Fanteri og woke
Fanteri og woke
Et innlegg i VG idag vil at vi skal språkvaske fanteri bort fra språket vårt. Problemet hans er nok kanskje det at ordet står fritt fra det det egentlig stod for. De det egentlig ble omtalt har jo ikke lenger denne betegnelsen .
Vi må heller fortelle sannheten om vår historie. Jeg har lest mye norsk historie og der fortelles det kun om utkastere fra bygdene og ingen ble drept, men det var vanlig med mye fyll og vold i Norge før 1900 tallet.
Siste henrettelse var på 1800 tallet.
Norge har historisk sett vært vanvittig ivrige til å forfalske sin historie. Det har ikke blitt tatt ett oppgjør med. For her snakker vi om våre såkalte fremste historikere som ville skjønnmale vår historie. Sjømenn glemt. Utvandrere utelatt. Boligkrakk fortiet. Norge som sjø og fiskerinasjon nedtonet til fordel for en nærmest adelige bondestand. Og landet så ut til å ha fått det bedre og bedre. Løgnene var mange.
Kanskje heller på tide å si historien mer sannferdig. Fusk og fanteri, se det er norske historiebøker og særlig skolebøker.
Vi må heller fortelle sannheten om vår historie. Jeg har lest mye norsk historie og der fortelles det kun om utkastere fra bygdene og ingen ble drept, men det var vanlig med mye fyll og vold i Norge før 1900 tallet.
Siste henrettelse var på 1800 tallet.
Norge har historisk sett vært vanvittig ivrige til å forfalske sin historie. Det har ikke blitt tatt ett oppgjør med. For her snakker vi om våre såkalte fremste historikere som ville skjønnmale vår historie. Sjømenn glemt. Utvandrere utelatt. Boligkrakk fortiet. Norge som sjø og fiskerinasjon nedtonet til fordel for en nærmest adelige bondestand. Og landet så ut til å ha fått det bedre og bedre. Løgnene var mange.
Kanskje heller på tide å si historien mer sannferdig. Fusk og fanteri, se det er norske historiebøker og særlig skolebøker.
En link til dumskapen. Dette gir nok god gjengklang hos wokefantene her inne.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gE ... et-fanteri
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gE ... et-fanteri
- JauKaninen
- Innlegg: 1740
Begrepet "fantejakt" var nytt for meg. Drøyt...
"Disse ble også kalt «fanter» og var i all hovedsak reisende, romanifolk, også kalt tatere. Kjært barn har mange navn. Skuddpremien var starten på de årlige «fantejaktene» som fant sted i Norge.
I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928.
Fra et referat i et kommunestyremøte kan man lese følgende (Wikipedia): I 1921 vedtok Sør-Odal herredsstyre med 8 mot 5 stemmer at det «ikke lenger» skulle være tillatt å skyte fantene.
Foranledningen var at bygdevekteren hadde bedt om tillatelse til å gjenoppta den gamle praksisen med å skyte tatere. «Det greieste ville være at skyde dem», uttalte bygdevekter Ihler i sin henstilling til herredsstyret.
Dette er en del av norsk historie som kanskje ikke er så godt kjent. Det er naturligvis ubehagelig å tenke på at vårt samfunn har hatt et så anstrengt forhold til en minoritet at folkemord var løsningen.
NOU 2015:7 var rapporten fra Taterutvalget ledet av Knut Vollebæk. Denne tok for seg Norges politikk overfor romanifolket/taterne de seneste 200 år. De 200 årene før dette avgrenset utvalget seg fra.
Så det er kanskje ikke så rart at fantejaktene ikke er så kjent."
"Disse ble også kalt «fanter» og var i all hovedsak reisende, romanifolk, også kalt tatere. Kjært barn har mange navn. Skuddpremien var starten på de årlige «fantejaktene» som fant sted i Norge.
I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928.
Fra et referat i et kommunestyremøte kan man lese følgende (Wikipedia): I 1921 vedtok Sør-Odal herredsstyre med 8 mot 5 stemmer at det «ikke lenger» skulle være tillatt å skyte fantene.
Foranledningen var at bygdevekteren hadde bedt om tillatelse til å gjenoppta den gamle praksisen med å skyte tatere. «Det greieste ville være at skyde dem», uttalte bygdevekter Ihler i sin henstilling til herredsstyret.
Dette er en del av norsk historie som kanskje ikke er så godt kjent. Det er naturligvis ubehagelig å tenke på at vårt samfunn har hatt et så anstrengt forhold til en minoritet at folkemord var løsningen.
NOU 2015:7 var rapporten fra Taterutvalget ledet av Knut Vollebæk. Denne tok for seg Norges politikk overfor romanifolket/taterne de seneste 200 år. De 200 årene før dette avgrenset utvalget seg fra.
Så det er kanskje ikke så rart at fantejaktene ikke er så kjent."
Kohn og tatervennene hans kan gledelig flytte ut av landet hvis de ikke utstår språket til den hvite majoritetsbefolkningen. Kan man rømme landet på grunn av skatt, kan man gjerne rømme på grunn av språk også.
Sist redigert av pigg den lør mai 27, 2023 10:23 pm, redigert 1 gang totalt.
JauKaninen skrev: ↑lør mai 27, 2023 9:53 pm Begrepet "fantejakt" var nytt for meg. Drøyt...
"Disse ble også kalt «fanter» og var i all hovedsak reisende, romanifolk, også kalt tatere. Kjært barn har mange navn. Skuddpremien var starten på de årlige «fantejaktene» som fant sted i Norge.
I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928.
Fra et referat i et kommunestyremøte kan man lese følgende (Wikipedia): I 1921 vedtok Sør-Odal herredsstyre med 8 mot 5 stemmer at det «ikke lenger» skulle være tillatt å skyte fantene.
Foranledningen var at bygdevekteren hadde bedt om tillatelse til å gjenoppta den gamle praksisen med å skyte tatere. «Det greieste ville være at skyde dem», uttalte bygdevekter Ihler i sin henstilling til herredsstyret.
Dette er en del av norsk historie som kanskje ikke er så godt kjent. Det er naturligvis ubehagelig å tenke på at vårt samfunn har hatt et så anstrengt forhold til en minoritet at folkemord var løsningen.
NOU 2015:7 var rapporten fra Taterutvalget ledet av Knut Vollebæk. Denne tok for seg Norges politikk overfor romanifolket/taterne de seneste 200 år. De 200 årene før dette avgrenset utvalget seg fra.
Så det er kanskje ikke så rart at fantejaktene ikke er så kjent."
Dette kjenner jeg godt til, da jeg har lest om dette flere ganger. Hvorfor andre ikke har lest om det skjønner ikke jeg, men det kan hende at jeg er mer interessert i tatere enn andre, da mine barn er av både taterslekt og skogfinneslekt fra farsslekten.
Dessuten husker jeg taterfølgene som campet på vår lokale campingplass hver sommer. Da ble det voldsomt til stjeling på det lokale samvirkelaget, men jeg mistenker at det nok var lokale helter som stjal, og la skylden på taterne.
Jeg jobbet i butikk i min ungdom. Flere somre kom det innom slike flokker. Bl.a mange damer i store vide skjørt. Det ble etter hvert klart at de stjal som ravner og fylte lommer på innsiden av skjørtene med varer. Min jobb ble å fotfølge de i butikken, og da sluttet de å komme innom.Gårdsdattra skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:22 pmJauKaninen skrev: ↑lør mai 27, 2023 9:53 pm Begrepet "fantejakt" var nytt for meg. Drøyt...
"Disse ble også kalt «fanter» og var i all hovedsak reisende, romanifolk, også kalt tatere. Kjært barn har mange navn. Skuddpremien var starten på de årlige «fantejaktene» som fant sted i Norge.
I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928.
Fra et referat i et kommunestyremøte kan man lese følgende (Wikipedia): I 1921 vedtok Sør-Odal herredsstyre med 8 mot 5 stemmer at det «ikke lenger» skulle være tillatt å skyte fantene.
Foranledningen var at bygdevekteren hadde bedt om tillatelse til å gjenoppta den gamle praksisen med å skyte tatere. «Det greieste ville være at skyde dem», uttalte bygdevekter Ihler i sin henstilling til herredsstyret.
Dette er en del av norsk historie som kanskje ikke er så godt kjent. Det er naturligvis ubehagelig å tenke på at vårt samfunn har hatt et så anstrengt forhold til en minoritet at folkemord var løsningen.
NOU 2015:7 var rapporten fra Taterutvalget ledet av Knut Vollebæk. Denne tok for seg Norges politikk overfor romanifolket/taterne de seneste 200 år. De 200 årene før dette avgrenset utvalget seg fra.
Så det er kanskje ikke så rart at fantejaktene ikke er så kjent."
Dette kjenner jeg godt til, da jeg har lest om dette flere ganger. Hvorfor andre ikke har lest om det skjønner ikke jeg, men det kan hende at jeg er mer interessert i tatere enn andre, da mine barn er av både taterslekt og skogfinneslekt fra farsslekten.
Dessuten husker jeg taterfølgene som campet på vår lokale campingplass hver sommer. Da ble det voldsomt til stjeling på det lokale samvirkelaget, men jeg mistenker at det nok var lokale helter som stjal, og la skylden på taterne.
Det var sikkert lokalbefolkning som stjal også, og sikkert reisende som oppførte seg bra, men noen stjal definitivt.
Jaauda skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:41 pmJeg jobbet i butikk i min ungdom. Flere somre kom det innom slike flokker. Bl.a mange damer i store vide skjørt. Det ble etter hvert klart at de stjal som ravner og fylte lommer på innsiden av skjørtene med varer. Min jobb ble å fotfølge de i butikken, og da sluttet de å komme innom.Gårdsdattra skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:22 pmJauKaninen skrev: ↑lør mai 27, 2023 9:53 pm Begrepet "fantejakt" var nytt for meg. Drøyt...
"Disse ble også kalt «fanter» og var i all hovedsak reisende, romanifolk, også kalt tatere. Kjært barn har mange navn. Skuddpremien var starten på de årlige «fantejaktene» som fant sted i Norge.
I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928.
Fra et referat i et kommunestyremøte kan man lese følgende (Wikipedia): I 1921 vedtok Sør-Odal herredsstyre med 8 mot 5 stemmer at det «ikke lenger» skulle være tillatt å skyte fantene.
Foranledningen var at bygdevekteren hadde bedt om tillatelse til å gjenoppta den gamle praksisen med å skyte tatere. «Det greieste ville være at skyde dem», uttalte bygdevekter Ihler i sin henstilling til herredsstyret.
Dette er en del av norsk historie som kanskje ikke er så godt kjent. Det er naturligvis ubehagelig å tenke på at vårt samfunn har hatt et så anstrengt forhold til en minoritet at folkemord var løsningen.
NOU 2015:7 var rapporten fra Taterutvalget ledet av Knut Vollebæk. Denne tok for seg Norges politikk overfor romanifolket/taterne de seneste 200 år. De 200 årene før dette avgrenset utvalget seg fra.
Så det er kanskje ikke så rart at fantejaktene ikke er så kjent."
Dette kjenner jeg godt til, da jeg har lest om dette flere ganger. Hvorfor andre ikke har lest om det skjønner ikke jeg, men det kan hende at jeg er mer interessert i tatere enn andre, da mine barn er av både taterslekt og skogfinneslekt fra farsslekten.
Dessuten husker jeg taterfølgene som campet på vår lokale campingplass hver sommer. Da ble det voldsomt til stjeling på det lokale samvirkelaget, men jeg mistenker at det nok var lokale helter som stjal, og la skylden på taterne.
Det var sikkert lokalbefolkning som stjal også, og sikkert reisende som oppførte seg bra, men noen stjal definitivt.
Helt klart.
-
- Innlegg: 5307
Skogfinne....? Er det OK å bruke et slikt uttrykk da?Gårdsdattra skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:22 pm
Dette kjenner jeg godt til, da jeg har lest om dette flere ganger. Hvorfor andre ikke har lest om det skjønner ikke jeg, men det kan hende at jeg er mer interessert i tatere enn andre, da mine barn er av både taterslekt og skogfinneslekt fra farsslekten.
