Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Big George »

Russia is now denying that there was a fire at the Ministry of Defense building, according to state news agency TASS on Thursday.

The Ministry of Emergency Situations (MES) did not detect a fire at the MOD building, TASS quoted the Moscow City MES Department as saying.

"The presence of a fire has not been confirmed, as no fire was detected by the fire brigade upon arrival. Neither is there any information about victims," the press service of the Moscow department said, according to TASS.

Video seen by CNN showed smoke surrounding the MOD building and a woman heard saying “the smell of burning is horrible.”

William_S

Legg inn av William_S »

Crazy Horse skrev: tor mai 25, 2023 12:50 am
Knax skrev: tor mai 25, 2023 12:03 am
PapaSmurf skrev: ons mai 24, 2023 11:29 pm Jo, de tar med ubåtene.

Og nei, det er ingen vinnere. Men noen taper mer enn andre.
Enten har du lest noe feil, eller så er de beregningene helt feil.

10-15% tap i vesten er som å tro på julenissen.
Ikke nødvendigvis. Russerne har sendt supersoniske missiler mot Kyiv. De ble enkelt tatt ned med vestlig luftvern som patriot. Russerne har tre hovedmåter å avfyre a-våpen på, både taktiske og strategiske våpen. Fra u-båter/marinefartøy, stasjonære siloer/underjordiske og armerte anlegg og fra fly. Om NATO er beredt er flyene det minst risikable, fordi de kan skytes ned. Krigen i Ukraina har visst oss at det russiske flyvåpenet, tross massiv overlegenhet, har vært en vits. Siloene er også noe man bør kunne kontrollere. Regner med at USA/NATO har stålkontroll på hvor disse befinner seg. Problemet er ubåtene som man til enhver tid ikke vet hvor befinner seg.

NATO - herunder Europa og Norge - må ruste kraftig opp, også med henblikk på atomangrep. Det vi virkelig trenger å satse på er rakettforsvar. Det er skremmende dårlig i Norge og Europa i dag. I Norge er det vel kun Haakonsvern, Ørlandet og Evenes som har et luftvern av betydning. Muligens også Reitan utenfor Bodø. De store byene ligger forsvarsløse mot angrep fra lufta. Ukrainakrigen har lært oss at russerne ikke skiller mellom militære og sivile mål. De har null respekt for menneskeliv. De største byene i Norge bør få rakettforsvar. Likeledes grensen mot Russland i Finnmark. Norge har som verden i 2014 i lang tid vært livredde for å provosere russerne. I Finnmark skal det bortsett fra Garnisonen i Porsanger, Banak og radaranlegget ved Vadsø ikke være militære installasjoner. Alt for å ikke provosere russerne. Det er derfor brigaden i Nord-Norge er lagt til Indre Troms. Spydspissen i forsvaret - nå F35 - er flyttet 70 mil sydover fra Bodø til Ørlandet. Sikkert for å dempe provokasjonene mot russerne. Vi må legge bort silkehanskene, og gi F i disse evige truslene fra fascistene i Kreml om atomvåpen. USA burde utplassere atomvåpen i Øst-Europa inntil man får et regimeskifte i Kreml. Atomvåpen i Finland vil legge St.Petersburg i ruiner på under ett minutt. Demilitariseringen av Spitsbergen bør også oppheves.
Fordi om russerne gir beng i internasjonale avtaler bør ikke Norge gjøre det samme. Svaldbardtraktaten har tross alt mange flere signaturstater enn bare Norge og Russland og jeg er ikke helt sikker på om disse ville vært så fornøyde om Norge bare gav faen i den traktaten. Internasjonale traktater er viktige for Norge som et lite land i verdenssammenheng. Begynner vi å gi beng i dem kan vi ligge mye mer lagelig til for hugg. Historikken bak Svaldbardtraktaten er jo interessant i seg selv, det var ikke så langt unna Norge gav bort hele øygruppa til Russland under forhandlinger ledet av Jonas Lied
https://no.wikipedia.org/wiki/Jonas_Lied

Det var kun pga internt press fra norske banker (!) at disse forhandlingene ble stanset.
Sist redigert av William_S den tor mai 25, 2023 8:02 am, redigert 2 ganger totalt.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »



Jeg tror disse ikke helt forstår at store deler av det politiske establisementet i Sør-Afrika utad fremstår som en diktaturklikk.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

12dd skrev: tor mai 25, 2023 1:33 am
izzet2015 skrev: ons mai 24, 2023 10:40 pm Russene har bombet en brannstasjon full av brannbiler og ambulanser levert av Norge. Ukraina fikk ikke mye glede av dette utstyret. Russerne rammer sine mål knallhardt. De bomber deler av Ukraina til en ruinhaug. Og når kommer den forventede motoffensiven, eller kommer den ikke?
Shit det er litt krise faktisk. Jeg tror faktisk brannberedskapen i fraværende i store deler av Norge pga dette. Motoffensiven kommer kanskje ikke og da kommer nok Russland til å bombe seg videre til de har tatt over Ukraina. Deretter vil de fortsette. Muligens åpner de en ny front mot Norge neste gang. Mange venter seg utvidelse av i østeuropa, så et angrep på Norge vil komme uventet og vil være taktisk smart. Det er viktig at vi prepper mens vi kan. Ha gjerne en fluktsekk klar. Du har begynt å preppe ikkesant?
Det er nok ventet at Norge blir angrepet,russerne nøyer seg ikke med Ukraina. Og ja jeg er forberedt. Er du det? :shock: :(

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

izzet2015 skrev: tor mai 25, 2023 8:36 am
12dd skrev: tor mai 25, 2023 1:33 am
izzet2015 skrev: ons mai 24, 2023 10:40 pm Russene har bombet en brannstasjon full av brannbiler og ambulanser levert av Norge. Ukraina fikk ikke mye glede av dette utstyret. Russerne rammer sine mål knallhardt. De bomber deler av Ukraina til en ruinhaug. Og når kommer den forventede motoffensiven, eller kommer den ikke?
Shit det er litt krise faktisk. Jeg tror faktisk brannberedskapen i fraværende i store deler av Norge pga dette. Motoffensiven kommer kanskje ikke og da kommer nok Russland til å bombe seg videre til de har tatt over Ukraina. Deretter vil de fortsette. Muligens åpner de en ny front mot Norge neste gang. Mange venter seg utvidelse av i østeuropa, så et angrep på Norge vil komme uventet og vil være taktisk smart. Det er viktig at vi prepper mens vi kan. Ha gjerne en fluktsekk klar. Du har begynt å preppe ikkesant?
Det er nok ventet at Norge blir angrepet,russerne nøyer seg ikke med Ukraina. Og ja jeg er forberedt. Er du det?
Ja, jeg er klar for jeg meldte meg inn i Nato like etter krigen. (ww2)
Virker som det var en god investering. ;)

Hmm

Legg inn av Hmm »

Krig!?? Neida, kun militære spesialoperasjoner. Men hvis han sier det så.......bør han kanskje respondere.

"Sjojgu: - Vesten driver uerklært krig mot Russland og Belarus"

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=134938

DennisB

Legg inn av DennisB »

Falcon skrev: tor mai 25, 2023 8:00 am

Jeg tror disse ikke helt forstår at store deler av det politiske establisementet i Sør-Afrika utad fremstår som en diktaturklikk.
Det er dette de har blitt fortalt av Russland ja. Vesten er imperialistene, og har gått til krig mot Russland, som bare forsvarer seg. Russland har etter sigende så store og mange ressurser, som vesten vil ha..

Klarer disse menneskene virkelig ikke å tenke sjæl? Når landene ellers er sånn cirka 144 mot 5 i stemmer i FN, er man da på riktig spor når man er èn av disse fem, eller er det noe som skurrer her? Kan det være at de selv tar feil, og er på feil side?

Det er som man bare må tro at sør-afrikanere er stokk dumme. Men da blir man vel stemplet som rasist (selv om Sør-Afrika har flest hvite av alle landene i Afrika).
Sist redigert av DennisB den tor mai 25, 2023 11:09 am, redigert 1 gang totalt.

steponit

Legg inn av steponit »

DennisB skrev: tor mai 25, 2023 11:06 am
Falcon skrev: tor mai 25, 2023 8:00 am
Jeg tror disse ikke helt forstår at store deler av det politiske establisementet i Sør-Afrika utad fremstår som en diktaturklikk.
Det er dette de har blitt fortalt av Russland ja. Vesten er imperialistene, og har gått til krig mot Russland, som bare forsvarer seg. Russland har etter sigende så store og mange ressurser, som vesten vil ha..

Klarer disse menneskene virkelig ikke å tenke sjæl? Når landene ellers er sånn cirka 144 mot 5 i stemmer i FN, er man da på riktig spor når man er èn av fem, eller er det noe som skurrer her? Kan det være at de selv tar feil, og er på feil side?

Det er som man bare må tro at sør-afrikanere er stokk dumme. Men da blir man vel stemplet som rasist (selv om Sør-Afrika har flest hvite av alle landene i Afrika).
Jeg tipper det ikke er dumhet men heller ren egoisme som står bak. De håper vel kanskje på noen smøremidler utbetalt fra lugubre kontoer for at de skal stemme "riktig" i ulike internasjonale fora.

DennisB

Legg inn av DennisB »

steponit skrev: tor mai 25, 2023 11:08 am
DennisB skrev: tor mai 25, 2023 11:06 am
Falcon skrev: tor mai 25, 2023 8:00 am
Jeg tror disse ikke helt forstår at store deler av det politiske establisementet i Sør-Afrika utad fremstår som en diktaturklikk.
Det er dette de har blitt fortalt av Russland ja. Vesten er imperialistene, og har gått til krig mot Russland, som bare forsvarer seg. Russland har etter sigende så store og mange ressurser, som vesten vil ha..

Klarer disse menneskene virkelig ikke å tenke sjæl? Når landene ellers er sånn cirka 144 mot 5 i stemmer i FN, er man da på riktig spor når man er èn av fem, eller er det noe som skurrer her? Kan det være at de selv tar feil, og er på feil side?

Det er som man bare må tro at sør-afrikanere er stokk dumme. Men da blir man vel stemplet som rasist (selv om Sør-Afrika har flest hvite av alle landene i Afrika).
Jeg tipper det ikke er dumhet men heller ren egoisme som står bak. De håper vel kanskje på noen smøremidler utbetalt fra lugubre kontoer for at de skal stemme "riktig" i ulike internasjonale fora.
Ja, det er naturligvis også et ledd i det hele. Men da selger de sjela si for en neve rubler. Ikke et spesielt sympatisk trekk.

Jeg håper de boikottes og sanksjoneres på alle måter, alle landene som støtter Russland i denne krigen.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Entenmann skrev: ons mai 24, 2023 11:39 pm
► Show Spoiler
Spar deg disse emojiene...
:lol:
(sorry, kunne ikke dy meg)
Hmm skrev: ons mai 24, 2023 11:47 pm
► Show Spoiler
Verdensbilder som åpenbart ikke er sanne er det trolig greit å ikke verken lytte spesielt mye til, eller bli utfordret av.
Ballsy å avfeie verdensbildet til en av klodens ledende IR-lærde som "åpenbart usant" og ikke verdt å lytte til, men du står selvfølgelig fritt til å gjøre det...
TomBrady12 skrev: ons mai 24, 2023 11:51 pm
► Show Spoiler
Bra du nyanserer debatten med utsagn fra en pro-russer som hevder at «Ukraina må gi seg fordi de ikke kan vinne krigen». Endelig en som kommer med et argument som ikke er tatt ut fra propagandablekka i Kreml.
??? Hva mener du? Mearsheimer er hverken pro-russer eller hevder at «Ukraina må gi seg fordi de ikke kan vinne krigen».
Crazy Horse skrev: tor mai 25, 2023 12:01 am
► Show Spoiler
Personer som påstår at USA og NATO er ansvarlig for den russiske fullskala invasjonen utfordrer intet verdensbilde. Det er sprøyt. Det russiske verdensbilde er bygd på en grunnmur av løyn og bedrag, og det er fullstendig uinteressant. Løyn og propaganda fra et fascistisk diktatur beriker ingen. Det er kun egnet til å sjokkere. Det er kun et land som er ansvarlig for den russiske invasjonen og den russiske imperialistiske aggresjonen. Russland.
Har du i det hele tatt satt deg inn i Mearsheimers tankegang?
PapaSmurf skrev: tor mai 25, 2023 12:22 am Jeg husker min bestefar fortalte meg en historie om sin far under krigen. Naboen til min familie sympatiserte med okkupasjonsmakten under krigen, og han sa til min oldefar at han måtte slutte å se verden gjennom et nøkkelhull.

Og det er nettopp dette vi ser her fra hva man nå ønsker å kalle de som åpenbart har avvikende sympatier i tråden også. Argumentasjon som fremstiller de som står godt plassert på ukrainsk side som sneversynte.

Det er rett og slett en hersketeknikk som ikke biter på meg, slik det ikke bet på min oldefar i sin tid.
Feil. Jeg ønsker alle argumenter velkommen.

Men jeg vil kalle enhver som nekter å engang vurdere argumenter fra "den andre siden" som sneversynte, ja det riktig.

Det er påfallende at alle kritiske røster til innlegget peker på at Mearsheimer har gitt vesten skylda for krigen, når innlegget ikke handler om årsakene til krigen! De avfeier altså hans argumenter uten engang å høre dem.

olek1970 skrev: tor mai 25, 2023 1:31 am
► Show Spoiler
Du har åpenbart ikke sett Mearsheimers innlegg heller; det handler ikke om årsakene til krigen, men Mearsheimers vurdering av dagens situasjon og fremtiden.


Til slutt: Jeg påstår ikke at Mearsheimer er et orakel som spyr ut 100% riktige forklaringer og spådommer. Men hans tanker er etter min mening gjennomtenkte og logiske, og gir en god forklaring på hvorfor ting er som de er (enten man liker det eller ei).

DennisB

Legg inn av DennisB »

Russland fortsetter å kaste bort droner. Alle de 36 iranskproduserte Shahed-dronene ble i natt skutt ned, bl.a. over Kiev. Nok et mislykket angrep. Må bli kostbart på sikt dette for Russland.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=134949

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

DennisB skrev: tor mai 25, 2023 11:06 am Det er dette de har blitt fortalt av Russland ja. Vesten er imperialistene, og har gått til krig mot Russland, som bare forsvarer seg. Russland har etter sigende så store og mange ressurser, som vesten vil ha..

Klarer disse menneskene virkelig ikke å tenke sjæl? Når landene ellers er sånn cirka 144 mot 5 i stemmer i FN, er man da på riktig spor når man er èn av disse fem, eller er det noe som skurrer her? Kan det være at de selv tar feil, og er på feil side?

Det er som man bare må tro at sør-afrikanere er stokk dumme. Men da blir man vel stemplet som rasist (selv om Sør-Afrika har flest hvite av alle landene i Afrika).
Den russiske handelen med Sør-Afrika er minimal. Det samme gjelder andre afrikanske land, selv om russerne er veldig tungt inne på dette kontinentet når det gjelder våpenhandel. Så dette handler om ANC og personer tilknyttet dette partiet. De gir blaffen i landet, så lenge de kan holde på makten.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Falcon skrev: tor mai 25, 2023 11:50 am
DennisB skrev: tor mai 25, 2023 11:06 am Det er dette de har blitt fortalt av Russland ja. Vesten er imperialistene, og har gått til krig mot Russland, som bare forsvarer seg. Russland har etter sigende så store og mange ressurser, som vesten vil ha..

