Molde FK 2023. Klubbtråd.

Svar
Kongemannen

Re: Molde FK 2023. Klubbtråd.

Legg inn av Kongemannen »

Det må satses ,ellers er det jo ingen vits å holde på , Og få inn litt vinnervilje og ha spillere som vil spille for Molde FK .

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 6:21 pm
BiggusD skrev: tor mai 25, 2023 5:34 pm
Albino skrev: tor mai 25, 2023 4:27 pm
Deilig Karlstrøm-rant.
Haikin og Bodø/ Glimt har den redningsprosenten som man vil ha fra en keeper, 75%.
70-75% er en toppkeeper verdig. Der var Karlstrøm i fjor. Men nå ligger han på 45%. Det er katastrofalt.
Og folk klager på xG… Når det er sagt, så har MFK sluppet inn langt mer enn xG skulle tilsi, uten at det automatisk trenger å skyldes burvokteren.

Hvis jeg skal mene noe om dette, så kan det være at MFK evaluerer keeperplassen anderledes. Keeperarbeid er mer enn redninger. Det er f.eks. bedre å ha en keeper som gjennom sine handlinger sørger for at 6 av 10 avslutninger aldri kommer, men som bare redder halvparten, en en som får alle ti og redder 70%. Men sistnevnte vil lett oppfattes som en bedre keeper, for det han gjør er synligere. Kloke folk har sagt at de beste keeperne ikke trenger å redde.

Molde får få avslutninger mot seg. Hvor mye av det som kan tilskrives Karlstrøm aner jeg ikke. Poenget er at redningsprosent alene er et svært usikkert mål på en keepers kvalitet.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 6:21 pm
BiggusD skrev: tor mai 25, 2023 5:34 pm
Albino skrev: tor mai 25, 2023 4:27 pm
Deilig Karlstrøm-rant.
Karlstrøm har stikk i strid med det alle trodde, falt i kvalitet. Han mangler fandenvoldskhet ja. Her har FasitMolde et godt poeng!

Haikin og Bodø/ Glimt har den redningsprosenten som man vil ha fra en keeper, 75%.
70-75% er en toppkeeper verdig. Der var Karlstrøm i fjor. Men nå ligger han på 45%. Det er katastrofalt.

Over 1 av 2 avslutninger på mål går inn mot oss. Mens 1 av 4 går inn mot Glimt. Det er en enorm forskjell.
Men jeg nekter likevel på at Karlstrøm var god for oss i fjor, selv om han visstnok hadde høyest redningsprosent i ligaen. At han stod bak ligaens beste forsvarer, som sikkert gjorde at han fikk mange enkle avslutninger på seg, må være forklaringen på den statistikken.

Han har virkelig aldri vært i nærheten av å imponere meg. Hadde vi byttet keeper med motstanderne i år, hadde vi hatt 9 poeng mer.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Melhus vs Molde er neste cuprunde

heltos

Legg inn av heltos »

Korgutt skrev: tor mai 25, 2023 8:10 pm
Kongemannen skrev: tor mai 25, 2023 8:06 pm Fanden så enig jeg er med Fasit. Hærlig roasting av enkelte underpresterende Molde gutter. her må en inn med sultne folk ,gjerne utlendinger..
Men kanskje innenfor de rammene som overgangsvinduet skulle tilsi?
Eller inndra klippekort, om molde har så dårlig 2.keeper at Karlstrøm uansett står, må de etterhvert bytte ut begge to.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Sulfat skrev: tor mai 25, 2023 9:54 pm
Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 6:21 pm
BiggusD skrev: tor mai 25, 2023 5:34 pm

Deilig Karlstrøm-rant.
Karlstrøm har stikk i strid med det alle trodde, falt i kvalitet. Han mangler fandenvoldskhet ja. Her har FasitMolde et godt poeng!

Haikin og Bodø/ Glimt har den redningsprosenten som man vil ha fra en keeper, 75%.
70-75% er en toppkeeper verdig. Der var Karlstrøm i fjor. Men nå ligger han på 45%. Det er katastrofalt.

Over 1 av 2 avslutninger på mål går inn mot oss. Mens 1 av 4 går inn mot Glimt. Det er en enorm forskjell.
Men jeg nekter likevel på at Karlstrøm var god for oss i fjor, selv om han visstnok hadde høyest redningsprosent i ligaen. At han stod bak ligaens beste forsvarer, som sikkert gjorde at han fikk mange enkle avslutninger på seg, må være forklaringen på den statistikken.

