Kransekakevits-debatten

Svar
DoktorS

Kransekakevits-debatten

Legg inn av DoktorS »

Det blir veldig vanskelig hvis forsøk på humor bare må beklages, så fort noen føler seg fornærma....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J ... -ha-skjedd

«Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».

Er ikke hele vitsen at kransekakevitser skal være dårlige?

En direktør, sikkert godt betalt, i det offentlige byråkratiet mener imidlertid noe annet: "Det samme gjør fagdirektør på etnisitetsfeltet i Likestillings- og diskrimineringsombudet, Mariette Lobo.

– Dette er en dårlig vits der man prøver å være morsom på bekostning av andre. Jeg vil oppfordre produsenten til å ta ut denne og sjekke om det er andre vitser som også bør lukes ut, sier Lobo til Romerikes Blad."

La oss håpe at ombudet bruker ytterlige skattepenger på å kjøpe inn kransekaker for å luke ut flere "dårlige vitser"...

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Vet ikke helt hva dette er, I-lands problem, woke-hysteri, eller god gammeldags rasisme beskyldinger uten bakkekontakt? Uansett, mer tullete og ikke sak enn dette er det vanskelig å finne. Nærmer vi oss agurktiden?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Woke-hysteri? Dette er en vits som heller ikke hadde vært ok i 1993, så neppe noe woke-hysteri. Selv om noe roper woke-hysteri på autopilot.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

HNilsen skrev: tor mai 25, 2023 7:52 pm Woke-hysteri? Dette er en vits som heller ikke hadde vært ok i 1993, så neppe noe woke-hysteri. Selv om noe roper woke-hysteri på autopilot.
Woke er det nye substituttet for Krenket. Inflasjon og brukes feil iv de fleste tilfeller slik Krenket var for en stund siden.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

ehall skrev: tor mai 25, 2023 7:38 pm Nærmer vi oss agurktiden?
Hva med: "Toppen av kransekaka"? :D

(den måtte bare komme 😊)

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

DoktorS skrev: tor mai 25, 2023 7:20 pm Det blir veldig vanskelig hvis forsøk på humor bare må beklages, så fort noen føler seg fornærma....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J ... -ha-skjedd

«Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».

Er ikke hele vitsen at kransekakevitser skal være dårlige?

En direktør, sikkert godt betalt, i det offentlige byråkratiet mener imidlertid noe annet: "Det samme gjør fagdirektør på etnisitetsfeltet i Likestillings- og diskrimineringsombudet, Mariette Lobo.

– Dette er en dårlig vits der man prøver å være morsom på bekostning av andre. Jeg vil oppfordre produsenten til å ta ut denne og sjekke om det er andre vitser som også bør lukes ut, sier Lobo til Romerikes Blad."

La oss håpe at ombudet bruker ytterlige skattepenger på å kjøpe inn kransekaker for å luke ut flere "dårlige vitser"...




Talepedagogen: "Jeg har nå behandlet deg for talefeil i flere uker, og først nå forteller du at du er sunnmøring"

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

HNilsen skrev: tor mai 25, 2023 7:52 pm Woke-hysteri? Dette er en vits som heller ikke hadde vært ok i 1993, så neppe noe woke-hysteri. Selv om noe roper woke-hysteri på autopilot.
Selvsagt var vitsen ok i 1993. Den har vært helt ok til nå i det siste. Så dette er uten tvil wokehysteri.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Born in the U.S.A. spilles den ennå eller er den for UWOKE?

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Vitsen er jo åpenbart rasistisk. Det skjønner alle. Om man mener den er ok så jajo..

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Knaberaps skrev: tor mai 25, 2023 11:55 pm
HNilsen skrev: tor mai 25, 2023 7:52 pm Woke-hysteri? Dette er en vits som heller ikke hadde vært ok i 1993, så neppe noe woke-hysteri. Selv om noe roper woke-hysteri på autopilot.
Selvsagt var vitsen ok i 1993. Den har vært helt ok til nå i det siste. Så dette er uten tvil wokehysteri.
Nei, slike vitser var langt fra ok på 90-tallet. N-ordet var heller ikke ok på 90-tallet. Sangen som nå heter På Ål stasjon (laget i 1986) ble diskutert, fordi bruken av n-ordet i den var omstridt allerede da.

12dd

Legg inn av 12dd »

Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:07 am Vitsen er jo åpenbart rasistisk. Det skjønner alle. Om man mener den er ok så jajo..
Hva nøyaktig er rasistisk med vitsen?

