Real Madrid - Manchester City *** CL semifinale 1 oppgjør.

Svar
Elgordo

Re: Real Madrid - Manchester City *** CL semifinale 1 oppgjør.

Legg inn av Elgordo »

Ja , ærede debattanter her kommer dommen :

Sportsvasking er når en stat arrangerer, sponser eller tar eierskap til høyprofilerte sportsbegivenheter eller sportsorganisasjoner, for å avlede oppmerksomheten vekk fra forhold som den samme staten er under sterk kritikk for fra andre staters side.

Det er med andre ord en PR-kampanje for å forsøke å få idrettens verdier til å smitte over på landet. Slik øker man sin anseelse internasjonalt.

En av de mest aktive statene på dette feltet er Qatar. De har kjøpt seg innflytelse i fotballen via blant annet PSG, UEFA og FIFA. Qatar har ikke bare fått tildelt Fotball-VM i 2022, de er også verter for blant annet Klubb-VM, og landslaget deres har fått “gjesteplass” i blant annet Gold Cup og Copa America. I tillegg er de vertskap for en hel rekke andre idrettsarrangementer innen motorsport, håndball, tennis og mer.

Abu Dhabi eier City Football Group, som igjen eier klubber som Manchester City, Melbourne City, Montevideo City Torque, New York City, Girona FC, og flere. De bygger et globalt nettverk av fotballklubber til enorm kostnad. Ikke bare forrykker de konkurransesituasjonen i fotballen, men de bruker disse klubbene aktivt for å promotere seg.

Andre land som driver med sportsvasking er blant annet Russland, Hviterussland, Kina, Bahrain, og Saudi-Arabia.

Elgordo

Legg inn av Elgordo »

Må bare legge til denne :Saudi Arabias statlige investeringsfond eier nå Newcastle United.

Mohammad bin Salman, Saudi-Arabias kronprins, er styreleder i fondet som kjøper 80 prosent av aksjene i klubben.

Soldado

Legg inn av Soldado »

Veldig bra av Elgordo over her. Skal ikke tilføre så mye, men;

Sjeikene investerer ikke penger i fotball for å tjene mer penger. Til det er det snakk om småsummer i det store bildet. Men det er for å renvaske eget rykte ved å skaffe seg makt og innflytelse, samt å la logoen til statlige selskaper skinne på idolene til barn og unge.

Og man ser at det funker. X-antall klubber sprader rundt med sponsorer med tvilsomt opphav, Real Madrid inkludert. Og man skal ikke langt tilbake før Real var sponset av en bettingaktør, som heller ikke er en industri jeg har særlig mye til overs for.

Penga vil alltid rå. Selv også Mes Que Un Club, som skal ha for at de holdt på draktsponsornekten så lenge det lot seg gjøre.

Problemet er bare at det ødelegger fotballen på sikt ved at noen klubber har ubegrensede midler, mens andre må forholde seg til kroner, øre og et regnskap.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Og mange av innleggene her på tråden burde vel ha dreiet seg om den aktuelle kampen som sådant, men så ikke.

Kjedsomt.....!

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg kommer aldri til å forstå meg på konseptet sportsvasking.

Altså jeg har hørt forklaringen mange ganger, men jeg sliter med å kjøpe det.

Det er selvfølgelig andre lignende konsept som onlyfans og hvaler som finansierer mikrotransaksjoner innen gamingverden som jeg også synes at er rart at fungerer såpass godt som de gjør. Men der kan jeg i det minste forstå tankegangen bak idiotien.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Elgordo skrev: fre mai 19, 2023 9:02 pm Ja , ærede debattanter her kommer dommen :

Sportsvasking er når en stat arrangerer, sponser eller tar eierskap til høyprofilerte sportsbegivenheter eller sportsorganisasjoner, for å avlede oppmerksomheten vekk fra forhold som den samme staten er under sterk kritikk for fra andre staters side.

Det er med andre ord en PR-kampanje for å forsøke å få idrettens verdier til å smitte over på landet. Slik øker man sin anseelse internasjonalt.

En av de mest aktive statene på dette feltet er Qatar. De har kjøpt seg innflytelse i fotballen via blant annet PSG, UEFA og FIFA. Qatar har ikke bare fått tildelt Fotball-VM i 2022, de er også verter for blant annet Klubb-VM, og landslaget deres har fått “gjesteplass” i blant annet Gold Cup og Copa America. I tillegg er de vertskap for en hel rekke andre idrettsarrangementer innen motorsport, håndball, tennis og mer.

Abu Dhabi eier City Football Group, som igjen eier klubber som Manchester City, Melbourne City, Montevideo City Torque, New York City, Girona FC, og flere. De bygger et globalt nettverk av fotballklubber til enorm kostnad. Ikke bare forrykker de konkurransesituasjonen i fotballen, men de bruker disse klubbene aktivt for å promotere seg.

Andre land som driver med sportsvasking er blant annet Russland, Hviterussland, Kina, Bahrain, og Saudi-Arabia.
Jeg vet knapt hvem som eier lag i PL bortsett fra fokuset som er satt på City og Newcastle. Promoterer eierne egentlig seg selv ? Hva hvis penger fra regimer som vi i Norge ikke synes noe om brukes til å promotere aktiviteter og idretter hvor idrettens opprinnelige verdier står enda høyere enn i den profesjonell herrefotball som flommer over av penger uavhengig av gulfstatene. Jeg tenker f eks på handicap idrett, barne- og ungdomsidrett, høyprofilerte miljøorganisasjoner som World Wildlife Found og Save The Rainforest mv. ? Vil det være renvasking av penger for å vri oppmerksomheten bort fra kritikkverdige forhold i de stater som gir ? WWF er for meg forbundet med høyere integritet og en høyere moralsk standard enn Man City.

Det er sikkert for lite penger i handicapidretten. Om Qatar går inn med penger her vil det være forkastelig sportsvasking, når formålet åpenbart er en PR kampanje for å vri handicap idrettens ideelle verdier over på Qatar ? Ville Qatar bli kritisert med dette eksemplet, eller handicap idretten selv om de mottar penger ? Angivelig ikke, fordi det store stygge beistet for mange er herrefotballen. Fotballhatere har omsider muligheten til å ta fotballen. Som med Kina OL og norske langrennsess. Knapt et ord fra NRK/VG om Tibet og den muslimske minoritet. Qatar VM derimot … Om eierne av City selger aksjene til Abu Dhabi, hvem er det egentlig som kritiseres ? Eierne som vil ha mest mulig penger for aksjene ? PL som er for lite gjennomregulert som resten av næringslivet hva gjelder handel med Qatar, Kina osv, eller supporterne som fortsetter å støtte City ? Hvem er syndebukken ? Om man skal lovregulere salg av aksjer eller hvem som kan eie fotball aksjer, som med sanksjonene mot russere, så må dette også ramme annen internasjonal handel med en rekke land som ikke har vestlig moralsk høyverdig standard.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

InsVerderben skrev: fre mai 19, 2023 10:05 pm Og mange av innleggene her på tråden burde vel ha dreiet seg om den aktuelle kampen som sådant, men så ikke.

Kjedsomt.....!
Avsporingene kom av kritikken mot City. Om City har brutt finansiell fair play regler, så forstår jeg kritikken. Denne saken er ikke ferdig etterforsket. Hvem som eier City har lite med saken å gjøre. Rike eiere betyr ikke automatisk et suverent fotballag, ref PSG.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»