Han har virkelig aldri vært i nærheten av å imponere meg. Hadde vi byttet keeper med motstanderne i år, hadde vi hatt 9 poeng mer.
Han har ikke en fremtoning som oser toppkeeper. Enig i det. Men fyren har synlig gode involveringer innimellom, altså.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Hvor mange av dere har spilt kamp på Frode Stadion?

Melvind Snerken

Legg inn av Melvind Snerken »

Korgutt skrev: tor mai 25, 2023 10:52 pm Hvor mange av dere har spilt kamp på Frode Stadion?

Jeg spilte G12 kamp på Frodebanå for nesten 60 år siden. Bra bane den gangen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Melvind Snerken skrev: tor mai 25, 2023 11:19 pm
Korgutt skrev: tor mai 25, 2023 10:52 pm Hvor mange av dere har spilt kamp på Frode Stadion?

Jeg spilte G12 kamp på Frodebanå for nesten 60 år siden. Bra bane den gangen.
Ser det er en tweet som sier at det er på dagen 10 år siden sist det ble spilt en seniorkamper herrer på den banen.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Jeg husker ikke om det het Frode stadion den gangen, men jeg spilte mot Frode i den perioden der de fleste spillerne het Halås.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

HarryH skrev: tor mai 25, 2023 11:25 pm Jeg husker ikke om det het Frode stadion den gangen, men jeg spilte mot Frode i den perioden der de fleste spillerne het Halås.
Jeg tenker på denne banen her.
https://www.fotball.no/fotballdata/kamp/?fiksId=5685422

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Korgutt skrev: tor mai 25, 2023 10:52 pm Hvor mange av dere har spilt kamp på Frode Stadion?
Jeg har spilt der, men jeg tror det var mot EOFK.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

slankebrusmannen skrev: tor mai 25, 2023 9:41 pm
Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 6:21 pm
BiggusD skrev: tor mai 25, 2023 5:34 pm

Deilig Karlstrøm-rant.
Haikin og Bodø/ Glimt har den redningsprosenten som man vil ha fra en keeper, 75%.
70-75% er en toppkeeper verdig. Der var Karlstrøm i fjor. Men nå ligger han på 45%. Det er katastrofalt.
Og folk klager på xG… Når det er sagt, så har MFK sluppet inn langt mer enn xG skulle tilsi, uten at det automatisk trenger å skyldes burvokteren.

Hvis jeg skal mene noe om dette, så kan det være at MFK evaluerer keeperplassen anderledes. Keeperarbeid er mer enn redninger. Det er f.eks. bedre å ha en keeper som gjennom sine handlinger sørger for at 6 av 10 avslutninger aldri kommer, men som bare redder halvparten, en en som får alle ti og redder 70%. Men sistnevnte vil lett oppfattes som en bedre keeper, for det han gjør er synligere. Kloke folk har sagt at de beste keeperne ikke trenger å redde.

Molde får få avslutninger mot seg. Hvor mye av det som kan tilskrives Karlstrøm aner jeg ikke. Poenget er at redningsprosent alene er et svært usikkert mål på en keepers kvalitet.
Her har du et knippe av redningsprosenter fra de beste klubbene, som ofte også har minst sjanser mot seg. Vil bare vise at redningsprosent som verktøy som regel er en god indikator på en toppkeepers kvalitet.

Ter Stegen Barcelona 81.9%
Courtois, Real Madrid 75%
Jan Oblak, Atletico Madrid75.3%
Donnarumma, PSG 76.3%
Kobel, Borossia Dortmund 74.1%
Rønnow, Union Berlin 76.9%
Sommer, Bayern Munchen 68.7%
Meret, Napoli 73%
Onani, Inter 73.2%
Provedel, Lazio 77.3%
Pope, Newcastle 73.1%
De Gea, Man United 70.1%
Ramsdale, Arsenal 68.8%
Ederson, Man City 58.1%.(Unntaket).
Sist redigert av Kaizen den fre mai 26, 2023 12:06 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 11:48 pm
slankebrusmannen skrev: tor mai 25, 2023 9:41 pm
Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 6:21 pm

Haikin og Bodø/ Glimt har den redningsprosenten som man vil ha fra en keeper, 75%.
70-75% er en toppkeeper verdig. Der var Karlstrøm i fjor. Men nå ligger han på 45%. Det er katastrofalt.
Og folk klager på xG… Når det er sagt, så har MFK sluppet inn langt mer enn xG skulle tilsi, uten at det automatisk trenger å skyldes burvokteren.

