Fridiskusjons digitale 1 mai tog

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Fridiskusjons digitale 1 mai tog

Legg inn av newsflash »

1 mai togene blir stadig kortere, og arrangementene færre. Så hva er det som skulle til for at du kom deg ut av sofaen og faktisk gikk i 1. mai tog?

For min del måtte det vært;

Ja til Norske strømpriser - Ut av ACER.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

At 1 mai ikkje vart 1 dag for LO og AP + folk lenger ute på venstresida

William_S

Legg inn av William_S »

Hehe dette er den årlige debatten om 1 mai egentlig trengs. Og om noen dager tas den over av flaggdebatten i 17 mai toget... Skjer hvert år.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Nei til populisme.

Men ellers skal jeg gå i tog til støtte for våpen til Ukraina hvis det blir arrangert her jeg bor.

ulefos

Legg inn av ulefos »

ms_8 skrev: man mai 01, 2023 1:02 pm At 1 mai ikkje vart 1 dag for LO og AP + folk lenger ute på venstresida
hvorfor mener du vi bør ekskluderes?

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: man mai 01, 2023 11:22 am 1 mai togene blir stadig kortere, og arrangementene færre. Så hva er det som skulle til for at du kom deg ut av sofaen og faktisk gikk i 1. mai tog?

For min del måtte det vært;

Ja til Norske strømpriser - Ut av ACER.
Hva er "norske strømpriser"? Strømprisene i Norge har vært styrt av tilbud og etterspørsel siden 90-tallet. ACER er ikke til hinder for å innføre sterkere strømstøtteordninger slik EU-landet Tyskland allerede har klart, at regjeringen og stortinget i Norge vært trege og handlingslammede er ikke EU sin skyld, og vil ikke løses av å melde oss ut av ACER og isolere oss fra våre naboland som vi trenger å kjøpe strøm fra.

1. Mai er ikke noe jeg bryr meg om lenger, det har ikke vært relevant på mange år.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

ulefos skrev: man mai 01, 2023 10:41 pm
ms_8 skrev: man mai 01, 2023 1:02 pm At 1 mai ikkje vart 1 dag for LO og AP + folk lenger ute på venstresida
hvorfor mener du vi bør ekskluderes?
Hei. Det meiner eg ikkje, men skulle eg gått i tog så måtte også folk frå andre siden av politikken fått være med. I dag er det stort sett kun folk frå den delen av venstresiden som får holde tale og styre 100% kva denne dagen skal handle om.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 7:21 am
ulefos skrev: man mai 01, 2023 10:41 pm
ms_8 skrev: man mai 01, 2023 1:02 pm At 1 mai ikkje vart 1 dag for LO og AP + folk lenger ute på venstresida
hvorfor mener du vi bør ekskluderes?
Hei. Det meiner eg ikkje, men skulle eg gått i tog så måtte også folk frå andre siden av politikken fått være med. I dag er det stort sett kun folk frå den delen av venstresiden som får holde tale og styre 100% kva denne dagen skal handle om.
Så du meinar at dei som vil innskrenke arbeidarane sinne rettar skal få bruka arbeidaren sin dag til det?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: tir mai 02, 2023 12:16 am Hva er "norske strømpriser"? Strømprisene i Norge har vært styrt av tilbud og etterspørsel siden 90-tallet. ACER er ikke til hinder for å innføre sterkere strømstøtteordninger slik EU-landet Tyskland allerede har klart, at regjeringen og stortinget i Norge vært trege og handlingslammede er ikke EU sin skyld, og vil ikke løses av å melde oss ut av ACER og isolere oss fra våre naboland som vi trenger å kjøpe strøm fra.

1. Mai er ikke noe jeg bryr meg om lenger, det har ikke vært relevant på mange år.
Norske strømpriser er ca 1/3 av tyske. Slik det var før de siste kablene ble bygd.

ACER er til hinder for å sette begrensinger på strømeksport. Jfr. det siste vedtaket mot Sverige.

Ellers så er det notert at du ikke engasjerer deg i 1. mai. Jeg er uenig. Vi trenger dager som setter arbeidstakeres rettigheter og solidaritet på dagsordenen.

KBY

Legg inn av KBY »

MRSA skrev: tir mai 02, 2023 9:30 am
ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 7:21 am
ulefos skrev: man mai 01, 2023 10:41 pm

hvorfor mener du vi bør ekskluderes?
Hei. Det meiner eg ikkje, men skulle eg gått i tog så måtte også folk frå andre siden av politikken fått være med. I dag er det stort sett kun folk frå den delen av venstresiden som får holde tale og styre 100% kva denne dagen skal handle om.
Så du meinar at dei som vil innskrenke arbeidarane sinne rettar skal få bruka arbeidaren sin dag til det?
Rettigheter meg her og rettigheter meg der.... det er nesten totalt umulig å bli kvitt ubrukelige arbeidere i Norge

Jeg er enig i at man skal ha gode rettigheter, men når arbeidstaker ikke utfører sine _PLIKTER_ så burde ikke arbeidsgiver bruke fra 3 måneder til 2 år men gjentatte advarsler og oppfølgingsmøter/planer, rettsaker og alt mulig kødd for å bli kvitt en arbeidstager som ikke gjør jobben sin.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

1. mai var den dagen Internasjonalen ble sunget.
Nå er det blitt en festsang for folk på venstresida, uten noe budskap.
Tredje verse blir ofte utelatt, da de som kaller seg sosialister er blitt "statselskere".

Imot oss statens lover bøyes,
av skatter blir vi tynget ned.
Og fri for plikt den rike føyes;
mens ringhets rett ei finner sted.
Lenge nok vi ligget har i støvet:
Vi stiller likhets krav mot rov.
Mot alle retten skal bli øvet,
slik vil vi ha vårt samfunns lov.

William_S

Legg inn av William_S »

KBY skrev: tir mai 02, 2023 11:46 am
MRSA skrev: tir mai 02, 2023 9:30 am
ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 7:21 am

Hei. Det meiner eg ikkje, men skulle eg gått i tog så måtte også folk frå andre siden av politikken fått være med. I dag er det stort sett kun folk frå den delen av venstresiden som får holde tale og styre 100% kva denne dagen skal handle om.
Så du meinar at dei som vil innskrenke arbeidarane sinne rettar skal få bruka arbeidaren sin dag til det?
Rettigheter meg her og rettigheter meg der.... det er nesten totalt umulig å bli kvitt ubrukelige arbeidere i Norge

Jeg er enig i at man skal ha gode rettigheter, men når arbeidstaker ikke utfører sine _PLIKTER_ så burde ikke arbeidsgiver bruke fra 3 måneder til 2 år men gjentatte advarsler og oppfølgingsmøter/planer, rettsaker og alt mulig kødd for å bli kvitt en arbeidstager som ikke gjør jobben sin.
Det er en myte at det er så vanskelig å si opp folk i Norge som du later som. Men arbeidsgiver må opptre korrekt i henhold til lovverket. Det skulle forsåvidt bare mangle også da maktbalansen mellom arbeidstaker og arbeidsgiver er skjev. Det er flere andre områder som er regulert på den måten som feks forbrukerlovgivningen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2023/ ... ette-store

"Arbeiderpartiets leder har i praksis diktert sin egen lederkvartett. Det er det motsatte av partidemokrati."

Dette er den nakne sannhet. Støre tåler ikke demokrati internt i partiet, og han tåler ikke at befolkningen får innflytelse på viktige saker for landet, som f.eks integreringen til EU.
Hans ledelse står til strykkarakter, hvilket viser seg i APs kontinuerlige tilbakegang i oppslutning siden han ble leder i 2014.
Ikke rart at tålmodigheten i partiet tar slutt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5 ... elgertekke

Veteranopprør mot Støre, "Jonas har ikke velgertekke".

En lang rekke tidligere, ministre, stortingsrepresentanter og tillitsmenn går ut med ramsalt kritikk mot Støre pga. hans febrilske forsøk på å få det som han vil på kommende landsmøte.
En veteran ber Støre om å trekke seg som leder i partiet. Hvis Støre virkelig er glad i partiet sitt, vil han yte sitt bidrag til en lenge etterlengtet fornyelse av partiet, ved frivillig å trekke seg som laderkandidat.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

hauge23 skrev: tir mai 02, 2023 3:44 pm https://www.abcnyheter.no/stemmer/2023/ ... ette-store

"Arbeiderpartiets leder har i praksis diktert sin egen lederkvartett. Det er det motsatte av partidemokrati."

Dette er den nakne sannhet. Støre tåler ikke demokrati internt i partiet, og han tåler ikke at befolkningen får innflytelse på viktige saker for landet, som f.eks integreringen til EU.
Hans ledelse står til strykkarakter, hvilket viser seg i APs kontinuerlige tilbakegang i oppslutning siden han ble leder i 2014.
Ikke rart at tålmodigheten i partiet tar slutt.
Kva har dette med FD sin 1 mai?

