John Wick Chapter 4

Svar
FjodorDVD

John Wick Chapter 4

Legg inn av FjodorDVD »

Noe må ha skjedd i filmkritikkbransjen. En film som jeg ville tatt for gitt ble kunstferdig slaktet har blitt sett og vurdert som det den er. Og for det den er har karakterene blitt høye.

https://vink.aftenposten.no/artikkel/76 ... inkapfront

Dette er ikke en film jeg normalt ville sett på kino, men nå skal jeg. Hørselvern tar jeg med.

Har endelig kulturanmeldere endelig forstått at man anmelder for de som liker sjangeren?

eppaen

Legg inn av eppaen »

Jeg skal også se denne på kino. Men helt enig i at kritikkene er overraskende positive. Gjennomgående for alle i serien egentlig.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Hvem ville vunnet en slåsskamp mellom Rambo og John Wick?

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

En ting som gir Wick-serien en kritikerboost er at den har usedvanlig god scenografi og koreografi. Så selv om noen av dem sikkert hater actionfilm kan kritikere plukke fram det at de ser utmerket ut, som om de trenger en unnskyldning for å like vulgære drepefilmer.

Likte JW4 forresten, selv om den nærmer seg selvparodi.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kun sett de to første, og likte enern, men 2ern ble "overkill" og endte med at en nærmest småkjeda seg, og bare satt og venta på at alt skulle ta slutt. Noe det selvsagt ikke gjorde, ettersom nå er vi her flere år senere og 2 oppfølgere til, sikkert ikke siste fra det holdet.

Men kult at Scott Adkins har fått ei rolle her, men tviler på at jeg gidder å se denne og forgjengeren med det aller første.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Så den ikveld, kunne fint sluttet etter 1'enern. Noe kule actionsekvenser, men 2 timer og 50 minutter med John Wick som Gun-fu'er seg igjennom 3 byer og dreper flere ansiktløse og pregløse skurker enn svartedøden, blir innmari kjedelig. Og John må være verdens verste kompis og ha.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Rexwiller skrev: fre mar 24, 2023 8:05 am Hvem ville vunnet en slåsskamp mellom Rambo og John Wick?
Chuck Norris.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Virker som at film nummer 5 er i planlegging, eller så det sies. Usikkert om Keanu returnerer, men kan denne serien gå samme vei i antall oppfølgere som Fast and Furious filmene?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Frank.N.Steen skrev: lør mai 27, 2023 12:42 pm Virker som at film nummer 5 er i planlegging, eller så det sies. Usikkert om Keanu returnerer, men kan denne serien gå samme vei i antall oppfølgere som Fast and Furious filmene?
Jeg tror denne serien her er temmelig over så fort Keanu legger støvlene på hylla for disse filmene.
Det var egentlig ikke planlagt en 5'er heller, men John Wick 4 har generelt sett gjort det ekstremt mye bedre enn hva noen så for seg.

Virker som det er tegn til litt endring i vinden i Hollywood også, man ser jo generelt sett at disse svært seriøse actionfilmene gjør det meget bra.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

peraleks skrev: søn mai 28, 2023 8:02 pm Jeg tror denne serien her er temmelig over så fort Keanu legger støvlene på hylla for disse filmene.
Det var egentlig ikke planlagt en 5'er heller, men John Wick 4 har generelt sett gjort det ekstremt mye bedre enn hva noen så for seg.

Virker som det er tegn til litt endring i vinden i Hollywood også, man ser jo generelt sett at disse svært seriøse actionfilmene gjør det meget bra.
John Wick filmene har vel vært litt som ei elegant forlengelse av Taken filmene med Liam Neeson, i det å ha en godt voksen og kanskje for mange en skuespiller som ikke alle ser for seg som brutal hevner, og der endte opp med å nyte stor suksess, med ørten oppfølgere.

Nå er jo Keanu en del år yngre, men spørs om hvor lenge han vil gjenta Wick rollen. Men er lønna god og virker som han har gått dypt inn i dette universet og actiongenren, så blir nok et par til, om ikke Wick titler så hvert fall action filmer fremover.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Frank.N.Steen skrev: søn mai 28, 2023 8:15 pm
peraleks skrev: søn mai 28, 2023 8:02 pm Jeg tror denne serien her er temmelig over så fort Keanu legger støvlene på hylla for disse filmene.
Det var egentlig ikke planlagt en 5'er heller, men John Wick 4 har generelt sett gjort det ekstremt mye bedre enn hva noen så for seg.

