Skattemeldingen 2023 - NÅ er den her!

Svar
Jompa

Re: Skattemeldingen 2023 - NÅ er den her!

Legg inn av Jompa »

fargerik skrev: lør mai 06, 2023 12:32 pm
Jompa skrev: lør mai 06, 2023 11:41 am
fargerik skrev: fre mai 05, 2023 12:09 pm

Om man har pengene på konto i banken eller "låner dem bort" til skattefuten blir vel sånn røffly hipp som happ dersom det bare er snakk om en liten håndfull tusenlapper.....
De pengene du betalte for mye i skatt på januarlønnen i 2022 får du ikke tilbake før april/mai 2023. Om du betaler en tusenlapp eller to for mye i skatt hver måned hele ditt arbeidsliv skal jeg love deg at du går glipp av en vanvittig oppside når du kan få 8-10 % snittavkastning årlig ved å ha de i et indeksfond.

For ordens skyld;
Si du jobber i 40 år, og du betaler 1000 kroner for mye i skatt per måned, vil det totalt utgjøre 480 000 for mye innbetalt i skatt. Så får du litt rente på disse pengene fra skatteetaten, men ikke rare greiene. Hadde du satt den tusenlappen du betalte for mye i skatt inn i et fond hver måned som årlig gir en snittavkastning på ca 10 % (noe S&P-indeksen kan vise til gjennom historien), vil du sitte på drøye 5 500 000 etter 40 år. Betaler du 2000 for mye hver måned ville du sittet på drøye 11 000 000 etter 40 år.
Jada. Jeg skal minne barnebarna på det. Lever jeg om 40 år, vil jeg bli nevnt i verdenspressen som "verdens eldste person" ;-)
Jeg er fornøyd som det er. Gjeldfri og litt pæng på bok.
Jeg ville nok gjort mye anderledes dersom jeg fikk tak i en tidsmaskin og kunne reist 50 år tilbake.
Og hadde jeg hatt så mange millioner, ville det jo vært snasent for arvingene.
Som du vet "Man kan ingen ting ta med sig dit man går"
Dårlig med lommer i likskjorta :)

Og jeg er imot den FIRE-gjengen (Financially Independet Retire Early), da man som 40-åring fort kan få en stein i hue og falle om. Viktig å unne seg ting når man er ung også (når man tross alt er i sine beste år). Men det å starte å spare tidlig og være smart (ikke betal unødig mye på skatten vær så snill), og gjerne allerede i tenårene når mange tar seg en butikkjobb eller lignende, så vil det på sikt ha utrolig mye å si når rentes renteeffekten får tak.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

De som får igjen på skatten har lånt myndighetene sine egne penger til en horrible dårlig rente. Får du restskatt har du lånt penger av staten til en latterlig lav rente!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

16000 kr ut. , men er man klar over det, så betyr det selvfølgelig ingenting. Fond-salg med gevinst er årsaken til "baksmellen"...

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

bennetcerf skrev: lør mai 06, 2023 12:50 pm De som får igjen på skatten har lånt myndighetene sine egne penger til en horrible dårlig rente. Får du restskatt har du lånt penger av staten til en latterlig lav rente!
Det er sant. Det lønner seg nok å bli skyldig på skatten.

Er det ikke en grense for hva man kan la være å betale, om man blir skyldig?

Det var i hvert fall det før.., tror det var 300 kr., ..

Jompa

Legg inn av Jompa »

Guttorm123 skrev: lør mai 06, 2023 12:59 pm
bennetcerf skrev: lør mai 06, 2023 12:50 pm De som får igjen på skatten har lånt myndighetene sine egne penger til en horrible dårlig rente. Får du restskatt har du lånt penger av staten til en latterlig lav rente!
Det er sant. Det lønner seg nok å bli skyldig på skatten.

Er det ikke en grense for hva man kan la være å betale, om man blir skyldig?

Det var i hvert fall det før.., tror det var 300 kr., ..
100 kroner er grensen

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Jompa skrev: lør mai 06, 2023 11:41 am
fargerik skrev: fre mai 05, 2023 12:09 pm
Jompa skrev: tor mai 04, 2023 9:35 pm @oddvar_kjempebra : Noen er gode til å spare/investere, andre bruker skattetrekket til å spare. Prinsipielt helt enig med deg. Når svaret er at pengene ville blitt brukt opp tidligere er det kanskje greit at personen fikk igjen litt på skatten.
Om man har pengene på konto i banken eller "låner dem bort" til skattefuten blir vel sånn røffly hipp som happ dersom det bare er snakk om en liten håndfull tusenlapper.....
De pengene du betalte for mye i skatt på januarlønnen i 2022 får du ikke tilbake før april/mai 2023. Om du betaler en tusenlapp eller to for mye i skatt hver måned hele ditt arbeidsliv skal jeg love deg at du går glipp av en vanvittig oppside når du kan få 8-10 % snittavkastning årlig ved å ha de i et indeksfond.

For ordens skyld;
Si du jobber i 40 år, og du betaler 1000 kroner for mye i skatt per måned, vil det totalt utgjøre 480 000 for mye innbetalt i skatt. Så får du litt rente på disse pengene fra skatteetaten, men ikke rare greiene. Hadde du satt den tusenlappen du betalte for mye i skatt inn i et fond hver måned som årlig gir en snittavkastning på ca 10 % (noe S&P-indeksen kan vise til gjennom historien), vil du sitte på drøye 5 500 000 etter 40 år. Betaler du 2000 for mye hver måned ville du sittet på drøye 11 000 000 etter 40 år.
Dette regnestykket er bare surr.
Hvis du betaler 1000 for mye i skatt hver måned får du igjen 12 000 + rente året etter og kan evt. plassere disse pengene i fond.
Dvs. plasseringen i aksjefond skjer bare ett år forsinket.

Å lage et regnestykke med 10 % avkastning etter kostnader 40 år fram i tid er nok i overkant optimistisk.
Går du ned til 8 % snittavkastning har du plutselig bare 60 % av verdien du kalkulerte.

I år får du 2,15 % skattefri rente på tilgodebeløp.
Pga. betydelig høyere styringsrente nå i 2023 blir skattefri rente neste år over 3 %.
Dette må du også ta hensyn til når du sammenligner med plassering i aksjefond.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

bennetcerf skrev: lør mai 06, 2023 12:50 pm De som får igjen på skatten har lånt myndighetene sine egne penger til en horrible dårlig rente. Får du restskatt har du lånt penger av staten til en latterlig lav rente!
Dette året får du 2,15 % skattefri rente, dvs. 2,75 % før skatt.
Neste år blir det over 3 % i i skattefri rente dvs. minst 4 % før skatt (styringsrente + 1 %-poeng).
Å kalle det horribelt dårlig er vel en overdrivelse?

Ellers er det en fordel med restskatt siden du kan betale før 31. mai og dermed få et rentefritt lån.
Sist redigert av Kverulanten den lør mai 06, 2023 1:25 pm, redigert 1 gang totalt.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Kverulanten skrev: lør mai 06, 2023 1:20 pm
Jompa skrev: lør mai 06, 2023 11:41 am
fargerik skrev: fre mai 05, 2023 12:09 pm

Om man har pengene på konto i banken eller "låner dem bort" til skattefuten blir vel sånn røffly hipp som happ dersom det bare er snakk om en liten håndfull tusenlapper.....
De pengene du betalte for mye i skatt på januarlønnen i 2022 får du ikke tilbake før april/mai 2023. Om du betaler en tusenlapp eller to for mye i skatt hver måned hele ditt arbeidsliv skal jeg love deg at du går glipp av en vanvittig oppside når du kan få 8-10 % snittavkastning årlig ved å ha de i et indeksfond.

For ordens skyld;
Si du jobber i 40 år, og du betaler 1000 kroner for mye i skatt per måned, vil det totalt utgjøre 480 000 for mye innbetalt i skatt. Så får du litt rente på disse pengene fra skatteetaten, men ikke rare greiene. Hadde du satt den tusenlappen du betalte for mye i skatt inn i et fond hver måned som årlig gir en snittavkastning på ca 10 % (noe S&P-indeksen kan vise til gjennom historien), vil du sitte på drøye 5 500 000 etter 40 år. Betaler du 2000 for mye hver måned ville du sittet på drøye 11 000 000 etter 40 år.
Dette regnestykket er bare surr.
Hvis du betaler 1000 for mye i skatt hver måned får du igjen 12 000 + rente året etter og kan evt. plassere disse pengene i fond.
Dvs. plasseringen i aksjefond skjer bare ett år forsinket.

Å lage et regnestykke med 10 % avkastning etter kostnader 40 år fram i tid er nok i overkant optimistisk.
Går du ned til 8 % snittavkastning har du plutselig bare 60 % av verdien du kalkulerte.

I år får du 2,15 % skattefri rente på tilgodebeløp.
Pga. betydelig høyere styringsrente nå i 2023 blir skattefri rente neste år over 3 %.
Dette må du også ta hensyn til når du sammenligner med plassering i aksjefond.
Regnestykket forutsetter 10 % årlig avkastning (som historisk ikke er så ekstremt å anslå, selv om det er vanskelig å si noe om fremtiden), det forutsetter at de som får igjen 12 000 i året ikke setter det i fond (får inntrykk av at disse blir brukt på noe annet), og det sier ikke noe om at man selvfølgelig må skatte av avkastningen den gangen man tar det ut (riktignok noe som blir skjermet).

Uansett er det snakk om millionbeløp i forskjell.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Jompa skrev: lør mai 06, 2023 1:25 pm
Kverulanten skrev: lør mai 06, 2023 1:20 pm
Jompa skrev: lør mai 06, 2023 11:41 am

De pengene du betalte for mye i skatt på januarlønnen i 2022 får du ikke tilbake før april/mai 2023. Om du betaler en tusenlapp eller to for mye i skatt hver måned hele ditt arbeidsliv skal jeg love deg at du går glipp av en vanvittig oppside når du kan få 8-10 % snittavkastning årlig ved å ha de i et indeksfond.

For ordens skyld;
Si du jobber i 40 år, og du betaler 1000 kroner for mye i skatt per måned, vil det totalt utgjøre 480 000 for mye innbetalt i skatt. Så får du litt rente på disse pengene fra skatteetaten, men ikke rare greiene. Hadde du satt den tusenlappen du betalte for mye i skatt inn i et fond hver måned som årlig gir en snittavkastning på ca 10 % (noe S&P-indeksen kan vise til gjennom historien), vil du sitte på drøye 5 500 000 etter 40 år. Betaler du 2000 for mye hver måned ville du sittet på drøye 11 000 000 etter 40 år.
Dette regnestykket er bare surr.
Hvis du betaler 1000 for mye i skatt hver måned får du igjen 12 000 + rente året etter og kan evt. plassere disse pengene i fond.
Dvs. plasseringen i aksjefond skjer bare ett år forsinket.

Å lage et regnestykke med 10 % avkastning etter kostnader 40 år fram i tid er nok i overkant optimistisk.
Går du ned til 8 % snittavkastning har du plutselig bare 60 % av verdien du kalkulerte.

I år får du 2,15 % skattefri rente på tilgodebeløp.
Pga. betydelig høyere styringsrente nå i 2023 blir skattefri rente neste år over 3 %.
Dette må du også ta hensyn til når du sammenligner med plassering i aksjefond.
Regnestykket forutsetter 10 % årlig avkastning (som historisk ikke er så ekstremt å anslå, selv om det er vanskelig å si noe om fremtiden), det forutsetter at de som får igjen 12 000 i året ikke setter det i fond (får inntrykk av at disse blir brukt på noe annet), og det sier ikke noe om at man selvfølgelig må skatte av avkastningen den gangen man tar det ut (riktignok noe som blir skjermet som du er inne på).

Uansett er det snakk om millionbeløp i forskjell.
Enig i at det blir betydelig forskjell hvis du sammenligner folk som sparer strukturert med de som ikke sparer.

Har du 40 års perspektiv på sparingen så vil OTP gi samme resultat forutsatt lønn på brutto 50 000 pr. mnd. og 2 % innskuddspensjon (minimumssats).
Med en litt rausere arbeidsgiver blir det betydelige beløp av dette, og i tillegg er det er heller ikke formuesskatt i motsetning til egen sparing.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

oddvar_kjempebra skrev: ons mai 03, 2023 9:14 am Nei, det ideele er å komme ut med masse restskatt. Si at du betaler 100.000 mindre enn det du skal. Disse setter du i et fond som gir deg 5% avkastning i ca et år. Så betaler du restskatten din (rentefritt) og sitter igjen med 5000 i gevinst.

Og krona faller jo i verdi for hver dag som går (pga av prisstigning). Så jo lenger du venter med å betale restskatt jo mindre verdier gir du opp når du betaler.
Forutsatt at man har penger å betale med. Jeg husker en gang for omtrent tjue år siden at jeg fikk 450.000 i restskatt når jeg hadde regnet med omtrent 40.000. Da ble jeg litt blek og kvalm. Heldigvis viste det seg at regnskapsførerene hadde gjort en feil og at vi fikk rettet opp i det.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Kverulanten skrev: lør mai 06, 2023 1:32 pm
Jompa skrev: lør mai 06, 2023 1:25 pm
Kverulanten skrev: lør mai 06, 2023 1:20 pm

Dette regnestykket er bare surr.
Hvis du betaler 1000 for mye i skatt hver måned får du igjen 12 000 + rente året etter og kan evt. plassere disse pengene i fond.
Dvs. plasseringen i aksjefond skjer bare ett år forsinket.

Å lage et regnestykke med 10 % avkastning etter kostnader 40 år fram i tid er nok i overkant optimistisk.
Går du ned til 8 % snittavkastning har du plutselig bare 60 % av verdien du kalkulerte.

I år får du 2,15 % skattefri rente på tilgodebeløp.
Pga. betydelig høyere styringsrente nå i 2023 blir skattefri rente neste år over 3 %.
Dette må du også ta hensyn til når du sammenligner med plassering i aksjefond.
Regnestykket forutsetter 10 % årlig avkastning (som historisk ikke er så ekstremt å anslå, selv om det er vanskelig å si noe om fremtiden), det forutsetter at de som får igjen 12 000 i året ikke setter det i fond (får inntrykk av at disse blir brukt på noe annet), og det sier ikke noe om at man selvfølgelig må skatte av avkastningen den gangen man tar det ut (riktignok noe som blir skjermet som du er inne på).

Uansett er det snakk om millionbeløp i forskjell.
Enig i at det blir betydelig forskjell hvis du sammenligner folk som sparer strukturert med de som ikke sparer.

Har du 40 års perspektiv på sparingen så vil OTP gi samme resultat forutsatt lønn på brutto 50 000 pr. mnd. og 2 % innskuddspensjon (minimumssats).
Med en litt rausere arbeidsgiver blir det betydelige beløp av dette, og i tillegg er det er heller ikke formuesskatt i motsetning til egen sparing.
Det er undervurdert hvor viktig det er med gode pensjonsordninger. Så er jeg også usikker på hvor gode pensjonsordninger en 20 åring i dag vil ha om 50 år (om vi først skal si noe om usikkerhet og fremtiden). Dagens unge må i hvert fall regne med å jobbe til de blir 70 år, kanskje lenger. Og ikke sikkert pensjonen i det offentlige er bærekraftig nok til å fortsette å eksistere. Jeg mener at folk flest må være flinkere til å spare selv fremover for å sikre seg en god pensjonisttilværelse.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jompa skrev: lør mai 06, 2023 1:41 pm
Kverulanten skrev: lør mai 06, 2023 1:32 pm
Jompa skrev: lør mai 06, 2023 1:25 pm

Regnestykket forutsetter 10 % årlig avkastning (som historisk ikke er så ekstremt å anslå, selv om det er vanskelig å si noe om fremtiden), det forutsetter at de som får igjen 12 000 i året ikke setter det i fond (får inntrykk av at disse blir brukt på noe annet), og det sier ikke noe om at man selvfølgelig må skatte av avkastningen den gangen man tar det ut (riktignok noe som blir skjermet som du er inne på).

Uansett er det snakk om millionbeløp i forskjell.
Enig i at det blir betydelig forskjell hvis du sammenligner folk som sparer strukturert med de som ikke sparer.

Har du 40 års perspektiv på sparingen så vil OTP gi samme resultat forutsatt lønn på brutto 50 000 pr. mnd. og 2 % innskuddspensjon (minimumssats).
Med en litt rausere arbeidsgiver blir det betydelige beløp av dette, og i tillegg er det er heller ikke formuesskatt i motsetning til egen sparing.
Det er undervurdert hvor viktig det er med gode pensjonsordninger. Så er jeg også usikker på hvor gode pensjonsordninger en 20 åring i dag vil ha om 50 år (om vi først skal si noe om usikkerhet og fremtiden). Dagens unge må i hvert fall regne med å jobbe til de blir 70 år, kanskje lenger. Og ikke sikkert pensjonen i det offentlige er bærekraftig nok til å fortsette å eksistere. Jeg mener at folk flest må være flinkere til å spare selv fremover for å sikre seg en god pensjonisttilværelse.
Ja. Alle har visst om eldrebølgen i flere tiår, Frem til nå har det vært noe "som skal komme", og nå er vi faktisk kommet dit. Eldrebølgen er faktisk her. Og alle vet at det blir flere gamle og syke enn det de friske i arbeid vil makte å betale for. Kanskje det er på tide med noen skikkelige skattelettelser, slik at folk flytter tilbake fra Sveits.
Hegnar har slått alarm. Nå er det ikke bare de aller rikeste som flytter til Sveits, men også "Vanlige folk" med formuer mellom 50 og 100 millioner.
Vi har dette "Statens Pensjonsfond Utland", da. Kloke politikere har heldigvia satt av penger der for å sikre fremtidens pensjonsforpliktelser. Jeg tror personlig staten må begynne å bruke statens pensjonsfond til å gi folk pensjon å leve av etterhvert som det drar seg til. Det som var fremtiden den gang fondet ble opprettet er i ferd med å bli nåtid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»