Toyota bZ4X

Svar
Kompressor

Re: Toyota bZ4X

Legg inn av Kompressor »

De burde kjĂžrt en lĂžype til, f eks langs motorveiene nedover til sverige og til danmark. Det er relativt flate motorveier.

Someone

Legg inn av Someone »

Iseran2770 skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:49 pm
Kompressor skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:47 pm Det er jo en stigning som gĂ„r til ca 455-458km i rekkeviddetest-lĂžypen som er ganske tĂžff, sĂ„ de som kommer over denne fĂ„r mange mil med nedover igjen.
Det er jo en helt tullete lÞype, de bilene som kommer over toppen fÄr jo masse gratis kilometer i nedoverbakkene etterpÄ.
Det stemmer, men samtidig vil den bilen som kommer lengst ha den lengste rekkevidden

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Could have would have should have.... Jeg er ikke begeistret over ruta de kjÞrer jeg heller, men samtidig sÄ er det et ganske svÊrt opplegg som skal fungere nÄr man kjÞrer i underkant av 30 biler samtidig pÄ test (og alt det andre de holder pÄ med rundt testen), og da kan de ikke kjÞre hvor som helst heller. For de som genuint er interessert i Ä hÞre noen argumenter for hvorfor de Är etter Är velger denne ruta, sÄ snakker de om det i en episode av elbilpodden fra 2022:
https://nye.naf.no/elbil/elbilpodden/vi ... esten-2022

Ellers kan jeg anbefale denne artikkelen fra MĂžller sin kommunikasjonssjef med tanker rundt denne testen:
https://www.motor.no/aktuelt/debatt-opp ... ten/241736

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Toyota sliter virkelig med ELbilen sin. 35% under oppgitt rekkevidde pÄ 2wd versjonen i vintertesten gjÞr at jeg forstÄr Ärsaken til at de trakk 4wd fra testen. Veldig spesielt det som de nÄ har havnet oppi.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hele bilen, navnet inkludert, burde jo skrotes.

Hjulbolter, rekkevidde, hanskerom, klimaanlegg som drikker strĂžm etc etc

Enorm ripe i lakken for verdens stĂžrste bilprodusent.

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Ja, man forstÄr jo hvorfor Toyota har vegret seg for Ä introdusere en ren elbil! -den kom sent, men litt for tidlig for Toyota.

Ille er det ogsÄ at mange Toyota-forhandlere har snakket ned andre elbiler i flere Är, og indirekte bedt trofaste Toyota-kunder holde seg unna til Toyota selv kom med dette!

Ellers snakket Toyota vel ganske hÞyt om faststoffbatterier, som vel skulle vÊre pÄ markedet nÄ etter det de sa for 3-4 Är siden, men dette har det blitt relativt stilt om.

Jan

Legg inn av Jan »

Snakket med en taxikollega i dag. Han hadde etter et halvt Ärs forsinkelse fÄtt sin Bz4 med 4-hjulstrekk. Ganske misfornÞyd med rekkeviddetn i noen fÄ minusgrader. 250 km i fÞlge gjettometeret hvis han skulle ha varme pÄ.
Han hadde oppsÞkt forhandleren og hevdet at han var blitt lurt til Ä kjÞpe bilen pÄ feil premisser og villedende markedsfÞring angÄende rekkevidde.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

SirJames skrev: ↑fre feb 03, 2023 1:20 am Hele bilen, navnet inkludert, burde jo skrotes.
Akkurat navnet er ikke noe problem synes jeg. Man mÄ bare huske "Beyond Zero", sÄ sitter bZ. 4 er stÞrrelses-klassen og X angir at det er en crossover/SUV. Skal man hakke lÞs pÄ bilmerkenavn og modeller ville jeg heller begynt med noen av elbilene som produseres av Putin-kompisene i Þsten, for der er det mye snodige greier.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Hollabaloo skrev: ↑fre feb 03, 2023 7:25 pm
SirJames skrev: ↑fre feb 03, 2023 1:20 am Hele bilen, navnet inkludert, burde jo skrotes.
Akkurat navnet er ikke noe problem synes jeg. Man mÄ bare huske "Beyond Zero", sÄ sitter bZ. 4 er stÞrrelses-klassen og X angir at det er en crossover/SUV. Skal man hakke lÞs pÄ bilmerkenavn og modeller ville jeg heller begynt med noen av elbilene som produseres av Putin-kompisene i Þsten, for der er det mye snodige greier.
Ja, mye rare modellnavn. Tyskerne hadde jo veldig ingeniĂžrdrevne navn, der masse tall og bokstaver beskrev bilen, fĂžr de ble mer vasket ut. bZ4X er jo litt henspill til det, dog trur jeg det er mer PR-folk enn ingeniĂžrer som har besluttet navnet her.

Men jeg gruer nÄ meg litt til emojigenerasjonen blir gammel nok til Ä sitte i viktige lederstillinger som skal avgjÞre navnet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ribba skrev: ↑fre feb 03, 2023 10:34 pm Men jeg gruer nĂ„ meg litt til emojigenerasjonen blir gammel nok til Ă„ sitte i viktige lederstillinger som skal avgjĂžre navnet.
Da blir det vel fort feks

T😀Y😀TA CđŸ€ RđŸ€ LL@

burkar

Legg inn av burkar »

Ribba skrev: ↑fre feb 03, 2023 10:34 pm
Hollabaloo skrev: ↑fre feb 03, 2023 7:25 pm
SirJames skrev: ↑fre feb 03, 2023 1:20 am Hele bilen, navnet inkludert, burde jo skrotes.
Akkurat navnet er ikke noe problem synes jeg. Man mÄ bare huske "Beyond Zero", sÄ sitter bZ. 4 er stÞrrelses-klassen og X angir at det er en crossover/SUV. Skal man hakke lÞs pÄ bilmerkenavn og modeller ville jeg heller begynt med noen av elbilene som produseres av Putin-kompisene i Þsten, for der er det mye snodige greier.
Ja, mye rare modellnavn. Tyskerne hadde jo veldig ingeniĂžrdrevne navn, der masse tall og bokstaver beskrev bilen, fĂžr de ble mer vasket ut. bZ4X er jo litt henspill til det, dog trur jeg det er mer PR-folk enn ingeniĂžrer som har besluttet navnet her.

Men jeg gruer nÄ meg litt til emojigenerasjonen blir gammel nok til Ä sitte i viktige lederstillinger som skal avgjÞre navnet.
Du har jo alltids Ora Funky Cat

Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

burkar skrev: ↑fre feb 03, 2023 11:08 pm
Ribba skrev: ↑fre feb 03, 2023 10:34 pm
Hollabaloo skrev: ↑fre feb 03, 2023 7:25 pm

Akkurat navnet er ikke noe problem synes jeg. Man mÄ bare huske "Beyond Zero", sÄ sitter bZ. 4 er stÞrrelses-klassen og X angir at det er en crossover/SUV. Skal man hakke lÞs pÄ bilmerkenavn og modeller ville jeg heller begynt med noen av elbilene som produseres av Putin-kompisene i Þsten, for der er det mye snodige greier.
Ja, mye rare modellnavn. Tyskerne hadde jo veldig ingeniĂžrdrevne navn, der masse tall og bokstaver beskrev bilen, fĂžr de ble mer vasket ut. bZ4X er jo litt henspill til det, dog trur jeg det er mer PR-folk enn ingeniĂžrer som har besluttet navnet her.

Men jeg gruer nÄ meg litt til emojigenerasjonen blir gammel nok til Ä sitte i viktige lederstillinger som skal avgjÞre navnet.
Du har jo alltids Ora Funky Cat

Bilde
De Great Wall-bilene gjorde det jo bra i koÞlisjonstest. Var en som het noe med KAFFE ogsÄ!

Someone

Legg inn av Someone »

LĂ„ bak en slik i dag. MĂ„ vĂŠre den SUVen med den stusseligste og kjedeligste baken?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: ↑fre mai 19, 2023 2:20 pm LĂ„ bak en slik i dag. MĂ„ vĂŠre den SUVen med den stusseligste og kjedeligste baken?
Toyota betyr jo stusselig pÄ latinsk, sÄ det er jo som seg hÞr og bÞr.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: ↑fre mai 19, 2023 2:30 pm
Someone skrev: ↑fre mai 19, 2023 2:20 pm LĂ„ bak en slik i dag. MĂ„ vĂŠre den SUVen med den stusseligste og kjedeligste baken?
Toyota betyr jo stusselig pÄ latinsk, sÄ det er jo som seg hÞr og bÞr.

Ikke glem at eierne ofte velger grÄ/sÞlvgrÄ og sjelden har lÞpende dialog med kjÞreskolene om moderne trafikk-skikk.

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: ↑fre mai 19, 2023 2:30 pm Toyota betyr jo stusselig pĂ„ latinsk, sĂ„ det er jo som seg hĂžr og bĂžr.
Tja, Toyota begynner vel Ä fÄ noen av de morsomste modellparkene blant alle bilprodusentene nÄ. De har GR Yaris, GR Corolla, GR 86 og GR Supra. Og alle er tilgjengelige med manuelle girkasser, som viser at Toyota er opptatt av kjÞregleder og ikke gode stats pÄ PR-brosjyrene.

De driver ogsÄ Ä forsker pÄ manuell girkasse til elbiler, samt at de har kommet langt nÄr det kommer til faststoffbatterier, noe som vil fÄ ned vekten. De er ogsÄ ledene pÄ hydrogen, der de utvikler bÄde teknologi relatert brenselsceller og forbrenningsmotorer. SÄ om ti eller tjue Är, sÄ betyr Toyota pÄ latinsk kanskje "hysterisk morsomt".

Men selvsagt. Toyota vil fortsatt levere kjedelige biler til kjedelige folk. For det er jo et tilnĂŠrmet utĂžmmelig marked, dog et marked der det er ekstrem hard konkurranse da alle andre bilprodusenter i stor grad har rettet seg 100% mot dette markedet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: ↑fre mai 19, 2023 3:23 pm
SirJames skrev: ↑fre mai 19, 2023 2:30 pm
Someone skrev: ↑fre mai 19, 2023 2:20 pm LĂ„ bak en slik i dag. MĂ„ vĂŠre den SUVen med den stusseligste og kjedeligste baken?
Toyota betyr jo stusselig pÄ latinsk, sÄ det er jo som seg hÞr og bÞr.

Ikke glem at eierne ofte velger grÄ/sÞlvgrÄ og sjelden har lÞpende dialog med kjÞreskolene om moderne trafikk-skikk.
Neida, skal ikke glemme det 😁

Visste forĂžvrig at @Ribba kom til Ă„ reagere, Toyota-eier som han er 😅

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: ↑fre mai 19, 2023 4:44 pm Neida, skal ikke glemme det 😁

Visste forĂžvrig at @Ribba kom til Ă„ reagere, Toyota-eier som han er 😅
Ja, langt fra unaturlig reaksjon Ă„ forsvare at Toyota lager morsomme biler, da Toyotaen min er langt morsommere Ă„ kjĂžre enn BMW'en min (dog kjipere Ă„ kjĂžre enn den gamle Opel'n min).

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ribba skrev: ↑fre mai 19, 2023 3:59 pm
SirJames skrev: ↑fre mai 19, 2023 2:30 pm Toyota betyr jo stusselig pĂ„ latinsk, sĂ„ det er jo som seg hĂžr og bĂžr.
Tja, Toyota begynner vel Ä fÄ noen av de morsomste modellparkene blant alle bilprodusentene nÄ. De har GR Yaris, GR Corolla, GR 86 og GR Supra. Og alle er tilgjengelige med manuelle girkasser, som viser at Toyota er opptatt av kjÞregleder og ikke gode stats pÄ PR-brosjyrene.

De driver ogsÄ Ä forsker pÄ manuell girkasse til elbiler, samt at de har kommet langt nÄr det kommer til faststoffbatterier, noe som vil fÄ ned vekten. De er ogsÄ ledene pÄ hydrogen, der de utvikler bÄde teknologi relatert brenselsceller og forbrenningsmotorer. SÄ om ti eller tjue Är, sÄ betyr Toyota pÄ latinsk kanskje "hysterisk morsomt".

Men selvsagt. Toyota vil fortsatt levere kjedelige biler til kjedelige folk. For det er jo et tilnĂŠrmet utĂžmmelig marked, dog et marked der det er ekstrem hard konkurranse da alle andre bilprodusenter i stor grad har rettet seg 100% mot dette markedet.

Her er det en som 'stÄr frem' i en reklame for elbilen fra Toyota.
(Jeg ville nĂžlet sterkt med Ă„ reklamere for noesomhelst.)
(SUV og HR-V derimot, dét hadde vÊrt et skue for reklamebransjen.)

https://www.bt.no/brandstudio/feature/v/bz4x/

SĂ„nn generelt ser jeg av og til omtalen 'hele familien/slekta har hatt xxx bilmerke i Ă„revis'.
Jeg syns det er greit Ă„ se forskjellige biler.

Og Toyota er slett ikke noe som borger for gjennomgÄende bra kvalitet, man mÄ ha riktog type og bruk.
Likevel et pluss at der er muligheter for Ă„ komme inn under 10 Ă„rs garantigreia.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

rosmebraad skrev: ↑lþr jun 17, 2023 3:45 pm
Ribba skrev: ↑fre mai 19, 2023 3:59 pm
SirJames skrev: ↑fre mai 19, 2023 2:30 pm Toyota betyr jo stusselig pĂ„ latinsk, sĂ„ det er jo som seg hĂžr og bĂžr.
Tja, Toyota begynner vel Ä fÄ noen av de morsomste modellparkene blant alle bilprodusentene nÄ. De har GR Yaris, GR Corolla, GR 86 og GR Supra. Og alle er tilgjengelige med manuelle girkasser, som viser at Toyota er opptatt av kjÞregleder og ikke gode stats pÄ PR-brosjyrene.

De driver ogsÄ Ä forsker pÄ manuell girkasse til elbiler, samt at de har kommet langt nÄr det kommer til faststoffbatterier, noe som vil fÄ ned vekten. De er ogsÄ ledene pÄ hydrogen, der de utvikler bÄde teknologi relatert brenselsceller og forbrenningsmotorer. SÄ om ti eller tjue Är, sÄ betyr Toyota pÄ latinsk kanskje "hysterisk morsomt".

Men selvsagt. Toyota vil fortsatt levere kjedelige biler til kjedelige folk. For det er jo et tilnĂŠrmet utĂžmmelig marked, dog et marked der det er ekstrem hard konkurranse da alle andre bilprodusenter i stor grad har rettet seg 100% mot dette markedet.

Her er det en som 'stÄr frem' i en reklame for elbilen fra Toyota.
(Jeg ville nĂžlet sterkt med Ă„ reklamere for noesomhelst.)
(SUV og HR-V derimot, dét hadde vÊrt et skue for reklamebransjen.)

https://www.bt.no/brandstudio/feature/v/bz4x/

'....Komforten er utvilsomt den beste jeg har opplevd i en bil.......'.
Ett av flere tilfeller der jeg virkelig lurer pÄ hvordan de kan la 'komfortseter'-tilvalg i BMW gÄ sÄ grundig under radaren.

SĂ„nn generelt ser jeg av og til omtalen 'hele familien/slekta har hatt xxx bilmerke i Ă„revis'.
Jeg syns det er greit Ă„ se forskjellige biler.

Og Toyota er slett ikke noe som borger for gjennomgÄende bra kvalitet, man mÄ ha riktog type og bruk.
Likevel et pluss at der er muligheter for Ă„ komme inn under 10 Ă„rs garantigreia.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

PĂ„ den annen side,
nÄr de bruker uttrykket 'du hendelse'
i annonsen sÄ falmer alle innvendingene brÄtt!

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Salget av bZ4x gÄr nok litt tregt. En liten sjappe nord for Stryn hadde 20 uregistrerte bZ4x stÄende til pynt pÄ parkeringsplassen

Jan

Legg inn av Jan »

Iseran2770 skrev: ↑tor jun 22, 2023 7:14 pm Salget av bZ4x gĂ„r nok litt tregt. En liten sjappe nord for Stryn hadde 20 uregistrerte bZ4x stĂ„ende til pynt pĂ„ parkeringsplassen
Ikke det minste rart, det er en hÞyst middelmÄdig bil, langt bak konkurrentene pÄ alle omrÄder.
Det er vel en grense for hva fanboysene godtar ogsÄ.

Jeg noterer meg at de har intensivert markedsfĂžringen i det siste.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

GÄ tilbake til «Bil & Motorsykkel»