STÅ PÅ EMMA - si nei til SUPERSTRAIGHT!!

Svar
teodora

STÅ PÅ EMMA - si nei til SUPERSTRAIGHT!!

Legg inn av teodora »

Emma Ellingsen, et FANTASTISK forbilde for vår generasjon og for alle som er født i feil kropp er nå ute og kritiserer den nye legningen SUPERSTRAIGHT. De som har funnet på dette sier at da er man en heteromann som kun er interessert i kvinner som er født som kvinner (og omvendt!!). Diskriminerende legning som UTELUKKER alle andre legninger, og som EMMA sier: hun er like mye kvinne som alle andre kvinner!! Menn som skremmes av at hun er født som mann har bare problemer med maskuliniteten sin!!

STÅ PÅ EMMA, VI TRENGER SÅNNE SOM DEG ❤️🧡💛💚💙💜🖤🤍🤎

SE VIDEOEN MED EMMA HER!!

Fredo86

Legg inn av Fredo86 »

Hei Teodora! Ny tråd, nye muligheter :)

Jeg er en biologisk født mann som ønsker å få barn som jeg er biologisk far til. Dette er enn så lenge kun mulig med en biologisk født kvinne. Gjør dette meg til en transfob? (Merk at fobi betyr å ha en irrasjonell frykt for noe, og ikke bare et moteord for "ting man er uenig med")

Vil ellers si at jeg synes Emma er ei flott transkvinne og et flott forbilde for unge i hennes situasjon.

teodora

Legg inn av teodora »

Fredo86 skrev: tir sep 21, 2021 7:33 pm Hei Teodora! Ny tråd, nye muligheter :)

Jeg er en biologisk født mann som ønsker å få barn som jeg er biologisk far til. Dette er enn så lenge kun mulig med en biologisk født kvinne. Gjør dette meg til en transfob? (Merk at fobi betyr å ha en irrasjonell frykt for noe, og ikke bare et moteord for "ting man er uenig med")

Vil ellers si at jeg synes Emma er ei flott transkvinne og et flott forbilde for unge i hennes situasjon.
Det er jo ingen hindring, har du ikke hørt om surrogatmor?

Fredo86

Legg inn av Fredo86 »

Wow genialt! Stiller du opp?

MyWay

Legg inn av MyWay »

Åh, herregud.

Trådstarter troller jo bare.

edit: Jeg tar det tilbake, gitt at det å være "superstraight" betyr å -ekskludere- transpersoner. For det er jo bare unødvendig, all den tid du bruker energi på å ekskludere transpersoner.

All mulig kjærlighet til de som velger å bytte kjønn. Jeg forstår at det kan være tøft, og de forstår nok at de aldri vil være 100% kvinne/mann (alt ettersom hva de har byttet til). Litt som en som har amputert begge beina ikke kan løpe i vanlig OL.
Sist redigert av MyWay den tir sep 21, 2021 7:44 pm, redigert 1 gang totalt.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Der finnes kun 2 kjønn Mann eller kvinne. Kan jo ikke være sånn at en mann plutselig føler seg som kvinner blir kvinne.

MyWay

Legg inn av MyWay »

Kongemannen skrev: tir sep 21, 2021 7:38 pm Der finnes kun 2 kjønn Mann eller kvinne. Kan jo ikke være sånn at en mann plutselig føler seg som kvinner blir kvinne.
Ja, men det finnes jo kvinner som er født kvinner som ikke kan få barn. Dette med X- og Y-kromosomer er jo også en greie.

Men det finnes nå ihvertfall både kvinner og menn, og hvilket kjønn folk opplever at de faktisk er bør jo veie mest. Jeg har ingen problemer med å kalle en person som er født mann for "henne".

Det er rett og slett ikke viktig for meg hvilket kjønn andre måtte -identifisere- seg med. Det viktigste er at folk trives og lever et någet lunde godt liv.

MyWay

Legg inn av MyWay »

MyWay skrev: tir sep 21, 2021 7:52 pm
Kongemannen skrev: tir sep 21, 2021 7:38 pm Der finnes kun 2 kjønn Mann eller kvinne. Kan jo ikke være sånn at en mann plutselig føler seg som kvinner blir kvinne.
Kan ikke ha det sånn at man plutselig føler seg som kvinne? Hva da, at man plutselig har lyst å føde barn? Hva vil det si å "føle seg som en kvinne" i det heletatt?

Ja, men det finnes jo kvinner som er født kvinner som ikke kan få barn. Dette med X- og Y-kromosomer er jo også en greie.

