VM-matchen 2023

Svar
Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Re: VM-matchen 2023

Legg inn av Artaxerxes »

Så nå har Kina verdensmesteren i sjakk både på herresiden og kvinnesiden, som også har det til felles at ingen av dem er verdens beste sjakkspiller. Riktignok er den beste kvinnelige spilleren også kinesisk, men hun er ikke verdensmester, selv om hun har vært det tre ganger.

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Morsom avslutting av matchen, og litt typisk for forskjellene mellom spillerne også. Den litt nonchalante og halvsløve Nepo har brukt opp tiden på noen triks for å teste Ding i siste parti, som han lenge har tenkt går mot remis, spesielt siden Ding har liten tid og ikke vil finne på noe sprell med så kort tid igjen. Men med drøye minuttet igjen sitter ikke Ding å tenker på remis, ha er ikke ferdig med partiet som Nepo er.

Ding virker beskjeden, og har vel vært preget av nerver også, men spillestilen et tøffere enn man kan få inntrykk av, og det har gitt en match i en stil som står godt til Nepo, og har gitt spennende partier.

Jeg føler mange undervurderer det man har sett i dette VM. Jeg vet ikke om det bare er fordi det er uinteressant fordi den beste ikke stiller, eller fordi man sitter med Sesse og vurderer hva som er bra spill eller ikke. Selv Chess24 stiller jo nå spørsmål med trekk som er det optimale innen for det som er en menneskelig horisont. Og med et aggressivt spill som man har sett i denne matchen vil man uunngåelig få flere "feil".

Giri som kommenterte første del hos Chess24 føler jeg var mer reflektert rundt dette enn Caruana har vært. Han mente også at Carlsen overkompliserte, og ikke spilte optimalt i VM-matchene da han var for redd andres forberedelser, uten tanke på at vanlig spill var godt nok. Det førte til veldig forsiktige parti der det viktigste var å ikke tape, det totalt motsatte av det man har sett i dette VM. Og når man nå hører utenlandske kommentatorer så kommer vel det ganske tydelig frem at for andre enn de med norske øyne har Carlsens VM-matcher fremstått som ganske kjedelige.

Caruana som i større grad har kritisert nivået, har derimot vært veldig omtrentlig med sine anbefalte trekk hos Chess24, der en del vel har vært direkte tabbetrekk. Han virker ikke å være så veldig intuitiv, og virker å være en som må være dypt inne i partiet for å kunne regne seg frem til beste trekk.

Jompa

Legg inn av Jompa »

VM-matchene med Carlsen vil nok gå ned i historien som relativt kjedelige. Så mener jeg at det er utfordreren som skal by opp til dans, og ikke sittende verdensmester. Det var også noe av grunnen til at det tidligere var sånn at verdensmesteren beholdt tittelen om det ble remis; utfordreren måtte bevise at han var bedre. Carlsen har vært stor favoritt i samtlige matcher, så det har vært en stor mismatch mellom styrkeforholdet. Matchen mellom Liren og Nepo er på mange måter en match mellom to jevngode spillere, som kanskje hver for seg så på seg selv som den beste. Det kan ha bidratt til endel action.

Når det gjelder Nepo er han på konspi-sporet etter VM-matchen:
"I had some medicine to make sure I can fall asleep. And at 1:00 am I found it had vanished. I guess the lady who cleaned the room, just...It was also sort of a lottery because there were three or four different pills. But the priceless one was just gone. It was sort of unlucky, I guess. I really hope it was a coincidence. Otherwise..."

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jompa skrev: tir mai 02, 2023 12:54 pm VM-matchene med Carlsen vil nok gå ned i historien som relativt kjedelige.
Det er jeg vel ikke enig i, det er vel egentlig kun VM-matchen mot Caruana som ikke levde opp til forventningene. Knusingen av Nepo vil jo stå som et høydepunkt i hvor dominant Carlsen var som sin tids sjakkspiller, og kampen mot Karjakin ble jo veldig spennende og sett i ettertid betydningsfull utover det rent sjakklige. Og den første VM-finalen mot Anand var jo i seg selv spennende siden det var et generasjonsskifte og jeg syns jo Anand gjorde et tappert i deres andre finale.

Og skulle Magnus gjøre et comeback i VM så kan jo det også bli veldig spesielt.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Matchen mot Anand part 1 føler jeg var relativt kjedelig, og fort og brutalt over, da avstanden i kvalitet mellom Anand og Carlsen på den tiden var blitt veldig stor. Men selvfølgelig vanvittig imponerende match av Carlsen som i en relativt ung alder, 22/23, håndterte presset utmerket når alle forventet at han skulle vinne. Anand part 2 var litt mer interessant da vi faktisk fikk se inderen ta ned Magnus i ett parti, samt dette dobbel-blunder partiet. Men med unntak av det var det liten tvil om hvor seieren ville ende. Karjakin var også en sinnsyk kjip match, der Karjakin spilte destruktiv sjakk, selv om russeren ble den andre personen til å slå Magnus i et VM-parti. Matchen mot Caruana ble fort styrt i retning av omspill, og mot Nepo var det litt som med Anand første gangen; noen jevne partier før det var fort og brutalt over.

VM-matchene har bevist at Magnus er på et annet nivå enn resten, det er jeg helt enig, men føler ikke disse matchene historisk vil nå helt opp. Og det er ikke Magnus sin skyld som jevnt over i alle matchene har spilt på et vanvittig høyt nivå, med ekstremt få feil.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Det jeg skulle ønske var at Alireza hadde vunnet kandidatturneringen, og Magnus hadde slått han. Da ville Magnus ha slått den tidligere mesteren i Anand, forsvart tittelen i returoppgjøret mot Anand, slått den nest-beste spilleren i sin generasjon (Caruana), slått to av de beste spillerne fra den største sjakknasjonen (Nepo og Karjakin), samt slått den beste spilleren i den neste generasjonen (Alireza).

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»