AP forbyr Au pair ordningen

Svar
Folk_flesk

Re: AP forbyr Au pair ordningen

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 3:45 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 3:31 pm
Så da bekrefter du at du støtter ordningen nettopp FORDI den kun vil bli brukt av et lite mindretall.
Jeg registrerer at du fortsatt ikke har beklaget at du løgnaktig og ondskapsfullt sammenlignet Au Pair-ordningen med slavedrift i Saudi Arabia. Skal vel ikke holde pusten for at det skjer, og får vel se på det som et eksempel på hvordan folk radikaliserer seg selv på nettet.

Nei, jeg er for at folk skal bestemme over sitt eget liv, og en ordning der både de som kommer til landet og de som bruker deres tjenester fornøyde bør ikke staten blande seg inn i. Og det er verd å merke seg hvordan den totalitære venstresiden nedverdiger arbeidet disse kvinnene gjør, snakker om de som hushjelp når det er løgnaktig beskrivelse av hva dem gjør. Det er denne rasismen jeg skrev om i et tidligere innlegg, og dette hatet mot dem de anser som rike gjør at de gjør det forbudt for kvinner fra asiatiske å jobbe i norske familier.
Sammenligningen med Saudi-Arabia gikk på at den hjemlige befolkningen ikke gidder å gjøre husarbeid og derfor leier inn dårlig betalt utenlandsk arbeidskraft. Altså ikke noe utover det. Og hvem er det egentlig jeg skal beklage til? En forening for Au pair-innleie i Bærum?

Du bør vel ellers rette dette overdrevne sinnet ditt mot Torbjørn Røe Isaksen. En reflektert konservativ. Noe som tydeligvis er langt mer enn man kan si om en politisk klisjemaker som deg.

"Misunnelsen større enn kjønnsdriften". Hjelpes. Sist gang jeg hørte den var i en politisk debatt på ungdomsskolen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

fargerik skrev: lør apr 15, 2023 3:24 pm
MRSA skrev: lør apr 15, 2023 3:18 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 3:16 pm

Så du ville ikke hatt et problem med et samfunn der ingen nordmenn ville gjøre husarbeid, men leide inn utlendinger til dette - så lenge sistnevnte hadde grunnleggende rettssikkerhet?

Og svar gjerne uten denne infantile FpU-retorikken om misunnelse.
Dette har ingen ting med Aupair å gjere. Ein Aupair kan kun jobbe 5 timar dag og kun 30 timar i veka. Og kun lettare arbeid.
Renhold er ikke "lettere arbeid". Folk som har den jobben blir syke, får yrkesnevroser og slitasje og havner på AAP for deretter å bli uføre til de blir 65 år, og da har de hatt så lav lønn at de blir minstepensjonister.
Renhold er tungt som helvete!

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

fargerik skrev: lør apr 15, 2023 3:34 pm Er det ingen høyrevridde her som har åpnet linken fra Dagsnytt 18 som jeg la inn i tråden?
Ex- høyrestatsråden Torbjørn som tar et nådeløst oppgjør med hele ordningen.
Trodde aldri jeg skulle bifalle ham, men nå gjør jeg det.
Røe Isaksen har også sagt at arveavgift og formueskatt er de mest omfordelende løsningene vi har...

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

fargerik skrev: lør apr 15, 2023 3:24 pm
MRSA skrev: lør apr 15, 2023 3:18 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 3:16 pm

Så du ville ikke hatt et problem med et samfunn der ingen nordmenn ville gjøre husarbeid, men leide inn utlendinger til dette - så lenge sistnevnte hadde grunnleggende rettssikkerhet?

Og svar gjerne uten denne infantile FpU-retorikken om misunnelse.
Dette har ingen ting med Aupair å gjere. Ein Aupair kan kun jobbe 5 timar dag og kun 30 timar i veka. Og kun lettare arbeid.
Renhold er ikke "lettere arbeid". Folk som har den jobben blir syke, får yrkesnevroser og slitasje og havner på AAP for deretter å bli uføre til de blir 65 år, og da har de hatt så lav lønn at de blir minstepensjonister.
Dermed er det ikkje ein jobb Aupairen skal utføre.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 3:45 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 3:31 pm
Så da bekrefter du at du støtter ordningen nettopp FORDI den kun vil bli brukt av et lite mindretall.
Jeg registrerer at du fortsatt ikke har beklaget at du løgnaktig og ondskapsfullt sammenlignet Au Pair-ordningen med slavedrift i Saudi Arabia. Skal vel ikke holde pusten for at det skjer, og får vel se på det som et eksempel på hvordan folk radikaliserer seg selv på nettet.

