Vival 5 mg og flyskrekk, noen erfaring med det?

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Vival 5 mg og flyskrekk, noen erfaring med det?

Legg inn av greyserpent »

Winnowill skrev: søn mai 07, 2023 2:33 pm Skal jo til USA og flyturen tar ca 8 timer.
Har jo flyskrekk så det holder ift turbulens og vil jo helst være helt "borte" under hele flyture, har prøvd Sobril lav dose før som ikke hjalp.

Har fått resept på Vival 5 mg fra legen, hvor jeg skal prøve 1 tablett på veien over og kan ta 2 tabletter på veien hjem hvis jeg ikke merket noe særlig virkning på den første flyturen.
Det med 2 tabletter, tar man begge isåfall med en gang, eller fordeler man det utover flyturen?
Glemte helt å spørre om det.

Håper Vival virker, for Sobril var jo bare tull. Har hørt fra andre at Vival slår Sobril med tanke på flyskrekk så får se.
Samme erfaring med Sobril. Så jeg kommer til å snakke med legen og høre ang vival.
Nekene som snakker om at det er en irrasjonell frykt er det bare å ignorere. De fleste frykt er irrasjonelle. Alle vet at det er trygt å fly, men det hjelper så jævla lite når man sitter der og svetter og anspent som en fiolinstreng.

Hvordan er erfaringen ang valium for folk her?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

greyserpent skrev: tor mai 18, 2023 3:46 pm
Winnowill skrev: søn mai 07, 2023 2:33 pm Skal jo til USA og flyturen tar ca 8 timer.
Har jo flyskrekk så det holder ift turbulens og vil jo helst være helt "borte" under hele flyture, har prøvd Sobril lav dose før som ikke hjalp.

Har fått resept på Vival 5 mg fra legen, hvor jeg skal prøve 1 tablett på veien over og kan ta 2 tabletter på veien hjem hvis jeg ikke merket noe særlig virkning på den første flyturen.
Det med 2 tabletter, tar man begge isåfall med en gang, eller fordeler man det utover flyturen?
Glemte helt å spørre om det.

Håper Vival virker, for Sobril var jo bare tull. Har hørt fra andre at Vival slår Sobril med tanke på flyskrekk så får se.
Hvordan er erfaringen ang valium for folk her?
Du får skikkelig hangover. Man føler seg pillefjern også dagen derpå. Da er det faktisk bedre å ta seg en dram eller fem.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

LeSorcier skrev: tor mai 18, 2023 3:51 pm
greyserpent skrev: tor mai 18, 2023 3:46 pm
Winnowill skrev: søn mai 07, 2023 2:33 pm Skal jo til USA og flyturen tar ca 8 timer.
Har jo flyskrekk så det holder ift turbulens og vil jo helst være helt "borte" under hele flyture, har prøvd Sobril lav dose før som ikke hjalp.

Har fått resept på Vival 5 mg fra legen, hvor jeg skal prøve 1 tablett på veien over og kan ta 2 tabletter på veien hjem hvis jeg ikke merket noe særlig virkning på den første flyturen.
Det med 2 tabletter, tar man begge isåfall med en gang, eller fordeler man det utover flyturen?
Glemte helt å spørre om det.

Håper Vival virker, for Sobril var jo bare tull. Har hørt fra andre at Vival slår Sobril med tanke på flyskrekk så får se.
Hvordan er erfaringen ang valium for folk her?
Du får skikkelig hangover. Man føler seg pillefjern også dagen derpå. Da er det faktisk bedre å ta seg en dram eller fem.
Hangover er kjipt, men det får jeg av 3 pils også. ;)

fargerik

Legg inn av fargerik »

LeSorcier skrev: tor mai 18, 2023 3:29 pm
fargerik skrev: tor mai 18, 2023 3:21 pm
LeSorcier skrev: tor mai 18, 2023 3:14 pm @Winnowill

Jeg hadde flyskrekk en gang i tiden, og brukte å ta knekken på den ved å drikke masse alkohol. En sixpack hjemme før avreise, og vin og några nubbar etter å ha ankommet Gardermoen. I tillegg ble det masse drikke på flyet. Det funket, men var ingen god løsning.

Om du skal bli kvitt flyskrekk kan det være lurt å utfordre deg selv. Da jeg var i USA for en del år siden (flyturen var ikke morsom, for å si det forsiktig), bestemte jeg meg for å bli med i en Cessna på sightseeing, for å sette flyskrekken på prøve. Det var vellykket, og et par dager senere forsøkte jeg hanggliding (tandem) for første gang, hvor vi ble trukket opp til rundt tusen meters høyde av et småfly, før de kuttet linen. Nå gleder jeg meg alltid til jeg skal ut å fly, og turbulens gjør flyturen enda mer spennende! Er det skikkelig dårlige forhold, lukker jeg bare øynene og nyter det hele. Det er litt som å kjøre berg-og-dal-bane, og for en som har rundet alt av karuseller på diverse fornøyelsesparker, har turbulens blitt en morsom greie.

Et gammelt minne fra sånn det var før. Nå blir det bare litt vin.


Screenshot_20230518_150432_Snapchat.jpg
Mulig jeg er litt sær, men jeg har lite sans for folk som drikker seg fulle før/på flyturen.
Det er rett og slett sjenerende for folk som vil ha fred og ro.
Det er da forskjell på folk. Jeg laget aldri noe oppstyr. Noen ganger sovnet jeg, og andre ganger ble jeg bare sittende med musikk på øret. Minuset er jo at man må en del på toalettet, men på den tiden gikk jeg alltid for sete ved midtgangen, så det ble aldri noe problem for de som satt ved siden av meg.
Godkjent! :-)

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

greyserpent skrev: tor mai 18, 2023 3:53 pm
LeSorcier skrev: tor mai 18, 2023 3:51 pm
greyserpent skrev: tor mai 18, 2023 3:46 pm

Hvordan er erfaringen ang valium for folk her?
Du får skikkelig hangover. Man føler seg pillefjern også dagen derpå. Da er det faktisk bedre å ta seg en dram eller fem.
Hangover er kjipt, men det får jeg av 3 pils også. ;)
Alkohol er uansett et bedre alternativ enn piller, selv om det å mestre frykten på andre måter er det beste. Alkoholen har tross alt hjulpet mennesker med angstproblemer i flere tusen år!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

LeSorcier skrev: tor mai 18, 2023 4:20 pm
greyserpent skrev: tor mai 18, 2023 3:53 pm
LeSorcier skrev: tor mai 18, 2023 3:51 pm

Du får skikkelig hangover. Man føler seg pillefjern også dagen derpå. Da er det faktisk bedre å ta seg en dram eller fem.
Hangover er kjipt, men det får jeg av 3 pils også. ;)
Alkohol er uansett et bedre alternativ enn piller, selv om det å mestre frykten på andre måter er det beste. Alkoholen har tross alt hjulpet mennesker med angstproblemer i flere tusen år!
Hjelper vel for noen, vet det gjør det for ei venninne av meg som har samme flyskrekken som meg. Men for meg hjalp det aldri, jeg fikk heller mer angst av alkohol.

Er greit å endelig ha fått noe som virker da, Vival gjør jobben. Så får det heller være at dagen derpå føltes som om jeg hadde vært dritafull :lol:

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Forøvrig, kunne gjerne ha fått mer enn 10 mg. Gjorde meg søving og avslappet, men jeg skulle helst sett at nok mg kunne slått meg helt ut så jeg faktisk sovnet uavhenig av bevegelser i flyet.

Noen som tar så mye mg at det faktisk gjør dette?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Winnowill skrev: søn mai 21, 2023 4:24 pm Forøvrig, kunne gjerne ha fått mer enn 10 mg. Gjorde meg søving og avslappet, men jeg skulle helst sett at nok mg kunne slått meg helt ut så jeg faktisk sovnet uavhenig av bevegelser i flyet.

Noen som tar så mye mg at det faktisk gjør dette?
Det er vel bare å ta dobbel dose. Jeg er ingen lege, men det er neppe veldig farlig å ta 20 mg. Spiser du hele brettet på en gang, derimot.

startelver

Legg inn av startelver »

Etter å ha flydd fra Los Angeles til Las Vegas , der vi kom inn i en turbulent luft jeg aldri har opplevd før, der kapteinen i etterkant fortalte passasjerene at han heller aldri hadde opplev dette, over fjellkjeden inn mot Vegas.

