Skrekktall for regjeringen

Svar
fargerik

Re: Skrekktall for regjeringen

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 9:51 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 9:49 am Det er ikke lett å si, argumentet mot å gjøre det var jo i fjor at det ville stimulere en allerede overopphetet økonomi.
Nå hører jeg på direktesendingene i NRK, hvor hetti og pretti uttaler seg. Det pussige er at så mange av de som "har greie på det" uttaler sg forskjellig. Her kan man altså plukke ut den økonomen man er enig med, og sitere den økonomen i debatten i FD.
Politikerne var rimelig vage, de få jeg fikk med meg direkte fra vandrehallen jaffal.
For opposisjonen vil det nok være viktigst å sette seg ned og finne skagkraftig kritikk, slik at de har noe å komme med i f. eks. Dagsnytt 18 og Debatten.
Det har skjedd mye siden statsbudsjettet ble lagt frem i høst, det er sikkert.
Som pensjonist setter jeg pris på at de henter penger for å øke pensjonen. Oljefomdet er jo Statens Pensjonsfond, som den gang det ble opprettet skulle "sikre fremtidige pensjonsforpliktelser"
Jøss som tiden flyr! Det som var fremtiden den gang er allerede her!
Folk må jo ha mat. Så at det ville stimulert økonomien enda mer er jeg usikker på om det er så riktig. For min del stinker mye av dette av samfunnsøkonomtankegangen om at vi ikke skal støtte/subsidiere noe som helst og alltid la markedet ordne opp.
Markedet ruler, ja. Kommet for å bli.
Men uten å hente mer oljepenger, hva skulle alternativet vært?
Jeg ser to klare alternativer : Øke skatter og avgifter, noe regjeringen har bestemt ikke skal skje.
Kutt i velferd og offentlige utgifter (sykehus, politi etc) som heller ikke regjeringen vil.
De som skal være mot den økte oljepengebruken bør ha en klar mening om hva som skulle være alternativet.
Husk også at Stortinget (unntatt Rødt?) står samlet bak gigantpakka med penger til Ukraina.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: tor mai 11, 2023 9:57 am Markedet ruler, ja. Kommet for å bli.
Men uten å hente mer oljepenger, hva skulle alternativet vært?
Jeg ser to klare alternativer : Øke skatter og avgifter, noe regjeringen har bestemt ikke skal skje.
Kutt i velferd (sykehus, politi etc) som heller ikke regjeringen vil.
De som skal være mot den økte oljepengebruken bør ha en klar mening om hva som skulle være alternativet.
Man kunne kuttet i andre ting. Kulturbudsjett, motorveier, diverse støtteordninger til ditten og datten som ikke er staten eller det offentlige sine primært oppgaver. Dessuten er det ikke slik at vi overskrider handlingsregelen. For statsbudsjettet i 2023 er man faktisk 60 mrd under dette.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Rare greier. Disse oljefond milliardene skal overrekkes til de unge.
De skal ikke få lyntog og sykehus, men en drøss milliarder.
Istedet for at disse tingene er på plass når de er voksne.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 10:00 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 9:57 am Markedet ruler, ja. Kommet for å bli.
Men uten å hente mer oljepenger, hva skulle alternativet vært?
Jeg ser to klare alternativer : Øke skatter og avgifter, noe regjeringen har bestemt ikke skal skje.
Kutt i velferd (sykehus, politi etc) som heller ikke regjeringen vil.
De som skal være mot den økte oljepengebruken bør ha en klar mening om hva som skulle være alternativet.
Man kunne kuttet i andre ting. Kulturbudsjett, motorveier, diverse støtteordninger til ditten og datten som ikke er staten eller det offentlige sine primært oppgaver. Dessuten er det ikke slik at vi overskrider handlingsregelen. For statsbudsjettet i 2023 er man faktisk 60 mrd under dette.
Det handler mindre og mindre om handlingsregelen etter hvert som oljefondet bare vokser og vokser.
Ikke glem at Siv Jensen nedjusterte handlingsregelen fra 4% til 3% på grunn av at fondet er blitt så stort.
Regelen om for mye innpumping av oljepenger vil overstimulere økonomien står ved lag.
Den regelen blr til for å unngå "Hollandsk syke".
Sist redigert av fargerik den tor mai 11, 2023 10:05 am, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Big George skrev: tor mai 11, 2023 10:03 am Rare greier. Disse oljefond milliardene skal overrekkes til de unge.
De skal ikke få lyntog og sykehus, men en drøss milliarder.
Istedet for at disse tingene er på plass når de er voksne.
Primært skal vel dette avsettes til fremtidige pensjoner, noe som sannsynligvis er nærmest nødvendig om de som er 30 år i dag skal få en anstendig pensjon om 40 år. Men de har jo allerede senket handlingsregelen fra 4 til 3 % og lå for 2023-budsjettet på 2,53 %. Og i tillegg bruker man fryktelig mye penger på det jeg anser som kun tertiæroppgaver for det offentlige.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: tor mai 11, 2023 10:04 am Det handler mindre og mindre om handlingsregelen etter hvert som oljefondet bare vokser og vokser.
Ikke glem at Siv Jensen nedjusterte handlingsregelen på grunn av at fondet er blitt så stort.
Regelen om for mye innpumping av oljepenger vil overstimulere økonomien står ved lag.
Den regelen blr til for å unngå "Hollandsk syke".
Jeg er fullstendig klar over dette, men kjøper uansett ikke premisset om at det skulle vært så vanskelig å gjøre noe mer. Som sagt stinker det samfunnsøkonomens klamme hånd over svært mye av offentlig sektor for tiden. Spesielt knyttet til energiområdet som jeg personlig kan ganske mye om.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 9:17 am Når det gjelder makroøkonomi lurer jeg litt på en ting. Hvordan ville det påvirket inflasjon om regjeringen gikk inn og kom med bedre strømstøtte til bedrifter, samt reduserte drivstoffavgifter, iallfall for næringsdrivende? Det kunne iallfall bidratt til å holde matprisene mer nede. Kanskje også andre ting. Det ville så klart kostet en del penger, men det gjør jo også andre ting.

