17. mai - meny

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

17. mai - meny

Legg inn av KingKongHalvor »

Ja, rett og slett - hva spiser folk på nasjonaldagen?

Selv starter jeg med litt coppaskinke, jordbær og champagne til frokost.

Til lunsj blir det nybakt brød med reker og majones, og røkt ørret og eggerøre. Fortsetter med champagne.

Middag starter med sjøkrepsrisotto og hvit burgunder.
Rypebryst som på Vianvang, og da blir det en Amarone i anledning dagen.
Avslutter med klassisk norsk bløtkake. Har prøvd 3 ganger å bake sukkerbrød, det funker ikke, så det blir kjøpebunn.

Håper alle får en trivelig 17.mai!🥳

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Lang lunsj med vennegjeng fra kl 11 hvor det blir et klassisk koldtbord. Hjemmelagde rundstykker og foccaia, diverse spekeskinker (serrano, parma, vanlig spekeskinke etc) Kjøttboller i tomatsaus, eggerøre, oster både milde og skarpe typer. Skagenrøre, reker, baconsurret dadler, mozzarellasalat, brokkolisalat, diverse grønt, kjeks, diverse frukt. To kaker av ukjent type. Til drikke: Champagne, rosèvin og øl.

Middagen blir på Südøst. En treretter jeg ikke har sjekka hva er, men som jeg ikke har allverden med forventninger til. Sted ble i første rekke valgt pga det sosiale og en fin uteservering.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Tinkler skrev: tir mai 16, 2023 4:05 pm Middagen blir på Südøst. En treretter jeg ikke har sjekka hva er, men som jeg ikke har allverden med forventninger til. Sted ble i første rekke valgt pga det sosiale og en fin uteservering.
Jeg har vært der med jobben tre ganger, har til gode å bli imponert av maten - håper de hever det et hakk for dere i morgen.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

MrPets skrev: tir mai 16, 2023 4:11 pm
Tinkler skrev: tir mai 16, 2023 4:05 pm Middagen blir på Südøst. En treretter jeg ikke har sjekka hva er, men som jeg ikke har allverden med forventninger til. Sted ble i første rekke valgt pga det sosiale og en fin uteservering.
Jeg har vært der med jobben tre ganger, har til gode å bli imponert av maten - håper de hever det et hakk for dere i morgen.
Har mine tvil, spesielt siden det er 17. mai og mye folk. En del steder som tyr til enkle løsninger da

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

KingKongHalvor skrev: tir mai 16, 2023 3:52 pm Ja, rett og slett - hva spiser folk på nasjonaldagen?

Selv starter jeg med litt coppaskinke, jordbær og champagne til frokost.

Til lunsj blir det nybakt brød med reker og majones, og røkt ørret og eggerøre. Fortsetter med champagne.

Middag starter med sjøkrepsrisotto og hvit burgunder.
Rypebryst som på Vianvang, og da blir det en Amarone i anledning dagen.
Avslutter med klassisk norsk bløtkake. Har prøvd 3 ganger å bake sukkerbrød, det funker ikke, så det blir kjøpebunn.

Håper alle får en trivelig 17.mai!🥳
Dagen skal feires i Trondheim, men ser det er meldt drittvær, så kanskje det legger en demper på stemningen.

Uansett, så starter dagen med champagnefrokost på Brittania. Deretter er det bestilt bord på Graffi til vennegjengen. De har ikke den mest spennende menyen, men jeg har gått for BBQ LIVÈCHEKYLLING
Med mango- og papayasalat, BBQ-saus, béarnaise, hvitløksdressing, maiskrem og Graffifries. (hentet fra menyen deres)

Deretter blir det sikkert masse øl på en av byens steder før man kanskje eller kanskje ikke avslutter med en kebab! Ha en fin feiring du også

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Ellers har jeg hørt at SODD er veldig populær 17-mai mat å servere i Trøndelag. Litt kjedelig for min smak, men veldig populært i trøndelag på 17-mai skal jeg tro en trønder jeg kjenner.

Kanskje man har noen rare tradisjoner andre steder i landet også. Tipper Rein-biff kan være en greie i Finnmark :D

Edit:

Vel når jeg søkte på sodd så viser det seg altså at det heter Trøndersodd. Da er det vel noe i det da sikkert at dette er tradisjonsmat på 17-mai

https://www.matprat.no/oppskrifter/trad ... ondersodd/

Someone

Legg inn av Someone »

Med barn i barneskolealder og bosatt i Asker har 17. mai menyen blitt kraftig nedtonet. Siden jeg må få en til skolen 7:15 for å rekke ymse ting før barnetoget oppom Krompen så blir frokosten av typen: "Noe i hånden". Så blir det vel noe ymse på skolen, men der er jo hele greie ferdig i god tid før klokken 13. Men blir sikkert ymse pølser, is og kake.

Så blir det grilling med venner etter man får av seg bunaden tidlig ettermiddag

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Kul_Djevel skrev: tir mai 16, 2023 4:33 pm Ellers har jeg hørt at SODD er veldig populær 17-mai mat å servere i Trøndelag.
Sikkert med en dæsj bernaise oppi og en bakt potet sprengfull av mais og rømme ved siden av. Trøndercuisine.