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

12dd skrev: fre mai 26, 2023 12:15 am
Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:07 am Vitsen er jo åpenbart rasistisk. Det skjønner alle. Om man mener den er ok så jajo..
Hva nøyaktig er rasistisk med vitsen?
Det her: «Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

HNilsen skrev: fre mai 26, 2023 12:14 am Nei, slike vitser var langt fra ok på 90-tallet. N-ordet var heller ikke ok på 90-tallet. Sangen som nå heter På Ål stasjon (laget i 1986) ble diskutert, fordi bruken av n-ordet i den var omstridt allerede da.
Sangen ble skrevet i 1996 ikke 86. Det ble ikke reagert på tittelen før utover 2000 tallet. Neger var et helt ok ord å bruke før det plutselig ble rasistisk på 2000 tallet engang.

Du kan gå i NRKs arkiver å se på div. programmet som ble produsert på 90 tallet, der neger ble brukt. F.eks. brukte Rolv Wesenlund ordet i et program jeg ikke kommer på nå.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:29 am Det her: «Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».
Du ble vel strengt tatt bedt om å forklare hva som er rasistisk med vitsen, ikke å gjenta den.

Visa

Legg inn av Visa »

Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:29 am
12dd skrev: fre mai 26, 2023 12:15 am
Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:07 am Vitsen er jo åpenbart rasistisk. Det skjønner alle. Om man mener den er ok så jajo..
Hva nøyaktig er rasistisk med vitsen?
Det her: «Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».
Det er ikke rasistisk ,,,,,,,,,,,,det er uskyldig humor man har drevet med i mange år,,,, lenge før kondomen foreldrene dine brukte sprakk ........ kanskje du ikke eier humor, din krenka,,,, pinglete,,,,, woke-snøflak-latte-sippende soyboy der du kjører i Priusen din med dildobatterier osv osv ?????? ???? stopp verden, jeg vil vekk fra dette krenkehysteriet!!!! osv osv.

Hilsen Tor Fritjof (64, gravemaskinfører uten rototilt (for det er for kjærringer), uteksaminert fra Livets Hare Skole)

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Knaberaps skrev: fre mai 26, 2023 12:39 am
Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:29 am Det her: «Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».
Du ble vel strengt tatt bedt om å forklare hva som er rasistisk med vitsen, ikke å gjenta den.
Trenger man forklare det selvforklarende? Neppe

CliffC

Legg inn av CliffC »

HNilsen skrev: tor mai 25, 2023 7:52 pm Woke-hysteri? Dette er en vits som heller ikke hadde vært ok i 1993, så neppe noe woke-hysteri. Selv om noe roper woke-hysteri på autopilot.
Dette er en vits jeg har sett på trykk opptil flere ganger, og første gang sannsynligvis på 90-tallet. Med "trykk" mener jeg at den er publisert i et eller annet blad eller lignende.

Jeg har ikke registrert noe som helst oppstyr omkring denne vitsen før nå.

Forøvrig, hvis man absolutt VIL bli krenket så kan man krenkes av en slik vits. Alternativt kan man ha litt humor, noe som er minst like morsomt.

Og nei, vitsen er forsåvidt ikke bra, men av og til funker dårlige vitser vel så bra som gode.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Visa skrev: fre mai 26, 2023 12:41 am
Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:29 am
12dd skrev: fre mai 26, 2023 12:15 am

Hva nøyaktig er rasistisk med vitsen?
Det her: «Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».
Det er ikke rasistisk ,,,,,,,,,,,,det er uskyldig humor man har drevet med i mange år,,,, lenge før kondomen foreldrene dine brukte sprakk ........ kanskje du ikke eier humor, din krenka,,,, pinglete,,,,, woke-snøflak-latte-sippende soyboy der du kjører i Priusen din med dildobatterier osv osv ?????? ???? stopp verden, jeg vil vekk fra dette krenkehysteriet!!!! osv osv.

Hilsen Tor Fritjof (64, gravemaskinfører uten rototilt (for det er for kjærringer), uteksaminert fra Livets Hare Skole)
Ingen aning om ironi eller ikke, men jeg fikk meg en nydelig latter så takk for kveldslatteren my dude!

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:51 am Trenger man forklare det selvforklarende? Neppe
Det er jo tydeligvis ikke selvforklarende siden det bare er et lite fåtall som ser det rasistiske her. Men tipper trangen til å gå woke er større enn å sette seg inn i hva rasisme egentlig er. Da er det lettere å se rasisme overalt, og si at sånn er det bare.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Kransekake er godt av og til, men det holder med en liten bit til kaffen.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Knaberaps skrev: fre mai 26, 2023 12:59 am
Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:51 am Trenger man forklare det selvforklarende? Neppe
Det er jo tydeligvis ikke selvforklarende siden det bare er et lite fåtall som ser det rasistiske her. Men tipper trangen til å gå woke er større enn å sette seg inn i hva rasisme egentlig er. Da er det lettere å se rasisme overalt, og si at sånn er det bare.
Tror ikke du vet hva woke er. Fett med humor som er edgy. Men når humoren bare er dårlig og man får vondt i magen. Om du kaller meg woke? Det lever jeg så fint med

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Ja faen, dersom man ikke kan dra rasistiske vitser hva er da poenget med livet?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 1:03 amTror ikke du vet hva woke er. Fett med humor som er edgy. Men når humoren bare er dårlig og man får vondt i magen. Om du kaller meg woke? Det lever jeg så fint med
Vitsen er på alle måter dårlig, ja. En gammel og dårlig vits som jeg har lest mange ganger opp gjennom årene, uten å dra på smilebåndet. Men den er selvsagt ikke rasistisk.

Man skal sitte godt fast i wokegryta for å tro det.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Knaberaps skrev: fre mai 26, 2023 1:12 am
Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 1:03 amTror ikke du vet hva woke er. Fett med humor som er edgy. Men når humoren bare er dårlig og man får vondt i magen. Om du kaller meg woke? Det lever jeg så fint med
Vitsen er på alle måter dårlig, ja. En gammel og dårlig vits som jeg har lest mange ganger opp gjennom årene, uten å dra på smilebåndet. Men den er selvsagt ikke rasistisk.

Man skal sitte godt fast i wokegryta for å tro det.
Klart. Å påstå at kinesere ser ut som de har gulsott er ikke rasistisk det..

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Flere som har stemplet vitsen som rasistisk mener at det er selvforklarende og virker til å unnvike å ville forklare hvorfor de mener vitsen er rasistisk.

Spørsmål 1: Hva gjør vitsen "rasistisk"? På hvilken måte mener dere at vitsen er ute etter å håne noen her?

Spørsmål 2: "På bekostning av" blir nevnt som argument. På hvilken måte mener dere i så fall at vitsen går på bekostning av noen?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Knaberaps skrev: fre mai 26, 2023 12:59 am

Det er jo tydeligvis ikke selvforklarende siden det bare er et lite fåtall som ser det rasistiske her.
Det hadde nok blitt mer styr om vitsen gikk slik:

«Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker for brannskader, og så sier De først nu at De er afrikaner.».

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 1:29 am Klart. Å påstå at kinesere ser ut som de har gulsott er ikke rasistisk det..
Hvem har påstått noe slikt?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Guttorm123 skrev: fre mai 26, 2023 1:35 am Det hadde nok blitt mer styr om vitsen gikk slik:

«Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker for brannskader, og så sier De først nu at De er afrikaner.».
Det ville blitt bruduljer. Men dersom den gikk slik som "Legen irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker for vitiligo, og så sier De først nu at De er nordmann" så ville den vært 100% gangbar.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Visa skrev: fre mai 26, 2023 12:41 am
Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:29 am
12dd skrev: fre mai 26, 2023 12:15 am

Hva nøyaktig er rasistisk med vitsen?
Det her: «Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».
Det er ikke rasistisk ,,,,,,,,,,,,det er uskyldig humor man har drevet med i mange år,,,, lenge før kondomen foreldrene dine brukte sprakk ........ kanskje du ikke eier humor, din krenka,,,, pinglete,,,,, woke-snøflak-latte-sippende soyboy der du kjører i Priusen din med dildobatterier osv osv ?????? ???? stopp verden, jeg vil vekk fra dette krenkehysteriet!!!! osv osv.

Hilsen Tor Fritjof (64, gravemaskinfører uten rototilt (for det er for kjærringer), uteksaminert fra Livets Hare Skole)
Personlig synes jeg vel at det er mer kritikkverdig å drive hetsing av personer med lav utdannelse og enkle jobber, enn å antyde at flertallet av den asiatiske befolkning har fått en karakteristikk av av hudfargen. Akkurat som om jeg lar meg lite provosere av at norske mørkhudede personer kaller flergenerasjonsnordmenn for "potet".

Men å bevisst se ned på personer som ikke har akademisk utdannelse, er faktisk noe av det mest gjennomgripende diskriminerende i dagens norske samfunn.

12dd

Legg inn av 12dd »

Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:29 am
12dd skrev: fre mai 26, 2023 12:15 am
Salihovic91 skrev: fre mai 26, 2023 12:07 am Vitsen er jo åpenbart rasistisk. Det skjønner alle. Om man mener den er ok så jajo..
Hva nøyaktig er rasistisk med vitsen?
Det her: «Legen Irritert: Her har jeg behandlet Dem i 4 uker, for gulsott, og så sier De først nu at De er kineser.».
Hvor er rasismen?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»