That time of the year again.
Håper alle som har nytte av Fridiskusjon bidrar med noen kroner.
https://www.spleis.no/project/325141
Håper alle som har nytte av Fridiskusjon bidrar med noen kroner.
https://www.spleis.no/project/325141
De tøffeste bilene i europeisk bakkeløp
De tøffeste bilene i europeisk bakkeløp
Det er stort sett YouTube-kanalen HillClimb Monsters jeg følger, men det er flere andre lignende kanaler å velge i. Det er også mange av deltakerne som har egne kanaler.
Favorittene mine pleier å være de mer "hjemmesnekra" bilene, selv om de fabrikkbygde bilene ofte er raskere.
Jeg begynner med en av bilene med råest lyd:
Bil: Mercedes SLK340 (760kg)
Motor: Judd V8 (630hk)
Eier/sjåfør: Reto Meisel
Favorittene mine pleier å være de mer "hjemmesnekra" bilene, selv om de fabrikkbygde bilene ofte er raskere.
Jeg begynner med en av bilene med råest lyd:
Bil: Mercedes SLK340 (760kg)
Motor: Judd V8 (630hk)
Eier/sjåfør: Reto Meisel
En bil som man skulle tro skulle henge med i toppen, men som sjelden gjør det, er denne Opel-Lotus-Corvetten:
Bil: Opel Kadett C (950kg) - mye av understellet er fra en Corvette ZR-1
Motor: GM LT5 (805hk) - dette var en motor som ble utviklet av Lotus for Chevrolet, og satt i Corvette ZR-1
Eier/sjåfør: Holger Hovemann
Lyden er ihvertfall upåklagelig.
Her er forøvrig en lang og grundig artikkel om utviklingen av GM LT5-motoren: https://www.curbsideclassic.com/automot ... ican-icon/
Bil: Opel Kadett C (950kg) - mye av understellet er fra en Corvette ZR-1
Motor: GM LT5 (805hk) - dette var en motor som ble utviklet av Lotus for Chevrolet, og satt i Corvette ZR-1
Eier/sjåfør: Holger Hovemann
Lyden er ihvertfall upåklagelig.
Her er forøvrig en lang og grundig artikkel om utviklingen av GM LT5-motoren: https://www.curbsideclassic.com/automot ... ican-icon/
Lancer Evo har blitt en legende, og ikke uten grunn. Et bakkeløp (eller Time Attack) som ikke har minst én Evo representert er ikke en komplett opplevelse.
Bil: Mitsubishi Lancer Evo IX (1130kg)
Motor: Mitsubishi 4G63 2,3l i4-turbo (920hk)
Eier/sjåfør: Liridon Kalenderi (tidligere eid av Daniel Starwiaski og brukt i polsk time attack)
Legger til en bonusvideo; en Evo som vant åpen klasse i WTAC i fjor:
Bil: Mitsubishi Lancer Evo IX (1130kg)
Motor: Mitsubishi 4G63 2,3l i4-turbo (920hk)
Eier/sjåfør: Liridon Kalenderi (tidligere eid av Daniel Starwiaski og brukt i polsk time attack)
Legger til en bonusvideo; en Evo som vant åpen klasse i WTAC i fjor:
Denne er riktignok ikke fra europeisk bakkeløp, men fra Simola Hillclimb i Sør-Afrika. Men den racing-scenen har noen av de råeste bilene innenfor bakkeløp, og kanskje den mest brutale av dem er denne GTR'en.
Bil: Nissan GT-R R35 (1300kg)
Motor: Nissan VR38 (1600hk)
Eier/sjåfør: Franco Scribante
Bil: Nissan GT-R R35 (1300kg)
Motor: Nissan VR38 (1600hk)
Eier/sjåfør: Franco Scribante
Av og til dukker det opp noen absolutte klassikere også i slike bakkeløp, og en av mine barndomshelter er BMW M1. Dette er en fabrikkbygd racing-versjon.
Bil: BMW M1 ProCar (1020kg)
Motor: BMW M88/1 (470hk)
Eier/sjåfør: Michael Kammermann
Apropos klassikere, i det årlige løpet Spa Classic i Belgia dukker det jevnlig opp legendariske biler av alle typer.
Bil: BMW M1 ProCar (1020kg)
Motor: BMW M88/1 (470hk)
Eier/sjåfør: Michael Kammermann
Apropos klassikere, i det årlige løpet Spa Classic i Belgia dukker det jevnlig opp legendariske biler av alle typer.
Det å sette en motorsykkelmotor i en super-lett bil er populært i bakkeløp-scena. Den aller letteste bilen i disse konkurransene er TracKing RC01, en rørrammebil med valg av BMW, Mercedes eller Audi-silhouette karosseri. Jeg har ikke sett dem igjen i det som HillClimb Monsters dekker (gt-klassen), så det er nok sannsynlig at de har havnet i prototyp-klassen siden denne videoen ble lagt ut.
Bil: TracKing RC01 (450kg)
Motor: Suzuki GSX-R 1000 (200hk)
Eier/sjåfør: Fabien Bourgeon
Her er forøvrig hjemmesiden til TracKing, hvor du kan kjøpe denne bilen for bare 64500 dollar: https://www.trackcars.com/rc01
Bil: TracKing RC01 (450kg)
Motor: Suzuki GSX-R 1000 (200hk)
Eier/sjåfør: Fabien Bourgeon
Her er forøvrig hjemmesiden til TracKing, hvor du kan kjøpe denne bilen for bare 64500 dollar: https://www.trackcars.com/rc01
Audi sin rekkefemmer har hatt en trofast fanskare i flere tiår, og derfor passer det fint å vise frem denne 90-talls klassikeren og nyte den unike låta av den.
Bil: Audi S2 (1090kg)
Motor: Audi R5 20vT (650hk)
Eier: Werner Karl
Som en bonus legger jeg ved denne varianten av Audis gjennombrudd som sportsbil, rally-legenden Audi S1 Quattro:
Bil: Audi S2 (1090kg)
Motor: Audi R5 20vT (650hk)
Eier: Werner Karl
Som en bonus legger jeg ved denne varianten av Audis gjennombrudd som sportsbil, rally-legenden Audi S1 Quattro:
Porsche 911 beviser at det ikke er alderen det kommer an på, og den 71 år gamle sjåføren av denne bilen viser at bil er en livslang interesse (og at det aldri er for sent å stille opp i et bakkeløp?). Jeg må likevel si at 993 GT2 må være den siste klassiske 911-versjonen; det er noe med hvordan fremparten nærmest løfter seg når han gir gass ut av sving, og den ekstra feite bakenden, som gjør at vi snakker Porsche på en helt annen måte enn dagens versjoner.
Som en bonus legger jeg til denne videoen av Porsche Carrera RSR 2.1 Turbo bare for å sette standarden for luftavkjølt boxer-turbo lyd og hvor bred en bakende egentlig burde være.
Som en bonus legger jeg til denne videoen av Porsche Carrera RSR 2.1 Turbo bare for å sette standarden for luftavkjølt boxer-turbo lyd og hvor bred en bakende egentlig burde være.
Et av de vanligste synene i europeiske bakkeløp er gamle småbiler, for kostnaden med slike konverteringer er relativt lav. Vi snakker VW Golf, Opel Kadett, Ford Escort, Peugeot 205, Citroen Xsara, Yugo, Honda Civic, Skoda Fabia, Renault Clio, Seat Leon og så videre. For noen år siden hadde disse en begrensing på 1,6 liter, men nå er det 2.0 som er grensen for å delta i denne klassen (og uten turbo).
Her har vi en Scirocco MK1 som tar seg veldig godt ut, og representerer denne racingklassen på en fin måte.
Bil: Volkswagen Scirocco MK1 (800kg)
Motor: 1,6 liter originalmotor etter alt å dømme (254hk)
Eier/sjåfør: Hans Paulitsch
Her har vi en Scirocco MK1 som tar seg veldig godt ut, og representerer denne racingklassen på en fin måte.