Virker som det er tegn til litt endring i vinden i Hollywood også, man ser jo generelt sett at disse svært seriøse actionfilmene gjør det meget bra.
John Wick filmene har vel vært litt som ei elegant forlengelse av Taken filmene med Liam Neeson, i det å ha en godt voksen og kanskje for mange en skuespiller som ikke alle ser for seg som brutal hevner, og der endte opp med å nyte stor suksess, med ørten oppfølgere.

Nå er jo Keanu en del år yngre, men spørs om hvor lenge han vil gjenta Wick rollen. Men er lønna god og virker som han har gått dypt inn i dette universet og actiongenren, så blir nok et par til, om ikke Wick titler så hvert fall action filmer fremover.
Godt poeng du har der, tokk på mange måter opp hanskene etter en Neeson som rett å slett ble for gammel.

Samtidig kan det sies at en nesten 60 år gammel Keanu begynner å komme litt der hvor man faktisk ser at stuntmennene må stoppe litt opp i diverse kampscener pga. ganske enkelt litt treigere motorrikk. Fremdeles ekstremt imponerende det Keanu gjør og jeg tror og at han har gjort John Wick såpass egen at det hadde vært vanskelig for selskapet å hente inn en ny kandidat i 30-årene f.eks. uten at det samtidig gjør filmserien betydelig mye mindre interessant.

Jeg håper dog at man får mer av dette universet, de har faktisk prestert å lage et meget kult konsept som fremdeles ser ut til å ha flere lag man kan skrelle av, så får det være så at kampscenene begynner å bli litt vel repetivt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

peraleks skrev: søn mai 28, 2023 11:05 pm Godt poeng du har der, tokk på mange måter opp hanskene etter en Neeson som rett å slett ble for gammel.

Samtidig kan det sies at en nesten 60 år gammel Keanu begynner å komme litt der hvor man faktisk ser at stuntmennene må stoppe litt opp i diverse kampscener pga. ganske enkelt litt treigere motorrikk. Fremdeles ekstremt imponerende det Keanu gjør og jeg tror og at han har gjort John Wick såpass egen at det hadde vært vanskelig for selskapet å hente inn en ny kandidat i 30-årene f.eks. uten at det samtidig gjør filmserien betydelig mye mindre interessant.

Jeg håper dog at man får mer av dette universet, de har faktisk prestert å lage et meget kult konsept som fremdeles ser ut til å ha flere lag man kan skrelle av, så får det være så at kampscenene begynner å bli litt vel repetivt.
Kjenner jeg har lyst til å få tak i (antar den slippes utover sommeren, eller så man håper) John Wick filmboksen, da jeg stoppa vel litt etter runde 2, men digga første filmen, og hørt stort sett god omtale av film nummer 4, tross sin lange spilletid.

Ja, han bikker jo snart 60, men virker jo veldig ungdommelig til sinns, hvert fall i hvordan han prater så varmt om filmene og alle som bidrar i å gjøre dem så unike i dagens actionbransje.

Sikkert sagt det tidligere, men jeg må virkelig se igjen The Matrix, for den var vel blant de som virkelig satte i gang fokuset på Hong-Kong kampsport action over i amerikanske storfilmer.

For 2 meget gode intervjuer rundt både Reeves overgang fra tenåringsidol til å bli om til ei mer hardfør actionstjerne på 90-tallet, og hans comeback som aldrende hevner, anbefales videoen med Keanu og Scott Adkins. Sistnevnte hadde ei mindre (eller større, med tanke at han trolig bar rundt på ei fatsuit) rolle i John Wick 4 som en overvektig gangsterboss med gulltann.


Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

Ser at det ikke er nevnt tidligere her, men for de som er interessert i mer av universet kommer TV-serien The Continental: From the World of John Wick, i september. Blant annet skal Mel Ginson ha en rolle. Er en prequel med en ung Winston og hvordan han fikk posisjonen sin i hotell Continental. Filmene er fenomenale, men jeg er forsiktig optimist til dette.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Er det noen som har den totale body counten til hr. Wick og får han aldri dårlig samvittighet, søvnproblemer o.l.?

Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

kytec skrev: man mai 29, 2023 12:15 am Er det noen som har den totale body counten til hr. Wick og får han aldri dårlig samvittighet, søvnproblemer o.l.?
Det har vært laget flere YouTube-videoer som viser alle bodycountene i hvert fall. Her fra film 1-3.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Den kill counten der trumfer vel selv Arnold, Sly, Bronson og Clintern på sitt mest morderiske med glans.
Usikker på hvem som har rekorden i en og samme film, Arnie kverka vel oppunder 100 bad guys i siste akt i Commando (1985), mens Sly dro det vel enda lenger i en av de senere Rambo oppfølgerne, gikk rykter om alt mellom 200 og 300 skurker som måtte bøte med livet.

Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

Jeg er ganske sikker på at 'The Lord of the rings'-filmene kommer veldig høyt oppe på bodycount, og er vel den siste i trilogien som ar mest. Kanskje ikke like interessant siden det her er et stort rollegalleri som bidrar til at tallet blir så høyt, til sammenligning med typiske 'one man army'-filmene som John Wick, Rambo, Arnold-filmer med flere.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Taarnfyrsten skrev: man mai 29, 2023 4:55 pm Jeg er ganske sikker på at 'The Lord of the rings'-filmene kommer veldig høyt oppe på bodycount, og er vel den siste i trilogien som ar mest. Kanskje ikke like interessant siden det her er et stort rollegalleri som bidrar til at tallet blir så høyt, til sammenligning med typiske 'one man army'-filmene som John Wick, Rambo, Arnold-filmer med flere.
Ja, det blir kanskje litt vanskelig å holde tellinga når det er hav av orker og alver osv som gyver løs på hverandre over lengre tid.
Die Hard 2 var vel også ganske høyt oppe, mye grunnet fullasta passasjerfly som ble lurt ned i den sikre døden, Titantic og lignende (om en skal inkludere katastrofe filmer) har vel også ei meget høy count.

Men noe av det komiske eller minneverdige forsvinner litt bort, når man får total overdose med random bad guys som blir pløyd ned.
Commando var jo imponerende i hvordan den maktet å inneha så ufattelig mange komiske dødsfall, og det foregikk nesten som ei slags teatralsk "dødsdans" hvor Arnold ikke trengte å lade om igjen eller en gang sikte på skurkene, alle daua, og der noen bare lente seg bakover i en busk lydløst, noen tok en liten piruett og deretter hadde man de mer brautende som ula og skreik "AAAAAAAAHH" i en mindre evighet, før de falt fra tak eller bygninger.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Glemte å nevne Tromas parodi på 80-talls enmannshær action i den latterlige men veldig morsomme Tromas War (1988), hvor b-film selskapet gikk fullt inn for å ikke bare levere, men overgå det meste fra hele tiåret:

Ler alltids av han ene random duden som slipper av en smyger mens han forsøker å gjemme seg oppi et tre, eller de utallige slow-motion scenene som gjentas mer og mer.

Mulig tv-formatet/aldersgrensa gjorde at killcounten aldri gikk opp i pluss, men av eksplosive show der det ikke spares på kuler og krutt må vel The A-Team være en av få hvor det nærmest ble starta en ny verdenskrig i hver episode, men ingen døde.
Pappesker var skuddsikre og selv helikoptre som kræsja inn i fjell medførte kun til litt overfladiske skrubbsår mens skurkene kravler ut av vraket.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Taarnfyrsten skrev: man mai 29, 2023 4:55 pm Jeg er ganske sikker på at 'The Lord of the rings'-filmene kommer veldig høyt oppe på bodycount, og er vel den siste i trilogien som ar mest. Kanskje ikke like interessant siden det her er et stort rollegalleri som bidrar til at tallet blir så høyt, til sammenligning med typiske 'one man army'-filmene som John Wick, Rambo, Arnold-filmer med flere.
Jeg mener det ikke teller om en zoombiehær blåser over en batalion og dreper alle på 20 sekunder teller (som er slik jeg husker den siste Ringenes herre filmen).

Man må til en viss grad se hvem som blir drept.

Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

kytec skrev: man mai 29, 2023 7:16 pm
Taarnfyrsten skrev: man mai 29, 2023 4:55 pm Jeg er ganske sikker på at 'The Lord of the rings'-filmene kommer veldig høyt oppe på bodycount, og er vel den siste i trilogien som ar mest. Kanskje ikke like interessant siden det her er et stort rollegalleri som bidrar til at tallet blir så høyt, til sammenligning med typiske 'one man army'-filmene som John Wick, Rambo, Arnold-filmer med flere.
Jeg mener det ikke teller om en zoombiehær blåser over en batalion og dreper alle på 20 sekunder teller (som er slik jeg husker den siste Ringenes herre filmen).

Man må til en viss grad se hvem som blir drept.
Skjønner hva du mener.
Tror likevel fortsatt at alle drapene man faktisk ser på nært hold i den filmen utgjør veldig mange! Men så er det også utført av flere karakterer, og derfor ikke helt sammenlignbart med filmer som nevner over.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Frank.N.Steen skrev: søn mai 28, 2023 11:56 pm
peraleks skrev: søn mai 28, 2023 11:05 pm Godt poeng du har der, tokk på mange måter opp hanskene etter en Neeson som rett å slett ble for gammel.

