England!

Svar
Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

England!

Legg inn av sertono »

Én av tre bensinpumper tomme

Sjåførmangelen i landet er prekær, og Storbritannia skal nå ha en manko på rundt 90.000 lastebilsjåfører, som følge av pandemien og Brexit.

Hvorfor faen har dere ikke snakket om dette før nå!!

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Fredag hastegodkjente statsminister Boris Johnson en rask løsning for å utstede hurtig-visaer til sjåfører i EU-land for å hjelpe på den akutte sjåførmangelen.

Jepp, philipnenes sjåfører tar oppdraget og tjener, ca 12 kr timen..sosial dumping på verste nivå...

TWU

Legg inn av TWU »

sertono skrev: søn sep 26, 2021 11:22 pm
Hvorfor faen har dere ikke snakket om dette før nå!!
Er en tråd om dette en plass, hvor trådstarter var ganske standhaftig på at England hadde sikret seg en strålende avtale og kommet best utav Brexit.

Håper det ordner seg, selv om de kyniske vil si at de bare har seg selv å takke. Om man riktignok ser bort fra jukset fra ja-siden før valget, pluss at de som stemte nei er de som får svi for dette i årene som kommer

trønderen

Legg inn av trønderen »

TWU skrev: man sep 27, 2021 12:10 am
sertono skrev: søn sep 26, 2021 11:22 pm
Hvorfor faen har dere ikke snakket om dette før nå!!
Er en tråd om dette en plass, hvor trådstarter var ganske standhaftig på at England hadde sikret seg en strålende avtale og kommet best utav Brexit.

Håper det ordner seg, selv om de kyniske vil si at de bare har seg selv å takke. Om man riktignok ser bort fra jukset fra ja-siden før valget, pluss at de som stemte nei er de som får svi for dette i årene som kommer
Jeg ser dessverre kynisk på det og sier at de har seg selv å takke. Og dette får sikkert flere til å åpne øynene. Meg selv inkludert. Jeg håpte litt på Brexit, da jeg tenkte at EU fortjente en i fleisen, og at det kunne være interessant å se hvordan Storbritannia klarte seg uten EU/EØS, med tanke på om andre land også ville bryte ut. Jeg har i alle fall gått fra å være skeptisk til EØS-avtalen til å være for den (ikke bare pga. Brexit, men det har vært med på å påvirke).

Queenie

Legg inn av Queenie »

Snakket lenge med en god venn i England i går, det var visstnok ikke så ille som det portretteres i media. Mange hamstrer drivstoff.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

sertono skrev: søn sep 26, 2021 11:22 pm Én av tre bensinpumper tomme

Sjåførmangelen i landet er prekær, og Storbritannia skal nå ha en manko på rundt 90.000 lastebilsjåfører, som følge av pandemien og Brexit.

Hvorfor faen har dere ikke snakket om dette før nå!!

Så hvis dette skyldes Brexit, burde det hendt på et tidligere tidspunkt. Mulig Brexit har litt av skylden, men her ligger det mange andre mekanismer bak.

Everenga

Legg inn av Everenga »

NoDabForYou skrev: tir sep 28, 2021 8:58 am
sertono skrev: søn sep 26, 2021 11:22 pm Én av tre bensinpumper tomme

Sjåførmangelen i landet er prekær, og Storbritannia skal nå ha en manko på rundt 90.000 lastebilsjåfører, som følge av pandemien og Brexit.

Hvorfor faen har dere ikke snakket om dette før nå!!