Klarer disse menneskene virkelig ikke å tenke sjæl? Når landene ellers er sånn cirka 144 mot 5 i stemmer i FN, er man da på riktig spor når man er èn av disse fem, eller er det noe som skurrer her? Kan det være at de selv tar feil, og er på feil side?

Det er som man bare må tro at sør-afrikanere er stokk dumme. Men da blir man vel stemplet som rasist (selv om Sør-Afrika har flest hvite av alle landene i Afrika).
Den russiske handelen med Sør-Afrika er minimal. Det samme gjelder andre afrikanske land, selv om russerne er veldig tungt inne på dette kontinentet når det gjelder våpenhandel. Så dette handler om ANC og personer tilknyttet dette partiet. De gir blaffen i landet, så lenge de kan holde på makten.
Nå er strengt tatt Malema med i EFF, ikke ANC. Ett parti med ca 10% oppslutning.
Og fyren er rimmelig kontroversiell for å si det slik.

At ANC kan og bør kritiseres for sin mildt sagt «gå-på-gummisåler» ovenfor Putin og Russlands krig skulle være rimelig ukontroversielt å mene. Det kunne man definitivt gjøre med dem angående bla Mugabe og al-Bashir så at Sør-Afrika er på gal side i konflikter er strengt tatt ikke noe nytt.
Sist redigert av olek1970 den tor mai 25, 2023 12:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

olek1970 skrev: tor mai 25, 2023 11:58 am Nå er strengt tatt Malema med i EFF, ikke ANC. Ett parti med ca 10% oppslutning.
Malema er tidligere leder i ungdomsorganisasjonen til ANC, men dette handler ikke bare om han.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Falcon skrev: tor mai 25, 2023 12:02 pm
olek1970 skrev: tor mai 25, 2023 11:58 am Nå er strengt tatt Malema med i EFF, ikke ANC. Ett parti med ca 10% oppslutning.
Malema er tidligere leder i ungdomsorganisasjonen til ANC, men dette handler ikke bare om han.
Ok.

Men som jeg skrev(redigerte det) så er det heller ikke kontroversielt å mene at Sør-Afrika igjen er feige når det gjelder å komme med kritikk og at de igjen er på gal side i en konflikt.
Dessverre virker det som bla ANC tror at fordi Sovjet hjalp dem under apartheid så må ANC stå på Russlands side uansett hva russerne gjør. Det er en mildt sagt katastrofalt feil tankegang.

Genial

Legg inn av Genial »

De russiske legionene er tilbake i Ukraina.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/4o ... lere-timer

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Wagner holder på å trekke seg ut av Bakhmut? Gjør de virkelig det, eller er det bare nok en løgn? 20000 drepte har de i følge sjefen, og da er tallet med skadede minst det dobbelte. Sånn sett er det fortståelig at de trekker seg ut, for de må være temmelig mørbanket.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Gode gud. Er ikke wagner en terrororganisasjon i USA? Burde blitt sendt sporenstreks til Bakhmut for å rydde opp svineriet etter hennes landsmenn.

Hmm

Legg inn av Hmm »

OrmenLange skrev: tor mai 25, 2023 11:28 am
Entenmann skrev: ons mai 24, 2023 11:39 pm
► Show Spoiler
Spar deg disse emojiene...
:lol:
(sorry, kunne ikke dy meg)
Hmm skrev: ons mai 24, 2023 11:47 pm
► Show Spoiler
Verdensbilder som åpenbart ikke er sanne er det trolig greit å ikke verken lytte spesielt mye til, eller bli utfordret av.
Ballsy å avfeie verdensbildet til en av klodens ledende IR-lærde som "åpenbart usant" og ikke verdt å lytte til, men du står selvfølgelig fritt til å gjøre det...
TomBrady12 skrev: ons mai 24, 2023 11:51 pm
► Show Spoiler
Bra du nyanserer debatten med utsagn fra en pro-russer som hevder at «Ukraina må gi seg fordi de ikke kan vinne krigen». Endelig en som kommer med et argument som ikke er tatt ut fra propagandablekka i Kreml.
??? Hva mener du? Mearsheimer er hverken pro-russer eller hevder at «Ukraina må gi seg fordi de ikke kan vinne krigen».
Crazy Horse skrev: tor mai 25, 2023 12:01 am
► Show Spoiler
Personer som påstår at USA og NATO er ansvarlig for den russiske fullskala invasjonen utfordrer intet verdensbilde. Det er sprøyt. Det russiske verdensbilde er bygd på en grunnmur av løyn og bedrag, og det er fullstendig uinteressant. Løyn og propaganda fra et fascistisk diktatur beriker ingen. Det er kun egnet til å sjokkere. Det er kun et land som er ansvarlig for den russiske invasjonen og den russiske imperialistiske aggresjonen. Russland.
Har du i det hele tatt satt deg inn i Mearsheimers tankegang?
PapaSmurf skrev: tor mai 25, 2023 12:22 am Jeg husker min bestefar fortalte meg en historie om sin far under krigen. Naboen til min familie sympatiserte med okkupasjonsmakten under krigen, og han sa til min oldefar at han måtte slutte å se verden gjennom et nøkkelhull.

