Bensinstasjoner

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Bensinstasjoner

Legg inn av rosmebraad »

(Orker vi en ny tråd derom?)

Tråd på Aktuelt twr for seg bensinprisene, de spretter som Lars Vaulars sprettballer.....

jeg tenkte mer på forekomsten av bensinstasjoner/fyllesteder. Jeg syns det er rart at der kommer nye stasjoner samtidig som (ny-)bilsalget dreies vekk fra bensin.

Kan det være pga. at det er enklere npr man kun trenger en plass og så en container? Altså ikke nedgravde tanker.

Syns der er mange og ny(ere) steder fra alle småkjedene som A-Tank, Driv, Bunker Oil, MH24, Best og så videre.
I tillegg leser man om de som ønsker å etablere men ikke for lov fra det offentlige.

Husker BR og hans faste stasjon og faste pumpe.

Mine (sjeldne) fyllinger skjer efter (be-)leilighet. Altså tilfeldig etter behov/anledning.


(OT: Nyter sommerlig vær og hører gjallet fra en HD langs riksveien. Sommervibber!)
(Veldig OT: 'Sucker for seasons': Jeg likte da Norgesgruppen fikk merket en del varer med 'SOMMER'.
Ali Kaffe SOMMER osv.)

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: lør apr 22, 2023 1:21 pm Syns der er mange og ny(ere) steder fra alle småkjedene som A-Tank, Driv, Bunker Oil, MH24, Best og så videre.
Bunker Oil og Best er fraværende på det sentrale Østlandet. De andre har jeg ikke engang hørt om.
Første gang jeg så en Bunker Oil (på Vestlandet for en god del år siden) tenkte jeg at dette måtte være for båter..

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Iseran2770 skrev: søn apr 23, 2023 8:28 pm
rosmebraad skrev: lør apr 22, 2023 1:21 pm Syns der er mange og ny(ere) steder fra alle småkjedene som A-Tank, Driv, Bunker Oil, MH24, Best og så videre.
Bunker Oil og Best er fraværende på det sentrale Østlandet. De andre har jeg ikke engang hørt om.
Første gang jeg så en Bunker Oil (på Vestlandet for en god del år siden) tenkte jeg at dette måtte være for båter..
'Point proven'. Altså masse småkjeder
Som utrolig nok setter opp flere nye anlegg.
(I tidligere tråd var der også Fjordbensin 'kjeden'. Knapphus Energi. Noe oppå fjelltraktene. Og noe gult jeg ikke husker. Fascinerende at der er så mange, både stasjoner og kjeder. For ikle å glemme kjeden Tanken. (I Rogaland?)

Og så i USA: 80000 pluss bensinstasjoner totalt. Hvorav ca. 12000 er Shell. Enormt mye for en 'enkel' nordmann. Og sabla stor infrastruktur.

Someone

Legg inn av Someone »

Iseran2770 skrev: søn apr 23, 2023 8:28 pm
rosmebraad skrev: lør apr 22, 2023 1:21 pm Syns der er mange og ny(ere) steder fra alle småkjedene som A-Tank, Driv, Bunker Oil, MH24, Best og så videre.
Bunker Oil og Best er fraværende på det sentrale Østlandet. De andre har jeg ikke engang hørt om.
Første gang jeg så en Bunker Oil (på Vestlandet for en god del år siden) tenkte jeg at dette måtte være for båter..
Det er en Driv langs E16 i Hallingby, men som med mange andre er det jo mer eller mindre en pumpe som står der det tidligere lå en stasjon tilhørende noen av de store kjedene

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: søn apr 23, 2023 9:06 pm Og så i USA: 80000 pluss bensinstasjoner totalt. Hvorav ca. 12000 er Shell. Enormt mye for en 'enkel' nordmann. Og sabla stor infrastruktur.
Når man deler på antall innbyggere blir det ikke så mange

Og i motsetning til amerikanerne har jo etterhvert veldig mange av oss en fyllestasjon hjemme ;)

SUV

Legg inn av SUV »

Someone skrev: søn apr 23, 2023 9:41 pm
Iseran2770 skrev: søn apr 23, 2023 8:28 pm
rosmebraad skrev: lør apr 22, 2023 1:21 pm Syns der er mange og ny(ere) steder fra alle småkjedene som A-Tank, Driv, Bunker Oil, MH24, Best og så videre.
Bunker Oil og Best er fraværende på det sentrale Østlandet. De andre har jeg ikke engang hørt om.
Første gang jeg så en Bunker Oil (på Vestlandet for en god del år siden) tenkte jeg at dette måtte være for båter..
Det er en Driv langs E16 i Hallingby, men som med mange andre er det jo mer eller mindre en pumpe som står der det tidligere lå en stasjon tilhørende noen av de store kjedene
Jeg har brukt Driv noen ganger og da har det vært steder der det såvidt jeg vet ikke har vært stasjoner før. Ad blue har de også, betalte litt over 13 kr pr liter fra pumpa hos Driv, mens det ville kostet ca 30 kr pr liter for kanne på bensinstasjonen.

