Norsk ungdom mangler oppdragelse

Svar
Henningsen

Re: Norsk ungdom mangler oppdragelse

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: ons mai 17, 2023 7:56 pm
Hetfield skrev: ons mai 17, 2023 7:49 pm
Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:48 pm Dette med respekt for andre er på vikende front
Samfunnet har blitt kaldere etter sosiale medier, ingen tvil om det.
Er det virkelig det eller er det mer noe folk liker å si?
Jeg så betydelig mye mer jævelskap rundt om i samfunnet fra jeg var liten kontra hvordan det var nå, både i form av generell oppførsel men også hva folk generelt sett fant på.
Forskjellen fra da til nå er vel først og fremst at alt som skjer nå fanges opp og dokumenteres.
Sånn var det ikke før, da foregikk det mye skit i det skjulte.
Det er noen få som gjør skikkelig mye drit, men de er ikke mange men har kanskje flere negative hendelser ved seg.
Men jeg tror det aldri har vært et større flertall som aldri gjør noe 'krøll' enn i dag.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 6:56 pm Jeg er ikke venstrevridd. Nok en antagelse du bommer kraftig på. Problemet ditt er at du tar noen enkeltsaker og enkelthendelser og lar du de diktere hva du skal tro om hva det generelle bildet er. Ja, det er noen skoler, særlig i Oslo, hvor det er problemer med vold og trusler, og ja, det er et problem at noen har berøringsangst når det gjelder integreringsspørsmål. Akkurat der er vi nok enige, selv om du er veldig høyrevridd og antageligvis vil dra det mye lengre enn meg.

Men det som er det generelle bildet i Norge er at ungdommer er snille, hyggelige, oppfører seg godt, og stiller høye krav til seg selv -- mange rett og slett for høye krav til seg selv. Akkurat det samme gjelder foreldrene, så at det er snakk om curlingforeldre jevnt over er jeg ikke enig i, snarere tvert i mot.

Til slutt vil jeg anbefale deg og alle andre som åpenbart tenker at de fleste ungdommer er fæle å møte dem med et smil. Her i Trondheim hvor jeg bor nå har vi akkurat hatt en haug med russ rett oppi lia bak oss i hele russetida. Her bor det stort sett barnefamilier, og nesten alle har bare positive ting å si om russen. Men så er det et par grinebitere som snakker stygt om dem og ikke vil ha dem her, til tross for at russen hadde søkt og skrevet et fint brev til nabolaget først. Men så er det slik med disse grinebiterne at de snakker ikke bare stygt om russen; de snakker stygt om alle og har problemer med alle som ikke gjør ting som i følge dem er "etter boka".

Smil, så får du smil tilbake!
Har vurdert å svare Neptun her, men det hele hadde bare blitt en svak parafrasering av blant annet dette fantastiske innlegget.

Neptun elsker å synse og betrakte for å skape sine egne konklusjoner ut i fra dette, helt fraværende fra reell empirisk data.

Nå er muligens dette temaet vanskeligere å forske på rent empirisk, men denne synsingen om at "ungdommen var bedre før" vitner vel mer eller mindre om et forvridd virkelighetssyn på egen ungdomstid.
Sist redigert av Centrist den ons mai 17, 2023 8:53 pm, redigert 2 ganger totalt.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 6:05 pm Der kom det igjen - "gamle".
Ja, vi må for all del ikke stille krav eller kritisere dagens unge når de oppfører seg svært dårlig. Omkvedet er alltid "det er bare noen få utskudd" og "dagens unge er snillere enn før".
Vel, da jeg var ung så var vi ikke drivende fulle 17. mai og oppførte oss som rasshøl midt blant barn og voksne. Sier heller ikke at dette gjelder alle, men går man ut i dag så er det altfor mange som er fulle og ufyselige.

Respekten for autoriteter er borte. Politiet angripes verbalt og fysisk om de kommer for å rydde opp. Ikke av én men av hele skoleklasser og ansamlinger av ungdom.
Om lærere snakker til gullungen, så tropper rasende foreldre opp på skolen for å skjelle ut læreren. Det blir ikke mye oppdragelse av slikt.

