Bilsalg april 2023
Bilsalg april 2023
Som vanlig ser det ut som april blir en måned med svært lite Teslaer. Få registreringer gjennom påsken og mest ymse innen ID-familien til nå, inkludert søskenene hos Skoda og Audi
Da jeg i en annen tråd påpekte at det var feil å bruke mars som bevis på hvor enormt mange biler Tesla selger ble jeg fortalt at jeg tok helt feil.
Det ble påstått at nå leverer Tesla omtrent like mange biler hver eneste måned i året.
Det ble påstått at nå leverer Tesla omtrent like mange biler hver eneste måned i året.
Hvordan klarer du å få dette til å bli det du påstår ?Iseran2770 skrev: ↑tor apr 13, 2023 10:21 am Da jeg i en annen tråd påpekte at det var feil å bruke mars som bevis på hvor enormt mange biler Tesla selger ble jeg fortalt at jeg tok helt feil.
Det ble påstått at nå leverer Tesla omtrent like mange biler hver eneste måned i året.
"Noe som er i endring, Model Y var bestselgende modell i Europa i februar i år, og i november i fjor.
Det vil si at i løpet av de 5 siste månedene har/er Y nummer 1 i Europa i 4 av de. (her tar jeg det for gitt at den vinner ganske overlegent i mars)
Unntaket er januar 23 da Dacia Sandero vant."
Det jeg skrev var at mønsteret som har vært at Tesla kun registrerer biler i siste måned hvert kvartal er på tur til å endre seg. Under ser du listen over hvilke modeller som har vært nummer 1 hver måned i Europa (EU+EFTA+UK). Mønstret er tydelig, Tesla leverer nå også endel biler i måneden midt i kvartalet, og i løpet av de siste 13 månedene har Tesla vært nummer 1 6 ganger, Peugeot 4 ganger, VW 2 ganger og Dacia 1 gang. For inneværende måned vil ikke Tesla bli nummer 1 i Europa.
Mars 22: Tesla Model 3
April 22: Peugeot 208
May 22: Peugeot 208
Juni 22: Peugeot 208
Juli 22: VW T-Roc
August 22: VW T-Roc
September 22: Tesla Model Y
Oktober 22: Peugeot 208
November 22: Tesla Model Y
Desember 22: Tesla Model Y
Januar 23: Dacia Sandero
Februar 23: Tesla Model Y
Mars 23: Tesla Model Y (mest sannsynlig)
Mars 22: Tesla Model 3
April 22: Peugeot 208
May 22: Peugeot 208
Juni 22: Peugeot 208
Juli 22: VW T-Roc
August 22: VW T-Roc
September 22: Tesla Model Y
Oktober 22: Peugeot 208
November 22: Tesla Model Y
Desember 22: Tesla Model Y
Januar 23: Dacia Sandero
Februar 23: Tesla Model Y
Mars 23: Tesla Model Y (mest sannsynlig)
Shagalott skrev: ↑tor apr 13, 2023 12:39 pm Det jeg skrev var at mønsteret som har vært at Tesla kun registrerer biler i siste måned hvert kvartal er på tur til å endre seg. Under ser du listen over hvilke modeller som har vært nummer 1 hver måned i Europa (EU+EFTA+UK). Mønstret er tydelig, Tesla leverer nå også endel biler i måneden midt i kvartalet, og i løpet av de siste 13 månedene har Tesla vært nummer 1 6 ganger, Peugeot 4 ganger, VW 2 ganger og Dacia 1 gang. For inneværende måned vil ikke Tesla bli nummer 1 i Europa.
Mars 22: Tesla Model 3
April 22: Peugeot 208
May 22: Peugeot 208
Juni 22: Peugeot 208
Juli 22: VW T-Roc
August 22: VW T-Roc
September 22: Tesla Model Y
Oktober 22: Peugeot 208
November 22: Tesla Model Y
Desember 22: Tesla Model Y
Januar 23: Dacia Sandero
Februar 23: Tesla Model Y
Mars 23: Tesla Model Y (mest sannsynlig)
Tesla selger bra fordi de kan levere raskt og fordi de har en model som passer folk flest kombinert med å ha satt ned pris til et levelig nivå der alle andre øker.
Norges-golfen og for tesla en «One trick pony» Model Y som eneste modell som selger bra av konkrete offensive grunner, det kan være ganske sårbart å kun ha en modell som selger bra. Model 3 ser ut til å selge like dårlig som de øvrige elbilene. Og de to siste modellene X og Y ser ut til å ikke selge noe overhodet.
Dette er et nybilmarked som er på kanten av stupet og alle faktorer peker nedover:
-Økt rente og lveige kostnader i samfunnet gir lavere forbruk og prioritering på kjøp av ny bil
-Økte avgifter på elbiler 1.1 2023
-elbilfordeler skrumpes inn litt og litt
-Strenger krav til vilkår på billån fra 1. juli 2023
-sterkt svekket kronekurs gjør biler mye dyrere å importere
-råvaremangel og inflasjon fører til økte priser og leveringsproblemerog en del kansellerte kontrakter
-oversvømmelse av elbiler i bruktmarkedet - potensielle nybilkunder får ikke solgt sine biler, mplangt ned i pris og uteblir fra å bestille, eller de kjøper brukte nesten nye- biler og får kanskje byttet inn.
Perfekt storm - riktignok etter noen skikkelige gode år.
Forstår det slik at de som klargjør biler hos Møller nå tas ut i streik, så ikke umulig det vil påvirke leveringene på kort sikt
Model y-salget akselererer videre i fra og det er uvanlig at en tesla-modell selger bra i april. Spesielle tider altså - kun en bilmodell som hovedsaklig selges i Norge.
Ja, men samtidig er ikke Y registreringene i april, like ekstreme som i marsKompressor skrev: ↑tir apr 18, 2023 8:59 pm Model y-salget akselererer videre i fra og det er uvanlig at en tesla-modell selger bra i april. Spesielle tider altså - kun en bilmodell som hovedsaklig selges i Norge.
Nå i april er det stort sett biler produsert i Tyskland som er registrert. Bilene produsert i Kina kommer vel fra midten av mai og utover, og da går nok volumet opp igjen.Someone skrev: ↑tir apr 25, 2023 1:04 pmJa, men samtidig er ikke Y registreringene i april, like ekstreme som i marsKompressor skrev: ↑tir apr 18, 2023 8:59 pm Model y-salget akselererer videre i fra og det er uvanlig at en tesla-modell selger bra i april. Spesielle tider altså - kun en bilmodell som hovedsaklig selges i Norge.
Men hvis ikke noe spesielt skjer så vinner Model Y i april også.
Katastrofe måned for Tesla selvfølgelig fordi de leverer alle bilene til markedene som de produserer i.
Men likevel blir nummer 1 Norge? Passer ikke helt inn i verden din Someone?
Det var også en måte å tolke det jeg skrev på....
Poenget var at da jeg startet tråden så det ut som det skulle registreres relativt lite Tesla. Hvilket for april jo ikke er veldig unormalt
8976 ble fasit for personbilsalget i april, -7,7% bak april i fjor. Men mer enn halvering fra mars
VW ble største merke, mens Model Y var enkelt modellen med mest salg
VW ble største merke, mens Model Y var enkelt modellen med mest salg
Og hvis det som rapporteres i diverse media-kanaler om elendig nybilsalg viser seg å stemme, så blir det vel bare verre og verre i de kommende måneder etterhvert som vi nå får luket ut fra nybil-registreringsstatistikken (som i denne tråden kalles "bilsalg") gamle nybilbestillinger fra 2022 og tidlig 2023 som endelig blir levert ut til kunde og førstegangsregistrert .
Litt overrasket over bmw i4 salget, 183 er mye av en så spesiell bil. Gamle bestillinger, fra 13 til 16 måneder siden bestilling. Blir nok levering av 2022 bestillinger ut året.Bruktprisene er lave, så hadde jeg vært i markedet i dag så hadde nok kjøpt brukt.
Bilsalget er son nevnt ned med i 7,7%, Elbiler øker opp 3,7% mens resten av drivlinjene selges det færre av. Fordelt på drivlinjer ser april slik ut:
- Bensin 112 biler, markedsandel 1,2%. Markedsandel april 22 var på 5,3%
- Diesel 289 biler, markedsandel 1,7%. Markedsandel april 22 var 3,2%
- Hybrider 1102 biler, 12,3% markedsandel, samme måned i fjor var den på 17,4%.
- Elbiler 7471 biler, 83,3% i markedsandel opp fra 74,2% i april 22.
Hittil i år har bensin og diesel en samlet markedsandel på 3,8%, ned fra 7,7% i fjor.
- Bensin 112 biler, markedsandel 1,2%. Markedsandel april 22 var på 5,3%
- Diesel 289 biler, markedsandel 1,7%. Markedsandel april 22 var 3,2%
- Hybrider 1102 biler, 12,3% markedsandel, samme måned i fjor var den på 17,4%.
- Elbiler 7471 biler, 83,3% i markedsandel opp fra 74,2% i april 22.
Hittil i år har bensin og diesel en samlet markedsandel på 3,8%, ned fra 7,7% i fjor.
Polo har holdt stand lenge, men ser den er borte fra volkswagen.no nå.
Da er det stort sett AMG-modeller og Porscher igjen.
-
- Innlegg: 845
Frykter at bjellen har ringt for siste servering. Snart kommer lyset på, og man ser før eller siden om sannheten er 'ugly' eller værande........
BMW holder jo greit standen og er vel best i klassen på dette området. Toyota sine GR-modeller er jo også morsomme innslag. MX-5 er vel også fortsatt mulig å oppdrive og Audi har vel kanskje noen modeller.
Angående AMG, så blir det vel mer og mer hybride drivlinjer der? AMG A og CLA ser jo ikke engang til å være tilgjengelig lengre.
Sant nok. En kikk på april viser 50 stk Ford Ranger og 10 stk VW Caddy, og regner med mange av de er varebiler. Etter det kommer:Ribba skrev: ↑ons mai 03, 2023 2:19 pmBMW holder jo greit standen og er vel best i klassen på dette området. Toyota sine GR-modeller er jo også morsomme innslag. MX-5 er vel også fortsatt mulig å oppdrive og Audi har vel kanskje noen modeller.
Angående AMG, så blir det vel mer og mer hybride drivlinjer der? AMG A og CLA ser jo ikke engang til å være tilgjengelig lengre.
Polo (7), G63 (6), MX-5 (5), SL63 (4), Duster (4), 911 Carrera 4 GTS (3), 911 Targa 4 GTS (3), Morgan Four (3), M3 Competition xDrive (3), T-Cross (3), T-Roc (3), Townstar (3), 718 Cayman GT4 RS (2), Q2 (2), RS3 Sportback (2), Tiguan (2), Transit Courier (2).
Så er det en del biler det er solgt bare 1 av: 118i, 2008, 308, 812 Competizione, 911 GT3, 911 Targa 4S, 911 Turbo S, A1 Sportback, CLA45 S, Aygo X, Bentayga V8, C4, Corvette, G500, Golf, GR Yaris, Kodiaq, M3 Competition, M3 CS, M4 Competition xDrive, Mazda 2, MC20, RS4, Stelvio, Urus.
Her har vi topp 50 april for Tyskland. Svake tall for Tesla og overraskende vinner og 4. plass.
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... kel-teaser
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... kel-teaser
Tesla er opp 272% sammenlignet med april i fjor.Jan skrev: ↑tir mai 09, 2023 5:59 pm Her har vi topp 50 april for Tyskland. Svake tall for Tesla og overraskende vinner og 4. plass.
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... kel-teaser
Greit nok det, men 1636 solgte biler på en måned i Europas største bilmarked og 39. plass, er ikke all verden. Hvis utgangspunktet er lavt, skal det ikke så mye til å få en kraftig prosentvis økning.Shagalott skrev: ↑tir mai 09, 2023 8:10 pmTesla er opp 272% sammenlignet med april i fjor.Jan skrev: ↑tir mai 09, 2023 5:59 pm Her har vi topp 50 april for Tyskland. Svake tall for Tesla og overraskende vinner og 4. plass.
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... kel-teaser
Prosentregning er gøy. Kan få veldig høye tall.
Tesla viser hvor stor effekt subsidier har. Uten subsidier finnes det veldig mye bedre alternativer.
Tesla viser hvor stor effekt subsidier har. Uten subsidier finnes det veldig mye bedre alternativer.
Det kan gi kraftige utslag. Hvis en modell solgte en bil i april 2022 og tre i samme måned i 2023, snakker vi om 300 % økning. Hvis derimot samme modell solgte 5000 biler på en måned det ene året, og 15000 det neste, ville det vært oppsiktsvekkende.
Audi har kuttet ut de fleste S-modeller, men RS er det fortsatt mulig å kjøpe (RS3, RS4 , RS6 og RSQ3). A8 får man kjøpt i mange bensinutgaver.
BMW har gjort mye av det samme, man får kjøpt M2, men ikke M240.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute