Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
Wellé

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av Wellé »

Lolzalot skrev: man mai 08, 2023 4:08 pm Vet de hadde en god kamp mot Newcastle sist, men varsellampene bør blinke for Arsenal før neste sesong. De har nytt godt av få skader og få kamper som igjen har betydd at har kunnet holdt seg til en liten tropp. Det sammen med 83 mål fra en xG på 67.5 lukter uholdbart. Er det en sommer de siste 10 sesongene de burde bruke penger er det i år. Kan fort bli en Conte seasono #2 på de om de ikke får inn god nok dekning. Til gjengjeld så har de et veldig ungt lag. Blir uansett spennende å se om de klarer det Chelsea ikke har klart de siste 10 sesongene, nemlig å spille 2 gode sesonger etter hverandre
Uten at det endrer så fryktelig mye så har ikke fbref lest inn de underliggende tallene fra den siste kampen, så skal være 68,8. Det er en ganske kraftig overprestering, men ikke så mye mer enn hva City har. De har en overprestering på 17,2% mens vi har 20,6%. Det er nok naturlig at vi ikke har samme nivå neste sesong, men vi er fortsatt ganske greit det nest beste laget i PL denne sesongen. Liten tvil også om at det har vært en forverring av både resultater og underliggende tall i andre halvdel av sesongen, spesielt etter skaden på Saliba.

Jeg tror nok man vil se et Arsenal neste sesong som ikke jakter oppunder 90p, selv med vesentlig investering, men jeg har troa på at vi er på 80p+-5. Mtp. hva vi har tilgjengelig av ressurser så er det rimelig bra, spesielt hvis vi igjen er i det øvre sjiktet. Det viktigste for meg neste sesong er at man ser en videre utvikling, men det blir nok som du sier vanskelig med CL på toppen. Samtidig så vil vi nok ha en bredere stall enn det vi har pdd.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Har planer om et innlegg rundt midtbanen vår. Den må ses i sammenheng med backene våre. Kommer noe på det etter at neste trener er offentliggjort.

@Wellé

Grunnen til at mange, inkludert meg selv, antar 4-2-3-1 og en dobbelt pivot er fordi det er Poch sin foretrukne formasjon historisk sett. Uansett synes jeg nyanseforskjellene er bittesmå fra de to, i hvert fall slik moderne fotball utvikler seg, men det skal jeg drite meg ut på når jeg skal gå full Tweetah-taktiker.

Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Wellé skrev: man mai 08, 2023 4:33 pm
Lolzalot skrev: man mai 08, 2023 4:08 pm Vet de hadde en god kamp mot Newcastle sist, men varsellampene bør blinke for Arsenal før neste sesong. De har nytt godt av få skader og få kamper som igjen har betydd at har kunnet holdt seg til en liten tropp. Det sammen med 83 mål fra en xG på 67.5 lukter uholdbart. Er det en sommer de siste 10 sesongene de burde bruke penger er det i år. Kan fort bli en Conte seasono #2 på de om de ikke får inn god nok dekning. Til gjengjeld så har de et veldig ungt lag. Blir uansett spennende å se om de klarer det Chelsea ikke har klart de siste 10 sesongene, nemlig å spille 2 gode sesonger etter hverandre
Uten at det endrer så fryktelig mye så har ikke fbref lest inn de underliggende tallene fra den siste kampen, så skal være 68,8. Det er en ganske kraftig overprestering, men ikke så mye mer enn hva City har. De har en overprestering på 17,2% mens vi har 20,6%. Det er nok naturlig at vi ikke har samme nivå neste sesong, men vi er fortsatt ganske greit det nest beste laget i PL denne sesongen. Liten tvil også om at det har vært en forverring av både resultater og underliggende tall i andre halvdel av sesongen, spesielt etter skaden på Saliba.

Jeg tror nok man vil se et Arsenal neste sesong som ikke jakter oppunder 90p, selv med vesentlig investering, men jeg har troa på at vi er på 80p+-5. Mtp. hva vi har tilgjengelig av ressurser så er det rimelig bra, spesielt hvis vi igjen er i det øvre sjiktet. Det viktigste for meg neste sesong er at man ser en videre utvikling, men det blir nok som du sier vanskelig med CL på toppen. Samtidig så vil vi nok ha en bredere stall enn det vi har pdd.
Det hadde jeg ikke helt fått med meg, så sjekket like så greit opp tidligere sesonger på understat.