Jeg ser faktisk hvorfor utviklingen har gått den veien også i denne tråden.
Når gullungen hele tiden får høre hvor unike og fantastiske de er av foreldre som dyrker dem og skal være deres bestevenner så tror de at de er usårlige og kan gjøre hva de vil.
Sier ikke at alt var bedre før i tiden, men enkelte ting var bedre. Og 17 mai var en hyggelig dag for alle. Slik er det ikke lengre.
Selvfølgelig skal det stilles krav. Men du later som at det ikke stilles krav. Sannsynligvis har ungdomsgenerasjonen ikke vært utsatt for mer press og krav akademisk og sosialt enn de siste 10 årene, ref. bla. sosiale medier.

Hvorfor skal ungdommen ha så voldsomt respekt for autoriteter da? Respekten og tilliten til autoriteter er noe som må fortjenes og ikke automatisk gis. Man ser tydelige empiriske data som beviser at spesielt politiet har et problem med makt(mis)bruk og å skulle legge seg ned på rygg for dette pga. autoritet høres ikke akkurat ut som noe man feirer på 17. Mai.

17. Mai er og vil aldri være en hyggelig dag for "alle." Det er språklig unøyaktighet. Det at 17. Mai visstnok skal ha blitt så forferdelig for alle andre enn ungdommen som er beruset, er en påstand uten belegg i noe videre enn anekdotiske avisoppslag. Hvordan vet du at det ikke var slåsskamper og overberusede folk på 17. Mai før?
Sist redigert av Centrist den ons mai 17, 2023 8:53 pm, redigert 3 ganger totalt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Hetfield skrev: ons mai 17, 2023 8:14 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 7:56 pm
Hetfield skrev: ons mai 17, 2023 7:49 pm

Samfunnet har blitt kaldere etter sosiale medier, ingen tvil om det.
Er det virkelig det eller er det mer noe folk liker å si?
Jeg så betydelig mye mer jævelskap rundt om i samfunnet fra jeg var liten kontra hvordan det var nå, både i form av generell oppførsel men også hva folk generelt sett fant på.
Det var tøffere å være annerledes om man hadde en diagnose eller en annen legning. Psykisk helse var også fullstendig tabu, da var det bare noe rart med en, eller man ble kalt mentalt veik. På disse punktene er folk mer opplyst og tolerante nå, i størst grad Gen Z.

Folkeskikken ute blant folk er dårligere enn før, og det gjelder alle aldersgrupper.

Som Neptun skrev, noe var bedre før, men det er andre ting som har blitt bedre.
Er den virkelig det, tror det blir forferdelig mye personlige opplevelser her først og fremst.
Syns folk var temmelig mye jævligere før i tiden, i spedd med veldig intoleranse ovenfor folk som viket vekk fra A4-normen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 8:17 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 7:56 pm
Hetfield skrev: ons mai 17, 2023 7:49 pm

Samfunnet har blitt kaldere etter sosiale medier, ingen tvil om det.
Er det virkelig det eller er det mer noe folk liker å si?
Jeg så betydelig mye mer jævelskap rundt om i samfunnet fra jeg var liten kontra hvordan det var nå, både i form av generell oppførsel men også hva folk generelt sett fant på.
Forskjellen fra da til nå er vel først og fremst at alt som skjer nå fanges opp og dokumenteres.
Sånn var det ikke før, da foregikk det mye skit i det skjulte.
Det er noen få som gjør skikkelig mye drit, men de er ikke mange men har kanskje flere negative hendelser ved seg.
Men jeg tror det aldri har vært et større flertall som aldri gjør noe 'krøll' enn i dag.
Det er sant men dette gjør også at folk er betydelig mye mer forsiktigere, spesielt på fylla, kontra hva man var før fordi alt, som du skriver, fanges opp og dokumenteres. Og det er ingen som vet det bedre enn den yngre generasjonen som kan risikere ekstremt mye hate om de virkelig går på en smell.

Ellers helt enig i at det skjedde jævlig mye dritt bak lukkede dører før i tiden som aldri så dagens lys, det tror jeg gir spesielt de som er over middagshøyden et veldig inntrykk av at alt var så mye mer uskyldig før for man hørte aldri om det som skjedde rundt en.

Jokkemedkniven

Legg inn av Jokkemedkniven »

Ale skrev: ons mai 17, 2023 3:44 pm "Alt var bedre før"

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hetfield skrev: ons mai 17, 2023 8:14 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 7:56 pm
Hetfield skrev: ons mai 17, 2023 7:49 pm

Samfunnet har blitt kaldere etter sosiale medier, ingen tvil om det.
Er det virkelig det eller er det mer noe folk liker å si?
Jeg så betydelig mye mer jævelskap rundt om i samfunnet fra jeg var liten kontra hvordan det var nå, både i form av generell oppførsel men også hva folk generelt sett fant på.
Det var tøffere å være annerledes om man hadde en diagnose eller en annen legning. Psykisk helse var også fullstendig tabu, da var det bare noe rart med en, eller man ble kalt mentalt veik. På disse punktene er folk mer opplyst og tolerante nå, i størst grad Gen Z.

Folkeskikken ute blant folk er dårligere enn før, og det gjelder alle aldersgrupper.

Som Neptun skrev, noe var bedre før, men det er andre ting som har blitt bedre.
Enig i dette. Flere ting var verre før enn nå bl.a. synet på psykisk helse.

Det kan godt hende at ungdommer gjorde mer pøbelstreker/hærverk også, men det er nok en konsekvens av at de alltid var ute på fritiden. I dag er de mye mer inne.
Dessuten er det trolig mer alvorlig mobbing i dag grunnet digital uthenging i diverse sosiale medier i form av bilder. Dvs. uthenging som ikke forsvinner og som derfor er alvorligere for dem det går utover.

Men det er liten tvil om at vi generelt hadde mer respekt for voksne og øvrighetspersoner. Flinkere også å hjelpe til med snømåking og slikt.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 8:14 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 7:45 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 5:12 pm Er ikke dette ganske typisk eksempel på at noen få idioter ødelegger for en hel gruppe mennesker.

Tror det er greit om man ikke stempler en hel gruppe for noe som kanskje noen få prosent/promille driver med av dritt..
Hadde det bare vært et fåtall. Men når det var en større gruppe som utførte dette, og resten gikk bak og flira og lo, og ikke ser hvor uakseptabel oppførsel dette er, så er det sjokkerende.

At fyll og fanteri skal være slutten på 12 års skolegang, og at man blir sett på som rar/kjip hvis man ikke er med på dette, har jeg aldri skjønt meg på.

Kall meg gjerne gammeldags.
Det er et fåtall.
Media blåser det opp for å få klikk og du biter på.
De aller fleste unge i dag er bra folk som nesten aldri finner på noe tull.
Det er et fåtall, men du har kanskje tall som bekrefter påstanden din?
Var 10-12 av en gruppe på ca 40 gutter. Når mange av de som ikke spruter står å ler og peker, så vil jeg si det var en stor andel av denne gruppen. Vi gikk naturligvis bort fra plassen vi sto på før resten av russen kom.

Skal presisere at det var kun gutter og ingen jenter som sto for ugangen. Var et 20 talls jenteruss som gikk i den samme gjengen som trakk seg litt tilbake. Men de gjorde heller ingenting for å si ifra at dette var ugrei oppførsel.

Så kjapt regnet 10-12 spruta øl, 10-12 står å ler og er aktivt med på leken. Vi er da oppe i 20-24 av en gruppe på 60 stk. Andelen av aktuell russegjeng som ikke eier folkeskikk er da oppe i 33-40%. Ganske høyt tall spør du meg.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 9:03 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 8:14 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 7:45 pm

Hadde det bare vært et fåtall. Men når det var en større gruppe som utførte dette, og resten gikk bak og flira og lo, og ikke ser hvor uakseptabel oppførsel dette er, så er det sjokkerende.

At fyll og fanteri skal være slutten på 12 års skolegang, og at man blir sett på som rar/kjip hvis man ikke er med på dette, har jeg aldri skjønt meg på.

Kall meg gjerne gammeldags.
Det er et fåtall.
Media blåser det opp for å få klikk og du biter på.
De aller fleste unge i dag er bra folk som nesten aldri finner på noe tull.
Det er et fåtall, men du har kanskje tall som bekrefter påstanden din?
Var 10-12 av en gruppe på ca 40 gutter. Når mange av de som ikke spruter står å ler og peker, så vil jeg si det var en stor andel av denne gruppen. Vi gikk naturligvis bort fra plassen vi sto på før resten av russen kom.

Skal presisere at det var kun gutter og ingen jenter som sto for ugangen. Var et 20 talls jenteruss som gikk i den samme gjengen som trakk seg litt tilbake. Men de gjorde heller ingenting for å si ifra at dette var ugrei oppførsel.

Så kjapt regnet 10-12 spruta øl, 10-12 står å ler og er aktivt med på leken. Vi er da oppe i 20-24 av en gruppe på 60 stk. Andelen av aktuell russegjeng som ikke eier folkeskikk er da oppe i 33-40%. Ganske høyt tall spør du meg.
Så 10-12 gjorde det av 40... Er det 40 russ i norge.
Dette var jo logikk fra helvete.