Og det er nettopp dette vi ser her fra hva man nå ønsker å kalle de som åpenbart har avvikende sympatier i tråden også. Argumentasjon som fremstiller de som står godt plassert på ukrainsk side som sneversynte.

Det er rett og slett en hersketeknikk som ikke biter på meg, slik det ikke bet på min oldefar i sin tid.
Feil. Jeg ønsker alle argumenter velkommen.

Men jeg vil kalle enhver som nekter å engang vurdere argumenter fra "den andre siden" som sneversynte, ja det riktig.

Det er påfallende at alle kritiske røster til innlegget peker på at Mearsheimer har gitt vesten skylda for krigen, når innlegget ikke handler om årsakene til krigen! De avfeier altså hans argumenter uten engang å høre dem.

olek1970 skrev: tor mai 25, 2023 1:31 am
► Show Spoiler
Du har åpenbart ikke sett Mearsheimers innlegg heller; det handler ikke om årsakene til krigen, men Mearsheimers vurdering av dagens situasjon og fremtiden.


Til slutt: Jeg påstår ikke at Mearsheimer er et orakel som spyr ut 100% riktige forklaringer og spådommer. Men hans tanker er etter min mening gjennomtenkte og logiske, og gir en god forklaring på hvorfor ting er som de er (enten man liker det eller ei).
De aller fleste vil innrømme at verden ikke er svart eller hvit.
Men problemet oppstår når man forklarer Russlands aggresjon og dagens folkemord med et verdensbilde vi ikke kan godta. Det autoritære, og Russlands krav om lebensraum. Og når vi ser hva Russland holder på med, så kan man ikke påstå at det er feil å stoppe galskapen. Det burde vært gjort for lenge siden!

Under den kalde krigen måtte vi godta at Sovjet/Russland tok over land etter land, militært og politisk. Vesten hadde få muligheter til hindre imperialismen og grådigheten til det (for det meste) russiske herrefolket den gang.

NATO og vesten er ikke en trussel mot Russland, det er en trussel mot økt russisk makt og vyer om nySovjet. Økt makt beregnet på å fylle egne lommer og å opprettholde maktstatus ved å hindre demokratiske ideer i å spre seg. Når land som Georiga og Ukraina blir invadert fordi de får demokratisk valgte ledere som ønsker seg tilnærming mot vesten og demokrati, er det ekstremt alvorlig. Ja, da er vi tilbake til den kalde krigen. Som for enkelte, som Mearsheimer, tydeligvis er ok.

Det motsatte spørsmålet er; hva om vi ikke brydde oss?

Det Mearsheimer gjør, av det jeg har hørt, er å fragmentere. Man finner alltid deler av et verdensbilde som et rett, men det betyr ikke at det helheten er riktig.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Hmm skrev: tor mai 25, 2023 12:52 pm
► Show Spoiler
De aller fleste vil innrømme at verden ikke er svart eller hvit.
Men problemet oppstår når man forklarer Russlands aggresjon og dagens folkemord med et verdensbilde vi ikke kan godta. Det autoritære, og Russlands krav om lebensraum. Og når vi ser hva Russland holder på med, så kan man ikke påstå at det er feil å stoppe galskapen. Det burde vært gjort for lenge siden!

Under den kalde krigen måtte vi godta at Sovjet/Russland tok over land etter land, militært og politisk. Vesten hadde ikke den samme mulighet til hindre imperialismen og grådigheten til det (for det meste) russiske herrefolket den gang.

NATO og vesten er ikke en trussel mot Russland, det er en trussel mot økt russisk makt og vyer om nySovjet. Økt makt beregnet på å fylle egne lommer og å opprettholde maktstatus ved å hindre demokratiske ideer i å spre seg. Når land som Georiga og Ukraina blir invadert fordi de får demokratisk valgte ledere som ønsker seg tilnærming mot vesten og demokrati, er det ekstremt alvorlig. Ja, da er vi tilbake til den kalde krigen. Som for enkelte, som Mearsheimer, tydeligvis er ok.

Det motsatte spørsmålet er; hva om vi ikke brydde oss?

Det Mearsheimer gjør, av det jeg har hørt, er å fragmentere. Man finner alltid deler av et verdensbilde som et rett, men det betyr ikke at det helheten er riktig.
Mearsheimer og realpolitikken forholder seg ikke til hva som er riktig og galt fra et moralsk ståsted. De ser årsakssammenhenger basert på nasjoners strategiske interesser (som de mener trumfer moralske standpunkter). Sånn sett er det selvfølgelig en forenklet modell, noe Mearsheimer er den første til å innrømme.

Hmm

Legg inn av Hmm »

OrmenLange skrev: tor mai 25, 2023 1:06 pm
Hmm skrev: tor mai 25, 2023 12:52 pm
► Show Spoiler
De aller fleste vil innrømme at verden ikke er svart eller hvit.
Men problemet oppstår når man forklarer Russlands aggresjon og dagens folkemord med et verdensbilde vi ikke kan godta. Det autoritære, og Russlands krav om lebensraum. Og når vi ser hva Russland holder på med, så kan man ikke påstå at det er feil å stoppe galskapen. Det burde vært gjort for lenge siden!

Under den kalde krigen måtte vi godta at Sovjet/Russland tok over land etter land, militært og politisk. Vesten hadde ikke den samme mulighet til hindre imperialismen og grådigheten til det (for det meste) russiske herrefolket den gang.

NATO og vesten er ikke en trussel mot Russland, det er en trussel mot økt russisk makt og vyer om nySovjet. Økt makt beregnet på å fylle egne lommer og å opprettholde maktstatus ved å hindre demokratiske ideer i å spre seg. Når land som Georiga og Ukraina blir invadert fordi de får demokratisk valgte ledere som ønsker seg tilnærming mot vesten og demokrati, er det ekstremt alvorlig. Ja, da er vi tilbake til den kalde krigen. Som for enkelte, som Mearsheimer, tydeligvis er ok.

Det motsatte spørsmålet er; hva om vi ikke brydde oss?

Det Mearsheimer gjør, av det jeg har hørt, er å fragmentere. Man finner alltid deler av et verdensbilde som et rett, men det betyr ikke at det helheten er riktig.
Mearsheimer og realpolitikken forholder seg ikke til hva som er riktig og galt fra et moralsk ståsted. De ser årsakssammenhenger basert på nasjoners strategiske interesser (som de mener trumfer moralske standpunkter). Sånn sett er det selvfølgelig en forenklet modell, noe Mearsheimer er den første til å innrømme.
Pragmatisme, som storpolitikk i hovedsak baseres på kan ofte være vel og bra. Men medaljen kan også ha en bakside som vi egentlig ikke kan stå inne for.

Ser vi helt isolert på Russlands strategiske interesser, så er krigen uten tvil en konsekvens av at en slik interesse har blitt svekket. Svekkelsen forsterkes med et åpnere og mer demokratisk (men langt fra perfekt) Ukraina og enda mer da USA og vesten øker hjelpen etter russisk innblanding og invasjonen i 2014.

Det er ikke rakettforskning Mearsheimer driver med, logikken er enkel og forståelig. Men heller ikke han vet hva Russland hadde gjort hvis de fikk være helt i fred i østeuropa de siste 30 årene. Sikkert mye pragmatisme, men kanskje krigen ville blitt MYE større og alvorligere. Og da glemmer vi glatt hva østblokklandene selv ville, at de stort sett løp så fort de kunne til Nato/EU.

Den demokratiske verden trakk på skuldrene da Hitler tok Østerrike og Tsjekkoslovakia i 38, det samme skjedde i 2008 og 2014.
I 1939 og i 2022 så ble realpolitikken mindre viktig enn rett og galt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Fernandovonarb skrev: tor mai 25, 2023 12:38 pm Wagner holder på å trekke seg ut av Bakhmut? Gjør de virkelig det, eller er det bare nok en løgn? 20000 drepte har de i følge sjefen, og da er tallet med skadede minst det dobbelte. Sånn sett er det fortståelig at de trekker seg ut, for de må være temmelig mørbanket.
Erstattes av russiske soldater, visst nok.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Crazy Horse skrev: tor mai 25, 2023 10:55 am
izzet2015 skrev: tor mai 25, 2023 8:36 am
12dd skrev: tor mai 25, 2023 1:33 am

Shit det er litt krise faktisk. Jeg tror faktisk brannberedskapen i fraværende i store deler av Norge pga dette. Motoffensiven kommer kanskje ikke og da kommer nok Russland til å bombe seg videre til de har tatt over Ukraina. Deretter vil de fortsette. Muligens åpner de en ny front mot Norge neste gang. Mange venter seg utvidelse av i østeuropa, så et angrep på Norge vil komme uventet og vil være taktisk smart. Det er viktig at vi prepper mens vi kan. Ha gjerne en fluktsekk klar. Du har begynt å preppe ikkesant?
Det er nok ventet at Norge blir angrepet,russerne nøyer seg ikke med Ukraina. Og ja jeg er forberedt. Er du det? :shock: :(
Er ikke denne krigen i Ukraina hvor mennesker drepes og lemlestes daglig for alvorlig til å trolle eller kødde med ? Mener du noe av det du skriver bør du omgående kontakte fagfolk i det området du bor for å få hjelp. Jeg tenker da tung psykiatri.
Er du så frekk at du spøker med psykiatri, hvilken fyr er du? Du er en mobber av verste sort!!Er det trolling å tro at Norge kan bli angrepet? Er du sikker på at vi ikke vil bli angrepet av Russland? Og du må skjerpe deg ikke trakkaser deltakere på forumet. Du er bare ynkelig.

Pushback

Legg inn av Pushback »

OrmenLange skrev: tor mai 25, 2023 1:06 pm
Hmm skrev: tor mai 25, 2023 12:52 pm
► Show Spoiler
De aller fleste vil innrømme at verden ikke er svart eller hvit.
Men problemet oppstår når man forklarer Russlands aggresjon og dagens folkemord med et verdensbilde vi ikke kan godta. Det autoritære, og Russlands krav om lebensraum. Og når vi ser hva Russland holder på med, så kan man ikke påstå at det er feil å stoppe galskapen. Det burde vært gjort for lenge siden!

Under den kalde krigen måtte vi godta at Sovjet/Russland tok over land etter land, militært og politisk. Vesten hadde ikke den samme mulighet til hindre imperialismen og grådigheten til det (for det meste) russiske herrefolket den gang.

NATO og vesten er ikke en trussel mot Russland, det er en trussel mot økt russisk makt og vyer om nySovjet. Økt makt beregnet på å fylle egne lommer og å opprettholde maktstatus ved å hindre demokratiske ideer i å spre seg. Når land som Georiga og Ukraina blir invadert fordi de får demokratisk valgte ledere som ønsker seg tilnærming mot vesten og demokrati, er det ekstremt alvorlig. Ja, da er vi tilbake til den kalde krigen. Som for enkelte, som Mearsheimer, tydeligvis er ok.

Det motsatte spørsmålet er; hva om vi ikke brydde oss?

Det Mearsheimer gjør, av det jeg har hørt, er å fragmentere. Man finner alltid deler av et verdensbilde som et rett, men det betyr ikke at det helheten er riktig.
Mearsheimer og realpolitikken forholder seg ikke til hva som er riktig og galt fra et moralsk ståsted. De ser årsakssammenhenger basert på nasjoners strategiske interesser (som de mener trumfer moralske standpunkter). Sånn sett er det selvfølgelig en forenklet modell, noe Mearsheimer er den første til å innrømme.
Altså, der du går deg bort er på følgende:

- Du lar deg lure av Kreml. Kreml er i realiteten en liten klubb med banditter som sier hva som helst for å rettferdiggjøre en aggressiv og ekspansiv politikk som har som mål å a) Utvide russland b) Destablisere vesten og c) sikre eget ettermæle.
Alt de driver med handler om a b og c.
På grunn av bakteppet med en rekke dårlige avgjørelser i vesten og militære kampanjer, så har regimet akkurat nok krutt i form av splid i vestlige land så de får med seg akkurat nok folk til å tro at det er en slags forvarskampanje, noe det selvfølgelig ikke er.
Det er trist å se at du og flere andre lar dere lure, men det får være deres problem.

- Uansett om man er uenig i det første punktet her, og Russland reelt sett utøver en forsvarskrig, så er invasjon, bombing, massedrap osv. osv. av et naboland komplett og totalt uakseptabelt. I ditt narrativ er jo til og med vesten den reelle fienden, så hvorfor ikke gå rett på vesten? Hvordan i huleste verden kan man få det til å bli greit å drepe titusenvis av Ukrainske barn over dette? Det er det selvfølgelig ikke.
Jeg minner om at det er Russland som angrep, ikke andre veien. Et "mulig" trusselscenario fra Ukraina 10 år frem i tid er selvfølgelig ikke et argument. Dette er faktisk samme tankegang og argumentasjon som ABB, som så for seg å ta livet av hele fremtiden i AP ved å ta ut barna. Dette er den klassiske feilen hvor målet helliggjør middelet, som har skapt så mange lidelser opp gjennom.
Forfekter du dette synet, eller mener du at det forelå en umiddelbar trussel fra det Ukrainske militæret den 24.02.22, fra et russisk perspektiv?

Sistnevnte må være det eneste som kan være noe som helst i nærheten av en forklaring, hvor man altså handlet i nødverge.

Handlet Putin i nødverge sier du?

Pushback

Legg inn av Pushback »

izzet2015 skrev: tor mai 25, 2023 2:01 pm
Crazy Horse skrev: tor mai 25, 2023 10:55 am
izzet2015 skrev: tor mai 25, 2023 8:36 am

Det er nok ventet at Norge blir angrepet,russerne nøyer seg ikke med Ukraina. Og ja jeg er forberedt. Er du det? :shock: :(
Er ikke denne krigen i Ukraina hvor mennesker drepes og lemlestes daglig for alvorlig til å trolle eller kødde med ? Mener du noe av det du skriver bør du omgående kontakte fagfolk i det området du bor for å få hjelp. Jeg tenker da tung psykiatri.
Er du så frekk at du spøker med psykiatri, hvilken fyr er du? Du er en mobber av verste sort!!Er det trolling å tro at Norge kan bli angrepet? Er du sikker på at vi ikke vil bli angrepet av Russland? Og du må skjerpe deg ikke trakkaser deltakere på forumet. Du er bare ynkelig.
Du får personlig pepper når du ikke klarer å begrunne meningene dine med noe som helst. Greit nok at Russland kan tvinge frem en våpenhvile eller noe slikt, men det du skriver er så virkelighetsfjernt at jeg tror du må akseptere å bli mistenkt som troll eller ute av stand til å bearbeide informasjon, basert på det du faktisk skriver. Ta en titt i speilet og prøv igjen

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Det er nok nå. Slutt med personfokus og provokasjoner. Det gjelder alle. /mod

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Varulv2468 skrev: tor mai 25, 2023 1:48 am
Storm Shadow er ikke så hyppig sendt ut, men Mariupol lot til å ha blitt yndlingsmålet i det siste. Et bilde avslørt at det var en Su-24MR, ikke en Su-24M (R betyr rekognosering) som var ombygd for bruk av stand-off våpen kanskje også med JDAM-ER. Disse av MR-variasjonen var stort sett lite brukt fordi disse måtte fly over fiendtlige territorier, og var ikke utrustet for faktisk bombingsoppdrag.
Bilde av en Su-24MR fra den 7. taktiske luftfartsbrigade med et Storm Shadow kryssermissil. Bildet er signert av Storbritannias forsvarsminister Ben Wallace, som var på besøk i Kyiv i går.