Bil: Volkswagen Scirocco MK1 (800kg)
Motor: 1,6 liter originalmotor etter alt å dømme (254hk)
Eier/sjåfør: Hans Paulitsch
Jeg husker med glede da Alfa Romeo C8 ble lansert. For et kunstverk! Lillebroren C4 er heller ikke å kimse av, og de ser ut til å være populære å bygge om til racing. I European Hillclimb Championship (og lokale varianter) er det flere av dem, og selv om de med Judd V8 (F1-stil) er råtøffe er den motoren allerede representert i åpningsinnlegget her. Derfor velger jeg heller denne karen her, med i4 og turbo.
Bil: Alfa Romeo C4 Picchio (820kg)
Motor: AER, sannsynligvis P07 eller P91B (700hk)
Eier/sjåfør: Alessandro Gabrielli
Bil: Alfa Romeo C4 Picchio (820kg)
Motor: AER, sannsynligvis P07 eller P91B (700hk)
Eier/sjåfør: Alessandro Gabrielli
Det går faktisk an å ha for mye power. Det beviser denne norske BMW E30en til gangs i Osnabruck. De har byttet ut BMW-sekseren med en fra Toyota, den berømte 2JZ (Supra) motoren, og trimmet den opp til 1306 hestekrefter - noe som fører til mer hjulspinn enn fremdrift. Men gøy å se på... absolutt!
Bil: BMW M3 E30 (1281kg)
Motor: Toyota 2JZ-GTE (1306hk)
Eier/sjåfør: Vidar Jødahl
Her er mer info om eier og bil på norsk: https://gatebil.no/drivers/vidar-jodahl-2/
Bil: BMW M3 E30 (1281kg)
Motor: Toyota 2JZ-GTE (1306hk)
Eier/sjåfør: Vidar Jødahl
Her er mer info om eier og bil på norsk: https://gatebil.no/drivers/vidar-jodahl-2/
Wankel-motoren til Mazda hadde nok sin storhetstid på åtti- og nittitallet, men den har fortsatt en lojal fanbase verden over. Den versjonen med høyest legende-faktor er nok 4-rotoren som stod i Le Mans-vinner Mazda 787B, men 3-rotor arkitekturen er ikke langt unna. Den kom kun i Eunos Cosmo, en luksus-Mazda kun solgt i Japan mellom 1990 og 1996.
Her har madman "Mad Mike" satt den i en lett modda MX-5.
Bil: Mazda MX-5 (1000kg)
Motor: Mazda 20B 3-rotor (400+ hk)
Eier/sjåfør: Mike Whiddett
Som en bonus-video legger jeg ved denne videoen hvor Whiddett leker seg med en 4-rotor swap RX-7:
Her har madman "Mad Mike" satt den i en lett modda MX-5.
Bil: Mazda MX-5 (1000kg)
Motor: Mazda 20B 3-rotor (400+ hk)
Eier/sjåfør: Mike Whiddett
Som en bonus-video legger jeg ved denne videoen hvor Whiddett leker seg med en 4-rotor swap RX-7:
Ferrari er en legendarisk bilprodusent med en legendarisk motvilje når det gjelder modifikasjoner av bilene sine, så vel som andre ting eierne gjør med dem. Her er én liste over kjendiser som har vekket italienernes vrede: https://www.hotcars.com/ferrari-banned- ... heir-cars/
Dette gjør at det stort sett er helt originale fabrikk-Ferrarier som brukes i racing - og bakkeløp er ikke noe unntak. Det er derimot denne Ferrari F355 Challengen, som har fått en Zytek motor uten at eieren ser ut til å bry seg nevneverdig om hva Ferrari måtte mene om det. Resultatet er ihvertfall rått.
Bil: Ferrari F355 Challenge (975kg)
Motor: Zytek ZJ458 V8 (520hk)
Eier/sjåfør: René Ruch
Dette gjør at det stort sett er helt originale fabrikk-Ferrarier som brukes i racing - og bakkeløp er ikke noe unntak. Det er derimot denne Ferrari F355 Challengen, som har fått en Zytek motor uten at eieren ser ut til å bry seg nevneverdig om hva Ferrari måtte mene om det. Resultatet er ihvertfall rått.