Ordet "skogfinne" har jeg aldri hørt noen stille seg kritisk til. Det er det offisielle navnet på folkegruppen. De er jo etterkommere av finner/finlendereGuttorm123 skrev: ↑søn mai 28, 2023 11:25 pmSkogfinne....? Er det OK å bruke et slikt uttrykk da?Gårdsdattra skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:22 pm
Dette kjenner jeg godt til, da jeg har lest om dette flere ganger. Hvorfor andre ikke har lest om det skjønner ikke jeg, men det kan hende at jeg er mer interessert i tatere enn andre, da mine barn er av både taterslekt og skogfinneslekt fra farsslekten.
Kan du gi eksempler på hvor eller hva du har lest om fantejakt -altså i hvilke kilder du har lest om dette.Gårdsdattra skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:22 pmJauKaninen skrev: ↑lør mai 27, 2023 9:53 pm Begrepet "fantejakt" var nytt for meg. Drøyt...
"Disse ble også kalt «fanter» og var i all hovedsak reisende, romanifolk, også kalt tatere. Kjært barn har mange navn. Skuddpremien var starten på de årlige «fantejaktene» som fant sted i Norge.
I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928.
Fra et referat i et kommunestyremøte kan man lese følgende (Wikipedia): I 1921 vedtok Sør-Odal herredsstyre med 8 mot 5 stemmer at det «ikke lenger» skulle være tillatt å skyte fantene.
Foranledningen var at bygdevekteren hadde bedt om tillatelse til å gjenoppta den gamle praksisen med å skyte tatere. «Det greieste ville være at skyde dem», uttalte bygdevekter Ihler i sin henstilling til herredsstyret.
Dette er en del av norsk historie som kanskje ikke er så godt kjent. Det er naturligvis ubehagelig å tenke på at vårt samfunn har hatt et så anstrengt forhold til en minoritet at folkemord var løsningen.
NOU 2015:7 var rapporten fra Taterutvalget ledet av Knut Vollebæk. Denne tok for seg Norges politikk overfor romanifolket/taterne de seneste 200 år. De 200 årene før dette avgrenset utvalget seg fra.
Så det er kanskje ikke så rart at fantejaktene ikke er så kjent."
Dette kjenner jeg godt til, da jeg har lest om dette flere ganger. Hvorfor andre ikke har lest om det skjønner ikke jeg, men det kan hende at jeg er mer interessert i tatere enn andre, da mine barn er av både taterslekt og skogfinneslekt fra farsslekten.
Dessuten husker jeg taterfølgene som campet på vår lokale campingplass hver sommer. Da ble det voldsomt til stjeling på det lokale samvirkelaget, men jeg mistenker at det nok var lokale helter som stjal, og la skylden på taterne.
Jeg har aldri hørt om noe slikt før nå - jeg hadde "taterunger" som kamerater som barn (naboene var tatere) ,det var rett som det var taterfølger (eller sigøynere som vi kallte slike) i busser på reise - da tok de voksne inn all klesvask husker jeg...
Men "fantejakt" var aldri nevnt som historie - ikke hjemme, ikke hos besteforeldre, ikke på skole.
Meget mulig du/butikken ble rundlurt her!Jaauda skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:41 pmJeg jobbet i butikk i min ungdom. Flere somre kom det innom slike flokker. Bl.a mange damer i store vide skjørt. Det ble etter hvert klart at de stjal som ravner og fylte lommer på innsiden av skjørtene med varer. Min jobb ble å fotfølge de i butikken, og da sluttet de å komme innom.Gårdsdattra skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:22 pmJauKaninen skrev: ↑lør mai 27, 2023 9:53 pm Begrepet "fantejakt" var nytt for meg. Drøyt...
"Disse ble også kalt «fanter» og var i all hovedsak reisende, romanifolk, også kalt tatere. Kjært barn har mange navn. Skuddpremien var starten på de årlige «fantejaktene» som fant sted i Norge.
I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928.
Fra et referat i et kommunestyremøte kan man lese følgende (Wikipedia): I 1921 vedtok Sør-Odal herredsstyre med 8 mot 5 stemmer at det «ikke lenger» skulle være tillatt å skyte fantene.
Foranledningen var at bygdevekteren hadde bedt om tillatelse til å gjenoppta den gamle praksisen med å skyte tatere. «Det greieste ville være at skyde dem», uttalte bygdevekter Ihler i sin henstilling til herredsstyret.
Dette er en del av norsk historie som kanskje ikke er så godt kjent. Det er naturligvis ubehagelig å tenke på at vårt samfunn har hatt et så anstrengt forhold til en minoritet at folkemord var løsningen.
NOU 2015:7 var rapporten fra Taterutvalget ledet av Knut Vollebæk. Denne tok for seg Norges politikk overfor romanifolket/taterne de seneste 200 år. De 200 årene før dette avgrenset utvalget seg fra.
Så det er kanskje ikke så rart at fantejaktene ikke er så kjent."
Dette kjenner jeg godt til, da jeg har lest om dette flere ganger. Hvorfor andre ikke har lest om det skjønner ikke jeg, men det kan hende at jeg er mer interessert i tatere enn andre, da mine barn er av både taterslekt og skogfinneslekt fra farsslekten.
Dessuten husker jeg taterfølgene som campet på vår lokale campingplass hver sommer. Da ble det voldsomt til stjeling på det lokale samvirkelaget, men jeg mistenker at det nok var lokale helter som stjal, og la skylden på taterne.
Det var sikkert lokalbefolkning som stjal også, og sikkert reisende som oppførte seg bra, men noen stjal definitivt.
Jeg jobbet en stund på et stort supermarked (Domus) i Trondheim. Nærmeste nabo var et tomt område som
ble brukt av tivolier, sirkus o.l. - og campingplass for sigøyner/tater følger. De stjal ja - men ikke så mye damene med "vide" skjørt - det var lokkeduer, de gikk langs reolene og oppførte seg "mistenksomt" - mens de virkelige tyvene var
de mer diskrete mannfolkene som snek seg "usett" rundt mens alle så på og fulgte med kvinnfolkene.
Men det må jo sies - svinnet på butikken var like stort året rundt - ingen påviselig økning under slike besøk.
Sist redigert av Cochise den man mai 29, 2023 8:48 am, redigert 1 gang totalt.
"Kongehuset endret prinsessens russehilsenFrode57 skrev: ↑lør mai 27, 2023 5:16 pm Et innlegg i VG idag vil at vi skal språkvaske fanteri bort fra språket vårt. Problemet hans er nok kanskje det at ordet står fritt fra det det egentlig stod for. De det egentlig ble omtalt har jo ikke lenger denne betegnelsen .
Vi må heller fortelle sannheten om vår historie. Jeg har lest mye norsk historie og der fortelles det kun om utkastere fra bygdene og ingen ble drept, men det var vanlig med mye fyll og vold i Norge før 1900 tallet.
Siste henrettelse var på 1800 tallet.
Norge har historisk sett vært vanvittig ivrige til å forfalske sin historie. Det har ikke blitt tatt ett oppgjør med. For her snakker vi om våre såkalte fremste historikere som ville skjønnmale vår historie. Sjømenn glemt. Utvandrere utelatt. Boligkrakk fortiet. Norge som sjø og fiskerinasjon nedtonet til fordel for en nærmest adelige bondestand. Og landet så ut til å ha fått det bedre og bedre. Løgnene var mange.
Kanskje heller på tide å si historien mer sannferdig. Fusk og fanteri, se det er norske historiebøker og særlig skolebøker.
Prinsesse Ingrid Alexandra (19) brukte ordet «fanteri» i sin russehilsen på Facebook. To uker senere hadde Slottet endret ordet til «fjas». – Her har noen vært våkne, sier Ervin Kohn."
https://www.vg.no/rampelys/i/JQMgg8/kon ... ussehilsen
Må si det er mye rart - fanteri er da et godt innarbeidet ord gjennom generasjoner. Og selv om opprinnelsen en gang for mange generasjoner siden viste til en gruppe mennesker, synes jeg det blir veldig søkt å mene at man ikke lenger skal bruke et slikt ord.
Jeg tror ikke ordet "fanteri" forsvinner ut av folks vokabular. Selv om ordet har en stygg opprinnelse, så er det ytterst få som vet dette, og ordet er veldig innarbeidet på norsk. Det er som med andre ord som opprinnelig er en negariv betegnelse på folk som "helt molbo" og "full baluba".