Men det finnes nå ihvertfall både kvinner og menn, og hvilket kjønn folk opplever at de faktisk er bør jo veie mest. Jeg har ingen problemer med å kalle en person som er født mann for "henne".

Det er rett og slett ikke viktig for meg hvilket kjønn andre måtte -identifisere- seg med. Det viktigste er at folk trives og lever et någet lunde godt liv.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Super-straight er et fryktelig keitete ord, det blir litt sånn «solkrem, ekke det femi a?».

Men all kjærlighet skal være fri og hva man selv føler seg bekvem med. Om det betyr at man ikke faller for transkjønnede så skal dette selvsagt være like greit å føle som at homofile og lesbiske kun faller for sitt eget kjønn.

Men super-straight er ett idiotisk ord.

12dd

Legg inn av 12dd »

Jeg er ikke helt enig med Emma her, men hun er faktisk såpass pen at jeg sliter med å argumentere i mot.

Ble litt nysgjerrig på hvor stort problem dette egentlig er? Mulig jeg har fordommer her, men mitt inntrykk er at folk som bytter kjønn, er født i feil kropp osv svinger alle veier i mye større grad enn gjennomsnittet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Nå er det vel Superstraight som sier nei til Emma, er det ikke?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Malacay skrev: tir sep 21, 2021 10:15 pm
Chromeback skrev: tir sep 21, 2021 8:01 pm Super-straight er et fryktelig keitete ord, det blir litt sånn «solkrem, ekke det femi a?».

Men all kjærlighet skal være fri og hva man selv føler seg bekvem med. Om det betyr at man ikke faller for transkjønnede så skal dette selvsagt være like greit å føle som at homofile og lesbiske kun faller for sitt eget kjønn.

Men super-straight er ett idiotisk ord.
Det er et meningsløst ord. Selv føler jeg meg overhodet ikke tiltrukket av kvinner, men jeg kan ikke helt se at det gjør meg til Superhomo. Eller forresten...
Bilde

MadsFantasy

Legg inn av MadsFantasy »

Kongemannen skrev: tir sep 21, 2021 7:38 pm Der finnes kun 2 kjønn Mann eller kvinne. Kan jo ikke være sånn at en mann plutselig føler seg som kvinner blir kvinne.
Enig, noen ting kan bare ikke byttes..

Everenga

Legg inn av Everenga »

Det er i scenarier som dette jeg kjenner at jeg er 44 og ikke 24. Det ville aldri falt meg inn å date en ex-mann.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Everenga skrev: tir sep 21, 2021 10:27 pm Det er i scenarier som dette jeg kjenner at jeg er 44 og ikke 24. Det ville aldri falt meg inn å date en ex-mann.
Nå er jeg nesten på sistnevnte alder der og jeg tenker helt likt som deg.
Dette er en setting som er tatt opp på mange kvelder med mye drikke og forskjellige grupper og jeg har ennå til gode å høre om en mann som hadde akseptert dette.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

peraleks skrev: tir sep 21, 2021 11:19 pm
Everenga skrev: tir sep 21, 2021 10:27 pm Det er i scenarier som dette jeg kjenner at jeg er 44 og ikke 24. Det ville aldri falt meg inn å date en ex-mann.
Nå er jeg nesten på sistnevnte alder der og jeg tenker helt likt som deg.
Dette er en setting som er tatt opp på mange kvelder med mye drikke og forskjellige grupper og jeg har ennå til gode å høre om en mann som hadde akseptert dette.
Dette innlegget minnet meg om denne seansen på JRE.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Crynix skrev: tir sep 21, 2021 11:29 pm
peraleks skrev: tir sep 21, 2021 11:19 pm
Everenga skrev: tir sep 21, 2021 10:27 pm Det er i scenarier som dette jeg kjenner at jeg er 44 og ikke 24. Det ville aldri falt meg inn å date en ex-mann.
Nå er jeg nesten på sistnevnte alder der og jeg tenker helt likt som deg.
Dette er en setting som er tatt opp på mange kvelder med mye drikke og forskjellige grupper og jeg har ennå til gode å høre om en mann som hadde akseptert dette.
Dette innlegget minnet meg om denne seansen på JRE.
Hehehe :D
Må legge til her og, superrespekt for Emma og syns hun er et godt forbilde.
Men altså, her bommer hun.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

peraleks skrev: tir sep 21, 2021 11:33 pm
Crynix skrev: tir sep 21, 2021 11:29 pm
peraleks skrev: tir sep 21, 2021 11:19 pm

