Giro d'Italia 2023

Svar
CaptButtkick

Re: Giro d'Italia 2023

Legg inn av CaptButtkick »

Veldig bra levert av Leknessund.
Fantastisk sisteetappe, da. Jeg synes tidlig på stigningen at det så ut til at Roglic hadde valgt en genial taktikk, men så hoppet kjedet av, og da tenkte jeg sammendraget røyk. Men G var bra kokt på slutten.
Synes ikke det har vært en kjedelig giro, jeg. Regnvær og uhell har hatt skylda for at det ikke ble mer action på de enkelte etappene, men det har jo vært vanvittig jevnt, så da blir det spennende på hver fjelletappe, emm. Hvis du tenkte at G hadde det i lomma, ser jeg kanskje poenget XD

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det er kjekt med bakketempo. Også fordi vi får se ryttere vise hva de har inne som rene klatrere når de alle har spart seg borimot like mye før bakken.

Dette er topplisten fra passeringspunkt 1 til mål:

1. P Roglic - 0,00
2. S Kuss - 0,27
3. J Almeida - 0,38
4. G Thomas - 0,38
5. T Pinot - 0,41
6. D Caruso - 0,48
7. B McNulty - 0,50
8. M Riccitello - 0,54
9. T Arensman - 0,56
10. A Leknessund - 1,25


Sepp Kuss (28), Brandon McNulty (25), Matthew Riccitello (21) og Thymen Arensman (23) bør alle få prøve seg som kapteiner i et treukersritt en eller annen gang.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Vet ikke om det er noen i denne tråden selv om sykler ritt ? Turritt i Europa, enten vi snakker om Frankrike, Italia, Belgia eller andre land er en både en stor og noen ganger en veldig hard opplevelse. Men noen ritt er også bare en stor og fin/flott/snill opplevelse uten at det krever den enorme formen. Granfondo Roma er en av disse snille rittene som gir en helt fantastisk opplevelse. Og ser den Roma byrunden i morgen er mye likt med den vi sykla (startet tidlig, 5 eller 6 på morgenkvisten, akkurat når solen sto opp over Colosseum rett bak starten før den runden) med stengte veier for biltrafikk (når vi sykla der) før vi dro ut på landsbygda en runde og målgang ikke så langt fra Colosseum heller. Kombiner storbytur i oktober (når vi var der iallefall) med dette rittet en gang (lei sykkel, ta med hjelm, sko og evt pedaler + og sykkelbukse, får sykkeltrøye som en del av prisen). Uavhengig av dette er Roma den fineste storbyen jeg har besøkt (2 ganger).

george_hincapie
Innlegg: 2214

Legg inn av george_hincapie »

Fantastisk kjørt av Leknessund, uten særlig støtte fra laget. Hva kunne han klart med litt mer erfaring og litt bedre hjelp?
Jeg synes han flere ganger viste at han mangler erfaring på hva han faktisk tåler og at det dermed ofte ble tungt på slutten, mens andre ryttere som Kämna og Van Wilder er mye flinkere til å kjøre innenfor sine egne grenser og avslutte sterkt. Med mer erfaring bør Leknessund også kunne pace seg selv bedre og alt tyder på at det er den raskeste måten til mål, spesielt i bakker med prosent over ca 7-8% der drafting ikke er like viktig.

En liten oversikt over de feilene han etter min mening gjorde siden han overtok ledertrøyen:
- på etappe 8 gikk han altfor hardt i første del av den siste bakken, der han gikk med Roglic fra bunnen og sprakk som en ballong de siste hundre meterne før toppen. Med bedre pacing hadde han garantert vært i gruppen foran og spart 20 sekunder.
- på etappe 16 til Bondone gikk han med for lenge og tapte 1:22-1:26 til ryttere som Kämna, Rubio, Van Wilder, De Plus. Flere av disse slapp tetgruppen lenge før Leknessund og fløy forbi han i siste del. Med bedre pacing er det ikke urealistisk at han hadde vært med denne gruppen inn, men vi kan si at det hadde vært bra om han slapp med dem og fulgte dem langt opp i bakken og kun tapte cirka 20s. Vi sier dermed at han kunne spart 1 min her.
- på etappe 18 går han også litt for lenge med og blir frakjørt av Kämna som slapp før. Vi sier her at han kunne vært med Kämna inn og spart 10 sekunder. Forsiktig anslag.
- på etappe 19 gjentar det samme seg, men ikke like stor sprekk her. Van Wilder var 5 sek foran i mål etter å ha sluppet langt tidligere, så nytt konservativt anslag på at han kunne spart 5 sekunder her.

Da oppsummerer vi til 1min 35sek som ett forsiktig anslag av hva han kunne spart med bedre pacingstrstegi i de tøffe bakkene. Da hadde han vært nummer 6, noen små sekunder bak Pinot.

Jeg tar ikke med de 19 sekundene han tapte på feil side av velten på etappe 2. På det tidspunktet var det ikke planen å kjøre GC og da blir det feil å si at han gjorde en feil med posisjoneringen der.

Leknessund kan definitivt ha en fremtid foran seg som GC-rytter, men det er ikke sånn at det må skje allerede neste år.

Dersom han går til Uno-X neste år vil jeg se han prøve seg i sammendraget i Paris-Nice, før han kjører Ardennerklassikerne (absurd at DSM ikke har prøvd han mer i kuperte klassikere) og deretter jakter etapper i Dauphine og Touren.
Så kan han evt prøve å kjøre for sammendraget i Touren (eller Giroen om Uno-X får invitasjon) i 2025. Lett å glemme at han fortsatt er så ung.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Flott oppsummert Leknessund sin Giro og marginene (i mot) GH.

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

Hva tenker dere om tråkket til Leknessund? Han ser ut til å kjøre veldig tunge gir, hele tiden. Kunne han tjent på å vispe rundt på lavt gir som Roglic på bakketempoen, evt. mikse tråkket litt? Jeg er klar over at dette kan ha med vekt osv. å gjøre, men jevnt over er det vel slik at melkesyren bygger seg opp rakere på tunge gir, eller?
Sidenote (og samtidig litt samme saken): Det virker som om Roglic gjorde en genistrek i fht. bytte av utveksling på de to siste dagene.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: lør mai 27, 2023 11:51 pm Jeg tar ikke med de 19 sekundene han tapte på feil side av velten på etappe 2. På det tidspunktet var det ikke planen å kjøre GC og da blir det feil å si at han gjorde en feil med posisjoneringen der.
Han tapte også 13 sekunder på etappe 10, men jeg vet ikke hva som skjedde der. Skulle tro det kunne vært unngått.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Jeg har tenkt på pacinga til Leknessund også, men har landa på at måten han sykla på er bra. Det sier noe om hvor uredd og offensiv han er.
Han er tøff i hodet. Han blir bedre av det Og det blir masse læring av det. Han er i utvikling fortsatt.
Jeg drømmer om at han får kjøre Vueltaen til høsten.

george_hincapie
Innlegg: 2214

Legg inn av george_hincapie »

dorian skrev: søn mai 28, 2023 8:17 am Han tapte også 13 sekunder på etappe 10, men jeg vet ikke hva som skjedde der. Skulle tro det kunne vært unngått.
De 13 sekundene burde også vært unngått og da er vi oppe på 1:48 tapt og delt 5.plass med Pinot.

Jeg er enig i at det å være offensiv og at man tør å ta sjansen kan være en positiv ting, men det er først og fremst positivt i andre sammenhenger enn fjellavslutninger og sammenlagtjag. I klassikere og ritt med kortere bakker der det kan finnes rom for å bli kvitt laktaten kan det funke bra, i fjellene i en Grad Tour er det ingenting som tyder på at det er lønnsomt.

Kaldbayer
Innlegg: 318

Legg inn av Kaldbayer »

Stort!!! Grattis Cav

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

ja Cav, helt fantastisk og denne hadde han bestemt seg for. For makan til klar seier. Herregud. TdF neste. Nydelig opptrekk av Thomas også, mange som ville han skulle vinne i dag. Men faen hvor Ackerman slo seg, den var vond.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Han vant jo med en mil. Helt overlegent.
Cav klarer nok seieren han trenger i touren og.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Det der kunne jo minne sterkt om hvordan Cav pleide å vinne på sitt beste. Soleklart og alene foran.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Cav - for en legende, altså ekte legende. Legit. King kong. Kanskje årets spurtøyeblikk, med opptrekk av G. Helt magisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»