Gratis kollektivtrafikk i Stavanger

Svar
Texas_John

Re: Gratis kollektivtrafikk i Stavanger

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:42 am
Texas_John skrev: tir mai 23, 2023 12:33 am
MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:29 am No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.
Skattelette er ikke «å bruke penger»(!)
Sjølvsagt er det å bruke pengar.
Så det å la være og øke skattene enda mer også å bruke penger, ifølge denne fantastiske «logikken» din?

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:29 am
GatlingGun skrev: man mai 22, 2023 10:25 pm Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.
No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.
Det går begge veier ja, gratulerer, du har skjønt det! :D

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:11 pm Dette kan fort vise seg å bli et lite problem for flertallspartiene i Stavanger, sitat fra Fylkesvaraordføreren:

"– Det høres jo tilforlatelig ut med gratis buss. Alt som blir gratis, brukes mer og hvis dette fører til at vi må sette opp flere busser for å ta unna gratispassasjerer, må vi ha et system der Stavanger tar de reelle kostnadene ved dette. Fylket kan ikke påføres merkostnader som går ut over tilbudet til andre som reiser kollektivt i Rogaland, sier Bergsvåg."

Har det gått litt fort i svingen i de røde rekker tro ?
Tviler på at dette opplegget har blitt planlagt, vurdert eller utredet i det hele tatt. Kommentarer fra busselskapet og fylkeskommunen tyder i hvert fall ikke på det. De virker like forvirret og fulle av spørsmål som alle oss andre som lurer på konsekvensene av dette.

Grunnen for at dette "tiltaket" plutselig blir lansert, vedtatt og hasteinnført er at posisjonen ligger langt etter på meningsmålingene etter bompengepartiet ble utradert.

Dette lukter valgflesk lang vei.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

GatlingGun skrev: man mai 22, 2023 10:25 pm Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.
Herrejemi for noe ræl; staten har aldri noensinne vært i nærheten av slike inntekter som nå og det er ikke bare synkende kronekurs som øker oljefondet. Og aldri noensinne har Ola&Kari Nordmanns kjøpekraft blitt redusert slik som de par siste årene. Det er ikke venstresiden som bruker opp noesomhelst, men hele det norske folkets kjøpekraft som er kraftig redusert - til fordel for de som selger petroleumsprodukter, for oppdrettsnæringen og kraftindustrien. Og, butikkjedene som hever prisene langt mer enn den økningen de har hatt som følge av økte - lønnsutgifter, strøm&drivstoffpriser.

At de kollektivmidlene som går i rute fylles opp, sparer samfunnet for masse penger og tid; trafikken ellers reduseres, som gir mindre køer og et mer oversiktlig trafikkbilde som reduserer ulykker osv osv. I Tyskland selge de nå en månedsbillet for 500 kroner som er gyldig på alle kollektreiser i hele landet, både lokalt og regionalt. Som betyr at jeg kan pendle til&fra jobb/skole og i pinseferien ta tog fra Flensburg til Salzburg 100 mil sørover og like langt tilbake. Og neste helg kan jeg reise ..... rutegående tog, busser, T-baner, trikker må jo fylles opp og når de fylles, så sparer en veinettet for alle de som ellers elv ville ha kjørt bil. Som igjen reduserer utslipp, svevestøv, forbruk av petroleumsprodukter, trafikkulykker, veislitasje osv.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Fordomsfull skrev: tir mai 23, 2023 5:54 pm
GatlingGun skrev: man mai 22, 2023 10:25 pm Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.
Herrejemi for noe ræl; staten har aldri noensinne vært i nærheten av slike inntekter som nå og det er ikke bare synkende kronekurs som øker oljefondet. Og aldri noensinne har Ola&Kari Nordmanns kjøpekraft blitt redusert slik som de par siste årene. Det er ikke venstresiden som bruker opp noesomhelst, men hele det norske folkets kjøpekraft som er kraftig redusert - til fordel for de som selger petroleumsprodukter, for oppdrettsnæringen og kraftindustrien. Og, butikkjedene som hever prisene langt mer enn den økningen de har hatt som følge av økte - lønnsutgifter, strøm&drivstoffpriser.

At de kollektivmidlene som går i rute fylles opp, sparer samfunnet for masse penger og tid; trafikken ellers reduseres, som gir mindre køer og et mer oversiktlig trafikkbilde som reduserer ulykker osv osv. I Tyskland selge de nå en månedsbillet for 500 kroner som er gyldig på alle kollektreiser i hele landet, både lokalt og regionalt. Som betyr at jeg kan pendle til&fra jobb/skole og i pinseferien ta tog fra Flensburg til Salzburg 100 mil sørover og like langt tilbake. Og neste helg kan jeg reise ..... rutegående tog, busser, T-baner, trikker må jo fylles opp og når de fylles, så sparer en veinettet for alle de som ellers elv ville ha kjørt bil. Som igjen reduserer utslipp, svevestøv, forbruk av petroleumsprodukter, trafikkulykker, veislitasje osv.
Norge er så langt tilbake på kollektiv transport at det er skremmende, både på pris og tilbud. Vel er Norge et tynt befolket land, men når en by som Tallinn i Estland greier å hoste opp gratis offentlig transport så burde Stavanger i Norge også greie det, og Estland er ikke akkurat noe venstreradikalt paradis for og si det mildt heller, ei heller Tallinn.

Gi folk bedre rutetilbud, og billig kollektiv-transport, og folk vil begynne å vrake bilen.

Investor

Legg inn av Investor »

Når skal dette gratistilbudet i Stavanger settes ut i livet?
Googla det, fra 1.juli.

Investor

Legg inn av Investor »

Må være tidenes feiteste valgflesk!
AP og de rødgrønne kommunene er rimelig desperate nå.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Investor skrev: tir mai 23, 2023 11:18 pm Må være tidenes feiteste valgflesk!
AP og de rødgrønne kommunene er rimelig desperate nå.
Så Stavanger representerer nå alle kommunene i landet hvor de samme partiene styrer?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

fargerik skrev: man mai 22, 2023 1:33 pm
Folk_flesk skrev: man mai 22, 2023 1:29 pm
peraleks skrev: man mai 22, 2023 11:34 am Fantastisk, håper de kliner til med gratis kollektivtrafikk over hele Norge.
I Trøndelag loves det iallefall en halvering av periodebillett. Håper målet er gratis her også etterhvert, men denne halveringen vil jo hjelpe. Synes Høyre burde matche dette løftet, istedenfor bare å si at det er "panikkartet". Tror folk gir faen i hvordan reduksjonen skjer, så lenge den faktisk skjer.
Følg med på hva de lover. Det kan nok ende med at de reduserer tilbudet ute i utkantene og kjører masse buss rundt sentrum. Det er på tryne dersom de som bor sentralt skal få alt gratis på bekostning av folk som lever noen kilometer uttafor.
Flott at det går gratis ferger i Fredrikstad (siden det ble nevnt), men for å komme dit blir det enten en laaang sykkeltur eller drosje.
De lager sykkelveier i sentrum, men ute i utkantene er det bare hølete lappetepper av noen terrengløyper med synkehull og kumlokk.
Det er ikke Stavanger kommune som er ansvarlig for bussrutene. Det er det Rogaland fylkeskommune som er.

Investor

Legg inn av Investor »

Folk_flesk skrev: tir mai 23, 2023 11:24 pm
Investor skrev: tir mai 23, 2023 11:18 pm Må være tidenes feiteste valgflesk!
AP og de rødgrønne kommunene er rimelig desperate nå.
Så Stavanger representerer nå alle kommunene i landet hvor de samme partiene styrer?
Ja, det kan du faktisk si!
Men kun Stavanger gjør alvor av galskapen.
Gleder meg til september, da skal disse partiene på huet og ræva ut av kommunekontorene!

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Cannabis Connoisseur skrev: man mai 22, 2023 4:22 pm Heller gratis buss enn de tøysete sykkelveiene som bare et fåtall av innbyggerne bruker.
Tenker du på sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes? I så fall - hvordan kan du vite at ingen bruker den?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: tir mai 23, 2023 6:43 pm Norge er så langt tilbake på kollektiv transport at det er skremmende, både på pris og tilbud. Vel er Norge et tynt befolket land, men når en by som Tallinn i Estland greier å hoste opp gratis offentlig transport så burde Stavanger i Norge også greie det, og Estland er ikke akkurat noe venstreradikalt paradis for og si det mildt heller, ei heller Tallinn.

Gi folk bedre rutetilbud, og billig kollektiv-transport, og folk vil begynne å vrake bilen.
Selv uten gratis kollektiv ville det jo vært rasjonelt for mange i byene å droppe bil nr 2 og heller kjøpe seg busskort/og eller sykle. Selv en relativ billig bil nr 2 har jo raskt en kostnad på 40-50 000 i året. Et busskort koster kanskje 8000. Differansen fra 50k til 8k er jo mye større enn fra 8k til 0. Slik sett er det jo mer symbolverdi enn noe annet i gratis kollektivtrafikk siden den virkelig store besparelsen for folk fint kan oppnås selv med dagens busspriser.

Ellers er det jo klart at veldig utstrakt privatbillisme i relativt tettbygde byer må være noe av de mer samfunnsøkonomisk ulønnsomme som finnes. Jeg er rimelig overbevist om at privatbilisme om noen tiår fra nå i stor grad er forsvunnet og erstattet med en form for "on demand"-tjenester. Og at dette vil frigjøre mye midler som kan benyttes på mer nyttige ting.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

KongOlav2 skrev: ons mai 24, 2023 10:19 am
Canucks skrev: tir mai 23, 2023 6:43 pm Norge er så langt tilbake på kollektiv transport at det er skremmende, både på pris og tilbud. Vel er Norge et tynt befolket land, men når en by som Tallinn i Estland greier å hoste opp gratis offentlig transport så burde Stavanger i Norge også greie det, og Estland er ikke akkurat noe venstreradikalt paradis for og si det mildt heller, ei heller Tallinn.

Gi folk bedre rutetilbud, og billig kollektiv-transport, og folk vil begynne å vrake bilen.
Selv uten gratis kollektiv ville det jo vært rasjonelt for mange i byene å droppe bil nr 2 og heller kjøpe seg busskort/og eller sykle. Selv en relativ billig bil nr 2 har jo raskt en kostnad på 40-50 000 i året. Et busskort koster kanskje 8000. Differansen fra 50k til 8k er jo mye større enn fra 8k til 0. Slik sett er det jo mer symbolverdi enn noe annet i gratis kollektivtrafikk siden den virkelig store besparelsen for folk fint kan oppnås selv med dagens busspriser.

Ellers er det jo klart at veldig utstrakt privatbillisme i relativt tettbygde byer må være noe av de mer samfunnsøkonomisk ulønnsomme som finnes. Jeg er rimelig overbevist om at privatbilisme om noen tiår fra nå i stor grad er forsvunnet og erstattet med en form for "on demand"-tjenester. Og at dette vil frigjøre mye midler som kan benyttes på mer nyttige ting.
Joda, men om man er låst til et elendig kollektiv-tilbud, det er ikke situasjonen i Oslo hvor det i alle fall for det meste er god dekning, og for pendlerbyene rundt, folk betaler også ekstra for det praktiske med en bil, at man ikke trenger å planlegge å tenke mye rundt bilbruken. Så derfor er det viktig at det er god dekningsgrad, hvor det er hensiktsmessig, og da tenker jeg ikke på små bygder på indre østlandet, der vil nok bilen fortsatt være viktigste fremkostmiddel, men i de mellomstore byene i Norge så er tilbudet alt for dårlig, og i Oslo,Bergen,Trondheim og Stavanger er pris den største faktoren.

Enig i sistnevnte også.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Cannabis Connoisseur skrev: ons mai 24, 2023 10:07 am
HNilsen skrev: ons mai 24, 2023 12:27 am
Cannabis Connoisseur skrev: man mai 22, 2023 4:22 pm Heller gratis buss enn de tøysete sykkelveiene som bare et fåtall av innbyggerne bruker.
Tenker du på sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes? I så fall - hvordan kan du vite at ingen bruker den?
Nå er ikke det den eneste sykkelveien i landet, så tenkte ikke spesifikt på den, men greit, jeg skal svare på spørsmålet ditt om du kan peke på hvor jeg skriver at ingen bruker sykkelveier. Jeg venter i spenning.
Ok, jeg misforstod da. Trodde du mente denne sykkelstamveien spesifikt. Den er nemlig ikke helt ferdig enda.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: ons mai 24, 2023 10:27 am Joda, men om man er låst til et elendig kollektiv-tilbud, det er ikke situasjonen i Oslo hvor det i alle fall for det meste er god dekning, og for pendlerbyene rundt, folk betaler også ekstra for det praktiske med en bil, at man ikke trenger å planlegge å tenke mye rundt bilbruken. Så derfor er det viktig at det er god dekningsgrad, hvor det er hensiktsmessig, og da tenker jeg ikke på små bygder på indre østlandet, der vil nok bilen fortsatt være viktigste fremkostmiddel, men i de mellomstore byene i Norge så er tilbudet alt for dårlig, og i Oslo,Bergen,Trondheim og Stavanger er pris den største faktoren.

Enig i sistnevnte også.
Prisen i Trondheim er drøyt 10k i året for en billett som dekker et ganske stort område. Det er egentlig ganske greit i mine øyne om dette erstatter en bil som koster 4-5-6 ganger mer i året. Og tilbudet er også ganske greit, bortsett fra i visse bydeler hvor man kanskje må ha et bytte av buss og derfor bruker klart lengre tid enn om det hadde gått direkte.

I mellomstore byer opplever jeg mentaliteten som det største problemet. I en by som Kr.sund er det jo ekstremt mange som kjører bil og tilnærmet null som sykler eller tar buss. En ting er at busstilbudet ikke er så bra, men at friske folk i grei form i 30-40-åra ikke gidder å sykle 3-5 km på jobb kan ikke tilskrives så mye annet enn latskap.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

KongOlav2 skrev: ons mai 24, 2023 10:32 am
Canucks skrev: ons mai 24, 2023 10:27 am Joda, men om man er låst til et elendig kollektiv-tilbud, det er ikke situasjonen i Oslo hvor det i alle fall for det meste er god dekning, og for pendlerbyene rundt, folk betaler også ekstra for det praktiske med en bil, at man ikke trenger å planlegge å tenke mye rundt bilbruken. Så derfor er det viktig at det er god dekningsgrad, hvor det er hensiktsmessig, og da tenker jeg ikke på små bygder på indre østlandet, der vil nok bilen fortsatt være viktigste fremkostmiddel, men i de mellomstore byene i Norge så er tilbudet alt for dårlig, og i Oslo,Bergen,Trondheim og Stavanger er pris den største faktoren.

Enig i sistnevnte også.
Prisen i Trondheim er drøyt 10k i året for en billett som dekker et ganske stort område. Det er egentlig ganske greit i mine øyne om dette erstatter en bil som koster 4-5-6 ganger mer i året. Og tilbudet er også ganske greit, bortsett fra i visse bydeler hvor man kanskje må ha et bytte av buss og derfor bruker klart lengre tid enn om det hadde gått direkte.

I mellomstore byer opplever jeg mentaliteten som det største problemet. I en by som Kr.sund er det jo ekstremt mange som kjører bil og tilnærmet null som sykler eller tar buss. En ting er at busstilbudet ikke er så bra, men at friske folk i grei form i 30-40-åra ikke gidder å sykle 3-5 km på jobb kan ikke tilskrives så mye annet enn latskap.
For en del kan det være en blokker, og det at man må bytte busser etc. er upraktisk. Folk ønsker seg minst mulig stress, og minst mulig planlegging og komme raskt fra A til Å.

Enig tildels, spesielt for 3-5 km, men noen steder, vet ikke om det er tilfellet i Kr.sund da jeg aldri har vært der så er sykkelveiene ikke alltid de sikreste, og for en del personer frister det ikke og kjøre på høyt traffikerte veier også, da det er en faktor også, at man må få folk på sykkel på trygge veier.

Tenkte mer for de som bor noen km utenfor sonen, og som fort har busser som går 1 gang i timen, eller 2 ganger i timen etc. og at man må tenke over når man skal bruke bussen, og veldig reduserte helgetilbud, og kveldstilbud for buss. Jeg finner det uakseptabelt å vente mye mer enn 20 min på en buss, og i større byer skal ikke ventetiden være mye over 5 minutter heller for frekvens.

Skal sies at jeg er noe bortkjemt som bor i Madrid, en av byene i Europa med best kollektiv-transport, og i så måte en topp-5 best kollektiv transport by i verden også, med et ekstremt godt nettverk av lokaltog,metro, og busser. Eneste minuset i Madrid er på sykkelfelt, der er det litt blandet drops.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: ons mai 24, 2023 10:40 am Enig tildels, spesielt for 3-5 km, men noen steder, vet ikke om det er tilfellet i Kr.sund da jeg aldri har vært der så er sykkelveiene ikke alltid de sikreste, og for en del personer frister det ikke og kjøre på høyt traffikerte veier også, da det er en faktor også, at man må få folk på sykkel på trygge veier.

Tenkte mer for de som bor noen km utenfor sonen, og som fort har busser som går 1 gang i timen, eller 2 ganger i timen etc. og at man må tenke over når man skal bruke bussen, og veldig reduserte helgetilbud, og kveldstilbud for buss. Jeg finner det uakseptabelt å vente mye mer enn 20 min på en buss, og i større byer skal ikke ventetiden være mye over 5 minutter heller for frekvens.

Skal sies at jeg er noe bortkjemt som bor i Madrid, en av byene i Europa med best kollektiv-transport, og i så måte en topp-5 best kollektiv transport by i verden også, med et ekstremt godt nettverk av lokaltog,metro, og busser. Eneste minuset i Madrid er på sykkelfelt, der er det litt blandet drops.
Akkurat i Kr.sund er det gode og brede gang -og sykkelveier langs hovedveien og ellers mellom boligområder og områder med en del arbeidsplasser. Og de er ikke mye brukt av gående heller. Så fullt mulig å bruke av syklister på en god og hensiktsmessige måte. Fra en viss del av byen blir det jo litt bakker og ellers det jo alltids vær, men greia er jo at det er knapt noen som sykler (eller tar buss), uansett fra hvilke områder av byen, og det har nok svært mye med mentalitet å gjøre. Litt det samme med buss også. Velger man en boplass i en større by uten det minste snev av tanke for at de skal gjøre noe annet enn å bruke bil, så synes jeg synd på de som må betale mye bompenger og stampe i kø. For de har valgt det selv når de har utelukket seg fra alternative fremkomstmidler ved å være minimalt fleksible.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Canucks skrev: ons mai 24, 2023 10:27 am
KongOlav2 skrev: ons mai 24, 2023 10:19 am
Canucks skrev: tir mai 23, 2023 6:43 pm Norge er så langt tilbake på kollektiv transport at det er skremmende, både på pris og tilbud. Vel er Norge et tynt befolket land, men når en by som Tallinn i Estland greier å hoste opp gratis offentlig transport så burde Stavanger i Norge også greie det, og Estland er ikke akkurat noe venstreradikalt paradis for og si det mildt heller, ei heller Tallinn.

Gi folk bedre rutetilbud, og billig kollektiv-transport, og folk vil begynne å vrake bilen.
Selv uten gratis kollektiv ville det jo vært rasjonelt for mange i byene å droppe bil nr 2 og heller kjøpe seg busskort/og eller sykle. Selv en relativ billig bil nr 2 har jo raskt en kostnad på 40-50 000 i året. Et busskort koster kanskje 8000. Differansen fra 50k til 8k er jo mye større enn fra 8k til 0. Slik sett er det jo mer symbolverdi enn noe annet i gratis kollektivtrafikk siden den virkelig store besparelsen for folk fint kan oppnås selv med dagens busspriser.

Ellers er det jo klart at veldig utstrakt privatbillisme i relativt tettbygde byer må være noe av de mer samfunnsøkonomisk ulønnsomme som finnes. Jeg er rimelig overbevist om at privatbilisme om noen tiår fra nå i stor grad er forsvunnet og erstattet med en form for "on demand"-tjenester. Og at dette vil frigjøre mye midler som kan benyttes på mer nyttige ting.
Joda, men om man er låst til et elendig kollektiv-tilbud, det er ikke situasjonen i Oslo hvor det i alle fall for det meste er god dekning, og for pendlerbyene rundt, folk betaler også ekstra for det praktiske med en bil, at man ikke trenger å planlegge å tenke mye rundt bilbruken. Så derfor er det viktig at det er god dekningsgrad, hvor det er hensiktsmessig, og da tenker jeg ikke på små bygder på indre østlandet, der vil nok bilen fortsatt være viktigste fremkostmiddel, men i de mellomstore byene i Norge så er tilbudet alt for dårlig, og i Oslo,Bergen,Trondheim og Stavanger er pris den største faktoren.

Enig i sistnevnte også.
Da bilismen eksplodert i 1960-tallet, var pendlertrafikkmønsteret veldig annerledes. Det var en veldig velrustet kollektivtrafikktjeneste i de norske byene og ute på landsbygda med hundrevis av ulike rutebilselskaper med tusenvis av busser, et effektiv togtilbud og det var veldig vanlig for arbeidere å ty til sykkelen innenfor byområdene om det ikke var mulig å gå til fots. Da bilen kom, begynte byplanleggerne å ignorere alt, de satt i gang en urbaniseringsprosess med forsteder, separate tettsteder og utvidering av eksisterende bydistrikter med minimal fokus på kollektivtrafikk og enda mer på egnede veger - Trondheim omegn er verst ut - og skiftet helt om på bomønsteret. Dessuten var det en omfattende butikkdød over hele landet, det var flere tusen kolonialer over hele landet ofte innenfor gåavstand eller sykkelavstand, og det var en konsentrering av butikker omkring trafikksentre.

Shoppingsentre som kom til Norge, sammen med en fortetting av butikktjenester som gagnet bilisten mer enn andre, gjør bilbruk nødvendig, og da forbruksøkonomien eksplodert, bli det for mye kvantiteter å frakte til fots eller på sykkel. Vi hadde ikke kjøpesentre før 1970-årene som en regel. Og det er ganske mange byer som har mange døde kjøpesentre fordi bilen betyr at man må ut av bysentrene og enda lengre ut på vidda bokstavelig talt. Selv om det er bussruter til disse, har det vist seg at buss er dårlig egnet for å ta med seg handelsposer og store kvantiteter som selges til billigpris. Likedan at kjøle- og frysevarer betyr et behov for kort reisetid. Det er forbruksøkonomien som gjør det ikke mulig å erstatte bilen med kollektivtrafikk, og dessuten hadde de norske byplanleggerne fått hersket ubegrenset helt fram til 1990-årene slik at det oppstå et fasttømret bomønster som gjør det veldig vanskelig å tvinge fram alternative transportmidler.

Kollektivtransportpolitikken har dessuten ikke vært sterkt prioritert siden 1980-årene da privatdrift, frislipp og redusering i statssubsidier kom til, og i de siste tjue-tretti år har det vært en tydelig åpen konflikt mellom "bilpartier" og "kollektivpartier", Solberg i hennes årene som statsminister var dårlig nytt for kollektivtransport, og da Høyre bestemte i Oslo, var kollektivtransporten desentralisert inntil punktet av ineffektivitet og oppløsning at Ap måtte gjenforente dette på nytt. Byplanleggerne avløses av de grådige og amoralske eiendomsutviklerne som sett med Gjerdrum hvor et kvikkras avslørt korrupte og uansvarlige forholder, og disse mer eller noe annet er svært opptatt av bilen. Enorme handelsparker, nye byggemasse og mange boligfelter bygges lengst bort fra alle realistiske kollektivtransportalternativer.

Det blir for ineffektivt og dyrt med kollektivtransport som på de fleste steder forbli underutviklet som sett i Oslo, der sliter man i tiår etter tiår med å ordne "pakkene", Oslopakke 3 er seriøst på overtid, og dermed er ikke dimensjonert for gratistrafikk - det er ikke plass nok i T-banen, og mange av bussrutene er på gråsonen mellom buss og trikk når det gjelder plassutnyttelse. På minst to bussruter må buss erstattes med trikk, men dette finnes det ikke vilje for.

Gratistransport er veldig vanskelig å tvinge gjennom her i Norge.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Blir rabalder og ramaskrik hvis bilistene skal betale tilsvarende andel av kostnaden ved å holde Norge med veier som de kan kjøre på som kollektivreisende betaler i billetter, altså direkte via spesifikke avgifter på bil/bensin og bompenger, begge deler blir jo til dels dekket via offentlige budsjetter altså skatteseddel mm.

Vil jo være interessant å se regnestykket på hvor mye man ville spart inn på gratis kollektivtransport (i byene ihvertfall) med mindre kø, slitasje på vei, svevestøv etc. Er litt forskjell på Trondheim og Støren både på hvor praktisk mulig det er å få et kollektivtilbud som får deg dit du skal i rimelig tid i det daglige og hvor stort problem det kan bli med lokal luftforurensning særlig på vinterstid.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Flertallspartiene i Stavanger varslet nylig at de vil bruke 200 millioner kroner på gratis kollektivtilbud til innbyggerne i ett år.

Men kampanjen skal gjelde fire-fem måneder og skal avsluttes før utgangen av året, ifølge Stavanger Aftenblad og NRK. Kommunedirektøren mener det bare er penger nok til fire-fem måneder.

Forslaget skal behandles i formannskapet torsdag og vedtas endelig i kommunestyret mandag neste uke.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7810

Legg inn av Big George »

Fem måneders gratis kollektiv er ikke noe mageplask.

Selv har jeg lenge drømt om to måneder gratis reise i Oslo

pigg

Legg inn av pigg »

De burde heller bruke disse 200M på å gi lettelser i bompenge-satsene.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7810

Legg inn av Big George »

Hele tiltaket er å få flere til å droppe bil og heller reise kollektivt.
Tar tid å endre folks tankesett.
I 70 og 80 åra reiste eldre kollektivt,, de hadde ikke råd til å ha bil.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Big George skrev: tir jun 13, 2023 11:30 pm Hele tiltaket er å få flere til å droppe bil og heller reise kollektivt.
Tar tid å endre folks tankesett.
I 70 og 80 åra reiste eldre kollektivt,, de hadde ikke råd til å ha bil.
Forsøk med gratis kollektiv på andre plasser har vist at de som allerede bruker kollektiv reiser enda mere pluss at mange som normalt gikk eller syklet hivet seg på gratisbussene. Bilbruken forble den samme.

Kan umulig tenke meg at resultatet vil bli annerledes her på Nord-Jæren som dessuten har et rimelig dårlig kollektivtilbud.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Cannabis Connoisseur skrev: ons jun 14, 2023 9:45 am
Big George skrev: tir jun 13, 2023 7:17 pm Fem måneders gratis kollektiv er ikke noe mageplask.

Selv har jeg lenge drømt om to måneder gratis reise i Oslo
Det er klart det er et mageplask i forhold til det som ble sagt når nyheten ble annonsert. Det flotte ordene "flerpartispartiene lover å sette av penger til tilbudet ut 2023, men også i 2024" ble til stusselige 5 måneder, og det forundrer meg ikke om det kuttes ytterligere.
Erna har lovet å kutte i fylkeskommunenes budsjetter når H vinner neste stortingsvalg.
Det kommer til å sette en definitiv sluttstrek for disse tullete drømmene om at folk inne i sentrum skal ha gratis busser.
Jeg har for min del skrinlagt for alltid drømmen om at de nedlagte bussene i periferien skal gjenoppstå.
Folka inne i sentrum av byene skal sette pris på at de i det hele tatt har kollektivtilbud, og betale billetten med glede.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»