Nå er jeg nesten på sistnevnte alder der og jeg tenker helt likt som deg.
Dette er en setting som er tatt opp på mange kvelder med mye drikke og forskjellige grupper og jeg har ennå til gode å høre om en mann som hadde akseptert dette.
Dette innlegget minnet meg om denne seansen på JRE.
Hehehe :D
Må legge til her og, superrespekt for Emma og syns hun er et godt forbilde.
Men altså, her bommer hun.
Ærlig sak det :)

joplina

Legg inn av joplina »

Chromeback skrev: tir sep 21, 2021 8:01 pm
Men super-straight er ett idiotisk ord.
Bare enda et ord som skal bidra til å fjerne betydningen av "mann og kvinne" og "hun og han" og biologiske faktum, akkurat slik hensikten med CIS er...Cis-person, Cis-kjønnet, Cis-kvinne, Cis-mann - nå i utgaven Super-straight Cis-kjønnet Cis-person

- Hva i himmelens navn er galt med at biologisk fødte kvinner og menn som lever som det og er heteroseksuelle også kan beskrives som akkurat det??
- En hetero kvinne/hun og en hetero mann/han....hvorfor skal denne regnbuetransegjengen omdefinere biologisk fødte kvinner og menn som er hetero til noe så TÅPELIG som Super-straight Cis-kjønnet Cis-person/cis-kvinne/cis-mann. Det høres jo helt vanvittig ut. Som alians - mens det faktisk er det som er grunnlaget for menneskehetens forplantningsevne - og dermed grunnleggende normalt : Kvinne/hun + Mann/han + heteroseksuell legning = avkom = helt normalt!

Har folk følt seg frem til andre kjønnsidentiteter og erfarer at de ikke passer inn som biologisk født kvinne eller mann - eller erfarer at de har en annen seksuell legning enn hetero, så står de da fritt til å definere seg selve og sine identiteter - men de har ingenting med å definere andres kjønnsidentitet eller legning å gjøre eller å radbrekke biologisk kjønnsinndeling til noe uvesentlig som ikke betyr noe. De er da selve et resultat av kvinne + mann = avkom men det har de tydeligvis glemt da de har ny-konstruert seg selve - og nå også er så freidig selvrettferdige at de mener seg å ha retten til å omdefinere biologisk fødte kvinner og menn som er hetero også. Som om vi som er det bare er enda et "nytt" kjønnsidentitets-alternativ blant 60-80 andre; De Super-straighte Cis-personene.

BAHHH....

Ljot

Legg inn av Ljot »

Malacay skrev: tir sep 21, 2021 10:15 pm Selv føler jeg meg overhodet ikke tiltrukket av kvinner, men jeg kan ikke helt se at det gjør meg til Superhomo. Eller forresten...
Føler du at du er en Superhomo så er du en Superhomo. Forøvrig en tøff ting å kalle seg!

Trenger vi egentlig noen som ugyldiggjør andres følelser slik hun trådstarten forteller om åpenbart gjør? Og er det ikke litt ironisk at de som høyest roper på egen rett til å definere seg som hva som helst skal kritisere meg for at jeg eventuelt velger å definere meg som superstreit? Det er jo ikke akkurat som jeg har noe valg. Jeg er født slik.

Generelt bør man ha som leveregel å rett og slett la være å stikke nesen sin borti hva andre mennesker tiltrekkes av.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Ljot skrev: tor sep 23, 2021 12:08 pm
Malacay skrev: tir sep 21, 2021 10:15 pm Selv føler jeg meg overhodet ikke tiltrukket av kvinner, men jeg kan ikke helt se at det gjør meg til Superhomo. Eller forresten...
Føler du at du er en Superhomo så er du en Superhomo. Forøvrig en tøff ting å kalle seg!

Trenger vi egentlig noen som ugyldiggjør andres følelser slik hun trådstarten forteller om åpenbart gjør? Og er det ikke litt ironisk at de som høyest roper på egen rett til å definere seg som hva som helst skal kritisere meg for at jeg eventuelt velger å definere meg som superstreit? Det er jo ikke akkurat som jeg har noe valg. Jeg er født slik.

Generelt bør man ha som leveregel å rett og slett la være å stikke nesen sin borti hva andre mennesker tiltrekkes av.
Uten å ha sett videoen, men kun basert på det jeg har lest i tråden her;

Det virker som vedkommende forfekter det at noen skal tvinges inn i et forhold de egentlig ikke ønskes. Det er minner veldig om tankegangen man ser blandt mange incels; Kvinner skal tvinges (indirekte gjennom diverse tilrettelegginger) til å bli deres partner.

Saken er imidlertid den at ingen har noe rett til en partner. Finner ingen deg attraktiv, ja da ender du opp med nettopp det; Ingen.

Om det er det at du er drittsekk, for høy, for lav, for feit, for tynn, tidligere mann, tidligere kvinne etc etc som gjør at de ikke er tiltrukket av deg er ravende likegyldig. Folk er tiltrukket av det de er tiltrukket av.

Personlig kunne jeg aldri hatt et intimt, seksuelt forhold til noen som er født som mann. Så enkelt er det. Det er ikke min greie, og "dere" kan ikke tvinge det på meg.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ljot skrev: tor sep 23, 2021 12:08 pm
Malacay skrev: tir sep 21, 2021 10:15 pm Selv føler jeg meg overhodet ikke tiltrukket av kvinner, men jeg kan ikke helt se at det gjør meg til Superhomo. Eller forresten...
Føler du at du er en Superhomo så er du en Superhomo. Forøvrig en tøff ting å kalle seg!

Trenger vi egentlig noen som ugyldiggjør andres følelser slik hun trådstarten forteller om åpenbart gjør? Og er det ikke litt ironisk at de som høyest roper på egen rett til å definere seg som hva som helst skal kritisere meg for at jeg eventuelt velger å definere meg som superstreit? Det er jo ikke akkurat som jeg har noe valg. Jeg er født slik.

Generelt bør man ha som leveregel å rett og slett la være å stikke nesen sin borti hva andre mennesker tiltrekkes av.
Ljot treffer spikeren på hodet som vanlig.

Mvh
Supermann

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Emma kan identifisere seg slik hun vil, men hun vil ALLTID være mann. Hun er født mann. Du kan ikke endre kromosomene dine. DNA er umulig å endre. Hun er biologisk forskjellig fra andre kvinner, og det er ikke transfobisk å påpeke dette. Kvinner har også sine rettigheter.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

TheBaseline skrev: tor sep 23, 2021 12:40 pm Emma kan identifisere seg slik hun vil, men hun vil ALLTID være mann. Hun er født mann. Du kan ikke endre kromosomene dine. DNA er umulig å endre. Hun er biologisk forskjellig fra andre kvinner, og det er ikke transfobisk å påpeke dette. Kvinner har også sine rettigheter.
Hun vil alltid ha XY-kromosomer ja. Om det er så viktig er jo en annen sak. Slik jeg ser det er dette først og fremst et spørsmål om hva hun føler seg som.
Og så er det fritt opp til andre å vurdere hva de føler hun er. Men gjør det med respekt.

Å kreve at andre skal tiltrekkes av henne blir jo derimot veldig sært.

De aller fleste mennesker (både kvinner, menn og transer++) føler jeg ingen tiltrekning i mot. Kommer til å fortsette å stole på mine egne følelser der også framover.

Ellingsen sier at begrepet superstraight får henne til å ikke føle seg kvinne nok. Jeg kan trøste henne med å si at de aller fleste kvinner (født sånn eller blitt sånn) ikke er kvinne nok for meg når det kommer til rene seksuelle preferanser. Det betyr ikke at jeg ikke liker dem på alle andre måter.

Investor

Legg inn av Investor »

I alle tider har det alltid vært mann og kvinne i verden.
Jeg stiller meg spørsmålene:
Hvorfor har det i de senere år vokst fram dette "avviket" fra denne normen?
Hvorfor får vi flere og flere homofile, transpersoner, tvekjønnede ++++?

Noen som har et godt svar?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Investor skrev: tor sep 23, 2021 1:00 pm I alle tider har det alltid vært mann og kvinne i verden.
Jeg stiller meg spørsmålene:
Hvorfor har det i de senere år vokst fram dette "avviket" fra denne normen?
Hvorfor får vi flere og flere homofile, transpersoner, tvekjønnede ++++?

Noen som har et godt svar?
Det er nok så enkelt som at det ikke er blitt flere, men det er kommet aksept for å faktisk stå frem som dette.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

oddvar_kjempebra skrev: tor sep 23, 2021 12:48 pm Ellingsen sier at begrepet superstraight får henne til å ikke føle seg kvinne nok. Jeg kan trøste henne med å si at de aller fleste kvinner (født sånn eller blitt sånn) ikke er kvinne nok for meg når det kommer til rene seksuelle preferanser. Det betyr ikke at jeg ikke liker dem på alle andre måter.
Det blir litt som at begrepet lespisk får meg til å føle meg som ikke mann nok, siden den gruppen ikke er tiltrukket av meg.

