Erling Braut Haaland - en overgangssaga

Svar
Champis

Re: Erling Braut Haaland - en overgangssaga

Legg inn av Champis »

oddvar_kjempebra skrev: lør apr 29, 2023 4:42 pm
Jolla skrev: fre apr 28, 2023 6:39 pm
FranciscoM skrev: fre apr 28, 2023 5:53 pm

Hva legger du i "bedre fotballspiller"?
Jeg synes at med ballen i beina så har De Bruyne bedre teknikk, han er kapabel til å gjøre flere ting med den, bevege den mer presist i de fleste soner, og enn så lenge så har han en bedre forståelse for hvordan ballen på best mulig måte kan bevege seg progressivt. Uten ball i laget så synes jeg at De Bruyne beveger seg bedre og er bedre defensivt både i timing og i samarbeid med andre spillere for å vinne tilbake ballen og for å forstå bevegelsesmønsterne til motstander for å komme seg på rett plass til rett tid for å enten avskjære pasningsmuligheter, involvere seg defensivt og komme med de avgjørende taklingene.

Dette er selvfølgelig subjektivt, og dette er min mening - jeg sier ikke at det nødvendigvis er en fasit.
Det var en merkelig sammenligning. Du vurderer hvordan Haaland ville klart seg i De Brunye sin posisjon på banen. Det vet vi jo ikke fordi Haaland ikke spiller i den posisjonen og ikke er det relevant heller. Du burde jo samtidig vurdert hvordan De Bruyne ville klart seg i Haalands posisjon. En slik sammenligning tror jeg Haaland ville kommet best ut av.

Men spørsmålet er jo hvem som er best, dvs gir mest til laget, i den posisjonen man spiller. Det er en grunn til at disse triksemesterne (som jo gjør ting med ballen hverken Messi, De Brunye eller Haaland er i nærheten av) faller helt sammen som fotballspillere. Det er så mye mer enn god sirkusteknikk som gjør en spiller til en verdensklassespiller. Haalands førsteberøring i de tette situasjonene han befinner seg i er vanvittig gode. Det er jo nettopp derfor han skårer så mye. Enten trenger han bare en berøring, eller så er førsteberøringen så god at han gir seg selv en god avslutningsmulighet.

Så å vurdere «god teknikk» dreier seg om så mye mer enn dribleferdigheter.

Men dette er veldig typisk for en del fotballinteresserte og hva de ser på som de beste spillerne. Mange har en «barnslig» forståelse om at hvis man skal være blant de beste spillerne i verden, så må man være den typisk tekniske, med god forståelse og som beveger seg mest elegant. Da er det i utgangspunktet kun offensive midtbanespillere på høyde rundt 170cm - 180cm som er aktuelle. Den forståelsen for hva som er viktig i fotball utelukker en god del egenskaper og ikke minst roller.

startelver

Legg inn av startelver »

peraleks skrev: lør apr 29, 2023 4:51 pm
startelver skrev: lør apr 29, 2023 4:05 pm Peraleks er nok mest redd for møtet med City om noen dager.
Er ikke Real Madrid en av de tusen klubbene du "holder med"?
Hva snakker du om ? Jeg heier på Spurs og Real Madrid, såpass burde du vite.

Når det gjelder norske spillere heier jeg selvsagt på de hvis de gjør det bra.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Har sett mange av disse diskusjonene i det siste. For å være verdens beste må du visst score skyhøyt på kreativ, teknikk og driblinger. Altså kan aldri en midtstopper, uansett hvor dominerende han måtte være, kunne bli verdens beste.

Haaland er ikke komplett, men fotballhistorien har aldri sett noen ha kombinasjonen av fysikk, fart, bevegelsesmønster, avslutningsegenskaper som er i nærheten av Braut. Og akkurat denne pakken gjør ham ustoppelig- uansett om han spiller for City eller Norge. Selv om han ikke dribler som Messi.