Det var fritt fall og det varte en evighet. Etter den turen ble jeg nærmest kurert, føler jeg har vært igjennom det verste.
Langturer i store fly er ikke noe problem, da merker du nesten ingenting.

startelver

Legg inn av startelver »

Ellers kan du følge med på Flybloggerne på Youtube som reiser med fly hele tiden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: søn jun 25, 2023 1:08 pm Etter å ha flydd fra Los Angeles til Las Vegas , der vi kom inn i en turbulent luft jeg aldri har opplevd før, der kapteinen i etterkant fortalte passasjerene at han heller aldri hadde opplev dette, over fjellkjeden inn mot Vegas.

Det var fritt fall og det varte en evighet. Etter den turen ble jeg nærmest kurert, føler jeg har vært igjennom det verste.
Langturer i store fly er ikke noe problem, da merker du nesten ingenting.
Husker ikke i farta nå hvor jeg leste det, selv om det var nå nylig.
Leste at klimaforskerne forbereder reisende på at det kan bli vanligere med turbulens i fly, siden lufta blir mer turbulent.
Det er kanskje smart å ha på belte i fremtiden....just in case.
Forresten kan man da merke det i store fly. Siste reisen til Asia var med A380, og det er jo det største av de store.
Satt på det verste og hoppet i stolen, og ting på bordene datt ned.

startelver

Legg inn av startelver »

fargerik skrev: søn jun 25, 2023 1:14 pm
startelver skrev: søn jun 25, 2023 1:08 pm Etter å ha flydd fra Los Angeles til Las Vegas , der vi kom inn i en turbulent luft jeg aldri har opplevd før, der kapteinen i etterkant fortalte passasjerene at han heller aldri hadde opplev dette, over fjellkjeden inn mot Vegas.

Det var fritt fall og det varte en evighet. Etter den turen ble jeg nærmest kurert, føler jeg har vært igjennom det verste.
Langturer i store fly er ikke noe problem, da merker du nesten ingenting.
Husker ikke i farta nå hvor jeg leste det, selv om det var nå nylig.
Leste at klimaforskerne forbereder reisende på at det kan bli vanligere med turbulens i fly, siden lufta blir mer turbulent.
Det er kanskje smart å ha på belte i fremtiden....just in case.
Forresten kan man da merke det i store fly. Siste reisen til Asia var med A380, og det er jo det største av de store.
Satt på det verste og hoppet i stolen, og ting på bordene datt ned.
Marerittet er at du må på do akkurat når turbulensen er på det verste. Ikke lett å sitte på dolokket da. Ihvertfall kort vei opp til taket.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: søn jun 25, 2023 1:39 pm
fargerik skrev: søn jun 25, 2023 1:14 pm
startelver skrev: søn jun 25, 2023 1:08 pm Etter å ha flydd fra Los Angeles til Las Vegas , der vi kom inn i en turbulent luft jeg aldri har opplevd før, der kapteinen i etterkant fortalte passasjerene at han heller aldri hadde opplev dette, over fjellkjeden inn mot Vegas.

Det var fritt fall og det varte en evighet. Etter den turen ble jeg nærmest kurert, føler jeg har vært igjennom det verste.
Langturer i store fly er ikke noe problem, da merker du nesten ingenting.
Husker ikke i farta nå hvor jeg leste det, selv om det var nå nylig.
Leste at klimaforskerne forbereder reisende på at det kan bli vanligere med turbulens i fly, siden lufta blir mer turbulent.
Det er kanskje smart å ha på belte i fremtiden....just in case.
Forresten kan man da merke det i store fly. Siste reisen til Asia var med A380, og det er jo det største av de store.
Satt på det verste og hoppet i stolen, og ting på bordene datt ned.
Marerittet er at du må på do akkurat når turbulensen er på det verste. Ikke lett å sitte på dolokket da. Ihvertfall kort vei opp til taket.
Huff. Jeg får bilder i hodet...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»