Helligdagsfreden

Svar
Folk_flesk

Re: Helligdagsfreden

Legg inn av Folk_flesk »

Tormund skrev: søn mai 28, 2023 10:32 am
Mehell skrev: søn mai 28, 2023 10:05 am
William_S skrev: søn mai 28, 2023 9:55 am Haha er det virkelig i mot folkeskikk å henge ut klesvask på en søndag? Her jeg bor er faktisk fellesvaskeriet stengt på søndager og helligdager irriterende nok . Til og med på 1 og 17 mai som ikke omfattes av helligdagsfred.
Er det fortsatt folk som henger opp klesvask?
Kalenderen min sier at det er 2023. Tørketrommel er da en ganske normal greie i disse tider, er det ikke?
Jeg tromler kun hvis det er høyst nødvendig, anser det som bortkastet penger å tromle alt mulig. Om sommeren foretrekker jeg å tørke i friskluft, omså det er søndag eller pinse.

Når det kommer til helligdagsfred, bryr vi oss om slikt i 2023? Heldigvis ikke i mitt nabolag.
Hvis jeg vil ha ro så har det iallefall ikke noe med at dagen er "hellig" å gjøre.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Folk_flesk skrev: søn mai 28, 2023 11:47 am
Tormund skrev: søn mai 28, 2023 10:32 am
Mehell skrev: søn mai 28, 2023 10:05 am

Er det fortsatt folk som henger opp klesvask?
Kalenderen min sier at det er 2023. Tørketrommel er da en ganske normal greie i disse tider, er det ikke?
Jeg tromler kun hvis det er høyst nødvendig, anser det som bortkastet penger å tromle alt mulig. Om sommeren foretrekker jeg å tørke i friskluft, omså det er søndag eller pinse.

Når det kommer til helligdagsfred, bryr vi oss om slikt i 2023? Heldigvis ikke i mitt nabolag.
Hvis jeg vil ha ro så har det iallefall ikke noe med at dagen er "hellig" å gjøre.
Det gjelder vel for de fleste vil jeg tro.
Jeg bryr meg ikke om klesvasken henges ut, maler huset eller om folk arbeider relativt stille i hagen osv, så lenge det ikke gjøres noe som lager bråk av den art at det penetrerer husvegger og vindu, grytidlig eller veldig sent om kvelden på dager hvor jeg enten a) skal tidlig opp på jobb, eller b) det er lørdag/søndag og altså mine eneste dager til å sove uten en vekkerklokke.

Hvis vekkeklokken derimot blir erstattet med en forbanna drill, gressklipper eller annet møkktidlig i helgen så blir jeg en rimelig muggen nabo å ha med å gjøre.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Omoikane skrev: søn mai 28, 2023 11:44 am
GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 11:38 am
Omoikane skrev: søn mai 28, 2023 11:03 am

Som skrevet - du har ingen definisjonsmakt. Når du krever at din folkeskikk skal være gjeldende andre, da hevder du definisjonsmakt. Du har ikke fasit.

At du lever på 50-tallet er ditt problem, ikke mitt.
Jeg har ikke påberopt meg noen definisjonsmakt. At du mener at gjeldende regler, kultur og tradisjoner er å leve på 50-tallet er et forsøk dra deg på å omdefinere, ergo forsøk åå definisjonsmakt.
Dette er tåpelig. Du hevder å vite hva som er folkeskikk og påstår at jeg tar feil. Samtidig hevder du at du ikke krever å være den som bestemmer hva som er rett og galt.

Jeg mener ikke at du tar feil, men at dette ikke er tilfelle i byen, og at det kun er folk som lever i fortiden som har samme oppfatning som deg. Det er som å lese en utdatert bok om skikk og bruk.

Og tilbake til det jeg startet med, jeg anser at det er frekt å pålegge andre begrensinger så lenge det ikke er noe som er til ulempe for deg. Det er manglende folkeskikk og rett og slett en form for forskrudd egoisme å være dømmende overfor andre som ikke tilpasser seg din omdiskuterte oppfatning hva hva god folkeskikk er.
Det blir for dumt at nettopp du skal trekke frem egoisme utifra hvem du debatterer med og hva denne skriver og det du skriver selv.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 11:38 am Jeg har ikke påberopt meg noen definisjonsmakt. At du mener at gjeldende regler, kultur og tradisjoner er å leve på 50-tallet er et forsøk dra deg på å omdefinere, ergo forsøk på definisjonsmakt.
Hva i helvete er gjeldende kultur og tradisjoner da? Hva som står i loven om helligdagsfred er en ting, men det finnes da overhodet ikke noen entydig fasit på hva som er gjeldende kultur og tradisjoner.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 10:56 am
Omoikane skrev: søn mai 28, 2023 10:50 am
GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 9:30 am

