Lovgiver må skjerpe inn politiets anledning til å bære våpen

Svar
MRSA

Re: Lovgiver må skjerpe inn politiets anledning til å bære våpen

Legg inn av MRSA »

Trondhjem skrev: fre mai 05, 2023 5:25 pm
Guttorm123 skrev: tor mai 04, 2023 7:27 pm
Kul_Djevel skrev: tor mai 04, 2023 6:53 pm

Det har de da gjort flere ganger. Ikke lenge siden de banket opp uskyldige i Kongsberg heller
Dere som er redde for å bli urettferdig behandlet av politiet, får holde dere hjemme.
Jeg forstår den enkelte konstabels ønske om å få allmenn bevæpning. Jobben inebærer at du noen ganger uten forvarsel må inn og bryte opp potensielt farlige situasjoner og da føles det selvsagt tryggere å ha et så sterkt maktmiddel som et skytevåpen tilgjengelig. Men det er problematiske sider ved en allmenn bevæpning.

Økt tilgjengelighet gir økt bruk. Vi vil få et politi som oftere løser sine oppgaver med våpenmakt. Det vil bety flere vådeskudd og flere tilfeller hvor politiet skadeskyter eller dreper folk i situasjoner som strengt tatt kunne og burde vært løst på andre måter.

Vold avler vold. Effekten av et politi som oftere vifter med og tar i bruk skytevåpen i sitt daglige virke blir fort et våpenkappløp. Kriminelle miljøer og andre som vil begå alvorlig kriminalitet forstår selvsagt at en allmenn bevæpning øker deres risiko for å konfronteres med væpnet politi og vil ta sine forholdsregler deretter. Effekten av å bevæpne politiet kan derfor bli mindre trygghet, stikk motsatt av begrunnelsen for allmenn bevæpning.

Så selv om jeg ser at det kan tenkes situasjoner hvor en allmenn bevæpning kunne ha stanset et terrorangrep/en beserk psykisk syk etc., så er jeg langt fra trygg på at den allmenne bevæpningen gjør samfunnet vårt tryggere. Se til USA. Få land har like høy utbredelse av skytevåpen. Det har ikke akkurat gjort amerikanerne trygge.

Dessuten, hvis man aksepterer premisset at en allmenn bevæpning gjør politiet bedre i stand til å trygge sivilsamfunnet blir den logiske konklusjonen at jo tyngre bevæpnet politiet blir, desto tryggere blir sivilsamfunnet. Det kan gi en utglidingseffekt ved at i neste omgang kommer det krav om at politiet skal få tyngre våpen. Jeg viser igjen til USA. Der er det politistyrker som ser akkurat ut som og som har en personlig utrustning som det regulære militære styrker har. De har til og med pansrede kjøretøy. Man ville ikke kunnet skille de fra en militæravdeling hadde det ikke vært for at det står police på dem og ikke US Army.

Derfor er jeg imot en allmenn generell bevæpning.
Kvifor dra inn USA som har ein heilt anna våpenkultur enn Norge? Vil vere meir naturleg å sjå mot Sverige eller Finland.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»