TEO-LOGISK

Svar
Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

TEO-LOGISK

Legg inn av immediately »

I boken skrevet av professor Johan B. Hygen, «Trekk av religionsfilosofien», sier han innledningsvis at ordet teologi er sammensatt av to greske ord, theos og logos, som betyr tale eller lære om Gud. Men det professoren høyst beklagelig unnlater å anføre i boken, er at ordets opphavelige betydning på gresk var:

Logikk – sunn fornuft.

I en annen bok jeg har i mitt hjemmebibliotek, «Vestens tenkere» bind 1, redigert av Trond Berg Eriksen, skriver Grete Børsand Heyerdahl at:

"Det opprørte den greske filosofen Kelsos at kristne prøvde å legge beslag på det fine logos-begrepet, som ble satt i filosofisk omløp allerede av Heraklit og videreutviklet av Platon og stoikerne. Men dette kjenner de kristne oppkomlingene i tankens verden slett ikke til, sa Kelsos: De er uten skolert fornuft. Hvis de hadde hevdet at «logos» er sporene av gudsfornuft i verden som er gripbar for tanken, kunne han saktens si seg enige i det. De kristne bryter ned tankens skjønne verden, mente Kelsos: Det er derfor de maser med dette de kaller tro: Bare tro, ikke tenk! Og han la ikke skjul på sin bestyrtelse: De kristne er en skandale – både sosialt og intellektuelt. De påstår nemlig at logos er en person, en død jøde! Og denne døde jøden skulle attpåtil være Gud selv! Kelsos´ råd til keiseren var klar: gjør kort prosess, utrydd dem! De kristne var ikke bare lovløse i jordiske spørsmål - de var også ødeleggende for det overleverte kosmos av sanne og gode filosofiske innsikter. De brøt ned tankens skjønne verden".

Det religionsprofessor Hygen i stedet burde anført i boken sin, i det minste med liten skrift, er at ordene theos og logos i virkeligheten betyr læren om Gud og det guddommelige basert på logisk tenkning og tale, sunn fornuft".

https://fr.wikipedia.org/wiki/Logos

Hvor mye fornuft er det i de utallige teologiske avhandlinger og bøker som er blitt sagt og skrevet om Gud fra kristendommens fødsel til i dag, er jeg usikker på, jeg har ikke lest dem alle fra perm til perm. Heller ikke boken til Hygen, tidligere professor i religionsfilosofi og etikk ved Universitet i Oslo. Men når den intelligente professor Hygen i forordet skriver at «meningen med denne boken er å gi en første orientering i religionsfilosofi», kan jeg da stole på at jeg etter endt lesning kommer «helsinnet» fra det med fornuft og forstand intakt? Eller blir jeg forledet til å tro blindt på de samme ulogiske påstander som paven i Roma er overbevist om, nemlig at 1=3?

Dét er spørsmålet :!:

Før jeg avslutter dette innlegget, vil jeg gjerne tilføye at den skolerte og intelligente filosofen Kelsos ikke akkurat forekommer meg å ha vært særlig forstandig, til tross for sin intelligens og sans for logisk tenkning. Han skriver i sin anklage mot kristne på en svært foraktelig og nedlatende tone overfor «de minste»:

"Når de kristne forsamles i private hus, kan man der finne ullarbeidere, skomakere, skittentøyvaskere og de mest analfabetiske og bondske løsarbeidere som ikke ville våget å si noe om de sto overfor sine foresatte eller mer intelligente herrer. Men når de kristne får tak i barn privat og dertil noen dumme kvinner, kommer de med de mest oppsiktsvekkende påstander".

Intelligens er bra å ha, absolutt! Logisk sans også. Men det betyr aldeles ikke at intelligente mennesker med sans for logikk, uansett hvor begavet de enn måtte sies å være, er forstandige intelligente mennesker.

Forskjellen på intelligens og forstand har jeg tatt for meg tidligere, så dette temaet vil jeg ikke kaste stort mer lys over. Men her er nok et avslørende bevis for min påstand om at intelligente ikke nødvendigvis behøver å være forstandige:

Mike Pompeo, utenriksminister i Trump-administrasjonen og forhenværende direktør i Central Intelligence Agency (CIA), en stilling han hadde fra 23. januar 2017 til 26. april 2018, sa under et intervju:

"Vi løy, vi jukset, vi stjal... vi hadde hele opplæringskurs. Det minner meg om det amerikanske eksperimentets herlighet".

Ingen med fornuften i behold vil vel på ramme alvor mene at Mike Pompeo er uintelligent og ikke har sans for logikk og strategisk tenkning? Forstandige intelligente mennesker kommer fram til samme konklusjon som meg: Mike Pompeo er et uforstandig intelligent menneske.



Det samme var filosofen Kelsos.

PS: Boken til Johan B. Hygen er fra 1977 og var i første rekke beregnet på studenter i teologi, kristendomskunnskap og religionskunnskap. ISBN 82-05094160.

Albananas
Innlegg: 97

Legg inn av Albananas »

Haiku.

Vi tror og mener
belærer visdommen selv
Smarte som vi er

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»