Men selv om ordet nok ikke forsvinner, så er det helt rett av Kongehuset å endre teksten. Betydning og budskapet til prinsessen endres ikke heller. Kongehuset er pent nødt til å ta litt mer hensyn når de overhode for den norske stat. Det blir også ekstra viktig at de trår litt forsiktig når det handler om en utsatt minoritet som den norske stat har en stygg historie med. Derfor er det helt rett av dem å unngå sånne ord.
Men selv om ordet nok ikke forsvinner, så er det helt rett av Kongehuset å endre teksten. Betydning og budskapet til prinsessen endres ikke heller. Kongehuset er pent nødt til å ta litt mer hensyn når de overhode for den norske stat. Det blir også ekstra viktig at de trår litt forsiktig når det handler om en utsatt minoritet som den norske stat har en stygg historie med. Derfor er det helt rett av dem å unngå sånne ord.
Tatere og sigøynere er to forskjellige folkeslag, selv om de har felles røtter. Tatere blir også kalt reisende eller romani, mens sigøynere blir kalt romfolk. Det er vanlig med begrepsforvirring her, og det er egentlig ikke rart.
Jeg har taterblod i årene selv, og stusser litt på påstanden om alle taterne som ble jaktet på og skutt. Det har jeg aldri hørt om.
Jeg fant en nettside som fortalte om en lov om dødsstraff for lederne av taterfølger, men det sto også at det ikke finnes eksempler på at det noen gang skjedde.
For øvrig var det en opplysende artikkel.
https://www.norgeshistorie.no/enevelde/ ... tter-.html
Jeg har taterblod i årene selv, og stusser litt på påstanden om alle taterne som ble jaktet på og skutt. Det har jeg aldri hørt om.
Jeg fant en nettside som fortalte om en lov om dødsstraff for lederne av taterfølger, men det sto også at det ikke finnes eksempler på at det noen gang skjedde.
For øvrig var det en opplysende artikkel.
https://www.norgeshistorie.no/enevelde/ ... tter-.html
-
- Innlegg: 5307
Man vet jo ikke hva fremtiden vil bringe:Taarnfyrsten skrev: ↑søn mai 28, 2023 11:31 pm
Ordet "skogfinne" har jeg aldri hørt noen stille seg kritisk til. Det er det offisielle navnet på folkegruppen. De er jo etterkommere av finner/finlendere
I Botswana brukes betegnelsen basarwa for san i offentlige sammenhenger. Folkegruppen er tidligere også kalt buskmenn, noe som i dag oppfattes som nedlatende.
https://snl.no/san
Jeg har heller aldri hørt at taterne ble jaktet på og skutt, og som linken din viser har det nok heller aldri skjedd at de ble skutt.Arduinna skrev: ↑man mai 29, 2023 9:59 am Tatere og sigøynere er to forskjellige folkeslag, selv om de har felles røtter. Tatere blir også kalt reisende eller romani, mens sigøynere blir kalt romfolk. Det er vanlig med begrepsforvirring her, og det er egentlig ikke rart.
Jeg har taterblod i årene selv, og stusser litt på påstanden om alle taterne som ble jaktet på og skutt. Det har jeg aldri hørt om.
Jeg fant en nettside som fortalte om en lov om dødsstraff for lederne av taterfølger, men det sto også at det ikke finnes eksempler på at det noen gang skjedde.
For øvrig var det en opplysende artikkel.
https://www.norgeshistorie.no/enevelde/ ... tter-.html
Min oldemor brukte visstnok av og til å spøke med at hun var kongsdatter, siden hennes far hadde vært statarkonge (som det kaltes her i bygda). Det var et annet ord for bygdevekter, som hadde som oppgave blant annet å sørge for å jage omstreifere fra bygda:
En stodderkonge eller bygdevekter var en offentlig ansatt ordensbetjent. Hovedoppgaven var å jage fanter, omstreifere og tiggere ut av en by eller ei bygd hvor de ikke hadde hjemstavnsrett.
Også en interessant og opplysende artikkel, Sisyfos!
Han kaster ut påstander at nordmenn lynsjet 10-15000 personer i løpet av 100.år.. fullstendig bullshit. Dette virker som en dom har observert wokegalskapen fra USA og er det til festen. Han vil også få godene av skyld og skam fra dei fæle kvite. Det pleier som regel å følge mye penger med.
Guttorm123 skrev: ↑søn mai 28, 2023 11:25 pmSkogfinne....? Er det OK å bruke et slikt uttrykk da?Gårdsdattra skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:22 pm
Dette kjenner jeg godt til, da jeg har lest om dette flere ganger. Hvorfor andre ikke har lest om det skjønner ikke jeg, men det kan hende at jeg er mer interessert i tatere enn andre, da mine barn er av både taterslekt og skogfinneslekt fra farsslekten.
Du vet muligens ikke hva skogfinner er, men de er etterkommere fra finnene (finlendere) som bosatte seg på Finnskogene i hin hårde tider på syttenhundretallet eller deromkring.
Og de har sin egen kultur som vi ikke kjenner godt nok til, ikke mine barn heller.
Så ja, det er helt ok å kalle de det de er. Slik det er ok å kalle kvener det de er. (Kvener er finske innflyttere fra Finland til Finnmark som kom drevet av sult på syttenhundretallet)
-
- Innlegg: 5307
Som jeg skrev over her:Gårdsdattra skrev: ↑man mai 29, 2023 10:53 pm
Du vet muligens ikke hva skogfinner er, men de er etterkommere fra finnene (finlendere) som bosatte seg på Finnskogene i hin hårde tider på syttenhundretallet eller deromkring.
Og de har sin egen kultur som vi ikke kjenner godt nok til, ikke mine barn heller.
Så ja, det er helt ok å kalle de det de er. Slik det er ok å kalle kvener det de er. (Kvener er finske innflyttere fra Finland til Finnmark som kom drevet av sult på syttenhundretallet)
Man vet jo ikke hva fremtiden vil bringe:
I Botswana brukes betegnelsen basarwa for san i offentlige sammenhenger. Folkegruppen er tidligere også kalt buskmenn, noe som i dag oppfattes som nedlatende.
https://snl.no/san
Cochise skrev: ↑man mai 29, 2023 8:29 amKan du gi eksempler på hvor eller hva du har lest om fantejakt -altså i hvilke kilder du har lest om dette.Gårdsdattra skrev: ↑lør mai 27, 2023 10:22 pmJauKaninen skrev: ↑lør mai 27, 2023 9:53 pm Begrepet "fantejakt" var nytt for meg. Drøyt...
"Disse ble også kalt «fanter» og var i all hovedsak reisende, romanifolk, også kalt tatere. Kjært barn har mange navn. Skuddpremien var starten på de årlige «fantejaktene» som fant sted i Norge.
I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928.
Fra et referat i et kommunestyremøte kan man lese følgende (Wikipedia): I 1921 vedtok Sør-Odal herredsstyre med 8 mot 5 stemmer at det «ikke lenger» skulle være tillatt å skyte fantene.
Foranledningen var at bygdevekteren hadde bedt om tillatelse til å gjenoppta den gamle praksisen med å skyte tatere. «Det greieste ville være at skyde dem», uttalte bygdevekter Ihler i sin henstilling til herredsstyret.
Dette er en del av norsk historie som kanskje ikke er så godt kjent. Det er naturligvis ubehagelig å tenke på at vårt samfunn har hatt et så anstrengt forhold til en minoritet at folkemord var løsningen.
NOU 2015:7 var rapporten fra Taterutvalget ledet av Knut Vollebæk. Denne tok for seg Norges politikk overfor romanifolket/taterne de seneste 200 år. De 200 årene før dette avgrenset utvalget seg fra.
Så det er kanskje ikke så rart at fantejaktene ikke er så kjent."
Dette kjenner jeg godt til, da jeg har lest om dette flere ganger. Hvorfor andre ikke har lest om det skjønner ikke jeg, men det kan hende at jeg er mer interessert i tatere enn andre, da mine barn er av både taterslekt og skogfinneslekt fra farsslekten.
Dessuten husker jeg taterfølgene som campet på vår lokale campingplass hver sommer. Da ble det voldsomt til stjeling på det lokale samvirkelaget, men jeg mistenker at det nok var lokale helter som stjal, og la skylden på taterne.