Hvis jeg skal mene noe om dette, så kan det være at MFK evaluerer keeperplassen anderledes. Keeperarbeid er mer enn redninger. Det er f.eks. bedre å ha en keeper som gjennom sine handlinger sørger for at 6 av 10 avslutninger aldri kommer, men som bare redder halvparten, en en som får alle ti og redder 70%. Men sistnevnte vil lett oppfattes som en bedre keeper, for det han gjør er synligere. Kloke folk har sagt at de beste keeperne ikke trenger å redde.

Molde får få avslutninger mot seg. Hvor mye av det som kan tilskrives Karlstrøm aner jeg ikke. Poenget er at redningsprosent alene er et svært usikkert mål på en keepers kvalitet.
Her har du et knippe av redningsprosenter fra de beste klubbene, som ofte også har minst sjanser mot seg. Vil bare vise at redningsprosent som verktøy som regel er en god indikator på en toppkeepers kvalitet.

Ter Stegen Barcelona 81.9%
Courtois, Real Madrid 75%
Jan Oblak, Atletico Madrid75.3%
Donnarumma, PSG 76.3%
Kobel, Borossia Dortmund 74.1%
Rønnow, Union Berlin 76.9%
Sommer, Bayern Munchen 68.7%
Meret, Napoli 73%
Onani, Inter 73.2%
Provedel, Lazio 77.3%
Pope, Newcastle 73.1%
De Gea, Man United 70.1%
Ramsdale, Arsenal 68.8%
Ederson, Man City 58.1%.
Over tid bør det nok være det, men vi har ikke spilt mange kamper og det kan være en del tilfeldigheter bak dette. For eksempel kan gjennomsnittsavslutningen mot Molde per nå være langt bedre enn en gjennomsnittlig avslutning vil være for ligaen som helhet.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 12:04 am
Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 11:48 pm
slankebrusmannen skrev: tor mai 25, 2023 9:41 pm

Og folk klager på xG… Når det er sagt, så har MFK sluppet inn langt mer enn xG skulle tilsi, uten at det automatisk trenger å skyldes burvokteren.

Hvis jeg skal mene noe om dette, så kan det være at MFK evaluerer keeperplassen anderledes. Keeperarbeid er mer enn redninger. Det er f.eks. bedre å ha en keeper som gjennom sine handlinger sørger for at 6 av 10 avslutninger aldri kommer, men som bare redder halvparten, en en som får alle ti og redder 70%. Men sistnevnte vil lett oppfattes som en bedre keeper, for det han gjør er synligere. Kloke folk har sagt at de beste keeperne ikke trenger å redde.

Molde får få avslutninger mot seg. Hvor mye av det som kan tilskrives Karlstrøm aner jeg ikke. Poenget er at redningsprosent alene er et svært usikkert mål på en keepers kvalitet.
Her har du et knippe av redningsprosenter fra de beste klubbene, som ofte også har minst sjanser mot seg. Vil bare vise at redningsprosent som verktøy som regel er en god indikator på en toppkeepers kvalitet.

Ter Stegen Barcelona 81.9%
Courtois, Real Madrid 75%
Jan Oblak, Atletico Madrid75.3%
Donnarumma, PSG 76.3%
Kobel, Borossia Dortmund 74.1%
Rønnow, Union Berlin 76.9%
Sommer, Bayern Munchen 68.7%
Meret, Napoli 73%
Onani, Inter 73.2%
Provedel, Lazio 77.3%
Pope, Newcastle 73.1%
De Gea, Man United 70.1%
Ramsdale, Arsenal 68.8%
Ederson, Man City 58.1%.
Over tid bør det nok være det, men vi har ikke spilt mange kamper og det kan være en del tilfeldigheter bak dette. For eksempel kan gjennomsnittsavslutningen mot Molde per nå være langt bedre enn en gjennomsnittlig avslutning vil være for ligaen som helhet.
Jada, skal ikke svartmale dette fullstendig. Det er 8 kamper. Her har du et poeng. Men det bør være nok til at Erling Moe bør ha bekymringer knyttet til Karlstrøm og hans form. På sikt må redningsprosenten solid opp på keeperplassen, hvis vi skal ta sikte på edelt metall.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 12:12 am
slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 12:04 am
Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 11:48 pm

Her har du et knippe av redningsprosenter fra de beste klubbene, som ofte også har minst sjanser mot seg. Vil bare vise at redningsprosent som verktøy som regel er en god indikator på en toppkeepers kvalitet.

Ter Stegen Barcelona 81.9%
Courtois, Real Madrid 75%
Jan Oblak, Atletico Madrid75.3%
Donnarumma, PSG 76.3%
Kobel, Borossia Dortmund 74.1%
Rønnow, Union Berlin 76.9%
Sommer, Bayern Munchen 68.7%
Meret, Napoli 73%
Onani, Inter 73.2%
Provedel, Lazio 77.3%
Pope, Newcastle 73.1%
De Gea, Man United 70.1%
Ramsdale, Arsenal 68.8%
Ederson, Man City 58.1%.
Over tid bør det nok være det, men vi har ikke spilt mange kamper og det kan være en del tilfeldigheter bak dette. For eksempel kan gjennomsnittsavslutningen mot Molde per nå være langt bedre enn en gjennomsnittlig avslutning vil være for ligaen som helhet.
Jada, skal ikke svartmale dette fullstendig. Det er 8 kamper. Her har du et poeng. Men det bør være nok til at Erling Moe bør ha bekymringer knyttet til Karlstrøm og hans form. På sikt må redningsprosenten solid opp på keeperplassen, hvis vi skal ta sikte på edelt metall.
Det er vel knapt en eneste spiller som har levert det nivået man bør forvente.

Linnes og kanskje Eikrem. Ellers har det vært svakere enn forventet over hele fjøla.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 12:12 am
slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 12:04 am
Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 11:48 pm

Her har du et knippe av redningsprosenter fra de beste klubbene, som ofte også har minst sjanser mot seg. Vil bare vise at redningsprosent som verktøy som regel er en god indikator på en toppkeepers kvalitet.

Ter Stegen Barcelona 81.9%
Courtois, Real Madrid 75%
Jan Oblak, Atletico Madrid75.3%
Donnarumma, PSG 76.3%
Kobel, Borossia Dortmund 74.1%
Rønnow, Union Berlin 76.9%
Sommer, Bayern Munchen 68.7%
Meret, Napoli 73%
Onani, Inter 73.2%
Provedel, Lazio 77.3%
Pope, Newcastle 73.1%
De Gea, Man United 70.1%
Ramsdale, Arsenal 68.8%
Ederson, Man City 58.1%.
Over tid bør det nok være det, men vi har ikke spilt mange kamper og det kan være en del tilfeldigheter bak dette. For eksempel kan gjennomsnittsavslutningen mot Molde per nå være langt bedre enn en gjennomsnittlig avslutning vil være for ligaen som helhet.
Jada, skal ikke svartmale dette fullstendig. Det er 8 kamper. Her har du et poeng. Men det bør være nok til at Erling Moe bør ha bekymringer knyttet til Karlstrøm og hans form. På sikt må redningsprosenten solid opp på keeperplassen, hvis vi skal ta sikte på edelt metall.
Vi er vel også blant de lagene som slipper til færrest avslutninger, hvilket ytterligere reduserer styrken i statistikken. Når det er sagt, Karlstrøm kan ha vært elendig i år, men der må baseres på mer enn bare redningsprosent. Keeperspillet handler ikke bare om redninger. Personlig føler jeg meg ikke kompetent nok eller eventuelt informert nok til å vurdere det.

Når det gjelder dette med redninger, er det vel ikke mange mål han egentlig kan direkte lastes for. Det er vel noen man føler han kunne - og gjerne burde - tatt og så har han hatt en liten håndfull kvalifiserte redninger. Se ellers forrige avsnitt.

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 12:12 am
slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 12:04 am
Kaizen skrev: tor mai 25, 2023 11:48 pm

Her har du et knippe av redningsprosenter fra de beste klubbene, som ofte også har minst sjanser mot seg. Vil bare vise at redningsprosent som verktøy som regel er en god indikator på en toppkeepers kvalitet.

Ter Stegen Barcelona 81.9%
Courtois, Real Madrid 75%
Jan Oblak, Atletico Madrid75.3%
Donnarumma, PSG 76.3%
Kobel, Borossia Dortmund 74.1%
Rønnow, Union Berlin 76.9%
Sommer, Bayern Munchen 68.7%
Meret, Napoli 73%
Onani, Inter 73.2%
Provedel, Lazio 77.3%
Pope, Newcastle 73.1%
De Gea, Man United 70.1%
Ramsdale, Arsenal 68.8%
Ederson, Man City 58.1%.
Over tid bør det nok være det, men vi har ikke spilt mange kamper og det kan være en del tilfeldigheter bak dette. For eksempel kan gjennomsnittsavslutningen mot Molde per nå være langt bedre enn en gjennomsnittlig avslutning vil være for ligaen som helhet.
Jada, skal ikke svartmale dette fullstendig. Det er 8 kamper. Her har du et poeng. Men det bør være nok til at Erling Moe bør ha bekymringer knyttet til Karlstrøm og hans form. På sikt må redningsprosenten solid opp på keeperplassen, hvis vi skal ta sikte på edelt metall.
Gøyal skrivefeil på navnet til Inters sisteskanse, ikke rart han er dyktig med hendene :D

Moist

Legg inn av Moist »

Korgutt skrev: tor mai 25, 2023 11:28 pm
HarryH skrev: tor mai 25, 2023 11:25 pm Jeg husker ikke om det het Frode stadion den gangen, men jeg spilte mot Frode i den perioden der de fleste spillerne het Halås.
Jeg tenker på denne banen her.
https://www.fotball.no/fotballdata/kamp/?fiksId=5685422
Kjenner et par av de som spilte for Eide i den kampen der faktisk

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Korgutt skrev: tor mai 25, 2023 10:04 pm Melhus vs Molde er neste cuprunde
Blir vel revansje for MFK. Om en erindrer rett tror jeg Molde tapte en cupkamp mot dem.

Kaffe

Legg inn av Kaffe »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 12:50 am
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 12:12 am
slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 12:04 am

Over tid bør det nok være det, men vi har ikke spilt mange kamper og det kan være en del tilfeldigheter bak dette. For eksempel kan gjennomsnittsavslutningen mot Molde per nå være langt bedre enn en gjennomsnittlig avslutning vil være for ligaen som helhet.
Jada, skal ikke svartmale dette fullstendig. Det er 8 kamper. Her har du et poeng. Men det bør være nok til at Erling Moe bør ha bekymringer knyttet til Karlstrøm og hans form. På sikt må redningsprosenten solid opp på keeperplassen, hvis vi skal ta sikte på edelt metall.
Det er vel knapt en eneste spiller som har levert det nivået man bør forvente.

Linnes og kanskje Eikrem. Ellers har det vært svakere enn forventet over hele fjøla.
Både relatert og urelatert, men.

Det hadde vært en drøm om mer naturlig begavede spillere hadde samme profesjonalitet og la samme ære i det som Eriksen, men det er vel utopi.

Uansett hvordan Eriksen presterer er det i hvert fall aldri mulig å betvile viljen og hva som ofres.

Det blir sagt at de hater å tape minst like mye som fansen, og at det ser ut som dårlig innsats når laget ikke fungerer, og at ingen vil det mer enn de selv.

Vel, den vlijen skjules i så fall til tider godt. Det er noen spillere som rett og slett bare ser sløve og ukonsentrerte ut, og som tilsynelatende 'gir opp' når det ikke flyter, og fortsetter på det samme intensitetsnivået.

Når det ser ut til å prege en så stor del av stallen så er det også litt vanskelig å kritisere den enkelte, da er det en ukultur og mentale utfordringer som klubb og trenerteam må stå ansvarlig for.

Slik er det etter min erfaring ellers i organisasjoner også, når fravær av initiativ og ansvarsfraskrivelsene begynner å spre seg (ikke bare hos få enkelte) i organisasjonen, da er det ikke de ansatte som er problemet, selv om det ofte er dit de på toppen begynner å peke.

Når individuelle feil florerer både hos spissene som brenner sjanser, midtbanen som slår bort baller, forsvar som feilberegner og en keeper som står til pynt, så kan man gjerne holde individene til ansvar, og det burde man også, men det er sjeldent tilfeldig og den enkeltes feil alene når det skjer i alle ledd og hos forskjellige spillere fra kamp til kamp.

