Press på naturen og allemannsretten

Svar
Bantor
Innlegg: 1173

Press på naturen og allemannsretten

Legg inn av Bantor »

Etter å ha lest om det stadig økende presset på norsk natur, er jeg kommet til at allemannsretten bør avskaffes. Dette var tidligere en viktig rettighet i Norge da man ikke hadde utbygd veinett. I dag brukes allemannsretten mest til fritidsformål.

På slutten av 1800- tallet tilfalt jakt grunneier sør i Norge. Dette var tidligere en del av allemannsretten. Tidligere kunne man også hente mer ved til matlaging, og for til hester, enn i dag.

Det betyr en vesentlig begrensning av friluftsliv i Norge, men ikke slutten. En vil for eksempel fremdeles kunne gå dagsturer i skoger eid av kommunen mange steder.
Overnattingsturer i for eksempel nasjonalparker bør imidlertid bli avhengig av søknad som bruker betaler for. Ellers blir man avhengig av tillatelse fra grunneier.

Det bør også bli forbudt å bære kniv og øks i forbindelse med friluftsliv, med unntak for jakt.

Jeg vet ikke om noe politisk parti som vil ta bort allemannsretten på en måte som er fornuftig. Frp er de som kan mistenkes mest for å ville endre allemannsretten, men de er såpass liberale med hva grunneier kan foreta seg at jeg er litt skeptisk til dem i dag.

Det blir nok heller ikke en total avskaffelse av alle stier over privat grunn, selv i England har de noe som heter "rights of way" som er retten til å gå enkelte steder. Men det er likevel noe helt annet enn allemannsretten i Norge.

Med befolkningsøkningen i Norge bør nok friluftsliv for de flestes del, begrenses til dagsturer i kommunalt eide bynære skoger. Naturen tåler ikke at mange mennesker skal vandre over alt.

Allemannsretten på sjøen er også en problemstilling. Driver litt fritidsfiske selv. Men de siste årene har det vært dårlig med fisk nærme land....

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

Bantor skrev: tir apr 25, 2023 7:53 pm Etter å ha lest om det stadig økende presset på norsk natur, er jeg kommet til at allemannsretten bør avskaffes. Dette var tidligere en viktig rettighet i Norge da man ikke hadde utbygd veinett. I dag brukes allemannsretten mest til fritidsformål.

På slutten av 1800- tallet tilfalt jakt grunneier sør i Norge. Dette var tidligere en del av allemannsretten. Tidligere kunne man også hente mer ved til matlaging, og for til hester, enn i dag.

Det betyr en vesentlig begrensning av friluftsliv i Norge, men ikke slutten. En vil for eksempel fremdeles kunne gå dagsturer i skoger eid av kommunen mange steder.
Overnattingsturer i for eksempel nasjonalparker bør imidlertid bli avhengig av søknad som bruker betaler for. Ellers blir man avhengig av tillatelse fra grunneier.

Det bør også bli forbudt å bære kniv og øks i forbindelse med friluftsliv, med unntak for jakt.

Jeg vet ikke om noe politisk parti som vil ta bort allemannsretten på en måte som er fornuftig. Frp er de som kan mistenkes mest for å ville endre allemannsretten, men de er såpass liberale med hva grunneier kan foreta seg at jeg er litt skeptisk til dem i dag.

Det blir nok heller ikke en total avskaffelse av alle stier over privat grunn, selv i England har de noe som heter "rights of way" som er retten til å gå enkelte steder. Men det er likevel noe helt annet enn allemannsretten i Norge.

Med befolkningsøkningen i Norge bør nok friluftsliv for de flestes del, begrenses til dagsturer i kommunalt eide bynære skoger. Naturen tåler ikke at mange mennesker skal vandre over alt.

Allemannsretten på sjøen er også en problemstilling. Driver litt fritidsfiske selv. Men de siste årene har det vært dårlig med fisk nærme land....
Det er vel i strandsonen det er mest ønske om fri ferdsel, med tilhørende konflikter.
Det er klart det er plagsomt når man har hostet opp mye spenn for en "hytte" i strandkanten, men man bør vel også unngå "amerikanske tilstander" der folk ligger med hagla klar når noen rusler over eiendommen.

Forøvrig må man jo ha med øks når man skal ut og hogge juletre!
Største ulempen for min del er at jeg bor midt i Oslo, og det er lite smågran i parkene her.

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

Som en utlending tror jeg at den høye vekten på friluftsliv er en av Norges sympatiske aspekter. I den moderne verden tenderer folk i de fleste land til å stirre på sine sjermer hele dagen og kanskje gå på bar om kvelden i helgen, men i Norge finnes det en veldig sunn kultur rundt friluftsliv, som bør vernes mest mulig etter mitt syn. Hvis friluftslivet avtar i betydning i folks liv, vil folk sette mindre pris på naturen (og bli fetere og usunnere også), noe som til slutt vil få alle mulige negative konsekvenser. Du vet ikke hva du har før det er borte.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Bantor skrev: tir apr 25, 2023 7:53 pm Etter å ha lest om det stadig økende presset på norsk natur, er jeg kommet til at allemannsretten bør avskaffes.
Jeg deler din bekymring for presset på norsk natur. Problemet naturen og vi står overfor og løsninger på disse problemene er allikevel forskjellige. Allemannsretten medfører en viss slitasje på naturen lokalt. Åpenbart ikke bra. Men Allemannsretten lar borgerne få tilgang til naturen, forelske seg i denne og ønske ta vare på den. Det trumfer det meste. Ett folk som elsker sin natur og vil ta vare på denne.

Det stadig økende presset på norsk natur, da tenker jeg først og fremst på hyttelandsbyer som popper opp i fjellheimen. Konsekvensene av dette er tragiske for naturen og i praksis irreversible.

Naturen taper også mot økonomisk utnyttelse som kraft og industri. Det er jo like ille for naturen, men vi trenger både kraft og arbeidsplasser. Hyttelandsbyene har egoets hyperforbruk i fokus og det er ikke bærekraftig.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jeg er litt kritisk til norsk friluftsliv. Hvis en ser til USA, har de forbud mot at turister bruker såpe i sårbare naturområder og det er en grunn til det. Her i Norge er det lov å bruke sjampo i et lite fjellvann, og å lage mat med påfølgende bruk av oppvaskmiddel.

Turistforeningens hytter har ofte dusjer, og sender kanskje avløpet rett i bekken.

Norsk friluftsliv er ikke bærekraftig dersom en skal markedsføre det utenfor Europa. For noen år siden var det noen som annonserte rettet mot det asiatiske markedet. Det ble det, uvisst av hvilke årsaker, brått slutt på.

Tilgang til strandsonen er også et tema. Nå er det jo bygd veldig mye der sør i landet. En del hytter bør nok eksproprieres av staten. Folk flest bør ha tilgang til sjøen gjennom avgrensede offentlige strender, eventuelt avgrensede private streder tilrettelagt for turister. Noen områder, bør dyrelivet ha i fred også her.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

rubberbandman skrev: tor apr 27, 2023 2:12 am Forøvrig må man jo ha med øks når man skal ut og hogge juletre!
Største ulempen for min del er at jeg bor midt i Oslo, og det er lite smågran i parkene her.
Da MDG fikk herje fritt så har det blitt mindre trær i hovedstaden og i marka rundt, enda de som hadde det i sitt program at de skulle plante flere trær.
Jeg er glad at jeg tok avgjørelsen om å forlate Oslo, har ikke angret et sekund.

mvh

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Bantor skrev: tir apr 25, 2023 7:53 pm Etter å ha lest om det stadig økende presset på norsk natur, er jeg kommet til at allemannsretten bør avskaffes. Dette var tidligere en viktig rettighet i Norge da man ikke hadde utbygd veinett. I dag brukes allemannsretten mest til fritidsformål.
Det er en ting som er mye mer viktig å få fjernet og det er vindkraft. Er det noe som øker presset på natur så er det nettopp det.

mvh.

HB

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Bantor skrev: tir apr 25, 2023 7:53 pm Etter å ha lest om det stadig økende presset på norsk natur, er jeg kommet til at allemannsretten bør avskaffes. Dette var tidligere en viktig rettighet i Norge da man ikke hadde utbygd veinett. I dag brukes allemannsretten mest til fritidsformål.

På slutten av 1800- tallet tilfalt jakt grunneier sør i Norge. Dette var tidligere en del av allemannsretten. Tidligere kunne man også hente mer ved til matlaging, og for til hester, enn i dag.

Det betyr en vesentlig begrensning av friluftsliv i Norge, men ikke slutten. En vil for eksempel fremdeles kunne gå dagsturer i skoger eid av kommunen mange steder.
Overnattingsturer i for eksempel nasjonalparker bør imidlertid bli avhengig av søknad som bruker betaler for. Ellers blir man avhengig av tillatelse fra grunneier.

Det bør også bli forbudt å bære kniv og øks i forbindelse med friluftsliv, med unntak for jakt.

Jeg vet ikke om noe politisk parti som vil ta bort allemannsretten på en måte som er fornuftig. Frp er de som kan mistenkes mest for å ville endre allemannsretten, men de er såpass liberale med hva grunneier kan foreta seg at jeg er litt skeptisk til dem i dag.

Det blir nok heller ikke en total avskaffelse av alle stier over privat grunn, selv i England har de noe som heter "rights of way" som er retten til å gå enkelte steder. Men det er likevel noe helt annet enn allemannsretten i Norge.

Med befolkningsøkningen i Norge bør nok friluftsliv for de flestes del, begrenses til dagsturer i kommunalt eide bynære skoger. Naturen tåler ikke at mange mennesker skal vandre over alt.

Allemannsretten på sjøen er også en problemstilling. Driver litt fritidsfiske selv. Men de siste årene har det vært dårlig med fisk nærme land....
Er dette seriøst ment eller et forsøk på være morsom?

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Bantor skrev: tir apr 25, 2023 7:53 pm Etter å ha lest om det stadig økende presset på norsk natur, er jeg kommet til at allemannsretten bør avskaffes. Dette var tidligere en viktig rettighet i Norge da man ikke hadde utbygd veinett. I dag brukes allemannsretten mest til fritidsformål.

På slutten av 1800- tallet tilfalt jakt grunneier sør i Norge. Dette var tidligere en del av allemannsretten. Tidligere kunne man også hente mer ved til matlaging, og for til hester, enn i dag.

Det betyr en vesentlig begrensning av friluftsliv i Norge, men ikke slutten. En vil for eksempel fremdeles kunne gå dagsturer i skoger eid av kommunen mange steder.
Overnattingsturer i for eksempel nasjonalparker bør imidlertid bli avhengig av søknad som bruker betaler for. Ellers blir man avhengig av tillatelse fra grunneier.

Det bør også bli forbudt å bære kniv og øks i forbindelse med friluftsliv, med unntak for jakt.

Jeg vet ikke om noe politisk parti som vil ta bort allemannsretten på en måte som er fornuftig. Frp er de som kan mistenkes mest for å ville endre allemannsretten, men de er såpass liberale med hva grunneier kan foreta seg at jeg er litt skeptisk til dem i dag.

Det blir nok heller ikke en total avskaffelse av alle stier over privat grunn, selv i England har de noe som heter "rights of way" som er retten til å gå enkelte steder. Men det er likevel noe helt annet enn allemannsretten i Norge.

Med befolkningsøkningen i Norge bør nok friluftsliv for de flestes del, begrenses til dagsturer i kommunalt eide bynære skoger. Naturen tåler ikke at mange mennesker skal vandre over alt.

Allemannsretten på sjøen er også en problemstilling. Driver litt fritidsfiske selv. Men de siste årene har det vært dårlig med fisk nærme land....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Helt enig,hadde folk i det minste ikke kastet søppel i naturen hadde jeg vert mindre kritisk til allemannsretten,men slik det er nå må vi grunneiere plukke opp søppel til de som ferdes der.Vi må også bli mye strengere med de som ikke overholder båndtvang.Det er ikke så stort problem oss meg, men jeg vet det er mange sauebønder som sliter stort med løse hunder.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»