Leasing - Krav om retur av hjemmelader

Svar
MartinL

Leasing - Krav om retur av hjemmelader

Legg inn av MartinL »

Ny på forumet her, håper noen her har noen tanker rundt dette!

Vi har en leasingavtale på en Renault Zoe som går ut nå om et par måneders tid. Min samboer tok kontakt med de vi har leaset av for å bekrefte dato for tilbakelevering og fikk da samtidig beskjed om å levere tilbake hjemmeladeren som fulgte med leasingavtalen. Finner ikke igjen akkurat ordlyden men inntrykket var at dette var noe som fulgte med kostnadsfritt som en del av tilbudet.

Uansett, er det normalt at de krever at en fastmontert lader skal demonteres (av en elektriker så klart) og leveres tilbake?
For meg høres dette helt idiotisk ut...

Bill_Babba

Legg inn av Bill_Babba »

MartinL skrev: tor sep 16, 2021 8:13 pm Ny på forumet her, håper noen her har noen tanker rundt dette!

Vi har en leasingavtale på en Renault Zoe som går ut nå om et par måneders tid. Min samboer tok kontakt med de vi har leaset av for å bekrefte dato for tilbakelevering og fikk da samtidig beskjed om å levere tilbake hjemmeladeren som fulgte med leasingavtalen. Finner ikke igjen akkurat ordlyden men inntrykket var at dette var noe som fulgte med kostnadsfritt som en del av tilbudet.

Uansett, er det normalt at de krever at en fastmontert lader skal demonteres (av en elektriker så klart) og leveres tilbake?
For meg høres dette helt idiotisk ut...
I en leasing avtale, så skal selvsagt alt som blei levert med leasingbilen leveres tilbake.
Faktisk, når det gjelder Renault Zoe, så selges disse bilene med vegglader. Det betyr att den er en del av bilen, selv om du har den montert på din vegg. Dermed ved vanlig salg av en egen kjøpt Renault Zoe så skal denne laderen følge med.

Derfor vil jeg si til alle som skal kjøpe en brukt Renault Zoe, kreve att denne veggladeren følger med på lik linje som vinterhjula.
Om utstyret ikke følger med, gå og kjøp bil ev noen andre.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Bill_Babba skrev: fre sep 17, 2021 9:51 pm Dermed ved vanlig salg av en egen kjøpt Renault Zoe så skal denne laderen følge med.

Derfor vil jeg si til alle som skal kjøpe en brukt Renault Zoe, kreve att denne veggladeren følger med på lik linje som vinterhjula.
Om utstyret ikke følger med, gå og kjøp bil ev noen andre.

Dette kan selvsagt kjøper og selger fritt til å avtale seg i mellom.

Da jeg solgte damas Zoe i fjor fikk kjøperen med hytteladeren vår, men å få en elektriker til å demontere laderen hos oss for så å få en annen elektriker to fylker unna til å montere den hos kjøper hadde blitt unødvendig dyrt og knotete. Hun som kjøpte bilen hadde for øvrig leaset en identisk Zoe tidligere og veggladeren hadde hun fått beholde etter at bilen ble levert tilbake.

Hillebillys

Legg inn av Hillebillys »

Selv om den fulgte bilen i leasing avtalen (Eller ved kjøp som også har vært praksis)
Og det da kan være riktig att den skal følge bilen.

Så syns jeg det er ett litt underlig krav fra leasing selskapet.
For ved videre salg av bil, så er jo slikt helt holdent noe kjøper og selger kan bli enige om.

Juridisk har leasingselskapet sikkert sitt på det tørre, i og med laderen er en del av avtalen. Men som sagt, noe underlig syns nå jeg. Att dem velger å ta det veldig strengt.
Den laderen er nok fult ut dekket via av innbetalingene du har gjort IHHT avtalen.

Bill_Babba

Legg inn av Bill_Babba »

FredPerry^2 skrev: fre sep 17, 2021 10:18 pm
Bill_Babba skrev: fre sep 17, 2021 9:51 pm Dermed ved vanlig salg av en egen kjøpt Renault Zoe så skal denne laderen følge med.

Derfor vil jeg si til alle som skal kjøpe en brukt Renault Zoe, kreve att denne veggladeren følger med på lik linje som vinterhjula.
Om utstyret ikke følger med, gå og kjøp bil ev noen andre.

Dette kan selvsagt kjøper og selger fritt til å avtale seg i mellom.

Da jeg solgte damas Zoe i fjor fikk kjøperen med hytteladeren vår, men å få en elektriker til å demontere laderen hos oss for så å få en annen elektriker to fylker unna til å montere den hos kjøper hadde blitt unødvendig dyrt og knotete. Hun som kjøpte bilen hadde for øvrig leaset en identisk Zoe tidligere og veggladeren hadde hun fått beholde etter at bilen ble levert tilbake.
Att enkelte privatbil kjøpere avtaler og godtar manglende utstyr ved kjøp av brukt Renault Zoe er en ting jeg ikke blander meg inn i. Betyr ikke att det er smart å godta bil med manglende utstyr. Jeg hadde aldri godtatt å kjøpe en brukt dieselbil uten tankpåfylling... Men vet noen gjør det også.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Bill_Babba skrev: søn sep 19, 2021 4:33 pm Jeg hadde aldri godtatt å kjøpe en brukt dieselbil uten tankpåfylling... Men vet noen gjør det også.
Nei, men nå er heldigvis ikke franskmennene sære at Zoe-ene bare kan lades med den ene laderen som fulgte med da den var ny.

Bill_Babba

Legg inn av Bill_Babba »

FredPerry^2 skrev: søn sep 19, 2021 9:58 pm
Bill_Babba skrev: søn sep 19, 2021 4:33 pm Jeg hadde aldri godtatt å kjøpe en brukt dieselbil uten tankpåfylling... Men vet noen gjør det også.
Nei, men nå er heldigvis ikke franskmennene sære at Zoe-ene bare kan lades med den ene laderen som fulgte med da den var ny.
Ingen problem å få montert hvilken som helst tankpåfylling på de fleste biler heller.
Jeg vill aldri kjøpt en bil uten att det fulgte med lademulighet.

Ironisk nok, så å jeg ved lading hjemme bruke BKK ladepunkt som jeg må leie fra BKK, så jeg burde egentlig tenkt stikk motsatt.

Men poenget mitt er: det utstyret som fulgte med bilen fra forhandler følger med videre ved brukt salg. (Snakker selvsagt om nyere bruktbiler)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»