Fredo86

Legg inn av Fredo86 »

Off-topic:
Jeg for min del lurer på hvor lang denne bokstavreglen skal bli:
Det begynte som LHB (?)
Så ble det LHBT
Så LHBT+ (?)
Så LHBTQ+
Nå er det LHBTQIA+
Uansett hvor lang den reglen blir så er det alltid noen som vil føle seg utelatt. Kan vi ikke bare kalle det Skeiv? Straight og Skeiv. Så kan vi heller bruke energien vår på å redde klimaet og bekjempe fattigdom.

joplina

Legg inn av joplina »

Investor skrev: tor sep 23, 2021 1:00 pm I alle tider har det alltid vært mann og kvinne i verden.
Jeg stiller meg spørsmålene:
Hvorfor har det i de senere år vokst fram dette "avviket" fra denne normen?
Hvorfor får vi flere og flere homofile, transpersoner, tvekjønnede ++++?

Noen som har et godt svar?
************
Rent bortsett fra at verdens befolkning bare har økt og det derfor - naturlig nok - blir flere som ikke føler seg hjemme i normen , så tror jeg økningen du registrerer er en følge av tiden vi lever i nå. Bare et tastetrykk unna - åpenhet, ekshibisjonisme, aksept- grensesprenging, vekke reaksjoner, frihet og tanken om at alt må inkluderes som normalt og at de som ikke syns at alt er normalt er de unormale, de fordomsfulle, de devaluerende og de som kan "ta's"

Det er ikke så mange 10-år siden/generasjoner at folk med annen legning enn heterofili valgte å undertrykke den og leve som heterofile som best de kunne ..selv i Norge. Det er mang en homofil mann som giftet seg og stiftet familie og mang en lesbisk kvinne som gjorde akkurat det samme - for ikke å stikke seg ut fra normen med den belastning det medførte. Så jeg tror det blir feil å tenke at det var så mye mindre av slikt før - det ble bare holdt skjult.
Men i dag med en progressive åpenhet som råder på alle områder og med alt bare et tastetrykk unna - også vedrørende seksualitet, legning, kjønnsidentitet, kropp, kroppsideal og ikke minst psykisk helse (alt skal snakkes om så mye som mulig) så oppleves det sikkert for mange som en voldsom økning....tror jeg.

Investor

Legg inn av Investor »

joplina skrev: tor sep 23, 2021 1:48 pm
Investor skrev: tor sep 23, 2021 1:00 pm I alle tider har det alltid vært mann og kvinne i verden.
Jeg stiller meg spørsmålene:
Hvorfor har det i de senere år vokst fram dette "avviket" fra denne normen?
Hvorfor får vi flere og flere homofile, transpersoner, tvekjønnede ++++?

Noen som har et godt svar?
************
Rent bortsett fra at verdens befolkning bare har økt og det derfor - naturlig nok - blir flere som ikke føler seg hjemme i normen , så tror jeg økningen du registrerer er en følge av tiden vi lever i nå. Bare et tastetrykk unna - åpenhet, ekshibisjonisme, aksept- grensesprenging, vekke reaksjoner, frihet og tanken om at alt må inkluderes som normalt og at de som ikke syns at alt er normalt er de unormale, de fordomsfulle, de devaluerende og de som kan "ta's"

Det er ikke så mange 10-år siden/generasjoner at folk med annen legning enn heterofili valgte å undertrykke den og leve som heterofile som best de kunne ..selv i Norge. Det er mang en homofil mann som giftet seg og stiftet familie og mang en lesbisk kvinne som gjorde akkurat det samme - for ikke å stikke seg ut fra normen med den belastning det medførte. Så jeg tror det blir feil å tenke at det var så mye mindre av slikt før - det ble bare holdt skjult.
Men i dag med en progressive åpenhet som råder på alle områder og med alt bare et tastetrykk unna - også vedrørende seksualitet, legning, kjønnsidentitet, kropp, kroppsideal og ikke minst psykisk helse (alt skal snakkes om så mye som mulig) så oppleves det sikkert for mange som en voldsom økning....tror jeg.
Det var et godt og opplysende svar – takk!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»