Faktisk ingen av de. Det var kun dette det gikk i:
That time of the year again.
Håper alle som har nytte av Fridiskusjon bidrar med noen kroner.
https://www.spleis.no/project/325141
Håper alle som har nytte av Fridiskusjon bidrar med noen kroner.
https://www.spleis.no/project/325141
Gamle datamaskiner og spillkonsoller
- startelver
- Sted: Digital nomade
- Has thanked: 2414 times
- Been thanked: 1540 times
- PapaSmurf
- Has thanked: 1452 times
- Been thanked: 4752 times
Varierte fra versjon til versjon. Det ene året var det en bug som gjorde at du kunne stille uten keeper og den ene backen reddet det som var av skudd. Men den unngikk jeg å bruke.Tjaaah skrev: ↑tir mai 03, 2022 8:44 pmJa, stemmer. Han var også ganske jævlig. Selv slet jeg imidlertid mest med Amokachi når jeg møtte Everton. Scoret noe helt sinnsvakt med mål.
Hvilken formasjon brukte du? Selv sverget jeg til 2-4-4, da det tilsynelatende ikke spilte så mye rolle om jeg hadde backer, eller ikke, så lenge stopperne og keeper var god.
Jeg etterstrebet å spille normale formasjoner, følte det ble mer realistisk. Men det hendte seg at jeg også kjørte 244
-
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 35 times
Skal dere spille slike i ny tid kan Retro Freak anbefales. Designet er minimalistisk og tomt. Men kan spille Mega Drive/Genesis, SNES/Super Famicom, NES/Famicom, Game Boy/Color/Advance og Hugh cards. Kan lagres til minnekort.
Men desverre ikkje Atari. Noen av dere som har erfaringer med Evercade?
- These users thanked the author KjetilHelle for the post:
- Lezah
- Hardy-guttene
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 89 times
Vi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.Bare meg skrev: ↑tor apr 14, 2022 11:42 am Elles noen som husker vår egen norskproduserte PC kjent som Kontiki? Første maskinen med operativsystem på norsk, egentutviklet KP/M basert på engelske CP/M. Departemetet kjøpte inn 1000 maskiner og fordelte til skoler, en pr skole. Stort sett ble tid på dem helt feil brukt slik jeg har oppfattet det, nemlig som belønning til elever som ikke trengte dem særlig for læring, i stedet for elever som hadde stor nytte av dem til læring.
- B.E.
- Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 340 times
Har ingen erfaring. Men det er jo emulering disse nye boksene gjør. Man kan også emulere spilla på PC-en om man ønsker.KjetilHelle skrev: ↑tir mai 03, 2022 10:28 pmSkal dere spille slike i ny tid kan Retro Freak anbefales. Designet er minimalistisk og tomt. Men kan spille Mega Drive/Genesis, SNES/Super Famicom, NES/Famicom, Game Boy/Color/Advance og Hugh cards. Kan lagres til minnekort.
Men desverre ikkje Atari. Noen av dere som har erfaringer med Evercade?
- B.E.
Hardy-guttene skrev: ↑tir mai 03, 2022 11:31 pmVi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.Bare meg skrev: ↑tor apr 14, 2022 11:42 am Elles noen som husker vår egen norskproduserte PC kjent som Kontiki? Første maskinen med operativsystem på norsk, egentutviklet KP/M basert på engelske CP/M. Departemetet kjøpte inn 1000 maskiner og fordelte til skoler, en pr skole. Stort sett ble tid på dem helt feil brukt slik jeg har oppfattet det, nemlig som belønning til elever som ikke trengte dem særlig for læring, i stedet for elever som hadde stor nytte av dem til læring.
