Baneheiadrapene

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Baneheiadrapene

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Big George skrev: fre mai 26, 2023 9:12 pm Elendig politiarbeid har mest trolig vært til fordel for Jan Helge Andersen og Viggo Kristiansen som overgripere utenom Baneheia-saken. De har begge ugjerninger og vi snakker ikke om seksuell omgang men heller overgrep.
At det har vært elendig arbeide av politiet i Baneheia-saken er helt sikkert. Men bortsett fra jenta og broren til den lille jenta (som ikke ble trodd) er det ingen andre som har påstått at Kristiansen begikk overgrep mot dem. Det er heller ingen flere saker om uanstendig oppførsel annet enn kikker-episodene til nabodamen som han ble dømt for.

Det har derimot i ettertid dukket opp flere historier om Jan Helge Andersen og overgrep han skal ha utført.

Champis

Legg inn av Champis »

Big George skrev: tor mai 25, 2023 4:57 pm
GoingKronos skrev: tor mai 25, 2023 9:23 am Tråden er jo blitt en tidsmaskin for en forvirret stakkar.
Kronos, hvor lenge sliter ofre som har blitt seksuelt misbrukt ?
Dette kan du sikkert svare på.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva dette har med saken å gjøre? Hva skal det være et argument for? At 21 år i fengsel var ok? At familien til VK skal ha mer sympati med dem enn sin egen sønn? Jeg forstår ikke hvor du vil?

Champis

Legg inn av Champis »

Big George skrev: tor mai 25, 2023 7:14 pm
GoingKronos skrev: tor mai 25, 2023 5:42 pm
Big George skrev: tor mai 25, 2023 4:57 pm

Kronos, hvor lenge sliter ofre som har blitt seksuelt misbrukt ?
Dette kan du sikkert svare på.
"Det er selvsagt ikke noe svar på, mennesker er forskjellig. Uansett så handler dette om justismordet, og det er egentlig uvesentlig om personen som utsettes for et justismord er plettfri eller har et langt rulleblad.
"

Det er forskjellig i den grad ofrene dør tidlig eller dør som gamle.
Felles har de at traumene etter overgrepene varer livet ut.
Jeg kjenner to forskjellige personer som har sagt at de har blitt utsatt for seksuelle overgrep.
En av disse to er i min slekt og de to kjenner ikke hverandre.
En ble utsatt for overgrep av en preste-student (teologi-student) som var speider-leder.
den andre ble utsatt for overgrep av en leder på et barnehjem

Det er selvsagt ikke sånn at alle reagerer likt på disse tingene. At du vet om to stk endrer ikke på det.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Champis skrev: lør mai 27, 2023 2:40 am
Big George skrev: tor mai 25, 2023 7:14 pm
GoingKronos skrev: tor mai 25, 2023 5:42 pm

"Det er selvsagt ikke noe svar på, mennesker er forskjellig. Uansett så handler dette om justismordet, og det er egentlig uvesentlig om personen som utsettes for et justismord er plettfri eller har et langt rulleblad.
"

Det er forskjellig i den grad ofrene dør tidlig eller dør som gamle.
Felles har de at traumene etter overgrepene varer livet ut.
Jeg kjenner to forskjellige personer som har sagt at de har blitt utsatt for seksuelle overgrep.
En av disse to er i min slekt og de to kjenner ikke hverandre.
En ble utsatt for overgrep av en preste-student (teologi-student) som var speider-leder.
den andre ble utsatt for overgrep av en leder på et barnehjem

Det er selvsagt ikke sånn at alle reagerer likt på disse tingene. At du vet om to stk endrer ikke på det.
Du tror kanskje sånt går over ?
Du har åpenbart ikke fulgt med

Maxwell/Epstein og Trump er involvert for deg som ikke følger særlig med.
Dagbladets Martine Aurdal er et kjent offer
Du kan sikkert kontakte en institusjon og be om en uttalelse
siden dine tanker avviker til de grader

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Når ting ikke kunne bli mer vanvittig...

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Skywalker skrev: fre mai 26, 2023 2:44 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre mai 26, 2023 2:40 pm
Skywalker skrev: fre mai 26, 2023 2:39 pm
Jeg har alltid trodd han hadde hatt samleie med jenta. Har han ikke det så har du selvfølgelig helt rett.
Når man er under 18 er det meget sjelden man får fengselstraff. Er som regel kun betingete dommer.
Det som er skjerpende her er at offeret er under 10 år.
Er forskjellige straffenivåer fra under 16 under 14 og under 19 som beskrives som ekstra skjerpende.

Siden 2000 har straffen for seksuell aktivitet med barn økt to ganger uten at jeg klarer å finne ut hvor mye det har økt med.

Er ikke noe god på jus selv om jeg leser en del på jusinfo. (mest i forbindelse med jobb).
Derfor kan det godt hende jeg tolker en del paragrafer feil, og at det finnes en del både skjerpende og formildende ting jeg ikke får med med. Kan godt være det er noen andre lover som slår i hjel lovene jeg leser. Finnes mange smutthull for de som er gode på jus.
Interessant. Hvor har du det fra?
Dommen er veldig klar på hva Viggo gjorde og ikke gjorde.
Vet ikke hvor jeg har fått det fra. Ikke lest dommen. Hørte kun dommen ble lest opp. Har lest begjeringen om frifinnelsen, men tror ikke det sto noe om hva overgrepene hadde gått ut på der.
Jeg har alltid trodd det. Helt siden rettsaken i 2002. Der ble jo Viggo framstilt som et monster, så muligens jeg har fått det fra den gang.
Som en av få dommer så ligger den lett tilgjengelig ved ett enkelt googlesøk.

Du kan lese hele dommen her : https://www.grimstveit.no/jakob/files/t ... eheia.html

Champis

Legg inn av Champis »

Big George skrev: lør mai 27, 2023 2:57 am
Champis skrev: lør mai 27, 2023 2:40 am
Big George skrev: tor mai 25, 2023 7:14 pm "

Det er forskjellig i den grad ofrene dør tidlig eller dør som gamle.
Felles har de at traumene etter overgrepene varer livet ut.
Jeg kjenner to forskjellige personer som har sagt at de har blitt utsatt for seksuelle overgrep.
En av disse to er i min slekt og de to kjenner ikke hverandre.
En ble utsatt for overgrep av en preste-student (teologi-student) som var speider-leder.
den andre ble utsatt for overgrep av en leder på et barnehjem

Det er selvsagt ikke sånn at alle reagerer likt på disse tingene. At du vet om to stk endrer ikke på det.
Du tror kanskje sånt går over ?
Du har åpenbart ikke fulgt med

Maxwell/Epstein og Trump er involvert for deg som ikke følger særlig med.
Dagbladets Martine Aurdal er et kjent offer
Du kan sikkert kontakte en institusjon og be om en uttalelse
siden dine tanker avviker til de grader

Du som sier du kjenner folk som har opplevd dette. Jeg kjenner også folk som har opplevd overgrep i barndommen/ungdomsårene, og som det går helt fint med.

guru

Legg inn av guru »

GoingKronos skrev: man mai 01, 2023 9:05 am Jahr med ny podcast-serie om Baneheia, gransker hva som gikk galt. Ikke fått hørt enda.
Har hørt de 9 første. Ikke så mye nytt for oss som har fulgt saken og hørt de øvrige podcastene. Men en veldig grei oppsummering av saken, helt fra begynnelsen, til dommen, behandlingen VK fikk i fengslet, og til slutt gjenopptakelsen. Det er en del nye "drypp" som kommer som jeg ikke har fått med meg tidligere, uvisst om jeg har glemt det, eller om det ikke har vært nevnt før.

Igjen, det som er mest sjokkerende er jo den systematiske motarbeidelsen fra alle sammen mot VK. Det er jo helt åpenlyst at de har gjort alt i sin makt for å sørge for at han ble buret inne resten av livet, koste hva det koste ville. Alt som ikke gikk myndighetenes vei, ble feid vekk, og til og med holdt skjult.

Jeg må si jeg er veldig spent på hva granskningen vil konkludere med. Jeg aner ikke hvem det er som skal granske og hvor "uavhengige" de faktisk er. Jeg må bare innrømme at jeg veldig skeptisk til om de går inn i dette 100% uhildet og om dette er en ekte granskning eller nok en skinnprosess iscenesattt av Staten. Vi har jo allerede sett hvor lite villig de ulike aktørene er til å ta selvkritikk, alt fra politiet, mediene, domstolene, GK etc. Spørsmålet er hva som kommer ut av denne granskningen. Konklusjonen på denne granskningen burde bli tidenes mest ramsalte kritikk av samtlige aktører som jobbet systematisk mot VK i denne prosessen. Flere av foholdene er direkte straffbare. Men jeg tror det hele ender med et mageplask dessverre.

