Giro d'Italia 2023

Svar
pigg

Re: Giro d'Italia 2023

Legg inn av pigg »

Jeg savner Pogacar/Vingegaard-duellen...

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Mest nitriste GT jeg noengang har sett. Sett alle GT siden 1988. Ikke et eneste angrep fra distanse og et meget svakt klatrefelt.

Den tĂžffe 3 uken. Burde omdĂžpes til den passive uken.

Genial

Legg inn av Genial »

Worldsport skrev: ↑fre mai 26, 2023 3:55 pm Mest nitriste GT jeg noengang har sett. Sett alle GT siden 1988. Ikke et eneste angrep fra distanse og et meget svakt klatrefelt.

Den tĂžffe 3 uken. Burde omdĂžpes til den passive uken.
Helt enig. Jeg er ikke sÄ glad i og klage pÄ lite underholdende sykkelritt for noen ganger blir det bare sÄnn, men dette er bare nitrist. SÄ og si null underholdning.

Det har vĂŠrt mye negativitet rundt underholdningen til diverse utgaver av Touren de siste 10 Ă„rene, men dette er jo mye verre.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Meget bra for Leknessund at det blir kosekjĂžring, men fy f det er kjipt for oss i sofaen.

Genial

Legg inn av Genial »

Bruddet Þker til hovedfeltet i en 1. kategori 40 km fra mÄl..

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Kan Cort klare Ă„ vinne denne etappen da ? skal vel ikke vĂŠre mulig, men vant jo en fjelletappe i TdF i fjor, og da med bedre konkurrenter en dette ?

Men heier pÄ Gee her.

Genial

Legg inn av Genial »

Er det bare jeg som synes det er litt kjedelig at hver gang vi har hatt en nordmann som klatrer brukbart i en GT de siste Ärene sÄ gÄr de for en topp 8-10 plassering? Jeg skjÞnner at topp 10 i en GT er stort, men som seer sÄ hadde det vÊrt bedre med en etappeseier eller to.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Dette skal vĂŠre Ă„rets heftigste etappe i giron og det mest spennende er et sykkelbytte.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

VÊret mÄ vÊre fordel Leknessund

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Genial skrev: ↑fre mai 26, 2023 4:46 pm Er det bare jeg som synes det er litt kjedelig at hver gang vi har hatt en nordmann som klatrer brukbart i en GT de siste Ă„rene sĂ„ gĂ„r de for en topp 8-10 plassering? Jeg skjĂžnner at topp 10 i en GT er stort, men som seer sĂ„ hadde det vĂŠrt bedre med en etappeseier eller to.
Tja er vel litt "bordet fanger" her, men virker jo som at nÄr en fÞrst er i topp 10 sekvensen sÄ er det viktig for bÄde lag og den individuelle sykelist Ä kjempe om akkurat dette. Planen til Leknessund var vel ogsÄ i fÞrste omgang etappeseier, men han satte jo seg selv i denne posisjonen og det er ikke sikkert den kommer igjen (jmf Hagen og Foss) og da er det fint iallefall Ä fÄ ett resultat pÄ palmaresen/CV'n sÄ har en "gjort " det. Skal Leknessund sykle i TdF tror dere ? To uker med rolig sÄ kan det jo komme en ny superkomp i juli! Mulig DSM har tatt ut sine 8, men sykdom/skader kan jo gjÞre de mulig for en plass likevel ?

Genial

Legg inn av Genial »

Biff_Byford skrev: ↑fre mai 26, 2023 5:02 pm
Genial skrev: ↑fre mai 26, 2023 4:46 pm Er det bare jeg som synes det er litt kjedelig at hver gang vi har hatt en nordmann som klatrer brukbart i en GT de siste Ă„rene sĂ„ gĂ„r de for en topp 8-10 plassering? Jeg skjĂžnner at topp 10 i en GT er stort, men som seer sĂ„ hadde det vĂŠrt bedre med en etappeseier eller to.
Tja er vel litt "bordet fanger" her, men virker jo som at nÄr en fÞrst er i topp 10 sekvensen sÄ er det viktig for bÄde lag og den individuelle sykelist Ä kjempe om akkurat dette. Planen til Leknessund var vel ogsÄ i fÞrste omgang etappeseier, men han satte jo seg selv i denne posisjonen og det er ikke sikkert den kommer igjen (jmf Hagen og Foss) og da er det fint iallefall Ä fÄ ett resultat pÄ palmaresen/CV'n sÄ har en "gjort " det. Skal Leknessund sykle i TdF tror dere ? To uker med rolig sÄ kan det jo komme en ny superkomp i juli! Mulig DSM har tatt ut sine 8, men sykdom/skader kan jo gjÞre de mulig for en plass likevel ?
Tviler pÄ at vi fÄr se han i Ärets TdF, det var i hvert fall ikke planen. Han er vel i tillegg mer i kjelleren enn det som var planen under Ärets Giro.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Leknesund ser tung ut.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Fantastisk kamp om seier, slo-mo. Og kjemp nÄ Andreas. Kjemp!
Sist redigert av Biff_Byford den fre mai 26, 2023 5:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Worldsport skrev: ↑fre mai 26, 2023 5:19 pm Leknesund ser tung ut.
KjÞrer pÄ tunge gir, derfor det ser litt tungt ut

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Der var det avgjort! Men kÄrer til Gee til Ärets Giro gjennombrudd.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Skulle si tidligere at det kommer et angrep fra Roga men Thomas fÞlger enkelt. Og sÄnn ble det. Mest halvhjerta forsÞket jeg har sett.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Sodajr skrev: ↑fre mai 26, 2023 5:20 pm
Worldsport skrev: ↑fre mai 26, 2023 5:19 pm Leknesund ser tung ut.
KjÞrer pÄ tunge gir, derfor det ser litt tungt ut

Det vet jeg,men var kroppsprÄket jeg sÄ det pÄ og slapp jo rett etterpÄ.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Mest nitriste etappen jeg noengang har sett utifra forventninger. Tok Rogla 3 sekunder?

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Topp 10 trolig sikret, nydelig Leknessund :D

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Leknesund vinner prisen for mest uelegante rytter. Sykler jo ikke opp bakken. Brekker seg opp bakken👌

Genial

Legg inn av Genial »

En fantastisk dronningetappe som vil bli husket i mange Ă„r. Takk til Jumbo som viser viktigheten av Ă„ bytte sykkel.

helvis

Legg inn av helvis »

Synes det har vĂŠrt en knall siste uke jeg. Beinhard og vanvittig jevnt. Tre veldig jevngode som trolig er et lite stykke bak Vinjegaard/Pogacar/Evenepoel.
Med tempoen i morgen sÄ er det ingen vits Ä gÄ i kjelleren.
G har sett veldig solid ut.
MÄ ikke glemme at Remco var storfavoritt. Alle tre tror jeg har troen pÄ seg selv pÄ tempoen og har derfor alt og tape pÄ Ä gÄ all-in.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jolla skrev: ↑fre mai 26, 2023 2:52 pm 148 klatrepoeng igjen pĂ„ etappen hvis en rytter krysser toppen av samtlige stigninger fĂžrst.

Det kommer ikke til Ä skje, men hvis Gee henger greit med pÄ de fleste og fÄr en ny 2. plass sÄ vil han nÊrme seg Pinot en god del.
Derek Gee altsÄ, for en mann. Han tok maksimalt med poeng pÄ alle bakketoppene etter dette innlegget, annet enn pÄ siste stigning hvor han igjen fikk en 2. plass (hans fjerde 2. plass i Ärets Giro). Han tok dermed 134 klatrepoeng pÄ dagens etappe, og er kun 28 poeng bak Pinot.

Han har gÄtt i brudd i 7 av de 11 siste etappene i rittet, og er for meg Giroens store rytter. Hadde hÄpet at han kunne ha kronet det med enten en seier eller en klatre/poengtrÞye. "Kun" 55 poeng opp til Jonathan Milan, mens han leder med 65 poeng ned til Pascal Ackermann pÄ 3. plass.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg fortsetter ogsÄ Ä bli imponert over Leknessund, Dunbar og KÀmna som holder relativt god stand i kamp mot mer rutinerte sammenlagtryttere.

Blir interessant Ä se KÀmna og Leknessund pÄ tempoen imorgen hvis de nÄ altsÄ gir alt. For de var begge blant verdens beste ungdomsryttere pÄ tempo nÄr de konkurrerte pÄ det nivÄet (KÀmna var verdens beste i sin Ärgang vil jeg si).

KĂ€mna som 18-Ă„ring: Junior EM og Junior VM
KĂ€mna som 19-Ă„ring: Tysk U-23 mesterskap og U-23 VM
KĂ€mna som 20-Ă„ring: U-23 EM og U-23 VM

Leknessund som 18-Ă„ring: Junior EM og Junior VM
Leknessund som 19-Ă„ring: Norsk mesterskap og U-23 VM
Leknessund som 20-Ă„ring: Norsk mesterskap og U-23 EM

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Genial skrev: ↑fre mai 26, 2023 4:03 pm
Worldsport skrev: ↑fre mai 26, 2023 3:55 pm Mest nitriste GT jeg noengang har sett. Sett alle GT siden 1988. Ikke et eneste angrep fra distanse og et meget svakt klatrefelt.

Den tĂžffe 3 uken. Burde omdĂžpes til den passive uken.
Helt enig. Jeg er ikke sÄ glad i og klage pÄ lite underholdende sykkelritt for noen ganger blir det bare sÄnn, men dette er bare nitrist. SÄ og si null underholdning.

Det har vĂŠrt mye negativitet rundt underholdningen til diverse utgaver av Touren de siste 10 Ă„rene, men dette er jo mye verre.
En "perfekt storm" av hendelser som gjÞr at det ender slik. Elendig vÊr den andre uken som fÞrte til knall og fall og forkortede etapper er en viktig Ärsak. Mye sykdom en annen. Samt at den stÞrste favoritten forsvinner og de to nest stÞrste er nesten helt jevngode og dermed ikke klarer Ä skaffe forsprang pÄ hverandre. Samt at det heller ikke er med andre (offensive) ryttere som kan angripe disse to. I tillegg er jo etappedesignet i utgangspunktet dÄrlig, og dette blir jo ogsÄ enda klart mer merkbart nÄr de andre Ärsakene nevnt over samvirker pÄ den mÄten de har gjort.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

helvis skrev: ↑fre mai 26, 2023 5:35 pm Synes det har vért en knall siste uke jeg. Beinhard og vanvittig jevnt. Tre veldig jevngode som trolig er et lite stykke bak Vinjegaard/Pogacar/Evenepoel.
Med tempoen i morgen sÄ er det ingen vits Ä gÄ i kjelleren.
G har sett veldig solid ut.
MÄ ikke glemme at Remco var storfavoritt. Alle tre tror jeg har troen pÄ seg selv pÄ tempoen og har derfor alt og tape pÄ Ä gÄ all-in.
At det er jevnt betyr definitivt ikke at det er bra. Og iallfall ikke knall. DĂ„rligste GT de i 20 Ă„rene jeg har fulgt sykkel.

helvis

Legg inn av helvis »

KongOlav2 skrev: ↑fre mai 26, 2023 7:40 pm
helvis skrev: ↑fre mai 26, 2023 5:35 pm Synes det har vért en knall siste uke jeg. Beinhard og vanvittig jevnt. Tre veldig jevngode som trolig er et lite stykke bak Vinjegaard/Pogacar/Evenepoel.
Med tempoen i morgen sÄ er det ingen vits Ä gÄ i kjelleren.
G har sett veldig solid ut.
MÄ ikke glemme at Remco var storfavoritt. Alle tre tror jeg har troen pÄ seg selv pÄ tempoen og har derfor alt og tape pÄ Ä gÄ all-in.
At det er jevnt betyr definitivt ikke at det er bra. Og iallfall ikke knall. DĂ„rligste GT de i 20 Ă„rene jeg har fulgt sykkel.
Klarer ikke Ä se hvordan denne Giroen er dÄrligere enn f.eks Vueltaen i fjor. LÞypeprofilen er jo brutal, vÊret har vÊrt ekstremt, og nÄ ender det med en ekstrem spennende (og spenstig) tempo.

NivÄet pÄ giroen i fjor var vel ikke bedre? Der fikk vi en etappe hvor Hindley knakk Carapaz. Usikker pÄ om noen av de to hadde vÊrt i toppen i Är. 2021 var det en del stÞrre avstander (usikker pÄ om jeg fÞlgte den, men husker jo Foss sÄ mÄ jo har gjort det) mens i 2020 var det jo en veldig spennende fight mellom Hindley og Tao men et ritt hvor Kelderman ender 90 sekunder bak vinneren sier jo sitt.

Litt pÄ det jevne i Är - profilen har ikke helt ryttere gode nok til at det tar helt fyr. Det har vÊrt nok av dramatikk, og ekstremt uheldig med Remco ut med covid og Geoghegan Hart ut etter styrt. Det hadde vÊrt veldig spennende Ä fÞlge Remco bryne seg pÄ etappene i siste uken og Teo sÄ jo ut som en milliion.

Dette er framtidens treukersritt. Alt gÄr pÄ wattmÄlinger og annet data. SÄ fremt ikke Pogacar er med da.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

helvis skrev: ↑fre mai 26, 2023 9:08 pm Klarer ikke Ă„ se hvordan denne Giroen er dĂ„rligere enn f.eks Vueltaen i fjor. LĂžypeprofilen er jo brutal, vĂŠret har vĂŠrt ekstremt, og nĂ„ ender det med en ekstrem spennende (og spenstig) tempo.

NivÄet pÄ giroen i fjor var vel ikke bedre? Der fikk vi en etappe hvor Hindley knakk Carapaz. Usikker pÄ om noen av de to hadde vÊrt i toppen i Är. 2021 var det en del stÞrre avstander (usikker pÄ om jeg fÞlgte den, men husker jo Foss sÄ mÄ jo har gjort det) mens i 2020 var det jo en veldig spennende fight mellom Hindley og Tao men et ritt hvor Kelderman ender 90 sekunder bak vinneren sier jo sitt.

Litt pÄ det jevne i Är - profilen har ikke helt ryttere gode nok til at det tar helt fyr. Det har vÊrt nok av dramatikk, og ekstremt uheldig med Remco ut med covid og Geoghegan Hart ut etter styrt. Det hadde vÊrt veldig spennende Ä fÞlge Remco bryne seg pÄ etappene i siste uken og Teo sÄ jo ut som en milliion.

Dette er framtidens treukersritt. Alt gÄr pÄ wattmÄlinger og annet data. SÄ fremt ikke Pogacar er med da.
Det er ikke mye spenning bare fordi det er jevnt. Det har knapt vÊrt action denne Giroen pÄ noen fjelletapper utenom siste 5 km. Dramatikk er det ikke det samme som underholdende sykling.

I fjor hadde man etappen til Torino som var en av de beste enkeltetappene jeg har sett pÄ 20 Är i Giroen. I Är har man absolutt ingenting.

PS: Giroen har nÊrmest ubegrenset potensial for Ä lage etapper hvor det er incentiver for Ä angripe langt fra mÄl. I Är har det omtrent ikke vÊrt en eneste slik etappe.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Men er jo strengt tatt litt spennende i morgen da. Rett og slett fordi de er jevnt bakover. Ganske sikker pÄ at seieren stÄr mellom Roglic og Thomas, og selv om jeg nesten aldri heier pÄ Ineos sÄ hÄper jeg at waliseren tar det hjem. Alltid kult nÄr de gamle, eller de som er avskrevet vinner. Og han har faktisk sett sterkest ut ogsÄ. Laget derimot slik de sykler i dag og hvordan de survet mot helten Ben Healy sitt forsÞk pÄ Ä ha det moro underveis fortjener ikke seieren. Roglic var mer spennende for noen Är siden. Synes det er gÞy Ä se Leknessund kjempe slik han gjÞr. Ser ikke pent ut. Men kommer ikke Ä se pent ut med meg pÄ Randsfjorden rundt i morgen heller. Han har vel vÊrt nr19-20 pÄ de forrige tempoene ? noen er borte og han ikke nÞdvendigvis bedre i motbakketempo en kuppert men samtidig har han mer Ä kjempe for en mange av de som er bedre pÄ tempo. Alle foran minus Pinot er jo i utgangspunktet bedre og han skal ikke klare Ä ta igjen Pinot heller. De bak er jo ikke veldig mye bedre, eller er dÄrligere. Blir jo litt spennende det ogsÄ.
Men siden jeg har tatt pÄ meg oppdraget Ä holde en positiv holdning til Ärets giro sÄ er hÞydepunktene
1. Gee, for en helt.
2. Healy, for en helt
3. Dolomittene azz, Sella Ronda (deler), Cortina og 3 cimi. Vakkert.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Som helvis sier er dette framtidens sykling. Venn dere til det. Mindre doping. EPO borte. Lagene som kontrollere sykler 390-410 watt i lange tider. De sykler 40-50 km pÄ flatene og holder sÄ hÞy fart i de siste fjellene at stÞting er nesten umulig. Kun helt pÄ slutten. Og de hadde lave temperaturer og regn pÄ 9 av de fÞrste 11 etappene. Noe som koster energi der og da, men ogsÄ pÄ lang sikt. Kraftig motvind pÄ den fÞrste skikkelige fjellavslutningen gjorde ogsÄ sitt. Det er ikke som pÄ sytti og tidlig Ättitallet fÞr epoen at de lÄ og dassa i 30-35 km i timen i timesvis fÞr de dro til pÄ slutten.
Leknessund ville knust Eddy Merckx og Bernard Hinault.
Det er taktisk og strategisk spill som hele tiden bĂžyer seg rundt de reelle fysiske og vĂŠrmessige forholdene. Og alt handler om Ă„ ikke bruke ett gram mer energi enn nĂždvendig.
"Sykling er en idrett som handler om Ă„ spise av andres tallerken fĂžr man spiser av sin egen."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

GÄ tilbake til «Sykkel»