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

hauge23 skrev: tir mai 02, 2023 4:34 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5 ... elgertekke

Veteranopprør mot Støre, "Jonas har ikke velgertekke".

En lang rekke tidligere, ministre, stortingsrepresentanter og tillitsmenn går ut med ramsalt kritikk mot Støre pga. hans febrilske forsøk på å få det som han vil på kommende landsmøte.
En veteran ber Støre om å trekke seg som leder i partiet. Hvis Støre virkelig er glad i partiet sitt, vil han yte sitt bidrag til en lenge etterlengtet fornyelse av partiet, ved frivillig å trekke seg som laderkandidat.
Og det same her, har ingen ting med 1mai å gjere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

1. mai er ikke et spesifikt norsk opplegg. Det er en internasjonal markering som skjer i nesten hele verden.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MRSA skrev: tir mai 02, 2023 4:46 pm
hauge23 skrev: tir mai 02, 2023 4:34 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5 ... elgertekke

Veteranopprør mot Støre, "Jonas har ikke velgertekke".

En lang rekke tidligere, ministre, stortingsrepresentanter og tillitsmenn går ut med ramsalt kritikk mot Støre pga. hans febrilske forsøk på å få det som han vil på kommende landsmøte.
En veteran ber Støre om å trekke seg som leder i partiet. Hvis Støre virkelig er glad i partiet sitt, vil han yte sitt bidrag til en lenge etterlengtet fornyelse av partiet, ved frivillig å trekke seg som laderkandidat.
Og det same her, har ingen ting med 1mai å gjere.
Å herregud, jeg har postet i feil tråd, beklager så meget.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: tir mai 02, 2023 10:31 am
GP950mAh skrev: tir mai 02, 2023 12:16 am Hva er "norske strømpriser"? Strømprisene i Norge har vært styrt av tilbud og etterspørsel siden 90-tallet. ACER er ikke til hinder for å innføre sterkere strømstøtteordninger slik EU-landet Tyskland allerede har klart, at regjeringen og stortinget i Norge vært trege og handlingslammede er ikke EU sin skyld, og vil ikke løses av å melde oss ut av ACER og isolere oss fra våre naboland som vi trenger å kjøpe strøm fra.

1. Mai er ikke noe jeg bryr meg om lenger, det har ikke vært relevant på mange år.
Norske strømpriser er ca 1/3 av tyske. Slik det var før de siste kablene ble bygd.

ACER er til hinder for å sette begrensinger på strømeksport. Jfr. det siste vedtaket mot Sverige.

Ellers så er det notert at du ikke engasjerer deg i 1. mai. Jeg er uenig. Vi trenger dager som setter arbeidstakeres rettigheter og solidaritet på dagsordenen.
Problemet med 1. Mai er at de fokuserer på alt annet enn arbeiderne og deres rettigheter. Israel-hat (boikott Israel) , feminisme og slikt er de store fanesakene, som ikke er relevant for arbeidere eller noe de bryr seg om.

ACER hindrer ikke å stanse eksporten om det er fare for leveringssikerheten eller å vedta bedre strømstøtte slik Tyskland som er i EU allerede har gjort. Tregheten og handlingslammelsen til Støre og regjeringen er ikke EU sin skyld.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: tir mai 02, 2023 6:29 pm Problemet med 1. Mai er at de fokuserer på alt annet enn arbeiderne og deres rettigheter. Israel-hat (boikott Israel) , feminisme og slikt er de store fanesakene, som ikke er relevant for arbeidere eller noe de bryr seg om.

ACER hindrer ikke å stanse eksporten om det er fare for leveringssikerheten eller å vedta bedre strømstøtte slik Tyskland som er i EU allerede har gjort. Tregheten og handlingslammelsen til Støre og regjeringen er ikke EU sin skyld.
ACER hindrer Sverige å stanse eksporten...

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: tir mai 02, 2023 6:55 pm
GP950mAh skrev: tir mai 02, 2023 6:29 pm Problemet med 1. Mai er at de fokuserer på alt annet enn arbeiderne og deres rettigheter. Israel-hat (boikott Israel) , feminisme og slikt er de store fanesakene, som ikke er relevant for arbeidere eller noe de bryr seg om.

ACER hindrer ikke å stanse eksporten om det er fare for leveringssikerheten eller å vedta bedre strømstøtte slik Tyskland som er i EU allerede har gjort. Tregheten og handlingslammelsen til Støre og regjeringen er ikke EU sin skyld.
ACER hindrer Sverige å stanse eksporten...
Er det fare for leveringssikerheten er det mulig å redusere eller stanse eksporten, mne ikke pga. priser alene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»