Vi hadde også noen Tiki-maskiner på skolen. Først og fremst for å lære Snake. Basic derimot lærte man hjemme på Commodoren lenge før man var gamle nok til data-undervisning på ungdomskolen

- startelver
De fleste lærere på 80-tallet hadde vel ikke peiling på data, alle over 40 år den gangen ville ikke visst noenting.B.E. skrev: ↑ons mai 04, 2022 12:15 amHardy-guttene skrev: ↑tir mai 03, 2022 11:31 pmVi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.Bare meg skrev: ↑tor apr 14, 2022 11:42 am Elles noen som husker vår egen norskproduserte PC kjent som Kontiki? Første maskinen med operativsystem på norsk, egentutviklet KP/M basert på engelske CP/M. Departemetet kjøpte inn 1000 maskiner og fordelte til skoler, en pr skole. Stort sett ble tid på dem helt feil brukt slik jeg har oppfattet det, nemlig som belønning til elever som ikke trengte dem særlig for læring, i stedet for elever som hadde stor nytte av dem til læring.
Vi hadde også noen Tiki-maskiner på skolen. Først og fremst for å lære Snake. Basic derimot lærte man hjemme på Commodoren lenge før man var gamle nok til data-undervisning på ungdomskolen![]()
Så da er man selvlært , jeg fikk også jobb etter skolen i en databutikk, eneste kriteriet for å få stillingen var at jeg var interessert i data. Ingen CV nødvendig.
-
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 678 times
Vi lærte vel litt skriving på de Tiki100-maskinene mener jeg å huske. Men så rundt 93-94 skulle disse maskinene byttes ut og inn kom noen nye datamaskiner. Disse fikk samle støv frem til 98-99 da de ble gitt bort til et barnehjem i Litauen (slik som så mye annet som det var overskudd av på skolene på den tiden). God ressursbruk.startelver skrev: ↑ons mai 04, 2022 10:15 amDe fleste lærere på 80-tallet hadde vel ikke peiling på data, alle over 40 år den gangen ville ikke visst noenting.B.E. skrev: ↑ons mai 04, 2022 12:15 amHardy-guttene skrev: ↑tir mai 03, 2022 11:31 pm
Vi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.
Vi hadde også noen Tiki-maskiner på skolen. Først og fremst for å lære Snake. Basic derimot lærte man hjemme på Commodoren lenge før man var gamle nok til data-undervisning på ungdomskolen![]()
Så da er man selvlært , jeg fikk også jobb etter skolen i en databutikk, eneste kriteriet for å få stillingen var at jeg var interessert i data. Ingen CV nødvendig.
- B.E.
Jeg begynte på videregående før de ble byttet ut. Der hadde man X86-PC-er hvor man lærte blant annet å spille Wolfenstein og Doom i nettverk. Men husker lærerne hadde x86-PC-er mens vi brukte fortsatt Tikier på ungdomskolen.GiPazzini_85 skrev: ↑søn mai 08, 2022 6:56 pmVi lærte vel litt skriving på de Tiki100-maskinene mener jeg å huske. Men så rundt 93-94 skulle disse maskinene byttes ut og inn kom noen nye datamaskiner. Disse fikk samle støv frem til 98-99 da de ble gitt bort til et barnehjem i Litauen (slik som så mye annet som det var overskudd av på skolene på den tiden). God ressursbruk.startelver skrev: ↑ons mai 04, 2022 10:15 amDe fleste lærere på 80-tallet hadde vel ikke peiling på data, alle over 40 år den gangen ville ikke visst noenting.
- B.E.
Ja, det var noe annet på den tiden. Husker man var ganske mange på skolen som hadde datamaskin hjemme på 80-tallet. Da var det som regel Commodore de fleste hadde.startelver skrev: ↑ons mai 04, 2022 10:15 amDe fleste lærere på 80-tallet hadde vel ikke peiling på data, alle over 40 år den gangen ville ikke visst noenting.B.E. skrev: ↑ons mai 04, 2022 12:15 amHardy-guttene skrev: ↑tir mai 03, 2022 11:31 pm
Vi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.
-
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 215 times
Takk for forsøket! Men det var ikke det. Lurer på en var en slags agent. Har prøvd å finne ut dette lenge uten å lykkes.
-
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 215 times
Prøvde meg på et lite google søk og "David Wolf: Secret Agent" er hvertfall et agentspill som involver hanggliding.Fritz_ skrev: ↑tir jun 28, 2022 10:29 pmTakk for forsøket! Men det var ikke det. Lurer på en var en slags agent. Har prøvd å finne ut dette lenge uten å lykkes.
- startelver
Var vel denne da
- missChance
- Moderator
- Has thanked: 813 times
- Been thanked: 1198 times
Denne tråden inspirerte meg til å lete etter et gammelt spill jeg fikk engang. Og nå kan man jammen spille Psycho Pinball på nett.
Sikkert mer gøy på maskinen, men det finnes i hvert fall tilgjengelig!
Sikkert mer gøy på maskinen, men det finnes i hvert fall tilgjengelig!
Her var det mange gode minner som dukket opp!
Får dra frem gode gamle Tank Wars, eller Bomb som mange kalte det.
Der gikk det mange timer...
Får dra frem gode gamle Tank Wars, eller Bomb som mange kalte det.
Der gikk det mange timer...
- These users thanked the author heborres for the post (total 2):
- startelver • B.E.
Apropos CM som ble nevnt tidligere i tråden.
Noen som husker CM98 Norge der Arne Ball kommenterte kampene?
Noen som husker CM98 Norge der Arne Ball kommenterte kampene?
- These users thanked the author heborres for the post (total 3):
- startelver • Smith • Lezah
- startelver
Fantastiske lydeffekter på den Tank Wars

- Hardy-guttene
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 89 times
- startelver
Jeg husker en Pacman-automat som var utplassert på det lokale gatekjøkkenet, du satte deg ned , automaten var formet som et bord med en skjerm på toppen, du puttet på en krone eller var det 5 kroner? Så var det bare å munche i vei!
Tror det var noe sånt som dette her

- BigTonyAdams
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 182 times
Har spillet med originalboksen.
Kjøpte det for en del år siden kun for å ha som et minne.
- These users thanked the author BigTonyAdams for the post:
- heborres
-
- Has thanked: 1000 times
- Been thanked: 442 times
Husker hvor enormt bra "pole position" så ut "back then" Dette hadde jeg på TV-spill.., tror det var en atari-maskin.
-
- Has thanked: 1000 times
- Been thanked: 442 times
Pacman var veldig populært. Husker jeg ble helt skjelven når det kom en banan på brettet. Tror det var 5000 poeng...startelver skrev: ↑lør jul 16, 2022 2:11 pm Jeg husker en Pacman-automat som var utplassert på det lokale gatekjøkkenet, du satte deg ned , automaten var formet som et bord med en skjerm på toppen, du puttet på en krone eller var det 5 kroner? Så var det bare å munche i vei!
![]()
- startelver
Jeg husker den ja, så bare den var til salgs.
Hvis du bruker DosBox, så er det ikke for sent å prøve det ut.
Oil Imperium og Port of Call brukte jeg og en kompis UTALLIGE timer på. Jeg fant faktisk en oppdatert PC-utgave av Ports of Call for noen år siden, som jeg testet ut. Den var laget av en av de som laget orginalen.

- startelver
Av alle Amigaspill husker jeg nok mest denne som var den første som utnyttet grafikken til Amiga.
Defender of the Crown . Masse strategi involvert og grafikk som var mye bedre til å være 1987.
Defender of the Crown . Masse strategi involvert og grafikk som var mye bedre til å være 1987.
For de som har interesse av bøker, så kan jeg varmt anbefale bøkene til Bitmap Books https://www.bitmapbooks.com/en-no/colle ... all-books/
Fikk Amiga-boken til jul. Blir nok fort flere bøker i samlingen tipper jeg.
Fikk Amiga-boken til jul. Blir nok fort flere bøker i samlingen tipper jeg.
- startelver