ESC 2023

Svar
Vahlley

Re: ESC 2023

Legg inn av Vahlley »

Finland vant semi #1.
Australia vant semi #2.
San Marino og Romania fikk 0 poeng.

storpeder

Legg inn av storpeder »

lund skrev: søn mai 14, 2023 1:27 am
Centrist skrev: søn mai 14, 2023 1:25 am Selv svenskene må da skjønne at dette bare er tull. Denne seieren kan umulig smake like godt som Euphoria og Heroes.
Apropos. Var vel et år for ikke så lenge siden det svenske bidraget fikk enormt med stemmer fra juryen, men nesten ingenting fra publikum.
Var denne Benjamin Ingrosso som i 2018 fikk mest flest jurystemmer men kom på 23. plass blant telefonstemmene.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Sverige fikk ingen (!) tolvere fra folket i finalen.

Norge fikk én: fra finnene.

lund

Legg inn av lund »

Vahlley skrev: søn mai 14, 2023 9:29 am Sverige fikk ingen (!) tolvere fra folket i finalen.

Norge fikk én: fra finnene.
Finland fikk 18. Og ga morsomt nok 0 poeng til Loreen.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Godt våset til Finland ikke vant. Det hadde vært en av tidenes verste vinnere.
Klagingen på juryene er rimelig latterlig. Det evinnelige Kleiino-maset.
Det er nå bare å se på ifjor; da de ikke ble påvirket av politikk like mye som seerne. Dessuten er det bare ti år gjennom konkurransens historie at det stort sett bare var telefonstemmer.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Vahlley skrev: søn mai 14, 2023 4:22 am Finland vant semi #1.
Australia vant semi #2.
San Marino og Romania fikk 0 poeng.
Da viser det hvor svak semi 2 var, som de fleste vel også tenkte, men at de i likhet med Tsjekkia, som faktisk var foran Norge på televoting i semi 1, antageligvis tapte litt på startnummer like etter Finland i finalen. På samme måte vant nok Norge litt på å ha gunstig startnummer, men Alessandra presterte også bedre i finalen enn i semifinalen.

Blant oss fire som så sammen gav vi Finland høyest score (12+12+12+10) med Tsjekkia på andre (8+8+7+12) og Sverige (10+10+6+8) og Israel (8+8+8+10) på del tredje. Norge, som vi ikke regna med i denne "konkurransen", fikk 10+8+12+8 og således nest høyest poengsum. Mine poeng er de siste i rekka på fire. Utover disse scorene gav jeg Spania 10 poeng, mens jeg ga 8 poeng til Albania, Australia og Moldova. Så mange høye poeng i år, som annonsert. Lavest score ga jeg til Belgia og Kroatia, begge 2 poeng. Men Tsjekkia altså min favoritt, og jeg stemte på dem seks ganger, slik at kontantkortet gikk nesten tomt.

Ellers irriterte vi (som mange andre) oss nok en gang over juryene. Vi var negative til dem i utgangspunktet, men ble kanskje enda litt mer negative siden Finland ikke vant. Samtidig var det jo det scenarioet jeg hadde sett for meg, at Sverige kom til å lede ganske klart på Finland, og at denne ledelsen ble litt for stor til at Finland kom til å ta dem igjen. Oppskrytte Frankrike var veldig tamme saker, men jeg trodde allikevel at jurystemmene skulle bringe dem høyere opp på lista enn under midten. Israel høyt var gledelig, og Italia leverte som vanlig. 5. plass til Norge var knall og litt mer i tråd med det man trodde før semi enn etter semi. Ellers litt overraskende at Litauen og Estland gjorde det såpass bra.