Nei, vår folkeskikk. At du går utenom den kulturelle og juridiske normen ved å anse regler som frekke og ikke "dine" betyr rett og slett at du er mindre integrert.
Din folkeskikk.
Nei, vår folkeskikk. At du ikke har fått med deg at folkeskikk også gjelder i Oslo er ikke min feil. Og prøv deg heller ikke med å pålegge meg forsøk på å søke definisjonsmakt (se ellers innlegg i tråden dersom du lurer her).
Den eneste som virker å påberope seg definisjonsmakt her i tråden er jo faktisk deg.

"Folkeskikk" er i høyeste grad et subjektivt begrep og ikke et statisk objektivt begrep. Det har heller ingenting med helligdagsfred-reglene å gjøre.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Winnowill skrev: søn mai 28, 2023 12:00 pm
Folk_flesk skrev: søn mai 28, 2023 11:47 am
Tormund skrev: søn mai 28, 2023 10:32 am

Jeg tromler kun hvis det er høyst nødvendig, anser det som bortkastet penger å tromle alt mulig. Om sommeren foretrekker jeg å tørke i friskluft, omså det er søndag eller pinse.

Når det kommer til helligdagsfred, bryr vi oss om slikt i 2023? Heldigvis ikke i mitt nabolag.
Hvis jeg vil ha ro så har det iallefall ikke noe med at dagen er "hellig" å gjøre.
Det gjelder vel for de fleste vil jeg tro.
Jeg bryr meg ikke om klesvasken henges ut, maler huset eller om folk arbeider relativt stille i hagen osv, så lenge det ikke gjøres noe som lager bråk av den art at det penetrerer husvegger og vindu, grytidlig eller veldig sent om kvelden på dager hvor jeg enten a) skal tidlig opp på jobb, eller b) det er lørdag/søndag og altså mine eneste dager til å sove uten en vekkerklokke.

Hvis vekkeklokken derimot blir erstattet med en forbanna drill, gressklipper eller annet møkktidlig i helgen så blir jeg en rimelig muggen nabo å ha med å gjøre.
Det er vel stort sett den generelle oppfatningen.
Det er vel bare sære grinebitere som reagerer på lyd- og luktløst utearbeid på helligdager.
Sist redigert av Omoikane den søn mai 28, 2023 12:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 12:02 pm
Omoikane skrev: søn mai 28, 2023 11:44 am
GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 11:38 am

Jeg har ikke påberopt meg noen definisjonsmakt. At du mener at gjeldende regler, kultur og tradisjoner er å leve på 50-tallet er et forsøk dra deg på å omdefinere, ergo forsøk åå definisjonsmakt.
Dette er tåpelig. Du hevder å vite hva som er folkeskikk og påstår at jeg tar feil. Samtidig hevder du at du ikke krever å være den som bestemmer hva som er rett og galt.

Jeg mener ikke at du tar feil, men at dette ikke er tilfelle i byen, og at det kun er folk som lever i fortiden som har samme oppfatning som deg. Det er som å lese en utdatert bok om skikk og bruk.

Og tilbake til det jeg startet med, jeg anser at det er frekt å pålegge andre begrensinger så lenge det ikke er noe som er til ulempe for deg. Det er manglende folkeskikk og rett og slett en form for forskrudd egoisme å være dømmende overfor andre som ikke tilpasser seg din omdiskuterte oppfatning hva hva god folkeskikk er.
Det blir for dumt at nettopp du skal trekke frem egoisme utifra hvem du debatterer med og hva denne skriver og det du skriver selv.
Det er høy grad egoisme å skulle begrense andres aktiviteter, når disse ikke er til ulempe for deg. Rett og slett mangel på folkeskikk i form av innblanding i andres gjøren og laden og/eller rene fordommer.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Litt på siden av tema, men det er en oppfinnelse jeg avskyr og jeg gjerne skulle sett ble forbudt.

Varmepumper.

Når man bor i et boligfelt og «alle» har en eller flere slike monstre på husveggen så er det på grensen til helseskadelig støy.

Jeg har advart de nærmeste naboene mine. Henger de en varmepumpe på veggen mot mitt hus så anser jeg det som en krigserklæring.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

PapaSmurf skrev: søn mai 28, 2023 12:14 pm Litt på siden av tema, men det er en oppfinnelse jeg avskyr og jeg gjerne skulle sett ble forbudt.

Varmepumper.

Når man bor i et boligfelt og «alle» har en eller flere slike monstre på husveggen så er det på grensen til helseskadelig støy.

Jeg har advart de nærmeste naboene mine. Henger de en varmepumpe på veggen mot mitt hus så anser jeg det som en krigserklæring.
De nyeste varmepumpene lager veldig lite lyd. Jeg byttet ut en gammel varmepumpe med en ny i fjor og lyden på utedelen er på 40-tallet i antall decibel.
Bare til info

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Henningsen skrev: søn mai 28, 2023 12:22 pm
PapaSmurf skrev: søn mai 28, 2023 12:14 pm Litt på siden av tema, men det er en oppfinnelse jeg avskyr og jeg gjerne skulle sett ble forbudt.

Varmepumper.

Når man bor i et boligfelt og «alle» har en eller flere slike monstre på husveggen så er det på grensen til helseskadelig støy.

Jeg har advart de nærmeste naboene mine. Henger de en varmepumpe på veggen mot mitt hus så anser jeg det som en krigserklæring.
De nyeste varmepumpene lager veldig lite lyd. Jeg byttet ut en gammel varmepumpe med en ny i fjor og lyden på utedelen er på 40-tallet i antall decibel.
Bare til info
Ja, jeg snakker ikke om de som går stille. Men alle de som høres ut som rustne bombefly.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg hørte en gressklipper et sted borti høgget her. Men nå blåser det, så vinden som suser i trærne overdøver det, hvis de fremdeles holder på.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 1:48 am
ehall skrev: lør mai 27, 2023 7:31 pm
VivaLV skrev: lør mai 27, 2023 7:13 pm Er håndsag og batteridrill OK på 1. og 2. pinsedag?
Utendørs i forbindelse med fundamentet til en terrasse.
Høres greit ut men vil si det er den totale støyen som gjelder. Du må jo gjøre mer enn dette. Smeller du med planker er det også lyd. Uansett er det bare å kjøre på, det verste som kan skje er at politiet kommer og ber deg avslutte arbeidet.
Det handler om mer enn støy, men om ikke-akseptabel aktivitet på en slik dag. Å f.eks henge opp en klesvask på en søndag eller hellidag bråker jo ikke, men det tar seg rett og slett ikke ut.
Du bor et sted som er ganske fjernt for de fleste av oss, som du ser av debatten. Alle steder jeg har bodd på Østlandet er stille aktiviteter helt innafor på helligdager. Hadde en nabo som er ekstremt religiøse, der ikke engang ungene fikk være ute, men dem om det. De valgte sitt men blandet seg ikke inn hva naboene gjorde. Om man bor nærme andre folk må man bare godta at folk ser forskjellig på hva man anser som folkeskikk, kultur eller hva annet du blander inn. Norge er et langstrakt land og kutymen er nok noe ulikt rundt forbi.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Nå hørte jeg to- tre digre motorsykler nede i veien. De kunne spart seg for å kjøre rundt med HD på fri eksos på røde dager!

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Jeg har tidligere bodd flere år midt i et boligfelt, omringet av hus og hager, og veier. Her har en annen skrevet om hva jeg selv har opplevd : "Tidlig morgen, kjenner nattesøvnen holder på å slippe taket, og de så kjente sommerlydene slipper inn. Tenk å få en morgen uten gressklippere, gresstrimmere, høytrykkspylere, kvistknusere og annen "sommerstøy". Så går det slag i slag hele dagen. Alle hver sin tørn med sine redskaper. Når den ene så vidt er stanset, er den neste i gang, fra tidlig morgen til sene kveld, hele uka, hele måneden, og hele sommeren. Er det noe med sommeren?" Som skrevet her, var akkurat som min egen opplevelse. Særlig dette med "hver sin tørn"! Stanset lyden fra en hage, startet lyden fra en annen. Det var nesten noe "djevelsk" med det hele. Og så var det dette med været. Var det overskyet og dårlig vær, var det lite lyder å høre. Men så fort solen kom frem og varmet, var det lang fra bare de som skulle ta seg en kopp kaffe ute i solen som dukket opp. Å nei da. I dag bor jeg et helt annet sted, hvor sommerlydene er til de grader mer behagelig. :-D

peraleks

Legg inn av peraleks »

LittleSteven skrev: søn mai 28, 2023 10:13 am
Mehell skrev: søn mai 28, 2023 10:05 am
William_S skrev: søn mai 28, 2023 9:55 am Haha er det virkelig i mot folkeskikk å henge ut klesvask på en søndag? Her jeg bor er faktisk fellesvaskeriet stengt på søndager og helligdager irriterende nok . Til og med på 1 og 17 mai som ikke omfattes av helligdagsfred.
Er det fortsatt folk som henger opp klesvask?
Kalenderen min sier at det er 2023. Tørketrommel er da en ganske normal greie i disse tider, er det ikke?
Jeg har ikke tørketrommel, og det anser jeg som veldig vanlig. Tipper maks 60-70 % har det.
Sitter mest med inntrykket av at folk går mer og mer bort fra tørketrommel.
Bruker selv tørkeskap/lufte ute.

peraleks

Legg inn av peraleks »

KongOlav2 skrev: søn mai 28, 2023 9:55 am
GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 9:52 am Nei, det gjør jeg ikke, og det skjønner du også da du vet at det å henge ut klesvask på en søndag er nokså uglesett.
Nei, det skjønner jeg ikke. Kanskje i din verden, men ikke i min. Og jeg skal garantere deg at jeg ikke er alene. Det viser også andre innlegg i denne tråden.
Var helt nytt for min del at man "ikke" kan henge klær ute i dag.

fargerik

Legg inn av fargerik »

peraleks skrev: søn mai 28, 2023 2:07 pm
KongOlav2 skrev: søn mai 28, 2023 9:55 am
GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 9:52 am Nei, det gjør jeg ikke, og det skjønner du også da du vet at det å henge ut klesvask på en søndag er nokså uglesett.
Nei, det skjønner jeg ikke. Kanskje i din verden, men ikke i min. Og jeg skal garantere deg at jeg ikke er alene. Det viser også andre innlegg i denne tråden.
Var helt nytt for min del at man "ikke" kan henge klær ute i dag.
OT :
De som er pollenallergikere bør ikke henge ut klær når det er såpass mye pollen som nå.
Det er det samme som å hente pollen fra lufta og bære det inn og kle det på seg.
(som sagt : O T så det holder, hilsen en som gjerne hadde hengt ut klesvaska i dag, men ikke ønsker å doble dosa)

Farmer

Legg inn av Farmer »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 8:57 am
Farmer skrev: søn mai 28, 2023 2:02 am
GiPazzini_85 skrev: søn mai 28, 2023 1:48 am

Det handler om mer enn støy, men om ikke-akseptabel aktivitet på en slik dag. Å f.eks henge opp en klesvask på en søndag eller hellidag bråker jo ikke, men det tar seg rett og slett ikke ut.
Hva har det å si om man ikke forstyrrer andre med unødvendig støy?
Fordi det tar seg ikke ut på en helligdag å drive med slike aktiviteter. Det er en hviledag og da skal det være slik deretter. Hva folk driver med inne i sine egne hus får de derimot styre med selv så lenge det ikke bråker fra huset eller på annen måte forstyrrer helligdagsfreden.

Og sett fra et mer kulturhistorisk (og religiøst) perspektiv så har vi ikke så mange helligdager i den protestantiske delen av verden. Men det ligger en forventning i vår arbeidskultur at man får unna både arbeidet og annet gjøremål på hjemmebane i dagene utenom helligdagene. Det betyr at du f.eks skal ta deg selv nok i nakken til å fordele tiden til å få unna gresklippingen og andre oppussingsprosjekter før eller etter arbeid i ukedagene. Det er hele kjernen til vårt forhold mellom effektivt arbeid i et kapitalistisk samfunnssystem og en tydelig deling og disiplinering med tanke på forholdet mellom arbeid og fritid, og ikke som ellers utenfor Nord-Europa hvor forholdet mellom jobb og fritid flyter. Da har en del andre ting også en tendens til å flyte litt for mye....

