så lite segment av den at den vil se flat ut. Dette forutsetter selvsagt at vi her snakker om et område som i utgangspunktet vil gi en jevn horisont, slik som f.eks stille vann.

Hjelper deg ikke Rainmaker. Du får ikke noen avbøyning av horisonten samme hvor mye du prøver. :lol:

Første frase er riktig. Man ser ikke en avbøyning av horisonten, som er mitt poeng.

Så begynner du å ro og komme med usannheter.

-- Lite segment? Får du stort nok segment om du ser hele horisonten 360 grader rundt? Som f.eks på ett skip på havet?
Du vil fremdeles ikke se noen avbøyning.

-- Område som i utgangspunktet skal gi en jevn horisont? Som stille vann?

Feil Rainmaker!

Samme hvor urolig vannet er så vil du ikke se en avbøyning av horisonten.

Det virker som Rainmaker ikke er enig med Neil DeGrasse Tyson

Stemmer det Rainmaker?
Ja du ser et så lite segment av den rotasjonssymmetriske ellipsoiden som er jorden til at du ser noen avbøyning i horisonten.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Dionysos skrev: man apr 24, 2023 10:51 pm Hvis jorden er virkelig en kule, hvorfor strømmer ikke vannet fra sidene ut i verdensrommet? Sjakkmatt, sovelam
Det gjør jo det. Hele verdensrommet er fylt med vann, og stjernene er små led-lys kjøpt på Clas Ohlsson.

Mvh
Orlar

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Realisten skrev: man apr 24, 2023 11:49 pm Du får ikke noen avbøyning av horisonten samme hvor mye du prøver. :lol:

Spesielt, er det noen som har hevdet at de skal kunne og/eller prøve å "bøye horisonten"(?) -og hvilken horisont i tilfelle?

Andre objekter med horisonter -for eksempel, så kan selv en vanndråpe ha en horisont.
Vil man kunne se at den buer seg - om man beskuer hele vanndråpen?
Og om vanndråpens horisont buer seg, hva er så årsaken til det?
Burde ikke vanndråpens horisont være å betrakte som flat?
Ok, om man zoomer nærme nok inn (altså observasjon ihht. perspektiv) på vanndråpen og dennes horisont, så vil man til slutt der også oppfatte det som at vanndråpens horisont er flat -og/men er dette poenget ditt med hele tråden?

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

SirJames skrev: tir apr 25, 2023 1:06 pm
Dionysos skrev: man apr 24, 2023 10:51 pm Hvis jorden er virkelig en kule, hvorfor strømmer ikke vannet fra sidene ut i verdensrommet? Sjakkmatt, sovelam
Det gjør jo det. Hele verdensrommet er fylt med vann, og stjernene er små led-lys kjøpt på Clas Ohlsson.

Mvh
Orlar
Det er jo en konspirasjonsteori. Det finnes ikke nok kinesiske barn for å få Clas Ohlsson til å produsere so mange led-lys.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Realisten skrev: tir apr 04, 2023 7:16 pm Dersom du påstår at du ser horisonten kurve ned på høyre og venstre side.

At du f.eks påstår at du har sett jordens kurve fra ett fly.....

Siden jorden er påstått å være rund og horisonten er like høy 360 grader rundt så må horisonten se flat ut for deg. Ikke bøye seg. Om du ser rett fram og mener horisonten kurver, da bor vi på ett "rør"....

Enig? Uenig?
Eneste jeg har sett, er at støvlene mine er slitt på hælen vær sin vei. bevis på at jorden må være rund......

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Ormen den lange skrev: ons apr 05, 2023 10:02 pm
kytec skrev: tir apr 04, 2023 11:43 pm Enkleste måten å se det på er vel i se et skip som forsvinner i horisonten.
Eller om som i gamle dager med "u-skjerm-forstyrrede" øyne, kunne se maste-toppene på seilskutene stige opp fra havet og jordens ende. :)
Er det snakk om jordbærkurver her? Nei, det er ulogisk at loven om perspektiv er annerledes på sjø enn på land.

