Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av kytec »

Det har jo vært "stille" i ukesvis om ikke mnd, men nå dundrer det inn med positive hendelser, jeg blir glad og storoffansiven er ikke i gang ennå.

Håper ekspert-ulven vår deler positivismen framover.

Koffer

Legg inn av Koffer »

b0lle skrev: man mai 22, 2023 10:55 pm
nometalhorse skrev: man mai 22, 2023 10:53 pm Store eksplosjoner i Sevastopol igjen. Så noen har nok røyka igjen.....
At de ikke har innført nasjonalt forbud mot sigaretter er en gåte.
Philip Morris donerte 500 000 pakker med sigaretter til Ukraina rett etter krigens utbrudd, til info :D

Falcon

Legg inn av Falcon »

Koffer skrev: man mai 22, 2023 9:27 pm De norske F16 er vel over 40 år gamle. Gamle, selv om de fikk en oppdatering for 20 år siden. Per Erik Solli, NUPI, mener de blir lett bytte for de russiske, men at de er bedre enn hva de har nå. Uansett, "gamle" F16 er bedre enn INGEN jagerfly. Flere land har denne eldre modellen, mens andre har mer oppdaterte, etter som jeg har skjønt.
Norske F-16, sammen med resten av de europeiske modellene, ble MLU-oppgradert på 90- og 00-tallet, så disse er fortsatt veldig moderne og kan integreres 100% med NATO.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

De ordinære bakkestyrkene i Ukraina....mangler de våpen og ammo ?
Er det bare tanks og store mekaniserte kjøretøy som har det de trenger ?

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Koffer skrev: man mai 22, 2023 10:14 pm Nja..

"The Economist" skrev her for litt siden at russerne har greid sanksjonene ganske bra ved å militarisere økonomien. Et lite utdrag fra artikkelen:

Forretningsfolk i land som Tyrkia, Kasakhstan, India og Kina bistår nå Russland med å importere det som trengs.

Flydeler får de fra Kina, piratdeler og gamle fly (finansavisen)

De samme landene som eksporterer til Russland, har også overtatt som store importører, og Kreml har derfor unngått den økonomiske katastrofen enkelte spådde , slår "The Economist" fast.

Selv USA importerer fortsatt tømmer, aluminium og andre varer fra Russland, noe som indirekte bidrar til å svekke effekten av sanksjonene.

Det samme gjør det faktum at Russland som et av få land i verden, er selvforsynt med mat og energi.

Økonomer og vestlige ledere anslo i fjor vår at Russlands bruttonasjonalprodukt som følge av sanksjonene ville krympe med opptil 15 prosent i 2022 , men nedgangen ble bare på 2,2 prosent.

Ekspertene spådde også en inflasjon på opp mot 28 prosent, men den endte i fjor på rundt 3,4 prosent, langt mindre enn i de fleste vestlige land.

Arbeidsledigheten er lav, og Det internasjonale pengefondet (IMF) spår at russisk økonomi vil vokse med 0,3 prosent i år.

Stålproduksjonen har falt halvparten så mye som forventet, og russisk våpenindustri går i høygir, ikke bare for å forsyne styrkene i Ukraina, men også med tanke på eksport.
Det går ekstremt dårlig med russisk økonomi, men russerne lyver selvfølgelig om det. Det internasjonale Pengefondet får sine tall fra Rosstat (Russlands statlige statisikkbyrå), det er overhode ikke uavhengige tall de presenterer. Og Rosstat får sine ordrer direkte fra Putin. Det er fullstendig idioti det pengefondet holder på med. Men det jobber jo enormt mange russere der, så det forklarer nok mye.

"Det Internasjonale Pengefondet mangler uavhengige data for å evaluere tilstanden til Russlands økonomi, men i stedet for å innrømme uvitenhet anerkjenner Pengefondet Kremls statistikk og bygger opp under pessimisme om virkningen av sanksjonene."

Denne artikkelen er skrevet av folk som faktisk har virkelig greie på dette.

With ‘Zero Visibility’ into the Russian Economy, the IMF is Parroting Putin’s Line


https://insights.som.yale.edu/insights/ ... utins-line

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Ifølge flere russiske Telegram-kanaler skal en Aurus-bil, som trolig tilhører patriark Kirill, være involvert i en trafikkulykke i Moskva.