Du antyder at du ikke forstår så mye makroøkonomi, men resonnementet ditt viser at du forstår mer enn regjeringen. Du har helt rett. Det klareste eksempelet er trolig Orkla som sa at de ville øke matprisene "krone for krone" med hensyn til økningen i energiprisene. Det gir dyrere mat (som vi uansett må ha) og det vil bli en prisstigning i statistikkene som Norges Bank i neste runde må "kjølne" med renteøkninger.

Den klassiske inflasjonen er en situasjon hvor vi "vanlige folk" har så mye penger at vi overbyr hverandre for Zalo-flaska til Orkla. Jeg byr 25 kroner og så byr du 50 kroner fordi du har så god råd. Vi er IKKE der nå. Denne inflasjonen kommer selv om vi ikke har for mye penger. Eller mer presist: noen (de aller rikeste) har for mye penger (som de har fått gjennom den ville finanspolitikken etter finanskrisen), men pengene er ekstremt skjevt fordelt. Det hjelper ikke oss at Musk & co har fått tusen milliarder dollar ekstra. Vi har ikke sett noe til disse pengene og for oss blir Zalo-flaska nå for dyr.

Argumentet om at støtte "koster penger" er feil. For staten gir strømsalg uansett en netto inntekt og en stat (som trykker penger) skal heller ikke gå med overskudd. De skal fordele pengene / verdiskapningen som er til disposisjon og i Norge er særlig fordelingen mellom offentlig forbruk og privat forbruk sentral. Det regjeringen i praksis gjør med lite strømstøtte er at de inndrar mye privat kjøpekraft (en skatt) og de bruker disse pengene på offentlig sektor (ref. budsjettet som kommer nå).

Det ironiske er at grunnet inflasjonen vil ikke de økte bevilgningene til offentlig sektor gi noe mer byråkrati "velferd". De offentlig ansatte får trolig heller ikke økt kjøpekraft. Det er kun snakk om en delvis kompensasjon for kostnadsøkningene, slik også strømstøtten var.