Samtidig kan det sies at en nesten 60 år gammel Keanu begynner å komme litt der hvor man faktisk ser at stuntmennene må stoppe litt opp i diverse kampscener pga. ganske enkelt litt treigere motorrikk. Fremdeles ekstremt imponerende det Keanu gjør og jeg tror og at han har gjort John Wick såpass egen at det hadde vært vanskelig for selskapet å hente inn en ny kandidat i 30-årene f.eks. uten at det samtidig gjør filmserien betydelig mye mindre interessant.

Jeg håper dog at man får mer av dette universet, de har faktisk prestert å lage et meget kult konsept som fremdeles ser ut til å ha flere lag man kan skrelle av, så får det være så at kampscenene begynner å bli litt vel repetivt.
Kjenner jeg har lyst til å få tak i (antar den slippes utover sommeren, eller så man håper) John Wick filmboksen, da jeg stoppa vel litt etter runde 2, men digga første filmen, og hørt stort sett god omtale av film nummer 4, tross sin lange spilletid.

Ja, han bikker jo snart 60, men virker jo veldig ungdommelig til sinns, hvert fall i hvordan han prater så varmt om filmene og alle som bidrar i å gjøre dem så unike i dagens actionbransje.

Sikkert sagt det tidligere, men jeg må virkelig se igjen The Matrix, for den var vel blant de som virkelig satte i gang fokuset på Hong-Kong kampsport action over i amerikanske storfilmer.

For 2 meget gode intervjuer rundt både Reeves overgang fra tenåringsidol til å bli om til ei mer hardfør actionstjerne på 90-tallet, og hans comeback som aldrende hevner, anbefales videoen med Keanu og Scott Adkins. Sistnevnte hadde ei mindre (eller større, med tanke at han trolig bar rundt på ei fatsuit) rolle i John Wick 4 som en overvektig gangsterboss med gulltann.

Måtte ta meg en runde til gjennom John Wick 1 igjen, fader for en fantastisk film sånn egentlig. Lever godt i forhold til re-watches.

Ser fantastisk ungdommelig ut også fremdeles, så er vel ett lite unikum denne Keanu sånn sett. Refleksene hans, måten han beveger seg på spesielt gjennom disse filmene er ganske utrolig med tanke på alder, han er for eks. fremdeles rundt 50 år i første film, det ser virkelig ikke sånn ut. Direkte kjipt at man ikke fikk mer ut av han fra midten av 30-årene og opp til 50-ish, John Wick har forhåpentligvis satt i gang karrieren hans såpass mye at man kan få noen siste solide filmer ut av Keanu før han "legger opp".

Hehe jeg kjente igjen Scott så for jeg så han sitte der, vanvittig bra kampscene fra fyren også rett etter med tanke på at han beveger seg i en fatsuit.

Takker og bukker, den skal sees.

Lezah

Legg inn av Lezah »

@Frank.N.Steen @Taarnfyrsten

Body Count...glemmer vi Hot Shots 2? Fra cirka 0.40 min begynner de å telle:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: ons mai 31, 2023 2:05 pm @Frank.N.Steen @Taarnfyrsten

Body Count...glemmer vi Hot Shots 2? Fra cirka 0.40 min begynner de å telle:
► Show Spoiler
Fra en tid hvor mange av spoof/parodiene ofte var nesten like underholdende og vellagde som de dem gjorde narr av.
Hot Shots Part Deux tar jo særlig enmannshær og Rambos imponerende overgang fra å være kun en noenlunde "vanlig" loner i førstefilmen, til å bli en av de største slakterne på film noensinne, på kornet.
Gikk vel nærmest sport i å drepe flest bad guys mellom Sly og Arnie på den tid, usikker på hvem som vant i det lengste men Hot Shots og UHF med Weird Al ble nå solid underholdning på bekostning av den ikoniske 80-talls figuren.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

peraleks skrev: ons mai 31, 2023 1:46 pm Måtte ta meg en runde til gjennom John Wick 1 igjen, fader for en fantastisk film sånn egentlig. Lever godt i forhold til re-watches.

Ser fantastisk ungdommelig ut også fremdeles, så er vel ett lite unikum denne Keanu sånn sett. Refleksene hans, måten han beveger seg på spesielt gjennom disse filmene er ganske utrolig med tanke på alder, han er for eks. fremdeles rundt 50 år i første film, det ser virkelig ikke sånn ut. Direkte kjipt at man ikke fikk mer ut av han fra midten av 30-årene og opp til 50-ish, John Wick har forhåpentligvis satt i gang karrieren hans såpass mye at man kan få noen siste solide filmer ut av Keanu før han "legger opp".

Hehe jeg kjente igjen Scott så for jeg så han sitte der, vanvittig bra kampscene fra fyren også rett etter med tanke på at han beveger seg i en fatsuit.

Takker og bukker, den skal sees.
Kanalen og særlig episodene fra hans egen The Art of Action er gull for alle fans av actionfilm og spesielt med fokus på kampsport delen.
Tror Adkins startet dette opp i forbindelse med nedstengingen under pandemien, og hvor han tar han for seg alt fra kjente filmstjerner til stuntmenn og tidligere idrettsutøvere, som alle forteller sine historier om hvordan de havna over på det store lerretet.

Reeves fremstår som ei utrolig sympatisk og meget uselvisk fyr, og unner han comebacket som aldrende action-tøffing. Og han virker som en der virkelig nyter det, særlig alt arbeidet med å gjennomgå forberedelser med stuntmenn og kampinstruktører.
Adkins på sin side, ville mest sannsynlig vært ei større navn om hans karriere hadde ankommet på tampen av 80 eller tidlig 90-tallet, ettersom da herja jo disse beat em up karate, ninja og kampsport titlene. Spesielt over på videofilmformatet som bidro i å holde liv i genren til langt utpå nittiårene.

Alpha

Legg inn av Alpha »

FjodorDVD skrev: fre mar 24, 2023 7:26 am Noe må ha skjedd i filmkritikkbransjen. En film som jeg ville tatt for gitt ble kunstferdig slaktet har blitt sett og vurdert som det den er. Og for det den er har karakterene blitt høye.

https://vink.aftenposten.no/artikkel/76 ... inkapfront

Dette er ikke en film jeg normalt ville sett på kino, men nå skal jeg. Hørselvern tar jeg med.

Har endelig kulturanmeldere endelig forstått at man anmelder for de som liker sjangeren?
Det gjorde du rett i. Jeg satt på første rad, da jeg ville ha sånn god stol og alt annet var fullt. Tror aldri jeg har hørt så mange desibel på en kino før. Lungene ristet.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Alpha skrev: ons mai 31, 2023 6:56 pm
FjodorDVD skrev: fre mar 24, 2023 7:26 am Noe må ha skjedd i filmkritikkbransjen. En film som jeg ville tatt for gitt ble kunstferdig slaktet har blitt sett og vurdert som det den er. Og for det den er har karakterene blitt høye.

https://vink.aftenposten.no/artikkel/76 ... inkapfront

Dette er ikke en film jeg normalt ville sett på kino, men nå skal jeg. Hørselvern tar jeg med.

Har endelig kulturanmeldere endelig forstått at man anmelder for de som liker sjangeren?
Det gjorde du rett i. Jeg satt på første rad, da jeg ville ha sånn god stol og alt annet var fullt. Tror aldri jeg har hørt så mange desibel på en kino før. Lungene ristet.
Første gang jeg så en film med moderne lyd , en gang på 80-tallet, den het Delta Force - med Chuck Norris. Det var en opplevelse å oppleve surround i en den gang avantgarde kinosal.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Knaberaps skrev: lør mai 27, 2023 8:38 am
Rexwiller skrev: fre mar 24, 2023 8:05 am Hvem ville vunnet en slåsskamp mellom Rambo og John Wick?
Chuck Norris.
Casey Ryback

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

2 og 3 var bra. Første er så lenge siden jeg så, at den husker jeg ikke helt. Må snart se den igjen. Så 4 nettopp nå. Syns den var litt ned i forhold til 2 og 3.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

peraleks skrev: ons mai 31, 2023 1:46 pm
Frank.N.Steen skrev: søn mai 28, 2023 11:56 pm
peraleks skrev: søn mai 28, 2023 11:05 pm

For 2 meget gode intervjuer rundt både Reeves overgang fra tenåringsidol til å bli om til ei mer hardfør actionstjerne på 90-tallet, og hans comeback som aldrende hevner, anbefales videoen med Keanu og Scott Adkins. Sistnevnte hadde ei mindre (eller større, med tanke at han trolig bar rundt på ei fatsuit) rolle i John Wick 4 som en overvektig gangsterboss med gulltann.

Er det Martin Andresen som ser på?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»