Bilde

Den observante kan se objekter bevege seg langs de samme imaginære linjene også på havet. Båter går inn og ut fra land, og spesielt ved solnedgang kan det observeres en fullstendig rett linje like fra havets synlige utpost til stranda.

Bilde

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Denne ærligheten her setter jeg stor pris på:
Bilde

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

LANISTA skrev: tir jun 20, 2023 9:39 am Denne ærligheten her setter jeg stor pris på:
Bilde
Ha ha, så utrolig bra.
Lurer på om de ser ironien selv 😅

Alle around the globe altså...
Rundt hele kloden/kula.
Sist redigert av Henningsen den tir jun 20, 2023 9:47 am, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

LANISTA skrev: tir jun 20, 2023 9:39 am Denne ærligheten her setter jeg stor pris på:
Bilde
Takk!! Endelig fikk jeg ukas første gode latter!!

Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »


Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »

Bendy Black Swan Refraction Cranes 🏗️


Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Flight radar brukes som bevis på at flygingene over den sørlige halvdel er umulige over en flat jord. Flight radar har også bilder av julenissens slede noen ganger.

https://pbs.twimg.com/media/EqCrts9WMAM-BEH.jpg:large

Dette er så klart gjort for moro, men det viser også at Flight radar er et dataprogram der de kan legge til de flygende objekter de ønsker.

Hjulbeint
Innlegg: 322

Legg inn av Hjulbeint »

Soteria skrev: man feb 12, 2024 2:04 am Flight radar brukes som bevis på at flygingene over den sørlige halvdel er umulige over en flat jord. Flight radar har også bilder av julenissens slede noen ganger.

https://pbs.twimg.com/media/EqCrts9WMAM-BEH.jpg:large

Dette er så klart gjort for moro, men det viser også at Flight radar er et dataprogram der de kan legge til de flygende objekter de ønsker.


Hva, mener du at julenissen ikke finnes?

Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »

Soteria skrev: man feb 12, 2024 2:04 am Flight radar brukes som bevis på at flygingene over den sørlige halvdel er umulige over en flat jord.


Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »


Hattori_Hanzo
Innlegg: 657

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Når det gjelder dette spørsmålet her så har jeg landet på at jeg driter egentlig om jorda er flat eller rund. Mest fordi jeg kan ikke se en eneste praktisk konsekvens for noe som helst i mitt eget liv eller på noen større skala når det gjelder dette her.

Flat eller rund , hvis jeg bestemmer meg for å ta en tur til Italia f. eks så finnes det både piloter og navigasjonssystemer som kan guide meg dit via fly. Jeg vil så lande i Italia hvor alt står på italiensk og alle jeg møter kan bekrefte for meg at ja , dette er faktisk Italia. Deretter kan jeg sette meg på flyet hjem og de samme folka og systemene vil finne veien tilbake til der jeg dro fra. Når jeg kommer hjem så vil jeg kjenne meg igjen da jeg har empiriske referanser på stedet.

Så "where is the angle" er mitt spørsmål? Hvordan blir jeg lurt med at jorda er flat istendenfor rund? Hvorfor skulle noen bruke tid , energi , penger osv på å skape et slikt falskt inntrykk. Hva tjener de på dette , hvem tjener på dette , globusprodusenter? Jeg kan ikke finne en eneste faktisk konsekvens av noe slag her. Annet enn ikke dra til isødet og fall utafor kanten , det blir vel det eneste jeg må passe meg for , noe jeg tror jeg skal klare greit. Utover det så ser jeg ingen verdens konsekvens derav konklusjonen at jeg driter egentlig ganske langt fasongen på hva vi bor på så lenge vi kan bo på det.

Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »

Hattori_Hanzo skrev: man feb 12, 2024 3:11 pm Hvorfor skulle noen bruke tid , energi , penger osv på å skape et slikt falskt inntrykk. Hva tjener de på dette , hvem tjener på dette , globusprodusenter?