Jeg er overbevist om at makspris på strøm ville blitt vesentlig billigere / bedre for Norge totalt sett. Det krever imidlertid politikere som forstår mer enn de vi har nå.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Orakelet skrev: tor mai 11, 2023 10:08 am Jeg er overbevist om at makspris på strøm ville blitt vesentlig billigere / bedre for Norge totalt sett. Det krever imidlertid politikere som forstår mer enn de vi har nå.
Jeg tror FD har særs mye makt og påvirkningskraft på politikerne, og at de i altfor stor grad får sette premissene på overordnet nivå. Makroøkonomi er ikke mitt spesialområde, men jeg kan mye om energi og kraft og her er det uten tvil mye byråkrater i OED, NVE og Enova som får sette retningen og fra et litt for snevert perspektiv.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 10:06 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 10:04 am Det handler mindre og mindre om handlingsregelen etter hvert som oljefondet bare vokser og vokser.
Ikke glem at Siv Jensen nedjusterte handlingsregelen på grunn av at fondet er blitt så stort.
Regelen om for mye innpumping av oljepenger vil overstimulere økonomien står ved lag.
Den regelen blr til for å unngå "Hollandsk syke".
Jeg er fullstendig klar over dette, men kjøper uansett ikke premisset om at det skulle vært så vanskelig å gjøre noe mer. Som sagt stinker det samfunnsøkonomens klamme hånd over svært mye av offentlig sektor for tiden. Spesielt knyttet til energiområdet som jeg personlig kan ganske mye om.
Energimarkedet kommer vi ikke ut av.
Greit nok at det er debatt om det, men jeg ser ikke noen vei tilbake.
Det har skjedd voldsomme endringer i løpet av tiden etter at pandemien startet verdenssirkuset. Verden har ikke kommet til hektene etter covid19, og får nå en helvetes smell til på grunn av krigen.
Noe lignende har ikke skjedd mot Norge i hele mitt liv.
Hva er ståa neste år? For alt vi vet blir alt enda verre i verden, og siden vi er en del av verden vil vi også bli berørt.
Det er ikke sikkert krigen stopper. Det kan eskalere. Og det kan norske politikere gjøre lite med.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 9:52 am
Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 8:57 am
Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 8:52 am Selvsagt..

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zEbba9/ ... en-noe-opp



Når var det valg igjen?
11.09. Blir det Norgesdemokratene på deg?
Hvorfor vil man stemme på de idiotene? Nei, hva det blir aner jeg ikke. Ønsker bare et parti som ikke blåser offentlige utgifter til himmels, stopper sløsingen, fører fornuftig økonomisk politikk og prioritere sine innbyggere først. Hvilket parti dette er aner jeg ikke men det er i hvert fall ikke ap og sp.
Kan heller ikke være Høyre og FrP, for under Solberg regjeringen økte de offentlige utgiftene som andel av BNP fra 55,4% til 59,1%.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: tor mai 11, 2023 10:26 am Energimarkedet kommer vi ikke ut av.
Det er mye mer ved energiområdet enn et markedsstyrt system for kjøp og salg av kraft. Jeg har påpekt flere av aspektene i en god del år allerede. Men først nå virker det som det er visse endringer på gang. Og det er ikke tvil om at byråkratene bærer en vesentlig del av ansvaret her.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 10:20 am
Orakelet skrev: tor mai 11, 2023 10:08 am Jeg er overbevist om at makspris på strøm ville blitt vesentlig billigere / bedre for Norge totalt sett. Det krever imidlertid politikere som forstår mer enn de vi har nå.
Jeg tror FD har særs mye makt og påvirkningskraft på politikerne, og at de i altfor stor grad får sette premissene på overordnet nivå. Makroøkonomi er ikke mitt spesialområde, men jeg kan mye om energi og kraft og her er det uten tvil mye byråkrater i OED, NVE og Enova som får sette retningen og fra et litt for snevert perspektiv.
Jeg tenker at Vedums regnestykke og hvordan det ble forsvart sier det meste. Om det sier mest om Finansdepartementet eller Vedum, eller begge deler, er en annen sak. Skatt på privat konsum i selskap f.eks var jo så dårlig utredet at den ville hatt katastrofale konsekvenser, den pushes nå til 24. Grunnrenteskatten for vindkraft blir nå utsatt til 24. Så har vi jo grunnrenteskatten på havbruk, hvor sluttresultatet fortsatt ikke er spikret, til tross for at den altså gjelder fra 1 januar 2023, og hvor de ser for seg at inntektene for 23 blir 12 milliarder høyere enn det de i utgangspunktet så for seg at de kom til å hente inn. Hvorvidt det er dårlig politisk håndverk eller om det er FD som er problematisk er håpløst å si noe om fra utsiden, men jeg synes det er lite som fremstår som optimalt for situasjonen vi er i med økende inflasjon.

Slik som den midlertidige økningen hvor arbeidsgiver får ekstra arbeidsgiveravgift på lønninger over 750 000, som igjen bidrar til økt inflasjon. Alt for å øke statens inntekter.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 10:40 am
Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 9:52 am
Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 8:57 am

11.09. Blir det Norgesdemokratene på deg?
Hvorfor vil man stemme på de idiotene? Nei, hva det blir aner jeg ikke. Ønsker bare et parti som ikke blåser offentlige utgifter til himmels, stopper sløsingen, fører fornuftig økonomisk politikk og prioritere sine innbyggere først. Hvilket parti dette er aner jeg ikke men det er i hvert fall ikke ap og sp.
Kan heller ikke være Høyre og FrP, for under Solberg regjeringen økte de offentlige utgiftene som andel av BNP fra 55,4% til 59,1%.
Rart det der, ja.
Jeg har forøvrig merket meg at høyresidens maktbastion forlengst har vært ute og slaktet regjeringen.
Orten (H) Rotevatn (V) og Limi (FrP) er fulle av kritikk.
Dette er jo betryggende, egentlig. Det beviser jo at regjeringen ikke fører høyresidens politikk ;-)

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

fargerik skrev: tor mai 11, 2023 10:44 am
Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 10:40 am
Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 9:52 am

Hvorfor vil man stemme på de idiotene? Nei, hva det blir aner jeg ikke. Ønsker bare et parti som ikke blåser offentlige utgifter til himmels, stopper sløsingen, fører fornuftig økonomisk politikk og prioritere sine innbyggere først. Hvilket parti dette er aner jeg ikke men det er i hvert fall ikke ap og sp.
Kan heller ikke være Høyre og FrP, for under Solberg regjeringen økte de offentlige utgiftene som andel av BNP fra 55,4% til 59,1%.
Rart det der, ja.
Jeg har forøvrig merket meg at høyresidens maktbastion forlengst har vært ute og slaktet regjeringen.
Orten (H) Rotevatn (V) og Limi (FrP) er fulle av kritikk.
Dette er jo betryggende, egentlig. Det beviser jo at regjeringen ikke fører høyresidens politikk ;-)
Det virker uansett som noen her tror at de offentlige utgiftene går ned hvis de borgerlige styrer. Høyrepartiene har sikkert litt retorikk rundt dette, men Erna Solbergs forsøk på å lappe sammen en koalisjon som skal tilfredsstille "hjertesakene" til H, FrP, Venstre og KrF viser seg å være en veldig kostbar måte å styre på i praksis. Men for Erna trumfer det å holde en mest mulig komplisert koalisjon sammen absolutt alt.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 9:17 am
ms_8 skrev: tor mai 11, 2023 8:59 am Så regjeringa som har snakket mykje om at dei vil unngå at folk får høgere rente veljer altså å øke oljepengebruken og dermed er det berre å vente til Norges bank rentemøter som ja du gjetter riktig vil føre til høgere renter.

Den gode nyheten er at pensjonistene får meir penger og som vanleg skal det tas frå oljepengebruken og ikkje omprioriteringer i Staten.

Folk må belage seg på at renter vil gå opp i heile vår og høst
Når det gjelder makroøkonomi lurer jeg litt på en ting. Hvordan ville det påvirket inflasjon om regjeringen gikk inn og kom med bedre strømstøtte til bedrifter, samt reduserte drivstoffavgifter, iallfall for næringsdrivende? Det kunne iallfall bidratt til å holde matprisene mer nede. Kanskje også andre ting. Det ville så klart kostet en del penger, men det gjør jo også andre ting. Og så blir det nokså hult når Vestre er ute og formaner dagligvarekjedene om å ikke øke prisene for mye slik at inflasjonen holdes nede, mens de selv med verdens største pengebinge til rådighet ikke gjør så mye mer enn en brukbar strømstøtte til privatpersoner, men ikke altfor bra til bedrifter.
Om staten kuttet 10 milliarder for så å gi dette videre til befolkningen enten i form av mindre avgifter, skatt eller støtte så vil det være inflasjonsdempende. Problemet er at staten ikke evner å begrense sitt forbruk som er nesten på luksusfelle nivå nå så slik støtte vil da tas fra oljefondet som vil øke inflasjonen siden den totale pengemengden da blir større. Så når alle skriker om mere trygd, helse, skole og militæret så er det penger som direkte tas fra oss alle alltid uansett. Med den groteske økningen i statens andel av økonomien de siste 20 årene så forstår man hvorfor befolkningen er fattig mens staten er styrtrik.

Som en påminnelse på hva staten bruker penger på nå så er det satt av 70 000 000 000 kr til å bygge nye kontorlokaler til regjeringen. Dette er top 10 dyreste byggeprosjekter i verden noen gang. Og ingen tror selvsagt at de kommer til å holde budsjettet så regn med 100 milliarder ++++ ... galskap.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 10:40 am
Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 9:52 am
Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 8:57 am

11.09. Blir det Norgesdemokratene på deg?
Hvorfor vil man stemme på de idiotene? Nei, hva det blir aner jeg ikke. Ønsker bare et parti som ikke blåser offentlige utgifter til himmels, stopper sløsingen, fører fornuftig økonomisk politikk og prioritere sine innbyggere først. Hvilket parti dette er aner jeg ikke men det er i hvert fall ikke ap og sp.
Kan heller ikke være Høyre og FrP, for under Solberg regjeringen økte de offentlige utgiftene som andel av BNP fra 55,4% til 59,1%.
Ikke sant.. og SV, R, KRF, MDG og Venstre er enda verre og budsjett kåte alle sammen. Så hva står man igjen med da? næringspartiet? Eller bare gi fingeren til alt og alle og drite i å stemme siden ingen fortjener en drit.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

I følge AP og Vestre så går Norge så det griner..

Nær konkursrekord

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nae ... e/79291568

Så da blir det vel enda mer skatt neste år.. dette blir gøy

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Scuderia skrev: man mai 15, 2023 9:46 pm I følge AP og Vestre så går Norge så det griner..

Nær konkursrekord

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nae ... e/79291568

Så da blir det vel enda mer skatt neste år.. dette blir gøy
Ja det er gode tider for kemneren og de som driver begravelsesbyrå. Skatt og død, de to uunngåelige tingene i livet.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Cannabis Connoisseur skrev: man mai 15, 2023 9:51 pm
Scuderia skrev: man mai 15, 2023 9:46 pm I følge AP og Vestre så går Norge så det griner..

Nær konkursrekord

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nae ... e/79291568

Så da blir det vel enda mer skatt neste år.. dette blir gøy
Den AP-gjengen har jo akseptert at det blir sånn, så null hjelp å hente der. De vil tydeligvis dette.

– At det går noen bedrifter konkurs i en økonomi som går bra, det skal vi leve med, sier statsministeren.
Likevel færre konkurser enn under Erna altså...

Fin agenda den artikkelen fra Nettavisen, gitt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Scuderia skrev: man mai 15, 2023 9:46 pm I følge AP og Vestre så går Norge så det griner..

Nær konkursrekord

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nae ... e/79291568

Så da blir det vel enda mer skatt neste år.. dette blir gøy
Likevel var det flere konkurser under Erna... FØR denne inflasjonen.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: man mai 15, 2023 9:59 pm
Scuderia skrev: man mai 15, 2023 9:46 pm I følge AP og Vestre så går Norge så det griner..

Nær konkursrekord

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nae ... e/79291568

Så da blir det vel enda mer skatt neste år.. dette blir gøy
Likevel var det flere konkurser under Erna... FØR denne inflasjonen.
Det mest interessante med parallellen til Erna er at hun ledet landet i en tid med virkelig krise. I starten av korona var folk livredd (bokstavelig talt) for helse og økonomi. Vi opplevde noe vi ikke hadde opplevd før, at samfunnet stoppet opp, og alt var nytt, ukjent og skummelt.

"Krisen" vi har nå er langt mindre, objektivt sett, men likevel er jeg og mange andre mer bekymret nå. Corona var skummelt, men vi opplevde at kapteinen styrte skuta trygt. Denne krisen er ikke like stor, men vi bekymrer oss mest over kapteinen. Han er en krise i seg selv.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: man mai 15, 2023 10:16 pm
greyserpent skrev: man mai 15, 2023 9:59 pm
Scuderia skrev: man mai 15, 2023 9:46 pm I følge AP og Vestre så går Norge så det griner..

Nær konkursrekord

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nae ... e/79291568

Så da blir det vel enda mer skatt neste år.. dette blir gøy
Likevel var det flere konkurser under Erna... FØR denne inflasjonen.
Det mest interessante med parallellen til Erna er at hun ledet landet i en tid med virkelig krise. I starten av korona var folk livredd (bokstavelig talt) for helse og økonomi. Vi opplevde noe vi ikke hadde opplevd før, at samfunnet stoppet opp, og alt var nytt, ukjent og skummelt.

"Krisen" vi har nå er langt mindre, objektivt sett, men likevel er jeg og mange andre mer bekymret nå. Corona var skummelt, men vi opplevde at kapteinen styrte skuta trygt. Denne krisen er ikke like stor, men vi bekymrer oss mest over kapteinen. Han er en krise i seg selv.
Trygt... diktatorspiren Erna.

Verdensomspennende inflasjon og krig på dørstokken. Men det selverklærte orakelet er mindre redd nå.

Tror jeg har til gode å se du skrive noe fornuftig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Orakelet skrev: man mai 15, 2023 10:16 pm Det mest interessante med parallellen til Erna er at hun ledet landet i en tid med virkelig krise. I starten av korona var folk livredd (bokstavelig talt) for helse og økonomi. Vi opplevde noe vi ikke hadde opplevd før, at samfunnet stoppet opp, og alt var nytt, ukjent og skummelt.

"Krisen" vi har nå er langt mindre, objektivt sett, men likevel er jeg og mange andre mer bekymret nå. Corona var skummelt, men vi opplevde at kapteinen styrte skuta trygt. Denne krisen er ikke like stor, men vi bekymrer oss mest over kapteinen. Han er en krise i seg selv.
Jeg er på ingen måte imponert over dagens regjering, men jeg var fanken meg ikke mye imponert over Erna under covid-tiden heller. I starten var det full panikk (noe forslaget til kriselov gjenspeilte ganske godt), og i realiteten var de bare lydige lakeier for dogmatikeren Guldvog og Hdir, mens de kunne pøse ut med oljepenger uten å bekymre seg for inflasjon. Jeg hadde vært klart mer imponert om de holdt hodet mer kaldt og forsøkte mer på det samme som i Sverige i stedet for å bare å gi etter for et kollektivt massehysteri.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Orakelet skrev: man mai 15, 2023 10:16 pm
greyserpent skrev: man mai 15, 2023 9:59 pm
Scuderia skrev: man mai 15, 2023 9:46 pm I følge AP og Vestre så går Norge så det griner..

Nær konkursrekord

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nae ... e/79291568

Så da blir det vel enda mer skatt neste år.. dette blir gøy
Likevel var det flere konkurser under Erna... FØR denne inflasjonen.
Det mest interessante med parallellen til Erna er at hun ledet landet i en tid med virkelig krise. I starten av korona var folk livredd (bokstavelig talt) for helse og økonomi. Vi opplevde noe vi ikke hadde opplevd før, at samfunnet stoppet opp, og alt var nytt, ukjent og skummelt.

"Krisen" vi har nå er langt mindre, objektivt sett, men likevel er jeg og mange andre mer bekymret nå. Corona var skummelt, men vi opplevde at kapteinen styrte skuta trygt. Denne krisen er ikke like stor, men vi bekymrer oss mest over kapteinen. Han er en krise i seg selv.
Å påstå at Erna leda landet i ei krise er sterkt overdreve. Det å halde presskonferanse kvar veke er ikkje å lede, det er å skjule at ein ikkje er i stand til å lede. I tillegg er det Erna sin politikk som leda oss inn i den krisa vi er i no.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

KongOlav2 skrev: man mai 15, 2023 10:23 pm
Orakelet skrev: man mai 15, 2023 10:16 pm Det mest interessante med parallellen til Erna er at hun ledet landet i en tid med virkelig krise. I starten av korona var folk livredd (bokstavelig talt) for helse og økonomi. Vi opplevde noe vi ikke hadde opplevd før, at samfunnet stoppet opp, og alt var nytt, ukjent og skummelt.

"Krisen" vi har nå er langt mindre, objektivt sett, men likevel er jeg og mange andre mer bekymret nå. Corona var skummelt, men vi opplevde at kapteinen styrte skuta trygt. Denne krisen er ikke like stor, men vi bekymrer oss mest over kapteinen. Han er en krise i seg selv.
Jeg er på ingen måte imponert over dagens regjering, men jeg var fanken meg ikke mye imponert over Erna under covid-tiden heller. I starten var det full panikk (noe forslaget til kriselov gjenspeilte ganske godt), og i realiteten var de bare lydige lakeier for dogmatikeren Guldvog og Hdir, mens de kunne pøse ut med oljepenger uten å bekymre seg for inflasjon. Jeg hadde vært klart mer imponert om de holdt hodet mer kaldt og forsøkte mer på det samme som i Sverige i stedet for å bare å gi etter for et kollektivt massehysteri.
Erna gjorde absolutt en ræva jobb både før og under covid men at hun skulle bli erstattet av enda større klovner er f nesten ikke til å tro. For covid sin del så kan man kanskje unnskylde Erna med at mye var ukjent, hysterisk presse og press medførte dårlige beslutninger men da Støre stengte ned vinteren 2022 var idiotiet komplett.

Det er en rød tråd som går gjennom alle de dårlige beslutningene som er tatt de siste 12 årene og det er «grønne skiftet»…

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

MRSA skrev: tir mai 16, 2023 12:58 am
Orakelet skrev: man mai 15, 2023 10:16 pm
greyserpent skrev: man mai 15, 2023 9:59 pm

Likevel var det flere konkurser under Erna... FØR denne inflasjonen.
Det mest interessante med parallellen til Erna er at hun ledet landet i en tid med virkelig krise. I starten av korona var folk livredd (bokstavelig talt) for helse og økonomi. Vi opplevde noe vi ikke hadde opplevd før, at samfunnet stoppet opp, og alt var nytt, ukjent og skummelt.

"Krisen" vi har nå er langt mindre, objektivt sett, men likevel er jeg og mange andre mer bekymret nå. Corona var skummelt, men vi opplevde at kapteinen styrte skuta trygt. Denne krisen er ikke like stor, men vi bekymrer oss mest over kapteinen. Han er en krise i seg selv.
I tillegg er det Erna sin politikk som leda oss inn i den krisa vi er i no.
Kan du utdype?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

KongOlav2 skrev: man mai 15, 2023 10:23 pm
Orakelet skrev: man mai 15, 2023 10:16 pm Det mest interessante med parallellen til Erna er at hun ledet landet i en tid med virkelig krise. I starten av korona var folk livredd (bokstavelig talt) for helse og økonomi. Vi opplevde noe vi ikke hadde opplevd før, at samfunnet stoppet opp, og alt var nytt, ukjent og skummelt.

"Krisen" vi har nå er langt mindre, objektivt sett, men likevel er jeg og mange andre mer bekymret nå. Corona var skummelt, men vi opplevde at kapteinen styrte skuta trygt. Denne krisen er ikke like stor, men vi bekymrer oss mest over kapteinen. Han er en krise i seg selv.
Jeg er på ingen måte imponert over dagens regjering, men jeg var fanken meg ikke mye imponert over Erna under covid-tiden heller. I starten var det full panikk (noe forslaget til kriselov gjenspeilte ganske godt), og i realiteten var de bare lydige lakeier for dogmatikeren Guldvog og Hdir, mens de kunne pøse ut med oljepenger uten å bekymre seg for inflasjon. Jeg hadde vært klart mer imponert om de holdt hodet mer kaldt og forsøkte mer på det samme som i Sverige i stedet for å bare å gi etter for et kollektivt massehysteri.
Jada, i etterpåklokskapens navn så var det mye man kunne gjort annerledes, men realiteten var jo at man ikke hadde gode svar. Konsekvensene kunne blitt langt større. Mye som var latterlig irriterende, spesielt for meg som reiser mye utenlands i jobbsammenheng, men jeg har svært få problemer med at regjeringen, i en såpass uklar situasjon, går for en litt tryggere mellomvei. Det var da ikke akkurat som om Norge gikk på tvers av det alle andre gjorde, just for the fun of it. Jeg kjenner til flere som var 9+ måneder ombord på skip som seilende, fordi områdene de opererte i var klin umulig å komme seg av i. Omtalen av Sverige var jo omtrent som en sinuskurve, i det ene øyeblikket ble de fremstilt som genier og i det neste var de komplette idioter som tok null hensyn til befolkningen.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Scuderia skrev: tir mai 16, 2023 7:33 am Erna gjorde absolutt en ræva jobb både før og under covid men at hun skulle bli erstattet av enda større klovner er f nesten ikke til å tro.
Jeg lever greit med en skala som går fra "ræva" til "enda mer ræva". Poenget er at jeg og mange andre ble lettere sjokkskadet når denne regjeringen tok over fordi det var et merkbart kvalitetsfall fra et nivå som ikke var det høyeste.

Det er historiske proporsjoner over hvor talentløs denne regjeringen er. Tidligere trodde man bunnivået var Jagland, men han var klasse sammenlignet med de vi ser nå. Det ser vi også på meningsmålingene. Jaglands 36,9 er nesten det dobbelte av det AP og SP samlet har hatt på enkelte målinger. Og det er ikke ufortjent!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Harduetforslag skrev: tir mai 16, 2023 9:11 am Jada, i etterpåklokskapens navn så var det mye man kunne gjort annerledes, men realiteten var jo at man ikke hadde gode svar. Konsekvensene kunne blitt langt større. Mye som var latterlig irriterende, spesielt for meg som reiser mye utenlands i jobbsammenheng, men jeg har svært få problemer med at regjeringen, i en såpass uklar situasjon, går for en litt tryggere mellomvei. Det var da ikke akkurat som om Norge gikk på tvers av det alle andre gjorde, just for the fun of it. Jeg kjenner til flere som var 9+ måneder ombord på skip som seilende, fordi områdene de opererte i var klin umulig å komme seg av i. Omtalen av Sverige var jo omtrent som en sinuskurve, i det ene øyeblikket ble de fremstilt som genier og i det neste var de komplette idioter som tok null hensyn til befolkningen.
Men det var iallfall panisk og jeg følte ikke at Erna var en trygg og god leder. Den foreslåtte kriseloven viste dette ganske godt. Deres første tanke var over 18 måneder med utstrakte fullmakter. Det var ikke mye ro eller trygghet over det. Alt ble løst "enkelt" ved å stenge ned fullstendig, og ingenting annet betydde noe.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Orakelet skrev: tir mai 16, 2023 9:14 am
Scuderia skrev: tir mai 16, 2023 7:33 am Erna gjorde absolutt en ræva jobb både før og under covid men at hun skulle bli erstattet av enda større klovner er f nesten ikke til å tro.
Jeg lever greit med en skala som går fra "ræva" til "enda mer ræva". Poenget er at jeg og mange andre ble lettere sjokkskadet når denne regjeringen tok over fordi det var et merkbart kvalitetsfall fra et nivå som ikke var det høyeste.

Det er historiske proporsjoner over hvor talentløs denne regjeringen er. Tidligere trodde man bunnivået var Jagland, men han var klasse sammenlignet med de vi ser nå. Det ser vi også på meningsmålingene. Jaglands 36,9 er nesten det dobbelte av det AP og SP samlet har hatt på enkelte målinger. Og det er ikke ufortjent!
Virket som Erna var mer opptatt av å holde koalisjonen samlet mer enn noe annet. Kanskje hadde hun ikke andre valg men det har kostet Norge dyrt. Samtidig var det fullstendig tullete å presse gjennom en kommune og fylkes reform uten å få med seg AP (Selv om AP faktisk er enig i reformen..). Og mest kritisk fortsatte hun å blåse opp offentlige budsjetter.

Men i forhold til det vi har nå så var det f all-star-team.. En statsminister med berøringsangst, en finansminister som ikke kan telle .. og det går nedover fra der. Helt katastrofe.

https://e24.no/naeringsliv/i/APqKOn/nyb ... boligkrise

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»