Nei, jeg er for at folk skal bestemme over sitt eget liv, og en ordning der både de som kommer til landet og de som bruker deres tjenester fornøyde bør ikke staten blande seg inn i. Og det er verd å merke seg hvordan den totalitære venstresiden nedverdiger arbeidet disse kvinnene gjør, snakker om de som hushjelp når det er løgnaktig beskrivelse av hva dem gjør. Det er denne rasismen jeg skrev om i et tidligere innlegg, og dette hatet mot dem de anser som rike gjør at de gjør det forbudt for kvinner fra asiatiske å jobbe i norske familier.
Det som er trist er jo at desse jentene som ikkje får komme til Norge som Aupair kanskje må reise til Saudi Arabia sitt slaveri.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 1:48 pm Absolutt, det hadde også vært effektivt for å holde inflasjonen nede. Dessverre er det no go fra LO og de sitter med all makt når Ap er i regjering.

Anstendig lønn er også mest retorikk, spesielt når det er mennesker som skal være i Norge over kortere perioder. Det er ikke rimelig at folk som er her for å arbeide skal ha norsk lønnsnivå, men der har vi igjen venstresidens nasjonalisme som gjør at man ikke kan ha et åpent og fungerende marked. Og det er jo ren ideologi bak, det er ikke akkurat slik at det står flust av norske arbeidere som ønsker å jobbe som barnepassere. Men misunnelsen er sterkere enn sexdriften for veldig mange på venstresiden, trist skue.
Problemet med dette er at da vil bedrifter med fast ansatte tape i konkurransen mot bedrifter som henter inn utlendinger på lavere lønn.

Kan jo begynne å regne på hvor mye citymaid, adams matkasse og annet slikt som au pairen kan gjøre koster hvis du skal betale full pris, så 1000 au pairer blir 750 fulltids arbeidsuker, sannsynligvis er mye av dette slikt familiene vil gjøre selv, men jeg vil tippe at hvis alle 1000 forsvant så ville det bli 1000 nye citymaid-arbeidstimer i uka (kommer vel annenhver uke med to stykk som er ferdige på en time), det blir 26 årsverk der, osv.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

MRSA skrev: lør apr 15, 2023 5:17 pm Det som er trist er jo at desse jentene som ikkje får komme til Norge som Aupair kanskje må reise til Saudi Arabia sitt slaveri.
Det er ikke sikkert det er store forskjellen.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Tullekoppen skrev: lør apr 15, 2023 6:17 pm
MRSA skrev: lør apr 15, 2023 5:17 pm Det som er trist er jo at desse jentene som ikkje får komme til Norge som Aupair kanskje må reise til Saudi Arabia sitt slaveri.
Det er ikke sikkert det er store forskjellen.
Ut i frå dei som har vore der, så er det stor forskjell.

Bliss

Legg inn av Bliss »


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Regner med at Aage Figenschou har hatt samme presisjonsnivå når han har fakturert siden klienter opp gjennom årene.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Scuderia skrev: ons mar 29, 2023 1:27 pm Au pair ordningen forbys slik at rike nordmenn ikke lenger skal ha mulighet til å få like mange barn som tidligere.
kreativ forklaring

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

ulefos skrev: søn apr 16, 2023 7:44 pm
Scuderia skrev: ons mar 29, 2023 1:27 pm Au pair ordningen forbys slik at rike nordmenn ikke lenger skal ha mulighet til å få like mange barn som tidligere.
kreativ forklaring
kreativ klipping

ulefos

Legg inn av ulefos »

Scuderia skrev: søn apr 16, 2023 7:51 pm
kreativ klipping
så dunete ikke det du skrev?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Scuderia skrev: ons mar 29, 2023 6:30 pm
Zorbeltuss skrev: ons mar 29, 2023 2:26 pm
Scuderia skrev: ons mar 29, 2023 2:13 pm 6000,- i måneden er en fantastisk lønn for en ung filippiner.
Det kan godt hende. Det kalles også sosial dumping og er ulovlig hvis det var snakk om vanlig hushjelp/barnepass eller annet arbeide.
?
Au pair er vanlig hushjelp og barnestell..

Og ordningen er positiv for de parene som trenger hjelp, for samfunnet og for de som kommer over. Så da skal det selvsagt forbys..
er det egentlig positivt for de underbetalte? ville det vært positivt for deg om du måtte jobbe for knapper og glansbilder?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Sanna Sarromaa har au-pair og ordninger er viktig for andre karrierekvinner også.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JQ ... en-au-pair
https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/VP ... stillinger

For andre velkondisjonerte har ordningen vært en nådegave som har skjenket dem ett bedre og rikere liv. Ja, det er jeg sikker på. Men nå håper jeg det blir slutt på denne arbeidsinnvandringen fra fattige land til underbetalte og skammelige vilkår.

Jeg må bare spørre, eier de ikke skam i livet?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

MRSA skrev: lør apr 15, 2023 6:30 pm
Tullekoppen skrev: lør apr 15, 2023 6:17 pm
MRSA skrev: lør apr 15, 2023 5:17 pm Det som er trist er jo at desse jentene som ikkje får komme til Norge som Aupair kanskje må reise til Saudi Arabia sitt slaveri.
Det er ikke sikkert det er store forskjellen.
Ut i frå dei som har vore der, så er det stor forskjell.
Så det er mange som har jobbet som au pair i Norge og Saudi-Arabia? For du mener vel ikke at noen som ikke har jobbet på begge plasser kan gjøre en slik sammenligning?

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 11:44 am
MRSA skrev: lør apr 15, 2023 6:30 pm
Tullekoppen skrev: lør apr 15, 2023 6:17 pm

Det er ikke sikkert det er store forskjellen.
Ut i frå dei som har vore der, så er det stor forskjell.
Så det er mange som har jobbet som au pair i Norge og Saudi-Arabia? For du mener vel ikke at noen som ikke har jobbet på begge plasser kan gjøre en slik sammenligning?
Kor mange det gjeld veit eg ikkje, men har snakka med jenter/damer som har jobba i Saudi Arabia før dei vart Au Pair i Norge og det dei forteller er forferdeleg. Har og snakka med andre som berre har jobba i Saudi Arabia, og andre gulfstatar. Ikkje store forskjellen. Dei som reiser til Hong Kong har det heller ikkje så bra, mange av dei blir rekna som mindreverdige.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

MRSA skrev: fre mai 12, 2023 12:00 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 11:44 am
MRSA skrev: lør apr 15, 2023 6:30 pm

Ut i frå dei som har vore der, så er det stor forskjell.
Så det er mange som har jobbet som au pair i Norge og Saudi-Arabia? For du mener vel ikke at noen som ikke har jobbet på begge plasser kan gjøre en slik sammenligning?
Kor mange det gjeld veit eg ikkje, men har snakka med jenter/damer som har jobba i Saudi Arabia før dei vart Au Pair i Norge og det dei forteller er forferdeleg. Har og snakka med andre som berre har jobba i Saudi Arabia, og andre gulfstatar. Ikkje store forskjellen. Dei som reiser til Hong Kong har det heller ikkje så bra, mange av dei blir rekna som mindreverdige.
Det samme gjelder Taiwan. Greie arbeidsforhold, men de får mindre betalt for mer arbeid enn de lokale. Og under lange kontrakter.

Men, jeg tror nok at noen i SA har det bra (finnes vel tross alt noen bra folk der også?), og at visse au pairer i Norge har det ræva, for jeg vet at det finnes mye ræva folk i Norge.

Au pair er en foreldet ordning som bør fjernes, eller følges opp i mye større grad, slik at jenter ikke står i fare for å bli utnyttet.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 12:19 pm
MRSA skrev: fre mai 12, 2023 12:00 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 11:44 am

Så det er mange som har jobbet som au pair i Norge og Saudi-Arabia? For du mener vel ikke at noen som ikke har jobbet på begge plasser kan gjøre en slik sammenligning?
Kor mange det gjeld veit eg ikkje, men har snakka med jenter/damer som har jobba i Saudi Arabia før dei vart Au Pair i Norge og det dei forteller er forferdeleg. Har og snakka med andre som berre har jobba i Saudi Arabia, og andre gulfstatar. Ikkje store forskjellen. Dei som reiser til Hong Kong har det heller ikkje så bra, mange av dei blir rekna som mindreverdige.
Det samme gjelder Taiwan. Greie arbeidsforhold, men de får mindre betalt for mer arbeid enn de lokale. Og under lange kontrakter.