Lezah

Legg inn av Lezah »

I år skal jeg ikke en døyt morsomt, og det er helt greit; været her i bartebyen er bedritent. Nå drikker jeg en sylfrekk (pulver)kaffe og et glass vann mens jeg manner meg opp til å legge ned noen kilometer på tredemølle. Etter det skal jeg riktignok unne meg en bedre frokost/lunsj i form av nybakt brød fra en gærning som burde være baker og diverse godt pålegg. Ellers blir det vanlig middag etc. Kanskje noen glass cola zero for å slå ut håret? Gudane veit!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Lezah skrev: ons mai 17, 2023 8:47 am I år skal jeg ikke en døyt morsomt, og det er helt greit; været her i bartebyen er bedritent. Nå drikker jeg en sylfrekk (pulver)kaffe og et glass vann mens jeg manner meg opp til å legge ned noen kilometer på tredemølle. Etter det skal jeg riktignok unne meg en bedre frokost/lunsj i form av nybakt brød fra en gærning som burde være baker og diverse godt pålegg. Ellers blir det vanlig middag etc. Kanskje noen glass cola zero for å slå ut håret? Gudane veit!
Vi er to gamlinger som har tenkt å subbe rundt hjemme i hverdagsklær og ta livet med knusende ro.
Noen spesiell meny har vi ikke tenkt på, vi spiser ett eller annet når vi er sultne.
Vi lever et slaraffenliv i dag.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Hoppet over frokosten i dag og gikk rett på et overdådig koldtbord til lunsj. Altfor mye godt!
Middag ble brennsnut og utover er det blitt diverse desserter/is/kaker. Det skumle er at kvelden fortsatt er ung...

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Kul_Djevel skrev: tir mai 16, 2023 4:18 pm
KingKongHalvor skrev: tir mai 16, 2023 3:52 pm Ja, rett og slett - hva spiser folk på nasjonaldagen?

Selv starter jeg med litt coppaskinke, jordbær og champagne til frokost.

Til lunsj blir det nybakt brød med reker og majones, og røkt ørret og eggerøre. Fortsetter med champagne.

Middag starter med sjøkrepsrisotto og hvit burgunder.
Rypebryst som på Vianvang, og da blir det en Amarone i anledning dagen.
Avslutter med klassisk norsk bløtkake. Har prøvd 3 ganger å bake sukkerbrød, det funker ikke, så det blir kjøpebunn.

Håper alle får en trivelig 17.mai!🥳
Deretter er det bestilt bord på Graffi til vennegjengen. De har ikke den mest spennende menyen, men jeg har gått for BBQ LIVÈCHEKYLLING
Med mango- og papayasalat, BBQ-saus, béarnaise, hvitløksdressing, maiskrem og Graffifries. (hentet fra menyen deres)
Terningkast 2.

Tipper jeg hadde klart å lage dette bedre hjemme. Graffi verre enn Burger King og skal liksom "være et bedre sted".

ØL på tap terningkast 3. Tydelig at de ikke engang greier å vaske glassene sine skikkelig. Det gjør pilsen på tapp verre, men de var ikke den verste. Derfor en 3er

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Kul_Djevel skrev: tor mai 18, 2023 7:54 am
Kul_Djevel skrev: tir mai 16, 2023 4:18 pm
KingKongHalvor skrev: tir mai 16, 2023 3:52 pm Ja, rett og slett - hva spiser folk på nasjonaldagen?

Selv starter jeg med litt coppaskinke, jordbær og champagne til frokost.

Til lunsj blir det nybakt brød med reker og majones, og røkt ørret og eggerøre. Fortsetter med champagne.

Middag starter med sjøkrepsrisotto og hvit burgunder.
Rypebryst som på Vianvang, og da blir det en Amarone i anledning dagen.
Avslutter med klassisk norsk bløtkake. Har prøvd 3 ganger å bake sukkerbrød, det funker ikke, så det blir kjøpebunn.

Håper alle får en trivelig 17.mai!🥳
Deretter er det bestilt bord på Graffi til vennegjengen. De har ikke den mest spennende menyen, men jeg har gått for BBQ LIVÈCHEKYLLING
Med mango- og papayasalat, BBQ-saus, béarnaise, hvitløksdressing, maiskrem og Graffifries. (hentet fra menyen deres)
Terningkast 2.

Tipper jeg hadde klart å lage dette bedre hjemme. Graffi verre enn Burger King og skal liksom "være et bedre sted".

ØL på tap terningkast 3. Tydelig at de ikke engang greier å vaske glassene sine skikkelig. Det gjør pilsen på tapp verre, men de var ikke den verste. Derfor en 3er
Det å kjøpe seg mat ute som er ordentlig god hører nå til sjeldenhetene. Og når det først er godt så er det nå ofte så dyrt at en må spørre seg om det er verdt det. Så med tanke på pris og kvalitet så er nå egentlig Burger King eller en eller annen bensinstasjonsburger bedre enn mye annet.

Møkkete og grisete er det ofte på mange av restaurantene også.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»