Hattori_Hanzo
Innlegg: 657

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Cassandra skrev: man feb 12, 2024 4:55 pm
Hattori_Hanzo skrev: man feb 12, 2024 3:11 pm Hvorfor skulle noen bruke tid , energi , penger osv på å skape et slikt falskt inntrykk. Hva tjener de på dette , hvem tjener på dette , globusprodusenter?
Okei , vel jeg spør ikke utifra en forsvarsmekanisme.

At NASA er noe bullshit kan vi være enige om , at eventyret om måneferd er akkurat bare det , et eventyr kan vi også være enige om. Dog betyr ikke det at det ikke finnes et univers der ute og at jorda faktisk er rund. Da kan man si at nasa er ikke annet enn stjæling av offenlige midler under påskudd og lovnader om en "space age" i fremtiden hvor vi koloniserer andre planeter osv. Altså et pengemotiv men jeg får ikke øye på noe større konsekvens enn at det stjeles offentlige midler over romferdskapasitet som er bløff men ikke at rommet i seg selv er det. Det er her jeg mister dere flat jord folka litt.

Hvis det kom frem i morgen utvetydige bevis for at jorda er flat , vel , hva skjer så? Hva vil det endre i den kollektive bevisstheten vår og hvordan vil det endre historiens gang eller åpne døra for et paradigmeskifte? Alt vil fremdeles være akkurat der det er og folk vil fremdels bo akkurat der de bor. Tiden vil ikke stoppe. Himmelen vil neppe falle. Jeg kan ikke komme på en eneste ting som ville vært nevneverdig annerledes. Ikke er jeg spesielt tiltrukket av isøder heller så jeg vil ikke sette ut på en ekspeidsjon til kanten.

Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »

Hattori_Hanzo skrev: man feb 12, 2024 5:36 pm Dog betyr ikke det at det ikke finnes et univers der ute og at jorda faktisk er rund. Da kan man si at nasa er ikke annet enn stjæling av offenlige midler under påskudd og lovnader om en "space age" i fremtiden hvor vi koloniserer andre planeter osv. Altså et pengemotiv men jeg får ikke øye på noe større konsekvens enn at det stjeles offentlige midler over romferdskapasitet som er bløff men ikke at rommet i seg selv er det. Det er her jeg mister dere flat jord folka litt.

Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »


Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Hattori_Hanzo skrev: man feb 12, 2024 5:36 pm
At NASA er noe bullshit kan vi være enige om , at eventyret om måneferd er akkurat bare det , et eventyr kan vi også være enige om. Dog betyr ikke det at det ikke finnes et univers der ute og at jorda faktisk er rund. Da kan man si at nasa er ikke annet enn stjæling av offenlige midler under påskudd og lovnader om en "space age" i fremtiden hvor vi koloniserer andre planeter osv. Altså et pengemotiv men jeg får ikke øye på noe større konsekvens enn at det stjeles offentlige midler over romferdskapasitet som er bløff men ikke at rommet i seg selv er det. Det er her jeg mister dere flat jord folka litt.

Hvis det kom frem i morgen utvetydige bevis for at jorda er flat , vel , hva skjer så? Hva vil det endre i den kollektive bevisstheten vår og hvordan vil det endre historiens gang eller åpne døra for et paradigmeskifte? Alt vil fremdeles være akkurat der det er og folk vil fremdels bo akkurat der de bor. Tiden vil ikke stoppe. Himmelen vil neppe falle. Jeg kan ikke komme på en eneste ting som ville vært nevneverdig annerledes. Ikke er jeg spesielt tiltrukket av isøder heller så jeg vil ikke sette ut på en ekspeidsjon til kanten.
Tja. Hva skal man si til dette?

