Kronekurs

Svar
startelver

Re: Kronekurs

Legg inn av startelver »

Jeg humrer litt over at jeg har et debit visakort i Euro utstedt i Litauen. Har noe kryptopenger der.
I dag betalte jeg €5.50 for 65 NOK i butikken. Nå er det rimelige priser for alle Euroturistene i Norge.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: lør mai 06, 2023 4:57 pm Jeg humrer litt over at jeg har et debit visakort i Euro utstedt i Litauen. Har noe kryptopenger der.
I dag betalte jeg €5.50 for 65 NOK i butikken. Nå er det rimelige priser for alle Euroturistene i Norge.
Ja. Turistbransjen i Norge regner med flere turister nå når krona er svak.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

newsflash skrev: lør mai 06, 2023 4:49 pm
Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 4:44 pm
Hvorfor er kronekursen så svak? Det er flere ting, men la meg nevne de jeg kommer på i farta:
1. Vi kommer fra en svært høy kronekurs, der kronen var kraftig overpriset (J.fr. avsnittet over).
2. På lang sikt begynner man å se at energiinntektene vil avmates, samtidig som statsfinansene i økende grad er avhengig av oljeinntekter. Dette gir noen mørke skyer i horisonten. Det kalles gjerne for hollandsk syke.
3. På kortere sikt har ikke Norges Bank vært særlig aggressive i sine innstramninger, og renten er forholdsvis lav. Det er få intensiver til å holde krone hos internasjonal investorer.
4. Kronen anses som syklisk, altså en valuta som er sterk når det er høy vekst i verden. I dag er vekstutsiktene i beste fall tvilsomme.
5. Vi har over lang tid hatt høy lønnsvekst, og lønnsnivået, i USD eller EUR er fortsatt høyt. Selv om vi har høy produktivitet, forklarer ikke fullt ut forskjellene i lønnsnivået. Dyr krone forklarer det meste. En industriarbeider i Norge tjener fortsatt mye, internasjonalt sett.
5. Norge er fortsatt et dyrt land, altså er kronekursen ikke undervurdert. Hva er riktig kronekurs?
Du må ikke glemme at Norges Bank selger 1,4 milliarder kroner. Hver dag.

https://e24.no/boers-og-finans/i/mQydpl ... -kronesalg

Uten dette salget ville kronen vært betydelig sterkere.
Dette er velkjent, og bare den ene siden av sannheten.

Når man selger olje, får man inn dollar. Når oljeselskapene skal betale skatt til Norge, må dette skje i kroner. Derfor vil oljeselskapene selge dollar og kjøpe kroner for å betale skatten.
Staten tar inn dette, og de kronene de ikke skal bruke til utgifter, blir så solgt igjen for å investeres i oljefondet.

Dette har pågått i over 30 år, og har tidligere vært ansett som hovedårsaken til den sterke kronen, altså oljeinntekter som skal veksles til kroner for å forbrukes hjemme. Det er nemlig slik at det fortsatt er langt mer som veksles til kroner enn det som veksles fra kroner.

Det er først når statens oljeinntekter er mindre enn det staten henter fra oljefondet, at denne effekten vil ramme kronekursen. Enn så lenge støttes kronen opp av dette. Men denne effekten inngår i punkt 2 over.
Sist redigert av Omoikane den lør mai 06, 2023 5:19 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 5:14 pm
newsflash skrev: lør mai 06, 2023 4:49 pm
Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 4:44 pm
Hvorfor er kronekursen så svak? Det er flere ting, men la meg nevne de jeg kommer på i farta:
1. Vi kommer fra en svært høy kronekurs, der kronen var kraftig overpriset (J.fr. avsnittet over).
2. På lang sikt begynner man å se at energiinntektene vil avmates, samtidig som statsfinansene i økende grad er avhengig av oljeinntekter. Dette gir noen mørke skyer i horisonten. Det kalles gjerne for hollandsk syke.
3. På kortere sikt har ikke Norges Bank vært særlig aggressive i sine innstramninger, og renten er forholdsvis lav. Det er få intensiver til å holde krone hos internasjonal investorer.
4. Kronen anses som syklisk, altså en valuta som er sterk når det er høy vekst i verden. I dag er vekstutsiktene i beste fall tvilsomme.
5. Vi har over lang tid hatt høy lønnsvekst, og lønnsnivået, i USD eller EUR er fortsatt høyt. Selv om vi har høy produktivitet, forklarer ikke fullt ut forskjellene i lønnsnivået. Dyr krone forklarer det meste. En industriarbeider i Norge tjener fortsatt mye, internasjonalt sett.
5. Norge er fortsatt et dyrt land, altså er kronekursen ikke undervurdert. Hva er riktig kronekurs?
Du må ikke glemme at Norges Bank selger 1,4 milliarder kroner. Hver dag.

https://e24.no/boers-og-finans/i/mQydpl ... -kronesalg

Uten dette salget ville kronen vært betydelig sterkere.
Dette er velkjent, og bare den ene siden av sannheten.

