Rabarbra

Svar
DoktorS

Rabarbra

Legg inn av DoktorS »

Det er sesong for rabarbra. Det er rett og slett noe av det beste jeg vet! Fantastisk aroma og syre.

Den første erfaringen var for meg, som for mange andre, rett fra hagen med en kopp sukker. Stort sett var det rabarbrasuppe- eller grøt i oppveksten. Siden har man jo blitt mer avansert.

En god rett jeg "komponerte" for noen år siden var å bake rabarbra i ovnen med smør, sukker og, ikke minst: Lakrispulver! Nydelig med litt krem, gjerne blandet med vaniljesaus- eller krem. Eller iskrem.

Aftenpostens faste kokk skriver om rabarbra i Amagasinet denne helgen, og der forteller han at man "nord for Paris" bruker rabarbra i desserter og søtsaker, mens man der rabarbra kommer fra - lengre sør og øst, stort sett bruker rabarbra i middagretter. Han trekker fram et interessant perspektiv: Nord for Paris setter vi gjerne pris på friske desserter og kaker. I Syden og Østen er desserter og kaker gjerne "bare sukker".

Det er veldig mye man kan lage av rabarbra, og man kan selvsagt også bruke det som tilbehør til middag.

Denne helgen gjorde jeg det enkelt - laget slags pudding basert på 1 del fløte som jeg kokte litt, så sukker og litt vanilje, og så 3 deler kefir, og så gelatinplater - nærmere bestemt 1 dl fløte og 4 dl kefir, 3 plater gelatin til dette - ble litt "gele", så reduserer kanskje til 2 plater neste gang. Sukker etter smak.

Rabarbra i biter og bare kokt opp med sukker og ørlite vann. Sparer litt på sukkeret, så ble veldig friskt som en "mellomrett" også,.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ale skrev: lør mai 06, 2023 5:05 pm Godt med rikelig med sukker på!
Ja, som med mange slike sure og nesten litt bitre greier, så må det en god del sukker i for å få fram den rette aroma. Dette er en av mine kjepphester - det er mange som ikke forstår dette. Andre typiske råvarer som trenger en del sukker er solbær og multer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»