Gruppevoldtekt i Bergen Byrett, og av 15-åring

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Re: Gruppevoldtekt i Bergen Byrett, og av 15-åring

Legg inn av lok1 »

Neptun skrev: tor mai 11, 2023 8:11 pm
lok1 skrev: tor mai 11, 2023 6:36 pm
lok1 skrev: tir mai 09, 2023 3:30 pm

Tipper straffen ender på et sted mellom 5 og 6 år, litt ettersom hva som kommer frem senere i saken.
Har satt meg litt mer inn i saken. Det er fem tiltalte, med tre forskjellige tiltaler. Straffen hvis de blir dømt kommer til å variere voldsomt.

Mann 26 og mann 24 . Tiltalt for gruppevoldtekt. Gjetter 5-6 år, som er vanlig i slike saker når det er tre eller flere om voldtekten.
Mann 25 og en annen mann 24 (dette er vedkommende med Better Call Saul-instagrammen). Tiltalt for sex med mindreårig (over 14) i fellesskap. Gjetter 1-1.5 år, som jo er ganske lavt i forhold til medieoppmerksomheten. Saker som dette pleier å ligge fra 8 md til 1 år, 2 md, men det er en tredje med i gruppen, så muligens vil PT legge seg høyere enn det.
Mann 23. Tiltalt for både gruppevoldtekten og sex med mindreårig i fellesskap. Får nok den strengeste straffen. Gjetter 7 år.
Mann 25. Tiltalt for både sex med mindreårig i fellesskap og en sovevoldtekt av en 20-åring. Sovevoldtekten i seg selv kan gi 4 år alene, så spørs det hvor mye over det PT legger seg som forslag.

Men det er jo mye vi ikke får med oss via media. Kan ikke se via tiltaltes forklaringer at det skal være noe formidlende bak, heller skjerpende hvis forklaringene legges til grunn.

Vi får vite mer 25. eller 26. mai da prosedyrene starter.

§ 303.Grov seksuell omgang mv. med barn mellom 14 og 16 år
Grov overtredelse av § 302 straffes med fengsel inntil 15 år. Det samme gjelder dersom den skyldige tidligere er straffet for handlinger som nevnt i §§ 291, 299 eller 302.

Ved avgjørelsen av om overtredelsen av § 302 er grov skal det særlig legges vekt på om

a. handlingen er begått av flere i fellesskap,
b. handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, eller
c. den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på kropp eller helse. Seksuelt overførbar sykdom regnes alltid som betydelig skade på kropp eller helse etter denne paragrafen.


Hva er formildende her?
De bør få 15 års fengsel.

§ 291 har en strafferamme på 21 års fengsel. Er kanskje like aktuell.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005 ... #%C2%A7293
Sier jo at det ikke er noe formidlende som er kommet frem. Det betyr likevel ikke at det er strafferammen er nådd, og det har aldri blitt idømt 21 års fengsel for en voldtekt hvor dømte er førstegangsforbryter.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 8:03 pm
Ev ikke være pervo av Epstein-format, som det tydeligvis er flere av i denne saken.
Jeg har ikke nok informasjon om akkurat denne saken til å uttale meg bastant, men at fem etnisk norske menn skulle gruppevoldta en ung jente på denne måten ville vel vært helt enestående i moderne tid i norsk sammenheng.

Ellers er jeg enig med deg i at incentivet for å ta lydopptak øker jo mer abnormal den seksuelle seansen er. Men jeg vil anbefale å ta det uansett. Se på det som en forsikring.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Som et eksempel på straffenivå har vi jo Hemsedal-saken. Det var det 6 og 6,5 års fengsel fra tingretten. Saken ligner jo.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

lok1 skrev: tor mai 11, 2023 8:20 pm
Neptun skrev: tor mai 11, 2023 8:11 pm
lok1 skrev: tor mai 11, 2023 6:36 pm
Har satt meg litt mer inn i saken. Det er fem tiltalte, med tre forskjellige tiltaler. Straffen hvis de blir dømt kommer til å variere voldsomt.

Mann 26 og mann 24 . Tiltalt for gruppevoldtekt. Gjetter 5-6 år, som er vanlig i slike saker når det er tre eller flere om voldtekten.
Mann 25 og en annen mann 24 (dette er vedkommende med Better Call Saul-instagrammen). Tiltalt for sex med mindreårig (over 14) i fellesskap. Gjetter 1-1.5 år, som jo er ganske lavt i forhold til medieoppmerksomheten. Saker som dette pleier å ligge fra 8 md til 1 år, 2 md, men det er en tredje med i gruppen, så muligens vil PT legge seg høyere enn det.
Mann 23. Tiltalt for både gruppevoldtekten og sex med mindreårig i fellesskap. Får nok den strengeste straffen. Gjetter 7 år.
Mann 25. Tiltalt for både sex med mindreårig i fellesskap og en sovevoldtekt av en 20-åring. Sovevoldtekten i seg selv kan gi 4 år alene, så spørs det hvor mye over det PT legger seg som forslag.

Men det er jo mye vi ikke får med oss via media. Kan ikke se via tiltaltes forklaringer at det skal være noe formidlende bak, heller skjerpende hvis forklaringene legges til grunn.

Vi får vite mer 25. eller 26. mai da prosedyrene starter.

§ 303.Grov seksuell omgang mv. med barn mellom 14 og 16 år
Grov overtredelse av § 302 straffes med fengsel inntil 15 år. Det samme gjelder dersom den skyldige tidligere er straffet for handlinger som nevnt i §§ 291, 299 eller 302.

Ved avgjørelsen av om overtredelsen av § 302 er grov skal det særlig legges vekt på om

a. handlingen er begått av flere i fellesskap,
b. handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, eller
c. den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på kropp eller helse. Seksuelt overførbar sykdom regnes alltid som betydelig skade på kropp eller helse etter denne paragrafen.


Hva er formildende her?
De bør få 15 års fengsel.

§ 291 har en strafferamme på 21 års fengsel. Er kanskje like aktuell.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005 ... #%C2%A7293
Sier jo at det ikke er noe formidlende som er kommet frem. Det betyr likevel ikke at det er strafferammen er nådd, og det har aldri blitt idømt 21 års fengsel for en voldtekt hvor dømte er førstegangsforbryter.
Vet det. Domstolene legger føringene som stortinget har gitt (med rammene) til side, de følger sin egen rettspraksis fordi de i sin forkvaklede verden ALLTID viser hensyn til overgripere ALDRI ofrene.
Sist redigert av Neptun den tor mai 11, 2023 8:32 pm, redigert 2 ganger totalt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

guru skrev: tor mai 11, 2023 5:21 am Ang. identifisering. Det er ikke veldig vanlig at det gjøres, men heller ikke uvanlig i svært grove forbrytelser som denne er. Da Julio Kopseng ble identifisert av mediene, skjedde dette etter at han var tiltalt - før dom. Begrunnelsen var i all hovedsak at hvis det var flere ofre der ute, som var svært tenkelig, ville en identfisiering hjelpe disse til å stå frem og anmelde.

Denne saken fremstår som særdeles stygg, der de tiltalte åpenbart er farlige for unge kvinner. Følger man også litt med rundt saken, så får man med seg at folk i miljøet rundt dem overhodet ikke er overrasket over tiltalen. Så ser man at en av dem også synes dette er verdt å spøke med ved å legge ut medling på instagram der han harsellerer rundt saken. Det viser at her er det folk som åpenbart ikke forstår alvoret i saken, og fremstår mer eller mindre som blottet for empati. Det er store sjanser for at det er flere ofre, og en identifisering i mediene vil kunne være til stor hjelp for disse å anmelde.
Tja. Kopsengsaken var jo enda mer ekstraordinær enn denne saken da. Dvs. jeg er litt usikker på hvilket stadie av prosessene mot han det ble offentliggjort i media.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: tor mai 11, 2023 8:20 pm
Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 8:03 pm
Ev ikke være pervo av Epstein-format, som det tydeligvis er flere av i denne saken.
Jeg har ikke nok informasjon om akkurat denne saken til å uttale meg bastant, men at fem etnisk norske menn skulle gruppevoldta en ung jente på denne måten ville vel vært helt enestående i moderne tid i norsk sammenheng.
Denne saken har tydeligvis ødelagt verdensbildet ditt om hva etnisk norske personer av laveste kvalitet er i stand til.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

De tiltalte kommer for øvrig aldri til å bli identifisert av media. Offentliggjøres de tiltalte vil linken vært kortere til de fornærmede, og det er også grunnen til at vi aldri bør få et offentlig register som i USA.
Gjengen til Nabovarsel har blant annet fått kritikk for offentliggjøringen de holdt på med, hvor fedre som har tuklet med barna sine ble offentliggjort, noe som også offentliggjorde ofrene.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

lok1 skrev: tor mai 11, 2023 8:21 pm Som et eksempel på straffenivå har vi jo Hemsedal-saken. Det var det 6 og 6,5 års fengsel fra tingretten. Saken ligner jo.
Hvilken Hemsedal-sak?
Den saken som fikk stor mediaoppmerksomhet ble de vel frikjent? Som jo i en viss grad (uten at jeg har satt meg nærmere inn i denne saken) kan ligne på hverandre. Ihvertfall ifht. mediaoppmerksomhet og at alle vil kaste de inn i fengsel.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

VivaLV skrev: tor mai 11, 2023 8:30 pm
lok1 skrev: tor mai 11, 2023 8:21 pm Som et eksempel på straffenivå har vi jo Hemsedal-saken. Det var det 6 og 6,5 års fengsel fra tingretten. Saken ligner jo.
Hvilken Hemsedal-sak?
Den saken som fikk stor mediaoppmerksomhet ble de vel frikjent? Som jo i en viss grad (uten at jeg har satt meg nærmere inn i denne saken) kan ligne på hverandre. Ihvertfall ifht. mediaoppmerksomhet og at alle vil kaste de inn i fengsel.
Ja, den ja

lund

Legg inn av lund »

VivaLV skrev: tor mai 11, 2023 8:30 pm
lok1 skrev: tor mai 11, 2023 8:21 pm Som et eksempel på straffenivå har vi jo Hemsedal-saken. Det var det 6 og 6,5 års fengsel fra tingretten. Saken ligner jo.
Hvilken Hemsedal-sak?
Den saken som fikk stor mediaoppmerksomhet ble de vel frikjent? Som jo i en viss grad (uten at jeg har satt meg nærmere inn i denne saken) kan ligne på hverandre. Ihvertfall ifht. mediaoppmerksomhet og at alle vil kaste de inn i fengsel.
Nja, den er vel rimelig forskjellig. Den saken gjaldt jo en uerfaren jente som de stappet full av diverse narkotiske stoffer og tok seg greit til rette-

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

VivaLV skrev: tor mai 11, 2023 8:30 pm
lok1 skrev: tor mai 11, 2023 8:21 pm Som et eksempel på straffenivå har vi jo Hemsedal-saken. Det var det 6 og 6,5 års fengsel fra tingretten. Saken ligner jo.
Hvilken Hemsedal-sak?
Den saken som fikk stor mediaoppmerksomhet ble de vel frikjent? Som jo i en viss grad (uten at jeg har satt meg nærmere inn i denne saken) kan ligne på hverandre. Ihvertfall ifht. mediaoppmerksomhet og at alle vil kaste de inn i fengsel.
Han viste til dommen de fikk i tingretten https://www.nrk.no/osloogviken/domt-for ... 1.12294483
- som de siden ble frikjent for i Borgarting lagrett https://www.nettavisen.no/meninger/linn ... 3423467493
Fra linken;
"«2014, Hemsedal. Tre menn doper ned en 18 år gammel jente de møter for første gang med MDMA og kokain, og voldtar henne etter tur. Det ble tatt bilder. To av mennene har samboer, er forlovet, har små barn. De drikker tett hele helgen, på guttetur. Tar MDMA, kokain, røyker hasj. Møter attenåringen på en bar, inviterer henne på nach. Drikker, doper. Voldtar. Hele natten. Alle tre. Noen ganger en og en, noen ganger sammen. På to forskjellige steder.»

