EU-fordømmelse av antisemitisme og oppfordringer til jihad i palestinske skolebøker

Svar
Fordomsfull

Re: EU-fordømmelse av antisemitisme og oppfordringer til jihad i palestinske skolebøker

Legg inn av Fordomsfull »

Karatel skrev: man mai 22, 2023 8:23 pm
Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 7:52 pm
Karatel skrev: man mai 22, 2023 4:25 pm

Jeg antar at du mener ett eller annet med å poste dette, men hva meningen er, er en uforklarlig og uløselig gåte.
Jeg husker Redwald la ut linker til alle de folkeslagene som hadde bodd i regionen så langt tilbake som vi vet/antar og hvor lengede ulike folkeslagene hadde regjert og der det stod at en stat/et rike Israel - skulle ha regjert i ca 110 år. En svært kort periode, sammenlignet med de andre som hadde regjert i regionen.
Han fortalte og at det i Samaria nettopp ikke hadde bodd jøder, og for eksempel historien om 'Den barmhjertige samaritan' , viste at det var ikke jødene som hjalp og forbarmet seg over den skadde; de merket seg ved at de gikk rett forbi de n skadde - uten å hjelpe. Men den barmhjertige samaritan, en fremmed fra Samaria - han hjalp.
Jeg mener og Redwald sa noe om i Judea, navnet tiltross - verken hadde bodd mange jøder der og de som der - hadde heler ikke bodd så lenge. Han fortalte fra et seminar eller noe lignende, som han hadde vært på i Oslo.
Jeg tror Redwald mente Det hasmoneiske dynasti som regjerte i 103 år i hellenistisk tid til det i år 63. før vår tid ble erobret av romerne. Det hasmoneiske dynasti er den eneste jødiske statsdannelsen som lar seg dokumentere i Palestina, men denne staten kalte seg aldri Israel og ble heller aldri kalt Israel av andre. De apokryfe makkabeerbøkene, som ikke er en del av den jødiske Bibel, bruker Judea og Israel om hverandre, men dette er religiøse bøker som jødene selv ikke vil ha med i sin Bibel.

Det lar seg rett og slett ikke dokumentere at det noensinne før 14. mai 1948 har eksistert en stat, et land, som het Israel. Det er noen få inskripsjoner som kan tolkes som Israel, men hva dette Israel var, er det ingen som vet. Når jødedommen egentlig oppsto, er det heller ingen som vet. Uten Bibelen ville aldri Palestina nå i dag blitt kalt Israel, for de menneskene som bodde i dette området i oldtiden ser Israel ut til å ha vært noe helt ukjent.

Det helt ufattelige er dog at det nå i dag finnes mennesker som i tilsynelatende fullt alvor tror at eldgamle myter og eventyr bestemmer folkeretten nå i dag og bestemmer hvem som skal bo hvor.
Ja! til det siste, men det andre er jo historisk interessant - selv om det ikke har noen folkerettslig betydning. Ikke mer enn de samiske genene du skrev om - skulle gi samene strandrettigheter på Costa del Sol eller where ever - i Spanai.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»