Polsk armert torpedo stoppet på Svinesund
Polsk armert torpedo stoppet på Svinesund
For ei uke siden ble et polsk vogntog (trekkvogn med semislep) på vei inn i Norge stanset i kontroll på Svinesund, omtrentlig uten bremsevirkning. Spesielt farlig var kombinasjonen null bremser på semislepet og noe bremsevirkning på trekkvognen, noe som lett fører til at sjåføren mister kontroll over trekkvognen ved bruk av bremsene.
Kravet til max. bremselengde for slike kjøretøyer ved 80 km/t er 58 meter. Kontrollen på dette kjøretøyet viste en bremselengde på 673 meter!
En kvalifisert drapsmaskin.
https://www.nrk.no/osloogviken/stanset- ... 1.16373267
Bilen var på tur til Vestlandet. Det skjer stadige midlertidige stans i trafikken på veiene, og vi kan vel alle tenke oss hva som hadde skjedd dersom denne over 30 tonn tunge bilen hadde kommet fram til et trafikkstopp, hvor mange biler ventet på å få kjøre videre.
Det må jo være utrolig liten kontroll på bilene i EU når en slik livsfarlig bil brukes til transport i et område som også omfatter Norge.
Da er det ikke nok at skranglekassen ble avskiltet og sjåføren mistet retten til å kjøre i 3 måneder og fikk 20.000 kr i bot.
Ca. 2000 lastebiler (8-10 % er norske) krysser grensen ved Svinesund daglig, og bare et fåtall blir kontrollert. Av de bilene som blir kontrollert og har mangler, er dette stort sett utenlandske biler.
Denne trafikken skaper så stor utrygghet på veiene at her må norske myndigheter ta saken opp med EU for å få en slutt på den elendige standarden på deres kjøretøy som brukes til varetransport på norske veier.
Kravet til max. bremselengde for slike kjøretøyer ved 80 km/t er 58 meter. Kontrollen på dette kjøretøyet viste en bremselengde på 673 meter!
En kvalifisert drapsmaskin.
https://www.nrk.no/osloogviken/stanset- ... 1.16373267
Bilen var på tur til Vestlandet. Det skjer stadige midlertidige stans i trafikken på veiene, og vi kan vel alle tenke oss hva som hadde skjedd dersom denne over 30 tonn tunge bilen hadde kommet fram til et trafikkstopp, hvor mange biler ventet på å få kjøre videre.
Det må jo være utrolig liten kontroll på bilene i EU når en slik livsfarlig bil brukes til transport i et område som også omfatter Norge.
Da er det ikke nok at skranglekassen ble avskiltet og sjåføren mistet retten til å kjøre i 3 måneder og fikk 20.000 kr i bot.
Ca. 2000 lastebiler (8-10 % er norske) krysser grensen ved Svinesund daglig, og bare et fåtall blir kontrollert. Av de bilene som blir kontrollert og har mangler, er dette stort sett utenlandske biler.
Denne trafikken skaper så stor utrygghet på veiene at her må norske myndigheter ta saken opp med EU for å få en slutt på den elendige standarden på deres kjøretøy som brukes til varetransport på norske veier.
Dette har vært et problem i mange år. Det burde vært en selvfølge at en sjekket både teknisk tilstand og førerkort/papirer på grensa.hauge23 skrev: ↑tor apr 20, 2023 2:12 pm For ei uke siden ble et polsk vogntog (trekkvogn med semislep) på vei inn i Norge stanset i kontroll på Svinesund, omtrentlig uten bremsevirkning. Spesielt farlig var kombinasjonen null bremser på semislepet og noe bremsevirkning på trekkvognen, noe som lett fører til at sjåføren mister kontroll over trekkvognen ved bruk av bremsene.
Kravet til max. bremselengde for slike kjøretøyer ved 80 km/t er 58 meter. Kontrollen på dette kjøretøyet viste en bremselengde på 673 meter!
En kvalifisert drapsmaskin.
https://www.nrk.no/osloogviken/stanset- ... 1.16373267
Bilen var på tur til Vestlandet. Det skjer stadige midlertidige stans i trafikken på veiene, og vi kan vel alle tenke oss hva som hadde skjedd dersom denne over 30 tonn tunge bilen hadde kommet fram til et trafikkstopp, hvor mange biler ventet på å få kjøre videre.