Ukrainske medier skriver at det fortsatt er ukjent hvem som var i bilen, men at det høyst sannsynlig dreier seg om den profilerte russiske patriarken.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Big George skrev: tir mai 23, 2023 12:00 am Ifølge flere russiske Telegram-kanaler skal en Aurus-bil, som trolig tilhører patriark Kirill, være involvert i en trafikkulykke i Moskva.

Ukrainske medier skriver at det fortsatt er ukjent hvem som var i bilen, men at det høyst sannsynlig dreier seg om den profilerte russiske patriarken.
Måtte det være han, i alle fall om det var alvorlig

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

"Det går ekstremt dårlig med russisk økonomi, men russerne lyver selvfølgelig om det. Det internasjonale Pengefondet får sine tall fra Rosstat (Russlands statlige statisikkbyrå" sitat slutt.

Det er en kjent sak at tallene fra Russland og Kina ikke er troverdige

Munnhuggeriet mellom Putin og en højdare i finans og økonomi i forrige uke viste en tydelig
uenighet om de økonomiske tilstandene i Russland.
Det er grunn til å tro at boikotten fra vest er årsaken

Fago

Legg inn av Fago »

DennisB skrev: man mai 22, 2023 10:30 pm
Koffer skrev: man mai 22, 2023 10:21 pm
DennisB skrev: man mai 22, 2023 9:55 pm
Vil ikke kommentere resten av innlegget ditt, men her skal du få komme med en link. Per Erik Solli har selv fløyet F-16 (inntil 1994) og vet at disse flyene er overlegne de russiske i dogfights, eller nærkamp. Om han har kommentert noe om det, så må det evt. være flyene som ikke er oppgradert. Men alle flyene som Ukraina vil få, er nylig oppgraderte (også de norske), og overlegne de russiske SU`ene og Mig`ene på nær alle områder.
Dette vet selvsagt Per Erik.

Link?
Jeg leste dette før 07:00 i dag, Dennis, mulig jeg har misforstått (noe)

Selv de oppgraderte skal være lette bytter for russiske jagerfly/antiluftsystemer etter som jeg forsto.

Fant linken nå:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ikke- ... 95-1111449
Nei, det står ikke at de er lette bytter, men at de ikke kan hamle opp med de mest avanserte kampflyene til Russland. Det er måten du skriver på som jeg, og sikkert flere, reagerer på. Overdrivelser.

Og F-16 skal absolutt kunne hamle opp med de russiske flyene i dogfights. Dessuten blir de utstyrt med bedre bomber med større rekkevidde, BVR, og ikke minst god kommunikasjon fra bakken, som vil gjøre et stort utslag i kampene på bakken.

Luftvernet er selvsagt noe alle må se opp for.
Jeg vet ikke hvorfor Solli driver og surrer, siden han sier følgende: "Min vurdering vil være, hvis det er politisk mulig, at Ukraina istedenfor F-16A mottar donasjoner av F-16C eller enda nyere modeller fra USA. ". Saken er at de norske F-16 er Block 20 MLU, altså i store trekk nettopp C/D-versjoner.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Fago skrev: tir mai 23, 2023 12:41 am
DennisB skrev: man mai 22, 2023 10:30 pm
Koffer skrev: man mai 22, 2023 10:21 pm

Jeg leste dette før 07:00 i dag, Dennis, mulig jeg har misforstått (noe)

Selv de oppgraderte skal være lette bytter for russiske jagerfly/antiluftsystemer etter som jeg forsto.

Fant linken nå:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ikke- ... 95-1111449
Nei, det står ikke at de er lette bytter, men at de ikke kan hamle opp med de mest avanserte kampflyene til Russland. Det er måten du skriver på som jeg, og sikkert flere, reagerer på. Overdrivelser.

Og F-16 skal absolutt kunne hamle opp med de russiske flyene i dogfights. Dessuten blir de utstyrt med bedre bomber med større rekkevidde, BVR, og ikke minst god kommunikasjon fra bakken, som vil gjøre et stort utslag i kampene på bakken.

Luftvernet er selvsagt noe alle må se opp for.
Jeg vet ikke hvorfor Solli driver og surrer, siden han sier følgende: "Min vurdering vil være, hvis det er politisk mulig, at Ukraina istedenfor F-16A mottar donasjoner av F-16C eller enda nyere modeller fra USA. ". Saken er at de norske F-16 er Block 20 MLU, altså i store trekk nettopp C/D-versjoner.
Hvem surrer her ? Solli er utdannet F16 pilot, og har 10 år bak spakene på flyet. I tillegg høy militær utdanning både fra Norge og USA (master) fra luftkrigsskolen. Likevel surrer han altså, og du ? F35 pilot ? Han er klar på flyenes begrensning mot S400 og moderne russiske kampfly. Det å desavuere kapasiteter som Solli er bare tøv. Han vet hva han prater om med sin CV.

Flere norske offiserer med lang erfaring i lufta i bl a F16 sier at det tar 4-6 måneder å lære og fly F16. Deretter enda lengre tid på å lære og operere avanserte våpen, særlig i større operasjoner i samarbeid med flere fly. Norge mistet 4 piloter sist på 80-tallet pga for få flytimer / uerfarne piloter. Ukrainske F16 piloter vil ikke være fullt ut operative før våren 2024, om de får flyene. Mye vil skje i Ukraina før våren 2024, på godt og vondt sett med ukrainske øyne.

RvsB

Legg inn av RvsB »

DennisB skrev: man mai 22, 2023 10:30 pm
Koffer skrev: man mai 22, 2023 10:21 pm
DennisB skrev: man mai 22, 2023 9:55 pm
Vil ikke kommentere resten av innlegget ditt, men her skal du få komme med en link. Per Erik Solli har selv fløyet F-16 (inntil 1994) og vet at disse flyene er overlegne de russiske i dogfights, eller nærkamp. Om han har kommentert noe om det, så må det evt. være flyene som ikke er oppgradert. Men alle flyene som Ukraina vil få, er nylig oppgraderte (også de norske), og overlegne de russiske SU`ene og Mig`ene på nær alle områder.
Dette vet selvsagt Per Erik.

Link?
Jeg leste dette før 07:00 i dag, Dennis, mulig jeg har misforstått (noe)

Selv de oppgraderte skal være lette bytter for russiske jagerfly/antiluftsystemer etter som jeg forsto.

Fant linken nå:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ikke- ... 95-1111449
Nei, det står ikke at de er lette bytter, men at de ikke kan hamle opp med de mest avanserte kampflyene til Russland. Det er måten du skriver på som jeg, og sikkert flere, reagerer på. Overdrivelser.

Og F-16 skal absolutt kunne hamle opp med de russiske flyene i dogfights. Dessuten blir de utstyrt med bedre bomber med større rekkevidde, BVR, og ikke minst god kommunikasjon fra bakken, som vil gjøre et stort utslag i kampene på bakken.

Luftvernet er selvsagt noe alle må se opp for.
De bør vel heller se ned.

*Trommevirvel*

12dd

Legg inn av 12dd »

LD-Johnson skrev: man mai 22, 2023 3:30 pm
Genial skrev: man mai 22, 2023 3:27 pm Russere som kjemper på ukrainsk side. Kanskje noe å huske på for dere som skriver "en god russer er en død russer".
Du mener vel ruZZer? Pinlig å blande naZZene med de som ikke støtter Vladolf.
ZZ, Vladolf og Putler er cringe AF!

Svalbard

Legg inn av Svalbard »

Spørs om ikke Russland nå omsider fikk det nazi-problemet de har ønsket seg. Ser ut til at separatist-russerne kanskje ikke er den typen "helter" vi normalt heier på...men for all del, de må gjerne lage bråk der borte og forbli på den siden av grensa.


DennisB

Legg inn av DennisB »

Thailandske myndigheter anslår, basert på tallene så langt, at 1 million russere vil ankomme øya Phuket alene, i 2023. Mange flykter fra mobilisering, men også andre russere som er lei av krig og dårlige tider i hjemlandet. Mange kjøper nå også leiligheter der.

Dette er den klart største horden av utlendinger fra ett land noensinne i Thailand. Phuket (og Pattaya) har blitt omgjort til mini-Russland, og det kryr av russere overalt.

Greit å vite hvor man skal holde seg unna i hvertfall.

https://www.thestar.com/news/world/2023 ... adise.html
Sist redigert av DennisB den tir mai 23, 2023 10:17 am, redigert 1 gang totalt.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Stridighetene i Belgorod oblast fortsetter i morgentimene. Dette er i seg selv overraskende, ettersom de russiske rebellstyrkene skulle ha trukket seg ut, istedenfor har de infiltrert området og tatt fordel av geriljataktikk med siviltransport og kartkunnskap for å bekjempe sikkerhetsstyrkene som sliter med å drive dem ut. Det vist seg at de regulære styrkene fra 74. mekaniske brigade var uten av stand til å forsvare seg, og måtte trekkes ut for reorganisering, hvilken muliggjorde dyp penetrering av rebellene. Sikkerhetsstyrkene (Rosgvardia) måtte settes inn sammen med luftstyrker. Minst et helikopter skal ha krasjet, angivelig en Mi-8 som var sendt ut uten klarering av teknikerne. Det er nå visuelt vist at tre russiske panserkjøretøyer var tatt av rebellene.

Det er ikke godt å si. men faktumet om at Russland var invadert og at et russisk område for første gang siden 1943 var okkupert, er en kraftig ydmykelse, spesielt med tanke på at dette var gjort av ukrainskstøttede rebellstyrker som hadde gjort opprør mot Putin-regimet. Det begynner å sige inn at majoriteten av brennene i Russland ikke er ukrainernes verk, men russiske opposisjonelle som sabotere fabrikk, varehus, infrastruktur og så videre. Russiske kilder påstår at regjeringsstyrkene ikke har lidd tap tross visuell dokumentering på 1 drepte og 3 fanger. Og de samme hevder disse angriperne ikke er rebeller, men "sabotører".

Lancet-droner har slått til igjen, denne gang i sør. Dette er interessant; fordi det betyr at EW-systemet ukrainerne bruker er så god, at russerne flyttet seg dit dette systemet ikke er oppstilt, og da ment det at det kan ikke ha vært mer enn få eller bare et eksempel av dette EW. Men måten angrepet hendt er merkelig. To rakettrampekjøretøyer av type S-300 var truffet uten at disse eksplodert, og det var ikke gjort forsøk på å flytte det ene etter det andre var angrepet. Hvilken kan tyder på at disse kan være lokkemidler. En Patriot er langt mindre synlig i sammenligning med S-300 som er simpelt for stor.

Det er på tid for ukrainerne å flytte vestligbygde SAM til øst. Det har blitt lært at Lancet-trusselen kan nå stoppes med avansert EW, på opptakene av S-300 angrepene sees det at forbindelsene er ikke god som tidlig, og det var trolig hvor det ukjente EW-systemet ikke var oppstilt. Nå som NATO vet at dette virker, er det på tid å sende så mange EW-systemer som mulig til Ukraina.

Fra Bakhmut er det kjent at ukrainerne har avansert sørvest for Klishschiivka og angivelig nådd landvegene som leder mot Andriivka i sørøst. Med dette betyr det at Klishchiivka har blitt et fremspring med ukrainske stillinger på begge flanker og bare veg ut til Andriivka, den andre vegen ser ikke ut til å være farbart for tyngre kjøretøyer. De bruker de to tettstedene for å lokke til seg store russiske styrker som må slåss med jernbanetraseen i ryggen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: tir mai 23, 2023 10:13 am Thailandske myndigheter anslår, basert på tallene så langt, at 1 million russere vil ankomme øya Phuket alene, i 2023. Mesteparten flykter fra mobilisering, men også andre russere som er lei av krig og dårlige tider i hjemlandet.

Dette er den klart største horden av utlendinger fra ett land noensinne i Thailand. Phuket (og Pattaya) har blitt omgjort til mini-Russland, og det kryr av russere overalt.

Greit å vite hvor man skal holde seg unna i hvertfall.

https://aseannow.com/topic/1295514-%E2% ... _source=NL
FOR et mareritt. Dra på ferie og være omringet av en horde russere.

Jeg skal tilbake til et hotell i Spania der russere ødela ferieopplevelsen sist jeg besøkte det i 2015 nå i sommer. Satser på at det blir noe annet nå. Det er liksom triveligere når man slipper å omgås folk som viser med både holdning og handling at de mener de er bedre og viktigere enn andre.

Fago

Legg inn av Fago »

Crazy Horse skrev: tir mai 23, 2023 1:45 am
Fago skrev: tir mai 23, 2023 12:41 am
DennisB skrev: man mai 22, 2023 10:30 pm
Nei, det står ikke at de er lette bytter, men at de ikke kan hamle opp med de mest avanserte kampflyene til Russland. Det er måten du skriver på som jeg, og sikkert flere, reagerer på. Overdrivelser.

Og F-16 skal absolutt kunne hamle opp med de russiske flyene i dogfights. Dessuten blir de utstyrt med bedre bomber med større rekkevidde, BVR, og ikke minst god kommunikasjon fra bakken, som vil gjøre et stort utslag i kampene på bakken.

Luftvernet er selvsagt noe alle må se opp for.
Jeg vet ikke hvorfor Solli driver og surrer, siden han sier følgende: "Min vurdering vil være, hvis det er politisk mulig, at Ukraina istedenfor F-16A mottar donasjoner av F-16C eller enda nyere modeller fra USA. ". Saken er at de norske F-16 er Block 20 MLU, altså i store trekk nettopp C/D-versjoner.
Hvem surrer her ? Solli er utdannet F16 pilot, og har 10 år bak spakene på flyet. I tillegg høy militær utdanning både fra Norge og USA (master) fra luftkrigsskolen. Likevel surrer han altså, og du ? F35 pilot ? Han er klar på flyenes begrensning mot S400 og moderne russiske kampfly. Det å desavuere kapasiteter som Solli er bare tøv. Han vet hva han prater om med sin CV.

Flere norske offiserer med lang erfaring i lufta i bl a F16 sier at det tar 4-6 måneder å lære og fly F16. Deretter enda lengre tid på å lære og operere avanserte våpen, særlig i større operasjoner i samarbeid med flere fly. Norge mistet 4 piloter sist på 80-tallet pga for få flytimer / uerfarne piloter. Ukrainske F16 piloter vil ikke være fullt ut operative før våren 2024, om de får flyene. Mye vil skje i Ukraina før våren 2024, på godt og vondt sett med ukrainske øyne.
Jeg er flyingeniør, og jobba med MLU-oppdateringa på Kjeller.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

DennisB skrev: tir mai 23, 2023 10:13 am Thailandske myndigheter anslår, basert på tallene så langt, at 1 million russere vil ankomme øya Phuket alene, i 2023. Mange flykter fra mobilisering, men også andre russere som er lei av krig og dårlige tider i hjemlandet. Mange kjøper nå også leiligheter der.

Dette er den klart største horden av utlendinger fra ett land noensinne i Thailand. Phuket (og Pattaya) har blitt omgjort til mini-Russland, og det kryr av russere overalt.

Greit å vite hvor man skal holde seg unna i hvertfall.

https://www.thestar.com/news/world/2023 ... adise.html
Johnny FD (vlogger på Youtube), sa akkurat det samme. Mange må søke om å bli lenger, og de fleste gjør ikke det. Det vil ende med at de fleste blir utestengt.

startelver

Legg inn av startelver »

Er redd dette bare er en liten dråpe i havet for Putin, det som skjer i Belgorad.
De opprørerne som gjorde dette ville vise hva de er kapable til og det er jo positivt at det skjer noe.

Men for russere i Moskva og St Petersburg, der går hverdagen som normalt.

Siste video fra 1421


Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

I følge TV2 nyhetene så¨går det ikke så bra med Ukraina. Russerne bare pøser på og de vil tømme Ukraina for luftvern. Byen Bakhmut er vel nå på russernes hender. Så nå har russerne stor fremgang. Når kommer den store motoffensiven?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 11:05 am I følge TV2 nyhetene så¨går det ikke så bra med Ukraina. Russerne bare pøser på og de vil tømme Ukraina for luftvern. Byen Bakhmut er vel nå på russernes hender. Så nå har russerne stor fremgang. Når kommer den store motoffensiven?
Har russerne stor framgang?

Det var nytt for meg. Ukraina posisjonerer seg og plager Russland med strategiske rakettangrep mot forsyningspunkter samtidig som militante russiske utbrytergrupper skaper kaos inne i Russland.

Russland opplever ikke fremgang. De opplever motgang. Motoffensiven kommer når man minst venter det.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 11:05 am I følge TV2 nyhetene så¨går det ikke så bra med Ukraina. Russerne bare pøser på og de vil tømme Ukraina for luftvern. Byen Bakhmut er vel nå på russernes hender. Så nå har russerne stor fremgang. Når kommer den store motoffensiven?
Hvilken framgang er det som er så stor? Du kan vel ikke sikte til Bakhmut?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Fago skrev: tir mai 23, 2023 10:25 am
Crazy Horse skrev: tir mai 23, 2023 1:45 am
Fago skrev: tir mai 23, 2023 12:41 am

Jeg vet ikke hvorfor Solli driver og surrer, siden han sier følgende: "Min vurdering vil være, hvis det er politisk mulig, at Ukraina istedenfor F-16A mottar donasjoner av F-16C eller enda nyere modeller fra USA. ". Saken er at de norske F-16 er Block 20 MLU, altså i store trekk nettopp C/D-versjoner.
Hvem surrer her ? Solli er utdannet F16 pilot, og har 10 år bak spakene på flyet. I tillegg høy militær utdanning både fra Norge og USA (master) fra luftkrigsskolen. Likevel surrer han altså, og du ? F35 pilot ? Han er klar på flyenes begrensning mot S400 og moderne russiske kampfly. Det å desavuere kapasiteter som Solli er bare tøv. Han vet hva han prater om med sin CV.

Flere norske offiserer med lang erfaring i lufta i bl a F16 sier at det tar 4-6 måneder å lære og fly F16. Deretter enda lengre tid på å lære og operere avanserte våpen, særlig i større operasjoner i samarbeid med flere fly. Norge mistet 4 piloter sist på 80-tallet pga for få flytimer / uerfarne piloter. Ukrainske F16 piloter vil ikke være fullt ut operative før våren 2024, om de får flyene. Mye vil skje i Ukraina før våren 2024, på godt og vondt sett med ukrainske øyne.
Jeg er flyingeniør, og jobba med MLU-oppdateringa på Kjeller.
Ok. Men du mener likefullt at Per Erik Solli med 10 år i cockpiten på en F16 som pilot, og mastergrad i militære luftoperasjoner fra Stabskolen i det amerikanske luftforsvaret, og idag militær analytiker i NUPI surrer ? De norske f16 flyene er nå engang mer enn 40 år, selv om de ble oppgradert for 20 år siden.

Mener du at Solli surrer når han er noe tvilende til om F16 er kapable til å håndtere det mest moderne luftvernet til russerne som S400, og siste generasjon russiske multirolle- eller taktiske fly ? F16 vil være mye bedre enn det ukrainerne har, men holder det i forhold til offensivt å støtte bakkestyrker ? For å kunne støtte bakkestyrker må luftrommet være noenlunde klarert, selv om ulven skriver at dette ikke er Sovjet doktrine ? Solli undres også helt korrekt over at russerne med sin overlegenhet i lufta ikke har fått kontroll over luftrommet. Det samme sier min kilde med kanskje 15 år bak spakene i F16. Uten kontroll over luftrommet kan man visstnok bli skutt ned om man ikke heter Mavericks. Hvordan kampfly kan bidra offensivt uten denne kontrollen er meg en gåte. Det er i hvertfall en gåte når en av «ekspertene» her - tenker ikke da på deg - skriver at dette ikke er viktig for russerne etter USSR doktrine. Hva skal man da bruke kampfly til ? Flyshow over Moskva. Rekkevidden for luft til bakke våpen fra jagerfly har vel også sin begrensede rekkevidde - laser eller gps styrt ?

Få gjerne inn F16, men jeg tror denne krigen har tatt en helt ny retning før flyene eventuelt er operative våren 2024, i favør Ukraina.

Koffer

Legg inn av Koffer »

-Det går ekstremt dårlig med russisk økonomi- er en gjenganger her inne.

Det er jeg uenig i. At Russland merker sanksjonene? JA, uten tvil. Men at det kommer til å gå til helvete, bli en paria eller kraftig svekket slik at fly styrter, båter synker & landet generelt ruster ned til et minimum? Nei. At forsvaret kollapser? Nei.

Troygirl nevner en kilde -som virkelig har greie på det-

Jeg synes en artikkel fra finansavisen som henviser til "the Economist" er en god kilde skrevet av fagfolk, men jeg registrerer at også denne har enkelte feil, og ikke ser hele bilde.

Slike kilder kan man finne overalt. Masse artikler, eksperter og egne russere som sier økonomien går til helvete, midt-på-tre eller går overraskende bra. Jeg personlig tror det er en mellomting.

Husker dere jeg nente parallellimport?

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... sanksjoner

"Tallene viser at total omgåelse av sanksjonene for 2022 var på mer enn 100 milliarder kroner. Tyskland er den største eksportøren av sanksjonerte varer. Sammenlagt står tyskerne og litauerne for eksport av halvparten av de europeiske varene som Russland ikke skal ha."

Storbritannia som kjøper russisk olje via Indiske raffinerier..? USA som fortsatt handler fra Russland?

https://www.finansavisen.no/politikk/20 ... sk-okonomi

https://www.finansavisen.no/handel/2023 ... ott=3h0vmz


Våpensalget til russerne går overraskende bra. Kina og India sitt samarbeid med landet er styrket, både økonomisk og militært. Svartebørsen, parallellimport, smugling, osv er utbredt.

Russland bygger atomkraftverk i NATO-landet Tyrkia. De samarbeider med Iran, som har levd med kraftige sanksjoner i en årrekke. Allikevel ser vi våpenteknologi som Shahed, Shabab-serien, Qiam osv leverer skremmende nøyaktig.

I "Operasjon Martyr Soleimani" i 2020, som ble veldig dysset ned av Vesten, traff visst disse missilene overraskende bra.

Ta Assad og Syria. Gasset i hjel og teppebombet sivilbefolkningen i sitt eget land. Kraftige sanksjoner. Våpenstøtte til opposisjonen. Nå er alt glemt. Han skal til og med møte flere arabiske ledere, samt NATO-landet Tyrkia sin president.

Russland har mange strenger å spille på. De prioriterer krig. De er selvforsynte på veldig mye. 144 millioner mennesker som er indoktrinert i propagandaen. Verdens største land i areal. CSTO. Brasil, Sør-Afrika, India, Kina, Iran, Syria, N.Korea, flere afrikanske land, Sør-Amerika osv.. er potensielle kunder, parallellstater som vil gjøre russerne tjenester mot betaling i form av penger eller andre tjenester som deling av erfaring, teknologi, o.l.

Anbefaler alle å lese denne igjen:

https://www.finansavisen.no/politikk/20 ... sk-okonomi


Tenker det er greit å balansere sterke/svake sider og muligheter/trusler på nettopp dette temaet. Jeg henviser kun til kilder jeg mener er gode og relevante. Min personlig mening er som sagt at jeg håper de råtner på rot, men det skjer neppe.

startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »

Vi får se om det kommer noen hevnaksjoner etterhvert denne gangen , som regel hagler det med iranske droner eller missiles når russerne taper ansikt.

Jack

Legg inn av Jack »

izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 11:05 am I følge TV2 nyhetene så¨går det ikke så bra med Ukraina. Russerne bare pøser på og de vil tømme Ukraina for luftvern. Byen Bakhmut er vel nå på russernes hender. Så nå har russerne stor fremgang. Når kommer den store motoffensiven?
Hva mener du med "går ikke så bra"? Hvor er fremgangen?

Jack

Legg inn av Jack »

Ser forresten ut til at det ikke er mors beste barn som er på ferde i Belgorod, skal man tro Dagbladet. Ikke rart Zelenskyy og co benekter all tilknytning til denne paramilitære gruppen.

Men de må gjerne fortsette å herje i russland altså!

Genial

Legg inn av Genial »

Jack skrev: tir mai 23, 2023 12:10 pm Ser forresten ut til at det ikke er mors beste barn som er på ferde i Belgorod, skal man tro Dagbladet. Ikke rart Zelenskyy og co benekter all tilknytning til denne paramilitære gruppen.

Men de må gjerne fortsette å herje i russland altså!
Positivt det som skjer, men veldig synd at noen av disse er reelle nazister. Vi snakker ikke Azov-bataljonen hvor det kan finnes en del fremmedfiendtlige holdninger, men blant annet rene hyllester av ABB. Det gjør at propagandaen til Russland får enklere fotfeste.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»