Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av return_of_drakkar »

Nå går helsedirektøren ut med en advarsel om ukritisk (det jeg kaller steril) bruk av BMI.
Også henvisning til en sak på Bergens Tidende om personlig trener som ble klassifisert som overvekt av BMI (og måtte betale mer i forsikring).

Vel, BMI er ofte det jeg vil kalle manglende forståelse for tall.
Det er nok mange som kan regne ut ting osv, men å forstå hva tallene sier - det er noe veldig ofte helt annet.
Det er generelt farlig hvis man har makt og påvirkning og ikke forstår.
Sist redigert av return_of_drakkar den man mai 15, 2023 6:58 pm, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Spiser en halv sjokoladeplate nå, deilig å slippe å tenke på kalorier når man vet hvor mye det utgjør i døgnet. Har hatt en lang treningsøkt i dag.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: man mai 15, 2023 6:58 pm Spiser en halv sjokoladeplate nå, deilig å slippe å tenke på kalorier når man vet hvor mye det utgjør i døgnet. Har hatt en lang treningsøkt i dag.
Hvis du vet hvor mye inntaket utgjør i døgnet, så må du jo tenke på kalorier? Eller misforstår jeg?

startelver

Legg inn av startelver »

Alpha skrev: tir mai 16, 2023 11:47 am
startelver skrev: man mai 15, 2023 6:58 pm Spiser en halv sjokoladeplate nå, deilig å slippe å tenke på kalorier når man vet hvor mye det utgjør i døgnet. Har hatt en lang treningsøkt i dag.
Hvis du vet hvor mye inntaket utgjør i døgnet, så må du jo tenke på kalorier? Eller misforstår jeg?
Ja du misforstod, jeg teller ikke kalorier lenger. Kontrollsjekken min er stort sett vekten. Har gått ned denne uken og vipper på 85.5-86 .

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: tir mai 16, 2023 11:50 am
Alpha skrev: tir mai 16, 2023 11:47 am
startelver skrev: man mai 15, 2023 6:58 pm Spiser en halv sjokoladeplate nå, deilig å slippe å tenke på kalorier når man vet hvor mye det utgjør i døgnet. Har hatt en lang treningsøkt i dag.
Hvis du vet hvor mye inntaket utgjør i døgnet, så må du jo tenke på kalorier? Eller misforstår jeg?
Ja du misforstod, jeg teller ikke kalorier lenger. Kontrollsjekken min er stort sett vekten. Har gått ned denne uken og vipper på 85.5-86 .
Hva mente du med " når man vet hvor mye det utgjør i døgnet" da?

startelver

Legg inn av startelver »

Det er utifra erfaring, jeg kjenner kroppen min. Før semifasting telte jeg kalorier. LIvet mitt er ganske endret i dag. For 2 år siden ville jeg ikke helt i meg en halv sjokoplate uten å tenke kalorier.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Der er vi alle forskjellig. I helgen tømte jeg en pose smågodt på 750 gram med god samvittighet. I morgen runder jeg sikkert 6k kcal. Jeg er vektstabil, teller ikke kalorier og driver ikke med fasting. Som du sier, handler mye om å kjenne sin egen kropp.

startelver

Legg inn av startelver »

Så er alder også noe som du vil merke når du blir eldre, da er det ikke det samme som å spise alt og holde en stabil vekt lenger. Da må man være bevisst på kosthold og trening langt opp i årene for å unngå å ese ut.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Jeg må faste dagen etter jeg fråtser og spiser åtte kanelsnurrer til dessert en tilfeldig søndag. Det handler også om å kjenne sin egen kropp. Dagen etter får jeg drite normalt igjen.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Det som funker for noen funker ikke for alle.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Megapixsel skrev: tir mai 16, 2023 6:32 pm Det som funker for noen funker ikke for alle.
Kaloriunderskudd funker for alle! :)

Alpha

Legg inn av Alpha »

tomi skrev: tir mai 16, 2023 6:32 pm
Megapixsel skrev: tir mai 16, 2023 6:32 pm Det som funker for noen funker ikke for alle.
Kaloriunderskudd funker for alle! :)
Der treffer du blink. Og det har ingen verdens ting å si hvordan du oppnår dette underskuddet. Om det hjelper deg å stå på hodet halve dagen, om du ønsker å faste eller om du ønsker å spise med 'vanlig' måltidsrytme er ett fett.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Alpha skrev: tir mai 16, 2023 8:59 pm
tomi skrev: tir mai 16, 2023 6:32 pm
Megapixsel skrev: tir mai 16, 2023 6:32 pm Det som funker for noen funker ikke for alle.
Kaloriunderskudd funker for alle! :)
Der treffer du blink. Og det har ingen verdens ting å si hvordan du oppnår dette underskuddet. Om det hjelper deg å stå på hodet halve dagen, om du ønsker å faste eller om du ønsker å spise med 'vanlig' måltidsrytme er ett fett.
Er vel en grunn til at fasting er veldig i vinden all den tid det er såre enkelt å skippe et måltid eller to.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Megapixsel skrev: tir mai 16, 2023 10:05 pm
Er vel en grunn til at fasting er veldig i vinden all den tid det er såre enkelt å skippe et måltid eller to.
Jo, kanskje det, men å gjøre faste eller halvfaste til en ens stil (vedvarende) er nok oftest noe annet.
Å faste hele tiden er vel neppe særlig mulig eller smart, men en semifaste vil jo gå an om man legger den fornuftig opp.
Nå er vel min nåværende semifaste egentlig ikke en faste, men heller en pinpointing av hva og hva når.

startelver

Legg inn av startelver »

return_of_drakkar skrev: fre jun 30, 2023 2:34 pm
Megapixsel skrev: tir mai 16, 2023 10:05 pm
Er vel en grunn til at fasting er veldig i vinden all den tid det er såre enkelt å skippe et måltid eller to.
Jo, kanskje det, men å gjøre faste eller halvfaste til en ens stil (vedvarende) er nok oftest noe annet.
Å faste hele tiden er vel neppe særlig mulig eller smart, men en semifaste vil jo gå an om man legger den fornuftig opp.
Nå er vel min nåværende semifaste egentlig ikke en faste, men heller en pinpointing av hva og hva når.
Dessuten så lenge du har et normalt kaloriinntak i den perioden du spiser, med riktig næring er det heller ikke helseskadelig å fortsette med det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»