Jeg har aldri hørt om noe slikt før nå - jeg hadde "taterunger" som kamerater som barn (naboene var tatere) ,det var rett som det var taterfølger (eller sigøynere som vi kallte slike) i busser på reise - da tok de voksne inn all klesvask husker jeg...
Men "fantejakt" var aldri nevnt som historie - ikke hjemme, ikke hos besteforeldre, ikke på skole.
På nittitallet så leste jeg en serie som het Fire søsken av Willy Ustad, og i en av bøkene så tok han opp problemet (for taterne) med Svanviken leir og bortadopsjon av taterunger.
Jeg måtte da lese meg opp på Svanviken leir og fant der opplysninger om fantejaktene. Nei, vi hadde ikke internett da, vi hadde leksikon, altså opplysningsbøker. Jeg anbefaler å lese skrekkhistoriene fra Svanviken og alt med dette.
Hvordan klarte dere dere uten internett? Jeg har nå googlet "leksikon" og forstår det var en primitiv forløper til samme internett, og mange spørsmål melder seg. F. eks. Hvordan fikk folk disse uhåndterlige dingsene med seg - de passet jo ikke i noen slags mulige lommer...?
Ironisk spøk til side - jeg kjenner da til, skal vi kalle det fornorskningpolitikken som ble rettet mot tatere, også kalt reisende, romani, omstreifere osv osv. Svanviken, løsgjengerloven, tvangssterilisering og så bortetter.
Det som var ukjent for meg var organiserte fantejakter, som ifølge Erwin Kohn var en årlig foreteelse, der bygdas bofaste samlet seg og jaktet "fant", en blanding av friluftsliv, sosialt samvær og nødvendig bestandskontroll - ja, litt som elgjakta i dag.
"I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928."
Det var historiske fakta om dette jeg etterlyste.
Da var jeg ikke akkurat ute etter "kiosklitteratur". Jeg har imidlertid fått nyttige tips - men fortsatt står Kohns
beskrivelser av årlig, offentlig organisert folkemord som helt nytt for meg.
Ironisk spøk til side - jeg kjenner da til, skal vi kalle det fornorskningpolitikken som ble rettet mot tatere, også kalt reisende, romani, omstreifere osv osv. Svanviken, løsgjengerloven, tvangssterilisering og så bortetter.
Det som var ukjent for meg var organiserte fantejakter, som ifølge Erwin Kohn var en årlig foreteelse, der bygdas bofaste samlet seg og jaktet "fant", en blanding av friluftsliv, sosialt samvær og nødvendig bestandskontroll - ja, litt som elgjakta i dag.
"I løpet av én slik fantejakt kunne man ta livet av mellom hundre og hundre og femti mennesker. Man holdt på med disse fantejaktene i ca. 100 år, til midt på 1700-tallet.
Men den siste fantejakten fant sted så sent som i 1928."
Det var historiske fakta om dette jeg etterlyste.
Da var jeg ikke akkurat ute etter "kiosklitteratur". Jeg har imidlertid fått nyttige tips - men fortsatt står Kohns
beskrivelser av årlig, offentlig organisert folkemord som helt nytt for meg.
En småflau avslutning der. Sigrid Sollund kalte Ervin Kohn en skikkelig kranglefant på slutten, med en "beklager" 2 sekunder etterpå.
-
- Innlegg: 12998
Ervin Kohn snakker om et n-ord som om han skulle være en hvilken som helst amerikaner. I Norge refererer man til ordet "neger" og forklarer kontekst om nødvendig, noe det sjelden burde være. "N-ord" er noe helt annet og det burde også han i Språkrådet korrigert Kohn med. Helt vilt hva slags puddingbyrå Språkrådet har blitt til. De har null faglig ryggrad mer, noe man har sett med de siste 10-15 års endringer mtp "neger", å gå vekk fra en innarbeidet standard av transkribering av ukrainske navn, at man plutselig endte opp med staten "Belarus" i stedet for "Hviterussland" etc. Ofte ser man at det er Språkrådets kontakt med politikere og interessegrupper som er mest tungtveiende i en del endringer, ikke hva som er mest logisk rent faglig sett.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute