Amerikansk politikk

Svar
Centrist

Re: Amerikansk politikk

Legg inn av Centrist »

Rainmaker skrev: ons mai 17, 2023 9:35 am Liberalistene kan i hovedsak deles i 3 hovedgrupper:

- "Jeg vil ikke betale skatt"
- "Jeg vil bruke narkotika"
- "Jeg vil ha en barnebrud"

De har selvfølgelig flere saker, men dette er de hovedredningssentralen som drar de inn i "suppa".
Dette er såpass generaliserende og usaklig at man nærmest fraskriver seg videre debatt.

Er det negativt å mene at man betaler for mye skatt og bør reduseres vesentlig såfremt man ikke slutter å sløse? Man kan være liberalist uten å mene at man ikke skal betale skatt overhodet.

Narkotika er et begrep som sier sånn ca. ingenting. Er det feil å ønske å ruse seg legalt på et mindre skadelig stoff enn alkohol? Er det, rent filosofisk, liberalistisk å mene at cannabis bør være underlagt mye mindre strenge regulasjon enn alkohol og alkohol bør reguleres strengere?

Det er vel ingen reelle liberalister som mener sistnevnte, da det vil gå på akkord med barnets frihet.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Corvus skrev: tor mai 18, 2023 10:16 am
Knax skrev: ons mai 17, 2023 9:01 pm
Corvus skrev: ons mai 17, 2023 8:56 pm Var det 78 ganger siden 1960 at gjeldstaket i USA hadde blitt hevet?
Jepp. 49 ganger under under en republikansk president og 29 ganger under en demokrat.
Kanskje på tide å kutte i offentlige utgifter fremfor å bare øke gjeldstaket til det blir uhåndterbart?
Det går ikke. USA er i realiteten på minimumet. Hva som må til er å øke skattene og tvinge de rike til å betale. Så lenge republikanerne og store deler av demokratene beskytter de rike er det umulig å redusere gjelden.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Blir spennende å følge Florida fremover, DeSantis som har lagt skylden på «woke» av en eller annen grunn, kommer til å sitte med problemer som er så store fremover at spørsmålet er hvordan Florida faktisk kommer til å se ut fremover.

Han er i krig med Disney, han tillater at man kan ta barn som er transer vekk fra familiene sine, truckere har begynt å boikotte staten, DeSantis i sin desperate jakt etter «illegal aliens» gjør at flere og flere arbeidsplasser i Florida begynner å se tomme ut. Og dette er vel bare toppen av isfjellet.

Nå tror jeg ikke at det endrer seg mye rundt støtten for DeSantis i Florida, men hvor lenge vil staten klare å holde dette gående?

Eller skal DeSantis gå all in for presidentembetet og la Florida råtne etter han?

Bilde

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Chromeback skrev: tor mai 18, 2023 12:14 pm Blir spennende å følge Florida fremover, DeSantis som har lagt skylden på «woke» av en eller annen grunn, kommer til å sitte med problemer som er så store fremover at spørsmålet er hvordan Florida faktisk kommer til å se ut fremover.

Han er i krig med Disney, han tillater at man kan ta barn som er transer vekk fra familiene sine, truckere har begynt å boikotte staten, DeSantis i sin desperate jakt etter «illegal aliens» gjør at flere og flere arbeidsplasser i Florida begynner å se tomme ut. Og dette er vel bare toppen av isfjellet.

Nå tror jeg ikke at det endrer seg mye rundt støtten for DeSantis i Florida, men hvor lenge vil staten klare å holde dette gående?

Eller skal DeSantis gå all in for presidentembetet og la Florida råtne etter han?
Det går galt for de republikanske velgerne. En rekke lover som begrense disses rettigheter for å saksøke andre og få godtgjørelse hadde frustrerte lavstatusfolk. En ny lov rettet mot udokumenterte folk - stort sett migranter fra land som Cuba hvor de har deres familier - og udokumenterte arbeidere - 770,000 er et anslag - skal ha oppjaget republikanerlojale immigranter. På toppen har budsjettet blitt forstørret uten at noen vet hvorfra pengene skulle hentes inn. Og forretningsstanden er i harnisk, Disney er i klar konflikt med DeSantis - alle investeringsplanene er på hold, og det er ikke lenge bare en teoretisk mulighet om at Disney vil trekke seg ut av delstaten, som kan risikere økonomisk katastrofe. Lærerne og utdanningspersonell flytter ut av Florida, tilstandene for dem har blitt uholdbart, og familier som vil gi sine barn god utdanning, må ut av delstaten eller få dem inn i privatskoler på statens regning, noe som selv republikanerne fant ubegripelig.

Dette er Afghanistan på nytt. Et folk må lære på disses bekostning.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Varulv2468 skrev: tor mai 18, 2023 10:57 am
Corvus skrev: tor mai 18, 2023 10:16 am
Knax skrev: ons mai 17, 2023 9:01 pm

Jepp. 49 ganger under under en republikansk president og 29 ganger under en demokrat.
Kanskje på tide å kutte i offentlige utgifter fremfor å bare øke gjeldstaket til det blir uhåndterbart?
Det går ikke. USA er i realiteten på minimumet. Hva som må til er å øke skattene og tvinge de rike til å betale. Så lenge republikanerne og store deler av demokratene beskytter de rike er det umulig å redusere gjelden.
Det ligger jo inne pakker på mange titalls tusen milliarder på diverse saker. Infrastrukturpakker, er vel snakk om å slett gjeld til studenter for 400 milliarder dollar. Ikke særlig smart.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Å oppgradere infrastrukturen er jo helt nødvendig for USA. De kan starte med å kutte i forsvarsbudsjettet tenker jeg. Men som Varulv skriver - det beste er å øke skattene for de rikeste.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Varulv2468 skrev: tor mai 18, 2023 10:57 am
Det går ikke. USA er i realiteten på minimumet.
Nei, på 20 år har de mer enn doblet budsjettet - selv om man tar hensyn til inflasjon. Hovedgrunnen til at USA er forgjeldet er forbruket, skatteletter er sannsynligvis ikke skyld i mer enn rundt 10% av gjelda.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

GoingKronos skrev: tor mai 18, 2023 9:29 pm
Varulv2468 skrev: tor mai 18, 2023 10:57 am
Det går ikke. USA er i realiteten på minimumet.
Nei, på 20 år har de mer enn doblet budsjettet - selv om man tar hensyn til inflasjon. Hovedgrunnen til at USA er forgjeldet er forbruket, skatteletter er sannsynligvis ikke skyld i mer enn rundt 10% av gjelda.
Skattereform er allikevel strengt nødvendig, skattelettelsene har ikke fulgt til noe godt, dette var selve grunnlaget for statsgjelden FØR finanskrisen og siden pandemien brøt ut, dessuten er levekostnadene gått rett opp i været i hele Vesten, alt blir dyrere og dyrere, og dette påvirker meget sterkt det føderale budsjettet som tross alt har viktige sosialhjelpsfunksjoner som folk ikke kunne unnvære. Hadde Bush junior ikke innførte disse hjernetomme skattelettelsene, er det sannsynlig at underskuddet ved år 2008 ville ha vært lett å håndtere - hvis han hadde videreført Clintons økonomipolitikk (intelligente skattekutt og målrettede skatteøkning) og stoppet utkontraktering av industri, arbeidsplass og know-how til Kina, kunne republikanerne ha blitt kongen i Washington i "evig tid". Krigen i Irak var en sann katastrofe, intet krig - selv ikke dagens krig i Ukraina - har vært så ufattelig kostbart, hvor man bokstavelig talt gjenskapt historien. Da Vietnamkrigen i 1972 nærmere seg slutten, var krigsgjelden gigantisk slik at Nixon valgt nye virkemidler som var med på å skape fram stagflasjonstiden i 1970-årene.

Siden 2008 måtte amerikanerne ha seddeltrykkeren i høygir, og Biden gjør en feil ved å tro det er mulig å betale seg til en bedre fremtid uten å gjøre noe med de strukturelle problemene. Hva USA trenger er skatteøkning i en målrettet og progressiv retning, skattelette på riktig sted - republikanerne stadig gjøre det på feil sted - restrukturering av det føderale budsjettet og få økonomien på rette kjøl. Reallønnene er for lav. For høy rikdomsakkumulering. For høye levekostnader knyttet til bo, utdanning, helse og barneoppdragelse.

Hvis det føderale budsjettet må kuttes ned, vil det få en meget høy politisk pris uansett hvor man gjøre sine kuttene. Hørt i det siste at krigsveteraner er i harnisk over ideer om å kutte dem ut av offentlig støtte på republikansk forslag. Gjeldsnedbetalingen må fortsette eller som sett i Islands tilfelle, annulleres helt ut for en tidsperiode.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

McCarthy ser ut til å løpe fra hans originalplan til fordel for et kompromiss som vil skje i forbindelse med fremtidig utarbeiding av de føderale budsjettene for de neste to årene. Og som lokkemidler vil Biden sette ut mye strengere krav for å få mat- og konstantsstøtte enn tidlig, akkurat hva republikanerne hadde forlangt. Ingen vil bli fornøyd med dette, men det er nødvendig for USAs skyld.

Biden må dermed ber folk om å finne ut hvordan å kutte ned gjelden over tid. Hans gigantiske pakkene i året 2021 var etter min mening ikke særskilt klokt, det er som å losse massevis av dårlig høy inn til kuene som sulte, uten å fatte at disse mistrives i fjøsene. Kuene trenger ikke mye dårlig mat når disse trenger stell og ansvarlig håndtering.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Russland er merkelig nok opptatt av J6, lurer på hvorfor? Hvorfor er de som tiltaler de som oppviglet mot USA er anti russisk?


Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Gaute65 skrev: fre mai 19, 2023 11:36 pm Russland er merkelig nok opptatt av J6, lurer på hvorfor? Hvorfor er de som tiltaler de som oppviglet mot USA er anti russisk?
Litt merkelig dette. I gamle dager var det demokratene som ble beskyldt for å være sosialister og Moskvavennlige.
Nå i våre dager er det republikanerne som beskyldes for å være fascister og Moskvavennlige.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

trønderen skrev: tor mai 18, 2023 9:02 pm Å oppgradere infrastrukturen er jo helt nødvendig for USA. De kan starte med å kutte i forsvarsbudsjettet tenker jeg. Men som Varulv skriver - det beste er å øke skattene for de rikeste.
Det er jo et usedvanlig dårlig tidspunkt å kutte i forsvarsbudsjetter på nå da..

William_S

Legg inn av William_S »

JauKaninen skrev: lør mai 20, 2023 10:12 am
trønderen skrev: tor mai 18, 2023 9:02 pm Å oppgradere infrastrukturen er jo helt nødvendig for USA. De kan starte med å kutte i forsvarsbudsjettet tenker jeg. Men som Varulv skriver - det beste er å øke skattene for de rikeste.
Det er jo et usedvanlig dårlig tidspunkt å kutte i forsvarsbudsjetter på nå da..
Det kan man isolert sett være enig i, men USA har et militært budsjett som er mye mer enn de neste landene på lista til sammen. Det er selv i dagens situasjon rom for noe kutt der vil jeg tro.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Noen som kan hjelpe meg å skjønne dette?Dette er tydeligvis drap, men hadde det skjedd noen timer tidligere hadde det vært noe helt annet


Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 12:05 pm Noen som kan hjelpe meg å skjønne dette?Dette er tydeligvis drap, men hadde det skjedd noen timer tidligere hadde det vært noe helt annet

Ja, for så dum er du.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 12:05 pm Noen som kan hjelpe meg å skjønne dette?Dette er tydeligvis drap, men hadde det skjedd noen timer tidligere hadde det vært noe helt annet

Hvor i USA er det lov å abortere et barn rett før det blir født? Og jeg prater ikke om situasjoner hvor mors liv er i fare.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 12:05 pm Noen som kan hjelpe meg å skjønne dette?Dette er tydeligvis drap, men hadde det skjedd noen timer tidligere hadde det vært noe helt annet
Spørsmålet er vel heller om du vil skjønne, eller om det bare er nok et forsøk på trolling.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

oddvar_kjempebra skrev: lør mai 20, 2023 12:13 pm Hvor i USA er det lov å abortere et barn rett før det blir født? Og jeg prater ikke om situasjoner hvor mors liv er i fare.
Du gikk glipp av denne?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

William_S skrev: lør mai 20, 2023 10:59 am
Det kan man isolert sett være enig i, men USA har et militært budsjett som er mye mer enn de neste landene på lista til sammen. Det er selv i dagens situasjon rom for noe kutt der vil jeg tro.
Jeg er egentlig enig med dere. Og jeg vil at USA skal kutte ned den vanvittige forbrukspolitikken og begynne å betale tilbake gjelden.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 1:42 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mai 20, 2023 12:13 pm Hvor i USA er det lov å abortere et barn rett før det blir født? Og jeg prater ikke om situasjoner hvor mors liv er i fare.
Du gikk glipp av denne?
Right now, abortion is legal in Minnesota until "viability," which is the stage of pregnancy when a fetus has developed enough that it is able to survive outside the uterus with medical help.

Du linker til en bruker med en agenda. (http://LifeNews.com is a pro-life news outlet fighting abortion.) Jeg har klippet ut hva som er den virkelige loven i Minnesota.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

greyserpent skrev: lør mai 20, 2023 3:04 pm
Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 1:42 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mai 20, 2023 12:13 pm Hvor i USA er det lov å abortere et barn rett før det blir født? Og jeg prater ikke om situasjoner hvor mors liv er i fare.
Du gikk glipp av denne?
Right now, abortion is legal in Minnesota until "viability," which is the stage of pregnancy when a fetus has developed enough that it is able to survive outside the uterus with medical help.

Du linker til en bruker med en agenda.
Les: Rablende gale kristenfundamentalister som tror alle som støtter abort er "evil".

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 3:11 pm
greyserpent skrev: lør mai 20, 2023 3:04 pm
Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 1:42 pm
Du gikk glipp av denne?
Right now, abortion is legal in Minnesota until "viability," which is the stage of pregnancy when a fetus has developed enough that it is able to survive outside the uterus with medical help.

Du linker til en bruker med en agenda.
Les: Rablende gale kristenfundamentalister som tror alle som støtter abort er "evil".
I tråden som blir lenket til av TJ så er responsen deres på at hvis man ikke ønsker barn, så må man ikke bli gravid.

Så der er nivået, lite sjokkerende nok.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

greyserpent skrev: lør mai 20, 2023 3:04 pm Right now, abortion is legal in Minnesota until "viability," which is the stage of pregnancy when a fetus has developed enough that it is able to survive outside the uterus with medical help.

Du linker til en bruker med en agenda. (http://LifeNews.com is a pro-life news outlet fighting abortion.) Jeg har klippet ut hva som er den virkelige loven i Minnesota.
Blir spennende å følge dere fremover nå som kunstig livmor blir en realitet for flere og flere. Når tenker du at et foster i en kunstig livmor får en selvstendig rettighet til å leve?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 3:27 pm
greyserpent skrev: lør mai 20, 2023 3:04 pm Right now, abortion is legal in Minnesota until "viability," which is the stage of pregnancy when a fetus has developed enough that it is able to survive outside the uterus with medical help.

Du linker til en bruker med en agenda. (http://LifeNews.com is a pro-life news outlet fighting abortion.) Jeg har klippet ut hva som er den virkelige loven i Minnesota.
Blir spennende å følge dere fremover nå som kunstig livmor blir en realitet for flere og flere. Når tenker du at et foster i en kunstig livmor får en selvstendig rettighet til å leve?
Der kom du med den sedvanlige avsporingen. Blir rapportert hver gang heretter, i håp om at du blir fjernet til slutt.
Forumet blir verre med slike som deg her inne.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 3:33 pm
Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 3:11 pm Les: Rablende gale kristenfundamentalister som tror alle som støtter abort er "evil".
Stort sett bare stokk dumme, helt uten evne til å argumentere for seg, ref @greyserpent med flere
Det som er litt rart er at du kommer trekkende med religiøse skrullinger fra USA og forventer at det blir tatt seriøst her inne. Ja, vi har marginale folk som Finn Jarle Sæle og svindlerne i VisjonNorge, men i USA blir slike skapninger tatt seriøst av halve befolkningen. Og da snakker vi ikke akkurat om den smarteste halvdelen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 1:42 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mai 20, 2023 12:13 pm Hvor i USA er det lov å abortere et barn rett før det blir født? Og jeg prater ikke om situasjoner hvor mors liv er i fare.
Du gikk glipp av denne?
Du er som vanlig lettlurt og helt uten kritisk sans når noen skriver det du ønsker skal være sant. Fint om du prøver å finne noen litt mer objektive kilder.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 3:38 pm
Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 3:33 pm
Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 3:11 pm Les: Rablende gale kristenfundamentalister som tror alle som støtter abort er "evil".
Stort sett bare stokk dumme, helt uten evne til å argumentere for seg, ref @greyserpent med flere
Det som er litt rart er at du kommer trekkende med religiøse skrullinger fra USA og forventer at det blir tatt seriøst her inne. Ja, vi har marginale folk som Finn Jarle Sæle og svindlerne i VisjonNorge, men i USA blir slike skapninger tatt seriøst av halve befolkningen. Og da snakker vi ikke akkurat om den smarteste halvdelen.
Et argument er et argument uavhengig av hvem eller hva som fremfører det. En en diskusjon bør man være mer opptatt av substansen enn av å angripe avsender.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 3:59 pm
Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 3:38 pm
Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 3:33 pm
Stort sett bare stokk dumme, helt uten evne til å argumentere for seg, ref @greyserpent med flere
Det som er litt rart er at du kommer trekkende med religiøse skrullinger fra USA og forventer at det blir tatt seriøst her inne. Ja, vi har marginale folk som Finn Jarle Sæle og svindlerne i VisjonNorge, men i USA blir slike skapninger tatt seriøst av halve befolkningen. Og da snakker vi ikke akkurat om den smarteste halvdelen.
Et argument er et argument uavhengig av hvem eller hva som fremfører det. En en diskusjon bør man være mer opptatt av substansen enn av å angripe avsender.
Når de bruker ord som "evil" om meningsmotstandere har de frasagt seg retten til å bli tatt seriøst.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 4:04 pm Når de bruker ord som "evil" om meningsmotstandere har de frasagt seg retten til å bli tatt seriøst.
Du er uenig i dette utsagnet: «If you're celebrating the dismemberment and destruction innocent little babies you're evil.» ??

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 4:07 pm
Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 4:04 pm Når de bruker ord som "evil" om meningsmotstandere har de frasagt seg retten til å bli tatt seriøst.
Du er uenig i dette utsagnet: «If you're celebrating the dismemberment and destruction innocent little babies you're evil.» ??
Den er ingen som har gjort dette, så det er nok en håpløs stråmann fra den kanten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»