Så hvis dette skyldes Brexit, burde det hendt på et tidligere tidspunkt. Mulig Brexit har litt av skylden, men her ligger det mange andre mekanismer bak.
Det har mye med Brexit og gjøre men har ikke slått inn før nå fordi de øst europeiske sjåførene har ikke dratt tilbake i så stort monn før de siste månedene.
Så er det som du sier er del andre effekter. Svært mange britiske lastebilsjåfører fikk sin lastebillapp i det militære, det britiske militære er kuttet i store tall da man ikke lenger driver med svære operative styrker, det gjør at det er altfor få som tar lappen på stor lastebil. Samtidig har den sosiale dumpingen i bransjen ført til at unge har unngått den og dermed har de britiske sjåførene blitt eldre og eldre og gått av med pensjon i enorme antall, dette har blitt maskert av EU sjåfører. Når EU sjåførene nå drar hjem står britene der med skjegget i postkassa.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

NoDabForYou skrev: tir sep 28, 2021 8:58 am
sertono skrev: søn sep 26, 2021 11:22 pm Én av tre bensinpumper tomme

Sjåførmangelen i landet er prekær, og Storbritannia skal nå ha en manko på rundt 90.000 lastebilsjåfører, som følge av pandemien og Brexit.

Hvorfor faen har dere ikke snakket om dette før nå!!

Så hvis dette skyldes Brexit, burde det hendt på et tidligere tidspunkt. Mulig Brexit har litt av skylden, men her ligger det mange andre mekanismer bak.
Har jeg forstått riktig, er det dårlig betalt å kjøre transport, men siden utlendingene har stått for å ta de dårlig betalte jobbene funket det helt til utlendingene reiste hjem.
Og de begynte å forlate GB før pandemien, og har ikke kommet tilbake under pandemien.
Boris bør sørge for å gjøre yrket attraktivt, og det smarteste tiltaket er å sørge for bedre lønninger.
Tror jeg, da.
Londonfolka har selv bidratt til krisa med sin hodeløse hamstring.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

They took our jobs!

Det var bare det at ingen briter ønsket disse jobbene.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Chromeback skrev: tir sep 28, 2021 1:01 pm They took our jobs!

Det var bare det at ingen briter ønsket disse jobbene.
And bingo was his name-o. Det samme gjelder sykehjemmene der borte som i all hovedsak er private og drives på minstelønn. Der er det fullstendig krise, de reddes til en viss grad av at så mange har dødd av covid at de trenger færre plasser akkurat nå, det er temmelig vilt.

Når det gjelder økonomien som helhet så uttalte sentralbanksjefen i går at nå var det så mange kriser på horisonten at han lurte på når det skulle begynne å regne gresshopper. Du vet det ser litt dårlig ut økonomisk når sentralbanksjefen begynner å ta fram bibelske undergangsscenarier.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Everenga skrev: tir sep 28, 2021 12:54 pm
NoDabForYou skrev: tir sep 28, 2021 8:58 am
sertono skrev: søn sep 26, 2021 11:22 pm Én av tre bensinpumper tomme

Sjåførmangelen i landet er prekær, og Storbritannia skal nå ha en manko på rundt 90.000 lastebilsjåfører, som følge av pandemien og Brexit.

Hvorfor faen har dere ikke snakket om dette før nå!!

Så hvis dette skyldes Brexit, burde det hendt på et tidligere tidspunkt. Mulig Brexit har litt av skylden, men her ligger det mange andre mekanismer bak.
Det har mye med Brexit og gjøre men har ikke slått inn før nå fordi de øst europeiske sjåførene har ikke dratt tilbake i så stort monn før de siste månedene.
Så er det som du sier er del andre effekter. Svært mange britiske lastebilsjåfører fikk sin lastebillapp i det militære, det britiske militære er kuttet i store tall da man ikke lenger driver med svære operative styrker, det gjør at det er altfor få som tar lappen på stor lastebil. Samtidig har den sosiale dumpingen i bransjen ført til at unge har unngått den og dermed har de britiske sjåførene blitt eldre og eldre og gått av med pensjon i enorme antall, dette har blitt maskert av EU sjåfører. Når EU sjåførene nå drar hjem står britene der med skjegget i postkassa.

De østeuropeiske sjåførene har ikke dratt tilbake pga Brexit, men pga karantenereglement og andre arbeidsforhold som har gjort totalpakken uutholdelig. Som du sier, den sosiale dumpingen er hovedproblemet.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Chromeback skrev: tir sep 28, 2021 1:01 pm They took our jobs!

Det var bare det at ingen briter ønsket disse jobbene.
Er vel mer lukrativt å leve på skattebetalerne enn ta sånne "drittjobber".

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

Venstresiden(parodisiden) kranger om hvorvidt menn også kan ha livmorshals. For en tid vi lever i

Tror jeg dør. Vi må legge ned hele venstresiden, de har ingenting å bidra med lenger.

Kun kvinner har livmor, kun kvinner kan bli gravide.

https://www.thetimes.co.uk/article/spea ... -jnhbrcgv5

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Idiomatisk skrev: ons sep 29, 2021 6:25 am Venstresiden(parodisiden) kranger om hvorvidt menn også kan ha livmorshals. For en tid vi lever i

Tror jeg dør. Vi må legge ned hele venstresiden, de har ingenting å bidra med lenger.

Kun kvinner har livmor, kun kvinner kan bli gravide.

https://www.thetimes.co.uk/article/spea ... -jnhbrcgv5
Wow, og dette også på grunn av Brexit?

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Btw, vi har en kommende energi krise over hele verden som driver prisene til rekordhøyder. Ser rapporter allerede på at fabrikker må stanse produksjonen. Når matvarenehyllene er tomme mister den grønne agendaen fargen sin.
Shutdowns also risk hitting the food supply chain, which uses a byproduct of fertilizer production in everything from meat processing to beer

https://www.bloomberg.com/news/articles ... the-making

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Brexit altså. Man så vel egentlig dette komme, men man valgte å tro på en romantisk nasjonalstat og "Rule, Britannia". Videre kan det virke som de har satt sin lit til et ganske så inkompetent styre.
Jeg tror dessverre dette er bare begynnelsen, noe av det som merkes først er tomme hyller og pumper, så kommer annet som feks ikke ivaretatte syke og eldre, ikke ivaretatt sanitære forhold rundt forbi etc.
Synd å skam for den falmede storheten, men selvpåført.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Leoparden skrev: fre okt 01, 2021 10:55 pm Brexit altså. Man så vel egentlig dette komme, men man valgte å tro på en romantisk nasjonalstat og "Rule, Britannia". Videre kan det virke som de har satt sin lit til et ganske så inkompetent styre.
Jeg tror dessverre dette er bare begynnelsen, noe av det som merkes først er tomme hyller og pumper, så kommer annet som feks ikke ivaretatte syke og eldre, ikke ivaretatt sanitære forhold rundt forbi etc.
Synd å skam for den falmede storheten, men selvpåført.
Det er problemer med forsyningskjedene over hele verden, takket være covid og reiserestriksjoner. 2 av 3 containerskip er forsinket, og transportarbeidere flykter fra bransjen takket være dårlig lønn og arbeidsforhold.

Link

Er det brexit som er årsaken til disse globale problemene? Eller er problemene i SB en del av dette globale problemet?

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

newsflash skrev: lør okt 02, 2021 12:25 pm
Leoparden skrev: fre okt 01, 2021 10:55 pm Brexit altså. Man så vel egentlig dette komme, men man valgte å tro på en romantisk nasjonalstat og "Rule, Britannia". Videre kan det virke som de har satt sin lit til et ganske så inkompetent styre.
Jeg tror dessverre dette er bare begynnelsen, noe av det som merkes først er tomme hyller og pumper, så kommer annet som feks ikke ivaretatte syke og eldre, ikke ivaretatt sanitære forhold rundt forbi etc.
Synd å skam for den falmede storheten, men selvpåført.
Det er problemer med forsyningskjedene over hele verden, takket være covid og reiserestriksjoner. 2 av 3 containerskip er forsinket, og transportarbeidere flykter fra bransjen takket være dårlig lønn og arbeidsforhold.

Link

Er det brexit som er årsaken til disse globale problemene? Eller er problemene i SB en del av dette globale problemet?
Nei. Men hvor mange andre land ser ut til å gå tom for drivstoff, tomme hyller i butikker stor inflasjon, en regjering som må iverksette tiltak etc. Resten av Europa og oss har det ikke slik, og vi har fortsatt de samme globale problemene du mener forårsaker dette i UK. Da kan det jo tenkes at Brexit har hatt en finger med i spillet…

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Leoparden skrev: lør okt 02, 2021 2:34 pm
Nei. Men hvor mange andre land ser ut til å gå tom for drivstoff, tomme hyller i butikker stor inflasjon, en regjering som må iverksette tiltak etc. Resten av Europa og oss har det ikke slik, og vi har fortsatt de samme globale problemene du mener forårsaker dette i UK. Da kan det jo tenkes at Brexit har hatt en finger med i spillet…
Dersom media i Norge skrev at vi sto i fare for å gå tom for drivstoff, så ville vi fått samme effekten her. Folk ville hamstret, og vi ville gått tom. Og vi har krefter i SB som er veldig opptatt av å fremstille Brexit som en katastrofe.

Jeg mener problemene i SB er en del av de globale problemene vi ser, transportarbeidere forlater bransjen i hopetall, jfr artikkelen jeg linket til tidligere.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Idiomatisk skrev: ons sep 29, 2021 6:25 am Venstresiden(parodisiden) kranger om hvorvidt menn også kan ha livmorshals. For en tid vi lever i

Tror jeg dør. Vi må legge ned hele venstresiden, de har ingenting å bidra med lenger.

Kun kvinner har livmor, kun kvinner kan bli gravide.

https://www.thetimes.co.uk/article/spea ... -jnhbrcgv5
Det er helt vilt.. problemet er at ingen tør å stå opp mot denne galskapen. Vi i Norge er på vei mot akkurat det samme idiotiet her.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Leoparden skrev: lør okt 02, 2021 2:34 pm
newsflash skrev: lør okt 02, 2021 12:25 pm
Leoparden skrev: fre okt 01, 2021 10:55 pm Brexit altså. Man så vel egentlig dette komme, men man valgte å tro på en romantisk nasjonalstat og "Rule, Britannia". Videre kan det virke som de har satt sin lit til et ganske så inkompetent styre.
Jeg tror dessverre dette er bare begynnelsen, noe av det som merkes først er tomme hyller og pumper, så kommer annet som feks ikke ivaretatte syke og eldre, ikke ivaretatt sanitære forhold rundt forbi etc.
Synd å skam for den falmede storheten, men selvpåført.
Det er problemer med forsyningskjedene over hele verden, takket være covid og reiserestriksjoner. 2 av 3 containerskip er forsinket, og transportarbeidere flykter fra bransjen takket være dårlig lønn og arbeidsforhold.

Link

Er det brexit som er årsaken til disse globale problemene? Eller er problemene i SB en del av dette globale problemet?
Nei. Men hvor mange andre land ser ut til å gå tom for drivstoff, tomme hyller i butikker stor inflasjon, en regjering som må iverksette tiltak etc. Resten av Europa og oss har det ikke slik, og vi har fortsatt de samme globale problemene du mener forårsaker dette i UK. Da kan det jo tenkes at Brexit har hatt en finger med i spillet…
I Norge er det praktisk talt hele tiden mangel på medisiner. Periodevis mangler også andre varer, det var en del tomme hyller i butikkene etter at pandemien brøt ut. Forøvrig er det lite lurt å basere arbeidslivet på sosial dumping og i den forbindelse utenlandsk arbeidskraft.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Denne er interessant; gir mening at bakgrunnen for migrasjonstrykket til UK fra kontinentet, også etter Brexit, i stor grad handler om forhold internt (i UK)
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... riti-patel

Pernille

Legg inn av Pernille »

Klodrik skrev: man nov 15, 2021 1:11 pm Denne er interessant; gir mening at bakgrunnen for migrasjonstrykket til UK fra kontinentet, også etter Brexit, i stor grad handler om forhold internt (i UK)
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... riti-patel
Høres mer ut som et forsøk på ansvarsfraskrivelse. På grunn av arbeidsmarkedet i England har ikke Frankrike noe ansvar for migrantene som ønsker å reise over kanalen til England? Tenk om verden var så enkel. Fordi criossantene i Frankrike er mye bedre enn de som serveres i Marokko så har ikke Marokko noe ansvar for migranter som vil til Frankrike.