Det må jo være utrolig liten kontroll på bilene i EU når en slik livsfarlig bil brukes til transport i et område som også omfatter Norge.
Da er det ikke nok at skranglekassen ble avskiltet og sjåføren mistet retten til å kjøre i 3 måneder og fikk 20.000 kr i bot.
Ca. 2000 lastebiler (8-10 % er norske) krysser grensen ved Svinesund daglig, og bare et fåtall blir kontrollert. Av de bilene som blir kontrollert og har mangler, er dette stort sett utenlandske biler.
Denne trafikken skaper så stor utrygghet på veiene at her må norske myndigheter ta saken opp med EU for å få en slutt på den elendige standarden på deres kjøretøy som brukes til varetransport på norske veier.
Synes du virkelig det? Det ville ført til en mangedobling av behovet for tollere og tekniske kontrollører på våre grensestasjoner.
Jeg er enig med deg i at tilstanden på deler av bilparken som kommer inn i landet er for dårlig, men Norge kan da ikke ta ansvaret for å kontrollere alle lastebilene fra Polen, Baltikum osv. Her må det internasjonalt samarbeide til for å sikre at bilene er i forsvarlig stand.
De fleste bilene tilhører jo land som visstnok samarbeider. Disse landene må jo selv sørge for en forsvarlig standard på deres kjøretøy, samt en streng nok kontroll på veiene som hindrer farlige kjøretøy i trafikken.Jaauda skrev: ↑tor apr 20, 2023 2:26 pmSynes du virkelig det? Det ville ført til en mangedobling av behovet for tollere og tekniske kontrollører på våre grensestasjoner.
Jeg er enig med deg i at tilstanden på deler av bilparken som kommer inn i landet er for dårlig, men Norge kan da ikke ta ansvaret for å kontrollere alle lastebilene fra Polen, Baltikum osv. Her må det internasjonalt samarbeide til for å sikre at bilene er i forsvarlig stand.
Hvis kontrollen er streng nok i landene hvor disse bilene kommer fra, er det ikke grunn til å ha ei armada av tekniske kontrollører på grensene våre, det er slik dette problemet må løses.
Ja jeg synes det.Jaauda skrev: ↑tor apr 20, 2023 2:26 pm Synes du virkelig det? Det ville ført til en mangedobling av behovet for tollere og tekniske kontrollører på våre grensestasjoner.
Jeg er enig med deg i at tilstanden på deler av bilparken som kommer inn i landet er for dårlig, men Norge kan da ikke ta ansvaret for å kontrollere alle lastebilene fra Polen, Baltikum osv. Her må det internasjonalt samarbeide til for å sikre at bilene er i forsvarlig stand.
Vi har et internasjonalt rammeverk på plass, det fungerer ikke. Da må vi ta ansvar selv.
Å virkelig bry seg om trafikksikkerhet, virker dessverre å være noe man bare gjør i norden. Hva som skal til for å få andre til å skjønne alvoret, er ikke godt å si.hauge23 skrev: ↑tor apr 20, 2023 2:12 pm For ei uke siden ble et polsk vogntog (trekkvogn med semislep) på vei inn i Norge stanset i kontroll på Svinesund, omtrentlig uten bremsevirkning. Spesielt farlig var kombinasjonen null bremser på semislepet og noe bremsevirkning på trekkvognen, noe som lett fører til at sjåføren mister kontroll over trekkvognen ved bruk av bremsene.
Kravet til max. bremselengde for slike kjøretøyer ved 80 km/t er 58 meter. Kontrollen på dette kjøretøyet viste en bremselengde på 673 meter!
En kvalifisert drapsmaskin.
https://www.nrk.no/osloogviken/stanset- ... 1.16373267
Bilen var på tur til Vestlandet. Det skjer stadige midlertidige stans i trafikken på veiene, og vi kan vel alle tenke oss hva som hadde skjedd dersom denne over 30 tonn tunge bilen hadde kommet fram til et trafikkstopp, hvor mange biler ventet på å få kjøre videre.
Det må jo være utrolig liten kontroll på bilene i EU når en slik livsfarlig bil brukes til transport i et område som også omfatter Norge.
Da er det ikke nok at skranglekassen ble avskiltet og sjåføren mistet retten til å kjøre i 3 måneder og fikk 20.000 kr i bot.
Ca. 2000 lastebiler (8-10 % er norske) krysser grensen ved Svinesund daglig, og bare et fåtall blir kontrollert. Av de bilene som blir kontrollert og har mangler, er dette stort sett utenlandske biler.
Denne trafikken skaper så stor utrygghet på veiene at her må norske myndigheter ta saken opp med EU for å få en slutt på den elendige standarden på deres kjøretøy som brukes til varetransport på norske veier.
Problemene med utenlandske vogntog med masse tekniske feil, dårlig utrustet for å kjøre på norske veier vinterstid og årsak til kaos på veiene, har en lang historie. Så lenge EØS-avtalen varer er det vanskelig å få gjort noe med disse problemene.Tjaaah skrev: ↑fre apr 21, 2023 11:52 amÅ virkelig bry seg om trafikksikkerhet, virker dessverre å være noe man bare gjør i norden. Hva som skal til for å få andre til å skjønne alvoret, er ikke godt å si.hauge23 skrev: ↑tor apr 20, 2023 2:12 pm For ei uke siden ble et polsk vogntog (trekkvogn med semislep) på vei inn i Norge stanset i kontroll på Svinesund, omtrentlig uten bremsevirkning. Spesielt farlig var kombinasjonen null bremser på semislepet og noe bremsevirkning på trekkvognen, noe som lett fører til at sjåføren mister kontroll over trekkvognen ved bruk av bremsene.
Kravet til max. bremselengde for slike kjøretøyer ved 80 km/t er 58 meter. Kontrollen på dette kjøretøyet viste en bremselengde på 673 meter!
En kvalifisert drapsmaskin.
https://www.nrk.no/osloogviken/stanset- ... 1.16373267
Bilen var på tur til Vestlandet. Det skjer stadige midlertidige stans i trafikken på veiene, og vi kan vel alle tenke oss hva som hadde skjedd dersom denne over 30 tonn tunge bilen hadde kommet fram til et trafikkstopp, hvor mange biler ventet på å få kjøre videre.
Det må jo være utrolig liten kontroll på bilene i EU når en slik livsfarlig bil brukes til transport i et område som også omfatter Norge.
Da er det ikke nok at skranglekassen ble avskiltet og sjåføren mistet retten til å kjøre i 3 måneder og fikk 20.000 kr i bot.
Ca. 2000 lastebiler (8-10 % er norske) krysser grensen ved Svinesund daglig, og bare et fåtall blir kontrollert. Av de bilene som blir kontrollert og har mangler, er dette stort sett utenlandske biler.
Denne trafikken skaper så stor utrygghet på veiene at her må norske myndigheter ta saken opp med EU for å få en slutt på den elendige standarden på deres kjøretøy som brukes til varetransport på norske veier.
Problemene eksisterer pga.at EU-landene har så dårlig kontroll med bilenes tekniske tilstand, samt lavt nivå på utekontrollene av bilene som trafikkerer på veiene.
Her en artikkel fra desember 22:
https://www.nrk.no/osloogviken/utenland ... 1.16211592
En artikkel fra 2019:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e ... sk-vogntog
Nok en artikkel fra 2019 hvor studenten Charlie var på tur fra hjemmet i Sortland til Tromsø, da semislepet til et latvisk vogntog gikk på tvers på veien og traff bilen til Charlie som forsøkte å unngå kollisjonen ved å svinge sin bil ut i grøfta til høyre. Charlie døde på sykehuset i Tromsø.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... -opp-igjen
En artikkel fra 2013:
https://www.fremover.no/lokale-nyheter/ ... 55-6955717
Det er ikke bare bilenes tekniske tilstand som representerer en fare på veiene, med det drives også omfattende kriminalitet og sosial dumping. Det er kjent at lastebilfirmaer f.eks i Danmark henter sjåfører fra Filippinene. Etter et kort kurs plasseres disse folkene, som aldri har sett snø tidligere, i 50-tonns tunge vogntog....og så god tur til Troms på vinterveier.
Sist redigert av hauge23 den fre apr 21, 2023 1:55 pm, redigert 1 gang totalt.
Det å sjekke alle kjøretøy er for tidkrevende.
Men konsekvensene for de som blir tatt er for milde. Bøtesatsene til firmaene må bli skyhøye, og ved gjentatte forseelser må de nektes innreise til Norge.
Ved en slik forseelse som dette kan jeg se for meg 1 million i bot og en tredobling av boten ved forseelse 2 og enda en tredobling ved forseelse 3 inkl 5 år suspensjon fra å slippe inn i Norge. Det å sende inn en slik enorm fare på norske veier må koste mer enn det smaker.
Men konsekvensene for de som blir tatt er for milde. Bøtesatsene til firmaene må bli skyhøye, og ved gjentatte forseelser må de nektes innreise til Norge.
Ved en slik forseelse som dette kan jeg se for meg 1 million i bot og en tredobling av boten ved forseelse 2 og enda en tredobling ved forseelse 3 inkl 5 år suspensjon fra å slippe inn i Norge. Det å sende inn en slik enorm fare på norske veier må koste mer enn det smaker.
- JauKaninen
- Innlegg: 1752
Boten bør sendes til de polske firma, med beskjed om at de ikke får operere i Norge igjen hvis den ikke betales. Ikke den stakkars sjåføren sin feil, han blir antagelig grovt utnyttet.
Ville nok løst mye dette, men neppe lovlig etter EØS avtalen og differensiere bøtesatsen etter hvor firmaet er lokalisert.PapaSmurf skrev: ↑fre apr 21, 2023 1:47 pm Det å sjekke alle kjøretøy er for tidkrevende.
Men konsekvensene for de som blir tatt er for milde. Bøtesatsene til firmaene må bli skyhøye, og ved gjentatte forseelser må de nektes innreise til Norge.
Ved en slik forseelse som dette kan jeg se for meg 1 million i bot og en tredobling av boten ved forseelse 2 og enda en tredobling ved forseelse 3 inkl 5 år suspensjon fra å slippe inn i Norge. Det å sende inn en slik enorm fare på norske veier må koste mer enn det smaker.
For en gangs skyld ble det gjennomført kontroll på Svinesund. Resultat: 47 tunge kjøretøy fikk bruksforbud.
"Hvert tiende kjøretøy hadde så alvorlige feil at de fikk bruksforbud. Det betyr at de ikke får forlate kontrollplassen før feilene er utbedret.
Enda flere hadde mangler."
https://www.nrk.no/osloogviken/47-tunge ... 1.16412003
Skremmende bilder i artikkelen her.
"Hvert tiende kjøretøy hadde så alvorlige feil at de fikk bruksforbud. Det betyr at de ikke får forlate kontrollplassen før feilene er utbedret.
Enda flere hadde mangler."
https://www.nrk.no/osloogviken/47-tunge ... 1.16412003
Skremmende bilder i artikkelen her.
Hadde det polske vogntoget en armert torpedo ombord?hauge23 skrev: ↑tor apr 20, 2023 2:12 pm For ei uke siden ble et polsk vogntog (trekkvogn med semislep) på vei inn i Norge stanset i kontroll på Svinesund, omtrentlig uten bremsevirkning. Spesielt farlig var kombinasjonen null bremser på semislepet og noe bremsevirkning på trekkvognen, noe som lett fører til at sjåføren mister kontroll over trekkvognen ved bruk av bremsene.
Kravet til max. bremselengde for slike kjøretøyer ved 80 km/t er 58 meter. Kontrollen på dette kjøretøyet viste en bremselengde på 673 meter!
En kvalifisert drapsmaskin.
https://www.nrk.no/osloogviken/stanset- ... 1.16373267
Bilen var på tur til Vestlandet. Det skjer stadige midlertidige stans i trafikken på veiene, og vi kan vel alle tenke oss hva som hadde skjedd dersom denne over 30 tonn tunge bilen hadde kommet fram til et trafikkstopp, hvor mange biler ventet på å få kjøre videre.
Det må jo være utrolig liten kontroll på bilene i EU når en slik livsfarlig bil brukes til transport i et område som også omfatter Norge.
Da er det ikke nok at skranglekassen ble avskiltet og sjåføren mistet retten til å kjøre i 3 måneder og fikk 20.000 kr i bot.
Ca. 2000 lastebiler (8-10 % er norske) krysser grensen ved Svinesund daglig, og bare et fåtall blir kontrollert. Av de bilene som blir kontrollert og har mangler, er dette stort sett utenlandske biler.
Denne trafikken skaper så stor utrygghet på veiene at her må norske myndigheter ta saken opp med EU for å få en slutt på den elendige standarden på deres kjøretøy som brukes til varetransport på norske veier.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute