Oslo-bobla`s klimamål

Svar
ingenkanvite

Re: Oslo-bobla`s klimamål

Legg inn av ingenkanvite »

FjodorDVD skrev: ons apr 26, 2023 5:34 pm Slutt for Klemetsrud karbonfangstanlegg.

https://www.nrk.no/osloogviken/budsjett ... 1.16388134
Pengene er brukt opp og Hafslund drar i nødbremsen. (Aftenpostens populærformulering)

Er det ikke ett utpresningsforsøk fra klimaspekulantene? Ikke moro å være politiker å måtte fortsette denne galskapen mens man innerst inne vet det er lureri alt sammen.
Direktør i Hafslund: "Nye kostnadsberegninger viser at vi ikke kan gjennomføre karbonfangstprosjektet etter opprinnelig plan innenfor eksisterende budsjett". "Til NRK sier Inderhaug at det er først nå de har hatt muligheten til å se kostnadsbildet etter å ha fått priser fra underleverandører."
Staten støtter karbonfangst på Klemetsrud med 3,4 milliarder kroner.
Oslo kommune har forpliktet seg til å bidra med 2,1 milliarder kroner direkte til prosjektet.

Gåte. Hvordan kaste 5,5 milliarder kroner av våre skattepenger rett ut av vinduet under jubel fra alarmister?
Med en historie om at det redder verden?

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

ingenkanvite skrev: tor apr 27, 2023 12:25 am Direktør i Hafslund: "Nye kostnadsberegninger viser at vi ikke kan gjennomføre karbonfangstprosjektet etter opprinnelig plan innenfor eksisterende budsjett". "Til NRK sier Inderhaug at det er først nå de har hatt muligheten til å se kostnadsbildet etter å ha fått priser fra underleverandører."
Staten støtter karbonfangst på Klemetsrud med 3,4 milliarder kroner.
Oslo kommune har forpliktet seg til å bidra med 2,1 milliarder kroner direkte til prosjektet.

Gåte. Hvordan kaste 5,5 milliarder kroner av våre skattepenger rett ut av vinduet under jubel fra alarmister?
Med en historie om at det redder verden?
Med en kostnad på 5.5 mrd, pluss det de mot formodning har tenkt å spytte inn selv, så hadde det kanskje vært en tanke å få en prisantydning fra underleverandørene litt tidligere?
Eller kanskje til og med (gods forbid) avtale en pris på forhånd?

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

ingenkanvite skrev: tor apr 27, 2023 12:25 am
FjodorDVD skrev: ons apr 26, 2023 5:34 pm Slutt for Klemetsrud karbonfangstanlegg.

https://www.nrk.no/osloogviken/budsjett ... 1.16388134
Pengene er brukt opp og Hafslund drar i nødbremsen. (Aftenpostens populærformulering)

Er det ikke ett utpresningsforsøk fra klimaspekulantene? Ikke moro å være politiker å måtte fortsette denne galskapen mens man innerst inne vet det er lureri alt sammen.
Direktør i Hafslund: "Nye kostnadsberegninger viser at vi ikke kan gjennomføre karbonfangstprosjektet etter opprinnelig plan innenfor eksisterende budsjett". "Til NRK sier Inderhaug at det er først nå de har hatt muligheten til å se kostnadsbildet etter å ha fått priser fra underleverandører."
Staten støtter karbonfangst på Klemetsrud med 3,4 milliarder kroner.
Oslo kommune har forpliktet seg til å bidra med 2,1 milliarder kroner direkte til prosjektet.

Gåte. Hvordan kaste 5,5 milliarder kroner av våre skattepenger rett ut av vinduet under jubel fra alarmister?
Med en historie om at det redder verden?
Hvordan? Det er lett å svare på. Det er bare å bygge noe som ikke virker. ref. historien.
Hvorfor? Det er vanskelig å svare på. Jeg sitter og undrer meg over dette meningsløse grønne skiftet hver eneste dag, og finner ingen sakelig grunn til å kaste bort penger.

mvh

HB.

Ambient

Legg inn av Ambient »

FjodorDVD skrev: lør mar 25, 2023 8:10 am
fargerik skrev: fre mar 24, 2023 10:02 am Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge.
Unnskyld for at jeg sitere bare en setning. Som attpåtil ikke er hel eller særlig relevant etter hensikten.

Men la gå. I Norge er det mulig å subsidiere innkjøp av en elbil med flere hundre tusen. Betrakt det for eksempel som en person av fiffen mottar en pengesum på 200 tusen. På bussen sitter en gjennomsnittlige Ola og Kari. Om disse skulle mottatt samme pengesum for å reise kollektivt ville de fått utbetalt 80 kroner hver gang.

Det hadde vært en forbilledlig samfunnskontrakt. Om du ikke har bil vil du få 80 kroner hver gang du tar bussen. Det kunne jeg absolutt støttet.

Til info har jeg bensinbil og busskort. Kjører minst mulig.
Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Ambient skrev: tor apr 27, 2023 11:46 pm
FjodorDVD skrev: lør mar 25, 2023 8:10 am
fargerik skrev: fre mar 24, 2023 10:02 am Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge.
Unnskyld for at jeg sitere bare en setning. Som attpåtil ikke er hel eller særlig relevant etter hensikten.

Men la gå. I Norge er det mulig å subsidiere innkjøp av en elbil med flere hundre tusen. Betrakt det for eksempel som en person av fiffen mottar en pengesum på 200 tusen. På bussen sitter en gjennomsnittlige Ola og Kari. Om disse skulle mottatt samme pengesum for å reise kollektivt ville de fått utbetalt 80 kroner hver gang.

Det hadde vært en forbilledlig samfunnskontrakt. Om du ikke har bil vil du få 80 kroner hver gang du tar bussen. Det kunne jeg absolutt støttet.

Til info har jeg bensinbil og busskort. Kjører minst mulig.
Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.
Bruken av slike regnestykker er preget av hvilken mening man ønsker å legge vekt på. Kommunikasjonsbyråer og spinndoktorer jobber iherdig med å overbevise oss om hva som er problem og løsning.

Jeg har ingen problemer med å godta at hver tur på bussen er subsidiert med 40 kroner. Det stiller seg annerledes med subsidiering av privatbilisme. Til en mye høyere pris også.

Kollektivtrafikken avhjelper på et globalt problem som er privatbilismen. Så jeg velger meg subsidier i den retning.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

FjodorDVD skrev: fre apr 28, 2023 10:30 am
Jeg har ingen problemer med å godta at hver tur på bussen er subsidiert med 40 kroner. Det stiller seg annerledes med subsidiering av privatbilisme. Til en mye høyere pris også.
Menigheten har talt:
Elektrifisering = høyverdig mål
Kollektivtrafikk = ikke så høyverdig mål
Det gjelder å redde verden, og kollektivtrafikken spyr ut CO2.
At strømmen kunne blitt brukt til noe mye mer miljøvennlig globalt sett, er uten interesse i denne sammenheng.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Ambient skrev: tor apr 27, 2023 11:46 pm Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.
Hvor har du det tallet ifra? Jeg har fått opplyst helt andre tall.

mvh

HB

Ambient

Legg inn av Ambient »

HB4596 skrev: fre apr 28, 2023 3:05 pm
Ambient skrev: tor apr 27, 2023 11:46 pm Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.
Hvor har du det tallet ifra? Jeg har fått opplyst helt andre tall.

mvh

HB
Var en veldig forenkling, men slik jeg leste det så betaler kundene 50% av kostnaden for kollektivtransport og Oslo/Aksershus de andre 50%
Så da for en enkeltbillett så blir mine 40kr halvparten av total kostnaden, altså subsidieres jeg 40kr

Men virkeligheten er ikke helt slik, men ikke så alt for galt

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Så har også Månelanding 2.0 også havarert. Langskipet er ikke flytedyktig.

Fra Nettavisen: "Regjeringen beskriver det på denne måten:
«Langskip er regjeringens satsing på CO₂-håndtering og er et fullskala CO₂-håndteringsprosjekt som skal demonstrere fangst av CO₂ fra industrielle kilder, transport og sikker lagring av CO₂. CO₂ skal fanges på Norcems sementfabrikk og Hafslund Oslo Celsios avfallsforbrenningsanlegg, gjøres flytende og hentes av skip.
Deretter skal den fraktes til et mellomlager i Øygarden nordvest for Bergen for så å pumpes gjennom rør ut på sokkelen hvor den skal lagres trygt 2600 meter under havbunnen.»
Tanken er i stor grad at Norge skal pumpe tilbake CO₂ i bakken under havet, fra der vi har hentet ut olje og gass. Dette skal være en industriell satsing der Norge også skal lagre andre lands fangede CO₂."

Men: Dobbel smell for CO₂-rensingen
"Men i løpet av kort tid har det kommet to svært dårlige nyheter for planene. Fredagen før påske la Regjeringen ut en liten melding på sine nettsider: CO₂-renseanlegget på Norcem antas å bli 1,3 milliarder kroner dyrere enn antatt og blir et halvt år forsinket.
Meldingen kom et drøyt år etter forrige gang det kom melding om at anlegget ble nærmere en milliard dyrere."
https://www.nettavisen.no/okonomi/norge ... 95-1060577

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Ambient skrev: fre apr 28, 2023 5:11 pm
HB4596 skrev: fre apr 28, 2023 3:05 pm
Ambient skrev: tor apr 27, 2023 11:46 pm Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.
Hvor har du det tallet ifra? Jeg har fått opplyst helt andre tall.

mvh

HB
Var en veldig forenkling, men slik jeg leste det så betaler kundene 50% av kostnaden for kollektivtransport og Oslo/Aksershus de andre 50%
Så da for en enkeltbillett så blir mine 40kr halvparten av total kostnaden, altså subsidieres jeg 40kr

Men virkeligheten er ikke helt slik, men ikke så alt for galt
Ok. Kjøper den.

Buss er billig i drift, men ting som går på skinner har et helt annet regnskap. Det er svinedyrt.
Jeg har ikke sett de siste tallene for el-buss så bussregnskapet har blitt endret.

mvh.

HB

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

https://e24.no/naeringsliv/i/eJX0by/kar ... iardsprekk

La oss skrinlegge med en gang. Og straff til miljøsjamaner som svindler oss trill rundt.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Xpoolman skrev: tir des 21, 2021 9:30 am Dette såkalte "grønne skiftet" kommer til å sende Norge og resten av den vestlige verden inn i en resesjon som vil få 1930-tallet og krakket i 2008 til å blekne fullstendig !
Hvordan i all verden skal vi komme oss ut av dette uføret ?
Jepp og det finnes intet grønt ved galskapen heller. For i min verden burde grønt bety naturvern og ikke f.eks. fuglekjøttkverner og å frarøve planter CO2. Samt all driten de nesten daglig sprayer i hodene våre. Det finnes nesten ikke insekter igjen, bare å sjekke lykter eller frontruta på bilen en varm sommerdag og den er ren, ikke som tidligere, før all chem trails, at en stadig måtte vaske frontruta for innsekter. Dette forplanter seg så videre oppover i næringskjeden.

Men vi kommer oss ut av uføret ved at mange nok nekter å følge galskap iverksatt av idioter. Dessuten bør det undervises i fotosyntese på barneskolen igjen, noe det tydeligvis ikke gjør i dag lenger. CO2 er livets gass og uten vil planeten vår bli en tro kopi av Mars.

Oslo er jo forøvrig en C-40 by, noe som burde skremme vettet av de stakkarene som bor der. https://www.c40.org/ og Raymond sitter i ledergruppa.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am
Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Ja, det finnes vel ikke mye som er like miljøfiendlig som batteribiler, men i en Orwellsk verden, så snus jo alt opp ned. Dessuten så sauses klimaet sammen med miljø, noe som er to forskjellige ting. Klima styres av sola og ikke av mennesker, selv om galningen Gates forsøker etter beste evne. Miljø derimot er det batteribiler, fuglekjøttkverner og den såkalte "grønne" politikken forsøker etter beste evne å ødelegge.

Investor

Legg inn av Investor »

Espen Barth Eide er på god vei til å bli klimanorges komiske Ali.
Han er vel snart den eneste i landet som tror vi klarer å nå 55% kutt innen 2030
Må nesten le når jeg hører han bable i vei på sitt sedvanlige politikerspråk, senest i kveld i Dax18.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»