Vel - at NASA stjeler offentlige midler får stå for din regning. Det gjelder også løfter om "space-age" (Jeg har ikke sett noen LØFTER når det gjelder kolonisering av andre planeter). Men det er vanskelig å se for seg at man skal slutte å FORSKE bare fordi noen ikke ser nytten av det, og forskning koster penger i dag og vil sannsynligvis koste penger så lenge forskning bedrives. Det er forskning som langt på vei har revolusjonert bl. a. landbruk - i mange land (dog ikke alle); likeledes er det forskning som har gitt oss fremskritt innen medisin og helse - og hva angår andre planeter så skaffer forskning oss MER KUNNSKAP, som aldri er å forakte.

At bevis for en flat jord ville kunne endre vår kollektive bevissthet, kan godt hende, men det kan ikke i noe fall endre vår historie. Så kan du jo forklare nærmere hva du mener med "paradigmeskifte" når det for vettuge folk ikke er i nærheten av aktuelt ang. flat jord. Uansett vil ikke "BEVIS" for at jorda er flat dukke opp; hverken i dette tusenåret eller noen av de neste. At noen insisterer på å være overtroiske kan neppe noen hindre (enhver står fritt til å forsøke, så vidt jeg forstår, men Tom Strømnæss og Lili Bendriss kan være vrange å bli kvitt).

Mvh

BE
som er klar over at det nå og da foregår svindel eller forfalskninger også innen forskning - og medisin, for den del

Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »


Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Christian Paaske har laget mange videoer de siste månedene. Her en ganske lang video om flat jord - 6 år etter. Hva er konklusjonen? Sier til slutt at han har gjort sitt når det gjelder dette temaet. Og at sannheten er frigjørende, sannheten er verd å kjempe for.


Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Hattori_Hanzo skrev: man feb 12, 2024 5:36 pm Hvis det kom frem i morgen utvetydige bevis for at jorda er flat , vel , hva skjer så? Hva vil det endre i den kollektive bevisstheten vår og hvordan vil det endre historiens gang eller åpne døra for et paradigmeskifte? Alt vil fremdeles være akkurat der det er og folk vil fremdels bo akkurat der de bor. Tiden vil ikke stoppe. Himmelen vil neppe falle. Jeg kan ikke komme på en eneste ting som ville vært nevneverdig annerledes. Ikke er jeg spesielt tiltrukket av isøder heller så jeg vil ikke sette ut på en ekspeidsjon til kanten.
Hvis-om-dersom-atte.., de utvetydige bevis for at "planeten?" Tellus... i struktur f.eks er. en 10 km (eller 1 nm.?) tykk (noe kupert) rund, rektangulær, trekantet..(?) skive, så ville dette selvsagt også bety noe.., da gjerne med hensyn til hvilke praktiske muligheter som (ikke) kan finnes, og om dette kan utnyttes (nytes, mislikes..?) på noe (annet) vis enn det man tidligere har vurdert og konkludert med.

Videre, så vil vel dette også inkludere en rekke andre "faktorer" mht. himmel"hvelvingen" og videre.., og mht. gravitasjon, hvordan de ulike sfærer "rundt" jorda fungerer, hva som skjer (hvilke virkninger som gjelder) når man kommer lenger vekk fra "planeten", hva man vil kunne observere, og hvordan man vurderer øvrige himmellegemer og da konkluderer med (også gjerne mht. atom/subatom -fysikk).

Om det er noe "poeng i" å gjøre dette (dvs. observere, vurdere, konkludere, utnytte, videreutvikle..) - med mer..(?), nei det trenger det ikke å være, for alt i alt så kan man jo bare legge seg ned og dø :D
Men i hvert fall , så finnes det mennesker som ønsker å finne muligheter med den masse/energi som finnes i ens omgivelser, da gjerne i form av strukturer og (bi)virkninger, og der igjen om det kan gi ytterligere muligheter, velferd, gleder, opplevelser... ved å utnytte dette - eller om man vil, bare finne en vakker mulighet for å bare drite i det også.

Og som sagt, hvis-om-dersom-atte.. :o

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»