(Men håper selvsagt jeg tar feil).

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

"Du som sier du kjenner folk som har opplevd dette. Jeg kjenner også folk som har opplevd overgrep i barndommen/ungdomsårene, og som det går helt fint med". skrev Champis.

Lett å avfeie folk som spør.
Du kan jo spørre vedkommende om dette er tilbakelagt.
Det trorjeg ikke noe på.
Mange som går på valium og er uføretrygdet.
Mulig du syns det er "å legge det bak seg/ eller går helt fint med ?

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Big George skrev: lør mai 27, 2023 2:57 am
Champis skrev: lør mai 27, 2023 2:40 am
Big George skrev: tor mai 25, 2023 7:14 pm "

Det er forskjellig i den grad ofrene dør tidlig eller dør som gamle.
Felles har de at traumene etter overgrepene varer livet ut.
Jeg kjenner to forskjellige personer som har sagt at de har blitt utsatt for seksuelle overgrep.
En av disse to er i min slekt og de to kjenner ikke hverandre.
En ble utsatt for overgrep av en preste-student (teologi-student) som var speider-leder.
den andre ble utsatt for overgrep av en leder på et barnehjem

Det er selvsagt ikke sånn at alle reagerer likt på disse tingene. At du vet om to stk endrer ikke på det.
Du tror kanskje sånt går over ?
Du har åpenbart ikke fulgt med

Maxwell/Epstein og Trump er involvert for deg som ikke følger særlig med.
Dagbladets Martine Aurdal er et kjent offer
Du kan sikkert kontakte en institusjon og be om en uttalelse
siden dine tanker avviker til de grader
Det er i utgangspunktet traumatisk, men to personer er allikevel ikke statistisk signifikant. Jeg kjenner flere som ble skadet for livet enn som ikke ble preget for livet, så holder litt med deg. Det er nok til at jeg ikke synes synd på Viggo, selv om rettergangen var ytterst kritikkverdig.

Dessverre for din sak liker du å bruke nedlatende hersketeknikker. «Du har åpenbart ikke fulgt med,» « for deg som ikke følger særlig med» og «Du kan sikkert kontakte en institusjon for en uttalelse» er alle utsagn som slår tilbake på deg selv.

Etter det blander du Maxwell, Epstein, Trump og Martine Aurdal inn i dette, der taper du ytterligere litt terreng.

Champis

Legg inn av Champis »

Big George skrev: man mai 29, 2023 6:57 pm "Du som sier du kjenner folk som har opplevd dette. Jeg kjenner også folk som har opplevd overgrep i barndommen/ungdomsårene, og som det går helt fint med". skrev Champis.

Lett å avfeie folk som spør.
Du kan jo spørre vedkommende om dette er tilbakelagt.
Det trorjeg ikke noe på.
Mange som går på valium og er uføretrygdet.
Mulig du syns det er "å legge det bak seg/ eller går helt fint med ?

Jeg tror ikke det er sånn at du har noe fasit på hvordan titusener av personer responderer på slike situasjoner. Og det er utrolig mange forskjellige parametere som spiller inn i disse situasjonene, som påvirker hvordan folk reagerer/opplever det.

Det er ikke noe forsøk på å avdramatisere de negative konsekvensene for ofrene, men mer et motsvar til din holdning om at det er helt ok at noen soner 21 år i fengsel for dette, når strafferammene er på et totalt annet nivå.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Da har jeg kommet over halvveis inn i Prosessen mot Viggo Kristiansen. Herregud for en behandling den mannen har måttet tåle. At han har holdt ut er jo knapt til å tro.

Og Ada Sofie Austegard kommer ikke akkurat veldig godt fra det så langt. Særlig den eposten med påstanden om Sivertsen var virkelig drøy. I det minste hadde hun vett nok til å beklage den.

guru

Legg inn av guru »

Usikker på om den er postet her før, men jeg kom over denne podcasten der psykologen til VK, Atle Austad, forteller sin historie. Dette var meget interessant, og anbefales på det sterkeste.

Han forteller fra sitt første møte med Viggo, der hans mål var få VK til å tilstå drapene (han trodde 100% at han var skyldig), til han etterhvert begynte å skjønne at noe var alvorlig galt med dommen, til han skjønte at Viggo var uskyldig. Han forteller om hvordan han ble systematisk motarbeidet av alle parter som ville ha VK bak lås og slå for alltid.

Han avslører også at det kommer en bok som han skal skrive sammen med VK, som skal fortelle historien om de 20 årene Viggo satt på Ila.


oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Bjonte skrev: man mai 29, 2023 7:24 pm
Big George skrev: lør mai 27, 2023 2:57 am
Champis skrev: lør mai 27, 2023 2:40 am


Det er selvsagt ikke sånn at alle reagerer likt på disse tingene. At du vet om to stk endrer ikke på det.
Du tror kanskje sånt går over ?
Du har åpenbart ikke fulgt med

Maxwell/Epstein og Trump er involvert for deg som ikke følger særlig med.
Dagbladets Martine Aurdal er et kjent offer
Du kan sikkert kontakte en institusjon og be om en uttalelse
siden dine tanker avviker til de grader
Det er i utgangspunktet traumatisk, men to personer er allikevel ikke statistisk signifikant. Jeg kjenner flere som ble skadet for livet enn som ikke ble preget for livet, så holder litt med deg. Det er nok til at jeg ikke synes synd på Viggo, selv om rettergangen var ytterst kritikkverdig.

Dessverre for din sak liker du å bruke nedlatende hersketeknikker. «Du har åpenbart ikke fulgt med,» « for deg som ikke følger særlig med» og «Du kan sikkert kontakte en institusjon for en uttalelse» er alle utsagn som slår tilbake på deg selv.

Etter det blander du Maxwell, Epstein, Trump og Martine Aurdal inn i dette, der taper du ytterligere litt terreng.
De fleste mindreårige som begår overgrep har selv vært utsatt for overgrep når de var yngre. Det gjelder Viggo Kristiansen også. Påvirker det ditt syn på Kritiansen og det han har gjort?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

guru skrev: tir mai 30, 2023 5:47 am Usikker på om den er postet her før, men jeg kom over denne podcasten der psykologen til VK, Atle Austad, forteller sin historie. Dette var meget interessant, og anbefales på det sterkeste.

Han forteller fra sitt første møte med Viggo, der hans mål var få VK til å tilstå drapene (han trodde 100% at han var skyldig), til han etterhvert begynte å skjønne at noe var alvorlig galt med dommen, til han skjønte at Viggo var uskyldig. Han forteller om hvordan han ble systematisk motarbeidet av alle parter som ville ha VK bak lås og slå for alltid.

Han avslører også at det kommer en bok som han skal skrive sammen med VK, som skal fortelle historien om de 20 årene Viggo satt på Ila.

Man hører jo på Austad at det er mange på Ila og de som hadde ansvaret for ham under soningen som bør grue seg til denne boka. Han sier jo det samme som Kristiansen har sagt. At det er lov å gjøre feil, men da må man også innrømme det og lære av det.

Jeg ennå ikke ikke sett noen som hadde med soningsregimet til Kristiansen å gjøre som har kommet med noe som en gang ligner på en innrømmelser eller beklagelse.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

oddvar_kjempebra skrev: tir mai 30, 2023 8:01 am
Bjonte skrev: man mai 29, 2023 7:24 pm
Big George skrev: lør mai 27, 2023 2:57 am

Du tror kanskje sånt går over ?
Du har åpenbart ikke fulgt med

Maxwell/Epstein og Trump er involvert for deg som ikke følger særlig med.
Dagbladets Martine Aurdal er et kjent offer
Du kan sikkert kontakte en institusjon og be om en uttalelse
siden dine tanker avviker til de grader
Det er i utgangspunktet traumatisk, men to personer er allikevel ikke statistisk signifikant. Jeg kjenner flere som ble skadet for livet enn som ikke ble preget for livet, så holder litt med deg. Det er nok til at jeg ikke synes synd på Viggo, selv om rettergangen var ytterst kritikkverdig.

Dessverre for din sak liker du å bruke nedlatende hersketeknikker. «Du har åpenbart ikke fulgt med,» « for deg som ikke følger særlig med» og «Du kan sikkert kontakte en institusjon for en uttalelse» er alle utsagn som slår tilbake på deg selv.

Etter det blander du Maxwell, Epstein, Trump og Martine Aurdal inn i dette, der taper du ytterligere litt terreng.
De fleste mindreårige som begår overgrep har selv vært utsatt for overgrep når de var yngre. Det gjelder Viggo Kristiansen også. Påvirker det ditt syn på Kritiansen og det han har gjort?
Ja, det gjør det. Ikke i frikjennende grad dog.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Bjonte skrev: tir mai 30, 2023 9:32 am
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 30, 2023 8:01 am
Bjonte skrev: man mai 29, 2023 7:24 pm

Det er i utgangspunktet traumatisk, men to personer er allikevel ikke statistisk signifikant. Jeg kjenner flere som ble skadet for livet enn som ikke ble preget for livet, så holder litt med deg. Det er nok til at jeg ikke synes synd på Viggo, selv om rettergangen var ytterst kritikkverdig.

Dessverre for din sak liker du å bruke nedlatende hersketeknikker. «Du har åpenbart ikke fulgt med,» « for deg som ikke følger særlig med» og «Du kan sikkert kontakte en institusjon for en uttalelse» er alle utsagn som slår tilbake på deg selv.

Etter det blander du Maxwell, Epstein, Trump og Martine Aurdal inn i dette, der taper du ytterligere litt terreng.
De fleste mindreårige som begår overgrep har selv vært utsatt for overgrep når de var yngre. Det gjelder Viggo Kristiansen også. Påvirker det ditt syn på Kritiansen og det han har gjort?
Ja, det gjør det. Ikke i frikjennende grad dog.
Tror vel ikke jeg har sett noen som mener at han burde frikjenes for overgrepene mot jenta. Jeg synes vel den straffen han fikk til slutt var rimelig grei. Og jeg tror nok at hvis han hadde fått straffeutmålingen den gang så hadde behandling vært en del av soningen.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

guru skrev: tir mai 30, 2023 5:47 am Usikker på om den er postet her før, men jeg kom over denne podcasten der psykologen til VK, Atle Austad, forteller sin historie. Dette var meget interessant, og anbefales på det sterkeste.

Han forteller fra sitt første møte med Viggo, der hans mål var få VK til å tilstå drapene (han trodde 100% at han var skyldig), til han etterhvert begynte å skjønne at noe var alvorlig galt med dommen, til han skjønte at Viggo var uskyldig. Han forteller om hvordan han ble systematisk motarbeidet av alle parter som ville ha VK bak lås og slå for alltid.

Han avslører også at det kommer en bok som han skal skrive sammen med VK, som skal fortelle historien om de 20 årene Viggo satt på Ila.

Takk for link. Interessant

guru

Legg inn av guru »

Stjerten skrev: tir mai 30, 2023 9:49 am Takk for link. Interessant
Jeg var ikke klar over hvor ille det var for Austad. Skummelt å se hvor store kreftene var blant de som ikke brydde seg om rettsikkerhet, men kun var opptatt av å sørge for at VK aldri skulle slippe ut. Det gikk utover Austad, og det er åpenbart at de gjorde alt de kunne for å fjerne han, og til og med frata han levebrødet ved å ta fra han lisensen. Det var rett og slett ingen grenser for hva som ble gjort for å motarbeide alt som ble gjort i saken. Det er rett og slett grenseløst.

Heldigvis seiret rettferdigheten og sannheten, men kun takket være flere små tilfeldigheter. Det er rett og slett utrolig at det til slutt endte opp slik.

En av de viktigste detaljene er at en av medlemmene i GO var inhabil. Klomsæt saksøkte GO i 2010, og det skulle vise seg å bli særdeles avgjørende. Regjeringsadvokaten som prosederte saken var en del av GO, og måtte derfor erklære seg inhabil. Inn kom varamedlem Arne Gunnar Aas. Han stemte for gjenåpning, og sørget derfor for 3-2 i favær Viggo. Skremmende å tenke på at uten at Klomsæt hadde saksøkt kommisjonen, så hadde saken ikke blitt gjenopptatt, og da tror jeg sjansen for Viggo hadde vært bortimot umulige.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

guru skrev: ons mai 31, 2023 9:34 am
Stjerten skrev: tir mai 30, 2023 9:49 am Takk for link. Interessant
Jeg var ikke klar over hvor ille det var for Austad. Skummelt å se hvor store kreftene var blant de som ikke brydde seg om rettsikkerhet, men kun var opptatt av å sørge for at VK aldri skulle slippe ut. Det gikk utover Austad, og det er åpenbart at de gjorde alt de kunne for å fjerne han, og til og med frata han levebrødet ved å ta fra han lisensen. Det var rett og slett ingen grenser for hva som ble gjort for å motarbeide alt som ble gjort i saken. Det er rett og slett grenseløst.

Heldigvis seiret rettferdigheten og sannheten, men kun takket være flere små tilfeldigheter. Det er rett og slett utrolig at det til slutt endte opp slik.

En av de viktigste detaljene er at en av medlemmene i GO var inhabil. Klomsæt saksøkte GO i 2010, og det skulle vise seg å bli særdeles avgjørende. Regjeringsadvokaten som prosederte saken var en del av GO, og måtte derfor erklære seg inhabil. Inn kom varamedlem Arne Gunnar Aas. Han stemte for gjenåpning, og sørget derfor for 3-2 i favær Viggo. Skremmende å tenke på at uten at Klomsæt hadde saksøkt kommisjonen, så hadde saken ikke blitt gjenopptatt, og da tror jeg sjansen for Viggo hadde vært bortimot umulige.
Ja, helt utrolig hvordan tilfeldighetene har spilt inn her. Som du sier, hadde ikke et av medlemmene vært inhabil, ville det endt 3-2 andre veien. Å heldigvis for rettsikkerheten skyld, ble videre etterforskning flyttet til et annet politidistrikt.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

guru skrev: ons mai 31, 2023 9:34 am
Stjerten skrev: tir mai 30, 2023 9:49 am Takk for link. Interessant
Jeg var ikke klar over hvor ille det var for Austad. Skummelt å se hvor store kreftene var blant de som ikke brydde seg om rettsikkerhet, men kun var opptatt av å sørge for at VK aldri skulle slippe ut. Det gikk utover Austad, og det er åpenbart at de gjorde alt de kunne for å fjerne han, og til og med frata han levebrødet ved å ta fra han lisensen. Det var rett og slett ingen grenser for hva som ble gjort for å motarbeide alt som ble gjort i saken. Det er rett og slett grenseløst.
Deep State er nådeløs, og beskytter sine med alle midler.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Når Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker møtes 14.–16. juni, vil de diskutere både Orderud-saken og Jan Helge Andersen.

– Det er heller ikke klart når det vil bli fattet avgjørelse vedrørende Andersen-saken, men det vil nok bli arbeidet med saken i møtet, fortsetter Silseth.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Harduetforslag skrev: fre jun 09, 2023 1:17 pm Når Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker møtes 14.–16. juni, vil de diskutere både Orderud-saken og Jan Helge Andersen.

– Det er heller ikke klart når det vil bli fattet avgjørelse vedrørende Andersen-saken, men det vil nok bli arbeidet med saken i møtet, fortsetter Silseth.
Les: Det blir ingen avgjørelse før sommeren.

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: fre jun 09, 2023 1:24 pm
Harduetforslag skrev: fre jun 09, 2023 1:17 pm Når Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker møtes 14.–16. juni, vil de diskutere både Orderud-saken og Jan Helge Andersen.

– Det er heller ikke klart når det vil bli fattet avgjørelse vedrørende Andersen-saken, men det vil nok bli arbeidet med saken i møtet, fortsetter Silseth.
Les: Det blir ingen avgjørelse før sommeren.
Kan da umulig være en vanskelig beslutning, men ting har tid i denne saken, tydeligvis. Da blir det neppe ny rettssak før i 2024. Og en ev. ankesak trenger det ikke bli før i 2025 med dette tempoet.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

storpeder skrev: fre jun 09, 2023 2:20 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre jun 09, 2023 1:24 pm
Harduetforslag skrev: fre jun 09, 2023 1:17 pm Når Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker møtes 14.–16. juni, vil de diskutere både Orderud-saken og Jan Helge Andersen.

