Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Svar
Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Re: Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Legg inn av JODDEMM »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 4:52 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 4:41 pm
peraleks skrev: fre mai 12, 2023 3:13 pm

Du reagerer altså på at de gjør jobben sin?
Nei da! Der er sikkert nok av problemer her til lands å sette fokus på.
Men at de i fullt alvor engasjerer seg i navnene på noen fjell på Svalbard (!) Ja, det stusser jeg mildt sagt på! "Beklager" men det kommer jeg ikke til å få noen forståelse for.

Men men- ikke noen ødelagt helg her i gården! Skal komme meg fint videre selv med nye navn på disse "Neger-stedene" på Svalbard, samt det "opprørende" faktum at vi har en liten bekk ved Rjukan som heter Quislingkanalen, samt flere steder på Sørvestlandet som heter Rinnan :D
Hvorfor er lokasjonen så viktig for deg?
Nei det er bortimot like dumt uansett hvor disse fjellene hadde ligget!

Men det at de ligger så til de grader langt og utilgjengelig borte fra resten av det mangfoldige landet vårt, altså: disse fjellene plager ingen! Det er "ingen"som heller har hørt om dem.
Og at disse fjellenes navn skal havne på dagsorden hos antirasistiske organisasjoner (!) Nei vi har det veldig godt her i landet når slike problemer kommer opp! Noe mer "vettugt" kommer jeg ikke på å si :)

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 5:18 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 4:52 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 4:41 pm

Nei da! Der er sikkert nok av problemer her til lands å sette fokus på.
Men at de i fullt alvor engasjerer seg i navnene på noen fjell på Svalbard (!) Ja, det stusser jeg mildt sagt på! "Beklager" men det kommer jeg ikke til å få noen forståelse for.

Men men- ikke noen ødelagt helg her i gården! Skal komme meg fint videre selv med nye navn på disse "Neger-stedene" på Svalbard, samt det "opprørende" faktum at vi har en liten bekk ved Rjukan som heter Quislingkanalen, samt flere steder på Sørvestlandet som heter Rinnan :D
Hvorfor er lokasjonen så viktig for deg?
Nei det er bortimot like dumt uansett hvor disse fjellene hadde ligget!

Men det at de ligger så til de grader langt og utilgjengelig borte fra resten av det mangfoldige landet vårt, altså: disse fjellene plager ingen! Det er "ingen"som heller har hørt om dem.
Og at disse fjellenes navn skal havne på dagsorden hos antirasistiske organisasjoner (!) Nei vi har det veldig godt her i landet når slike problemer kommer opp! Noe mer "vettugt" kommer jeg ikke på å si :)
Plager fjell noen overhode?

Et navnebytte på noen ukjente fjell burde vært helt udramatisk og koster ingenting. Men "überwoke" fra ytre høyre finner noe å sutre og klage på uansett.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 5:20 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 5:18 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 4:52 pm

Hvorfor er lokasjonen så viktig for deg?
Nei det er bortimot like dumt uansett hvor disse fjellene hadde ligget!

Men det at de ligger så til de grader langt og utilgjengelig borte fra resten av det mangfoldige landet vårt, altså: disse fjellene plager ingen! Det er "ingen"som heller har hørt om dem.
Og at disse fjellenes navn skal havne på dagsorden hos antirasistiske organisasjoner (!) Nei vi har det veldig godt her i landet når slike problemer kommer opp! Noe mer "vettugt" kommer jeg ikke på å si :)
Plager fjell noen overhode?

Et navnebytte på noen ukjente fjell burde vært helt udramatisk og koster ingenting. Men "überwoke" fra ytre høyre finner noe å sutre og klage på uansett.
Nei disse fra ytre høyre kan jeg ikke svare på vegne av!

For min egen del kommenterer jeg bare denne latterlige oppkonstrueringen av dette "problemet": navn på noen fjell langt pokker i vold oppe på Svalbard. Det burde ikke være så rart at jeg og noen til i denne tråden forundrer seg over dette!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 5:20 pm

Plager fjell noen overhode?
Kommer vel an på hva de heter?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Canucks skrev: fre mai 12, 2023 4:10 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 4:08 pm Jeg blir helt slapp av dumskapen som tyter ut fra ytterste høyre...
Mango Mussolini-fansen er ute av kontroll, slik man blir når man sitter og ser på Ben Shapiro,Tim Pool,The Quartering og co og andre på ytre høyre hele dagen.
Nå har vi "ytre høyre" x antall ganger i denne tråden også.
Trist at nesten alle tråder infiseres av slike slagord i stedet for argumenter. Jeg kommenterer ikke slikt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 4:40 pm Ser virkelig ikke problemet med dette navnebyttet. 99% har aldri hørt om disse fjellene (inkludert meg selv), og da synes jeg det er helt greit å ta hensyn til de som mener disse navnene hører hjemme i historien.
Uten disse antirasistiske organisasjonene , så ville du fortsatt aldri ha hørt om disse fjellene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KongOlav2 skrev: fre mai 12, 2023 12:39 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front". (Ekskluderende)
Nå bytter de jo navn til noe med "svart" i navnet. Hvorfor skal da Kvitfjell være galt? Det er bare prefiksen neger de vil fjerne. En helt bagatellmessig sak.
Så enkelt er det ikke.
Alt har en begynnelse. Alt som inneholder ordene svart og hvit vekker følelser hos mennesker som hører til i fjerne land, spesielt afrikanske.
Denne navneendringen f.eks. er banal, hadde ikke hørt om disse fjellene før "antirasister" fant dem krenkende. Litt rart da at nordmenn skal bli krenket av slikt...hmm.

Saken er at hele språket vårt inkl. egennavn er i endring.
For ikke lenge siden så betydde nordmann person i tradisjonell etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker, islendinger, tyskere, nederlendere og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere.

Her kunne vi satt punktum, men nå har den opprinnelige beskrivelsen blitt endret til også å omfatte alle etnisiteter med norsk pass. Regelrett nytale - og feilaktig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Knaberaps skrev: fre mai 12, 2023 3:51 pm
Canucks skrev: fre mai 12, 2023 3:44 pm du får gjerne vise til noen som ber om slike navnebytter av Kvitfjell,Svartisen etc.
Kvitfjell står selvsagt trygt. Men du skal se at en eller annen oppadstormende ung "politiker" som har fallt pladask i woke-gryta, vil kunne komme med forslag som å endre navn som begynner med svart eller sort. Det sier jeg fordi absurditeten til disse kjenner ingen som helst grense, og vi har sett grenser er blitt sprengt før. Melaninrikdalen på Svalbard ble det på spøk foreslått på Dax18. Det kan det fort bli alvor av.

Byen Sortland i Vesterålen ligger utsatt til for misbehag.

https://www.aftenposten.no/norge/i/86W0 ... oy-krydder

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Da jeg var liten gutt hadde vi alltid "negertær" til jul. Så enfoldige som vi var, viste vi ikke bedre. Paranøtter har ganske så mørkt skall, og kan likne på tær. Skallet er en nøtt i seg selv å knekke, så hardt som det er. Nøtten i seg selv er en amalganknuser. Men smaken er god og helsebringende i mindre mengder. Om ordet "negertær" forsvant. Så ble ordet "Negro-spirituals" værende leeenge. I dag heter det kun "Spirituals". Jau jau. Hadde vi nå bare blitt bedre mennesker alle sammen, av alle disse endringene.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:19 pm Noen som har klaget på det utenom deg ? Du har ikke fått med deg at det er ordet Neger man reagerer på, ikke ordet svart/hvit ?
Er ikke «svart» det nye ordet man skal bruke på det man før omtalte som neger?

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

Jeg visste ikke at Polarinstituttet hadde mandat til å endre stedsnavn på egen hånd, men da lærte vi noe i dag og.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:04 pm Har du ikke skjønt hvordan postmoderne kulturmarxisme fungerer enda?
Når du vet hvem som hyppig brukte det ordet, så bør du kanskje trå litt varsomt så du ikke blir assosiert med vedkommende.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Knaberaps skrev: fre mai 12, 2023 4:17 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:13 pm Denne tråden viser vel bare at alfahanner blir til aspeløv når 3 ukjente fjell i et isøde skifter navn.
Det er en trend vi har sett de seneste årene som har gitt hakeslipp til 99% av befolkningen. Jeg sier ikke at f.eks. Svartisen vil skifte navn, men jeg er temmelig sikker på at forslag om det vil komme.
Svartlamon?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 12:30 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Norsk Polarinstitutt endrer tre stedsnavn på Svalbard etter at de har fått kritikk for å være rasistiske.

Det fikk stor oppmerksomhet denne uka da Antirasistisk Front gikk ut med kritikk av stedsnavnene Negerpyntet, Negerfjellet og Negerdalen.

Navnene kommer fra den svarte fargen på fjellene og er oversatt fra engelske negro.


https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 03969-6650

- Her er det bare å slå seg løs. Norges har massevis av "rasistiske" stedsnavn om man bare har fantasi nok.
Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front".
Det kan da ikke sammenlignes med de andre eksemplene. De heter tross alt ikke Svartpyntet, Svartfjellet eller Svartdalen.
Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. Hva som er den store forskjellen mellom "kvit" og "svart" kan jeg ikke si - eller se - er selvforklarende; begge betyr og brukes om en farge, som gul og rød. Man kan jo også ha i tankene at Afrika (Nord-Afrika; som var det eneste aktuelle den gang) i norrøn tid ble kalt Blåmannaland. Men jeg kan jo selvsagt protestere mot navn som Kvitfjell o. a. dersom jeg er hvit i huden ... men jeg er nok nærmere beige, skulle jeg anta. "Beigefjell" Alpinsenter har riktignok ikke helt den samme schwung som Kvitfjell, men skitt au.

Mvh

BE
mulig fargeblind - som også minner om at overdreven hårsårhet her minner mer om mørkemenn enn noe annet -
https://www.google.com/search?q=youtube ... owC1Ux6lM0
Det er vel det at de som er mørke i huden, oppfatter ordet som noe som brukes nedlatende og mot dem og at de misliker ordet - med unntak av når de sier det til hverandre. Ordet 'degos' er jo et ord som brukes nedlatende om folk fra den iberiske halvøyen, Spania og Portugal, men skal såvidt jeg finner ut - ha sitt opphav i navne Diego/Didacus - lærer/underviser. Sier du lærer til folk, er jo ikke det nedsettende, men sier du degos til de samme - oppfatter de som kjenner til ordet&bruken - det som en form for utdriting. Lignende med å kalle pakistanere for pakkis og noen synes jo det er gøy å bruke slik omtale av pakistanere og disse er ofte de som hevder at pakistanerne kaller norske kvinner for horer og som ustanselig snakker om venstresiden, venstrevridd, venstreekstrem. Og som selv misliker å bli omtalt som høyreekstrem, høyrevridd osv osv.
Det gir liksom veldig lite saklig fremgang i diskusjoner å rope mot hverandre at 'du er dum' og få til svar at 'du er enda dummere' osv osv. Det enkleste er jo å forsøke å unngå slik utskjelling av hverandre.
Tveitakvitingen, kalt kvitingen, er en topp 1299 meter over havet som er en populær topptur, fra hytteområdet på Kvamskogen, en liten times kjøring fra Bergen. Oppe i fjellområdet der, på tur mot Kvitingen, ligger noen hus som opprinnelig var et stølsområde, Mødalsstølene. Området ikke er så lange turen fra Bergen og har snø lengre og derfor oftere enn i Bergen, og er et populært utfartssted. Ved disse opprinnelige stølene, kanskje mer hytter nå, pleier vinterbleike bergensere å ligge og sole seg utover våren. Derfor fikk den gamle stølen og husene, tilnavnet negerlandsbyen. Nå kaller de fleste det for Mødalsstølen; en kan da ta hensyn til folk.
Sist redigert av Fordomsfull den fre mai 12, 2023 7:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 6:37 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:04 pm Har du ikke skjønt hvordan postmoderne kulturmarxisme fungerer enda?
Når du vet hvem som hyppig brukte det ordet, så bør du kanskje trå litt varsomt så du ikke blir assosiert med vedkommende.
Assosierer du Karl Ove Knausgård med Hitler?

Cabal

Legg inn av Cabal »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:19 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 6:07 pm Byen Sortland i Vesterålen ligger utsatt til for misbehag.

https://www.aftenposten.no/norge/i/86W0 ... oy-krydder
Noen som har klaget på det utenom deg ? Du har ikke fått med deg at det er ordet Neger man reagerer på, ikke ordet svart/hvit ?
Men rasister på ytre høyre mener jo ordet neger er helt greit. Vet dog ikke hvorfor de later som det er ordet svart som er "problemet".

Sortland er forresten den blå byen, og en skikkelig møkkaplass.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 6:51 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 6:37 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:04 pm Har du ikke skjønt hvordan postmoderne kulturmarxisme fungerer enda?
Når du vet hvem som hyppig brukte det ordet, så bør du kanskje trå litt varsomt så du ikke blir assosiert med vedkommende.
Assosierer du Karl Ove Knausgård med Hitler?
Den parallellen har han vel selv dradd, men sin bokserie om oppveksten sin, som han kalte; Mein Kamp.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:27 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 6:21 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:19 pm Noen som har klaget på det utenom deg ? Du har ikke fått med deg at det er ordet Neger man reagerer på, ikke ordet svart/hvit ?
Er ikke «svart» det nye ordet man skal bruke på det man før omtalte som neger?
Virker som om det er helt innafor for de fleste med mørk hud. Nå er ikke jeg noen ekspert på området, så jeg tror det er ganske greit at de med mørk hud selv sier i fra om hva de synes er greit når man absolutt skal kommentere folks hudfarge.
Jeg prøver etter aller beste evne å skjønne dette, svart erstatter altså ordet neger. Det som før var en neger, er nå en svart. Men ordet neger kan ikke brukes. Dette selv om svart betyr det samme? Kan du forklare hvordan dette rent logisk gir mening?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 7:08 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:27 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 6:21 pm
Er ikke «svart» det nye ordet man skal bruke på det man før omtalte som neger?
Virker som om det er helt innafor for de fleste med mørk hud. Nå er ikke jeg noen ekspert på området, så jeg tror det er ganske greit at de med mørk hud selv sier i fra om hva de synes er greit når man absolutt skal kommentere folks hudfarge.
Jeg prøver etter aller beste evne å skjønne dette, svart erstatter altså ordet neger. Det som før var en neger, er nå en svart. Men ordet neger kan ikke brukes. Dette selv om svart betyr det samme? Kan du forklare hvordan dette rent logisk gir mening?
Degos har sitt opphav i navnet Diego - som igjen kommer fra lærer. Men sier du degos til spanjoler, så vil de oppfatte det fornærmende. Det er liksom ikke noe å skjønne, annet enn å akseptere at slik ER det. Ordet kuk er en slangbetegnelse om det mannlige kjønnsorgan, men om jeg omtaler deg som en god kuk, så tror jeg kanskje bare du vil oppfatte det som ros.
Sist redigert av Fordomsfull den fre mai 12, 2023 7:27 pm, redigert 1 gang totalt.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 5:06 pm
virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 4:58 pm Spansk barnesang:
Blanco, blanco, blanco.
Negro, negro, negro.

Skal de også forandre på den. Sett antirassistisk senter på den. Synges jo både i Europa og Amerika. Må jo være skandaløst.
Dette er ironi, ikke sant?
Negro, neger kommer fra Spansk. Hva sier spansktalende amerikanere om valøren svart. Må de for å være PK si Black eller kan de bruke negro? Riktignok bøyer de det i kjønn og tall om jeg ikke husker feil.

Barnesangen over opplevde jeg i Madrid. En gruppe opptrådde for barna med en sang hvor de sang: Blanco, blanco, blanco og barne svarte: Negro, negro, negro, og omvendt: negro, negro, negro og barna: blanco, blanco, blanco.
Sist redigert av virrvarr den fre mai 12, 2023 7:18 pm, redigert 1 gang totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 7:16 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 5:06 pm
virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 4:58 pm Spansk barnesang:
Blanco, blanco, blanco.
Negro, negro, negro.

Skal de også forandre på den. Sett antirassistisk senter på den. Synges jo både i Europa og Amerika. Må jo være skandaløst.
Dette er ironi, ikke sant?
Negro, neger kommer fra Spansk. Hva sier spansktalende amerikanere om valøren svart. Må de for å være PK si Black eller kan de bruke negro? Riktignok bøyer de det i kjønn og tall om jeg ikke husker feil.

Barnesangen over opplevde jeg i Madrid. En gruppe opptrådde for barna med en sang hvor de sang: Blanco, blanco, blanco og barne svarte: Negro, negro, negro, og omvendt: negro, negro, negro og barna: blanco, blanco, blanco.
Texas_John er da ikke et barn og vi pleier å ha større aksept for at barn sier akkurat det de ser, jf uttrykket 'av barn og fulle folk får en høre sannheten'.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:47 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 5:37 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 5:20 pm

Plager fjell noen overhode?

Et navnebytte på noen ukjente fjell burde vært helt udramatisk og koster ingenting. Men "überwoke" fra ytre høyre finner noe å sutre og klage på uansett.
Nei disse fra ytre høyre kan jeg ikke svare på vegne av!

For min egen del kommenterer jeg bare denne latterlige oppkonstrueringen av dette "problemet": navn på noen fjell langt pokker i vold oppe på Svalbard. Det burde ikke være så rart at jeg og noen til i denne tråden forundrer seg over dette!
Du engasjerer deg jo like mye som Antirasistisk senter. Kansje mer.
Merkelig som tråder om slike type temaer utvikler seg!

Går det aldri an å kommentere slike merkelige antirasisme-saker uten å få i retur med en latterliggjørende undertone at man engasjerer seg like mye/ lar seg støte like mye (eller gjerne mer) enn disse organisasjonene? 🤔

Du snakker tidligere i tråden om hvor problemfritt det er at navnene på disse fjellene ingen har hørt om skal bytte navn.
Hvorfor kan man ikke da snu hele greia på hodet og spørre om hvorfor denne antirasisme-fronten i det hele tatt gjør dette til en sak? Da hadde "ingen"- verken hvite eller svarte eller hvasomhelst visst om disse fjellene og dalene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 7:44 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 7:35 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:47 pm

Du engasjerer deg jo like mye som Antirasistisk senter. Kansje mer.
Merkelig som tråder om slike type temaer utvikler seg!

Går det aldri an å kommentere slike merkelige antirasisme-saker uten å få i retur med en latterliggjørende undertone at man engasjerer seg like mye/ lar seg støte like mye (eller gjerne mer) enn disse organisasjonene? 🤔

Du snakker tidligere i tråden om hvor problemfritt det er at navnene på disse fjellene ingen har hørt om skal bytte navn.
Hvorfor kan man ikke da snu hele greia på hodet og spørre om hvorfor denne antirasisme-fronten i det hele tatt gjør dette til en sak? Da hadde "ingen"- verken hvite eller svarte eller hvasomhelst visst om disse fjellene og dalene.
For de de oppfatter det som støtende. Det holder for meg. Det påvirker hverken ditt eller mitt liv. Hvorfor i all verden skal man da være mot ?
Som jeg skrev i begynnelsen av tråden.

Dette er en ikke-sak. Uansett hvilken vei man ser det. Enten man finner navnet på et fjell i gokk støtende eller man blir sur for at navnet på et fjell man med stor sannsynlighet aldri hadde hørt om skifter navn er det like teit.

Antirasistisk senter har en helt forunderlig prioritering i mine øyne. De må da ha mer å ta seg til enn å lete etter fjellnavn på Svalbard som de finner støtende. Da prøver man faktisk å bli krenka da.

Jeg ser for meg at de sitter på kontoret og tenker at «i dag har jeg ikke blitt krenka. Hvordan kan jeg forsvare lønna mi om jeg ikke får gjort noe med krenkende rasistiske ting? Hva som helst lissom. Noe må jeg da greie å finne».

* Går inn på Yr og skriver Neger i søkefeltet*

«Ahaaaaaa! Det der er så jævlig provoserende ass! Negerpynten og Negerfjellet. Hvordan våger de?!?»

Så sender de klage og går hjem vel vitende om at de har jobb i morra og.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 7:44 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 7:35 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:47 pm

Du engasjerer deg jo like mye som Antirasistisk senter. Kansje mer.
Merkelig som tråder om slike type temaer utvikler seg!

Går det aldri an å kommentere slike merkelige antirasisme-saker uten å få i retur med en latterliggjørende undertone at man engasjerer seg like mye/ lar seg støte like mye (eller gjerne mer) enn disse organisasjonene? 🤔

Du snakker tidligere i tråden om hvor problemfritt det er at navnene på disse fjellene ingen har hørt om skal bytte navn.
Hvorfor kan man ikke da snu hele greia på hodet og spørre om hvorfor denne antirasisme-fronten i det hele tatt gjør dette til en sak? Da hadde "ingen"- verken hvite eller svarte eller hvasomhelst visst om disse fjellene og dalene.
For de de oppfatter det som støtende. Det holder for meg. Det påvirker hverken ditt eller mitt liv. Hvorfor i all verden skal man da være mot ?
Nei jeg har nå bare kommet med min mening om hvor latterlig jeg synes det er at noen har "gått løs på" norske stedsnavn med problematiske navn og faktisk fått gjennomslag for endringsønsket sitt (!)
Det må da være en ganske spesiell sak uansett hvilken side man er på- så ikke rart at begge sider har noen meninger rundt det.

Ellers drukner sikkert denne saken snart i nye rare ting som skjer i denne verden, dvs en liten oppfølger kommer vel iløpet av 2-3 uker når disse Neger-fjellene blir døpt om 8-)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 7:17 pm At du som hvit heterofil mann skal bestemme hva asiater, mørkhudede , homofile skal bli tåle å bli kalt. Hvorfor er det et problem for deg at de bestemmer det selv ? Hvorfor kan du ikke bare gi faen ?
Men hvem skal ha denne eneretten på hva som skal tåles da?

Forfatteren Assad Nasir, som ga ut boken "Kunsten å være pakkis" , eller en som finner ordet pakkis nedlatende?

Og hva med de homofile: Flere finner ordet "homse" nedlatende, mens andre synes det er et greit ord å bruke.

Veldig mange fra Polen finner ordet polakk nedlatende, likevel blir det mye brukt. Hvorfor det, tror du?

Til slutt et par vitser.., jeg vet du tåler de:

6 homoer var i ett rom. Hvem feis?
Den bakerste....

Hvordan kan du se at en moske er for homomuslimer?
Bare halvparten er bøyd ned på matta....

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm .............

Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. ............

Mvh

BE
....
"Niger" hentes direkte fra latin, limet i europeiske språk, så hvorfor latin plutselig skal bli "out" og erstattes med et svart eller et black for å være PK er litt underlig.

Strider

Legg inn av Strider »

“Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times.”

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 8:46 pm Det er vel litt forskjell om en pakistaner bruker ordet pakkis en om en etnisk nordmann gjør det ? At en homofil bruker ordet homse enn om en heterofil gjør det ? Ser du virkelig ikke forskjellen ?
Finnes det ord som kun en hvit, etnisk norsk, heterofil og funksjonsnormativ person kan bruke, også?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 8:46 pm

Det er vel litt forskjell om en pakistaner bruker ordet pakkis en om en etnisk nordmann gjør det ? At en homofil bruker ordet homse enn om en heterofil gjør det ? Ser du virkelig ikke forskjellen ?
Om en homofil bruker ordet homser, så er det vel ikke sikkert at alle homofile synes det er greit?

Om en pakistaner bruker ordet pakkiser, så er det vel ikke sikkert at alle pakistanere synes det er greit?

Blendahvit er et ord som går igjen i media. Er det forskjell på hvem som bruker dette ordet, mener du?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 8:38 pm
BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm .............

Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. ............

Mvh

BE
....
"Niger" hentes direkte fra latin, limet i europeiske språk, så hvorfor latin plutselig skal bli "out" og erstattes med et svart eller et black for å være PK er litt underlig.
Niger er navnet på en stat i Afrika. Det er ikke naturlig for oss å snakke om noe svart/sort og si niger.
Ingvar Ambjørnsen skrev boken med tittel 'Hvite niggere' og jeg har ikke lest om noen som ønsker at tittelen endres. Dessuten er det endel norske forfattere som tok grep og sikret at ingen har lov til å endre ord&uttrykk i deres bøker og herunder Ambjørnsen.
Sist redigert av Fordomsfull den fre mai 12, 2023 10:04 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»