Hvor mange utgjør dette av gruppen russ som du sverter?
0,01 promille kanskje.

Og de skal være premissgivere for hele gruppen russ?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 9:03 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 8:14 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 7:45 pm

Hadde det bare vært et fåtall. Men når det var en større gruppe som utførte dette, og resten gikk bak og flira og lo, og ikke ser hvor uakseptabel oppførsel dette er, så er det sjokkerende.

At fyll og fanteri skal være slutten på 12 års skolegang, og at man blir sett på som rar/kjip hvis man ikke er med på dette, har jeg aldri skjønt meg på.

Kall meg gjerne gammeldags.
Det er et fåtall.
Media blåser det opp for å få klikk og du biter på.
De aller fleste unge i dag er bra folk som nesten aldri finner på noe tull.
Det er et fåtall, men du har kanskje tall som bekrefter påstanden din?
Var 10-12 av en gruppe på ca 40 gutter. Når mange av de som ikke spruter står å ler og peker, så vil jeg si det var en stor andel av denne gruppen. Vi gikk naturligvis bort fra plassen vi sto på før resten av russen kom.

Skal presisere at det var kun gutter og ingen jenter som sto for ugangen. Var et 20 talls jenteruss som gikk i den samme gjengen som trakk seg litt tilbake. Men de gjorde heller ingenting for å si ifra at dette var ugrei oppførsel.

Så kjapt regnet 10-12 spruta øl, 10-12 står å ler og er aktivt med på leken. Vi er da oppe i 20-24 av en gruppe på 60 stk. Andelen av aktuell russegjeng som ikke eier folkeskikk er da oppe i 33-40%. Ganske høyt tall spør du meg.
Av 43 000 russ dette kullet altså.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm
Saliph skrev: ons mai 17, 2023 3:15 pm Rolig nå gamlefar
Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
Mer overrasket over at folk bruker så store summer på bunad, enn at enkelte tenåringer ikke klarer å bruke hodet. For å være helt ærlig.

Passerte nylig en russebuss i gamle Østfold-traktene med «Dattera di har sex med en drittsekk»(noe i den ordlyden) over hele baksiden.

Er alltid fåtallet som ødelegger.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 7:37 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 7:12 pm
Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 6:56 pm Jeg er ikke venstrevridd. Nok en antagelse du bommer kraftig på. Problemet ditt er at du tar noen enkeltsaker og enkelthendelser og lar du de diktere hva du skal tro om hva det generelle bildet er. Ja, det er noen skoler, særlig i Oslo, hvor det er problemer med vold og trusler, og ja, det er et problem at noen har berøringsangst når det gjelder integreringsspørsmål. Akkurat der er vi nok enige, selv om du er veldig høyrevridd og antageligvis vil dra det mye lengre enn meg.

Men det som er det generelle bildet i Norge er at ungdommer er snille, hyggelige, oppfører seg godt, og stiller høye krav til seg selv -- mange rett og slett for høye krav til seg selv. Akkurat det samme gjelder foreldrene, så at det er snakk om curlingforeldre jevnt over er jeg ikke enig i, snarere tvert i mot.

Til slutt vil jeg anbefale deg og alle andre som åpenbart tenker at de fleste ungdommer er fæle å møte dem med et smil. Her i Trondheim hvor jeg bor nå har vi akkurat hatt en haug med russ rett oppi lia bak oss i hele russetida. Her bor det stort sett barnefamilier, og nesten alle har bare positive ting å si om russen. Men så er det et par grinebitere som snakker stygt om dem og ikke vil ha dem her, til tross for at russen hadde søkt og skrevet et fint brev til nabolaget først. Men så er det slik med disse grinebiterne at de snakker ikke bare stygt om russen; de snakker stygt om alle og har problemer med alle som ikke gjør ting som i følge dem er "etter boka".

Smil, så får du smil tilbake!
Det siste avsnittet ditt om russen er sikkert greit, men russen har jeg ikke omtalt i mine kommentarer spesifikt selv om de er omtalt i trådstarten - og jeg er enig med trådstarter.