– Det er heller ikke klart når det vil bli fattet avgjørelse vedrørende Andersen-saken, men det vil nok bli arbeidet med saken i møtet, fortsetter Silseth.
Les: Det blir ingen avgjørelse før sommeren.
Kan da umulig være en vanskelig beslutning, men ting har tid i denne saken, tydeligvis. Da blir det neppe ny rettssak før i 2024. Og en ev. ankesak trenger det ikke bli før i 2025 med dette tempoet.
Sitter visst langt inne. Burde være en av årets enkleste avgjørelser tatt politiets etterforskning i betraktning.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Da har jeg endelig mottatt Ole Dag Kvammes bok "Historien om et varslet justismord".

Jeg vet ikke om det er noen som har lest den enda. Jeg antar at det ikke er så mye nytt for den som har fulgt saken tett gjennom mange år, men det blir jo spennende å lese den uansett.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Sisyfos skrev: tir jun 13, 2023 5:49 pm Da har jeg endelig mottatt Ole Dag Kvammes bok "Historien om et varslet justismord".

Jeg vet ikke om det er noen som har lest den enda. Jeg antar at det ikke er så mye nytt for den som har fulgt saken tett gjennom mange år, men det blir jo spennende å lese den uansett.
Den er vel akkurat kommet, så neppe mange som har lest. Har også bestilt og den skal komme i morgen. Noe av det saken mangler er hva som faktisk ble sagt i retten om sentrale forhold, og mulig Kvamme har materiale som kan gi noen presiseringer der, utover det som er å finne i gamle artikler som et å finne på nettet.

Har i det minste håp om en bok med atskillig mer verdi enn Eivind P. sin.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

storpeder skrev: tir jun 13, 2023 6:42 pm

Har i det minste håp om en bok med atskillig mer verdi enn Eivind P. sin.
Nå har jeg ikke satt meg inn i dennes bok, men ser at man er kritiske her inne, og her du også da?

Så - hva er årsaken til det?

storpeder

Legg inn av storpeder »

return_of_drakkar skrev: tir jun 13, 2023 7:28 pm
storpeder skrev: tir jun 13, 2023 6:42 pm

Har i det minste håp om en bok med atskillig mer verdi enn Eivind P. sin.
Nå har jeg ikke satt meg inn i dennes bok, men ser at man er kritiske her inne, og her du også da?

Så - hva er årsaken til det?
Det har jeg alt skrevet litt om i denne tråden, f.eks her, hvor du faktisk var med i debatten og hadde det første innlegget etterpå:

viewtopic.php?p=1157867#p1157867

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

storpeder skrev: tir jun 13, 2023 6:42 pm
Sisyfos skrev: tir jun 13, 2023 5:49 pm Da har jeg endelig mottatt Ole Dag Kvammes bok "Historien om et varslet justismord".

Jeg vet ikke om det er noen som har lest den enda. Jeg antar at det ikke er så mye nytt for den som har fulgt saken tett gjennom mange år, men det blir jo spennende å lese den uansett.
Har i det minste håp om en bok med atskillig mer verdi enn Eivind P. sin.
Jeg synes nok det var verdt tiden det tok å lese Eivind Pedersens bok også, selv om du sikkert har mye rett i kritikken din av den.

Én ting fikk jeg i alle fall oppklart i Pedersens bok også. Og det var noe som Connie Bentzrud slang ut i det famøse bokbadet hvor hun forsøkte å "ta" Jahr. Du finner det på side 212 i Pedersens bok. Det gjaldt piloten som hadde sett en voksen mann og to barn. Da slang hun ut "de personene der er vel gjerne han mannen fra Kartverket med døtrene sine, har du hørt om dem?" Jeg husker jeg grunnet litt på den der, for det kom ikke noe oppklarende svar på hva dette kunne være for noe i løpet av bokbadet det jeg registrerte, og var det faktisk likevel kjent at det var noen andre enn JHA og jentene dette kunne være? Om jeg hadde spurt på VGD den gangen så var det kanskje noen som kunne svart meg på hva dette var, Tronsrud for eksempel, men jeg spurte ikke og jeg satt igjen med en uggen følelse av at kanskje var det noen som hadde meldt seg eller som politiet hadde funnet fram til som disse tre personene kunne være. Vel, Pedersen svarer på det på side 212 i sin bok. Det var bare sludder fra Benzrud, dette, som det meste fra den kanten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»