Himmelsk bra

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Himmelsk bra

Legg inn av Frank.N.Steen »

Synes det var på tide med en grei motpol til all jævelskapen i "Musikk fra helvete" tråden.
Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på at det må høres ut som noe som har blitt spilt inn langt oppi skyene, med gedigent englekor og harper og lignende, men de helt ekstra spesielle som betyr noe for deg, og som det ikke akkurat låter dusinvare eller samlebånd av.
Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

En opplagt sang her er denne:


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Og så er det en sang fra en av mine favorittgrupper som jeg føler ofte blir glemt. Sikkert fordi den kom ut ganske seint. Dette er en monumental låt som jeg digger.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 5:42 pm En opplagt sang her er denne:
► Show Spoiler
Den er vel vanskelig å komme unna ja, men ei alledeles fin måte å åpne tråden med.

Skulle jeg ha gått for ei annen man føler har noe himmelsk bra over seg, også fra Led Zeppelin, synes jeg særlig Kashmir men kanskje desto mer In the Light (fra samme skiva) er også verdige bidrag:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 5:46 pm Og så er det en sang fra en av mine favorittgrupper som jeg føler ofte blir glemt. Sikkert fordi den kom ut ganske seint. Dette er en monumental låt som jeg digger.
► Show Spoiler
High Hopes, snakker vi da 1994?
Flott er den så absolutt, men virker som en der kanskje ikke ble ei like populær radiohit som det Learning to Fly endte opp som på tampen av 80-tallet.

Angående Pink Floyd, så er vel Gigen oppi skyene en man burde ha slengt inn, selv om en kanskje setter Echoes og spesielt albumversjonen fra Meddle (1971), som en ørliten favoritt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Har jo blitt en del Zappa siste ukene, og er det en spesiell låt som øyeblikkelig dukker opp i forbindelse med trådens tema, så er det den vakre Watermelon in Easter Hay (1979):

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kanskje en av de vakreste låtene fra Talk Talk og Mark Hollis.

Sies at bandet hadde ingen som helst planer om å utgi noen form for singler fra albumet Spirit of Eden (1988).
Og deres daværende kreative feide med EMI Records endte vel også opp i retten, og mulig sistnevnte forsøkte å ta igjen, når de innså at de 2 årene Talk Talk tilbragte i total mørke, resulterte ikke i en ny millionselger, men et album totalt blottet for alt som kunne minne om en stor radiohit.

Dermed ble bandet pådytta å gjøre både ei musikkvideo og en rekke TV-opptredener av det sporet som plateselskapet anså å være det nærmeste Spirit of Eden kom ei noenlunde "kommersielt salgbar" låt.
Det var nok ikke Hollis spesielt fornøyd med, ettersom et av de kanskje mest hjerteskjærende og nære sangene, ble nå noe han måtte nødt forsøke å mime med "stor entusiasme" på ulike tv-sendinger.

Synes likevel at musikkvideoen er vakker og tross ei sørgelig tekst og historie bakom, er det noe håpefullt over det hele.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »


Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Låter fra dette bandet kommer man selvsagt ikke utenom i denne tråden :





KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »


Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »


KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Mmmm, Belinda. Go-go girl😍


KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Rett og slett en grøvt bra låt


Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Take that Rule the world

en flott låt og et tema som inkluderer både jord og himmel.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Big George skrev: lør mai 27, 2023 1:56 am Take that Rule the world

en flott låt og et tema som inkluderer både jord og himmel.
Hvorfor ikke legge den inn her?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fiction Factory - (Feels like) Heaven


Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Steve Harley må være med her.


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Crash Test Dummies God shuffled his feet

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Var det ikke en tungrocksang Highway to hell ?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Avslutter med en Tina favoritt som jeg ofte hører

Paradise is here (Gjerne live-versjonen)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Cocteau Twins og skiva Heaven Or Las Vegas (1990) er virkelig ei nydelig utgivelse, og kunne vel ha slengt inn så og si alt av spor, men velger heller å gå for to stykk som innehar alt en elsker med nevnte albumklassiker. Drømmeaktig og hypnotisk vakkert.

Fifty-Fifty Clown

I Wear Your Ring

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Simple Minds leverte noen enorme instrumentaler på tidlig 80-tallet, der var enten veldig oppløftende og fartsfylte, eller mer tilbakelent og avslappende.
Disse to oppsummerer greit hvorfor en elsker den tidligere utgaven, kanskje aller mest gjennom New Gold Dreams albumet, som kombinerte det på utsøkt vis:

Theme For Great Cities

Somebody Up There Likes You

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

KingKongHalvor skrev: lør mai 27, 2023 1:02 am Mmmm, Belinda. Go-go girl😍
► Show Spoiler
Kjente jo til Bryan Adams og Heaven, men Belindas svære 80-talls hit ble man først kjent med via ei dance utgave rundt 2002-03, og tror det var fra DJ Sammy eller noe lignende.
Alltids lurt på om skivene med The Go-Gos er verdt å sjekke ut, da en har hørt mye bra om dem, men aldri funnet noen av i ei platebutikk før.
Vel, internett fikser vel den jobben rimelig greit, men noe av moroa er jo å lete opp artister man vil bli bedre kjent med, i nettopp fysiske sjapper.
Ikke så mange av dem igjen i landet, men prøver alltids å granske bruktsjapper og diverse loppemarked litt ekstra, med sjeldent særlig til hell.

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Denne her må jeg selvsagt poste i denne tråden.
En av 90-tallets største hits.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Leeds_ModernTalking skrev: søn mai 28, 2023 8:16 pm Denne her må jeg selvsagt poste i denne tråden.
En av 90-tallets største hits.
► Show Spoiler
Ja, det er vel hva en kan kalle ei skikkelig slager, spilles vel fortsatt mye på radio.
Har aldri hørt så mye annet fra det holdet, mulig ei Beatles cover eller lignende, men ble nok ikke lett å toppe suksessen til nevnte 90-talls hit.

Var det 3 Bryllup og 1 Gravferd med Hugh Grant og Andie MacDowall den var med i?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Prefab Sprout har det med å kombinere de oppløftende og uimotståelig fengende popmelodiene, med det romantiske og avslappende.
Steve McQueen (1985) er kanskje den som leveres det beste av begge verdener, og den man oftest returner til.

It's perfect as it stands, so why then crush it in your perfect hands?


Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Frank.N.Steen skrev: søn mai 28, 2023 8:40 pm
Leeds_ModernTalking skrev: søn mai 28, 2023 8:16 pm Denne her må jeg selvsagt poste i denne tråden.
En av 90-tallets største hits.
► Show Spoiler
Ja, det er vel hva en kan kalle ei skikkelig slager, spilles vel fortsatt mye på radio.
Har aldri hørt så mye annet fra det holdet, mulig ei Beatles cover eller lignende, men ble nok ikke lett å toppe suksessen til nevnte 90-talls hit.

Var det 3 Bryllup og 1 Gravferd med Hugh Grant og Andie MacDowall den var med i?
Siden film ikke er mitt felt, måtte jeg google.
4 bryllup og 1 gravferd het filmen, så jeg.

Ellers når det gjelder Wet Wet Wet har jeg ikke hørt så mye selv, heller.
Men gjennombruddslåta deres fra 1987, Sweet little mystery, er en flott sang.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Leeds_ModernTalking skrev: søn mai 28, 2023 9:13 pm Siden film ikke er mitt felt, måtte jeg google.
4 bryllup og 1 gravferd het filmen, så jeg.

Ellers når det gjelder Wet Wet Wet har jeg ikke hørt så mye selv, heller.
Men gjennombruddslåta deres fra 1987, Sweet little mystery, er en flott sang.
4 ja, bomma med 1. En film som gikk mye på TV3 på 90-tallet, klassisk søndagsfilm og en av de svært få man stadig liker med Hugh Grant i en av hovedrollene.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Som om de henvender seg til alle zombiene i dag som har mye skjermtid.. også veldig fin lyd i The Hooters.


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»