I hovedsak tar jeg opp den "nye måten å feire 17 mai på", som ikke mange har noe å utsette på. Vel, unntatt dem som får dagen spolert p.g.a. dette, spesielt småbarnsfamilier.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... barnas-dag
Når det gjelder fyll og fanteri på nasjonaldagen, så er jeg enig i at det ikke er ålreit om det kommer ut av kontroll, særlig der det er barn. Her er det også mange voksne som "synder", og det er flaut. Når det er sagt, så er jeg litt lei av dette maset om "barnas dag". 17. mai er en viktig dag for alle, ikke bare barna.
For all del, 17 mai er for alle.
Men jeg synes det er en vesentlig forskjell på "vår fyll" natt til 17 mai og dagens fyll midt på blanke dagen i dress og bunader.
Spesielt fordi barn blir eksponerte og skremte av fyllebrøl, sjangling og offentlig urinering som de ikke er vant til. Ja, det er hensynsløst og veldig lite classy, det er nå mitt syn.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 9:36 pm
Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 7:37 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 7:12 pm

Det siste avsnittet ditt om russen er sikkert greit, men russen har jeg ikke omtalt i mine kommentarer spesifikt selv om de er omtalt i trådstarten - og jeg er enig med trådstarter.

I hovedsak tar jeg opp den "nye måten å feire 17 mai på", som ikke mange har noe å utsette på. Vel, unntatt dem som får dagen spolert p.g.a. dette, spesielt småbarnsfamilier.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... barnas-dag
Når det gjelder fyll og fanteri på nasjonaldagen, så er jeg enig i at det ikke er ålreit om det kommer ut av kontroll, særlig der det er barn. Her er det også mange voksne som "synder", og det er flaut. Når det er sagt, så er jeg litt lei av dette maset om "barnas dag". 17. mai er en viktig dag for alle, ikke bare barna.
For all del, 17 mai er for alle.
Men jeg synes det er en vesentlig forskjell på "vår fyll" natt til 17 mai og dagens fyll midt på blanke dagen i dress og bunader.
Spesielt fordi barn blir eksponerte og skremte av fyllebrøl, sjangling og offentlig urinering som de ikke er vant til. Ja, det er hensynsløst og veldig lite classy, det er nå mitt syn.
Ja da, akkurat dette er jeg naturligvis enig med deg i.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 9:36 pm
Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 7:37 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 7:12 pm

Det siste avsnittet ditt om russen er sikkert greit, men russen har jeg ikke omtalt i mine kommentarer spesifikt selv om de er omtalt i trådstarten - og jeg er enig med trådstarter.

I hovedsak tar jeg opp den "nye måten å feire 17 mai på", som ikke mange har noe å utsette på. Vel, unntatt dem som får dagen spolert p.g.a. dette, spesielt småbarnsfamilier.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... barnas-dag
Når det gjelder fyll og fanteri på nasjonaldagen, så er jeg enig i at det ikke er ålreit om det kommer ut av kontroll, særlig der det er barn. Her er det også mange voksne som "synder", og det er flaut. Når det er sagt, så er jeg litt lei av dette maset om "barnas dag". 17. mai er en viktig dag for alle, ikke bare barna.
For all del, 17 mai er for alle.
Men jeg synes det er en vesentlig forskjell på "vår fyll" natt til 17 mai og dagens fyll midt på blanke dagen i dress og bunader.
Spesielt fordi barn blir eksponerte og skremte av fyllebrøl, sjangling og offentlig urinering som de ikke er vant til. Ja, det er hensynsløst og veldig lite classy, det er nå mitt syn.
Ser ut til at det er flere som holder den gamle tradisjonen ved hevd, sikkert også den dag i dag.
Disse blir spesielt 'sjarmerende' når de døgner og fortsetter utover 17. ,
eller drar i gang igjen på dag 2.
Men de saken gjelder holdt nok ikke hele veien dit...
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... til-17-mai
https://www.nrk.no/nyheter/mye-brak-og- ... 1.16412951

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

thomassim skrev: ons mai 17, 2023 9:32 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm
Saliph skrev: ons mai 17, 2023 3:15 pm Rolig nå gamlefar
Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
Mer overrasket over at folk bruker så store summer på bunad, enn at enkelte tenåringer ikke klarer å bruke hodet. For å være helt ærlig.
Det får da bli deres sak hvor mye penger de vil bruke på en fest-drakt (folkedrakt)

Som oftest har de en slik bunad i flere årtier. (kan syes ut etterhvert som de ikke lengre er like unge og slanke :) )
Da blir den ikke så dyr totalt sett, dessuten finnes billigere alternativ.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 9:56 pm
thomassim skrev: ons mai 17, 2023 9:32 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm

Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
Mer overrasket over at folk bruker så store summer på bunad, enn at enkelte tenåringer ikke klarer å bruke hodet. For å være helt ærlig.
Det får da bli deres sak hvor mye penger de vil bruke på en fest-drakt (folkedrakt)

Som oftest har de en slik bunad i flere årtier. (kan syes ut etterhvert som de ikke lengre er like unge og slanke :) )
Da blir den ikke så dyr totalt sett, dessuten finnes billigere alternativ.
Koster fort 8-10K å sy den inn/ut, er man notorisk jojo-slanker og vil passe i bunaden år etter år så blir det kostbart 😂

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg har aldri hatt problemer med ungdom som gjør opprør, er i opposisjon, som gjør dumme ting/bøll (så lenge det ikke går utover andre), alt dette er en normal del av utviklingen oh det å bli voksen, og noen er verre enn andre.

Det jeg har registrert er hvor navlebeskuende den oppvoksende generasjonen virker å være, jeg ser det på butikker, på kollektivtransport, på treningssenter mm. Det er meg, meg og atter meg, det er ikke lenge siden jeg tok buss hvor 3 jenter på 14-15 nektet å flytte seg for en pensjonist som åpenbart hadde behov for å sitte. Tiden går med på å glo på hva andre gjør og dokumentere alt det uinteressante man selv gjør og ikke minst ta bilder av eller filme seg selv. 18-åringer på Sats som bruker tre ganger så lang tid på ting (og gjør at andre må vente eller endre opplegg) for de skal lage tiktok-video eller noe annet. De er entitled og ofte uhøflig, kravstore og ofte bortskjemte.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 9:56 pm
thomassim skrev: ons mai 17, 2023 9:32 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm

Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
Mer overrasket over at folk bruker så store summer på bunad, enn at enkelte tenåringer ikke klarer å bruke hodet. For å være helt ærlig.
Det får da bli deres sak hvor mye penger de vil bruke på en fest-drakt (folkedrakt)

Som oftest har de en slik bunad i flere årtier. (kan syes ut etterhvert som de ikke lengre er like unge og slanke :) )
Da blir den ikke så dyr totalt sett, dessuten finnes billigere alternativ.
Det er en god investering som holder seg i verdi, det finnes mye annet som er mer idiotisk å bruke penger på, dyr bil f eks.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Rundt regnet 50 år siden jeg var russ. Det var nok atskillig mer stil og klasse over feiringen dengang -
var jo heller ikke slik at alle var russ. Bare vi begavede som tok examen artium var russ.
Vi var eksklusive og "well behaved" - vi hadde klasse.
Vi hadde russestav - en stilig bambuspinne isteden for flagg.
Vi festet nåler i enden på denne russestaven - så stakk vi i stykker ungenes ballonger! Uskyldig moro som alle satte pris på. 17. mai kysset jeg en politikvinne - ordentlig tungekyss! Kameratene mine påsto senere at det var politihesten dama satt på jeg kysset... Nåja - var jo ikke helt edru - vi hadde øl, men vi brukte ikke narkotitika slik de gjør idag. Bare uskyldig moro dengang - åsså hadde vi russerop:
"Drit i fitta
ronk i do
rødruss nitten sytti to!
Hurrah!

peraleks

Legg inn av peraleks »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 10:06 pm Jeg har aldri hatt problemer med ungdom som gjør opprør, er i opposisjon, som gjør dumme ting/bøll (så lenge det ikke går utover andre), alt dette er en normal del av utviklingen oh det å bli voksen, og noen er verre enn andre.

Det jeg har registrert er hvor navlebeskuende den oppvoksende generasjonen virker å være, jeg ser det på butikker, på kollektivtransport, på treningssenter mm. Det er meg, meg og atter meg, det er ikke lenge siden jeg tok buss hvor 3 jenter på 14-15 nektet å flytte seg for en pensjonist som åpenbart hadde behov for å sitte. Tiden går med på å glo på hva andre gjør og dokumentere alt det uinteressante man selv gjør og ikke minst ta bilder av eller filme seg selv. 18-åringer på Sats som bruker tre ganger så lang tid på ting (og gjør at andre må vente eller endre opplegg) for de skal lage tiktok-video eller noe annet. De er entitled og ofte uhøflig, kravstore og ofte bortskjemte.
Men dette er igjen bare noe personlig fra din side(Som for all del fint kan være oppdiktet i tillegg).
Jeg har aldri opplevd at noen ikke har reist seg opp for eldre på en buss, det ligger ganske så bakt inn i margen på folk.

En annen artig ting er hvordan det kun går en vei i tillegg, det er alltid eldre som sitter å klager over unge.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 9:53 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 9:36 pm
Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 7:37 pm Når det gjelder fyll og fanteri på nasjonaldagen, så er jeg enig i at det ikke er ålreit om det kommer ut av kontroll, særlig der det er barn. Her er det også mange voksne som "synder", og det er flaut. Når det er sagt, så er jeg litt lei av dette maset om "barnas dag". 17. mai er en viktig dag for alle, ikke bare barna.
For all del, 17 mai er for alle.
Men jeg synes det er en vesentlig forskjell på "vår fyll" natt til 17 mai og dagens fyll midt på blanke dagen i dress og bunader.
Spesielt fordi barn blir eksponerte og skremte av fyllebrøl, sjangling og offentlig urinering som de ikke er vant til. Ja, det er hensynsløst og veldig lite classy, det er nå mitt syn.
Ser ut til at det er flere som holder den gamle tradisjonen ved hevd, sikkert også den dag i dag.
Disse blir spesielt 'sjarmerende' når de døgner og fortsetter utover 17. ,
eller drar i gang igjen på dag 2.
Men de saken gjelder holdt nok ikke hele veien dit...
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... til-17-mai
https://www.nrk.no/nyheter/mye-brak-og- ... 1.16412951
Det er det garantert. Noen få timer med søvn - og på'an igjen. Mange slitne personer å se i gata her. De så forresten slitne ut allerede i formiddag.

Nå er jeg i femtiårene, men husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai. Selve 17 mai var vi spake og likte dårlig korpsmusikk på formiddagen :D - ikke snakk om noen dagenderpåpils på formiddagen nei. Maks et glass til bløtkaken etter folketoget.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 10:14 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 9:53 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 9:36 pm

For all del, 17 mai er for alle.
Men jeg synes det er en vesentlig forskjell på "vår fyll" natt til 17 mai og dagens fyll midt på blanke dagen i dress og bunader.
Spesielt fordi barn blir eksponerte og skremte av fyllebrøl, sjangling og offentlig urinering som de ikke er vant til. Ja, det er hensynsløst og veldig lite classy, det er nå mitt syn.
Ser ut til at det er flere som holder den gamle tradisjonen ved hevd, sikkert også den dag i dag.
Disse blir spesielt 'sjarmerende' når de døgner og fortsetter utover 17. ,
eller drar i gang igjen på dag 2.
Men de saken gjelder holdt nok ikke hele veien dit...
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... til-17-mai
https://www.nrk.no/nyheter/mye-brak-og- ... 1.16412951
Det er det garantert. Noen få timer med søvn - og på'an igjen. Mange slitne personer å se i gata her. De så forresten slitne ut allerede i formiddag.

Nå er jeg i femtiårene, men husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai. Selve 17 mai var vi spake og likte dårlig korpsmusikk på formiddagen :D - ikke snakk om noen dagenderpåpils på formiddagen nei. Maks et glass til bløtkaken etter folketoget.
He he, ja natt til 17. var jo en festdag nesten uten like. Og så vidt jeg kan se så er det fortsatt sånn for mange.
Synd at det utarter for enkelte, og særlig kjipt om ungene blir utsatt for ubehageligheter.
Det var tider det, men det hører fortiden til for min del, nå er det alkoholfritt pga litt kjøring av familie som kommer på besøk osv.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 10:14 pm husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai.
Ikke verst, når det bare er noen timer siden :)

Men, jo, skjønner. Selv hadde jeg aldri hatt noen tradisjon med å feste 17 mai, men har det ikke vært for at jeg har vært på jobb i dag, og skal i morgen, så hadde jeg garantert tatt noen glass i kveld. På slutten 70 og børjan av 80 tallet kjørte russen rundt i lastebiler der de satt på planet med sirener og metalltønner de dundret løs på. Vekkerunden. Da sprang vi som barn etter og kastet egg på dem. Noen ble så forbanna at de hoppet ut og løp etter oss, men de måtte jo snu for at lastebilen ikke skulle kjøre fra dem. Gode, artige tider.

Men det hendte at det lå en og annen russ tilfeldig plassert rundt i gatene og fortauet da vi gikk i barnetoget.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Våres barn er alltid bedre enn andres.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:46 pm
Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 3:38 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
Like høl i huet som å kjøpe et klesplagg til den prisen.
De fleste bunader som benyttes i dag har ikke kostet så mye, men det er faktisk ikke så mye når det er snakk om et plagg man kan bruke I stort sett alle store begivenheter livet gjennom. Jeg har selv to stk og holder de kjært. Mange går i arv og gis som konfirmasjonsgave, jeg synes det er en fin norsk og nordisk tradisjon, vi skal være stolte av arven vår. Så fint håndverk er verdt sin vekt i gull, synes du det er bedre å kjøpe 20 polyestergensere og kjoler hvert år som ikke holder mer enn 3 ganger og forurenser veldig?
Faktisk flere liv gjennom, min mor har avhendet sin bunad og vinterbunad litt bit for bit og nå er de ulike delene av plagget en fryd å se på for en annen generasjon.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 10:34 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 10:14 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 9:53 pm

Ser ut til at det er flere som holder den gamle tradisjonen ved hevd, sikkert også den dag i dag.
Disse blir spesielt 'sjarmerende' når de døgner og fortsetter utover 17. ,
eller drar i gang igjen på dag 2.
Men de saken gjelder holdt nok ikke hele veien dit...
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... til-17-mai
https://www.nrk.no/nyheter/mye-brak-og- ... 1.16412951
Det er det garantert. Noen få timer med søvn - og på'an igjen. Mange slitne personer å se i gata her. De så forresten slitne ut allerede i formiddag.

Nå er jeg i femtiårene, men husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai. Selve 17 mai var vi spake og likte dårlig korpsmusikk på formiddagen :D - ikke snakk om noen dagenderpåpils på formiddagen nei. Maks et glass til bløtkaken etter folketoget.
He he, ja natt til 17. var jo en festdag nesten uten like. Og så vidt jeg kan se så er det fortsatt sånn for mange.
Synd at det utarter for enkelte, og særlig kjipt om ungene blir utsatt for ubehageligheter.
Det var tider det, men det hører fortiden til for min del, nå er det alkoholfritt pga litt kjøring av familie som kommer på besøk osv.
Har svingt litt over det der, full fest på 16 Mai er mer forbeholdt teenåringer.
17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 3:55 pm
Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:46 pm synes du det er bedre å kjøpe 20 polyestergensere og kjoler hvert år som ikke holder mer enn 3 ganger og forurenser veldig?
Man kjøper selvsagt klær med kvalitet som varer mer enn 3 ganger bruk. Bunader som er gått i arv er en ting. En annen ting er å bestille bunad til 60 000 lapper. Er man rik er det jo ikke noe problem, men for den jevne arbeider er det nærmest umulig dersom man ikke har spinket og spart.

Bunader ligger på rundt 20 000 pluss minus. Det er mye mindre høl i huet å bruke penger på en slik.
Jada, de som syr jobber nok gladelig for 40 - 50 kr timen for å få det til å hende. Det er foresten ikke bare broderingen og stoffet som koster mange penger.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm 17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det må vel være mest for dem som ikke skal på jobb eller skole dagen etterpå.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 10:50 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm 17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det må vel være mest for dem som ikke skal på jobb eller skole dagen etterpå.
Er ikke rent få som tar seg fri 18 Mai eller kjører full hjemmekontor dagen derpå.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 10:34 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 10:14 pm

Det er det garantert. Noen få timer med søvn - og på'an igjen. Mange slitne personer å se i gata her. De så forresten slitne ut allerede i formiddag.

Nå er jeg i femtiårene, men husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai. Selve 17 mai var vi spake og likte dårlig korpsmusikk på formiddagen :D - ikke snakk om noen dagenderpåpils på formiddagen nei. Maks et glass til bløtkaken etter folketoget.
He he, ja natt til 17. var jo en festdag nesten uten like. Og så vidt jeg kan se så er det fortsatt sånn for mange.
Synd at det utarter for enkelte, og særlig kjipt om ungene blir utsatt for ubehageligheter.
Det var tider det, men det hører fortiden til for min del, nå er det alkoholfritt pga litt kjøring av familie som kommer på besøk osv.
Har svingt litt over det der, full fest på 16 Mai er mer forbeholdt teenåringer.
17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det var vel egentlig sånn tidligere også, men jeg fikk unger og et annet fokus i god tid før 30 årene og da endrer jo fokuset seg litt, naturligvis.
Nå som ungene er store så er det litt kjøring og henting av familiemedlemmer i stedet, så for min del så er ingene av delene en dag for festing, utover god mat og kake da.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»