Nybegynner benk

Svar
Bustyvel

Re: Nybegynner benk

Legg inn av Bustyvel »

Lezah skrev: lør feb 18, 2023 3:14 pm
► Show Spoiler
Jo, det er klart. Men for meg som er relativt noob her vil jeg helst forsøke å gjøre ting som ikke kommer for mye i konflikt med andre øvelser/reduserer veldig hvor mye jeg kan ta i på en annen øvelse etterpå. Det er litt knotete å strukturere treningen fremdeles, det er liksom mye enklere å bare springe jævlig langt annenhver dag :D

Jeg skal se på de linkene, takk!
Jeg ser den, men du kommer kjapt inn i det. Begynn øktene med én av baseøvelsene markløft, knebøy eller benkpress. Videre fyller du på med noen øvelser som passer inn i splitten din. Ser du nevner bicepscurl nedenfor. Dette er kanskje den minst viktige øvelsen og noe jeg aldri trener isolert,. Biceps får kjørt seg via andre øvelser. Ikke begynn økta med bicepscurl..

Lezah

Legg inn av Lezah »

Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Klassisk benk driver jeg lite med selv, så jeg er ikke den beste til å gi råd der. Men å variere grepet bør endre litt hvor du kjenner det, ja. Ser også at det anbefales å kjøre skuldrene ned i benken når man presser, ellers bruker man visst mye skulder og armer.

Kan også legge til at det er relativt vanlig at det kan ta litt tid å få øvelser til å treffe akkurat der man vil. Om man varierer utførelsen litt, med lettere vekter først, så kan man gjøre øvelsen mens man fokuserer på å stramme de musklene man vil treffe.

Det er dette folk maser om, når de snakker om "mind muscle connection". I følge en del studier får man bedre utbytte av å fokusere på å stramme musklene også, i stedet for å bare fokusere på at vekten skal opp.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Ja, bredere grep = mer bryst.

Men det kan også hende at brystet ditt er bedre trent enn armene, og derfor kjennes det uproporsjonalt mye på armene. Det er ofte sånn på kombinasjonsøvelser at én muskel(gruppe) blir en flaskehals for øvelsen.

Hvis du allerede har et komfortabelt grep, og ingen har sett på deg og skreket ut at du gjør noe dumt, så ville jeg bare fortsatt slik du gjør. Kanskje muligens fokusert litt ekstra på styrketrening på armene. Hvem vet, kanskje vil hele benken din plutselig skyte i været bare av å ha litt sterkere armer? :)

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det ble nevnt å kjøre skuldrene ned i benken.

Da jeg trente benkpress, lærte jeg at skulderbladene skal presses sammen så langt som mulig. Og at denne delen av kroppen skal være i kontakt med benken. Hoftepartiet skal ligge på benken også, men ryggen skal være rett. Føttene skal også være i kontakt med bakken.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Bantor skrev: ons apr 05, 2023 4:19 pm Det ble nevnt å kjøre skuldrene ned i benken.

Da jeg trente benkpress, lærte jeg at skulderbladene skal presses sammen så langt som mulig. Og at denne delen av kroppen skal være i kontakt med benken. Hoftepartiet skal ligge på benken også, men ryggen skal være rett. Føttene skal også være i kontakt med bakken.
Ja, jeg passer på skuldrene samt ha føttene plantet i bakken. Nå er det jo litt forskjellig ute på nettet angående svai i rygg eller ikke, men slik jeg forstår det skal det ikke være det som avgjør om jeg kjenner det "rette stedet2 eller ei. Må bare teste litt med bredde på grep etc tror jeg.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Du har nok forholdsvis lange armer.

Bustyvel

Legg inn av Bustyvel »

Tjaaah skrev: tir apr 04, 2023 8:38 pm
Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Klassisk benk driver jeg lite med selv, så jeg er ikke den beste til å gi råd der. Men å variere grepet bør endre litt hvor du kjenner det, ja. Ser også at det anbefales å kjøre skuldrene ned i benken når man presser, ellers bruker man visst mye skulder og armer.

Kan også legge til at det er relativt vanlig at det kan ta litt tid å få øvelser til å treffe akkurat der man vil. Om man varierer utførelsen litt, med lettere vekter først, så kan man gjøre øvelsen mens man fokuserer på å stramme de musklene man vil treffe.

Det er dette folk maser om, når de snakker om "mind muscle connection". I følge en del studier får man bedre utbytte av å fokusere på å stramme musklene også, i stedet for å bare fokusere på at vekten skal opp.
Støtter denne. Ellers er det litt vanskelig å vurdere benken din uten at en faktisk har sett deg utføre øvelsen. Men igjen - ha fokus på teknikk i starten. Se på video av teknikk i forkant av økta, og velg deg gjerne ut noen fokusområder hver økt. F.eks. i dag er fokus på å "bar path" og grep. Neste gang er det kanskje beina i bakken og hvordan/hvor du lander stanga på kassen. Til slutt har du forhåpentligvis vært gjennom de viktigste tingene og har satt sammen en bra utførelse av benkpress.

Ellers er det ikke sikkert at de som har gitt deg innføring i øvelsen har nødvendig kompetanse til å vurdere deg. Eller kanskje de foretrekker en litt annen variant av benkpress enn deg. Det er ikke nødvendigvis slik at det beste for én person er det samme for en annen. Små variasjoner vil det nok være.

Til slutt vil jeg bare si at selv om du ikke nødvendigvis kjenner det i brystet, vil jeg tro du uansett trener brystet godt. Benkpress er en forholdsvis enkel øvelse som er vanskelig å gjøre fullstendig feil. Ikke gi deg :)

Lezah

Legg inn av Lezah »

HarryH skrev: lør apr 08, 2023 6:53 pm
Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Du har nok forholdsvis lange armer.
Tja, får jo brannsår på knokene når jeg lusker rundt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Lezah skrev: tir apr 11, 2023 9:21 am
HarryH skrev: lør apr 08, 2023 6:53 pm
Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Du har nok forholdsvis lange armer.
Tja, får jo brannsår på knokene når jeg lusker rundt.
Har ganske lange armer jeg også.
Lange armer gir lengre arbeidsvei i bankpress og forholdsvis stor belastning på armene.

Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Skal se på det når jeg kommer hjem, men jeg tar grep med ringfinger over den lille "ringen" på stanga. Da veit jeg at jeg har samme avstand på hendene som alltid, og får belastningen/treningen på samme sted hver gang. Med smalere grep vil belastningen bli større på triceps som vanligvis vil gi enda større belastning på armer enn bryst, jmfr vanlige pushups med smalt stand ift bredt

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Kjappfot1917 skrev: tir apr 11, 2023 1:43 pm Skal se på det når jeg kommer hjem, men jeg tar grep med ringfinger over den lille "ringen" på stanga. Da veit jeg at jeg har samme avstand på hendene som alltid, og får belastningen/treningen på samme sted hver gang. Med smalere grep vil belastningen bli større på triceps som vanligvis vil gi enda større belastning på armer enn bryst, jmfr vanlige pushups med smalt stand ift bredt
Mens om du tar armene helt sammen, såkalte diamond pushups, så treffer du brystet ekstremt bra.

Ville imidlertid ikke anbefalt benk med helt samlede hender, høres relativt risikabelt ut.

Så vil vel bredt grep treffe utsiden av brystet, mens samlet grep treffer innsiden mer, så det er vel en del forskjeller. Har ikke satt meg sånn ekstremt godt inn i detaljene her.
HarryH skrev: tir apr 11, 2023 1:17 pm Har ganske lange armer jeg også.
Lange armer gir lengre arbeidsvei i bankpress og forholdsvis stor belastning på armene.
Jeg er også medlem av langarmslegionen, det er en av grunnene til at jeg liker benkemaskin. Føler det isolerer brystet mer, og jeg kan også vinkle pressretningen på måter jeg ikke kunne gjort med fri benk.

Mister en del stabiliseringstrening, men det prøver jeg å ta igjen med litt skråbenk med manualer.

Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

Tjaaah skrev: ons apr 19, 2023 3:31 pm
Kjappfot1917 skrev: tir apr 11, 2023 1:43 pm Skal se på det når jeg kommer hjem, men jeg tar grep med ringfinger over den lille "ringen" på stanga. Da veit jeg at jeg har samme avstand på hendene som alltid, og får belastningen/treningen på samme sted hver gang. Med smalere grep vil belastningen bli større på triceps som vanligvis vil gi enda større belastning på armer enn bryst, jmfr vanlige pushups med smalt stand ift bredt
Mens om du tar armene helt sammen, såkalte diamond pushups, så treffer du brystet ekstremt bra.

Ville imidlertid ikke anbefalt benk med helt samlede hender, høres relativt risikabelt ut.

Så vil vel bredt grep treffe utsiden av brystet, mens samlet grep treffer innsiden mer, så det er vel en del forskjeller. Har ikke satt meg sånn ekstremt godt inn i detaljene her.
HarryH skrev: tir apr 11, 2023 1:17 pm Har ganske lange armer jeg også.
Lange armer gir lengre arbeidsvei i bankpress og forholdsvis stor belastning på armene.
Jeg er også medlem av langarmslegionen, det er en av grunnene til at jeg liker benkemaskin. Føler det isolerer brystet mer, og jeg kan også vinkle pressretningen på måter jeg ikke kunne gjort med fri benk.

Mister en del stabiliseringstrening, men det prøver jeg å ta igjen med litt skråbenk med manualer.
Gorillagenene sprer seg ja ser jeg :)
Når jeg starta å trene benk for sånn ca 35 år siden var beskjeden å holde skulderbredt grep, men da trena vi spesifikt mot vektløfting, altså rykk og støt. Bodybuilder-treneren min i USA trente flere forskjellige øvelser i benk for å flytte belastning. Har sett sånne digre muskelduder holde knyttneve bredt med lav vekt. Jeg klarer ikke den øvelsen da jeg er relativt nylig gjenstartet på styrketreninga, så jeg leter fortsatt etter den optimale belastninga selv. Tror mye avhenger av komboen skulderbredde og armlengde for å finne en posisjon man er bekvem med og "liker" belastninga

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Kjappfot1917 skrev: ons apr 19, 2023 7:53 pm Gorillagenene sprer seg ja ser jeg :)
Når jeg starta å trene benk for sånn ca 35 år siden var beskjeden å holde skulderbredt grep, men da trena vi spesifikt mot vektløfting, altså rykk og støt. Bodybuilder-treneren min i USA trente flere forskjellige øvelser i benk for å flytte belastning. Har sett sånne digre muskelduder holde knyttneve bredt med lav vekt. Jeg klarer ikke den øvelsen da jeg er relativt nylig gjenstartet på styrketreninga, så jeg leter fortsatt etter den optimale belastninga selv. Tror mye avhenger av komboen skulderbredde og armlengde for å finne en posisjon man er bekvem med og "liker" belastninga
Her subber vi alle med knoklene, ja.

For spesifikke grener som olympiske løft, eller styrkeløft, kan jeg tenke meg at det finnes mer eller mindre riktige og gale bredder på grep, ja. Men for hobbytrening er det bare å variere i vei, som du er inne på.

Jeg kjører i hvert fall alltid det jeg liker å gjøre, selv om det kanskje ikke er det aller mest optimale hele tiden. Det viktigste er jo at man gjør noe, og har det gøy, sånn at motivasjonen ikke forsvinner.

Vonmises
Innlegg: 27

Legg inn av Vonmises »

Etter å ha hatt litt treg progresjon den siste tiden tenkte jeg å kaste meg på en klassiker fra sent 90-tall, "How to Increase Your Bench Press by 50 Pounds" av Shawn Phillips. Har kjørt det tidligere med godt resultat…… riktignok ikke med så mye økning som ble lovet, men klarte i alle fall å gå opp med ca 10-12kg på 7 uker.
Nå har jeg blitt noen år eldre siden sist gang så jeg er usikker på om kroppen responderer like bra, men det er verdt forsøket.
https://www.oocities.org/~slopitch/mm2k/

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Vonmises skrev: søn apr 23, 2023 9:36 pm Etter å ha hatt litt treg progresjon den siste tiden tenkte jeg å kaste meg på en klassiker fra sent 90-tall, "How to Increase Your Bench Press by 50 Pounds" av Shawn Phillips. Har kjørt det tidligere med godt resultat…… riktignok ikke med så mye økning som ble lovet, men klarte i alle fall å gå opp med ca 10-12kg på 7 uker.
Nå har jeg blitt noen år eldre siden sist gang så jeg er usikker på om kroppen responderer like bra, men det er verdt forsøket.
https://www.oocities.org/~slopitch/mm2k/
Uansett alder, så kan det være lurt å prøve en ny vri om du føler du stagnerer, ja.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»