Kriteriet for disse verdens beste rangeringene burde jo egentlig være hvor stor impact du har på sluttresultatet, men det virker som du scorer flere poeng på skalaen med et par overstegsfinter, enn om du utfører en perfekt matchavgjørende takling.

peraleks

Legg inn av peraleks »

startelver skrev: søn apr 30, 2023 10:46 am
peraleks skrev: lør apr 29, 2023 4:51 pm
startelver skrev: lør apr 29, 2023 4:05 pm Peraleks er nok mest redd for møtet med City om noen dager.
Er ikke Real Madrid en av de tusen klubbene du "holder med"?
Hva snakker du om ? Jeg heier på Spurs og Real Madrid, såpass burde du vite.

Når det gjelder norske spillere heier jeg selvsagt på de hvis de gjør det bra.
Du forstod kanskje ikke hva du selv skrev?
Jeg er redd for kampen mot City, når både du og meg heier på samme lag?

Alpha

Legg inn av Alpha »

Brukte ikke lang tid i dag.

Champis

Legg inn av Champis »

Perfekt for han med tidlig mål også, for nå vil kampen bli mer åpen etter hvert også. Kan blir flere mål på Haaland i denne

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

The one and only the Legend HaalanD

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Sykt å tenke på at disse guttene ikke har vunnet gullballen


Taururu

Legg inn av Taururu »

Håper han ikke fortsetter med det derre to fingrene i været når han scorer. Trenger ikke å tilbe noen, får håpe han legger det av seg

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Taururu skrev: søn apr 30, 2023 10:22 pm Håper han ikke fortsetter med det derre to fingrene i været når han scorer. Trenger ikke å tilbe noen, får håpe han legger det av seg
Tipper det var en hyllest til Raiola, ikke noe åndelige greier.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

FranciscoM skrev: søn apr 30, 2023 10:25 pm
Taururu skrev: søn apr 30, 2023 10:22 pm Håper han ikke fortsetter med det derre to fingrene i været når han scorer. Trenger ikke å tilbe noen, får håpe han legger det av seg
Tipper det var en hyllest til Raiola, ikke noe åndelige greier.
Det var det.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Chromeback skrev: søn apr 30, 2023 10:27 pm
FranciscoM skrev: søn apr 30, 2023 10:25 pm
Taururu skrev: søn apr 30, 2023 10:22 pm Håper han ikke fortsetter med det derre to fingrene i været når han scorer. Trenger ikke å tilbe noen, får håpe han legger det av seg
Tipper det var en hyllest til Raiola, ikke noe åndelige greier.
Det var det.
Var redd det var noe sånn "uten Gud hadde ikke alle målene blitt scoret" greie. Da hadde det heller vært på sin plass å takke Bryne og norsk fotball, fremfor noe åndelig visvas.
Sist redigert av Taururu den søn apr 30, 2023 10:36 pm, redigert 1 gang totalt.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Braut har funnet Gud!

Han såg seg selv i speilet...

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Taururu skrev: søn apr 30, 2023 10:34 pm
Chromeback skrev: søn apr 30, 2023 10:27 pm
FranciscoM skrev: søn apr 30, 2023 10:25 pm

Tipper det var en hyllest til Raiola, ikke noe åndelige greier.
Det var det.
Var redd det var noe sånn "uten Gud hadde ikke alle målene blitt scoret" greie. Da hadde det heller vært på sin plass å takke Bryne og norsk fotball, fremfor noe åndelig visvas.
Det hadde tatt seg ut. Men ser artikkelen raste for nedover VG sine sider.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/0QX8z ... belltoppen

startelver

Legg inn av startelver »

TheRealArt_Verified skrev: søn apr 30, 2023 10:36 pm Braut har funnet Gud!

Han såg seg selv i speilet...
Braut har hyllet Allah også så han heier på alle guder.

benib

Legg inn av benib »

Der kom rekordmålet!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Fy faen, for en mann.

Og det uten å ha tilpasset seg ligaen.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det er så rått, og for en avslutning!

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Det er så villt.
Rett og slett vanskelig å ta inn over seg det Braut driver med.

startelver

Legg inn av startelver »

Første gangen jeg har sett et lobbemål , han har vel noen fra Dortmund.

De amerikanske kommentatorene her er elleville.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Fem kamper igjen i ligaen også. Hvor vil dette ende?

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

64, passerer nok Dean lekende lett i siste runde.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Fantastisk!!!

Braut Haaland øker sjansen til å bli kåret til verdens beste fotballspiller foran Messi.

I PL står jo kampen mellom nordmenn.
Sist redigert av Kaizen den ons mai 03, 2023 10:37 pm, redigert 1 gang totalt.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Holder med de røde selv, men dette er helt surrealistisk, og morsomt å være vitne til. For en vanvittig sesong, det kan jo faktisk være at han aldri vil klare flere mål i en sesong igjen, men ville ikke satt mye penger på det. Han er en som ikke har grenser, han lager nye grenser.

lsklars

Legg inn av lsklars »

God spiller

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Får dere i Norge se disse scenene fra Etihad nå etter kampslutt?! Haha, helt galehus!

startelver

Legg inn av startelver »

Feiring på Etihad , der spillerne stod æresvakt for å markere PL-rekorden.

Saturn

Legg inn av Saturn »

Kaizen skrev: ons mai 03, 2023 10:36 pm Fantastisk!!!

Braut Haaland øker sjansen til å bli kåret til verdens beste fotballspiller foran Messi.

I PL står jo kampen mellom nordmenn.
Det Messi gjorde i VM er mye, mye større enn det Haaland har prestert. Ikke for å ta noe vekk fra Haaland, han er enorm og henviser Alvarez til benken, men han blir foret med baller av et City lag som er det mestscorende laget, 135 i inneværende sesong og de fleste scoringene hans er tap ins, inkludert de 5 mot RB Leipzig. Statistikken til Haaland denne sesongen, tilsvarer en standard-sesong av Messi ila. siste 12ish sesongene hans i Barca. Skal vi kun bruke mål som argumentasjon burde aldri Modric vunnet i 2018, Messi knuste han der. Ellers var han var meget god i høst og vært ok etter VM.

Jeg tror det blir Messi, Mbappé og Haaland som topp 3. Det eneste som kan gjøre det jevnt er hvis fyren scorer 3 i CL finalen og slår turneringsrekorden til CR7 også. Da er det uten tvil en legendarisk sesong. Ikke så rart at nordmenn/noen engelskmenn fort glemmer hvor stort VM er…
Men neste år kan det fort bli Haaland hvis han fortsetter slik. Da kan få stoppe han, og det er kult!
Sist redigert av Saturn den ons mai 03, 2023 11:16 pm, redigert 1 gang totalt.

Saturn

Legg inn av Saturn »

tomi skrev: ons mai 03, 2023 10:56 pm Får dere i Norge se disse scenene fra Etihad nå etter kampslutt?! Haha, helt galehus!
Nei, ingen i Norge vet hvem det er. Hvertfall ikke VG.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Saturn skrev: ons mai 03, 2023 11:06 pm
Kaizen skrev: ons mai 03, 2023 10:36 pm Fantastisk!!!

Braut Haaland øker sjansen til å bli kåret til verdens beste fotballspiller foran Messi.

I PL står jo kampen mellom nordmenn.
Det Messi gjorde i VM er mye, mye større enn det Haaland har prestert. Ikke for å ta noe vekk fra Haaland, han er enorm og henviser Alvarez til benken, men han blir foret med baller av et City lag som er det mestscorende laget, 135 i inneværende sesong og de fleste scoringene hans er tap ins, inkludert de 5 mot RB Leipzig. Statistikken til Haaland denne sesongen, tilsvarer en standard-sesong av Messi ila. siste 12ish sesongene hans i Barca. Skal vi kun bruke mål som argumentasjon burde aldri Modric vunnet i 2018, Messi knuste han der. Ellers var han var meget god i høst og vært ok etter VM.

Jeg tror det blir Messi, Mbappé og Haaland som topp 3. Ikke så rart at nordmenn/noen engelskmenn fort glemmer hvor stort VM er…
Men neste år kan det fort bli Haaland hvis han fortsetter slik. Da kan få stoppe han, og det er kult!
Er et par spillere som har prøvd å ta den Premier League rekorden. Den henger ekstremt høyt!
Og vinner City Champions League og Haaland blir toppscorer der også så fortjener Haaland gullballen synes jeg.
Messi var fantastisk i VM, men klubbmessig har sesongen vært ganske så ordinær. For tiden suspendert fra PSG også. Messi har også vunnet gullballen utallige ganger før.
Sist redigert av Kaizen den ons mai 03, 2023 11:14 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»