Adresse Liverpool

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Adresse Liverpool

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Fazam skrev: tir mai 09, 2023 8:17 am
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 09, 2023 8:05 am Her var det mye rart. Jeg er ateist og koser meg ikke med kristne eller andre religiøse program. Jeg mener faktisk at NRK ikke burde sende slik program i det hele tatt.
Hvis det var mye rart, så kan man ihvertfall legge til det du skrev der i den kategorien.
Hva er egentlig bakgrunnen for julehøytiden?
Nei, det er ikke rart i det hele tatt.

Jeg prater om rent religiøse program som gudstjenester og slikt. NRK burde være livssynsnøytralt. Familiefesten som jo jula er skal NRK selvfølgelig dekke.

Bakgrunnen for julehøytiden er den hedenske feiring av vintersolverv. Den mørkeste dagen i året. Ordet jul kommer derfra.
Kirken benyttet sjansen til å kaste seg på denne skikken og fikk smart nok lagt Jesus fødsel til natt til 25. desember selv om det ikke finnes noe som tyder på at han ble født da (hvis han i det hele tatt ble født). Over tid og med den makt som kirken etterhvert oppnådde tok de mer eller mindre over denne tidligere solfesten.

Men heldigvis har vi de siste 100 årene litt etter litt dempet de religiøse siden ved festen og fått tilbake den familehøytiden det burde være.

Fazam

Legg inn av Fazam »

oddvar_kjempebra skrev: tir mai 09, 2023 9:16 am Men heldigvis har vi de siste 100 årene litt etter litt dempet de religiøse siden ved festen og fått tilbake den familehøytiden det burde være.
Så du er blant ateister, muslimer og Jehovas disipler?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Fazam skrev: tir mai 09, 2023 3:01 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 09, 2023 9:16 am Men heldigvis har vi de siste 100 årene litt etter litt dempet de religiøse siden ved festen og fått tilbake den familehøytiden det burde være.
Så du er blant ateister, muslimer og Jehovas disipler?
Det spørsmålet gav ikke mening.

Fazam

Legg inn av Fazam »

oddvar_kjempebra skrev: tir mai 09, 2023 3:08 pm
Fazam skrev: tir mai 09, 2023 3:01 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 09, 2023 9:16 am Men heldigvis har vi de siste 100 årene litt etter litt dempet de religiøse siden ved festen og fått tilbake den familehøytiden det burde være.
Så du er blant ateister, muslimer og Jehovas disipler?
Det spørsmålet gav ikke mening.
Forventet ikke at du skulle skjønne det heller.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det plager meg ikke at NRK sender Id-feiring. Tvert i mot syns jeg det er bra. Men jeg så ikke på, så jeg tviler på at de presset inn en norsk tradisjonsrik sang i feiringen.

Det hadde vært teit. Like teit som å fjerne det kristne budskapet fra norske julesanger som de begynte med i fjor uten å spørre tekstforfatteren.

NRK må la folk få ha sine tradisjoner uten å tro at de tradisjonene krenker noen.

Muslimer må få ha sin feiring. Og NRK må gjerne sende programmer om feiringen. Og så må vi få ha vår julefeiring. Uredigert.

Men vi er på vei inn i en rar verden. Jeg leste et sted at man ikke lenger kan få Oscar-priser hvis ikke det er etnisk diversistet i filmene. Kunstnerisk frihet begrenses. Det er enormt farlig.

Hva gjelder skeive og Grand Prix/Eurovision så er det flott at de digger dette. Men NRK er på vei til å gjøre det til en parodi. Jeg har et par homofile venner, men de er ikke «skruller» som går i pompøse klær og sier «Å Giiiiiiid». De er normale folk som tilfeldigvis tiltrekkes av det samme kjønn og de syns innimellom NRK fremstiller det å være homo til noe som grenser til galskap. De føler homofile stigmatiseres og det skapes en illusjon der mannlige homser skal kle seg i fjærboa og opptre overdrevent feminint.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 3:30 pm
Hva gjelder skeive og Grand Prix/Eurovision så er det flott at de digger dette. Men NRK er på vei til å gjøre det til en parodi. Jeg har et par homofile venner, men de er ikke «skruller» som går i pompøse klær og sier «Å Giiiiiiid». De er normale folk som tilfeldigvis tiltrekkes av det samme kjønn og de syns innimellom NRK fremstiller det å være homo til noe som grenser til galskap. De føler homofile stigmatiseres og det skapes en illusjon der mannlige homser skal kle seg i fjærboa og opptre overdrevent feminint.
Dine venner har helt rett og nettopp det som er problemet, men som NRK og enkelte politiske personar ikkje vil forstå. Det handler ikkje om å nekte folk å være seg sjølv eller nekte folk retten til å elske den dei vil. Det handlar om at NRK og deler av den skeive verden aktiv prøver og gjere legninga til eit slags karneval. Homofile blir i slike program aktivt brukt etter at dei skal kle seg feminin, være feminin og passe etter eit nøye mønster etter korleis folk ser homofile.

Homofile er som andre folk. Dei er individer som med untak av at dei liker nokon frå samme kjønn helt forskjellige. Akkurat som at mange hetrofile slett ikkje liker Fotball eller Biljøring, men har hundrevis av ulike interesse. Nokon av dei liker til og med Grand Prix.

Den politiske følekulturen som er på vei inn er derimot ikkje bra. Det setter folk i gruppetenking og at ulike minoriteter er offer fordi dei tilhøyrer den og den gruppa. Det går ikkje lenger på deg som individ, men kva grupper du tilhøyrer. USA holdning til dette er noko vi verkeleg får håpe ikkje kjem hit.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»