Det er dette U-norske som Texas_John viser til.
Her er mer fra linken;
"Tre menn var i tingretten dømt for i fellesskap å ha voldtatt en kvinne som var ute av stand til å motsette seg voldtekten. I lagmannsretten ble mennene først frifunnet av lagretten, men fagdommerne satte kjennelsen til side. Da lagmannsretten behandlet saken som meddommsrett ble de tiltalte frifunnet, men dømt til å betale oppreisning. Et flertall på fire dommere kom til at de tiltalte var skyldige og at de skulle betale oppreisning, mens et mindretall på tre kom til at det ikke var bevist at de tiltalte forsto at fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingene. Mindretallets syn ble lagt til grunn for skyldspørsmålet i straffesaken, mens flertallets syn ble lagt til grunn for oppreisningskravet

Les hele dommen her (jeg advarer mot sterk lesning).

Mindretallet som sørget for at de tre ble frikjent for gruppevoldtekt er tre meddommerne. Meddommerne er ikke fagdommere. De er kvinnen og mannen i gata. De er folket. De er meg og deg.

De begrunner blant annet frikjennelsen med at at «det forhold at hun ble båret ut og inn av taxien, er etter mindretallets syn ikke tilstrekkelig for at de tiltalte skulle forstå hvilken tilstand hun var i.»

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

VivaLV skrev: tor mai 11, 2023 8:30 pm
lok1 skrev: tor mai 11, 2023 8:21 pm Som et eksempel på straffenivå har vi jo Hemsedal-saken. Det var det 6 og 6,5 års fengsel fra tingretten. Saken ligner jo.
Hvilken Hemsedal-sak?
Den saken som fikk stor mediaoppmerksomhet ble de vel frikjent? Som jo i en viss grad (uten at jeg har satt meg nærmere inn i denne saken) kan ligne på hverandre. Ihvertfall ifht. mediaoppmerksomhet og at alle vil kaste de inn i fengsel.
Hvorfor tror du nettopp Hemsedalssaken og denne saken fikk/får stor medieoppmerksomhetdenne saken mens alle de andre sakene får ingen medieoppmerksomhet.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

kytec skrev: tor mai 11, 2023 9:01 pm

Hvorfor tror du nettopp Hemsedalssaken og denne saken fikk/får stor medieoppmerksomhetdenne saken mens alle de andre sakene får ingen medieoppmerksomhet.
Kanskje fordi man i andre saker, med visse andre mistenkte, ikke ønsker å utsette offer for en dagligdags påminnelse om saken, fordi offer allerede har lidd nok?

Reddington

Legg inn av Reddington »

Texas_John skrev: tor mai 11, 2023 7:58 pm
Reddington skrev: tor mai 11, 2023 7:15 pm Er vel ting fra retten i dag som tyder på at alt ikke var like ufrivillig som det er gitt uttrykk for?
Hva kom frem i dag? Jeg har sagt det sikkert ti ganger før, skal du som mann praktisere sikker sex i dag så må du alltid ta lydopptak.
Ble presentert en video av den fornærmede som lo og tøyset i etterkant av hendelsen.

Så må det jo naturligvis legges til at det kan være vanlig med merkelige eller irrasjonelle reaksjoner på traumatiserende opplevelser, men legg til at fornærmede også hadde følelser for tiltalte så heller jeg trolig mer mot at fornærmede i større grad har blitt med på ting hun egentlig ikke ønsket enn at det har vært gjennomført tvang hele veien.

Usikker på om fornærmede det henvises til er personen som var 15 år tidspunktet dog. Hvis hun var 15, er det jo rimelig grovt uansett.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: tor mai 11, 2023 9:01 pm
VivaLV skrev: tor mai 11, 2023 8:30 pm
lok1 skrev: tor mai 11, 2023 8:21 pm Som et eksempel på straffenivå har vi jo Hemsedal-saken. Det var det 6 og 6,5 års fengsel fra tingretten. Saken ligner jo.
Hvilken Hemsedal-sak?
Den saken som fikk stor mediaoppmerksomhet ble de vel frikjent? Som jo i en viss grad (uten at jeg har satt meg nærmere inn i denne saken) kan ligne på hverandre. Ihvertfall ifht. mediaoppmerksomhet og at alle vil kaste de inn i fengsel.
Hvorfor tror du nettopp Hemsedalssaken og denne saken fikk/får stor medieoppmerksomhetdenne saken mens alle de andre sakene får ingen medieoppmerksomhet.
Vel, hva tror du selv da, for eksempel hvorfor skrives det ikke like mye om hun som ble voldtatt i et busskur i Sortland i Vesterålen - som det gjør om denne saken - NÅ?! Kan det være av lignende grunner som at vi har hørt lite om disse voldtektene som nå rulles ut i Bergen, FØR rettsaken? OG at rettsaken om voldtekten i busskuret i Sortland i Vesterålen ikke engang er bestemt fordi politiet holder på med etterforskningen? Som det skjer med alle andre saker, som han som kjørte ned og drepte på fortauet i Steinkjer; først når det skjedde, var det mye snakk om saken og nå, under etterforskningen og antageligvis forberedelsene til rettsaken - så hører vi lite? Ford politiet rett&slett ikke har noe nytt å melde.