Men, jeg tror nok at noen i SA har det bra (finnes vel tross alt noen bra folk der også?), og at visse au pairer i Norge har det ræva, for jeg vet at det finnes mye ræva folk i Norge.

Au pair er en foreldet ordning som bør fjernes, eller følges opp i mye større grad, slik at jenter ikke står i fare for å bli utnyttet.
Einig at ordinga bør følgjast opp eller forandrast, men ikkje fjernast.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 3:42 pm
fargerik skrev: lør apr 15, 2023 3:34 pm Er det ingen høyrevridde her som har åpnet linken fra Dagsnytt 18 som jeg la inn i tråden?
Ex- høyrestatsråden Torbjørn som tar et nådeløst oppgjør med hele ordningen.
Trodde aldri jeg skulle bifalle ham, men nå gjør jeg det.
Røe Isaksen har vel blitt en av disse misunnelige kommunistene uten kjønnsdrift han også da. Sånn kan det gå.
Det er for jævlig at de skal stoppe au pairene; no må vi jo passe ungene våre sjøl! Det var jo for fanken ikke derfor vi fikk unger - at vi skulle bli nødt til å passe de også! Som en fyr sa en gang; om Røkke hadde skaffet seg hund, hadde han ansatt en til å passe hunden.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Fordomsfull skrev: fre mai 12, 2023 3:30 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 3:42 pm
fargerik skrev: lør apr 15, 2023 3:34 pm Er det ingen høyrevridde her som har åpnet linken fra Dagsnytt 18 som jeg la inn i tråden?
Ex- høyrestatsråden Torbjørn som tar et nådeløst oppgjør med hele ordningen.
Trodde aldri jeg skulle bifalle ham, men nå gjør jeg det.
Røe Isaksen har vel blitt en av disse misunnelige kommunistene uten kjønnsdrift han også da. Sånn kan det gå.
Det er for jævlig at de skal stoppe au pairene; no må vi jo passe ungene våre sjøl! Det var jo for fanken ikke derfor vi fikk unger - at vi skulle bli nødt til å passe de også! Som en fyr sa en gang; om Røkke hadde skaffet seg hund, hadde han ansatt en til å passe hunden.
Man må da ha tid til solarium, treningsstudio, frisør, negledesigner og hyper-stressende shopping når man skal være hjemmeværende gold-dig.. unnskyld husfrue på Frogner.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Overklassen advarer mot enda dårligere vilkår for fattige jenter fra fattige land om au-pair ordningen skrotes.

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/zE ... nposten.no

For en nedlatende holdning overklassen legger for en dag i au-pair saken.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

https://khrono.no/jobbet-som-au-pair-i- ... rad/781741

Enda en god grunn til at de rike skal få ha slaver til au pair priser.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 11:44 am
Så det er mange som har jobbet som au pair i Norge og Saudi-Arabia? For du mener vel ikke at noen som ikke har jobbet på begge plasser kan gjøre en slik sammenligning?
Kjenner du til menneskesynet i Saudi-Arabia, spesielt mot ikke-muslimer eller "feil" muslimer? Ja, det er folk som ikke burde hatt au-pair i Norge også, men du risikerer normalt sett ikke å ende opp som slave, få dødsstraff av staten eller bli hengt opp ned og pisket av vertsfamilien i Norge. Forholdene i Saudi-Arabia og midtøsten generelt er beryktet. Alle philippinere kjenner til dette. De drømmer om å heller få komme til skandinavia.

Det klippet som ligger/lå ute på youtube av en au-pair/slave fra Etiopia som ble heist opp ned og pisket i Saudi-Arabia er et klipp jeg aldri burde ha sett, det var traumatiserende.

peraleks

Legg inn av peraleks »

JauKaninen skrev: man mai 22, 2023 7:03 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 11:44 am
Så det er mange som har jobbet som au pair i Norge og Saudi-Arabia? For du mener vel ikke at noen som ikke har jobbet på begge plasser kan gjøre en slik sammenligning?
Kjenner du til menneskesynet i Saudi-Arabia, spesielt mot ikke-muslimer eller "feil" muslimer? Ja, det er folk som ikke burde hatt au-pair i Norge også, men du risikerer normalt sett ikke å ende opp som slave, få dødsstraff av staten eller bli hengt opp ned og pisket av vertsfamilien i Norge. Forholdene i Saudi-Arabia og midtøsten generelt er beryktet. Alle philippinere kjenner til dette. De drømmer om å heller få komme til skandinavia.

Det klippet som ligger/lå ute på youtube av en au-pair/slave fra Etiopia som ble heist opp ned og pisket i Saudi-Arabia er et klipp jeg aldri burde ha sett, det var traumatiserende.
I praksis så argumenterer man for at de kan velge bort en dårlig ordning i SA, til gjengjeld for en litt mindre dårlig ordning i Norge.
Så er det et spørsmål her hvorvidt Norge egentlig er tjent med å ha en slik ordning sånn i utgangspunktet, rimer temmelig dårlig med det synet man ellers har på landet.
Et annet aspekt er at det er grisebillig arbeidskraft for de det gjelder, skulle de betalt full tarifflønn for noe tilsvarende(Som gjerne hadde krevd 2 for diverse oppgaver) hadde dette blitt langt dyrere.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Hvis argumentet er at folk fra Filippinene kan ende opp i Saudi-Arabia burde man jo heller støtte fri arbeidsinnvandring fra Filippinene til Norge. Da får man hjulpet langt flere enn noen hundre personer i året. Og da kan fillippinerne også tjene mer enn 6000 kr i måneden og bo i egne hjem. Men det var kanskje ikke meningen at de skulle?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Folk_flesk skrev: man mai 22, 2023 7:48 pm Hvis argumentet er at folk fra Filippinene kan ende opp i Saudi-Arabia burde man jo heller støtte fri arbeidsinnvandring fra Filippinene til Norge. Da får man hjulpet langt flere enn noen hundre personer i året. Og da kan fillippinerne også tjene mer enn 6000 kr i måneden og bo i egne hjem. Men det var kanskje ikke meningen at de skulle?
De kan gjerne tjene mer enn 6000 kr for min del.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

peraleks skrev: man mai 22, 2023 7:41 pm
I praksis så argumenterer man for at de kan velge bort en dårlig ordning i SA, til gjengjeld for en litt mindre dårlig ordning i Norge.
Så er det et spørsmål her hvorvidt Norge egentlig er tjent med å ha en slik ordning sånn i utgangspunktet, rimer temmelig dårlig med det synet man ellers har på landet.
Et annet aspekt er at det er grisebillig arbeidskraft for de det gjelder, skulle de betalt full tarifflønn for noe tilsvarende(Som gjerne hadde krevd 2 for diverse oppgaver) hadde dette blitt langt dyrere.
LITT?

Er enig i at ordningen bør forbedres. Men å i praksis sende flere kvinner til Saudi-Arabia og den type land kan jeg ikke støtte.

peraleks

Legg inn av peraleks »

JauKaninen skrev: man mai 22, 2023 7:59 pm
peraleks skrev: man mai 22, 2023 7:41 pm
I praksis så argumenterer man for at de kan velge bort en dårlig ordning i SA, til gjengjeld for en litt mindre dårlig ordning i Norge.
Så er det et spørsmål her hvorvidt Norge egentlig er tjent med å ha en slik ordning sånn i utgangspunktet, rimer temmelig dårlig med det synet man ellers har på landet.
Et annet aspekt er at det er grisebillig arbeidskraft for de det gjelder, skulle de betalt full tarifflønn for noe tilsvarende(Som gjerne hadde krevd 2 for diverse oppgaver) hadde dette blitt langt dyrere.
LITT?

Er enig i at ordningen bør forbedres. Men å i praksis sende flere kvinner til Saudi-Arabia og den type land kan jeg ikke støtte.
Vel vi ser jo blindt på at de ellers tar i mot arbeidere i hopetall til byggeprosjekter i disse landene så at det skal plage nordmenn noe veldig ellers at noen hundre flere drar ned til for å jobbe som au pair har jeg ingen tro på. Det som derimot plager folk er at det ikke har en gruppe lenger som er villig til å ta på seg alle disse arbeidsoppgavene i diverse hjem for en lønning som hadde fått enhver nordmann til å snu i døra.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Det ene utelukker vel ikke det andre. Jeg er kraftig imot elendige arbeidsforhold uansett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»