Centrist skrev: ↑ons mai 10, 2023 9:27 pm Høyre og FrP står utelukkende for indivdets frihet, mindre stat og liberalistisk tankesett når det gjelder noe de liker. Når det gjelder aspekt de ikke liker, så skal staten (mer presist de selv), inn å styre. Gode eksempler er Høyre under pandemien, og FrP på illegale rusmidler og drag-show.
Fraværsgrensen har antakeligvis noe for seg, men det er i seg selv kun et ledd i ett større spørsmål om hva videregående skal være.
Skal man virkelig sette krav til 16+ år gamle mennesker hvorav enkelte absolutt er i stand til å se hvordan egen læring utvikles best mulig? Skal skolen virkelig være et ledd i å oppdage, behandle og viere henvise problemer hos 16+ år gamle mennesker? Hvorfor skal kravene settes meget strengere for en 18-åring i april kontra noen måneder senere på universitet?
Mange tusenvis går rett på humanistiske studier, hvor ofte det eneste som kreves er innlevert arbeidskrav og eksamen. Hvorfor skal ikke universitet være ett like sterkt ledd for førsteårsstudenten Peder 18 i form av å oppdage utfordringer når det er tydeligvis er helt ekstremt viktig for Peder 17 på 3. året vgs? For mange kan flytting til ny by, nytt miljø, spesialisert studieløp med høyere krav være av en større utfordring enn 3. året på vgs med det samme miljøet og generelt nokså overfladiske kompetansekrav.
Slik den generelle undervisningen undervisningen på videregående er per nå, ettersom majoriteten går på studiespes., hvorav svært mange timer er forelesningsbasert, motstrider dette behovet for en fraværsgrense. Mye av det som tas i timen kan like gjerne tas på egenhånd med selvstudie.
Går det ad undas med læringsutviklingen og studieprogresjonen til en 17-åring pga. dårlig refleksjon over egne studiemekanismer og videre et eventuelt eget behov for oppmøte i timene, so be it.
Lærere som nærmer seg 100 elever og ser de 1-2 ganger i uka ila. 1-2 timer, er ikke i stand til å gjøre en faglig eller empirisk vurdering på hvor behovet til denne eleven er, om vedkommende behøver spesiell tilrettelegging eller sliter med elementer utenfor skolen, eksempelvis psykisk.
Anekdotisk: Min kontaktlærer hadde til slutt ikke meg i ett eneste fag. Da sa jeg med foresatte enighet at noen utviklingssamtale med henne var fullstendig uaktuelt og bortkastet tid, fordi hun simpelheten ikke hadde innsikt i min hverdag. Slik er det for flesteparten av lærere, selv med fraværsgrensen.
Jeg svarer på ditt siste avsnitt, tror du ikke faglærerne skriver en rapport om elevens progresjon i faget den enkelte lærer har eleven i? Slik får kontaktlærer kunnskap om alt eleven har eller ikke har lært, så å ikke gå på en utviklingssamtale med kontaktlærer av den grunn du skisserer er kunnskapsløst.
Edit jeg har fem voksne barn og deltok på de aller fleste foreldremøter og på alle konferansetimer som utviklingssamtalene het den gang. Jeg har også lærere i familien.