lund

Legg inn av lund »

Fordomsfull skrev: tor mai 11, 2023 9:30 pm
kytec skrev: tor mai 11, 2023 9:01 pm
VivaLV skrev: tor mai 11, 2023 8:30 pm

Hvilken Hemsedal-sak?
Den saken som fikk stor mediaoppmerksomhet ble de vel frikjent? Som jo i en viss grad (uten at jeg har satt meg nærmere inn i denne saken) kan ligne på hverandre. Ihvertfall ifht. mediaoppmerksomhet og at alle vil kaste de inn i fengsel.
Hvorfor tror du nettopp Hemsedalssaken og denne saken fikk/får stor medieoppmerksomhetdenne saken mens alle de andre sakene får ingen medieoppmerksomhet.
Vel, hva tror du selv da, for eksempel hvorfor skrives det ikke like mye om hun som ble voldtatt i et busskur i Sortland i Vesterålen - som det gjør om denne saken - NÅ?! Kan det være av lignende grunner som at vi har hørt lite om disse voldtektene som nå rulles ut i Bergen, FØR rettsaken? OG at rettsaken om voldtekten i busskuret i Sortland i Vesterålen ikke engang er bestemt fordi politiet holder på med etterforskningen? Som det skjer med alle andre saker, som han som kjørte ned og drepte på fortauet i Steinkjer; først når det skjedde, var det mye snakk om saken og nå, under etterforskningen og antageligvis forberedelsene til rettsaken - så hører vi lite? Ford politiet rett&slett ikke har noe nytt å melde.
Det han vil frem til er at de slemme innvandrerne blir beskyttet av media.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

lund skrev: tor mai 11, 2023 9:42 pm
Fordomsfull skrev: tor mai 11, 2023 9:30 pm
kytec skrev: tor mai 11, 2023 9:01 pm

Hvorfor tror du nettopp Hemsedalssaken og denne saken fikk/får stor medieoppmerksomhetdenne saken mens alle de andre sakene får ingen medieoppmerksomhet.
Vel, hva tror du selv da, for eksempel hvorfor skrives det ikke like mye om hun som ble voldtatt i et busskur i Sortland i Vesterålen - som det gjør om denne saken - NÅ?! Kan det være av lignende grunner som at vi har hørt lite om disse voldtektene som nå rulles ut i Bergen, FØR rettsaken? OG at rettsaken om voldtekten i busskuret i Sortland i Vesterålen ikke engang er bestemt fordi politiet holder på med etterforskningen? Som det skjer med alle andre saker, som han som kjørte ned og drepte på fortauet i Steinkjer; først når det skjedde, var det mye snakk om saken og nå, under etterforskningen og antageligvis forberedelsene til rettsaken - så hører vi lite? Ford politiet rett&slett ikke har noe nytt å melde.
Det han vil frem til er at de slemme innvandrerne blir beskyttet av media.
Men jeg lurte og på hvorfor vi ikke har hørt mer om voldtekten i busskuret i Sortland og tenkte - kanskje det er fordi det foregikk hundre mil nordover. Men jeg finner ikke annet på saken enn at politiet har sluppet ut de siktede fordi, ifølge politiet til media - det ikke er fare for bevisforspillelse. Noe jeg synes er rart; unge menn som overfaller og voldtar, de kan begå nye overgrep. Men vi får se hva som skjer.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Guttorm123 skrev: tor mai 11, 2023 9:17 pm
kytec skrev: tor mai 11, 2023 9:01 pm

Hvorfor tror du nettopp Hemsedalssaken og denne saken fikk/får stor medieoppmerksomhetdenne saken mens alle de andre sakene får ingen medieoppmerksomhet.
Kanskje fordi man i andre saker, med visse andre mistenkte, ikke ønsker å utsette offer for en dagligdags påminnelse om saken, fordi offer allerede har lidd nok?
Ja stemmer, det var fasitsvaret ........

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Denne saken her er kun i riksmedia på grunn av det som skjedde i dag 1 + idiotiske tiltalte på SoMe...

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

Usikker på om fornærmede det henvises til er personen som var 15 år tidspunktet dog. Hvis hun var 15, er det jo rimelig grovt uansett.
[/quote]

Eg kjenner ein del til saken p.g.a han ene som er tiltalt kommer fra samme plass som meg, å eg kjenner til foreldrene hans.

Den fornærmede i den saken du skriver om her er ei i 20-årene.

Han som er litt kjent på sosiale media er tiltalt på saken som dreier seg om hun på 15.

Eg har noen yngre slektninger som kjenner godt til disse folkene, som sier at disse har drevet på å delt på jenter i mange år, ofte er disse jentene overstadig berusa. Sånn eg har fått hørt det er disse personene vannvittig narsissistiske, å bruker status, dyre biler og Manipulere metoder å lokke til seg yngre jenter. Di er enten hatet, eller så blir dei forgudet, stortsett av yngre folk som ser opp til disse. Han som er mye i sosiale media, er blant dei største nevemagnetene som du kan finne. At disse sitter tiltalt kom ikkje overraskende må dei som kjenner til denne guttegjengen, sånn eg har blitt det forklart så er det nok flere jenter som er blitt lurt til å bli med på ting dei egentlig ikkje har villet, men som ikkje har stått fram.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ingen blir født som psykopat.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Queenie skrev: fre mai 12, 2023 12:30 am Ingen blir født som psykopat.
Om du kan bevise den påstanden tror jeg du nærmere deg en plass i historiebøkene.

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

Queenie skrev: fre mai 12, 2023 12:30 am Ingen blir født som psykopat.
Tja, dette stemmer vel ganske dårlig med den virkelige verden, mange som er født med psykopatiske trekk, mangel på empati etc. Det finnes ekstremt mange eksempler på mordere, voldtektsmenn, pedofile osv som foreldre, barnepass og andre i krisene har reagert på allerede når disse har vært barn, mange har nok og i barndommen møtt andre unger som ikkje har vært helt i lodd. Selv husker eg enn som eg rett og slett ikkje likte å være rundt siden han gikk så ekstremt mye lenger på ting enn andre, det manglet enn sperre der. Hvor er han i dag? Jo i fengsel i Thailand.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Queenie skrev: fre mai 12, 2023 12:30 am Ingen blir født som psykopat.
Jo, dessverre:

- De fleste er i dag enige om at psykopati er medfødt...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Queenie skrev: fre mai 12, 2023 12:30 am Ingen blir født som psykopat.
Joda, det er en hjerneskade som er medfødt, og som per i dag ikke kan behandles.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Detvareingang skrev: fre mai 12, 2023 12:00 am Eg har noen yngre slektninger som kjenner godt til disse folkene, som sier at disse har drevet på å delt på jenter i mange år, ofte er disse jentene overstadig berusa. Sånn eg har fått hørt det er disse personene vannvittig narsissistiske, å bruker status, dyre biler og Manipulere metoder å lokke til seg yngre jenter. Di er enten hatet, eller så blir dei forgudet, stortsett av yngre folk som ser opp til disse. Han som er mye i sosiale media, er blant dei største nevemagnetene som du kan finne. At disse sitter tiltalt kom ikkje overraskende må dei som kjenner til denne guttegjengen, sånn eg har blitt det forklart så er det nok flere jenter som er blitt lurt til å bli med på ting dei egentlig ikkje har villet, men som ikkje har stått fram.
Det må være krevende å komme til rettferdighet i slike saker angående ett slikt miljø. Miljøet er jo så helt hinsides alminnelig skikk og bruk at man blir jo helt satt ut. Når dommen engang faller er jeg ikke trygg på at det har vært rett for sak. Rundlurte jenter som blir til rundpulte jenter som angrer behøver ikke være voldtatte jenter. Disse herrene har uansett godt av å få seg en smekk som svir, men bildet kan være mer komplisert og ubehagelig enn det som blir kjent.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Sisyfos skrev: fre mai 12, 2023 2:20 am
Queenie skrev: fre mai 12, 2023 12:30 am Ingen blir født som psykopat.
Jo, dessverre:

- De fleste er i dag enige om at psykopati er medfødt...
Det var et TV-program der forskere uttalte seg om forskjellige diagnoser og deriblant psykopati. De hadde testet endel folk, som ble kategoriserte i grupper - der en av de altså var psykopati. Den ene forskeren hadde og gjennomført testen og på et eller annet vis - fikk han se resultatet av sin egen score og den plasserte han selv utvilsomt i psykopati-gruppen. Det var han selv som fortalte dette og han hadde familie, barn og var glad i sine barn og levde et normalt familieliv og hadde aldri merket noe eller fått noen tilbakemeldinger på at noe var feil. Så han ble nokså sjokkert av den undersøkelsen og hadde visstnok sjekket igjen og med samme resultat.
Slik jeg oppfatter det, gjennomgår vi en sosialiseringsprosess på de ulike arenaene vi opptrer, familie, barnehage, skole, SFT, idrettslag, studier/jobb osv og en blir gjerne/kanskje ikke testet/satt på store utfordringer i sitt sånn - hverdagsliv. Mens han her forskeren sa at han var klar over en viss fare - som han nå ville være på vakt ovenfor. Noe sånt.
Her fra bt idag;
"Bergenser utsatte over 40 barn for nettovergrep. Slik forsøkte han å bygge opp et overgrepsmiljø."
https://www.bt.no/krim/i/BWvwxv/bergens ... repsmiljoe
Dømt nå - til 13,5 år i fengsel.

Jeg tenker på barneovergripere som psykopater, men tenker og at de kan ha vært 'normale' - som har sett på mye porno. Og når en søker på porno på nettet - enten en søker på eldre, bestemødre eller gamlinger, kommer det ofte opp porno med unge jenter og da unger&barn. Politiet sier de ikke vil ha varsel om barneporno for, som jeg oppfattet det fra avisen, de har mer enn nok av slikt materiale som det er og som de jobber med.
Jeg tenker at om en lar sine lyster gli over på yngre kvinner/menn og jenter/gutter - så viskes grensene ut. Og så blir en kåt av det 'nye' - med unger. Jeg vet ikke, men tror. Det brukes massevis med milliarder av kroner på reklame - som skal appellere til følelseslivet vårt og seksualitet ER jo følelseslivet vårt, en del av det i hvertfall.

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

FjodorDVD skrev: fre mai 12, 2023 11:10 am
Detvareingang skrev: fre mai 12, 2023 12:00 am Eg har noen yngre slektninger som kjenner godt til disse folkene, som sier at disse har drevet på å delt på jenter i mange år, ofte er disse jentene overstadig berusa. Sånn eg har fått hørt det er disse personene vannvittig narsissistiske, å bruker status, dyre biler og Manipulere metoder å lokke til seg yngre jenter. Di er enten hatet, eller så blir dei forgudet, stortsett av yngre folk som ser opp til disse. Han som er mye i sosiale media, er blant dei største nevemagnetene som du kan finne. At disse sitter tiltalt kom ikkje overraskende må dei som kjenner til denne guttegjengen, sånn eg har blitt det forklart så er det nok flere jenter som er blitt lurt til å bli med på ting dei egentlig ikkje har villet, men som ikkje har stått fram.
Det må være krevende å komme til rettferdighet i slike saker angående ett slikt miljø. Miljøet er jo så helt hinsides alminnelig skikk og bruk at man blir jo helt satt ut. Når dommen engang faller er jeg ikke trygg på at det har vært rett for sak. Rundlurte jenter som blir til rundpulte jenter som angrer behøver ikke være voldtatte jenter. Disse herrene har uansett godt av å få seg en smekk som svir, men bildet kan være mer komplisert og ubehagelig enn det som blir kjent.
Disse er såpass kjent rundtom nå, at eg tviler på at di slipper lett unna selv med frikjennelse, spesielt 2 av disse klarer neppe å holde ein lav profil etter saken, spesielt om dem blir frikjent. La meg si det sånn, fra rimelig sikre kilder så sies det at denne gjengen har mange ganger før drevet på med gruppesex med yngre jenter, da tenker eg på jenter i russealder, dei kjører ein taktikk med at så fort noen av dem får sjangsen på ei jente så stiller resten seg klar for å delta.

Eg er litt usikker på hvor mye ei jente fra 15 - 20 år skjønner i ein sånn situasjon der dei i tillegg er døddrukken, når det står 3-4 stykk klar for å bli med på action. Når disse i tillegg flekser med penger, dyre biler etc, så er nok mange jenter lettlurte og ikkje skjønner konsekvenser av det som skjer.

Han som er veldig aktiv på TikTok har fått på trynet ganske mange ganger før, eg rekner med at det vil øke rimelig kraftig om han fortsetter i samme sporet å ikkje holder ein lav profil. Så mulig ein karriere innen proffesjonell dra til tryne er veien å gå.

Eg personlig kjenner ikkje noen av disse, uten om at eg veit hvem han ene er, men ut i fra det eg har hørt fra folk som kjenner til dem så er dette gutter som lever litt i fantasi verden, som har ekstreme narrsesistiske trekk, å som tror dei er hevet over loven. Tror det er ganske viktig at di får seg ein kraftig straff, for med ein frikjennelse så vil disse fortsette i samme spor, kanskje med noen flere knyttenever på veien dog.

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

Vist vi tar inn den psykologiske delen blant disse guttene, så er dette gutter som har fått det dei peker på fra dei var små, tror neppe dei har hørt ordet nei mange ganger, å har surfet gjennom livet på status fra rike foreldre, der populariteten har vært høy gjennom barneårene siden dei alltid har det beste av utstyr, nyeste tingene, dyreste klær etc.

Dette er med å forsterke deres narsessistiske trekk, som gjør at ein allerede høy selvtillit går over til at dei ser på seg selv som nermest ein gudaktig person, som svever langt over alle andre. Om dei blir dømt her vil dei mest sannsynlig for første gang i livet oppleve motgang, blir dei frikjent så vil nok egoet bli enda mer forsterket er eg redd for. At dei i tillegg er ganske heftig på kokain bruk gjør det enda verre.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Detvareingang skrev: fre mai 12, 2023 12:58 pm Vist vi tar inn den psykologiske delen blant disse guttene, så er dette gutter som har fått det dei peker på fra dei var små, tror neppe dei har hørt ordet nei mange ganger, å har surfet gjennom livet på status fra rike foreldre, der populariteten har vært høy gjennom barneårene siden dei alltid har det beste av utstyr, nyeste tingene, dyreste klær etc.

Dette er med å forsterke deres narsessistiske trekk, som gjør at ein allerede høy selvtillit går over til at dei ser på seg selv som nermest ein gudaktig person, som svever langt over alle andre. Om dei blir dømt her vil dei mest sannsynlig for første gang i livet oppleve motgang, blir dei frikjent så vil nok egoet bli enda mer forsterket er eg redd for. At dei i tillegg er ganske heftig på kokain bruk gjør det enda verre.
Som om jeg skulle ha skrevet det selv. Jeg vet godt hvem enkelte av disse gutta er og beskrivelsen treffer på kornet. Jeg tror det er viktig at de får en straff som kan sende de tilbake til den virkelige verden, gitt at de blir funnet skyldig - så klart. En liten dose ydmykhet, hadde de ikke hatt vondt av.

Jeg har fått beskrevet kokainrus av noen brukere. De sa det var vanskelig å beskrive, men de beskrev det på følgende måte. Andre rusmidler gir deg følelsen av at du kan vinne et sprintløp, kokainrus gir deg følelsen av at du allerede har vunnet. Dette i kombinasjon med personlighetstrekk de allerede besitter, er en farlig kombinasjon.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»