Bare tall fra åpent spill: 0 i 21/22, -5.22 i 20/21, +3.14 i 19/20. Altså relativt nærme nullen over 3 sesongern.

Også så har du denne sesongen da, hvor de er -7 allerede. Måtte følgelig sjekke Haaland, og der stårn med -4.3(inneværende sesong, står altså for mer enn halvparten av overprestasjonen til city), -4.97, -3.4 og -4.11. Det er drøye tall.

Helt annen spillertype så klart, men tror Messi er den siste jeg så overprestere xG konsekvent

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Ikke mange har etterlyst det men her er et kort sammendrag av årets sesong.

Tenk at vi har tapt hjemme og borte mot Southampton denne sesongen.
Screenshot_20230508_170322_Chrome.jpg
Screenshot_20230508_170342_Chrome.jpg

VisionQuest

Legg inn av VisionQuest »

Har et øye på Lavia her nå, syns ikke han virker spesielt interessert eller begavet i den defensive delen av spillet sitt. Lite sprut i beina i omstillingsfaser, ei heller særlig aggressiv i rygg på motstander spilt opp i mellomrommet. Ser dog ut som en million med ballen i beina, men det er vel først og fremst en mobil ballvinner vi må prioritere i tospann med Enzo.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Enig i mye av det du sier, @VisionQuest. Det er også grunnen til at jeg helst vil ha Ugarte, hvis Rice viser seg å være umulig.

Men Lavia er destined for the very top (Harry Redknapp-stemme). At han sliter i ligaens desidert dårligste lag, som organiserer laget på en sånn måte at de ville vært misunnelige på Frank Lampards evner til å strukturere elleve mann samtidig, når han selv er tenåring er bare naturlig. Jeg synes egentlig Lavia minner en del om Mikel i spillestilen. Litt mer eksplosiv og ekspansiv i pasningsspillet, men ti centimeter lavere og mindre robust i duellspillet. Begge er rene stabilisatorer som blir totalt overkjørte på en ensom øy i midtsirkelen hvis presset ikke er koordinert riktig. Mikel ville for øvrig vært en kjempebra spiller i dagens moderne fotball og måten trenere nå ser på den dypeste midtbanespilleren.

Om Lavia følger den progresjonen alle tror han vil følge tror jeg han fort kan ende opp med å bli den beste makkeren for Enzo på sikt. Da får argentineren også bidratt mer fremover på banen hvor han kan gjøre større skade for motstanderlaget. Men belgieren er et prosjekt, så det kommer an på om vi forlenger kontrakten til Kante. Om vi gjør det ser jeg for meg at det kan bli et ekstremt bra kjøp, fordi med få kamper i året må vi regne med at Kante og Enzo tar brorparten av minuttene på midtbanen. Da passer det dårlig å blåse av en milliard på Rice eller Caicedo. Et annet argument for Lavia er at han har gått verdens desidert beste fotballskole hos City og deres system. Det burde telle ganske sterkt. Om vi ender opp med Lavia får vi en taktisk svært godt skolert spiller.

Generelt sett synes jeg det er vanskelig å vurdere spillere fra sofaen. Alle kandidatene vi har nevnt på midtbanen har alle nyansene av røde flagg. Rice har aldri spilt for et lag som virkelig skal dominere 4/5 av kampene han spiller. Det har Caicedo, men sett opp mot Rice (cirka lik pris) har briten visse fysiske forutsetninger som mannen fra Equador (Sash?) ikke har. I tillegg har man kapteinsaspektet som veier Rices vei. Ugarte og Fofana sine røde flagg er at de aldri har spilt i ligaen før, mens Lavia bare er tenåringen. De tre sistnevnte er såpass mye billigere at de gjør det mulig for oss å kjøpe en ny, ordentlig førstekeeper, så det er jo et pluss igjen.

Kort oppsummert burde jeg selvsagt hatt tilgang til Chelseas omfattende speiderverktøy. Blir som regel en kamp her og der, ellers analyserer jeg som en loser på FBref, som alle andre plebs. Tror kanskje jeg kunne blitt den nye Scott McLachlan.

Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Inbetweener skrev: tir mai 09, 2023 6:47 pm Enig i mye av det du sier, @VisionQuest. Det er også grunnen til at jeg helst vil ha Ugarte, hvis Rice viser seg å være umulig.