Den taktiske tilnærmingen er en ting, men om det mentale hadde vært på riktig sted hadde vi nok vunnet flere kamper selv om Berisha var indreløper eller vingback. Det er det som er så frustrerende, for det er ikke bare ett svakhetstegn.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Det var fint å se at Fofana er inne i varmen igjen og fikk noen minutter mot Manchester United. Viktig at Molde opprettholder sitt renommé som talentfabrikk.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Jeg leker meg litt med Football Manager spiller-stats for å illustrere mitt problem med Karlstrøm (ikke ment å illustrere noe annet):

Aerial reach............18
Command of area.....12 (Dette har blitt bedre)
Communication........13 (Dette og)
Eccentricity.............15
First Touch..............15
Handling.................9
Kicking...................18
One on ones............13
Passing...................15
Punching tendency....14
Reflexes.................7
Rushing out tendency..15
Throwing.................16
Aggression...............5
Anticipation.............10
Bravery...................11
Composure...............17
Concentration...........14
Decisions.................12
Determination...........9
Positioning................8

Her har jeg da tenkt meg at skills i 12-14 området er bra i Eliteserien. Jeg regner med at de fleste av oss har spilt dette spillet og derfor tar poenget med de fire jeg har markert.

Rekarten

Legg inn av Rekarten »

Spilt FM i alle år, og ofte startet med en save som molde/hødd.
De statsa der hadde ikke vært på benken min engang.. en ting er reflexpå 7(!!) Men sammensetningen er helt spot on, samtidig som d viser nettopp at Karlstrøm er det motsatte av en trygghet og poengsanker der bake.

Gleder meg til Nyland kommer hjem i sommer :) 🤞

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 1:27 am
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 12:12 am
slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 12:04 am

Over tid bør det nok være det, men vi har ikke spilt mange kamper og det kan være en del tilfeldigheter bak dette. For eksempel kan gjennomsnittsavslutningen mot Molde per nå være langt bedre enn en gjennomsnittlig avslutning vil være for ligaen som helhet.
Jada, skal ikke svartmale dette fullstendig. Det er 8 kamper. Her har du et poeng. Men det bør være nok til at Erling Moe bør ha bekymringer knyttet til Karlstrøm og hans form. På sikt må redningsprosenten solid opp på keeperplassen, hvis vi skal ta sikte på edelt metall.
Vi er vel også blant de lagene som slipper til færrest avslutninger, hvilket ytterligere reduserer styrken i statistikken. Når det er sagt, Karlstrøm kan ha vært elendig i år, men der må baseres på mer enn bare redningsprosent. Keeperspillet handler ikke bare om redninger. Personlig føler jeg meg ikke kompetent nok eller eventuelt informert nok til å vurdere det.

Når det gjelder dette med redninger, er det vel ikke mange mål han egentlig kan direkte lastes for. Det er vel noen man føler han kunne - og gjerne burde - tatt og så har han hatt en liten håndfull kvalifiserte redninger. Se ellers forrige avsnitt.
Karlstrøm har vært vår svakeste spiller i 4 av 8 kamper. En av Moe's svakheter som trener er evnen til å benke spillere som bør benkes. Det blir en av de viktigste testene for han som trener. Kanskje helt nødvendig hvis han skal overleve som trener ut denne sesongen. Petersen fortjener sjansen nå!

Som sagt bør man forvente 70-75% redningsprosent fra en toppkeeper. Andreas Linde lå på 76.1% i 2019 når vi vant gull. Karlstrøm på 75% I fjor når vi vant gull. Du kan grave ned hodet i sanda i selvfornektelse sammen med Erling Moe, men vi vinner ikke gull uten at vi har en keeper med redningsprosent 70-75%.

Du har et godt poeng i at redningsprosent også har med hvilken jobb forsvaret gjør foran keeper, så med den lave redningsprosenten til Karlstrøm, bør man også dele ut skyld til forsvaret som helhet.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 1:00 pm
slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 1:27 am
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 12:12 am

Jada, skal ikke svartmale dette fullstendig. Det er 8 kamper. Her har du et poeng. Men det bør være nok til at Erling Moe bør ha bekymringer knyttet til Karlstrøm og hans form. På sikt må redningsprosenten solid opp på keeperplassen, hvis vi skal ta sikte på edelt metall.
Vi er vel også blant de lagene som slipper til færrest avslutninger, hvilket ytterligere reduserer styrken i statistikken. Når det er sagt, Karlstrøm kan ha vært elendig i år, men der må baseres på mer enn bare redningsprosent. Keeperspillet handler ikke bare om redninger. Personlig føler jeg meg ikke kompetent nok eller eventuelt informert nok til å vurdere det.

Når det gjelder dette med redninger, er det vel ikke mange mål han egentlig kan direkte lastes for. Det er vel noen man føler han kunne - og gjerne burde - tatt og så har han hatt en liten håndfull kvalifiserte redninger. Se ellers forrige avsnitt.
Karlstrøm har vært vår svakeste spiller i 4 av 8 kamper. En av Moe's svakheter som trener er evnen til å benke spillere som bør benkes. Det blir en av de viktigste testene for han som trener. Kanskje helt nødvendig hvis han skal overleve som trener ut denne sesongen. Petersen fortjener sjansen nå!

Som sagt bør man forvente 70-75% redningsprosent fra en toppkeeper. Andreas Linde lå på 76.1% i 2019 når vi vant gull. Karlstrøm på 75% I fjor når vi vant gull. Du kan grave ned hodet i sanda i selvfornektelse sammen med Erling Moe, men vi vinner ikke gull uten at vi har en keeper med redningsprosent 70-75%.

Du har et godt poeng i at redningsprosent også har med hvilken jobb forsvaret gjør foran keeper, så med den lave redningsprosenten til Karlstrøm, bør man også dele ut skyld til forsvaret som helhet.
Jeg graver ikke hodet i sanda. Det er jeg ikke med på. Jeg påpeker bare to ting: Utvalget hendelser er lite, derfor kan tilfeldigheter påvirke denne statistikken kraftig. Redningsprosent så langt i sesongen er derfor uansett ikke alene et egnet middel til å konkludere med noe som helst. Det andre er at jeg vet ikke hva man - utover redninger - ønsker seg og ser etter i en keeper. Jeg er dermed ikke kompetent til å vurdere om Karlstrøm gjør en god jobb eller ikke, og for så vidt heller ikke til å vurdere i hvor stor grad han opptrer på en måte som gjør at han får færre skudd mot seg -- noe som vil være en styrke som kan veie opp for eventuelle manglende egenskaper på strek.

Hvis jeg skal synse, så ser ikke Karlstrøm ut for meg som en spesielt solid keeper. Jeg er likevel åpen for muligheten for at hans fremtoning lurer meg og at han er bedre enn han ser ut. Mi øks får dermed ligge i ro ei stund til.

Ellers er vel regelen når man ser på årets baklengsmål at de kommer etter dels svært grove svikter i forsvaret. Slikt stiller ofte keeper i en vanskelig situasjon, og kan sikkert få redningsprosenten til selv den beste til å falle dramatisk. Poenget er altså at den statistikken du presenterer er ikke alt og kan ikke alene brukes til å konkludere som du gjør. Konklusjonen kan være riktig allikevel.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Jeg forventer ikke 75% redningsprosent. Jeg forventer matchvinner-redninger. Karlstrøm tar det enhver keeper bør ta, men heller ikke mer enn det.

Prosjektet til trener-teamet er å gjøre det motsatte av det alle andre klubber gjør når de velger ut keepere. De har nå tatt en keeper som er eksepsjonelt god på igangsetting og pasningsspill (også spilleforståelse), men i beste fall medioker på strek, og satser på at han blir bedre på strek med tiden. Det alle andre har gjort til alle tider er å ta en keeper som har strek-spillet på plass i ung alder (altså imponerende reflekser osv) og deretter satset på å trene opp alt det andre. De som da er igjen etter utsilingen er da komplette keepere i en alder av 30 eller så.

Problemet er bare at reflekser, hurtighet og slikt i stor grad er medfødt og er på topp rundt 20-21 års alderen eller til og med før. Etter dette går slikt bare én vei; rett i dass frem til vi ikke en gang klarer å korrigere for et feiltrinn i 80-90 års alderen og faller og brekker lårhalsen. Har man ikke den hurtigheten og øye-hånd koordinasjonen innen man er ferdig med puberteten så får man den aldri. Det Moe & co driver med bryter med naturlover, bortimot.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 1:21 pm
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 1:00 pm
slankebrusmannen skrev: fre mai 26, 2023 1:27 am

Vi er vel også blant de lagene som slipper til færrest avslutninger, hvilket ytterligere reduserer styrken i statistikken. Når det er sagt, Karlstrøm kan ha vært elendig i år, men der må baseres på mer enn bare redningsprosent. Keeperspillet handler ikke bare om redninger. Personlig føler jeg meg ikke kompetent nok eller eventuelt informert nok til å vurdere det.

Når det gjelder dette med redninger, er det vel ikke mange mål han egentlig kan direkte lastes for. Det er vel noen man føler han kunne - og gjerne burde - tatt og så har han hatt en liten håndfull kvalifiserte redninger. Se ellers forrige avsnitt.
Karlstrøm har vært vår svakeste spiller i 4 av 8 kamper. En av Moe's svakheter som trener er evnen til å benke spillere som bør benkes. Det blir en av de viktigste testene for han som trener. Kanskje helt nødvendig hvis han skal overleve som trener ut denne sesongen. Petersen fortjener sjansen nå!

Som sagt bør man forvente 70-75% redningsprosent fra en toppkeeper. Andreas Linde lå på 76.1% i 2019 når vi vant gull. Karlstrøm på 75% I fjor når vi vant gull. Du kan grave ned hodet i sanda i selvfornektelse sammen med Erling Moe, men vi vinner ikke gull uten at vi har en keeper med redningsprosent 70-75%.

Du har et godt poeng i at redningsprosent også har med hvilken jobb forsvaret gjør foran keeper, så med den lave redningsprosenten til Karlstrøm, bør man også dele ut skyld til forsvaret som helhet.
Jeg graver ikke hodet i sanda. Det er jeg ikke med på. Jeg påpeker bare to ting: Utvalget hendelser er lite, derfor kan tilfeldigheter påvirke denne statistikken kraftig. Redningsprosent så langt i sesongen er derfor uansett ikke alene et egnet middel til å konkludere med noe som helst. Det andre er at jeg vet ikke hva man - utover redninger - ønsker seg og ser etter i en keeper. Jeg er dermed ikke kompetent til å vurdere om Karlstrøm gjør en god jobb eller ikke, og for så vidt heller ikke til å vurdere i hvor stor grad han opptrer på en måte som gjør at han får færre skudd mot seg -- noe som vil være en styrke som kan veie opp for eventuelle manglende egenskaper på strek.

Hvis jeg skal synse, så ser ikke Karlstrøm ut for meg som en spesielt solid keeper. Jeg er likevel åpen for muligheten for at hans fremtoning lurer meg og at han er bedre enn han ser ut. Mi øks får dermed ligge i ro ei stund til.

Ellers er vel regelen når man ser på årets baklengsmål at de kommer etter dels svært grove svikter i forsvaret. Slikt stiller ofte keeper i en vanskelig situasjon, og kan sikkert få redningsprosenten til selv den beste til å falle dramatisk. Poenget er altså at den statistikken du presenterer er ikke alt og kan ikke alene brukes til å konkludere som du gjør. Konklusjonen kan være riktig allikevel.
Ifølge Fotmob var Karlstrøm I:
2021 rangert på 212 plass i eliteserien, snitt på 6 32
I 2022 var snittet økt til 6.97 på 101 plass.
I 2023 så er vi tilbake til 212 plass med snitt 6.33.

All statistikk viser så langt i sesongen at Karlstrøm har stagnert og bedre kan sammenlignes med 2021 hvor han var en middels keeper i Tromsø.

Petersen var også meget solid, når han fikk sjansen da Linde ble skadet i en periode i 2021. Så derfor har jeg trua at Petersen kan gjøre en bedre jobb enn Karlstrøm slik situasjonen er nå.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hele greia med å sitte og single ut enkeltspillere når et helt lag er dysfunksjonelt syns jeg er stupdumt.

Laget MFK underpresterer. Det er problemet.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 2:44 pm Hele greia med å sitte og single ut enkeltspillere når et helt lag er dysfunksjonelt syns jeg er stupdumt.

Laget MFK underpresterer. Det er problemet.
Hele laget har ikke underprestert. Mannsverk, Breivik og Linnes er tre spillere som har levert varene i år også.
For meg blir det stupdumt dersom man ikke kan se på hvilke variabler som har sviktet, istedenfor å kun generalisere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»