Grunnen til at Iseran ikke legger merke til dem (og sikkert ikke får dem opp i Drivstoffappen hvis han har den) er de stort sett kun selger diesel.

Driv er ofte gunstige på pris. Men på søndag valgte jeg annen stasjon da pumpeprisen var 17,40 kr pr liter diesel og det nok er vanskelig å matche den.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: søn apr 23, 2023 9:42 pm
rosmebraad skrev: søn apr 23, 2023 9:06 pm Og så i USA: 80000 pluss bensinstasjoner totalt. Hvorav ca. 12000 er Shell. Enormt mye for en 'enkel' nordmann. Og sabla stor infrastruktur.
Når man deler på antall innbyggere blir det ikke så mange

Og i motsetning til amerikanerne har jo etterhvert veldig mange av oss en fyllestasjon hjemme ;)

Takk for saklig perspektiv.
I så måte er det kanskje flere stasjoner pr. pers her lokalt enn i statene.
Og Easee-en i tillegg

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Jeg fyller ofte på Elstad Oljesenter. Her i distriktet er de ofte konkurransedyktige på pris og kniver med Uno-X om å være billigst.

https://elstadtrans.no/kortanlegg


Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: man apr 24, 2023 10:58 am Jeg fyller ofte på Elstad Oljesenter. Her i distriktet er de ofte konkurransedyktige på pris og kniver med Uno-X om å være billigst.

https://elstadtrans.no/kortanlegg


Bilde

Flott!
Ser der er HVO100 på Nannestad. Jeg har stadig aldri eid en dieselbil, men jeg har stadig en liten drøm om en 'grom' dieselbil på HVO100.
(Og enda en fyllestasjonkjede man aldri hadde hørt om!)

Someone

Legg inn av Someone »

Var innom en Best i dag, dog var det med sykkel og et stopp for en softis. Lierkroa er jo en Best-stasjon

henlie

Legg inn av henlie »

Someone skrev: tor mai 18, 2023 6:27 pm Var innom en Best i dag, dog var det med sykkel og et stopp for en softis. Lierkroa er jo en Best-stasjon
Var der nylig med MB-klubben. Der man knapt klarer å spise opp en liten Softis...

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Fikk en punktering på Volvoen i går og fant ut at søndager ikke var dagen for slikt. Ringte rundt til kanskje 10 forskjellige bensinstasjoner i området og lurte på om de drev med plugging av punkterte dekk, men de fleste som tok telefonen skjønte knapt nok hva jeg spurte om. Noen sa at det var mulig å fylle luft i hos, men da jeg spesifiserte at det var hull i dekket ble det stille.

Har heldigvis en nabo som er tidligere bilberger, så fikk ordnet det uten å måtte presse frem tårer hos en stakkars Deli DeLuca-ansatt.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: man mai 22, 2023 10:23 am Fikk en punktering på Volvoen i går og fant ut at søndager ikke var dagen for slikt. Ringte rundt til kanskje 10 forskjellige bensinstasjoner i området og lurte på om de drev med plugging av punkterte dekk, men de fleste som tok telefonen skjønte knapt nok hva jeg spurte om. Noen sa at det var mulig å fylle luft i hos, men da jeg spesifiserte at det var hull i dekket ble det stille.

Har heldigvis en nabo som er tidligere bilberger, så fikk ordnet det uten å måtte presse frem tårer hos en stakkars Deli DeLuca-ansatt.
Bra ordna!
Erfarigen her er å fylle på med skum og evt. kjøpe nye dekk om litt.
Eller så få bilberger til å skifte hjul eller plugge dekket.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

rosmebraad skrev: man mai 22, 2023 1:44 pm
Erfarigen her er å fylle på med skum og evt. kjøpe nye dekk om litt.
Eller så få bilberger til å skifte hjul eller plugge dekket.

Det var et to uker gammelt Nokian Hakka Black dekk. Fristet veldig lite å kaste bort skum og ødelegge dekket når bilen sto hjemme i oppkjørselen. Men husker i "gamle dager" for 15-20 år siden at det faktisk var mulig å få reparert dekk på en rekke bensinstasjoner. I 2023 virket dette helt umulig, selv om jeg bor i en av Norges rånerhovedstader.

Ribba

Legg inn av Ribba »

FredPerry^2 skrev: man mai 22, 2023 2:18 pm I 2023 virket dette helt umulig, selv om jeg bor i en av Norges rånerhovedstader.
Du bor nok bare for sentralt. Ute i distriktene er det nok ikke uvanlig å kunne få lappet dekk på en bensinstasjon. Kjenner vedkommende som eier den lokale YX-stasjonen, og han fortalte meg senest for et par uker siden at han hadde lappet mange dekk bare de siste par månedene.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Ribba skrev: man mai 22, 2023 3:14 pm
FredPerry^2 skrev: man mai 22, 2023 2:18 pm I 2023 virket dette helt umulig, selv om jeg bor i en av Norges rånerhovedstader.
Du bor nok bare for sentralt. Ute i distriktene er det nok ikke uvanlig å kunne få lappet dekk på en bensinstasjon. Kjenner vedkommende som eier den lokale YX-stasjonen, og han fortalte meg senest for et par uker siden at han hadde lappet mange dekk bare de siste par månedene.
Er nok inne på noe her. Forskjellen på "Bygda" er at man forventer dekkskift, plugging eller bytte viskere og at dyrt en lokal pokal som har verksted tilknyttet stasjonen eller har vært mekaniker i en halv mannsalder som fikser småting mens byfolk ser på bensinstasjoner som kiosker som selger bensin med 18-20 åringer som jobber deltid og bilberging tar jo bare som regel 15-30 min som kan fikse småting.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: man mai 22, 2023 2:18 pm
rosmebraad skrev: man mai 22, 2023 1:44 pm
Erfarigen her er å fylle på med skum og evt. kjøpe nye dekk om litt.
Eller så få bilberger til å skifte hjul eller plugge dekket.

Det var et to uker gammelt Nokian Hakka Black dekk. Fristet veldig lite å kaste bort skum og ødelegge dekket når bilen sto hjemme i oppkjørselen. Men husker i "gamle dager" for 15-20 år siden at det faktisk var mulig å få reparert dekk på en rekke bensinstasjoner. I 2023 virket dette helt umulig, selv om jeg bor i en av Norges rånerhovedstader.
Ja er der ikke garanti da? Hakkagaranti:

'Når uhellet skjer, er Hakka Garantien® til for å redde reisen din. Hakka Garanti® hjelper deg raskt og kostnadsfritt hvis uhellet først er ute.'

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

henlie skrev: søn mai 21, 2023 12:08 pm
Someone skrev: tor mai 18, 2023 6:27 pm Var innom en Best i dag, dog var det med sykkel og et stopp for en softis. Lierkroa er jo en Best-stasjon
Var der nylig med MB-klubben. Der man knapt klarer å spise opp en liten Softis...
En som tar opp den softisen:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fi ... /15756641/

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: man mai 22, 2023 11:42 pm
henlie skrev: søn mai 21, 2023 12:08 pm
Someone skrev: tor mai 18, 2023 6:27 pm Var innom en Best i dag, dog var det med sykkel og et stopp for en softis. Lierkroa er jo en Best-stasjon
Var der nylig med MB-klubben. Der man knapt klarer å spise opp en liten Softis...
En som tar opp den softisen:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fi ... /15756641/
Det man kaller gratis reklame :D

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: tir mai 23, 2023 8:05 am
rosmebraad skrev: man mai 22, 2023 11:42 pm
henlie skrev: søn mai 21, 2023 12:08 pm

Var der nylig med MB-klubben. Der man knapt klarer å spise opp en liten Softis...
En som tar opp den softisen:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fi ... /15756641/
Det man kaller gratis reklame :D
Og også i VG:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69 ... ardner-til

Får nesten lyst å dra ned og se hvor store de virkelig er.

(Og 'take that' i Lier, økonomer som snakker om krympflasjon.)

henlie

Legg inn av henlie »

rosmebraad skrev: tor mai 25, 2023 9:51 am
Someone skrev: tir mai 23, 2023 8:05 am
rosmebraad skrev: man mai 22, 2023 11:42 pm

En som tar opp den softisen:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fi ... /15756641/
Det man kaller gratis reklame :D
Og også i VG:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69 ... ardner-til

Får nesten lyst å dra ned og se hvor store de virkelig er.

(Og 'take that' i Lier, økonomer som snakker om krympflasjon.)
Klarer du å spise hele den store får du en premie i form av Grete Roede-kurs ;)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

henlie skrev: tor mai 25, 2023 2:21 pm
rosmebraad skrev: tor mai 25, 2023 9:51 am
Someone skrev: tir mai 23, 2023 8:05 am

Det man kaller gratis reklame :D
Og også i VG:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69 ... ardner-til

Får nesten lyst å dra ned og se hvor store de virkelig er.

(Og 'take that' i Lier, økonomer som snakker om krympflasjon.)
Klarer du å spise hele den store får du en premie i form av Grete Roede-kurs ;)

For å være saklig så hadde jo det vært ebklere med små, og så kunne 'storspiser'n' ha bestilt flere. (Og de sunne unngått det indet hele tatt.)
Har vært med på at det er vidt forskjellinge meninger og isstørrelse.

Someone

Legg inn av Someone »

Den store er stor, men man trenger ikke overdrive heller

Ellers er jo stedet nettopp kjent for store softiser. Det er liksom hele greia. Men man kan både be om små eller gå for kuleis

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

rosmebraad skrev: man mai 22, 2023 11:42 pm En som tar opp den softisen:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fi ... /15756641/
Makan til ilandsproblem. Fra min tid bak diverse kioskdisker på vei til og fra Kiel gikk det sport blant meg og kollegaene i å lage så store og sprø softiser som mulig til gjestene.

Sjefene sa det til tider var stor differanse mellom antall softis slått inn på kassa mot antall liter softis-mix bestilt fra lageret, men kan ikke huske å ha fått en eneste klage fra gjestene. Vi har uansett overproduksjon av melk her i landet.


Såvidt jeg husker toppet det seg med denne:

Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FP, jeg berømmer deg i det stille hver gang jeg ser en avisbil og en Kielferje!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»