Det er uansett neppe arbeidsmarkedet alene som gjør at England er en såpass populær destinasjon. Velferd, språk og brohodeeffekten (dvs. at det allerede bor familiemedlemmer i mottakslandet) betyr minst like mye.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Pernille skrev: man nov 15, 2021 2:07 pm
Klodrik skrev: man nov 15, 2021 1:11 pm Denne er interessant; gir mening at bakgrunnen for migrasjonstrykket til UK fra kontinentet, også etter Brexit, i stor grad handler om forhold internt (i UK)
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... riti-patel
Høres mer ut som et forsøk på ansvarsfraskrivelse. På grunn av arbeidsmarkedet i England har ikke Frankrike noe ansvar for migrantene som ønsker å reise over kanalen til England? Tenk om verden var så enkel. Fordi criossantene i Frankrike er mye bedre enn de som serveres i Marokko så har ikke Marokko noe ansvar for migranter som vil til Frankrike.

Det er uansett neppe arbeidsmarkedet alene som gjør at England er en såpass populær destinasjon. Velferd, språk og brohodeeffekten (dvs. at det allerede bor familiemedlemmer i mottakslandet) betyr nok enda mer.
Nei, men arbeidsmarkedet utgjør en vesentlig forskjell; velferd, språk og brohode-effekt er også STERKE pull-faktorer til land som Frankrike, kanskje enda sterkere. Velferdsmessig er begge attraktive, det er sannsynligvis flere migranter i Europa med fransk enn engelsk som morsmål osv. Likevel er det altså et voldsomt trykk for å komme seg over kanalen (til det såkalt xenofobiske, post-Brexit UK).

I tillegg dette poenget med britiske NGO-er som bidrar til overfart og vanskeliggjør jobben til det franske politiet ved kanalkysten (en slags parallell til NGO-ene som opererer i Middelhavet vs. f.eks. myndighetene i Italia og Hellas).

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Selvsagt vil immigranter trekke mot de mest deregulerte "fleksible" arbeidsmarkedene, der det er lett å få korttidskontrakter med lave lønninger. De har jo ofte ikke samme krav til bostandarder som mange i den generelle befolkningen og har dermed heller ikke behov for sikre, godt betalte jobber.

Thatchers arbeidsmarked passer bra hvis man senker på kravene og tar til takke med en usikker og dårlig betalt jobb, ev. to dårlig betalte jobber samtidig.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Klodrik skrev: man nov 15, 2021 2:17 pm Nei, men arbeidsmarkedet utgjør en vesentlig forskjell; velferd, språk og brohode-effekt er også STERKE pull-faktorer til land som Frankrike, kanskje enda sterkere. Velferdsmessig er begge attraktive, det er sannsynligvis flere migranter i Europa med fransk enn engelsk som morsmål osv. Likevel er det altså et voldsomt trykk for å komme seg over kanalen (til det såkalt xenofobiske, post-Brexit UK).
Be that as it may, Calais-migrantene er uansett Frankrikes ansvar siden de befinner seg på fransk jord hvor mange i tillegg oppholder seg ulovlig.

Samtidig er Frankrike like lite interessert i å ha disse migrantene boende hos seg som de fleste andre land i Europa. Det riktige hadde vært at de ble sendt tilbake til sine hjemland men det er dessverre ufattelig mye enklere sagt enn gjort. Da er det mye enklere å håpe på at de heller stikker av til naboen. Out of sight, out of mind. Som viser hvor absurd migrantsituasjonen i Europa har blitt.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

https://www.vg.no/rampelys/i/KneE5o/fol ... n-milliard

Bra de har godt med penger.

Det kosta vel 9-10 mill £ å få mora i bakken i tillegg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»