Bil: Ferrari F355 Challenge (975kg)
Motor: Zytek ZJ458 V8 (520hk)
Eier/sjåfør: René Ruch
Denne her er visstnok basert på en Audi R8, men så har den visstnok en "carbon tub front and rear subframes" også. Da er det ikke mye Audi igjen annet enn motoren, så det passer helt fint å kalle den SBR Chrono V8.
Bil: SBR Chrono V8 (940kg)
Motor: Audi BCY 4.2 V8 Twin Turbo (750hk)
Eier/sjåfør: Simon Bainbridge
Bil: SBR Chrono V8 (940kg)
Motor: Audi BCY 4.2 V8 Twin Turbo (750hk)
Eier/sjåfør: Simon Bainbridge
Volvo har jo en høy status blant "autofile" her hjemme, men da er det nok først og fremst 240 (eller til nøds 740) det handler om. Denne noe nyere Volvoen har fått amerikansk motor plassert bak sjåføren og en solid bredding... blant annet. La oss ikke tenke på hvor mange prosent Volvo som faktisk er igjen på bilen, og heller nyte lyden av 7 liter brumle-V8 uten turbo.
Bil: Volvo S60 TC10 (1200kg)
Motor: Chevrolet LS7 (620hk)
Eier/sjåfør: Pierre Beal
Bil: Volvo S60 TC10 (1200kg)
Motor: Chevrolet LS7 (620hk)
Eier/sjåfør: Pierre Beal
Noen biler er ikke ment å gå fort (og kanskje ikke engang langt!), men med nok innsats, kunnskap og penger kan de forvandles til farts-monster. I Kroatia foregår det bakkeløp hvert år, og det ser ut til å være en ganske stor "scene" der. Blant bilene jeg oftest ser igjen i disse løpene er den jugoslaviske bilen Yugo, i praksis en Fiat-variant, bare gjort enda billigere. Disse breddede racing-versjonene er manifestasjonen av "hvorfor? Fordi jeg kan."
Bil: Yugo GV (725kg)
Motor: Fiat 1.6 16v 182.AB (220hk)
Eier/sjåfør: Dejan Kopajtic
Bil: Yugo GV (725kg)
Motor: Fiat 1.6 16v 182.AB (220hk)
Eier/sjåfør: Dejan Kopajtic
Bestefaren til alle biler heter Ford, og derfor passer det fint å vise frem denne Escorten. Den har riktignok fått ny maskinist, en BMW S38, men det gjør den bare mer spesiell.
Bil: Ford Escort MKII (1040kg)
Motor: BMW S38B38 (550hk)
Eier/sjåfør: Nikos Papadopoulos
Bil: Ford Escort MKII (1040kg)
Motor: BMW S38B38 (550hk)
Eier/sjåfør: Nikos Papadopoulos
Denne Mercedes AMG'en er jo så klart en tøff bil, men det faktum at sjåføren er den eneste kvinnen jeg har sett i disse videoene er like tøft. Den 21 år gamle raceren kjører definitivt bra så vidt jeg kan se.
Bil: Mercedes-AMG GT4 (1390kg)
Motor: Mercedes M178 V8 Biturbo (510hk)
Sjåfør/eier: Gabriela Correia
Bil: Mercedes-AMG GT4 (1390kg)
Motor: Mercedes M178 V8 Biturbo (510hk)
Sjåfør/eier: Gabriela Correia
Jeg har ikke dekket verken rally eller el-biler så langt, så da var det på tide å introdusere det som kanskje er fremtiden til rally og bakkeløp... og bakkeløp-rally som i dette tilfellet. Jeg er ikke en fan av elbiler i grunn og vil savne lyden av ICE, men det er ikke til å stikke under en stol at elektromotoren som sådan er strålende teknologi og suveren i forhold til ICE på de fleste andre måter enn lyden. Det som gjenstår å utvikle er batterier, og jeg har lest om at fremtiden i så måte ligger i solid-state batterier, som vil være mye lettere enn dagens kjemiske typer. Her er uansett en rimelig brutal Hyundai som dere kan kose dere med.
Bil: Hyundai Kona (1500kg)
Motor: 3 stk Brusa BLDC (700hk)
Eier/sjåfør: Hayden Paddon
Jeg må nesten ta med den aller råeste elbilen som har blitt produsert så langt; VW I.D R, som i 2018 tok rekorden på Pikes Peak, det råeste bakkeløpet i verden.
Legger også til denne gode onboard-videoen fra et practice-run. Da de skulle sette rekorden ble kameraet flyttet så onboard fra det løpet er elendig, så jeg er glad for at jeg endelig fant denne videoen gjemt godt i VW Tyrkia sin YT-kanal.
Helt syk akselerasjon, bare tenk på at toppfarten (der pipelyden slutter å bli lysere) er 250 km/t.
Bil: Hyundai Kona (1500kg)
Motor: 3 stk Brusa BLDC (700hk)
Eier/sjåfør: Hayden Paddon
Jeg må nesten ta med den aller råeste elbilen som har blitt produsert så langt; VW I.D R, som i 2018 tok rekorden på Pikes Peak, det råeste bakkeløpet i verden.
Legger også til denne gode onboard-videoen fra et practice-run. Da de skulle sette rekorden ble kameraet flyttet så onboard fra det løpet er elendig, så jeg er glad for at jeg endelig fant denne videoen gjemt godt i VW Tyrkia sin YT-kanal.
Helt syk akselerasjon, bare tenk på at toppfarten (der pipelyden slutter å bli lysere) er 250 km/t.
Fiat 500 er en populær bil å tune i bakkeløp-scena. Bilen er veldig liten og lett, så det skal ikke store motoren til for at det skal gå fort opp igjennom bakkene. De setter som regel inn en kraftig motorsykkelmotor og en kraftig bredding, og da har man som regel godt veigrep og full-sekvensiell giring. Problemet er at bilen har så kort hjulavstand at den blir ustabil. Det har denne karen her fikset ved å bygge firehjulstrekk, og det ser også ut til at den er godt satt opp, for den er veldig stabil.
Bil: Fiat 500 (600kg)
Motor: Suzuki Hayabusa (250hk)
Eier/sjåfør: Roman Gurschler
Bil: Fiat 500 (600kg)
Motor: Suzuki Hayabusa (250hk)
Eier/sjåfør: Roman Gurschler
Gamle WRC-biler er en annen populær biltype å kjøre bakkeløp med. Selv i original form er de så klart høyst konkurransedyktige, men det er ikke rent få som tuner de ganske kraftig. Denne Škodaen har fått mer power, og i tillegg er jo minste tillatte vekt 600kg (i denne klassen) så det er ingen grunn til å holde seg til WRC-vekta på 1250(?) kilo. En annen ting å legge merke til er alle poffene og smellene av anti-lag teknologien, som har blitt veldig vanlig i disse bakkeløpene.
Bil: Škoda Fabia R5 (910kg)
Motor: mest sannsynlig VW EA888 2.0 TSI m/turbo (680hk)
Eier/sjåfør: Jan Milon (han har visst solgt den nå)
Bil: Škoda Fabia R5 (910kg)
Motor: mest sannsynlig VW EA888 2.0 TSI m/turbo (680hk)
Eier/sjåfør: Jan Milon (han har visst solgt den nå)
En annen rally-legende verdt å vise frem er jo Subaru Impreza. Denne er riktignok en gatebil som har blitt bygd om til racing, men stamtavlen er upåklagelig. Boxer-motoren gir også en unik lyd.
Bil: Subaru Impreza GC8
Motor: Subaru EJ205 (780hk)
Eier/sjåfør: Mike Jelinek
Som en bonus legger jeg til denne time attack-Subaruen:
Bil: Subaru Impreza GC8
Motor: Subaru EJ205 (780hk)
Eier/sjåfør: Mike Jelinek
Som en bonus legger jeg til denne time attack-Subaruen:
Lancia har faktisk hatt en annen rally-legende; Delta S4, kjent fra den berømte rallyklassen Group B og forløperen til Delta Integrale HF. Her har noen tatt det som nok var en helt rå bil og gjort den enda råere. Den er "twin-charged". Altså har den både turbo og kompressor, og låta av den blir ikke mindre interessant av den grunn - heller tvert i mot.
Bil: Lancia Delta S4 (890kg)
Motor: Fiat Twin-Cam 1,8. Utvidet her til 2.0 (760hk)
Eier/sjåfør: Bruno Ianniello
Som en bonusvideo legger jeg til historien om Lancia Delta S4 (og litt Group B):
Bil: Lancia Delta S4 (890kg)
Motor: Fiat Twin-Cam 1,8. Utvidet her til 2.0 (760hk)
Eier/sjåfør: Bruno Ianniello
Som en bonusvideo legger jeg til historien om Lancia Delta S4 (og litt Group B):
Toyota har ikke bare Supra å skilte med, de har også MR2 - en liten 2-seter med midtstilt motor ment for å være en "folke-sportsbil". Den første versjonen kom på 80-tallet, den andre på 90-tallet og den tredje fra 1999 til 2007. Denne hillclimb/time attack raceren er basert på den sistnevnte versjonen, og i og med at Hillclimb Monsters døper den til Super GT, antar jeg at motoren er fra JGTC (Japanese GT Championship, døpt om til Super GT). De hadde vel opp til 650hk på det meste, så denne har blitt trimmet opp.
Bil: Toyota MR2 Spyder/Roadster, med hardtop her (1020kg)
Motor: Toyota 2GR-FE Super GT (830hk)
Eier/sjåfør: Pieter Zeelie
Som en bonusvideo legger jeg til denne dedikerte videoen fra Simola Hillclimb i Sør-Afrika:
Og her er en artikkel om denne bilen fra Speedhunters.com: http://www.speedhunters.com/2019/07/for ... a-looking/
Bil: Toyota MR2 Spyder/Roadster, med hardtop her (1020kg)
Motor: Toyota 2GR-FE Super GT (830hk)
Eier/sjåfør: Pieter Zeelie
Som en bonusvideo legger jeg til denne dedikerte videoen fra Simola Hillclimb i Sør-Afrika:
Og her er en artikkel om denne bilen fra Speedhunters.com: http://www.speedhunters.com/2019/07/for ... a-looking/
Honda har et rykte på seg for å produsere gode motorer, og deres beste er ganske sikkert K20. En 2-liters V-tec som er kjent for å være veldig pålitelig og høyst mulig å trekke mye kraft ut av uten større ombygging. Den ble også produsert i store antall, og derfor er den å finne i mange andre biler enn Honda. De som tuner denne motoren med 201hk originalt gjør ofte dette ved å bruke blokka fra 2,4-literen K24, og bare toppen til K20. Det er også vanlig å sette på turbo, og ta ut over 1000hk.
Bil: Honda Civic EG6
Motor: Honda K24 (350hk)
Eier/sjåfør: René Kochli
Her har en Ferrari 308GTBi fått en K-swap:
Fjorårets Pikes Peak-vinner gjorde det i en Wolf GB08 med en turbomatet K20-motor. Dessverre en del tåke så videoen er ikke så bra som den kunne ha vært, men det er jo imponerende å kjøre noe slikt som dette blindt:
Her forteller eieren og sjåføren om bilen:
Bil: Honda Civic EG6
Motor: Honda K24 (350hk)
Eier/sjåfør: René Kochli
Her har en Ferrari 308GTBi fått en K-swap:
Fjorårets Pikes Peak-vinner gjorde det i en Wolf GB08 med en turbomatet K20-motor. Dessverre en del tåke så videoen er ikke så bra som den kunne ha vært, men det er jo imponerende å kjøre noe slikt som dette blindt:
Her forteller eieren og sjåføren om bilen:
HillClimbFans er en annen YT-kanal som dekker mye av det samme, men i motsetning til Hillclimb Monsters tar de med kræsj og folkeliv, så de er litt "løsere i snippen". Det er litt kjekt å se slike videoer også. Folkelivet i begynnelsen av videoen minner meg om Gatebilfestivalen i juli på Rudskogen (men ser ut til at de lager bedre mat der nede), og får meg til å lengte etter å få være der og oppleve lyden av sinte motorer, poff, smell, kvinende dekk og den helt spesielle lukt-blandingen av brent gummi og racefuel.
Seat er vel ikke akkurat kjent for sportslige egenskaper, noe de prøvde å gjøre noe med da de kom med Cupra-versjonene av Léon og Ibiza. Nå har jo Cupra blitt sitt eget merke på samme vis som Citroën gjorde med DS. Uansett har denne karen tydeligvis bestemt seg for at det Cupra gjorde med Léon ikke var tilstrekkelig, så han byttet ut motoren med 3.2 V6 fra Golf VR6 og satte på en liten turbo. Resultatet er en rimelig sint hatchback.
Bil: Seat Léon
Motor: VW EA390 3.2 VR6 (740hk)
Eier/sjåfør: Dejan Dimitrijevic
Bil: Seat Léon
Motor: VW EA390 3.2 VR6 (740hk)
Eier/sjåfør: Dejan Dimitrijevic
(Prøver igjen, etter at denne havnet i Molde-tråden...)
Bakkeløp er jo på mange måter time attack, bare at det går oppover på vanlige veier og ikke rundt og rundt på en racingbane. Denne Toyota Starleten blir brukt til begge deler.
Bil: Toyota Starlet Kp62 (760kg)
Motor: Toyota 4A-GE (260hk)
Eier/sjåfør: Mikko Kataja
Finnen som har utviklet denne bilen deltok ihvertfall i fjor på European Time Attack Masters på Nürburgring GP-banen:
Der var Mikko sammen med Sami Sivonen og teamet hans, som tok banerekord (for Time Attack, formodentlig) med sin R8 med 1500hk:
Bakkeløp er jo på mange måter time attack, bare at det går oppover på vanlige veier og ikke rundt og rundt på en racingbane. Denne Toyota Starleten blir brukt til begge deler.
Bil: Toyota Starlet Kp62 (760kg)
Motor: Toyota 4A-GE (260hk)
Eier/sjåfør: Mikko Kataja
Finnen som har utviklet denne bilen deltok ihvertfall i fjor på European Time Attack Masters på Nürburgring GP-banen:
Der var Mikko sammen med Sami Sivonen og teamet hans, som tok banerekord (for Time Attack, formodentlig) med sin R8 med 1500hk:
E30 er en klassiker og for Bimer-fans gjerne favoritten blant alle BMW-utgaver. Denne har fått en V8 fra en E39 M5/Z8 og har blitt lettet med noen hundre kilo til tross for det som ser ut som nærmere en halvmeters bredding. Resultatet er en racing-bil som både ser og høres utrolig tøff ut.
Bil: E30 340i (1070kg)
Motor: BMW S62 V8 (470hk)
Eier/sjåfør: Frantisek Gruner
Som en bonusvideo legger jeg ved denne hyllesten til BMW E30 M3 og Mercedes Benz 190E evo. 1990 var et godt år for bil.
Bil: E30 340i (1070kg)
Motor: BMW S62 V8 (470hk)
Eier/sjåfør: Frantisek Gruner
Som en bonusvideo legger jeg ved denne hyllesten til BMW E30 M3 og Mercedes Benz 190E evo. 1990 var et godt år for bil.
Det er ikke bare biler man bruker til bakkeløp. Her har man bygget en racing-lastebil med 1400hk og 5800 newtonmeter dreiemoment som "ruller kull" opp igjennom de sveitsiske alpene. Noe sier meg at den svære sigar-reklamen den drar med seg ikke har så mye å si for rundetiden.
De fleste andre rare kreasjoner som har blitt brukt i bakkeløp finner man i Pikes Peak. Her er Gran Turismo-legenden Suzuki Escudo Pikes Peak fra 1996. Med to motorer og 888 turbo-plystrende hestekrefter var den mildt sagt eksentrisk da den dominerte på 90-tallets gruslagte veier opp det 4300 meter høye fjellet.
En annen legendarisk men langt mer hjemmesnekra raritet er denne bilen, kalt 2006 PVA-003 Dallenbach Special. Designet og bygget av Paul Dallenbach, som har vunnet Open Wheel-klassen (og overall) flere ganger, kan den skilte med 1400hk (i noen kilder) eller 900hk (i andre kilder) og rundt 1000 kilo å drasse på. Dette er i bunn og grunn en Dirt Circuit racer med en turbomatet Menard IndyCar-motor og en voldsom aero-pakke.
De fleste andre rare kreasjoner som har blitt brukt i bakkeløp finner man i Pikes Peak. Her er Gran Turismo-legenden Suzuki Escudo Pikes Peak fra 1996. Med to motorer og 888 turbo-plystrende hestekrefter var den mildt sagt eksentrisk da den dominerte på 90-tallets gruslagte veier opp det 4300 meter høye fjellet.
En annen legendarisk men langt mer hjemmesnekra raritet er denne bilen, kalt 2006 PVA-003 Dallenbach Special. Designet og bygget av Paul Dallenbach, som har vunnet Open Wheel-klassen (og overall) flere ganger, kan den skilte med 1400hk (i noen kilder) eller 900hk (i andre kilder) og rundt 1000 kilo å drasse på. Dette er i bunn og grunn en Dirt Circuit racer med en turbomatet Menard IndyCar-motor og en voldsom aero-pakke.
Denne vakre bilen er en Ford Capri RS3100 fra 1974 (eller muligens en replica), dominerte Group 2 i ETCC (European Touring Car Championship) det året, før Ford la ned motorsportavdelingen sin på grunn av oljekrisa.
Bil: Ford Capri RS3100 (1050kg)
Motor: Ford Cosworth 3.4 V6 GAA (440hk)
Eier/sjåfør: Massimo Guerra
Her er hele historien om denne klassiske bilen
https://www.collierautomedia.com/ford-c ... 00-cologne
Bil: Ford Capri RS3100 (1050kg)
Motor: Ford Cosworth 3.4 V6 GAA (440hk)
Eier/sjåfør: Massimo Guerra
Her er hele historien om denne klassiske bilen
https://www.collierautomedia.com/ford-c ... 00-cologne
Front wheel drive eller framhjulstrekk er nok noe folk flest forbinder med billige familiebiler og ikke racing, men i bakkeløp-scena er det slettes ikke uvanlig. Denne Renault Clioen har en svært kraftig turbomatet motor, og da oppstår det mange problemer når man skal kjøre fort i disse krappe svingene. Man får noe som kalles torque steer på fint, altså at bilen gjerne vil kjøre rett frem i en sving. I tillegg ser vi hvor mye hjulspinn bilen får ut av sving. Det er tvilsomt at denne bilen får all den kraften ned i bakken.
Bil: Renault Clio (1100kg)
Motor: Renault F4Rt (500hk)
Eier/sjåfør: Matej Grudnik
Det å sammenligne to sjåfører med to forskjellige biler to forskjellige år i racing er en risky øvelse, men jeg gjør det likevel. Dette er en Hyundai i30 N TCR på den samme banen som Clioen. I bakkeløp kjøres det to heat på to forskjellige dager (om jeg forstår dette rett), og sluttplasseringen er de to tidene slått sammen. i30en fikk bare ett heat på grunn av et voldsomt uvær, men dobler man denne tiden ender man opp med mer enn 10 sekund bedre totaltid enn Clioen hadde. Og denne bilen har bare 350hk og veier 100kg mer... men TCR betyr vel fabrikkbygd, muligens.
Det er med andre ord ikke sikkert at mer kraft = raskere i bakkeløp
Bil: Renault Clio (1100kg)
Motor: Renault F4Rt (500hk)
Eier/sjåfør: Matej Grudnik
Det å sammenligne to sjåfører med to forskjellige biler to forskjellige år i racing er en risky øvelse, men jeg gjør det likevel. Dette er en Hyundai i30 N TCR på den samme banen som Clioen. I bakkeløp kjøres det to heat på to forskjellige dager (om jeg forstår dette rett), og sluttplasseringen er de to tidene slått sammen. i30en fikk bare ett heat på grunn av et voldsomt uvær, men dobler man denne tiden ender man opp med mer enn 10 sekund bedre totaltid enn Clioen hadde. Og denne bilen har bare 350hk og veier 100kg mer... men TCR betyr vel fabrikkbygd, muligens.
Det er med andre ord ikke sikkert at mer kraft = raskere i bakkeløp
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute