Som jeg skrev i innlegget mitt så var det mulig det kostet noe mer enn 2904 kr/mnd for Isuzu-leasing: "Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket."Someone skrev: ↑lør apr 15, 2023 8:09 amDu har omtrent like lemfeldig forhold til fakta som Donald TrumpSUV skrev: ↑lør apr 15, 2023 12:03 am
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.
Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.
Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.
Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glemmer resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.
Sjekket det tilbudet du kommer med på leasing av Isuzen og du må legge til veldig mye mer. Forskuddleie er 100.000, og med etableringsgebyr på 4795, og månedlig termingebyr kan du legge til ytterligere 3006 kroner. Da er du oppe i 5910. Også merk denne detaljen: prisen var uten MVA. Så +25% og vi er oppe i 7387.
Og for å sammenligne må du legge til årsavgift og forsikring. Dette vil variere litt, men hvis vi antar 8000 prt åt, og 4000 i året i service, blir det da en tusenlapp ekstra i måneden. så da er vi oppe i 8487 per måned. Kjørelengden er ganske lik, 12.000 vs 15.000 i året, men kan man som meg holde meg til smartlading hjemme, blir det fort minst 1000kr spart i månedlige drivstoff utgifter (dette er riktignok basert på personlige erfaring og vil variere) så da er vi oppe i 9487. Etter vi byttet til elbil har bompengeutgiftene mine halvert seg, så blir fort 500 kr der og.....og nå begynner kostnadene for leasing av Izuzuen din å nærme seg 10.000 per måned
Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up? Det sagt, den Kia'en frister heller ikke
Selv om du legger til mange utgifter (er alt dette inkludert i Fleks, som feks forsikring? Er det likegyldig om man er 18 år med krasjehistorikk eller har skadefri kjøring siste 30 år?) så kommer Isuzu fortsatt ikke opp i Fleks-pris.
Du kom opp i 8487 kr/mnd i Isuzu-leasing med forsikring og alt det der (uten drivstoff). Da er Isuzu fortsatt 10399-8487=1912kr/mnd billigere enn elektrisk Kia. Har man en årlig kjørelengde på 12000 km (det maksimale av hva du får lov til med Fleks-Kia så må du legge til drivstoff for dette:
Isuzu: 8,0 l/100km x 10 x 20 kr/l = 1600 kr.
El-Kia: 25 kWh/100km x 10 x 1,30 kr = 325 kr (basert på forbruk Outlander og dagens laveste strømpris før avgifter og strømstøtte).
Da ser du at dieselutgiftene er lavere enn differansen på bil med forsikrinng osv, så Isuzu vinner på pris selv om elbilen hadde hatt gratis drivstoff.
Om man kjører mer enn 12000 km pr år (noe nok de fleste med ny bil gjør) så bli sannsynligviiis regnestykket enda mer i favør dieselbilen, for selv om diesel koster så koster nok overkjørte km mer, og dieslbilen har 15000 km inkludert i motsetning til elbilens 12000 km.
Og om man ser på prisen for bil inkl alt unntatt drivstoff og deler på antall km man får lov å kjøre for å finne kilometerkostnaden så vinner også Isuzu over Fleks-elektrisk-Kia på pris:
Isuzu: 12 x 8487kr / 15000 km = 6,79 kr/km
Fleks-Kia: 12 x 10399 / 12000 km = 10,40 kr/km
Det koster altså 3,61 kr/km mer å kjøre elektrisk Kia fra Fleks enn dieseldrevet Isuzu på leasing før man regner med drivstoffkostnaden. Da blir 1,60 kr/km i dieselutgifter småtterier.
Så var det bompengene da, der vinner elbilen pga en urettferdig forskjellsbehandling, men det bir for de fleste ikke nok til at elbilen vinner. Selv har jeg stort sett 672 kr/mnd i bompengeutgifter, som muligens kunne vært halvert med elbil. Og forhåpentligvis blir det større utjevning der etterhvert når politikerne skjønner at elbilene sliter like mye (eller mer) på veiene enn andre biler og at de tar minst like mye plass osv.