Bilde

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Pushback skrev: tor mai 25, 2023 2:12 pm
izzet2015 skrev: tor mai 25, 2023 2:01 pm
Crazy Horse skrev: tor mai 25, 2023 10:55 am

Er ikke denne krigen i Ukraina hvor mennesker drepes og lemlestes daglig for alvorlig til å trolle eller kødde med ? Mener du noe av det du skriver bør du omgående kontakte fagfolk i det området du bor for å få hjelp. Jeg tenker da tung psykiatri.
Er du så frekk at du spøker med psykiatri, hvilken fyr er du? Du er en mobber av verste sort!!Er det trolling å tro at Norge kan bli angrepet? Er du sikker på at vi ikke vil bli angrepet av Russland? Og du må skjerpe deg ikke trakkaser deltakere på forumet. Du er bare ynkelig.
Du får personlig pepper når du ikke klarer å begrunne meningene dine med noe som helst. Greit nok at Russland kan tvinge frem en våpenhvile eller noe slikt, men det du skriver er så virkelighetsfjernt at jeg tror du må akseptere å bli mistenkt som troll eller ute av stand til å bearbeide informasjon, basert på det du faktisk skriver. Ta en titt i speilet og prøv igjen
Det er slik at jeg har minst like stor rett som deg til å være på forumet!! At du ikke liker det jeg skriver er ikke mitt problem. Jeg må få mene at muligheten for at Norge blir angrepet er tilstede. Du må ikke være så naiv. Informasjon fra deg gir meg absolutt ingen ting. Du vet ikke noe mer om dette en meg. Ha det i bakhodet!

Hmm

Legg inn av Hmm »

izzet2015 skrev: tor mai 25, 2023 2:01 pm
Crazy Horse skrev: tor mai 25, 2023 10:55 am
izzet2015 skrev: tor mai 25, 2023 8:36 am

Det er nok ventet at Norge blir angrepet,russerne nøyer seg ikke med Ukraina. Og ja jeg er forberedt. Er du det? :shock: :(
Er ikke denne krigen i Ukraina hvor mennesker drepes og lemlestes daglig for alvorlig til å trolle eller kødde med ? Mener du noe av det du skriver bør du omgående kontakte fagfolk i det området du bor for å få hjelp. Jeg tenker da tung psykiatri.
Er du så frekk at du spøker med psykiatri, hvilken fyr er du? Du er en mobber av verste sort!!Er det trolling å tro at Norge kan bli angrepet? Er du sikker på at vi ikke vil bli angrepet av Russland? Og du må skjerpe deg ikke trakkaser deltakere på forumet. Du er bare ynkelig.
Du har en noe merkelig vinkling og utrykker deg på en uvanlig måte. Greit nok det, men det er neppe noe du krediteres for.

Og det siste innlegget vil for de aller fleste her inne bekrefte CrazyH sitt poeng.
FD er et sted der hårsåre ikke bare klør, de mister håret.

Pushback

Legg inn av Pushback »

izzet2015 skrev: tor mai 25, 2023 2:19 pm
Pushback skrev: tor mai 25, 2023 2:12 pm
izzet2015 skrev: tor mai 25, 2023 2:01 pm

Er du så frekk at du spøker med psykiatri, hvilken fyr er du? Du er en mobber av verste sort!!Er det trolling å tro at Norge kan bli angrepet? Er du sikker på at vi ikke vil bli angrepet av Russland? Og du må skjerpe deg ikke trakkaser deltakere på forumet. Du er bare ynkelig.
Du får personlig pepper når du ikke klarer å begrunne meningene dine med noe som helst. Greit nok at Russland kan tvinge frem en våpenhvile eller noe slikt, men det du skriver er så virkelighetsfjernt at jeg tror du må akseptere å bli mistenkt som troll eller ute av stand til å bearbeide informasjon, basert på det du faktisk skriver. Ta en titt i speilet og prøv igjen
Det er slik at jeg har minst like stor rett som deg til å være på forumet!! At du ikke liker det jeg skriver er ikke mitt problem. Jeg må få mene at muligheten for at Norge blir angrepet er tilstede. Du må ikke være så naiv. Informasjon fra deg gir meg absolutt ingen ting. Du vet ikke noe mer om dette en meg. Ha det i bakhodet!
Igjen. Du har en rett til å være her, men du har også en plikt til å ikke fylle forumet med gjentatte hysterisk virkelighetsfjerne "meninger" uten at du viser vilje til å forklare hvorfor det skal være slik. Utover de faktisk reglene her inne, har du et ansvar overfor oss andre deltakere som ønsker en opplyst debatt og ikke propaganda fra noen sider. Så jo, jeg har faktisk et rettmessig krav om å få litt mer kjøtt på beinet her.

Jeg har forøvrig ikke påstått at jeg vet noe mer enn deg. Hvor har du det fra? Jeg er her for å lære og å holde meg opplyst om krigen. Hvordan regner du hjem Kyivs fall og et angrep på Norge?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»