Men Lavia er destined for the very top (Harry Redknapp-stemme). At han sliter i ligaens desidert dårligste lag, som organiserer laget på en sånn måte at de ville vært misunnelige på Frank Lampards evner til å strukturere elleve mann samtidig, når han selv er tenåring er bare naturlig. Jeg synes egentlig Lavia minner en del om Mikel i spillestilen. Litt mer eksplosiv og ekspansiv i pasningsspillet, men ti centimeter lavere og mindre robust i duellspillet. Begge er rene stabilisatorer som blir totalt overkjørte på en ensom øy i midtsirkelen hvis presset ikke er koordinert riktig. Mikel ville for øvrig vært en kjempebra spiller i dagens moderne fotball og måten trenere nå ser på den dypeste midtbanespilleren.

Om Lavia følger den progresjonen alle tror han vil følge tror jeg han fort kan ende opp med å bli den beste makkeren for Enzo på sikt. Da får argentineren også bidratt mer fremover på banen hvor han kan gjøre større skade for motstanderlaget. Men belgieren er et prosjekt, så det kommer an på om vi forlenger kontrakten til Kante. Om vi gjør det ser jeg for meg at det kan bli et ekstremt bra kjøp, fordi med få kamper i året må vi regne med at Kante og Enzo tar brorparten av minuttene på midtbanen. Da passer det dårlig å blåse av en milliard på Rice eller Caicedo. Et annet argument for Lavia er at han har gått verdens desidert beste fotballskole hos City og deres system. Det burde telle ganske sterkt. Om vi ender opp med Lavia får vi en taktisk svært godt skolert spiller.

Generelt sett synes jeg det er vanskelig å vurdere spillere fra sofaen. Alle kandidatene vi har nevnt på midtbanen har alle nyansene av røde flagg. Rice har aldri spilt for et lag som virkelig skal dominere 4/5 av kampene han spiller. Det har Caicedo, men sett opp mot Rice (cirka lik pris) har briten visse fysiske forutsetninger som mannen fra Equador (Sash?) ikke har. I tillegg har man kapteinsaspektet som veier Rices vei. Ugarte og Fofana sine røde flagg er at de aldri har spilt i ligaen før, mens Lavia bare er tenåringen. De tre sistnevnte er såpass mye billigere at de gjør det mulig for oss å kjøpe en ny, ordentlig førstekeeper, så det er jo et pluss igjen.

Kort oppsummert burde jeg selvsagt hatt tilgang til Chelseas omfattende speiderverktøy. Blir som regel en kamp her og der, ellers analyserer jeg som en loser på FBref, som alle andre plebs. Tror kanskje jeg kunne blitt den nye Scott McLachlan.
Ugarte er soleklar 1er for min del. Spiller faktisk som anker og skårer astronimisk høyt på alle metrics. I tillegg til å ha en utkjøptsklausul på 52m€. Fint med fysikken og kapteinsaspektet til Rice, men det er ikke verdt 50m€ ekstra

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Lolzalot skrev: tir mai 09, 2023 10:50 pm
Inbetweener skrev: tir mai 09, 2023 6:47 pm Enig i mye av det du sier, @VisionQuest. Det er også grunnen til at jeg helst vil ha Ugarte, hvis Rice viser seg å være umulig.
Ugarte er soleklar 1er for min del. Spiller faktisk som anker og skårer astronimisk høyt på alle metrics.
Ugarte er en noe bedre versjon av Palhinha. Dårligere i lufta, men bedre på alt annet.
Mener ikke dette som dissing. Palhinha ville jo sannsynligvis ha vært en starter for Chelsea denne sesongen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Jolla skrev: tir mai 09, 2023 11:27 pm Ugarte er en noe bedre versjon av Palhinha. Dårligere i lufta, men bedre på alt annet.
Mener ikke dette som dissing. Palhinha ville jo sannsynligvis ha vært en starter for Chelsea denne sesongen.
Palhinha hadde garantert startet for oss i år, uten at det nødvendigvis trenger å si for mye.

Orker ikke å sjekke hva Fbref vurderer som vunnet takling, men tallene Palhinha setter opp denne sesongen må jo være noe av det bedre som er levert i PL siste 5 årene? Han står med 80 vunnet taklinger, nestemann på listen er Strujik på 51, og så har man 19 mann mellom 40-50. Palhinha altså i et annet univers, hvor det er like langt fra ham til nr 2 på listen som det er fra nr 2 til nr 115 på listen. På taklinger+interceptions er han 40+ foran Caicedo og Rice som er nr 2.

En del handler om rolle og hvordan Fulham spiller, men Palhinha er uansett en taklingsmaskin av en annen verden.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »



Dette er jo en morsom mash up. På papiret er det fotballens versjon av yin og yang.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Denne mannen har veldig mye å gå på med ball i beina, og har mye å jobbe med for å bli en topp spiller for oss. Men igjen, Gallagher gir oss så mye vi trenger og mangler uten ham, håper vi gir ham en sesong til i et kollektiv som forhåpentligvis fungerer bedre i 23/24.

VisionQuest

Legg inn av VisionQuest »



Trolig et passende tidspunkt å skille vei med den elegante kroaten. Han er fortsatt «class on his day», men manglende tilgjengelighet og motivasjon gjør at det er lengre og lengre mellom hver gang. Alt over £8m kan bokføres som profitt, det burde være mulig å hente det dobbelte i det minste.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Kanskje vi heller skal la Inter beholde Lukaku og heller hente Dzeko.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Tomori pisses på i CL-semifinalen. Brutalt å se på til nå.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »


Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Hvis dere trodde Sam var fæl for å leake lagoppstilling et par timer før kamp, her har dere RM en uke før kamp:



Men for å være helt seriøs så har det jo egentlig ingenting å si når det kommer til Real Madrid. Alle vet hvordan de stiller foran alle kamper uansett, ingen fordel til motstander med slike tweets siden Pep allerede vet hvordan de kommer til å stille.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Sharman-Lowe, Chukwuemeka, Humphreys og Vale er i England sin tropp til U20 VM.

Det meldes om at Chelsea har blokkert Hall fra å bli tatt ut, må bety at man tenker å spille ham en del resten av sesongen.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det blir mer og mer vanlig uheldigvis. Jeg synes det er en forbanna uting.

Ingen tegn som tyder på at spillerne som blir nektet å være med på U20 VM og lignende får bedre utvikling enn de som får lov til å vise seg frem på den scenen, det er heller det motsatte som virker mest positivt enn så lenge.

Nå skal det sies at det var enklere når U20-VM startet i midten av juni kontra siste uke i mai, men allikevel. Messi, Agüero, CR og Neymar ble ikke akkurat dårligere av å skinne på den internasjonale scenen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

James, Broja, Cucurella, Chilwell, Koulibaly og Mount alle ute til helgen? Kjør dette da:

-------------Kepa--------------
-Chalo-Fofana-Shile-Hall---
-------------Enzo--------------
-----Gallagher-Chukwu------
Madueke--------------Mudryk
-------------Havertz-----------

Det hadde jeg syntes var gøy, selv om den midtbanen der gir meg litt åndenød mtp det defensive.

Ser nå at U20-landslaget sannsynligvis samles med en gang, fyr inn Ngolo for Chuwku da. Jobbe videre med Enzo-Kante-relasjonen.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »


Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

U14 på førstelagstrening? Høres ekstremt ut.

Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Noen som følger med på ungdomslagene og kan si noe om Tudor? En stund siden jeg har følgt med selv må jeg innrømme, interessen falmet litt når vi ikke klarte å få noe ut av Jeremie Boga


Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lolzalot skrev: tor mai 11, 2023 6:27 pm Noen som følger med på ungdomslagene og kan si noe om Tudor? En stund siden jeg har følgt med selv må jeg innrømme, interessen falmet litt når vi ikke klarte å få noe ut av Jeremie Boga
► Show Spoiler
Har ikke fått sett så mange U-lagskamper i vinter/vår av den enkle grunn at få ha blitt sendt på plattformer vi kan se. Sett litt kamper med ham før, og litt sporadisk i Youth CL denne sesongen. Så blant annet hele kampen mot Milan hjemme hvor TMI lekte seg med venstrebacken.

Tudor er venstrefortet høyrekant/offensiv midtbanespiller og kanskje den beste dribleren på ungdomslagene våre, slepen type som tør å prøve på spektakulære triks. Vært en del skadet i noen sesonger, men har nå såvidt jeg vet vært mer skadefri siste halvannen sesongen. Såvidt debutert på U21-laget vårt i EFL(?)-cupen. Har noen samlinger med England U17. Vet at @Jolla er fan.

Såvidt jeg vet har han ikke signert kontrakt og kan forsvinne fra klubben. Felix som du linker til sa han skulle komme med mer info, vet ikke om det har skjedd enda.

Ellers kommer han fra en interessant familie, og han virker å være over gjennomsnittet oppegående, jf innlegg for en del måneder siden:

Fyren er en interessant type, Han har vært veldig klar på at han ønsker å ta en utdannelse ved siden av fotballen (studerer på prestisjefylte Eton), og kom på 2. plass i en TV-sendt Mensa-konkurranse (Child Genius of the Year in 2014) da han var 8 år. Hele familien virker å være fascinerende mennesker.

Han har blant annet hatt en sak på Chelsea sin hjemmeside:
https://www.chelseafc.com/en/news/artic ... -football-

'''King’s Scholars are the top 14 brightest students in the UK, if not the world, admitted once per year at the age of 13,' he revealed. 'It's decided after a rigorous examination process over two weeks, covering papers in a variety of subjects: Maths, Latin and Divinity to name a few.''

Til og med CHO hadde ikke den teknikken som Idowu har vist for U18/U19, som du sier er nok Musonda siste som har vist noe lignende på akademiet vårt. Holder Idowu seg skadefri kan han absolutt bli spennende.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Så på twitter at Hall var tiltenkt å være venstreback i fraværet til Chilwell/Cucurella og det var mye av grunnen til at Chelsea ikke ville slippe han ti u20 VM. Men generelt tenker jeg at det burde være like strengt å nekte spillere til u-mesterskap som det er å nekte spillere å reise på landslagssamling i internasjonale pauser på seniornivå. Da burde det være sånn at man måtte søke om en slags dispensasjon eller bevise at det er et reelt behov for spilleren på a-laget, og spiller ikke spilleren et visst antall minutter så får man en slags bot eller straff eller lignende.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Jeg har tidligere skrevet at jeg sliter litt med å se hva Boehly og gjengen gjør som er særlig banebrytende eller nytenkende. Det var feks aldri et problem med FSG, og det er også ganske tydelig med Bloom i Brighton. Noe av det mest banale Boehly har gjort, og som virkelig ga assosiasjoner til den gamle Coop-reklamen med amerikaneren som skulle ringe alle medlemmene for å kjøpe Coop (Hi! I wanna buy you company!), var ansettelsene fra Brighton?

En Brighton-fan på RedCafe beskriver det ganske godt;

«We don't have a sporting director. Our technical director who is the closest equivalent was Dan Ashworth, he was poached by Newcastle last season. His deputy David Weir took over and was in place when Potter went to Chelsea. The two main people in place continually are Tony Bloom our owner and Paul Barber the CEO.

Tony Bloom runs a sports gambling company called Star Lizard and it is the stats and info gathered from that business that informs a lot of Brighton's scouting work, Brighton is a major client for Star Lizard. Don't get me wrong the people in place are excellent, Ashworth was very highly rated and Weir has proved to be equally as impressive so far, but the real secret to our success is the way Tony Bloom has rebuilt and run the club.»

(…)

«In addition to the above, it is worth reiterating that Chelsea have already poached our Head of Recruitment and pretty much our entire backroom staff last summer. The only constants are Bloom and Barber and their extremely successful succession planning.

“Just get Brighton’s scouts” is the repeated line on every club’s forum I read. It completely misses the point of what has brought us attention and praise. It’s not magical super scouts locating the next Messi playing in the streets of Buenos Aires. It is an extremely organised and well structured system in place for every employee in the club, each with their own progression and succession plan.»

Ledelse og strategi implementeres fra toppen. Forcen til Brighton er Bloom. Måten han har jobbet på, for å finne arbitrasjemuligheter, har vært virkelig banebrytende. Potter og de Zerbi har vært gode ansettelser, men det er ledelsen, herunder eierskapet, som har gitt dem gode ansettelsesforhold. Samme med Ashworth som alle genierklærte. I Chelsea under Boehly har det foreløpig vært motsatt. Potter og Tuchel er gode trenere, men arbeidsforholdene deres har vært elendige.

Det virker ikke som Boehly og gjengen hans har noe som helst å tilføre sammenlignet med hva feks City og Liverpool allerede har drevet med. Og når tilnærmingen i utgangspunktet fremstår som så svak blir man skeptisk til hele prosjektet. Forstod Boehly reguleringene og fotballkulturen like dårlig? City har hatt suksess Chelsea bare kan drømme om, men rent kommersielt, uten juks, er det fortsatt en relativt liten klubb. Og med all respekt å melde, Chelsea blir aldri et Bayern, Barcelona, Real Madrid eller Man Utd.

Hva skjer når man kommer noen år frem, suksessen uteblir (for det vil den), man innser at engelske klubber aldri blir endel av noen superliga etc? Man sitter igjen med endel ekstremt dyre spillere på dyre kontrakter (den eneste innovative løsningen til Boehly). Det er en grense for hvor lenge disse folkene gidder kaste gode penger etter dårlige. Spørsmålet er om Chelsea kan bli et eksempel på hvor galt det kan gå?
Sist redigert av tbb den fre mai 12, 2023 8:24 am, redigert 1 gang totalt.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Det absolutt eneste Boehleywood har tilført klubben som er noe uvanlig er vel disse 8 års-kontraktene(som vel nå ikke er mulig lengre?), utover det så er det vel ingenting som man ikke har sett før(correct me if I'm wrong...)

Men det er vel kanskje kun Orakelet igjen som mener at det han driver med er ekstraordinært

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

TheOpiate skrev: fre mai 12, 2023 8:23 am Det absolutt eneste Boehleywood har tilført klubben som er noe uvanlig er vel disse 8 års-kontraktene(som vel nå ikke er mulig lengre?), utover det så er det vel ingenting som man ikke har sett før(correct me if I'm wrong...)

Men det er vel kanskje kun Orakelet igjen som mener at det han driver med er ekstraordinært
Det tror jeg. Og grunnen til at andre ikke gjør dette er at det er helt idiotisk. Det er ikke slik at ingen andre har tenkt tanken om å velge en lenger avskrivningsmetode. Men det medfører en betydelig risiko.

(Kontraktlengden er nok lovlig, men ikke lov å avskrive over så mange år.)

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Ser at UEFA har en regel om at kontrakter kun kan vare i 5 år fra inngått dato, men at nasjonale regler trumfer UEFA sine, så da har du nok rett. Ellers kom jeg nettopp over denne Webster-saken, som faktisk gir spillerne rett til å terminere kontraktene sine innenfor 3 år(beskyttet periode), mot at de varsler klubben i tide og kompenserer for resten av kontraktsperiode. Merkelig at ikke denne er benyttet i større grad? Er nok uansett uaktuelt for de spillerne med lange kontrakter i Chelsea, da kompensasjonen ville blitt enorm

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Det er lite ved Boehly som er banebrytende, men at det skal gå så forferdelig galt er nok dessverre utopi.

Man hadde de samme forhåpningene når klubben var skakkjørt, da ble de kjøpt opp av Abramovich. Så fikk man forhåpninger til at pengene Chelsea var skyldig Abramovich kunne få konsekvenser på et senere tidspunkt, men jammen meg ble det akseptert at hele gjelda, på over £1,5milliarder, ble slettet ifbm salget til Boehly&Co.

Too big to fail. Lokasjonen og politisk støtte gjør at de kommer til å være attraktive for oppkjøp, kombinert med en politisk vilje til å legge forholdene til rette for at klubben ikke tar en Leeds eller Derby.

I verste fall oppnår de ikke suksess under Boehly, hverken sportslig eller økonomisk, til tross for at de kommer til å fortsette å bruke enorme summer, og så er det noen andre som tar over stafettpinnen. Mtp multi-klubb modellen de ønsker å innføre og kostnadene det medfører, så vil det nok gå lang tid før det er aktuelt å selge, hvis ikke Chelsea da fullstendig kollapser og rykker ned.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

TheOpiate skrev: fre mai 12, 2023 8:44 am Ser at UEFA har en regel om at kontrakter kun kan vare i 5 år fra inngått dato, men at nasjonale regler trumfer UEFA sine, så da har du nok rett. Ellers kom jeg nettopp over denne Webster-saken, som faktisk gir spillerne rett til å terminere kontraktene sine innenfor 3 år(beskyttet periode), mot at de varsler klubben i tide og kompenserer for resten av kontraktsperiode. Merkelig at ikke denne er benyttet i større grad? Er nok uansett uaktuelt for de spillerne med lange kontrakter i Chelsea, da kompensasjonen ville blitt enorm
In any event, discussion of these cases is probably academic in relation to Rooney and Cabaye as most Premier League contracts now include a clause specifying that compensation for unilateral termination should be based on a player's "true transfer market value". Rooney and Cabaye could leave, but they would be in breach of their contracts and would have to work together with their new clubs to compensate Manchester United and Newcastle for the loss of their market value (as determined, ultimately, by a panel of lawyers at CAS).


Ellers så var det vel mye snakk om at toppklubbene var ganske samstemte om at det ikke var ønskelig med en slik utvikling, og at det er en liten gentlemans agreement rundt det, men det er jo nesten 20 år siden så det er ikke all verdens å oppdrive. Det er nok gode grunner til at dette omtrent ikke har skjedd på såpass lang tid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»