Om man ikke har tatt seg nok ut ellers i uka til at man kan bruke hviledagen til å nettopp hvile (ta det med ro hjemme, dra ut på tur med familien) så får man heller involvere seg i noe frivillig arbeid som er til hjelp for andre.
Poenget med behov for en rolig stille dag i uken er jeg enig i. Både hvor butikker er stengt og støynivået reduseres samt pågang av telefoner og e-poster av arbeidsmessig karakter.
Men å pålegge alle den religiøse siden av dette tror jeg vi skal skrote. Samfunnet har endret seg både i forhold til arbeidstid, flere livsyn og fleksibilitet på mange områder.
Så vi burde ikke moralisere hva andre bruker søndagen til. Har man en personlig overbevisning kan man koste for egen dør og ikke legge seg opp i hva andre gjør.
Om andre sin aktivitet forstyrrer helligdagsfred med utidig støy eller mas, så kan man klage.
Dette burde også gjelde fritidssysler som skaper støy. Det er skjelden fokus på disse.
Når det er sagt, så er dette med tradisjoner rundt fritidssysler på søndager litt dobbeltmoralsk.
Selv har jeg drevet med DFS skyting hele livet. Helt fra i hvertfall etter krigen har disse stevnene ofte gått både lørdager og søndager med den støyen dette medfører. Det er i senere år fokus med mindre søndagsskyting. Dette er et eksempel på at "sedvane" og tradisjoner kan slå begge veier.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Folk_flesk skrev: søn mai 28, 2023 11:47 am
Tormund skrev: søn mai 28, 2023 10:32 am
Mehell skrev: søn mai 28, 2023 10:05 am

Er det fortsatt folk som henger opp klesvask?
Kalenderen min sier at det er 2023. Tørketrommel er da en ganske normal greie i disse tider, er det ikke?
Jeg tromler kun hvis det er høyst nødvendig, anser det som bortkastet penger å tromle alt mulig. Om sommeren foretrekker jeg å tørke i friskluft, omså det er søndag eller pinse.

Når det kommer til helligdagsfred, bryr vi oss om slikt i 2023? Heldigvis ikke i mitt nabolag.
Hvis jeg vil ha ro så har det iallefall ikke noe med at dagen er "hellig" å gjøre.
Dette gjelder nok folk flest, vil jeg tro. Sånn sett er det jo flott å ha en "mute-knapp" som heter helligdagsfred aka 02800, spesielt om man ikke liker naboen i utgangspunktet.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Tormund skrev: søn mai 28, 2023 3:11 pm
Folk_flesk skrev: søn mai 28, 2023 11:47 am
Tormund skrev: søn mai 28, 2023 10:32 am

Jeg tromler kun hvis det er høyst nødvendig, anser det som bortkastet penger å tromle alt mulig. Om sommeren foretrekker jeg å tørke i friskluft, omså det er søndag eller pinse.

Når det kommer til helligdagsfred, bryr vi oss om slikt i 2023? Heldigvis ikke i mitt nabolag.
Hvis jeg vil ha ro så har det iallefall ikke noe med at dagen er "hellig" å gjøre.
Dette gjelder nok folk flest, vil jeg tro. Sånn sett er det jo flott å ha en "mute-knapp" som heter helligdagsfred aka 02800, spesielt om man ikke liker naboen i utgangspunktet.
Tror det er slik de fleste i landet opplever 2023. Så er det vel enkelte områder og nabolag som det er litt mer konservativt.
Tror også det er en fordel i dette henseende at naboene deler samme behovet for å styre litt på en helligdag.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

En i nabolaget malte huset i dag, ser da ingen problem med det. Naboungene har hoppet i trampolinen i hele dag og heller ingen problem med det, jeg bor i et tett nabolag. Dermed ville jeg heller ikke hatt noe problem med alle andre normale lyder, mekaniske og andre, for få klarer å støye mer enn unger som leker. Så den helligdagsfreden blir litt rar.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

ehall skrev: søn mai 28, 2023 10:16 pm En i nabolaget malte huset i dag, ser da ingen problem med det. Naboungene har hoppet i trampolinen i hele dag og heller ingen problem med det, jeg bor i et tett nabolag. Dermed ville jeg heller ikke hatt noe problem med alle andre normale lyder, mekaniske og andre, for få klarer å støye mer enn unger som leker. Så den helligdagsfreden blir litt rar.
Det var faktisk det vi holdt på med. Samboer malte huset og jeg holdt på med en terrasse.
Men holdt meg til håndsage og litt borring!!!

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

ehall skrev: søn mai 28, 2023 10:16 pm En i nabolaget malte huset i dag, ser da ingen problem med det. Naboungene har hoppet i trampolinen i hele dag og heller ingen problem med det, jeg bor i et tett nabolag. Dermed ville jeg heller ikke hatt noe problem med alle andre normale lyder, mekaniske og andre, for få klarer å støye mer enn unger som leker. Så den helligdagsfreden blir litt rar.



Helligdagsfreden her ble forstyrret av et piskende regn og vind rundt hushjørnene. Når regnet som nå har vart nesten ei uke og skal fortsette til over neste helg avtar vet ikke jeg. Men blir det slik at det blir nødvendig å klippe gresset på en søndag, ja så blir det slik. Foreløpig har ikke gresset vokst noe særlig, så gressklipperen er foreløpig ikke hentet fram.
Sånn er det her, enkelte søndager når gresset omsider er tørt etter ukevis med regn, så starter alle gressklipperne sine i løpet av akkurat den søndagen. Så setter man seg på verandaen med et glass vin etterpå, og puster ut.
Ellers var det en på feltet her som startet motorsaga nyttårsdagen .... for å sage opp ved. Joda ......
Sist redigert av Gårdsdattra den søn mai 28, 2023 10:37 pm, redigert 1 gang totalt.

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

1 pinsedag er en stor helligdag på linje med 1 juledag og 1 påskedag. Og da skal vi andre ikke troende la arbeid ligge. Det er noe med å respektere norske fridager. Kan jo gjøre som britene og samle dagene som Venstre foreslår men det er lurt at folk oppfører seg slik at vi alle kan ha våre fridager til bruk for merkedager for konfirmasjon, dåp , vielser og besøk til familie.

For borgerlige partier er ute etter dine fridager.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Har inntrykk av at de fleste under 30 år aldri har hørt om helligdagsfred.

Selv er jeg vokst opp i felt med eneboliger, med unger i alle hus som løp gatelangs hele dagen året rundt. Men det var ingen som brukte gressklipper o.l. søndager, det holdt med oss gærninger som herja i gatene.

Nå bor jeg i rekkehus, og kjenner at den gressklipperen søndag morgen/kveld som bare er behagelig bakgrunnsstøy på avstand, er jævlig irriterende noen meter fra soveromsvinduet. Eller kantklipperen rett ved soverommet til ungen midt i leggingen.

Jeg jobbet helger de første 12 årene av mitt arbeidsliv, så rolige søndager er ganske hellig fortsatt for min del.
Men skal man bråke, så kommer man langt med et høflig «Hei nabo, jeg klarer ikke å planlegge uken min så går det bra om jeg blablabla?».

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

VivaLV skrev: lør mai 27, 2023 7:13 pm Er håndsag og batteridrill OK på 1. og 2. pinsedag?
Utendørs i forbindelse med fundamentet til en terrasse.
Absolutt ikke greit. Naboen min holdt også på med en sag utedørs på en søndag. Jeg gikk bort til de og sa klart ifra at det er søndag, og dette er ikke lov.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

John Garfield skrev: lør mai 27, 2023 10:48 pm
ehall skrev: lør mai 27, 2023 7:31 pm
VivaLV skrev: lør mai 27, 2023 7:13 pm Er håndsag og batteridrill OK på 1. og 2. pinsedag?
Utendørs i forbindelse med fundamentet til en terrasse.
Høres greit ut men vil si det er den totale støyen som gjelder. Du må jo gjøre mer enn dette. Smeller du med planker er det også lyd. Uansett er det bare å kjøre på, det verste som kan skje er at politiet kommer og ber deg avslutte arbeidet.
Kommer politiet venter sannsynligvis ei stor bot i tillegg.
Akkurat. Man kan tenke at loven er dum, men loven er fortsatt loven. På en søndag er det ikke lov å klippe gress eller bruke en sag utendørs. Det er 6 andre dager i uka hvor man kan gjøre arbeidet. Folk har faktiak rett til en stille dag i uka. Naboen min har for eksempel nå holdt på med en sag utendørs i to måneder, på ettermiddagen. Fra kl. 16 til typ 21-22 hver dag. Jeg bor i et borettslag, så hører jo dette godt, da man bor tett. Hadde det bare vært normal arbeidstid, fra kl. 8 om morgenen tim 16 eller 17, så hadde det vært noe annet. Men nei, de har holdt på hver eneste kveld i to måneder. Når de da I TILLEGG holdt på en søndag, gikk jeg bort og sa ifra. Jeg har faktisk rett til en stille dag i uka. Hadde det vært en nabo som en søndag måtte sage i to timer, ok... det er noe annet. Men de har holdt på i to måneder. Det er flere i borettslaget som jobber skift og trenger å sove om ettermiddagen, men det gir de blanke faen i. De tenker bare på seg selv. Det er flere her i borettslaget som har lagt ny terrasse, men de har gjort det i normal arbeidstid. Da blir det noe helt annet. Er virkelig ikke greit å få alle kvelder ødelagt i to måneder. Da kan de i det minste stoppe arbeidet på søndager.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»