Et godt Eurovision-år alt i alt, må jeg si, og jeg kommer til å ta med meg mange av låtene videre.
Sist redigert av Skraevadottir den søn mai 14, 2023 9:50 am, redigert 2 ganger totalt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Begynner å bli ein vane at Sverige blir stemt til himmels av juryen og at vi og andre nordiske land blir stemt fram av folket. Sverige var riktignok nummer to av folket, men med ingen 12 poeng og vi var langt nede etter juryen

Fazam

Legg inn av Fazam »

Norge fikk ingen tolvere av juryene på hjemmebane i 1996; men ble likevel nr.2.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Godt å se at YNWA nok en gang vant. Om hundre år vil man fremdeles spille og synge denne. Om hundre dager er det ingen som spiller Tattoo lenger.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Problemet med å bruke en fagjury er at det blir en politisk stemmegivning og dulling med nabolandene. En annen ting er at mange land med en statlig styrt allmennkringkaster i Øst-Europa har en mye mer konservativ holdning til musikk, og da blir kontrasten enorm til et folk med større følelsesregister.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

oddvar_kjempebra skrev: søn mai 14, 2023 9:57 am Godt å se at YNWA nok en gang vant. Om hundre år vil man fremdeles spille og synge denne. Om hundre dager er det ingen som spiller Tattoo lenger.
Det første tror jeg du har rett i. Det andre tror jeg du bommer kraftig på.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 10:09 am
oddvar_kjempebra skrev: søn mai 14, 2023 9:57 am Godt å se at YNWA nok en gang vant. Om hundre år vil man fremdeles spille og synge denne. Om hundre dager er det ingen som spiller Tattoo lenger.
Det første tror jeg du har rett i. Det andre tror jeg du bommer kraftig på.
Vi får se. Jeg føler meg ganske sikker på at det Finlands bidrag som er sangen som går viralt fra årets Eurovision. Tattoo er følelsesløs maskinpop.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

oddvar_kjempebra skrev: søn mai 14, 2023 10:18 am
Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 10:09 am
oddvar_kjempebra skrev: søn mai 14, 2023 9:57 am Godt å se at YNWA nok en gang vant. Om hundre år vil man fremdeles spille og synge denne. Om hundre dager er det ingen som spiller Tattoo lenger.
Det første tror jeg du har rett i. Det andre tror jeg du bommer kraftig på.
Vi får se. Jeg føler meg ganske sikker på at det Finlands bidrag som er sangen som går viralt fra årets Eurovision.
Det tror jeg også, men enn så lenge har "Tattoo" flest gjennomlyttinger på Spotify, foran "Due Vite" (men de italienske bidragene har alltid voldsomme tall pga. hjemlandet) og "Queen of Kings". "Cha Cha Cha" er nummer fire foreløpig, men kommer til å klatre der. Ut fra statistikken er det imidlertid ingenting som tyder på at vi blir kvitt svenskefaen med det første. Kvalitet pleier å vare, enten man vil det eller ei.

Globalt utenfor Eurovision-området fikk "Unicorn" flest stemmer, så den kommer nok også til å stige ganske kraftig etter hvert, selv om mange nok i likhet med meg først og fremst likte de siste 30 sekundene (høhø).

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

For øvrig var Finland det eneste landet som fikk poeng fra televote i alle land. Sverige og Norge fikk fra alle bortsett fra ett land. For Norges del var dette Litauen, mens svenskene ikke fikk poeng fra ... Finland!

Globale poeng

12: Israel
10: Finland
8: Armenia
7: Sverige
6: Albania
5: Ukraina
4: Norge
3: Kroatia
2: Spania
1: Frankrike

Tydelig at ikke-Eurovision-sonen i enda litt større grad setter pris på "etno-bidragene".

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »


Sulfat

Legg inn av Sulfat »

ms_8 skrev: søn mai 14, 2023 9:48 am Begynner å bli ein vane at Sverige blir stemt til himmels av juryen og at vi og andre nordiske land blir stemt fram av folket. Sverige var riktignok nummer to av folket, men med ingen 12 poeng og vi var langt nede etter juryen
Voldsomt hvor glad juryene er i Sverige.

2017:
Jury: 218
Folket: 126

2018:
Jury: 253
Folket: 21

2019:
Jury: 241
Folket: 93

2021:
Jury: 46
Folket: 63

2022
Jury: 340
Folket: 243

552 flere jurystemmer enn telestemmer.

I de samme årene gikk Norge 494 jurystemmer i underskudd. Kun Jowst i 2017 fikk flere jury enn telestemmer.

Så juryene elsker generisk svenskepop, men det er oss folket vil ha.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Loreen lærer den harde veien at man skal gi seg på topp, nå blir hun husket som en av de mest upopulære vinnerne i konkurransens historie.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 10:30 am For øvrig var Finland det eneste landet som fikk poeng fra televote i alle land. Sverige og Norge fikk fra alle bortsett fra ett land. For Norges del var dette Litauen, mens svenskene ikke fikk poeng fra ... Finland!
Kan det ha vært taktisk stemmegivning fra det finske folk og kanskje på oppfording av finske kommentator og media?
I så fall rak motsetning til Stokstad som ikke tør utype noen som helst mening utenom det helt mainstreame, samtidig som hun heller ikke klarer å bygge opp spenninge under avstemmingen.

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

Rusten skrev: søn mai 14, 2023 10:00 am Problemet med å bruke en fagjury er at det blir en politisk stemmegivning og dulling med nabolandene. En annen ting er at mange land med en statlig styrt allmennkringkaster i Øst-Europa har en mye mer konservativ holdning til musikk, og da blir kontrasten enorm til et folk med større følelsesregister.
Dette stemmer vel ikke helt. Juryen er jo til fordi de skal unngå politiske vinnere, og for å løfte bidrag som har mye kvalitet i seg, men likevel mister populæritet fordi de kanskje ikke legges merke til like lett.
I går kunne man overraske seg over at Hellas sin jury gav 4 fattige poeng til Kypros. Det er svært overraskende mtp hvor ofte de gir hverandre 12 poeng.
Hvilke forskere har funnet at mennesker med tradisjonelle holdninger har et smalere følelsesregister?

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

GoingKronos skrev: søn mai 14, 2023 10:54 am Loreen lærer den harde veien at man skal gi seg på topp, nå blir hun husket som en av de mest upopulære vinnerne i konkurransens historie.
Jeg tror du glemmer at låta fikk nest flest stemmer i televoten. Hun er da aldeles ikke upopulær.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Hansiso skrev: søn mai 14, 2023 11:01 am
Rusten skrev: søn mai 14, 2023 10:00 am Problemet med å bruke en fagjury er at det blir en politisk stemmegivning og dulling med nabolandene. En annen ting er at mange land med en statlig styrt allmennkringkaster i Øst-Europa har en mye mer konservativ holdning til musikk, og da blir kontrasten enorm til et folk med større følelsesregister.
Dette stemmer vel ikke helt. Juryen er jo til fordi de skal unngå politiske vinnere, og for å løfte bidrag som har mye kvalitet i seg, men likevel mister populæritet fordi de kanskje ikke legges merke til like lett.
Det er jo dette som er poenget med juryen, men det er ingenting som tyder på at dette faktisk er tilfelle i praksis.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Sverige 2018 må være noe av det mest ekstreme. Låta var vel knapt verdt 20 jurypoeng. Så får man over 250...

startelver

Legg inn av startelver »

Norsk wokemedia nevner ikke at dette egentlig er en skandale. Alt er perfekt tydeligvis.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hansiso skrev: søn mai 14, 2023 11:06 am
GoingKronos skrev: søn mai 14, 2023 10:54 am Loreen lærer den harde veien at man skal gi seg på topp, nå blir hun husket som en av de mest upopulære vinnerne i konkurransens historie.
Jeg tror du glemmer at låta fikk nest flest stemmer i televoten. Hun er da aldeles ikke upopulær.
Knust av Finland, og ikke 12 poeng fra et eneste land.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

netrebske skrev: søn mai 14, 2023 12:49 am
DoktorS skrev: søn mai 14, 2023 12:47 am Folkestemmene teller vel betydelig mer, så det kan vel fortsatt skje mye rart....
Det er 50/50. 2146 poeng er delt ut, gjenstår 2146 poeng å dele ut.
Beklager feilopplysning. Hadde ikke fått meg meg resten av verden også kunne stemme. Derfor trodde jeg et øyeblikk at Finland ville vinne med 1 poeng, men ble Sverige som vant med 57 poeng, siden en stemmegiver deler ut totalt 58 poeng.. (12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 = 58)
Juryen 2146 poeng - folket 2204 poeng. Så da blir det vel mer 50,5/49,5 favør folket :)

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Snygg arena: började i gult och blått 🇺🇦, och slutade i gult och blått 🇸🇪.

Bra jobb av Fredrik ”Benke” Rydman från Västerås som gjorde koreografin till Finlands bidrag!

Finland kan fortfarande få arrangera nästa års Eurovision om intresse finns, det kan bli så om Ryssland invaderar Sverige, vilket dom gjort många gånger i historien, då blir tvåan som i år arrangör.

Finska juryn gav 12 poäng till Loreen, medan finska folket taktikröstade förgäves och gav 0 poäng till henne i syfte att öka sitt eget bidrags segerchanser.

cHA, cHA, cHA! 😀
Sist redigert av MacanGTS den søn mai 14, 2023 11:40 am, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

SirJames skrev: søn mai 14, 2023 1:41 am Apropos det å ha råd til å arrangere ESC...

Er det noen som har regnet på hva det kostet Norge (netto) å arrangere ESC i 2010?

Man kan jo ikke bare ta med kostnadene der og da, man må jo også beregne inntekter fra turister, ringvirkninger osv.

Er ikke helt sikker på at man går i minus da, tbh..
Det er ikke NRK sin oppgave å få turister til Norge. Jeg tror også det vil gå i pluss, derfor burde det finansieres over statsbudsjettet og ikke av NRK selv. Problemet er at NRK må dekke det innenfor eget budsjett (selv om de får litt ekstra). Vi så konsekvensen sist de arrangerte ESC, veldig mye annet gikk på sparebluss det året, så det har store konsekvenser for resten av driften til NRK.

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

Skraevadottir skrev: søn mai 14, 2023 11:08 am
Hansiso skrev: søn mai 14, 2023 11:01 am
Rusten skrev: søn mai 14, 2023 10:00 am Problemet med å bruke en fagjury er at det blir en politisk stemmegivning og dulling med nabolandene. En annen ting er at mange land med en statlig styrt allmennkringkaster i Øst-Europa har en mye mer konservativ holdning til musikk, og da blir kontrasten enorm til et folk med større følelsesregister.
Dette stemmer vel ikke helt. Juryen er jo til fordi de skal unngå politiske vinnere, og for å løfte bidrag som har mye kvalitet i seg, men likevel mister populæritet fordi de kanskje ikke legges merke til like lett.
Det er jo dette som er poenget med juryen, men det er ingenting som tyder på at dette faktisk er tilfelle i praksis.
Det er haugevis av tilfeller for dette hvert år. Australia, Estland og delvis Belgia er nylige eksempler på bidrag som fikk mange fortjente jurypoeng i går, men ble nesten helt forbigått av seerne. Croatia var også en liten favoritt blant seerne men fikk svi fra juryen for en kaotisk opptreden.

Jeg skjønner at det er vanskelig å svelge for mange, og jeg kan være enig i at man kan gjøre korrigeringer med systemet. Å ta juryen helt bort er derimot feil. Musikalsk kvalitet må beskyttes.

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

GoingKronos skrev: søn mai 14, 2023 11:15 am
Hansiso skrev: søn mai 14, 2023 11:06 am
GoingKronos skrev: søn mai 14, 2023 10:54 am Loreen lærer den harde veien at man skal gi seg på topp, nå blir hun husket som en av de mest upopulære vinnerne i konkurransens historie.
Jeg tror du glemmer at låta fikk nest flest stemmer i televoten. Hun er da aldeles ikke upopulær.
Knust av Finland, og ikke 12 poeng fra et eneste land.
Og Sverige knuste Finland i jury-avstemningen med enda mer enn Finland slo Sverige i folkeavstemningen. 50/50 har vært reglene i lang tid nå, og det fungerer faktisk godt.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

startelver skrev: søn mai 14, 2023 11:11 am Norsk wokemedia nevner ikke at dette egentlig er en skandale. Alt er perfekt tydeligvis.
Ja, det er opplagt en skandale at Sverige var mer populær blant folket enn Norge.

Er det noen som seriøst bryr seg om hvem som vinner denne Pride-konkurransen.
Eneste betydning er hvilket land som må betale for å arrangere neste år.

For artistenes karriere har dette i dag ingen betydning.
I fjor fikk f.eks. Rosa Linn med Snap kun 20 p av det kunnskapsrike folket og endte på 20. plass.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»