Når man selger olje, får man inn dollar. Når oljeselskapene skal betale skatt til Norge, må dette skje i kroner. Derfor vil oljeselskapene selge dollar og kjøpe kroner for å betale skatten.
Staten tar inn dette, og de kronene de ikke skal bruke til utgifter, blir så solgt igjen for å investeres i oljefondet.

Dette har pågått i over 30 år, og har tidligere vært ansett som hovedårsaken til den sterke kronen, altså oljeinntekter som skal veksles til kroner for å forbrukes hjemme. Det er nemlig slik at det fortsatt er langt mer som veksles til kroner enn det som veksles fra kroner.

Det er først når statens oljeinntekter er mindre enn det staten henter fra oljefondet, at denne effekten vil ramme kronekursen. Enn så lenge støttes kronen opp av dette.
Jeg har også oppfattet den forklaringen. Mener du har helt rett.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

newsflash skrev: lør mai 06, 2023 4:49 pm
Du må ikke glemme at Norges Bank selger 1,4 milliarder kroner. Hver dag.

https://e24.no/boers-og-finans/i/mQydpl ... -kronesalg

Uten dette salget ville kronen vært betydelig sterkere.
Men oljeselskapene og SDØE betaler inn 4,25 mrd kroner, som de har vekslet om fra USD, hver dag (2022) ...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 5:23 pm
Men oljeselskapene og SDØE betaler inn 4,25 mrd kroner, som de har vekslet om fra USD, hver dag (2022) ...
Tidligere var det en balanse mellom hva oljeselskapene betalte inn og det Norges bank solgte. Slik er det ikke for øyeblikket.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

newsflash skrev: lør mai 06, 2023 5:29 pm
Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 5:23 pm
Men oljeselskapene og SDØE betaler inn 4,25 mrd kroner, som de har vekslet om fra USD, hver dag (2022) ...
Tidligere var det en balanse mellom hva oljeselskapene betalte inn og det Norges bank solgte. Slik er det ikke for øyeblikket.
Når da? På 60-tallet?
Hver eneste krone som er brukt av oljeinntektene er vekslet fra USD til NOK. Det er bare de pengene som har gått inn i oljefondet som er vekslet tilbake til utenlandsk valuta, resten er brukt opp.

I fjor var beløpet som ble brukt opp 500 mrd kroner. Altså penger som ble vekslet far USD til NOK som ikke ble vekslet tilbake.

Hadde oljeprisen vært lav, hadde du hatt et poeng. Men oljeprisen er høy. Det styrker kronen på grunn av større vekslinger til kronen enn fra kronen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 5:41 pm Når da? På 60-tallet?
Hver eneste krone som er brukt av oljeinntektene er vekslet fra USD til NOK. Det er bare de pengene som har gått inn i oljefondet som er vekslet tilbake til utenlandsk valuta, resten er brukt opp.

I fjor var beløpet som ble brukt opp 500 mrd kroner. Altså penger som ble vekslet far USD til NOK som ikke ble vekslet tilbake.

Hadde oljeprisen vært lav, hadde du hatt et poeng. Men oljeprisen er høy. Det styrker kronen på grunn av større vekslinger til kronen enn fra kronen.
"Larsen viser til at kronemarkedet har et daglig volum på rundt 250 milliarder. Gitt denne størrelsen, selger altså sentralbanken 0,6 prosent av det daglige markedsvolumet.

– Realistisk hadde kronen vært 10 til 15 prosent sterkere enn ved nyttår om Norges Bank ikke hadde solgt kroner. De har svekket kursen så mye. Det er ingen annen vesentlig årsak til at kursen svekkes, slår han fast."


https://www.dn.no/makrookonomi/kritiser ... -1-1437001

10 til 15 prosent sterkere dersom en hadde kuttet ned på kronesalget der altså. Men du vet sikkert bedre :)

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

newsflash skrev: lør mai 06, 2023 5:46 pm

"Larsen viser til at kronemarkedet har et daglig volum på rundt 250 milliarder. Gitt denne størrelsen, selger altså sentralbanken 0,6 prosent av det daglige markedsvolumet.

– Realistisk hadde kronen vært 10 til 15 prosent sterkere enn ved nyttår om Norges Bank ikke hadde solgt kroner. De har svekket kursen så mye. Det er ingen annen vesentlig årsak til at kursen svekkes, slår han fast."


https://www.dn.no/makrookonomi/kritiser ... -1-1437001

10 til 15 prosent sterkere dersom en hadde kuttet ned på kronesalget der altså. Men du vet sikkert bedre :)
Så du satser på at en autoritet på området skal redde deg, fordi du ikke klarer å redegjøre for ditt ståsted? Mannen kan være hvor mye sjefsøkonom han vil i Steno Research (hva er det?), han har ikke mer rett av den grunn.

Og det du utelot:
– Kronesalgene er ikke et argument for en svakere krone over tid, fordi kronekjøpene til oljeselskapene er minst like store som det Norges Bank selger.

Og den svake kronen er ikke noe som oppsto i går, men en trend som har pågått i vel et tiår (EUR i 7 i 2013!). Å snakke om nylige valutatranskasjoner er en tilsløring.

Artikkelen handler om at Norges Bank skal være smartere i salget av kroner, ikke at de skal selge mindre. Og det økonomen i Steno (?) ikke tar for seg er hva Norges Bank skulle ha gjort med kronene de ikke solgte. Satt de i banken?
Sist redigert av Omoikane den lør mai 06, 2023 5:57 pm, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Ja, kronen har styrket seg voldsomt, spesielt de siste 10 årene :lol:

Bilde

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 5:53 pm Så du satser på at en autoritet på området skal redde deg, fordi du ikke klarer å redegjøre for ditt ståsted? Mannen kan være hvor mye sjefsøkonom han vil i Steno Research (hva er det?), han har ikke mer rett av den grunn.

Og det du utelot:
– Kronesalgene er ikke et argument for en svakere krone over tid, fordi kronekjøpene til oljeselskapene er minst like store som det Norges Bank selger.

Og den svake kronen er ikke noe som oppsto i går, men en trend som har pågått i vel et tiår (EUR i 7 i 2013!). Å snakke om nylige valutatranskasjoner er en tilsløring.

Artikkelen handler om at Norges Bank skal være smartere i salget av kroner, ikke at de skal selge mindre. Og det økonomen i Steno (?) ikke tar for seg er hva Norges Bank skulle ha gjort med kronene de ikke solgte. Satt de i banken?
Redde meg?

Jeg forsøker å forklare deg hvordan ting henger sammen. Og linket til en artikkel som forklarte dette svært lettfattelig.

Merkelig at du ikke klarer å ta til deg det som står og justerer argumentasjonen :)

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

MacanT skrev: lør mai 06, 2023 5:54 pm Ja, kronen har styrket seg voldsomt, spesielt de siste 10 årene :lol:

Bilde
Kronen har svekket seg, ikke styrket seg.
Men takk for diagrammet.

Det som er verdt å merke seg er at vi frem til 2013 overførte mye penger til oljefondet (som ble vekslet). Etter 2013 har dette beløpet vært mindre, med unntak av 2022, som det var rekordstort. Det som faktisk er påfallende er at kronen ikke styrket seg i fjor.

Hvorfor svekker kronen seg? Fordi utlendinger selger. Hver gang NB selger kroner, er det noen utlendinger som kjøper. Mens man bygget opp oljefondet, bygde det seg opp store mengde kroner som holdes av utlendinger. De selger nå, og grunnen er de 5 punktene jeg nevnte over. Ikke fordi NB selger 0,6 prosent av dagsomsetningen en kort periode.
Sist redigert av Omoikane den lør mai 06, 2023 6:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

newsflash skrev: lør mai 06, 2023 6:10 pm
Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 5:53 pm Så du satser på at en autoritet på området skal redde deg, fordi du ikke klarer å redegjøre for ditt ståsted? Mannen kan være hvor mye sjefsøkonom han vil i Steno Research (hva er det?), han har ikke mer rett av den grunn.

Og det du utelot:
– Kronesalgene er ikke et argument for en svakere krone over tid, fordi kronekjøpene til oljeselskapene er minst like store som det Norges Bank selger.

Og den svake kronen er ikke noe som oppsto i går, men en trend som har pågått i vel et tiår (EUR i 7 i 2013!). Å snakke om nylige valutatranskasjoner er en tilsløring.

Artikkelen handler om at Norges Bank skal være smartere i salget av kroner, ikke at de skal selge mindre. Og det økonomen i Steno (?) ikke tar for seg er hva Norges Bank skulle ha gjort med kronene de ikke solgte. Satt de i banken?
Redde meg?

Jeg forsøker å forklare deg hvordan ting henger sammen. Og linket til en artikkel som forklarte dette svært lettfattelig.

Merkelig at du ikke klarer å ta til deg det som står og justerer argumentasjonen :)
Takk for ditt bidrag.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 6:11 pm
MacanT skrev: lør mai 06, 2023 5:54 pm Ja, kronen har styrket seg voldsomt, spesielt de siste 10 årene :lol:

Bilde
Kronen har svekket seg, ikke styrket seg.
Jeg trodde ikke det var nødvendig å legge inn et ironivarsel, men der tok jeg feil gitt.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

MacanT skrev: lør mai 06, 2023 7:44 pm
Omoikane skrev: lør mai 06, 2023 6:11 pm
MacanT skrev: lør mai 06, 2023 5:54 pm Ja, kronen har styrket seg voldsomt, spesielt de siste 10 årene :lol:

Bilde
Kronen har svekket seg, ikke styrket seg.
Jeg trodde ikke det var nødvendig å legge inn et ironivarsel, men der tok jeg feil gitt.
Skjønner. Min feil.
TIl mitt forsvar kan jeg si at det ikke er lett med ironi. Da hjelper det med anførselstegn:
Ja, kronen har "styrket" seg voldsomt, spesielt de siste 10 årene :lol:

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

MacanT skrev: lør mai 06, 2023 5:54 pm Ja, kronen har styrket seg voldsomt, spesielt de siste 10 årene :lol:

Bilde
I Arbeiderpartiet og Bondepartiet jubler de utvilsomt over alt av kurver som beveger seg oppover. Endelig!

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

https://www.nettavisen.no/ness/spareban ... 95-1082522

Litt mening hvertfall
Hvis Norge fortsetter å føre en dum økonomisk politikk, da vil kronekursen fortsette å falle

startelver

Legg inn av startelver »

Synd det er lenge til regjeringsskifte

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Synd at Gar Støre og Slagsmål Vedum skal få ødelegge for krona med sin mislykka poletikk , Nei neste stortingsvalg kan ikke fort nok.

Frode57
Innlegg: 1274

Legg inn av Frode57 »

Hovedårsaken til krones enkelseng er at rentene i Norge er for lave. De er nå nede på samme nivå som EU og lavere enn britiske.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kongemannen skrev: ons mai 10, 2023 8:31 pm Synd at Gar Støre og Slagsmål Vedum skal få ødelegge for krona med sin mislykka poletikk , Nei neste stortingsvalg kan ikke fort nok.
Hva vil Erna (det eneste alternativet) gjøre for å styrke kronekursen, egentlig?
Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Det har vært moro å se alle med "gode" teorier om hvorfor norskekroner varierer så veldig i kurs i fht f,eks EURO og USD. For EURO sin del fra NOK 8 til nå mot kr. 12-tallet igjen. Det er renta, mener noen. Mulig det. Jeg kjøper vel i år valuta for 10 millioner dette året for å betale utenlandsfakturaer, og snakker med valutaavdelingen i banken når jeg skal ha overføringer på over 1/2 mill. Ingen forstår NOK's store variasjoner. Det er umulig å få gode råd. Og jeg har ikke kapital nok til å kjøpe f.eks. 100. - 200.000 EURO når de er "billig" og stå som "død" kapital. Jeg har forsøkt, men gitt opp. Jeg kalkulerer heller varen ut i fra den valutakursen jeg betaler når jeg får inn varer.
Nå hadde vi et godt eksempel:
- EURO var på vei mot 12 kroner (11,94 måtte jeg ha betalt for EURO)
- Så kom en renteoppgang - samtidig som den svenske, europeiske og amerikanske sentralbanken satte opp renta.
- Så det ble ingen renteoppgang i "norsk favør"
- MEN, allikevel, begynte NOK å styrke seg - og løpet av et par dager var prisen på EURO 11, 53, og jeg sparte / tjente plutselig ca kr. 35.000 på en betaling.
- Så kommer Revidert Statsbudsjett og NOK begynner å synke igjen - i går måtte jeg ha betalt NOK 11.67 for 1 EURO.
Tilfeldig ? Ikke vet jeg. Det eneste jeg vet er at det er mange små og større elementer som betyr noe for kursutviklingen.
I "den store oljealderen" gikk NOK mye opp og ned med oljeprisen. Og fra NOK 8,- for 1 EURO har NOK sunket ujevnt og trutt over noen år til i dag ca NOK 11,65 for 1 EURO. Tja, . . . . . kan det ha med tillit og / eller interesse å gjøre ? NOK var på topp når "oljeeventyret" var på topp.
Nå skal olje fases ut - og verden har ikke lenger tro på Norge / investeringer i Norge ei heller norsk næringsliv. Kan det være så enkelt siden NOK ujevnt, men trutt har sunket i verdi de siste årene med tanke på at oljeeventyret tar slutt en dag.
Egentlig litt merkelig når denne regjeringa skryter norsk økonomi opp i skyene
- Norge går så det griner - samtidig som antall konkurser når nye høyder . . . . .
- Denne regjeringa skryter på seg å ha skapt 100.000 ny arbeidsplasser i 2022 / 100.000 flere i jobb - kan det ha vært de som mistet jobbene under pandemien
- Økte investeringer i fastlands-Norge . . . . . . Kan det være de som åpner opp igjen etter pandemien . . . . ?
Er Støre, Vedum og Vestre bare en gjeng med løgnere - som er med på å svekke NOK ?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: tor mai 11, 2023 4:04 pm
Kongemannen skrev: ons mai 10, 2023 8:31 pm Synd at Gar Støre og Slagsmål Vedum skal få ødelegge for krona med sin mislykka poletikk , Nei neste stortingsvalg kan ikke fort nok.
Hva vil Erna (det eneste alternativet) gjøre for å styrke kronekursen, egentlig?
Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?
Tjaaa . . . . . .
Vi vet nå at kronekursen har svekket seg kraftig etter at AP, Sp med SV på slep tok over regjeringskontorene.
Vi vet nå hva denne regjeringen har prioritert.
Vi vet nå at denne regjeringen har en svekket tillit hos det norske folk.
Tror du at de som kan være eller kunne ha vært interessert i å investere i Norge leser info om Norge og regjeringen, og mistet interessen ?
Tror du virkelig at ikke utenlandske investorer får med seg at samtidig som Støre, Vedum og Vestre hyler ut om hvor bra det går i Norge, får med seg at det begynner å nærme seg konkursras, og at matkøene av fattige øker . . . . .
Tror du virkelig ikke at de som "ser rundt" hva de "tre store" = Støre, Vedum og Vestre sier om hvor godt det går for det meste er åpningen etter pandemien og mange har fått tilbake sine jobber ?

"Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?": Tja, si det . . . . .
Du har sikkert merket at du må betale ca 10% mer for svenske kroner enn før - når du handler i Sverige - etter at AP-gjengen tok over. Hvorfor ?
Hvorfor svekker NOK seg mot SEK ? Hva er årsaken ? Hva har skjedd som skulle tilsi det ?
Det kan jo hende at det er like stor mistillit til den nåværende norske regjering, som den vi ser hjemme i Norge.
Det kan hende at verden ville hatt langt større tillit til en regjering med Erna i spissen enn Støre.
Sikkert en bitter pille for deg og mange andre, men langt færre enn før - etter oppslutningen å dømme.
Men det kan være så enkelt . . . . . . .

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Frode57 skrev: tor mai 11, 2023 3:49 pm Hovedårsaken til krones enkelseng er at rentene i Norge er for lave. De er nå nede på samme nivå som EU og lavere enn britiske.
Kan hende, Frode, men jeg tror ikke det er en enkelt årsak, men en kombinasjon av mange.

startelver

Legg inn av startelver »

erdetslik skrev: fre mai 12, 2023 6:15 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 4:04 pm
Kongemannen skrev: ons mai 10, 2023 8:31 pm Synd at Gar Støre og Slagsmål Vedum skal få ødelegge for krona med sin mislykka poletikk , Nei neste stortingsvalg kan ikke fort nok.
Hva vil Erna (det eneste alternativet) gjøre for å styrke kronekursen, egentlig?
Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?
Tjaaa . . . . . .
Vi vet nå at kronekursen har svekket seg kraftig etter at AP, Sp med SV på slep tok over regjeringskontorene.
Vi vet nå hva denne regjeringen har prioritert.
Vi vet nå at denne regjeringen har en svekket tillit hos det norske folk.
Tror du at de som kan være eller kunne ha vært interessert i å investere i Norge leser info om Norge og regjeringen, og mistet interessen ?
Tror du virkelig at ikke utenlandske investorer får med seg at samtidig som Støre, Vedum og Vestre hyler ut om hvor bra det går i Norge, får med seg at det begynner å nærme seg konkursras, og at matkøene av fattige øker . . . . .
Tror du virkelig ikke at de som "ser rundt" hva de "tre store" = Støre, Vedum og Vestre sier om hvor godt det går for det meste er åpningen etter pandemien og mange har fått tilbake sine jobber ?

"Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?": Tja, si det . . . . .
Du har sikkert merket at du må betale ca 10% mer for svenske kroner enn før - når du handler i Sverige - etter at AP-gjengen tok over. Hvorfor ?
Hvorfor svekker NOK seg mot SEK ? Hva er årsaken ? Hva har skjedd som skulle tilsi det ?
Det kan jo hende at det er like stor mistillit til den nåværende norske regjering, som den vi ser hjemme i Norge.
Det kan hende at verden ville hatt langt større tillit til en regjering med Erna i spissen enn Støre.
Sikkert en bitter pille for deg og mange andre, men langt færre enn før - etter oppslutningen å dømme.
Men det kan være så enkelt . . . . . . .
Du får ikke overbevist Fargerik om at det er noe annet enn sosialisisk regjering som er best for Norge :D
Da dukker alle argumenter opp.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

startelver skrev: fre mai 12, 2023 11:29 pm
erdetslik skrev: fre mai 12, 2023 6:15 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 4:04 pm
Hva vil Erna (det eneste alternativet) gjøre for å styrke kronekursen, egentlig?
Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?
Tjaaa . . . . . .
Vi vet nå at kronekursen har svekket seg kraftig etter at AP, Sp med SV på slep tok over regjeringskontorene.
Vi vet nå hva denne regjeringen har prioritert.
Vi vet nå at denne regjeringen har en svekket tillit hos det norske folk.
Tror du at de som kan være eller kunne ha vært interessert i å investere i Norge leser info om Norge og regjeringen, og mistet interessen ?
Tror du virkelig at ikke utenlandske investorer får med seg at samtidig som Støre, Vedum og Vestre hyler ut om hvor bra det går i Norge, får med seg at det begynner å nærme seg konkursras, og at matkøene av fattige øker . . . . .
Tror du virkelig ikke at de som "ser rundt" hva de "tre store" = Støre, Vedum og Vestre sier om hvor godt det går for det meste er åpningen etter pandemien og mange har fått tilbake sine jobber ?

"Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?": Tja, si det . . . . .
Du har sikkert merket at du må betale ca 10% mer for svenske kroner enn før - når du handler i Sverige - etter at AP-gjengen tok over. Hvorfor ?
Hvorfor svekker NOK seg mot SEK ? Hva er årsaken ? Hva har skjedd som skulle tilsi det ?
Det kan jo hende at det er like stor mistillit til den nåværende norske regjering, som den vi ser hjemme i Norge.
Det kan hende at verden ville hatt langt større tillit til en regjering med Erna i spissen enn Støre.
Sikkert en bitter pille for deg og mange andre, men langt færre enn før - etter oppslutningen å dømme.
Men det kan være så enkelt . . . . . . .
Du får ikke overbevist Fargerik om at det er noe annet enn sosialisisk regjering som er best for Norge :D
Da dukker alle argumenter opp.
:D Når vi ser langsiktig på valutautviklingen i fht EURO fra den tida da oljevirksomheten var på topp, og vi brtalte ca kr. 8 for 1 EURO til nå ca NOK 11,60, så er det vil ingen tvil om at tilliten til NOK er borte vekk. Og NOK har nå svekket ca 10% mot SEK på bare noen måneder og ny regjering.
Og det holder nok ikke med noen hundretusen "nye" turister for å rette opp det. For å ta et enkelt "turistregnskap":
1 million "nye" turister kan gi en "turistomsetning" på 10 milliarder - som igjen vil kanskje kunne gi 2,2 milliarder i økt skatt fra bedrifter
- går trolig ca 2 milliarder til "nye" lønnsutgifter for turistbedriftene - som trolig vil generere ca 200 millioner til skatt / fellesskapet
Så klart at 1 million "nye" turister (ca 15% av Norges befolkning) pga lav kronekurs vil kunne gi "litt" inntekter, men hva blir ulempene . . . . . ?
Men kronekursen og tilliten til NOK øker nok ikke av den grunn.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: tor mai 11, 2023 4:04 pm
Kongemannen skrev: ons mai 10, 2023 8:31 pm Synd at Gar Støre og Slagsmål Vedum skal få ødelegge for krona med sin mislykka poletikk , Nei neste stortingsvalg kan ikke fort nok.
Hva vil Erna (det eneste alternativet) gjøre for å styrke kronekursen, egentlig?
Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?
For å si det mye enklere; så kan det være så enkelt at Erna fører en langt mer tillitvekkende politikk enn den søpleregjeringa vi nå har.

morrisey

Legg inn av morrisey »

erdetslik skrev: lør mai 13, 2023 10:06 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 4:04 pm
Kongemannen skrev: ons mai 10, 2023 8:31 pm Synd at Gar Støre og Slagsmål Vedum skal få ødelegge for krona med sin mislykka poletikk , Nei neste stortingsvalg kan ikke fort nok.
Hva vil Erna (det eneste alternativet) gjøre for å styrke kronekursen, egentlig?
Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?
For å si det mye enklere; så kan det være så enkelt at Erna fører en langt mer tillitvekkende politikk enn den søpleregjeringa vi nå har.
Sikkert derfor krona startet sitt fall når hun styrte, og at den på det svakeste bikket 13 mot euro....
Med mindre man har en agenda, så vet man at dette er styrt av markedet, og at soliditet i økonomien har null å si for verdifastsettelsen av en valuta.
Det er det saueflokken av noen investorer som avgjør.
At konkursboet USA har en sterk valuta viser det med all mulig tydelighet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

morrisey skrev: lør mai 13, 2023 10:10 am
erdetslik skrev: lør mai 13, 2023 10:06 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 4:04 pm
Hva vil Erna (det eneste alternativet) gjøre for å styrke kronekursen, egentlig?
Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?
For å si det mye enklere; så kan det være så enkelt at Erna fører en langt mer tillitvekkende politikk enn den søpleregjeringa vi nå har.
Sikkert derfor krona startet sitt fall når hun styrte, og at den på det svakeste bikket 13 mot euro....
Med mindre man har en agenda, så vet man at dette er styrt av markedet, og at soliditet i økonomien har null å si for verdifastsettelsen av en valuta.
Det er det saueflokken av noen investorer som avgjør.
At konkursboet USA har en sterk valuta viser det med all mulig tydelighet.
Hysj, da. Ikke ødelegg den gode stemningen med ubehagelige fakta, da.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

morrisey skrev: lør mai 13, 2023 10:10 am
erdetslik skrev: lør mai 13, 2023 10:06 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 4:04 pm
Hva vil Erna (det eneste alternativet) gjøre for å styrke kronekursen, egentlig?
Hva vet du som ikke engang Erna og de borgerlige vet?
For å si det mye enklere; så kan det være så enkelt at Erna fører en langt mer tillitvekkende politikk enn den søpleregjeringa vi nå har.
Sikkert derfor krona startet sitt fall når hun styrte, og at den på det svakeste bikket 13 mot euro....
Med mindre man har en agenda, så vet man at dette er styrt av markedet, og at soliditet i økonomien har null å si for verdifastsettelsen av en valuta.
Det er det saueflokken av noen investorer som avgjør.
At konkursboet USA har en sterk valuta viser det med all mulig tydelighet.
Kronen kollapset under oljekrisen i 2014 og har siden det bare fortsatt nedturen. Grunnen er rett og slett politiske beslutninger og grønn idioti. Erna er på ingen måte fritatt men Støre har virkelig levert nådestøtet med mer skatt og idiotiske subsidier. Norge er i dag ikke et land hvor det er attraktivt å investere penger i. Så strømmen av penger er nå ut av landet og siden handelsbalansen er et null spill for krona så går krona i dass.

Vi har de politikerne vi fortjener

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»